Студентите учат все повече онлайн: какво харесват и какво - не

Студентите учат все повече онлайн: какво харесват и какво - не

© Associated Press



Над половината чуждестранни студенти по света са преминали през последните месеци предимно към онлайн обучение и вече е ясно какво им допада и какво - не. Но с продължаването на пандемията университетите трябва през 2021 г. серизона да си изяснят как да се подобри този модел. Като добри висши училища, привличащи таланти от цял свят и задържащи възпитаници, ще се очертят тези, които се вслушват в студентите си и отговарят на нуждите им, включтелно като проявяват загриженост за психическото им състояние в стресовата ситуация.


Това са част от изводите на продължаващо месеци наред световно проучване сред младежите, провеждано от Quacquarelli Symonds (QS) - една от водещите анализаторски и консултантски институции за висше образование в света.


От август 2020 г. насам неин екип разговаря с близо 2400 чуждестранни студенти и почти 23 700 обмислящи да учат в друга държава - всички от общо 198 страни - за ученето в локдаун. Резултатите от проучването ще бъдат съобщени през април, но през февруари компанията разкри част от първите заключения.

  • "Имат опция да учиш напълно онлайн и правят записи, за да се гледат по-късно. Изпращат по електронна поща нова информация за правилата в Германия, много стипендии, финансова помощ и повече време за плащане на такси. Но биха могли да направят нещо за психическото здраве на студентите - за това няма никакви ресурси, информация или помощ", споделя един от анкетираните студенти.

През 2020 г. бързо бяха изградени технологични и инфраструктурни решения, значително се промениха методи, материали и средства за преподаване, но е време за изясняване как изглежда дългосрочното обучение без възможности за лични срещи, казват авторите.





Резултатите от отговорите, събирани месец по месец, показват, че все повече университети и колежи преминават изцяло към онлайн обучение - от 51% през септември на 76% през януари. Лекции и упражнения с лично присъствие са останали да използват само 4%, а "хибриден" вариант е само при 2%.



Но любопитното е, че и предпочитанията на самите студенти бързо се променят - избиращите онлайн с присъствено обучение са намалели от 25% през септември на 14% през януари. Това, разбира се, се дължи основно на ограничителните мерки, наложени им от властите, но и не си личи някаква носталгия по традиционни модели.


Запитани, след като вече са принудени да учат онлайн, кои са трите най-важни елемента, които очакват от този модел, студентите категорично изтъкват възможността за интерактивност - да има чатове и упражнения с възможности за обсъждания. Но това не означава че във виртуалната комуникация се чувстват по-комфортно - 62% отговарят, че им е по-лесно да питат, ако преподавателят е лично пред тях, 24% нямат предпочитания и само 14% са за онлайн питане.



Критично важна се оказва способността студентите да избират отрязъка от деня, в който да се обучават - най-малкото, защото учат дистанционно от държави в различни часови пояси. Така не само се стимулира ангажирането на младите хора с курсовете, но и те са по-доволни, т.е. и по-лоялни.

  • "Позволяват ти да учиш дистанционно, което е добре, обаче участието в онлайн семинари е бъркотия, винаги има проблеми с връзката или лоша организация от преподавателите - оставят други студенти да се свързват с колегите си и да разпространяват информация", описва чуждестранен студент.

Това не води към обучение по записи, а към смесени форми. Всеки трети (34%) предпочита предаване на лекциите директно, всеки четвърти (23%) е само за стрийминг и всеки пети (20%) - за предимно записани и отчасти излъчвани директно лекции. Тези данни подсказват на университетите, че трябва да разработват набор от варианти и да привличат студентите с това, че могат да избират между тях според най-удобните им модели.



Дистанционното обучение (предлагано от 66% през септември и 80% през януари) се възприема и като част мерките на университета за защита здравето на преподаватели, персонал и възпитаници в пандемията. Започва предлагане и на безплатни тестове и студентите се възползват - от 19% през септември до 31% през януари.


За ръководството на университетите също не е никак лесно в променящата се ситуация и това си личи от факта, че като "изключително успешно" определят справянето им само 10% от студентите в проучването (при 18% през септември). Но като цяло усилията се отблагодаряват - "умерено успешни" действия постоянно избират за отговор около 30%, колкото са се спрели и на отговора "много успешни".



Запитани какво разбират под "успешни", студентите изброяват доброто информиране какво се случва и променя, помощ по визови въпроси и съобразяване с часовите зони на чуждестранните студенти.


"Университетите подценяват ефекта на отдалеченото обучение върху студента. Повечето време пред екрана може да ти се отрази психически и физически, а някои от тях не се съобразяват с това при преподаването" казва трети от студентите.

Ключови думи към статията:

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4439 Неутрално

    Резултатите ще са много слаби като научено и умения.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 1060 Неутрално

    Онлайн е по-зле и от задочното обучение.
    Лансирането на тази финансово по-изгодна форма на обучение от университетите ще им излезе скъпо. До няколко години ще има обучаващи роботи, които изцяло могат да заместят преподавателите. С подходящ софтуер може да се завърши изцяло всякакъв тип образование.

  3. 3 Профил на Chegobara
    Chegobara
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Онлайнът повече наблягах на теория, часовете практика ги взимахме онлайн, разработвахме теми, съставяхме тестове по тях, беседвахме, но добре че ни отвориха практиките, последният семестър ми е само практика. Лошото е че от студентите в болницата май пак плъзна ковида и ще ни чукнат. Поне така дочух. Ужким повечето колеги го изкарахме вече, и живо здраво без тежки случаи, ама ето на... Поне за себе си знам, че имам антитела бол, и не се притеснявам че ще заразя някой.
    По принцип такова е, каквото си го направиш. Ако имаш желание всичко е възможно, независимо от обстоятелствата, ако не ти е интересно, ако не разговаряш с преподавателите, в каквато и да е ситуация нищо няма да научиш.
    -студент рехабилитатор

    всичко е суета, Боку ни обра
  4. 4 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2018 Любопитно

    Много ми е интересно как се обучава студентът онлайн по дисциплини като хирургия, вътрешни болести, стоматология...?
    Може би с тримесечни онлайн курсове?
    И как онлайн си провеждат практиките студентите от техническите дисциплини?

    Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!
  5. 5 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2018 Любопитно

    До коментар [#3] от "Chegobara":

    Наличието само на антитела не е гаранция за предпазване. Изследвали ли сте си Т- клетъчен имунитет ?

    Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!
  6. 6 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1203 Неутрално

    при липса на стандарти за преподаване в БГ ВУЗ, дигитални библиотечни ресурси, налична техника и умения за работа с нея, тази статия може само да дразни.

    преди пандемията се "преподаваше" с пауърпойнт, в пандемията се "преподава" с проекти за домашно.

  7. 7 Профил на ДрънкалУтУ
    ДрънкалУтУ
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Не ми се мисли какво ще ги натворят лекари и инженери завършили онлайн...🤣🤣🤣

    Мани мани...
  8. 8 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1015 Неутрално

    Много зависи от специалността. Математика, физика, чааст природнити науки спокойно се преподават он-лайн, но там където има практика - влизане в лаборатория, медици , инженери не може без личен контакт.

    След два семестъра преподаване он-лайн мога да кажа, че студентите не са ощетени, научават, но за преподавателине е кошмар, доста по-трудно е и не е свързано с новите технологии, просто е по-натоварващо.

  9. 9 Профил на Alan Blackmore
    Alan Blackmore
    Рейтинг: 857 Неутрално

    До коментар [#6] от "хм":

    Каквито преподавателите, такива и студентите. В БГ ВУЗ съм срещал един-единствен нормален преподавател, и той - по обясними причини - не беше на щат, а приходящ лектор.
    Попадал съм и на масата на деканите в същия ВУЗ - еми няма такъв сбирток от "светила" в съответните области.
    Така че - освен ако не са ви уредили по семейна линия като "преподавател" в някой ВУЗ -
    https://www.youtube.com/watch?v=leFFjwoIPjk

    фольксвагинити, аутобаната, бирлин!
  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4509 Неутрално

    Да си студент и да учиш онлайн?! В най-хубавите си години от живота?! Определено нямат късмет, и дано по-скоро се завърнат към нормалното...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  11. 11 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2152 Разстроено

    Ученето онлайн просто показва на кого му се учи истински, кой е мотивиран и кой я кара "някак си"!
    За дълбоко и устойчиво мотивираните не е никакъв проблем.
    За останалите нивото със сигурност е с тренд "надолу"!!!

  12. 12 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2651 Неутрално

    До коментар [#4] от "mitko11":

    В техническите дисциплини, специално в България отдавна се отказаха от изобилие от практическо обучение а се кара предимно на теория. В електронните специалности в МЕИ примерно поялник се хваща само в един семестър (така беше преди доста години, напоследък може и това да е отпаднало). Басирам се че маталоообработките не пипват струг а електроинжинерите едва ли им дават да пипнат кабел. Разбира се, то си им личи на всичките като завършат но поне дистанционното няма да им навреди особено - няма какво да им отнеме.

  13. 13 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2126 Неутрално

    Днес в мрежата има удивително много източници дори и да не са част от някакво организирано онлайн обучение.
    Откриха ми болест на клапите на сърцето и намерих множество лекции по сърдечна хирургия. Въпреки че съм далеч от медицината, аз съм математик, с много старание успях да се ориентирам. Изненадах се, доколко добре са записани лекциите и дори на прекрасната форма на изразяване от лекторите.
    Това качество на преподаването, което намерих в тези лекции извън моята специалност, не съм го срещал през цялото си следване.

    подпис
  14. 14 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2651 Неутрално

    До коментар [#6] от "хм":

    Какви стандарти, то ако се въведат такива и то да са поне на 50% от световните трябва да бъдат уволнение 80% от преподавателите. Ще останат няколко по-млади външни лектори и някой стар луд учен дето твърдоглаво се старае да си върши работата щото го приема на чест. Всичко друго е тотален леш, пълни дупки. И няма значение държавен или частен ВУЗ, даже в американския са проникнали тия дупки.

  15. 15 Профил на marksman
    marksman
    Рейтинг: 486 Разстроено

    А ефекта от Десоциализацията на младите ,ще е видим по късно като на ваксината. Но затуй ли да мислим сега.

    ?Ало телевизиите колко мъртви ви трябват за реклама ЕКСКЛУЗИВНО или БУКВАЛНО
  16. 16 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2018 Весело

    До коментар [#14] от "m17":

    В много от ВУЗ-овете "доцент" и "професор" са белег за партийна принадлежност, а не на научни знания.

    Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!
  17. 17 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2605 Неутрално

    Всичко е точно! Отдавна трябваше да се внедри този вариант. Така и преподавателите ще се дисциплинират да си подготвят занятията и да ги запазват във видеовариант. Пък и време за някой учебник или методологично ръководство със задачи, ще им остане.
    Разбира се, не всички специалности могат да учат онлайн. Медицината примерно си иска присъствие на упражненията.
    Но поне лекциите да се отърват от хилядолетното бреме на перипатетизма, когато знанията се претакат от фърчащите листа в папката на даскала в тетрадките на студентите, без да минават междувременно през нечий мозък.

  18. 18 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2605 Неутрално

    Просто за пример - повечето преподаватели са свикнали да говорят с темп и интонация, подходящи за диктовка, при която студентите да се опитват да разберат материала и да вникнат в проблематиката, освен конспектирането обстановката. Такава лекция, при наличие на писмено изложение, се слуша спокойно на скорост х1.5 или даже х2, в зависимост от дикцията на даскала. При преговор, когато 80% от материала вече е усвоен (или вече е бил учен в училище от някои), спокойно се възприема и с превъртане на цели пасажи. Така лекционен курс от 60 астрономически часа спокойно може да се изгледа и ефективно да се възприеме за един уикенд. Дори това да отнеме седмица (по два-три часа вечер), пак няма смисъл да се губи времето на студентите в продължение на няколко месеца, през семестъра. По-добре да се мисли в посока ефективно изложение и много тренировъчен материал и пособия със задачи (нещо, което катастрофално липсва на нашите ВУЗ-ове).

  19. 19 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2651 Неутрално

    До коментар [#18] от "ivanpopov":

    Диктуването от преподавателя е някакъв абсурд, това е отпаднало като метод още в средновековието. НЯМА свестен университет където се диктува, всеки курс си има както писмени материали - книга, слайдове и т.н. така и записи на лекцията. А самата лекция е по-скоро дискусия, предполага се студентите да са се запознали с материалите и на живо да дискутират с преподавателя - да задават допълнителни въпроси, да се опитата да оспорят неговата теза и т.н.

  20. 20 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2605 Неутрално

    До коментар [#19] от "m17":

    Горещо препоръчвам посещението на някой от водещите ни ВУЗ. На предложението да се качва запис на лекциите, в един от тях, се измъкнаха с аргумента за "авторски права". Същият съм го чувал поне още в два, когато студент вади телефон, да снима лекция.

  21. 21 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2651 Неутрално

    До коментар [#20] от "ivanpopov":

    Знам даже и причината - преподавателя осъзнава каква дупка е и как скатава и се притеснява че ако има доказателство (записа) и се разчуе (някои го пусне в тубата) дори на дупките от ръководството ще им стане срамно и ще го подгонят. Чувал съм скрити записи на култови дупки а и като помня аз сами на какви простотии съм бил свидетел ....

  22. 22 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1015 Неутрално

    До коментар [#14] от "m17":

    ++++++++

    Аз винаги съм се учудвал как в природните науки може да преподаваш без да си добър учен. От родния ми ми-тут има едно същество, което "чете" над 500 часа хорариум в разлчини вузове...не знам кога сколасва да спи...отделно наукометрията му е смехотворна...но ...паричките текат.

    Има съм много свестни преподаватели както и откровени идиоти, нмо това беше в едни други доста делчени времена . Бълрарските ВУЗ с много малко изкл. са ПУЦове.

  23. 23 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7962 Неутрално

    Те учат, ама какво научават.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK