Perseverance: Как от тази седмица НАСА ще търси живот в миналото на Марс

© NASA/JPL

Марсоходът на НАСА Perseverance ("Постоянство"), който трябва да кацне на Марс на 18 февруари, ще изследва дъното на древно езеро за признаци на живот в миналото на планетата.

Днес на Марс е твърде студено, за да има течна вода на повърхността, а атмосферата пропуска високи нива на радиация, потенциално стерилизирайки горната част на почвата.

Но преди около 3.5 милиарда години течаща вода е издълбала канали, които се виждат и днес, и се е събирала по дъната на кратери. По-плътната атмосфера с повече въглероден диоксид (CO2) е блокирала по-голямата част от вредното лъчение.

Водата е често срещана съставка в биологията, така че изглежда правдоподобно в миналото да е имало живот на Марс.

През 70-те години мисиите Viking проведоха експеримент за търсене на микроби в марсианската почва, но резултатите бяха оценени като неубедителни.

В началото на XXI век на Mars Exploration Rovers беше възложено да "следват водата". Opportunity ("Възможност") и Spirit ("Дух") намериха обширни геоложки доказателства за присъствието на течна вода в миналото.

Марсоходът Curiosity ("Любопитство") откри, че езерото, което някога е запълвало кратера Гейл, където кацна роувърът през 2012 г., може да е било благоприятно за живот. Той също така откри органични (съдържащи въглерод) молекули, които служат като градивни елементи на живота.

Сега марсоходът Perseverance ще изследва подобна среда със специално пригодени инструменти.

Илюстрация как може да е изглеждал кратера Джезъро в миналото

Илюстрация как може да е изглеждал кратера Джезъро в миналото

"Tова е първата мисия на НАСА след Viking, която прави това", каза Кен Уилифорд, заместник-ръководител на научните проекти на мисията, от Лабораторията за реактивно задвижване на НАСА (JPL) в Пасадена, Калифорния.

"Viking търсеше съществуващ живот - тоест живот, който може би живее на Марс днес. Докато по-новият подход на НАСА е да изследва древна среда, тъй като данните, които имаме, показват, че Марс е бил най-обитаем през първите няколко милиарда години."

Целта на Perseverance е кратерът Джезъро/Йезеро, където признаците на водно минало са дори по-ясни, отколкото тези в кратера Гейл.

Основната задача на марсохода е да извлече проби от марсианската почва и скали. Те ще бъдат запечатани в контейнери и оставени на повърхността. Пробите ще бъдат събрани от друг марсоход, изпратен на по-късна дата, изстреляни в орбита около Марс и доставени на Земята за анализ. Всичко това е част от сътрудничество с Европейската космическа агенция (ЕСА), наречено Mars Sample Return.

Но марсоходът ще направи и много експерименти и научни изследвания на повърхността.

Джезъро се отличава с един от най-добре запазените марсиански примери за делта - слоести структури, образувани, когато реките навлизат в открити водни басейни и отлагат скали, пясък и - потенциално - органичен въглерод.

"Има речен канал, който тече от запад, прониквайки през ръба на кратера; и след това точно в кратера, в устието на реката, има тази разгърната красива делта. Нашият план е да кацнем точно пред тази делта и да започнем да проучваме", разказа Уилифорд пред Би Би Си.

Делтата съдържа пясъчни зърна, произхождащи от скали по-нагоре по течението, включително вододел на северозапад.

"Свързващият материал между зърната е много интересен - той записва историята на взаимодействието на водата с този пясък по време на отлагането в делтата, казва Кен Уилифорд. Той осигурява потенциални местообитания за всички организми, живеещи между тези пясъчни зърна."

Джезъро се намира в район, който отдавна е интересен за науката. Той е в западната част на гигантски басейн, наречен Изидис, който съдържа най-силните марсиански признаци за оливин (магнезиево-железен силикат) и карбонатни минерали.

Карбонатите на Земята могат да "заключат" биологични доказателства в своите кристали. Един тип структура, която понякога оцелява дълго време, е строматолитът.

Строматолити, Западна Австралия

© Wikimedia Commons

Строматолити, Западна Австралия

Те се образуват, когато много слоеве бактерии и утайки се натрупват с течение на времето в по-големи структури, понякога с куполни форми. На Земята те се срещат по древни брегови линии, където слънчевата светлина и водата са в изобилие.

Преди милиарди години брегът на Джезъро е бил точно такова място, където строматолитите могат да се образуват - и да се запазят. Perseverance ще изследва богатия на карбонати пръстен на басейна със своите научни инструменти, за да види дали са били образувани такива структури.

Инструментът, наречен Sherlock, ще снима интересни скали и ще създава подробна карта на наличните минерали. След това друг инструмент, наречен Pixl, ще даде на учените подробния химичен състав на същата област.

Езерото Салда в Турция е добър аналог как може да е изглеждал брега на Джезъро в миналото

© NASA/JPL

В рамките на този набор от данни учените ще търсят концентрации на биологично важни елементи, минерали и молекули - включително органични вещества. По-специално, концентрации във форми, които потенциално предполагат съществуването на действащ биологичен процес.

Събирането на много видове доказателства е жизненоважно; само визуалните идентификации няма да бъдат достатъчни, за да убедят учените в биологичен произход, като се има предвид високите изисквания към твърденията за извънземен живот. Находките вероятно ще бъдат описани първоначално само като потенциални "биоподписи" (потенциални следи от живот), докато скалите бъдат изпратени на Земята за анализ.

"Слоевете на строматолитите са склонни да бъдат неправилни и набръчкани, както бихте очаквали за куп микроби, живеещи един върху друг. Цялото това нещо може да се вкамени по начин, който е видим дори за камерите. Но когато виждаме такива форми и може би единият слой има различна химия от следващия, но има някакъв повтарящ се модел или установим органична материя, концентрирана в определени слоеве - това са най-добрите биоподписи, които може да се надяваме да намерим", обяснява Уилифорд.

За да се подготвят за мисията през 2019 г., учените отиват в Австралия, за да се запознаят с изкопаемите строматолити, образували се преди 3.48 милиарда години в региона Пилбара.

След проучване на пода на кратера марсоходът ще се отправи нагоре към ръба. Скалните ядра, взети тук, когато се анализират на Земята, могат да дадат възрастта на удара, който е издълбал кратера, и максималната възраст за езерото.

Има и друга причина да се изследва ръбът на кратера. Когато голям космически обект се удари в скали, съдържащи вода, огромната енергия може да създаде хидротермални системи, в които горещата вода циркулира през скалите. Горещата вода разтваря минералите от скалите, които осигуряват необходимите съставки за живота.

"Ако това се е случило, това би било първата обитаема среда в кратера", смята Уилифорд. Доказателствата - заедно с признаци на всеки живот, който колонизира околната среда - може да са запазени по ръба.

Фосил на строматолит от Уайоминг, САЩ

© Wikimedia Commons

Фосил на строматолит от Уайоминг, САЩ

Настоящият сценарий на мисията предвижда марсоходът да посети и близкия североизточен регион Сиртис, макар учените да признават, че това е "амбициозна цел".

Сиртис е по-древен дори от Джезъро и също така предполага наличието на открити карбонати по повърхността, които може да са се образували по различен начин от тези в кратера.

Ако до края на тази мисия не са се появили признаци от минал живот, търсенето няма да приключи. Фокусът ще се насочи към пробите от почва и скали в очакване на доставката им на Земята.

1. 1 Профил на radelmarfx
    radelmarfx

На това му се вика на гол г..з чифте пищови.

Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  2. 2 Профил на fantomas
    fantomas

3. 3 Профил на авторът
    авторът

До коментар [#1] от "radelmarfx":

Върви в Русия, там тези въпроси са "решени".

4. 4 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda

5. 5 Профил на radelmarfx
    radelmarfx

До коментар [#1] от "radelmarfx":Тъй де, защо да измислим начин да удължим живота до 200 години, като можем да изхарчим тези средства, за да нахраним всички бездомни за два месеца :)))Бездомни винаги ще има, щото не се решават корените на проблема, а просто се хвърлят пари по него с надеждата, че сам ще се реши :))) Все едно да даваш пари на наркоман, които обещава, че ще спре да ползва наркотици :)))Знам, че звучи коравосърдечно, но вие сърдечните не сте решили проблема със съчувствие досега и не сте разбрали, че не всичко се решава с пари :))) По здравословно е да им се осигури начин да изкарат тези пари и сами да се изкарат от дъното :)))
    —цитат от коментар 4 на Ramon Asvalda

6. 6 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda

До коментар [#2] от "fantomas":

Заради такива хора, дето спират прогреса, ще бъдем затрити от тази планета изведнъж като динозаврите, щото не сме измислили как да пътуваме в космоса все още :)))

Та голям смисъл ще има, че си помогнал на бедните, когато земята е огнена топка от магма, а човечеството прах :)))))

7. 7 Профил на radelmarfx
    radelmarfx

До коментар [#1] от "radelmarfx":Според теб дори една от най-богатите страни на света не може да си позволи космически изследвания?
    —цитат от коментар 2 на fantomas

Според мен САЩ отдавна не е една от най богатите страни на света.

8. 8 Профил на Gustav Mahlerov Vienski
    Gustav Mahlerov Vienski

До коментар [#5] от "radelmarfx":
    Да се приема развитието на науката, като харчене на пари е адски остаряло разбиране - да кажем от 16 век...

"Науката - производителна сила" - този слоган от комунистическото минало показва, че даже и те са разбирали, ЧЕ НАУУКАТА ДАВА ПАРИ, А НЕ ВЗИМА....

9. 9 Профил на Hristo Daskalov
    Hristo Daskalov

До коментар [#1] от "radelmarfx":

Вие май не разбирате същността на прогреса.

10. 10 Профил на ZEN
    ZEN

В същото време, Пу.т*кин заглушава GPS около новата си дача.
    Найс, а?

11. 11 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt

До коментар [#5] от "radelmarfx":

Колега ето такива "мислители" като Вас са палили кладите под учените през средновековието.Явно не ви достига капацитет за да разделите НАУКАТА от всекидневните си тегоби!Това че нямате какво да ядете не значи че всички в света мислят само за наденици,мастика и чалга.А на НАСА не я жалете !От 40 години почти само те правят наука в далечният космос!Вие си гладайте какво е сътвори "Уралваганзаводмаш".....Благодаря НЕ ми отговаряйте!

До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  12. 12 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 692 Гневно

ще открият изсъхнало кравешко...

14. 14 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче

Освен македонци, друго няма да намерят на Марс учените от НАСА! :)

Комунистите са виновни!
  15. 15 Профил на pepisky
    pepisky

Пост #1 измести дискусията.
    Успех на мисията.

16. 16 Профил на Един препатил
    Един препатил

Не виждам каква е идеята да научим дали някога е имало живот на Марс. Как може да бъде затрит животът на една плането го виждаме и на Земята.

17. 17 Профил на tacheaux
    tacheaux

До коментар [#1] от "radelmarfx":Вие май не разбирате същността на прогреса.
    —цитат от коментар 9 на Hristo Daskalov

Много добре разбира същността на прогреса , но сега се прави на улав , щото не му отърва да каже добра дума за Америка. Ако марсоходът Perseverance беше руски, щеше да възхвалява руската наука и техника. Не му обръщай внимание.

18. 18 Профил на naskom44
    naskom44

До коментар [#12] от "georgi_ww":

и то е нещо !

19. 19 Профил на smotlixx
    smotlixx

"Кратера Джезъро" всъщност се чете Йезеро, но ние от журналистите на Дневник много и не очакваме.

20. 20 Профил на venci4
    venci4

Според мен САЩ отдавна не е една от най богатите страни на света.
    —цитат от коментар 7 на radelmarfx

След Бай Пън със сигурност! Където стъпи социалист трева йок 😂😂

Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  21. 21 Профил на ial
    ial

Дано кацне успешно на Марс Perseverance, че тая работа не е като да разходиш 20-годишния Голф до мола.
    Ако да, ще сме съвременници и на първия марсолет.

22. 22 Профил на venci4
    venci4

Аз се придържам към теорията, че докато маймуните в Африка са ставали хора, извънземните са посяли някъде в Европа семката на съвременния човек в първобитна форма, и сега наблюдават коя група как се развива.. Някои са все още по дърветата, други джиткат роботчета на Марс 😂😂

23. 23 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

НАСА търси под вола теле докато 0.5 милиона американци са бездомни и помощите им се бавят. Два пъти толкова се очаква да бъдат изхвърлени на улицата защото не могат да си плащат наемите. На това му се вика на гол г..з чифте пищови.
    —цитат от коментар 1 на radelmarfx

На това му се вика " Русия е безпомощна в космическите изследвания, дайте да я защитим, като оплюем можещата Америка".
    Да очакваме ли нашествие американски мигранти с лодки и салове през Беринговия проток към Русия??? Няма начин да не тръгнат!

24. 24 Профил на Българин Бг
    Българин Бг

—цитат от коментар 1 на radelmarfx

Тези пари, които се дават за мисията да не би да изчезват в космоса? Нали огромна част отиват за заплати на хора по веригата - инженери, физици, производители на компонентите на марсохода и т.н.

25. 25 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#1] от "radelmarfx":Вие май не разбирате същността на прогреса.
    —цитат от коментар 9 на Hristo Daskalov

Разбира го той - партийни събрания, скандиране на лозунги, ръкопляскане и той да е на трибуната с главните "другари". Това е прогрес! Другото е отвличане на вниманието на трудовите маси от прогреса.

26. 26 Профил на Маршалов
    Маршалов

До коментар [#6] от "Ramon Asvalda":

Ами седни и мисли как ще ходим до космоса. То ако ставаше с ходене, веднага ставам от креслото и тръгвам. За беля и с безцелно мислене, а и с каквото и да е мислене, също не става, защото ако само мислиш без да действаш, умиргаш като всеизвестната гладна кокошка. :D

27. 27 Профил на Маршалов
    Маршалов

Интересното е, че в реалността още няма кацане, обаче в статията, се говори в сегашно време, все едно вече се е случило. Може и да е грешка в превода, а може и автора да е пътешественик във времето.

28. 28 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#11] от "Willy Messerschmitt": "Вие си гладайте какво е сътвори "Уралваганзаводмаш".....Благодаря НЕ ми отговаряйте!"

Не ги подценявай руснаците! Направиха Фобос грунт да отиде на Фобос, но той отиде на океанското дъно. Почти са готови! Сега само трябва да направят една дълбоководна подводница и тя директо ще отиде на Фобос.

29. 29 Профил на karatista
    karatista

До коментар [#13] от "radelmarfx":

харчат или не, в резултат имат най-добрите университети в света и то с голяма разлика. ако не можеш да разбереш, колко е важно да имаш най-качественото образование на планетата не мога да помогна

30. 30 Профил на Йоаникий
    Йоаникий

Ще намерят някакви "артефакти", които ще бъдат представени като пособия на древни инки, или индианци, а макЕдонците ке докажат следи от доспехи на "техния" Александър Велики, не и съмнявам!.. 😉 😀😀😀

Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  31. 31 Профил на Разобличител
    Разобличител

Няма какво да търсят, нека питат македонците. Те са първите марсианци дошли на земята, нищо че няма доказателства. Те така си знаят.

Не участвувайте в безплодните дела на тъмнината; напротив, изобличавайте ги. Защото за онова, което нечестивците скришом вършат, срамно е и да се говори (Еф. 5:11-12).
  32. 32 Профил на Димитър Димитров

—цитат от коментар 1 на radelmarfx

То не е на магарето работа.Затова цял свят се натиска нататък...
    Мурзиляк.

Аман вече с тази вода!
    Изглежда мисълта че човечеството е само във Вселената е непоносима за нас? Вероятно живота е много рядко явление а разумът още повече!

36. 36 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров

[quote#5:"radelmarfx"][/quote]Къде казах че трябва да се дават пари на бездомните? Казах че НАСА харчи пари които САЩ няма за неща които не и трябват.

И как реши,че ги няма?Щото явно ги има.Ако зависеше от теб каруцата щеше да е най-бързото нещо на света...

До коментар [#27] от "Маршалов":

Пиши за тов Рогозин който обеща на расияните заводи на Луната до 2025 и телепортация до 2050 гг!

38. 38 Профил на evpetra

—цитат от коментар 19 на smotlixx

Да, и на мен ми стана любопитно кой е нарекъл този кратер "Езеро"?

39. 39 Профил на LudLustrator
    LudLustrator

ще открият изсъхнало кравешко...
    —цитат от коментар 12 на georgi_ww

====================
    Ванка уже бил там???

40. 40 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров

До коментар [#32] от "Димитър Димитров":Я покажи как цял свят се натиска? Ама конкретни снимки как 7.7 милиарда сме се наредили на опашка на границата на ФАЩ.
    —цитат от коментар 35 на Маршалов

Това ли успя да ти роди мозъчето?Сиромах,няма да вземеш надник с тия глупотевини...

41. 41 Профил на cheburashka
    cheburashka

До коментар [#38] от "evpetra":

I am a dinosaur - somebody's diggin' my bones !
  42. 42 Профил на daskal1
    daskal1

Гледах много интересно предаване за това кацане, в което "ровърът" ще бъде спуснат с въжета и процесът ще бъде филмиран с обикновена камера купена от магазините за 400 долара. Решението, критикувано в началото се оказа много интересно заради "огледа" на терена. Плюс това ровърът ще има и свой малък дрон за "разузнаване" на пътя и избягване на големи препятствия.

До коментар [#38] от "evpetra":

Това е град в Босна. На него е наречен кратерът.

44. 44 Профил на putinxujlo
    putinxujlo

Тези от НАСА, наистина е русофоби бе!

"Чуждестранен агент"
  45. 45 Профил на putinxujlo
    putinxujlo

Москва. 15 февруари. 2021 INTERFAX.RU

- Русия заема не повече от 1,5% от световната космическа икономика, каза Сергей Басков, академик на Руската академия по космонавтика "Циолковски."

Юра, прости ни!

"Чуждестранен агент"
  46. 46 Профил на LudLustrator

//0.5 милиона американци са бездомни и помощите им се бавят//
    =============

47. 47 Профил на LudLustrator

//0.5 милиона американци са бездомни и помощите им се бавят//
    =============

Русия пък купува поддръжници в цял свят. Пари, хвърлени на вятъра.

49. 49 Профил на Маршалов
    Маршалов

До коментар [#40] от "Димитър Димитров":

50. 50 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#43] от "Незнайко в Слънчевия град":

По-точно селото "Йезеро" в Босня-Херцеговина, население около 500 души, а цялото селище е има-няма 1,200 души.
    В НАСА решили, че така честват славянските езици, но мисля че има и политическа съставляваща ...

51. 51 Профил на lividum
    lividum

До коментар [#44] от "putinxujlo":

Това беше преди SpaceX да им вземе превозите.

52. 52 Профил на evpetra
    evpetra

До коментар [#38] от "evpetra":Ами те са писали хората, че и линк са сложили, ама кой да чете https://www.dnevnik.bg/sviat/2020/07/30/4096430_dotam_i_obratno_ezeroto_na_mars_kudeto_triabva_da/
    —цитат от коментар 41 на cheburashka

Благодаря за линка. Ето информацията, свързана с името на езерото: "Учените от НАСА смятат, че кратерът с ширина 45 км е бил дъно на езеро преди 3.5 млрд. години - името Jezero идва от славянската дума за "езеро".
    Беше ми много полезна, досега не знаех, че "езеро" е славянска дума. Моят въпрос беше: кой е дал това име на езерото? Ще съм Ви благодарна за отговора.

53. 53 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 2096 Неутрално

След време и тук , така разни инопланетяни ще търсят живот, но ще попадат само на фосили от фили и фоби, дето насират всяка тема с еднообразните си тъпни.

"...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  54. 54 Профил на evpetra

До коментар [#43] от "Незнайко в Слънчевия град":

"Това е град в Босна. На него е наречен кратерът."

Но защо?

55. 55 Профил на cheburashka
    cheburashka

До коментар [#52] от "evpetra":

ОК. Малките кратери на Марс (под 50 км) се наименоват на градове на Земята, като това би трябвало да е без някаква специфична връзка, а случайно от предварително избран списък. Освен в специфични случаи - ако кратерът е място за кацане, или, както е в случая с Джезъро - има характерни черти - бил е езеро в миналото. Имената се дават/одобряват от International Astronomical Union (IAU)

I am a dinosaur - somebody's diggin' my bones !
  56. 56 Профил на Realist
    Realist

Успех, ще гледам кацането този четвъртък!

Това е много важна и вълнуваща мисия. И то, дори, само заради факта, че има проби за откриване на живот. Когато Викинг преди 40 години направи подобен опит, той бе положителен! Марс и Земята обменят тонове скали помежду си, процесът е продължил милиарди години, съвсем е възможно на тези скали да е имало микроскопични пътници, които са оцелели по пътя. Все пак, микроби бяха открити на външните повърхности на Международната Космическа Станция, в откритият космос.

Успех, Кюриозити вече кацна през 2012-та използвайки тази технология, Небесен Кран, и най- големият свръхзвуков парашут правен някога, пожелавам и на Пърси да успее.

57. 57 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров

До коментар [#38] от "evpetra":Това е град в Босна. На него е наречен кратерът. До руските мурзилки: Викинг, Патфайндър, Спирит, Опортюнити, Кюриосити, Инсайд, сега Пърсъвиърънс - ето ЧАСТ от апаратите, които НАСА изпрати на Марс. Дайте да видим ведомството на Рогозин какво е успяло да прати там? Поне една машинка има ли?
    —цитат от коментар 43 на Незнайко в Слънчевия град

Има.Фобос-грунт.Ама го пратиха да изследва миграцията на скумрията...

58. 58 Профил на Realist

До коментар [#43] от "Незнайко в Слънчевия град":
    До коментар [#57] от "Димитър Димитров":

То, преди Фобос Грунт, имаше и Марс 95, който пък, остави едно радиоактивно петно, катастрофирайки в Андите! Всичко е без-аналогово в Аналоговая, те форумните каскети и ушанки си знаят!

59. 59 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров

До коментар [#40] от "Димитър Димитров":Ти първо кажи колко ти плащат, ако си заслужава, може и аз да стана платен трол. Сега съм безплатен. Ако се печели над 2к чисто, може дори да зарежа бачкаторството :D
    —цитат от коментар 49 на Маршалов

Нищо не ми плащат за съжаление.Ако плащаха щеше да бъде уин-уин-хем ми плащат хем се подигравам на мурзилките като теб :)

60. 60 Профил на Realist

—цитат от коментар 49 на Маршалов

Нискоквалифициран си, и природно отлюспен. Големите пари не стават за такива като тебе, стой си при рублите и им се радвай, нямаш друг избор! 😂🤣

61. 61 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#1] от "radelmarfx"://0.5 милиона американци са бездомни и помощите им се бавят//=============60% от рашнята кензат във външни тоалетни (ако има какво), ама си имат Роскосмос, даже батути за изстрелване,,,,щото за 30г. една площатка не могат да направят...https://www.youtube.com/watch?v=usGD2yKelts
    —цитат от коментар 46 на LudLustrator

Каква площадка за изстрелване?! Те за царчето дворец не могат да направят повече от 10 години! Построили го и той мухлясал отвътре целия. Сега вътре всичко е изкъртено до тухла и бетон и ще го правят отново. Путин ще умре преди да му направят двореца. Като не успяха да го направят за дворец, ще го ползва за гробница. Само да не изпревари строителите с тия темпове на строителство.

Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

63. 63 Профил на quatro_4x3

—цитат от коментар 49 на Маршалов

Бачкай си. Дано там се справяш по-добре, че като трол ще умреш от глад.

64. 64 Профил на evpetra
    evpetra

До коментар [#55] от "cheburashka":

Аха, намерих информация: https://www.jpl.nasa.gov/news/nasa-mars-mission-connects-with-bosnian-town .
    Благодаря за отговора!

65. 65 Профил на Realist
    Realist

Не знам дали знаете, но Пърси носи със себе си:

1. Първият вертолет, който ще лети на друга планета.

2. МОКСИ, експеримет, който ще добива кислород от атмосферата на Марс с помоща на електричество от ровъра.

3. Ровърът ще събира интересни проби от скалите и почвата и ще ги слага в специални изолирани съдове. Друг ровър, наречен Fetch, произведен от ЕКА ще събира тези проби и ще ги доставя до специален апарат, който ще бъде изстрелян от Марс на ракета на Нортроп Груман и който ще кацне след 2 години обратно на Земята с пробите.

66. 66 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot

Страхотно! Успех на мисията!

67. 67 Профил на gost22

—цитат от коментар 1 на radelmarfx

А "Роскосмос" дори това не прави ами изследва морското дъно...

"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  68. 68 Профил на gost22

—цитат от коментар 43 на Незнайко в Слънчевия град

За къв да пращат машинки на Марс? Нали още миналия век онази девочка, Алиса, откри пещерата дето живели тутексите...

69. 69 Профил на Маршалов
    Маршалов

До коментар [#67] от "gost22":

70. 70 Профил на lcx54698210

До коментар [#1] от "radelmarfx":

Абсолютно! Рентабилност и полза нулева от нвестициите им.

71. 71 Профил на lcx54698210
    lcx54698210

До коментар [#34] от "klimentm":

Аааа! 😀 Точно! 😀 😀 😀

72. 72 Профил на gost22
    gost22

До коментар [#67] от "gost22":Морското дъно има по благоприятни условия за живот и океаните имат площ колкото няколко Марс-а
    —цитат от коментар 69 на Маршалов

В статия за мисия до Марс, ти обясняваш как било нормално руските марсоходи да отиват на дъното на морето... щото там било имало повече живот. Абе, за трол, всичко си е точно, ама дори не е смешно вече.

73. 73 Профил на lcx54698210
    lcx54698210

До коментар [#65] от "Realist":

Е, и? Файда? За мен, за теб, за човечеството? С какво ще е полезно това? Да не говорим, че се надяват оная дупка на Марс да е езеро. Чудят се за какво са се хванат, че са си измислят мисии, за да не умрат от глад в НАСА.

74. 74 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#73] от "lcx54698210":

За мен е полезно, каскет, за теб не знам, всяка година, дарявам на НАСА. За човечеството също е полезно, защото ЗНАНИЕТО винаги е било полезно, не е била полезна, ТЪПОТАТА и гаювската ПРОСТОТИЯ.

75. 75 Профил на Realist
    Realist

Преди 400 години, сигурно е имало такива които са казвали колко безполезно е да се финансират мисиите на Христофор Колумб и на Фернандо Магелан?

Този апарат на НАСА прелетя цял океан от 200 милиона километра за да отиде до друг свят, и този четвъртък, дано успее успешно намали скоростта си от 35 000 километра в час да 0 и да кацне успешно на повърхноста на този Нов Свят!

Пожелавам успех на тази историческа мисия от полза на цялото човечество!

76. 76 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#56] от "Realist":

"Марс и Земята обменят тонове скали помежду си, процесът е продължил милиарди години"

Не знам дали знаете, но първият изкуствен спътник на Земята е люк, използван от персонала за зареждане и оглед на върха на една от първите атомни бомби избухнали под земята. 4 сантиметра дебел метален люк с над 4 тона цимент между люка и бомбата. Бомбата изпарява цимента, люка отлита в космоса. Никой не знае обаче дали люка не се е изпарил от високата енергия при съпротивлението на атмосферата при полета в космоса, или е излетял извън орбитата на Земята. Люка е излетял със скорост 200 000 километра в час, 54 километра в секунда, 6 пъти скоростта на избягване от повърхността на Земята.

77. 77 Профил на lcx54698210
    lcx54698210

До коментар [#74] от "Realist":

Ми е, тъпа путка съм, аз кацам само на Bruno Mars! Какъв живот кипи там! От капките му пот живея!

78. 78 Профил на lcx54698210
    lcx54698210

До коментар [#74] от "Realist":

Аз като съм им дарявала акъл, не са ми плащали! Значи са използвачи неблагодарни! На теб щом ти е толкова акъла, дарявай им!

79. 79 Профил на lcx54698210
    lcx54698210

До коментар [#76] от "Realist":
    Да си поговорим за спътниците ли искаш? Марс ми е естествения спътник от години. На един вайб сме си, както се казва. Ти твоя намери ли го в живота. Щото от НАСА се правят на разсеяни за моя и за финансирането ми.

80. 80 Профил на lcx54698210
    lcx54698210

До коментар [#75] от "Realist":

А преди четвъртък, гледай *Космически чистачи" 2021 корейски филм.