Учени възстановиха генома на мамут отпреди 1 милион години

© Centre for Palaeogenetic/University pf Stockholm

Генетичен анализ на отдавна изчезнали сибирски мамути почти удвои рекорда за най-старата ДНК, секвенирана до момента. Генетичният материал от животните, обикаляли замръзналите земи в Сибир преди около 1.2 милиона години, приближи изследването на древна ДНК до нейната теоретична граница - и разкри нов вид мамут.

Резултатът надмина най-старата секвенирана по-рано ДНК, тази на кон, датираща отпреди 560 000 до 780 000 години, който е живял в Юкон, Канада.

"Тази ДНК е невероятно стара. Пробите са хиляда пъти по-стари от останките на викингите и дори предшестват съществуването на хора и неандерталци", обясни в официално изявление Лав Дален, професор по еволюционна генетика в Центъра за палеогенетика в Стокхолм и главен автор на изследването, публикувано в списание Nature.

ДНК е самовъзпроизвеждащият се материал, който носи генетичната информация в живите организми - нещо като план на живота.

Генетичният материал се разпада относително бързо в повечето среди. Най-старата ДНК, секвенирана от хората в Африка, датира отпреди около 15 000 години; в Европа учените са секвенирали ДНК от неандерталец, живял преди около 120 000 години. Но ДНК-то на живите същества, погребани в арктическия пермафрост, може да се запази много, много по-дълго, тъй като дълбокото замразяване забавя химичното разграждане.

През 70-те години на 20-и век руският палеонтолог Андрей Шер открива множество замръзнали останки на няколко места в североизточен Сибир, включително три мамута. Въз основа на ориентацията на феромагнитните материали в околните скали (която се променя с промяната на магнитното поле) и видовете гризачи, открити погребани до тях, изследователите са изчислили, че мамутите са живели преди съответно около 1.2 милиона, 1 милион и 700 000 години.

Учените са взели малки проби от кътника на всеки мамут, за да извлекат ДНК. С времето ДНК се с разградила в много милиарди къси фрагментирани последователности. "Колкото повече парчета пъзел имате, толкова по-трудно е да реконструирате целия пъзел", казва съавторът Том ван дер Валк, еволюционен генетик от университета в Упсала.

За да съберат тези парчета, изследователите са използвали по-рано секвенираните геноми на слонове и на много по-млади останки от мамут като референция. Когато учените определят връзките между по-старите мамути и слоновете и преценят колко време би отнело да се получи разликата в гените, датите съвпадат с тези, предоставени от по-ранните методи.

Учени възстановиха генома на мамут отпреди 1 милион години

© Centre for Palaeogenetic/University pf Stockholm

Най-младият мамут, на около 700 000 години, е един от най-старите известни вълнести мамути - идеално пригодени за студено време, които живеят в Северното полукълбо в продължение на стотици хиляди години. Повечето измират преди около 10 500 години, когато климатът се затопля в края на последната ледникова епоха (въпреки че малка на брой група се запазва на север от Беринговия проток до преди около 4000 години).

Вторият мамут, датиран на около 1 милион години, е степен мамут, пряк прародител на вълнестите мамути. Третият и най-старият екземпляр на възраст около 1.2 милиона години принадлежи на неизвестен досега вид, който изследователите кръщават "Крестовка" - името на село близо до мястото, където е бил намерен.

Чрез свързването на няколко от гените на този мамут с известни черти учените разкриват, че той вече притежава много от екстремните адаптации към студа на по-късните вълнени мамути, включително гъста козина и достатъчно мастни натрупвания. Изследователите също така откриват, че Колумбийските мамути в Северна Америка, които са изчезнали преди около 13 000 години, споделят около половината от гените си с новата линия, а другата половина - с вълнестите мамути. Видът Крестовка вероятно е навлязъл в Северна Америка преди около 1.5 милиона години, след което е хибридизиран с вълнести мамути около 1 милион години по-късно, за да произведе отделните подвидове на континента.

Някои учени се съмняваха дали е възможно въобще да се секвенира ДНК, която е на повече от 1 милион години. "Тези екземпляри съществено разширяват границите, поради което бихме си помислили, че е възможно най-старата древна ДНК", казва съавторът и еволюционен биолог Бет Шапиро от Калифорнийския университет, Санта Круз.

Теоретично е възможно да се секвенира ДНК, която е толкова стара, колкото самия пермафрост, или около 2.6 милиона години, казват Дален и ван дер Валк.

Това може да хвърли светлина върху някои изчезнали видове, но би оставило много други недостижими - включително динозаврите, изчезнали преди 66 милиона години.

Винсънт Линч, еволюционен биолог от Университета в Бъфало, казва пред списание Science, че новото изследване добавя значително към това, което учените знаят за мамутите, включително произхода на северноамериканските мамути.

И все пак евентуалната съдба на мамутите трябва да служи като предупреждение за собствения ни вид, добавя той. "Те са били изключително често срещани, широко разпространен вид, който изчезва много бързо поради изменението на климата. В това трябва да има поука за нас."

1. 1 Профил на olimpipanov
    olimpipanov

На Павлоошу предтеча ?

2. 2 Профил на radelmarfx
    radelmarfx

А същевременно не могат да изолират Ковид вируса и се налага да търсят доброволци за това. Напомням най страшния вирус в историята на човечеството все още не е изолиран.

Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  3. 3 Профил на 442
    442

Да очакваме ли скоро по ТКЗС-тата да почнат да гледат и развъждат мамути ??? Има ли вече програма за отглеждане и развъждане ???

4. 4 Профил на DDR
    DDR

Може само да е напомняне, за преходността на нещата, но не и предупреждение.

Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  5. 5 Профил на Мусаши
    Мусаши

—цитат от коментар 4 на DDR

Ако го няма последното изречение, няма да има парички за финансиране на изследванията.

6. 6 Профил на bobhunter
    bobhunter

След като са успели да възстановят ДНК на мамут, можем да очакваме някои ценни генни съставки да бъдат внедрени в ДНК-то на някои съвременни говеда, а с това рязко да се повиши производството на храни от животински произход. Някои със сигурност ще се опитат да реализират подобни идеи, но рисковете са, че в генома на мамута може да се съдържат и инкорпорирани части от особено опасни вируси, подобни на онкогенните вируси. Може би мамутите са умрели в резултат на затоплянето, но може причината да е съвсем друга, например от вирусна епидемия подобна на днешната причинена от корона вируса.

7. 7 Профил на blondofil
    blondofil

До коментар [#3] от "442":

8. 8 Профил на Мусаши
    Мусаши

До коментар [#3] от "442":Да изчакаме учените да кръстосат гените на мамут и стоножка и почваме производство на бутчета, че то само за четири крака - много работа бе.
    —цитат от коментар 7 на blondofil

Ще има да чакаш. Бил Гейтс каза,че всички хора в развитите държави трябвало да ядат само растителна храна, за да се борели с глобалното затопляне.

9. 9 Профил на Бланш
    Бланш

Многобройното население на Земята закъсало за месо.

10. 10 Профил на rincewind
    rincewind

Мечтите на доста хора може да се сбъднат. Да ракзараме кравите (пусти с тия лайна и тоз метан) и да ги заместим с мамути:)

11. 11 Профил на .
    .

До коментар [#10] от "rincewind":

Бе само и мамутски грип ни липсва.

12. 12 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов

Мегафауната изчезва с появата на човека в съответната територия.

Дали това не е поредното потвърждение на тази версия.

Сега остава да го вкарат този геном в слонска яйцеклетка и да видим какво ще се пръкне...

14. 14 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков

Стари новини , можеше да се каже и за намеренията им......

15. 15 Профил на SS
    SS

Не знам дали ще могат да вкарат генома в слонската яйцеклетка , виж ако намерят запазени мамутски тестиси барабар с оная работа по може да стане нещо и да се роди космато слонче ...

Е ми какво чакате, клонирайте !!!

17. 17 Профил на _plamen_
    _plamen_

Плейстоценски Парк, първа серия: Началото

Winora forever
  18. 18 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

Първите думи на възкресения мамут били -Бойко и Путин още ли са на власт???

ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  19. 19 Профил на oyh40649441
    oyh40649441

Изчезват не заради промените в климата (които са факт), а защото са изядени от човека. Винаги могат да мигрират и да се адаптират към новите климатични условия, но ранните ловци не са им позволили. По същия начин от Европа изчезват и слоновете, хипопотамите, носорозите и пр. едър добитък.

Рейтинг: 1959 Неутрално

[quote#4:"DDR"]Статията е интересна, но завършва по мое мнение не особено подходящо, защото, какво предупреждение за човека да са мамутите, при положение, че по тяхно време затоплянето си настъпва напълно естествено, без да са карали дизели, горили въглища или произвеждали месо ....Може само да е напомняне, за преходността на нещата, но не и предупреждение.[/quot

Въпросът е да ти натякват постоянно, че има огромна заплаха, и че ти си виновен за нея и съответно трябва да плащаш без да мъркаш!

21. 21 Профил на venelingeologia
    venelingeologia

Двадесет учени от различни страни и накрая - успех. Да се включат в българо-македонските исторически изследвания.

22. 22 Профил на Маршалов
    Маршалов

Пак са правили свободно съчинение. Възможните комбинации на парчетата от ДНК са толкова много, че практически е невъзможно (поне на сегашното ниво на развитие) да се подредят всички така, както са били. Дори да успеят с някакво приближение, ако разполагат с шаблон, това не значи, че полученият резултат ще е такъв, какъвто е бил в състава на клетките на мамута, когато е бил жив. Ако вземат да развият сготвената от тях ДНК манджа в някоя слоница да я доноси и роди, може роденото да не е мамут, ами космата 🐸.

мурзилка
  23. 23 Профил на gigabyte
    gigabyte

"Учените" приемат някоя своя глупост за даденост, и оттам почват да възпроизвеждат нови глупости. Това хилядите и милиони години ги нямат за нищо. Остава да намерят мамут отпреди "милиарди години", и да се свършва.

master
  24. 24 Профил на Lou
    Lou

Последното изречение е най-важното в цялата статия.

Аз неведнъж съм писал тук, че Хомо Сапиенс ще бъде единственият вид, изчезнал от планетата, само и единствено заради собствените си нанесени вреди. Досега е имаро поне 5 масови измирания. Всички те са били причинени от природни сили - вулкани, метеорити, промени в климата. Но нашето измиране ще бъде специално. Ние сами ще го предизвикаме и още по-абсурдно - че ние сами ще го "контролираме", докато един хубав ден не загубим контрола и станем жертва на собствената си безразсъдност.

Светът се крепи на хранителни вериги. Светът е уравновесен и няма нежда от човешка намеса. Но, когато ние се намесим и започнем за влияем на природните процеси, нищо хубаво не ни чака. Първо ще унищожим атмосферата си. С нея си заминават посевите, растенията и зърнените храни. После и питейната вода ще унищожим. После ще измрат тревоопасните животни. След тях ще измрат и хищниците. И накрая ще дойде нашият ред. Ние ще имаме "честта" да бъдем свидетели на умирането на популацията на планетата. И в един хулаб ден, също ще изчезнем. Дано онези същества след нас бъдат по-разумни.

СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  25. 25 Профил на Lord Elrond
    Lord Elrond

Македонците са ги изловили всите и са си направили македонска наденица, ке умрем за нея.

Останалото е история...

26. 26 Профил на Patsis
    Patsis

пермафрост

Дневник, в училище сме го учили този "пермафрост" като "вечна замръзналост".

Британия вече не е член на ЕС!

27. 27 Профил на Patsis
    Patsis

До коментар [#5] от "Мусаши":

Нали миналата година великият български Фонд за научни изследвания не отпусна пари за проекта за разработването на ваксина срещу ковид, оценен на 94 точки, но пък отпусна за оценения със 100 точки проект "Коронавирусът и климатичните промени"

28. 28 Профил на wanderer
    wanderer

Многобройното население на Земята закъсало за месо.
    —цитат от коментар 9 на Бланш

Многобройното население от мамути на Земята закъсало за храна и ... по умряло.

В духа на днешните затоплисти, изпражненията на мамута не са като кравешките и са затоплили климата. От това затопление се пръкнали пожари ... и храната на мамутите изгоряла.
    И така три пъти - преди 1.2 млн. години, 1 млн. години и преди 0.7 млн. години се следва затоплистката теза - отделя се СО2, затопля се планетата, отделя се още повече СО2 (пожари) и ...настъпва ледена епоха. По време на ледената епоха концентрацията на СО2 пада (при ниски температури се разтваря повече във водата и леда, седиментира като варовик) и настъпва затопление.
    Жалко е, че не е имало брокери на въглеродни квоти. Щяха да са трилионери ... от мамутски лайна.

29. 29 Профил на wanderer
    wanderer

До коментар [#24] от "Lou":

"Светът е уравновесен"

Голямо равновесие! Само с пет масови измирания, поне известните до момента:
    Масово измиране ордовик – силур
    Масово измиране девон
    Масово измиране перм – триас
    Масово измиране триас – юра
    Масово измиране креда – терциер.
    Последното масово измиране е холоценското, което продължава и в наши дни.

30. 30 Профил на Дария Колев
    Дария Колев

__________________________________________________

Много интересна теория! Мамутите са изчезнали в резултат на естествено изменение на климата! Сахара е станала пустиня в резултат на естествено изменение на климата!

А съвременните затоплистки мантри изкарват нас човеците като главен виновник за изчезване на мамути, динозаври и т.н.

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

32. 32 Профил на Lou
    Lou

До коментар [#29] от "wanderer":

—цитат от коментар 24 на Lou

До коментар [#30] от "Dariya Koleva":

Хомо Сапиенс не е съществувал по време на динозаврите. Нашият общ прародител с маймуните е слязъл от дървото само преди 2 000 000 години, а динозаврите са измрели десетки милиони години преди това.

Затоплистки мантри не съществуват. Тези мантри ги има само в главите на безумците. Глобалното затопляне и увеличаването на вредните емисии в атмосфелата са документирани от учени по целия свят. Учинте взимат проби от стари дървета и от ледовете в Антарктида. Там всичко е нарисувано като на картинка. Допреди 150 години, т.е. преди началото на масовата индустриализация и създаването на горивните двигатели, температурите на планетата са били много по-ниски и вредните вещества в атмосферата са били на незначително ниво. Но само да 150 години тези стойности са се вдигнали заплашително и още по-страшното е, че темпът на растеж се увеличава. И това не го казвам аз. Казват го много известни учени. Само астрономите Нийл Деграс Тайсън и Карл Сейгън са го повторили поне 20 пъти в своите поредици. По НатГео са даавли редица предавания, в които показват в изрязан ден стълб увеличението на вредните емисии.

Вие, антизатоплистите, кога ще докажете, че земята е плоска? Нали това е второто ви по сила вярване?

33. 33 Профил на Радослав Атанасов
    Радослав Атанасов

Авторът знае ли?!

Неволята учи.
  34. 34 Профил на wanderer
    wanderer

До коментар [#32] от "Lou":

"а динозаврите са измрели десетки милиони години преди това."

От вредни емисии? Предизвикали какво - застудяване или затопление?

"Затоплистки мантри не съществуват."
    Аз оспорвам само една, че СО2 в атмосферата повишава температурата. Засега в химията и физиката е установена само обратната зависимост - концентрацията на СО2 в атмосферата зависи от температурата (налягането и алкалността на Океана).
    С другата мантра, "озоновата дупка", затоплистите станаха за смях - дупката се затвори, ама озонът се оказа "вредна емисия" (триатомна молекула, която абсорбира енергия и в инфрачервения спектър). Сега и Гретето Тунберг не знае иска ли озон (да я пази от радиацията) или не иска озон (щото я претоплял).

"Учинте взимат проби от стари дървета и от ледовете в Антарктида. Там всичко е нарисувано като на картинка."

Картинката на океанското дъно има далеч, далеч по-добър рисунък, ама учените не взимат проби от там. Дори и температурата не мерят. Работата прилича на милиционерска: търсим загубената вещ, там където свети, а не където е загубена. Температурата се мери на два метра над повърхността на сушата, а не в подповърхностния слой на Океана, където градиента на температурата се изменя.

" увеличаването на вредните емисии в атмосфелата "
    Животоспасяващият СО2 за зелените растения вредна емисия ли е? И ако някъде се натрупва в повече, то не е ли заради "бетонирането" на "учените" (с научни институти небостъргачи) и изсичането на горите? Как пък никой не направи (или отрече) връзката "горска площ"-концентрация на СО2 в атмосферата!?

Рейтинг: 1959 Неутрално

Първите думи на възкресения мамут били -Бойко и Путин още ли са на власт???
    —цитат от коментар 18 на КМЕТ В СЯНКА

Бойко е на власт и скоро няма да я отстъпи на мафията ви! Пък и въобще няма!

36. 36 Профил на Ехото на Гласът
    Ехото на Гласът

Не знам за вас , ама аз тази хубава българска, и често използвана в статията, дума *секвенирани* не и знам значението. Авторът знае ли?!
    —цитат от коментар 33 на Радослав Атанасов