Планета X: светът в края на Слънчевата система, който учените така и не могат да видят

© NASA

Доказателствата за мистериозна планета на ръба на Слънчевата система станаха по-малко убедителни този месец. Съществуването на този невидим свят се теоритизира заради неочакваното струпване на обекти, които обикалят около Слънцето отвъд Нептун, но нови симулации предполагат, че това групиране е привидно и на практика не съществува.

За планетарните учени това бе най-смелото твърдение за цяло поколение - невидима допълнителна планета, 10 пъти масата на Земята, на границата на Слънчевата система. Но твърдението изглежда все по-нестабилно, след като екип от астрономи показа, че орбитите на няколко планетоида не се определят от гравитацията на въпросната Планета X, както смятат нейните поддръжници, а просто изглеждат събрани на едно място заради начина на наблюдението им.

Привържениците на теорията все още не отстъпват, но поне един скептик е щастлив от новите данни. Изследването е извършило "по-равномерен анализ" от предишните на тези отдалечени скалисти тела, известни като транснептунови обекти (TNO), казва пред списание Science астрономът Саманта Лоулър от Университета в Реджина, която се е опитвала и не е успяла да симулира групираните орбити в компютърни модели с допълнителна планета.

Търсенето на загадъчната девета планета започва, както много интересни неща в астрономията, с Пърсивал Лоуел.

Пътеписецът и приказно богат бизнесмен от 19-ти век прочита книга за Марс и решава да стане астроном. През следващите 20 години от живота си той прави редица налудничеви претенции за открития.

Пърсивал Лоуел в обсерваторията си

© Lowell Observatory

Пърсивал Лоуел в обсерваторията си

Първо, той е убеден в съществуването на марсианци и мисли, че ги е намерил (не точно). Други астрономи също са документирали странните линии, обхождащи планетата, и Лоуел предполага, че това са канали, построени като последен опит на умираща цивилизация да пренася вода от полярните ледени шапки. Той използва богатството си, за да построи цяла обсерватория за по-добри наблюдения. Оказа се, че каналите са оптична илюзия, създадена от планините и кратерите на Марс, гледани през нискокачествени телескопи.

Лоуел също вярва, че планетата Венера има спици - те са записани в неговите бележки като паяжини, излилизащи от центъра на планетата (няма такива). Въпреки че неговите помощници се опитват да ги намерят, изглежда, че само Лоуел може да види тази неочаквана подробност. Сега се предполага, че това са сенки, хвърлени от ирисите в очите му, докато е гледал през телескопа си.

Но най-вече Лоуел е бил решен да намери деветата планета в Слънчевата система - хипотетичната "Планета Х", която по това време се смята, че е отговорна за необичайните орбити на най-отдалечените от Слънцето планети - ледените гиганти Уран и Нептун. Търсенето отнема последното десетилетие от живота му, но дори и Лоуел едва ли е предполагал, че то ще продължи и през 2021 г.

Новата планета

Лоуел умира през 1916 г., но оставя един милион долара за каузата за намиране на Планета X в завещанието си. И така, след кратка съдебна битка с вдовицата му Констанс Лоуъл неговата обсерватория продължава търсенето.

Само 14 години по-късно, на 18 февруари 1930 г., млад астроном от оберваторията открива Плутон и известно време се смята, че това е неуловимата планета. Скоро учените осъзнават, че Плутон не е достатъчно голям, за да промени орбитите на Нептун и Уран.

Плутон престава да бъде планета през 2006 г.

© NASA

Плутон престава да бъде планета през 2006 г.

Окончателният удар върху теорията идва през 1989 г., когато космическият кораб "Вояджър 2" премина покрай Нептун и разкри, че планетата е частично по-лека, отколкото се предполага. Така учени от НАСА изчисляват, че орбитите на външните планети са имали смисъл през цялото време. Лоуел е бил започнал търсене на нещо, което никога не е било необходимо.

Само няколко години по-късно концепцията възкръсва заради нови наблюдения.

През 1992 г. двама астрономи, които "упорито сканират небесата в търсене на тъмни обекти отвъд Нептун", според Наса, откриват "пояса на Кайпер". Този пояс от замръзнали обекти, простиращ се точно извън орбитата на Нептун, е една от най-мащабните характеристики на Слънчевата система. Смята се, че съдържа стотици хиляди обекти с размери над 100 км, както и до трилион комети.

Скоро учените осъзнават, че Плутон едва ли ще бъде единственият голям обект във външните части на Слънчевата система - и започват да се питат дали всъщност изобщо е планета. След това откриват Седна (около 40% от размера на Плутон), Кваоар (около половината от размера на Плутон) и Ерида (почти същия размер като Плутон).

Илюстрация на Ерида

Илюстрация на Ерида

През 2006 г. Международният астрономически съюз гласува за понижаване на статута на Плутон до "планета джудже". Майк Браун, професор по планетарна астрономия в Калифорнийския технологичен институт (Caltech) и ръководител на екипа, идентифицирал Ерида, е известен и до днес като "човекът, който уби Плутон". Слънчевата система остава с осем планети.

Завръщането на новата планета

В същото време откриването на тези обекти дава нов живот на планета Х.

Оказва се, че Седна не се движи по начина, по който всички са очаквали. Тази планета джудже криволичи от между само 76 разстояния Земя-Слънце (1 AU - приблизително 11 млрд. км) от центъра на нашата Слънчева система до повече от 900 AU (135 млрд. км). Орбитата е толкова разтеглена, че обикалянето ѝ отнема 11 000 години - последният път, когато Седна е била на сегашното си положение, хората току-що са изобретили земеделието.

През 2016 г. същият Майк Браун, който уби Плутон, заедно с колегата си Константин Батигин - също професор по планетарна наука в Caltech - предлагат съществуването на масивна планета, между пет и десет пъти по-голяма от Земята.

Илюстрация на Седна

Илюстрация на Седна

Идеята им идва от наблюдението, че Седна не е единственият обект, който не е на място. Има още шест подобни обекта и всички те се изтеглят в същата посока. Има и други улики, като например факта, че всеки е наклонен по оста си в една и съща посока. Двамата учени изчисляват, че вероятността всичките шест обекта да бъдат изтеглени в точно една и съща посока, при един и същ наклон случайно е само 0.007%.

Смятахме, че това е доста интересно - как може да се случи? Беше доста забележително, защото такова струпване, ако бъде оставено за достатъчно дълъг период от време, ще се разпръсне само поради взаимодействието с гравитацията на планетите.

Константин Батигин,

астроном в Калифорнийския технологичен университет

Вместо това те предполагат, че Планета Девет е оставила своя отпечатък във външните краища на нашата Слънчева система, изкривявайки орбитите на обектите около нея с гравитационното си привличане. Няколко години по-късно и броят на обектите, които отговарят на ексцентричния орбитален модел и наклон, продължава да се увеличава до 19.

Въпреки че никой все още не е виждал хипотетичната планета, може да се направят много предположения за нея. Както при другите обекти отвъд пояса на Кайпер, орбитата на новата Планета Девет би била толкова изкривена, че се очаква най-отдалеченият й обхват да бъде два пъти по-далеч от най-близкия - около 600 AU (90 млрд. км) срещу 300 AU (45 млрд. км). Планетата трябва да е ледена, с твърдо ядро, като Уран или Нептун.

Нептун, заснет от "Войаджър 2" през 1989 г.

© NASA

Нептун, заснет от "Войаджър 2" през 1989 г.

Има три основни идеи за появата й. Едната е, че се образувала на място, което Батигин отхвърля като относително малко вероятно, тъй като това ще изисква ранната Слънчева система да се е простирала чак до там.

Деветата планета може и да е обект, откраднат от друга звезда отдавна, когато Слънцето все още е било част от звездния куп, в който е родено. "Проблемът с подобна история е, че е също толкова вероятно да загубите планетата при следващата среща", обяснява Батигин пред Би Би Си.

При последния сценарий деветата планетата се е формирала много по-близо до Слънцето по времето, когато Слънчевата система е била в начален стадий и планетите тепърва са започвали да се оформят от околните газове и прах. След това планетата е изтласкана навън под влиянието на Юпитер или Сатурн, а впоследствие орбитата й е променена от преминаващи звезди.

Невидимата планета

Всичко това поражда очевиден въпрос - ако Планета Девет наистина е там, защо никой не я е видял?

"Нямах представа колко трудно ще бъде, докато не започнах да я търся заедно с Майк с помощта на телескопи", раказва Батигин. "Причината търсенето да е толкова трудно е, че повечето астрономически проучвания не търсят едно определено нещо."

Телескопът Subaru в Хавай

© Subaru Telescope

Телескопът Subaru в Хавай

Например астрономите обикновено търсят клас обекти, като определен вид планети. Дори и да са редки, ако изследвате достатъчно голяма част от космоса, вероятно ще намерите нещо. Но търсенето на конкретен обект като Планета Девет е съвсем различно упражнение. "Има само една малка част от небето, където може да се намира", казва Батигин, който обяснява, че друг фактор е малко по-прозаичното предизвикателство за резервиране на времеви слотове за използване на правилния вид телескоп.

"В момента единственият вариант е телескопът Subaru", казва Батигин. Машината е разположена на върха на спящия вулкан Маунакеа на Хаваите и е способна да улавя дори слабата светлина на далечни небесни обекти. Това е идеално, тъй като загадъчната планета би била толкова далеч, че е малко вероятно да отразява много светлина от Слънцето.

"Имаме само една машина, която можем да използваме, и получаваме може би три нощи на нея годишно", казва Батигин, който се надява на помощ от телескопа Vera Rubin. Този телескоп от следващо поколение, който в момента се изгражда в Чили, ще сканира небето систематично - снимайки целия наличен изглед - на всеки няколко нощи, за да изследва съдържанието му.

Телескопът Vera Rubin трябва да заработи през 2023 г.