Раковина в музей във Франция се оказа духов инструмент на 170 века

Раковина в музей във Франция се оказа духов инструмент на 170 века

© Science Advances



Раковина на 17 000 години, забравена повече от 80 години в музейна колекция, се оказа най-старият познат духов музикален инструмент от този тип, след като археолози установиха, че е била модифицирана от праисторическите си собственици, за да се ползва като рог.


Открита за първи път в богато украсената пещера Марсулас в Пиренеите през 1931 г., голямата раковина първоначално е била пренебрегната от археолозите, които предполагали, че е просто съд за напитки, използван от хората от палеолита, чието стенно изкуство украсява стените на пещерата.


Но повторното изследване на раковината, извършено по време на неотдавнашен опис на предметите в музея в Тулуза, Южна Франция, разкрива, че всъщност тя е била внимателно пробита и оформена, за да може да се постави мундщук.




Черупката е дълга 31 сантиметра и широка 18 сантиметра и някога е принадлежала на голям морски охлюв от вида Charonia lampas, който вероятно се е срещал на бреговете на днешните Франция или Испания. Известно е, че хората от групата Магдалина, които са обитавали пещерата, имат връзки с Атлантическия бряг и региона Кантабрия в Северна Испания.


Във върха на черупката е бил пробит тесен отвор за мундщук, а цялата раковина е покрита с червени пръстови отпечатъци.


Раковина в музей във Франция се оказа духов инструмент на 170 века

© Science Advances


"Почти сме сигурни, че тази черупка е преобразена от човешки действия, а не както е било обявено първоначално през 30-те години на миналия век", каза Жил Тосело, археолог и специалист по пещерно изкуство от Университета в Тулуза, на пресконференция.


Тосело и екипът му стигат до различно заключение, след като изследваха вътрешността на черупката със скенери и малка медицинска камера.


"Счупената част на върха е много тясна, а дупката вътре е идеално кръгла с правилен ръб", каза той. Дупката на върха най-вероятно е била пробита, за да се направи място за някакъв накрайник, като например малка куха кост, в която да се духа, за да се предпазят устните на музиканта.


За да провери хипотезата, че раковината е била използвана като инструмент, екипът е привлякъл помощта на музикант, за да провери дали може да свири на раковината - музикантът е успял да произведе три ноти (горно и долно "до" и "ре").


Раковина в музей във Франция се оказа духов инструмент на 170 века

© Science Advances


Заедно с декоративните маркировки от червена охра - които съвпадат с картините, намерени по стените на оригиналната пещера - има следи от кафяви органични остатъци около черупката на раковината. Въпреки че няма достатъчно останал материал, това вероятно е бил използвано като вид лепило за фиксиране на мундщука в черупката, казва Тосело.


"Предполагаме, че черупката е била украсена със същия модел, както е бил използван в пещерното изкуство в Марсулас, което показва силната връзка между музиката, изпълнявана на раковината, и изображенията по стените. Това, доколкото ни е известно, е първият път, когато можем да видим доказателства за такава връзка между музиката и пещерното изкуство в европейската праистория", казва Тосело.


Раковина в музей във Франция се оказа духов инструмент на 170 века

© Science Advances


Известно е, че обществата от Океания до Европа, Индия и Япония използват раковини като музикални инструменти или свещени предмети. И докато флейти, направени от кости, са били използвани още преди 35 000 години, до момента няма нито един известен пример за инструмент от раковина от толкова ранен период.


Въглеродното датиране на раковината "Марсулас", кръстена на пещерата близо до Тулуза, в която е намерена, установява, че е на около 17 000 години, от времето, когато Магдалинските ловци-събирачи ловят бизони и елени в края на последната ледникова епоха, което е изобразено и по стените на пещерата.



Хората от палеолита, които са притежавали черупката, са били част от онова, което археолозите наричат Магдалинова традиция, която се отличава със специфичния си подход при изработването на инструменти и използването на кости, рога и слонова кост.


Известно е също, че общностите на Пиренеите са си взаимодействали с подобни общности в Кантабрия, крайбрежна Северна Испания. Раковината засилва доказателствата за тази връзка.


Сега екипът е създал 3D модел на раковината, за да разследва как е бил използвана като музикален инструмент, без да уврежда оригиналния артефакт.


Изследването е публикувано в списанието Science Advances.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1227 Любопитно

    От македонския оркестър на Лили Иванова сигур..

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  2. 2 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2057 Любопитно

    Преди 17 000 години.....
    Кога ще ни настигнат шимпанзетата?

  3. 3 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 1030 Весело

    Таман си мислех, че първа котленска (Малака с кларнето, Данчо с тупана и Кутито с флигорната) е най-старата духова музика и изведнъж се оказа, че техните циганета са свирили по сватби и погребения още през последния голям замръз. Горан Брегович ряпа да яде и оранжада да пие...

    73! Go Go
  4. 4 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2394 Неутрално

    Браво за откритието. Това показва, че още тогава хомосапиенс е имал сложна обществена и социална организация, щом е опрял до толкова до синхронизирана музика, че чак инструменти за нейното възпроизвеждане да изработва.

  5. 5 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5830 Неутрално

    Половината камъни в краката ни, вероятно са вече са били използвани от древните ни предци ...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  6. 6 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5830 Весело

    До коментар [#1] от "venci4":

    Ще дойде време, когато ще връчат орден "Лили Иванова" на Стара планина...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  7. 7 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2394 Неутрално

    Половината камъни в краката ни, вероятно са вече са били използвани от древните ни предци ...
    —цитат от коментар 5 на Незнайко в Слънчевия град


    Не знам за предцитре, но всичко що е варовик е било морски обитател, някога. Същото се отнася за морския пясък. А цялата почва, върху която ходим, е останки от растителна и животинска плът. Да не говорим, че всичко в организма ни, по-тежко от лития, е било някога във вътрешността на звезда, която после е изгърмяла, за по-леките елементи и останки от сблъсък на неутронни звезди, за по-тежките. Изключение прави само въглерода, част от който е дошла от Слънцето.

  8. 8 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3809 Неутрално

    Дали няма да се окаже, че страните от Средиземнорието и Балканите са люлка на най-старите цивилизации?

  9. 9 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 766 Весело

    Произведение на македонското изкуство. Велика нация, възникнала от нищото преди 17 хилядолетия, разпростряла се от Пиринеите до Хималаите. Само дето никой не си спомня.

    master
  10. 10 Профил на Дебоя
    Дебоя
    Рейтинг: 394 Весело

    Дали няма да се окаже, че страните от Средиземнорието и Балканите са люлка на най-старите цивилизации?
    —цитат от коментар 8 на historama


    Цивилизациите нямат нищо общо тука. Това е по времето на така наречения "примитивен комунизъм" https://bit.ly/3dePbHJ

    Жив е той, жив е...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK