
© Associated Press
По този въпрос се води разпален спор в Германия: наистина ли електромобилите са най-доброто решение за бъдещето? И нима са по-добри от автомобилите с горивна клетка и водороден двигател? Ето какво сочат фактите, пише "Дойче веле".
Едно нещо е ясно: конвенционалните автомобили с бензинови или дизелови двигатели вече не са решение. От една страна Германия се е ангажирала да спазва приетите международни ангажименти за опазване на климата, а от друга - германската автомобилна промишленост ще иска и в бъдеще да продава коли, а все повече страни обмислят забрани за използване на автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Кой вид пести най-много енергия?
Ако говорим за личните автомобили, чисто технически погледнато, най-ефикасната система е електромобилът. Тя използва максимално добре енергията: един киловатчас енергия осигуряват 70 до 80 процента КПД по време на пътуване. При водородния двигател и горивната клетка са необходими от два до три пъти повече електричество, за да бъде изминато същото разстояние.
Това е така, защото водородът не се среща наготово в природата, а производството му изисква допълнителна енергия. Обикновено той се добива от вода чрез хидролиза. Ако водородът трябва да се преработи в гориво за класически двигател с вътрешно горене, тогава ще е необходимо от 5 до 6 пъти повече електричество.
Колко вредни за природата са батериите?
Батериите са ахилесовата пета на електромобилите. Но не само заради вгражданите в тях редки метали, като литий.
Институтът за изследване на енергията и природата в Хайделберг е изчислил, че при производството на една-единствена батерия за електромобил се отделя еквивалентът на пет до девет тона въглероден двуокис - при това още преди да бъде изминат и един километър с нея. Но също и при водородната кола това не е по-различно: при горивната клетка за производството на резервоара за водородното гориво и батерията, макар и да е по-малка, също се отделят 5 тона еквивалент на CO2.
А според по-стари изследвания по темата, дори и при сегашния енергиен микс в мрежата на Германия, електрическите коли са най-ефикасните от всички - при това с огромна преднина пред останалите видове автомобили.
Само "зелената" енергия, тоест токът, произведен от въглеродно неутрални източници, помага за защита на климата. Към тях отнасяме със сигурност само енергията от вятър и слънце, тъй като водата и биогазът са ограничен ресурс. Ако по пътищата на Германия се движат 10 милиона електрически коли, ще са необходими 5 процента повече електроенергия в сравнение с днес, а и около 15-20 процента повече при варианта с водородно гориво.
Предимството на водорода е, че той може да се търгува международно и да се доставя от далечни разстояния - например чрез тръбопроводи или с кораби. Така соларната енергия или тази, добивана от вятър в Южна Америка, на Арабския полуостров или в Северна Америка, може да бъде използвана за хидролиза.
От каква енергия ще се нуждаем утре?
В дебата за мобилността в бъдеще се пропуска един факт - че автомобилите представляват само един аспект от темата за енергийния обрат. Също и промишлеността, жилищният сектор и въздушният транспорт играят роля в това отношение. В бъдеще самолетите и корабите ще залагат все повече на водородно гориво или ще преминат към синтетичен керосин, добиван от водород или от растителни масла и захарна тръстика. А за личните автомобили най-ефективният вариант си остава електричеството.
При товарните автомобили засега има още много въпросителни, но според проучване на германското транспортно министерство, електрическата контактна мcarрежа над магистралите, от която камионите да черпят електричество, си остава най-евтиният вариант. В Германия от няколко години има такива пробни отсечки.
Проблемът с шума и фините прахови частици
Германското правителство поставя различни акценти за осъществяването на обрат и в транспорта. То подкрепя покупките на електромобили и ускорява изграждането и разширяването на мрежата от зарядни станции, но обръща внимание също и на водородните технологии.
За да се постигне климатично неутрално производство на двата вида енергия, правителството разширява капацитета на мощностите за добив на енергия от възобновяеми източници. Но преминаването към по-чисти горива не решава всички проблеми - например тези, свързани с фините прахови частици, с шума и задръстванията. За това пътният трафик трябва да намалее - при това значително.
lz73
Рейтинг: 1120 НеутралноДобрият и вече стар HDI...
bpcorp
Рейтинг: 827 НеутралноИлон Мъск пак се оказа прав!
bpcorp
Рейтинг: 827 НеутралноТос ако някой си мисли, че ще му е по-евтино да си зарежда колата с водород, вместо с метан е в дълбоко заблуждение.
Kalinoff Ivan
Рейтинг: 577 НеутралноТова е така, защото водородът не се среща наготово в природата, а производството му изисква допълнителна енергия. Обикновено той се добива от вода чрез хидролиза. Ако водородът трябва да се преработи в гориво за класически двигател с вътрешно горене, тогава ще е необходимо от 5 до 6 пъти повече електричество.
Водорода може да се добие и от вода , но в момента обикновено се добива от метан , защото е много по евтино отколкото от вода... Поне за момента водорода не е решение нито екологично нито финансово, по изгодно е да се гори директно метан , отколкото да добиваме водород и после да го използваме като гориво...
Сд
Рейтинг: 702 НеутралноА никой не говори за намаление на населението.Не може 7 милиарда,всеки да има хубава кола,голям дом,много пари в банката,да яде скъпа храна,ходи с маркови дрехи,пътува по целия свят.
john_3volta
Рейтинг: 795 НеутралноЧовек само като стигне до мъдростта "водородът обикновено се добива от вода чрез хидролиза" ... разбира какъв "титан" на мисълта е писал статията и би трябвало да спре да чете.
Мусаши
Рейтинг: 1390 НеутралноНа тоя етап е много по-изгодно да си вземеш автомобил с ДВГ,отколкото електричка.
padrino
Рейтинг: 4455 Любопитно"Ако по пътищата на Германия се движат 10 милиона електрически коли, ще са необходими 5 процента повече електроенергия в сравнение с днес"
Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬Ето това е отговора на най-често дискутираната тема как електропреносната система щяла да се "срине" . Написано си е кратко и ясно при 10 милиона електрически коли се искат само 5% увеличаване на потреблението. Още една опорка на скептиците оттече в канала😂
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 3299 НеутралноО, това е като при ваксините -- фактите са всеки ден различни и винаги правилни.
Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)CINZANO - оправете си сайта!
Рейтинг: 595 Весело"Ето какво сочат фактите, пише "Дойче веле"."
Мома, връщай 12 и 12А!-------------
Дойче жмеле и факти, неделен виц 😂
radelmarfx
Рейтинг: 498 НеутралноОставете пазара да реши това, защо трябва тъпото правителство да се меси в цялата история и да раздава въглеродни кредити и субсидии на гърба на данъкоплатеца?
Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriberОф да забравих че зелената мафия иначе няма как да се обогатява.
proventuss
Рейтинг: 1193 НеутралноЧерно море е пълно с метан, равен на 400 години БВП на България. Който намери начин да го извлече, ще спечели Нобелова награда.
Нямам политически амбиции, мога даже да си го татуирам.Deaddark
Рейтинг: 2679 НеутралноНай-добрия двигател е задвижваният от вратни пържоли и друго гориво тип храна. Вместо да развият колелото да въртиш по-леко и да минаваш повече - те седнали да развиват как без да ставаш от дивана ще излизаш с елмобил навсякъде, вкл. и в тоалетната.
anonimnii
Рейтинг: 2463 НеутралноЗа да може да получим екологичен ефект от електрическата кола, трябва да минат 9 г. А мнозинството хора на запада за това време ще са си купили нова кола. Така че няма да има екологичен ефект от електромобилите. И това се знае. При производството на батериите както се казва в статията се замърсява атмосферата. А и какво значи екологична кола? Че те колите са на ток. Токът как се произвежда? Значи ако колата зарежда от ТЕЦ за каква екология говорим?
Анатема на комунизма!****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Realist
Рейтинг: 2908 ВеселоКойто един път се качи на електрическа кола, никога не се връща към бензиновата:
Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.1. Ускорението е убийствено, 4 секунди и под. Това е в сферата на суперколите.
2. Зареждаш в къщи и горивото ти е между 5 и 10 пъти по- евтино.
3. Литият не е рядък елемент. Литият е доста разпространен елемент, само литият на сушата в САЩ би осигурил всички ел. автомобили.
4. Простотата. Електрическият автомобил е компютър на колела, не безкраен лабиринт от зъбни колела и предавки от 20-ти век.
Водорода за водородният автомобил в САЩ струва $10 за килограм, $70 е цената за зареждане на Тойота Мирай, автомобил с големината на Корола, $20 е цената за 100 киловатчасова Тесла на суперчарджър, 0-$10 струва същото в къщи. Комплексен като бензинов двигател, батерия и електрически двигател, като Приус. И ускорение от 0 до 100 за 8-10 секунди.
Deaddark
Рейтинг: 2679 ВеселоДо коментар [#15] от "gost22":
Преди имаше проучване че земята може да изхранва 30 милиарда души предоволно. Но алчността прави така че да има мизерия днес - примерно богатите държави изхвърлят две трети от храните заради изтекла годност; отделно сума ти излишни прищевки в бяла и черна техника, автопарк и др.
"Човек е алчен - не иска много, иска всичко" - не помня кой го бе казал.
gost22
Рейтинг: 1905 ЛюбопитноНе само най-високо КПД на двигателите, ами и най-високо КПД (най-чисто щото е най-контролирано и с прилични технологии, дето не им трябва загробване и риск от радиоактивно замърсяване на цели области) при производството, складирането и логистиката на горивото. Това е система и трябва да се разглежда като система, а не "на парче".
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Водорода е труден и опасен за складиране. Евентуално трябва да се произвежда на място в самата кола...
От друга страна, колите на ток имат допълнителни екстри — батериите им могат да го играят "буфер" за енергийната система, дори можели да се ползват като стационарни, когато вече нямат достатъчна плътност за автомобила. Отделно, че същото гориво (ел енергия) ползваме и в домовете си, та е лесно да се съчетаят и впишат в ежедневието ни.
дерибеев
Рейтинг: 3379 НеутралноМи очевидно носещия най голяма пазарна капитализация...
всеки коментар може и ще бъде използван срещу васanonimnii
Рейтинг: 2463 НеутралноРециклирането на батериите също ще е проблем. Да се рециклира стара батерия, е 4 пъти по-скъпо от това да се произведе нова с добиване на материали от природата.
Анатема на комунизма!Интересно кои ще са тези, които ще рециклират? Разбира се ще се произведе една фабрика за рециклиране, за да се покаже на всички по света, че "ето ние рециклираме".
дерибеев
Рейтинг: 3379 НеутралноДо коментар [#2] от "bpcorp":
всеки коментар може и ще бъде използван срещу васhttps://finance.yahoo.com/m/b67ae65f-eb1c-3d70-9203-f4a217078d39/elon-musk-s-spacex-plans.html
Мусаши
Рейтинг: 1390 Неутрално[quote#15:"gost22"][/quote]
Демографският бум в Африка и части от Азия е огромен проблем. Сега населението на Африка е 1,6 милиарда души и само за 30 години ще се удвои.Което е предпоставка за войни ,хуманитарни кризи,бежански потоци.
Това е проблем номер пред света.
karatista
Рейтинг: 2803 Неутралнона ганчо не му пречи да живее в мръсотия и мизерия, така че тук още дълго ше се чудим на будалите с електричките. в това отношение сме повече руснаци
stanislavdi
Рейтинг: 1275 НеутралноДа, и за производството на тези зъбни колела колко ли желязна руда се преработва, което пък е супер енергоемко. И колко ли струга работят също с ток? Странни са ми проучванията които не изчисляват колко електроенергия отива за производството на двата вида задвижвания. Щото е лесно да кажеш производството на батерията изисква еди колко си електроенергия и да спреш до там
Deaddark
Рейтинг: 2679 ВеселоДо коментар [#22] от "Мусаши":
Спокойно, колега, големите хора - дето имат земя колкото една област и роб... работници колкото един град - ще редуцират ненужните. Сега просто пул-а за роби е голям, че да се избират по-качествени, ако стане нерентабилно голям - ще го редуцират, има начини - ОМП и за двайсет минути НП.
Virgin
Рейтинг: 2084 НеутралноЕ, лесно е когато внасяш електроенергия от Полша добивана от въглища или от френските АЕЦ.
Мусаши
Рейтинг: 1390 НеутралноГлупости-по електричките няма какво да се развали освен повреди по ходова част.Което автоматично изключва разходи за сервиз. Ганьо изобщо не е прост, ама електричките са много скъпи.Тесла на 5 години излиза 90 бона.За тия пари може да си купиш три нови коли. Като им паднат цените и в България ще почнат да се купуват.
Боби Колев
Рейтинг: 1354 Неутрално[quote#15:"gost22"][/quote]
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083Въпросът му е съвсем уместен по простата причина, че населението е основна променлива в уравнението на емергийното равновесие.
Човечеството расте експоненциално.
Ресурсите - не.
Толкоз е просто.
anonimnii
Рейтинг: 2463 НеутралноЗа България ми е интересно какво и как ще стане, защото сега всеки може да си купи таратайка за няколко бона и даже да се хвали колко е запазена и колко е хубава. С Теслите как ще стане?
Анатема на комунизма!"Ей купих си една Тесла втора употреба само 20 бона, абе боклук е ама нямам кинти за нова"...
Сд
Рейтинг: 702 Неутрално[quote#15:"gost22"][/quote]
Аз ако съм трол нямаше да имам толкова нисък рейтинг,защото другите приятели тролове щяха да го дигат.
Намалянето на населението са го измислили в Кита,когато едно семейство има едно дете.А Тръмп стерилизираше емигранти.
karatista
Рейтинг: 2803 НеутралноДо коментар [#27] от "Мусаши":
това е така, но аз говорих за хората, които могат да си позволят електричка и въпреки това взимат трактор.
иначе не са само тесли, има и лийфове 2ра употреба, които гледам полека почнаха да се появяват. сигурно заради зелената зона
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5710 НеутралноЗалагам на ДВГ поне още 50 години!
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботевanonimnii
Рейтинг: 2463 НеутралноДо коментар [#27] от "Мусаши":
Анатема на комунизма!Колко да им паднат цените? Тесла за 1000 лв. някога ще има ли?
Deaddark
Рейтинг: 2679 ВеселоДо коментар [#28] от "Боби Колев":
Така е - никой още не е открил възпроизводство на хранителни ресурси - обереш ли една ябълка и край, повече плод нанай. Един житен клас да откъснеш и вече си допринесъл за световния глад. При желязото е същата работа - толкова автоморги и скрап, а няма ресурси - защото е невъзможно да рециклираш, всичко трябва да е от неизпозлвани още ресурси. А най-големите гадове са дето харчат енергията от Слънцето - то не е вечно и трябва да го пазим, затова трябва ограничение на ползването на слънчевата енергия и тлъст данък, защото Ганьо не му ли бръкнеш в джЕба, разточителството и прахосничеството му нямат край. Отделно Земята няма да се върти до безкрай - затова да намалим износването на земния "двигател" и да го пускаме само при крайна необходимост.
Мусаши
Рейтинг: 1390 НеутралноСамо дето Тесла втора употреба в България върви по 90 хиляди лева.За тия пари може жилище да се купи,вместо кола втора употреба. Или нова луксозна лимузина ако толкова е някой мераклия за скъпа кола.
anonimnii
Рейтинг: 2463 НеутралноДо коментар [#35] от "Мусаши":
Анатема на комунизма!То ще има и евтини автомобили сигурно от други марки, но пак ще са по-скъпи от тези, които сега са по софийските улици.
А Tesla Model 3 прилича на електрокар... Не знам кой въобще я купува.
padrino
Рейтинг: 4455 ЛюбопитноДа си чувал нещо за използването им за "cells on the power grid." или как вече се използват за "electrik banks"??
Явно не си след като си написал горното... Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
Мусаши
Рейтинг: 1390 НеутралноАко имам бюджет от 120 хиляди лева за автомобил и трябва да избера дали да купя Тесла или лимузина на Мерцедес и БМВ изобщо не бих се поколебал и бих избрал лимузината.
Същевременно ако Теслата струва 30 бона и трябва да избирам между нея и сходен клас автомобил с ДВГ бих избрал електричката.
Ама Теслата ми идва туу мач като цена.
А аз имам голямо семейство така че Лийфове и други миниатюрни коли не ми вършат работа.
chichka
Рейтинг: 1930 НеутралноАма как бъркаш метана със сяроводорода... Русия- проказата на планетата Земя.
chichka
Рейтинг: 1930 НеутралноДо коментар [#29] от "anonim440":
Русия- проказата на планетата Земя.В момента оглеждам една малолитражка 2002 г. Кукла с всичко платено, регистрация, нови гуми....Точно за една пенсия мога да я взема.
karabastun
Рейтинг: 7672 ЛюбопитноБих искал някой да ми обясни с какво моята каруца на пропан бутан е по- вредна от електрическите каруци ?
[email protected]anonimnii
Рейтинг: 2463 НеутралноДо коментар [#37] от "padrino":
Анатема на комунизма!Е да видим. Те тези батерии си имат някакъв живот.
karatista
Рейтинг: 2803 НеутралноДо коментар [#38] от "Мусаши":
съгласен съм, но повече понеже теслите са грозни. мъск може и да е изобретател, но няма вкус за пет пари.
Мусаши
Рейтинг: 1390 НеутралноТака е-далече сме от момента,когато масово ще навлязат електрически коли в България.
То ще е проблем и със зареждането-в България масово населението живее в блокове, та трудно ще могат всички коли да се зареждат през нощта.Колкото и станции за зареждане да направят пак стават бавно нещата. Предишната ми кола беше на метан и зареждането отнемаше 5 минути и се образуваха опашки от чакащи автомобили.Представям си какво ще е ако електричките се зареждат за половин час.
anonimnii
Рейтинг: 2463 НеутралноДо коментар [#40] от "chichka":
Анатема на комунизма!Е аз Тесли съм виждал в София само в дворове на хора дето една от колите им е Тесла. Защото като ходи в чужбина човекът няма да се качи на Тесла никога. Или ако е решил да скочи до морето. На дълъг път точно никога.
quatro_4x3
Рейтинг: 878 НеутралноПри производството на електрическите и водородните коли се отделяли много тонове СО2. При производството на коли с ДВГ нищо не се отделя!
Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!При производството на електричество и водород се отделяло много СО2, а при добива, транспорта, преработката на петрола в горива и транспорта им до бензиностанциите, нищо не се отделя.
Банални и досадни глупости!
anonimnii
Рейтинг: 2463 НеутралноМен ме притеснява и това че са безшумни. Сега се осланям често на слуха си и чувам приближаваща кола и реагирам.
Анатема на комунизма!quatro_4x3
Рейтинг: 878 НеутралноЗащото ролята на държавата(правителството) е да се меси и да регулира, за да не живеем в хаус и безредие. Ето за това. Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
mumi
Рейтинг: 439 НеутралноСъвременното общество е като един болен от диабет човек, заболял от лакомия и преяждане (както и от застаряването на организма). Ниските лихви и количествени облекчения действат по същия начин, по който действа инсулинът - правят възможно усвояване на стоките и услугите от потребителите/ съответно - усвояване на глюкозата и хранителните вещества от клетките/. Без инсулин/ниски лихви и кол. улеснения клетките/потребителите гладуват/не потребяват стоки и услуги и организмът слабее/икономиката-линее. Диабетът обаче се лекува не само с инсулин, но и с много стриктна диета. Ниските лихви и кол. улеснения сами по себе си също няма да излекуват диабетната икономиката, а ще е нужна и диета, изразяваща се в ограничаване на прекалената и безсмислена консумация. Затова и горната статията завършва така: "Затова пътният трафик трябва да намалее - при това значително". Дибатетът е нелечим и нашето общество също не може да се излекува. То просто ще изживее дните си чрез съответното лечение - ниски лихви, кол. улеснения, фискални стимули и намалена консумация, докато не се роди ново общество, т.е докато не се изобретят нови технологии, които ще изиграят ролята на днк, което ще програмира новото общество. Електромобилите и популярните сувове не следва да се разлеждат като нови самостоятелни технологии, а представляват грешки при копирането на старата технология/днк. Това е напълно видно от тяхната висока цена и малка полезна стойност, както и по-голямото им отрицателно екологично въздействие.
Мусаши
Рейтинг: 1390 НеутралноАбе друго си е лимузината. Имам един приятел,който работи за представителството на една автомобилна компания за България. И му дават за лично ползване нови автомобили .Карал ме е с поне 10 различни коли от среден клас, които са и доста скъпи.Ами няма голяма разлика с коли от същият клас от те толкова престижни марки.Ама един път ме кара в лимузина и разликата е огромна.
А Теслата не е на нивото на лимузината.
uej03527584
Рейтинг: 494 НеутралноДо коментар [#47] от "anonim440":
некои те е излъгал яко че се бесшумни.имат си специално устроиство за шум на двигател.толкова си виждал и електрокар.пхахахахаахаа
Viva la Evolution
Рейтинг: 1241 Неутрално1. Водород от вода не се произвежда с хидролиза, а с електролиза. Но в действителност водород се произвежда, като се нагрява природен газ /метан/ до около 1000 градуса под високо налягане.
Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "2. Литият не е редкоземен елемент, а е един от най-разпространените елементи в природата и въобще във Вселената.
3. Колко точно въглероден двуокис се отделя за производството на една батерия е трудно изчислимо, но пък се знае, че един класически ДВГ автомобил отделя според технологията и здравето на двигателя му 120-300 гр. на километър. Ако колата попадне в задръстване, това количество рязко се увеличава.
4. В Дойче Веле от години смислените статии стават все по-нищожен процент. Тази не е от тях.
doq021005444
Рейтинг: 192 НеутралноДо коментар [#8] от "padrino":
Padre, ти си един от най-уважаванете "форумци", за мен на второ място, след Тюфлека, но тук ще си позволя да репликирам: няма как твърдението за 10 мил. автомобила и 5 процента увеличение на консумацията на ел.енергия да е вярно.Ако не парадоксално , то най-малкото е силно манипулирано. Един заряд - да допуснем 20 квт/часа ел. енертия, което е силно занижено, но все пак, умножено по 10мил. прави 200 гвт/часа, което нама как да е 5 процента от общата консумация- не ми се рови в статистеките.
гошо
Рейтинг: 939 НеутралноДо коментар [#8] от "padrino":
гошоЕ ти наистина ли вярваш че 5 милиона ако заврът щепсела в щекера и консумацията ще се вдигне само 5%
quatro_4x3
Рейтинг: 878 Неутрално"Само "зелената" енергия, тоест токът, произведен от въглеродно неутрални източници, помага за защита на климата. Към тях отнасяме със сигурност само енергията от вятър и слънце, тъй като водата и биогазът са ограничен ресурс."
Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!Биогазът всъщност е метан и няма нищо общо с въглеродна неутралност.
Дойче веле отново ни занимават със статии предназначени за децата в Дисниленд.
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноМани ги бе - Скептиците вятър ги вее на бял кон!
Да не забравяме и че баш немците ИЗМИСЛИХА РЕШЕНИЕ - ДИЗЕЛ НА МЕТАНОЛ който може да зарежда коли с генератор навсякъде!
Немското технично мислене!
Иначе 5% - доколкото чета - е за ЦЯЛАТА СИСТЕМА - но сигурно в жилищните райони където трябва всяка кола да има и бърза зареждачка - ще трябва просто още една електромрежа!
И майната и на мрежата - кабели подстанции трансформатори - ама представяш ли си КАК ВСИЧКО СЕ ПРЕКАРВА В ГРАД
Копане с багери - уплътняване бетон плочки - асфалт и тротоари наново !
Да не е без пари!
Една гондола с асфалт преди време беше 4000 евро! Башка труд - багери камиони валяци- плочки за тротоарите - пясък и фракция за насипване !
Колко асфалт ще се изкърти - колко ще се прави наново
Та за това варианта на зареждане от дизели е адски тарикатски !
П П
Колите са към 60 % процента от емисиите от Транспорт и ДВГ на цялата
територия
https://www.europarl.europa.eu/resources/library/images/20190507PHT44957/20190507PHT44957_original.jpg
doq021005444
Рейтинг: 192 НеутралноДо коментар [#15] от "gost22":
Не е трол нещастен. Ти защо не дадеш личен пример, като осиновиш три африканчета, да ги храниш и образоваш.
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноАбсолютни глупости!
Та ТО СИ Е СМЕТНАТО и аз поне 20 пъти съм го цитирал!
Мани ги теа - само ръсят щуротии!
С Месершмита ги разкирихме и защо - щото са КУПЕНИ ОТ ПУТИН!
Нали знаеш че Кремъл - неясно защо - адски напира за електромобили!
Наскоро натискат и за автопилоти!
Явно - Москва е намислила нещо и плаща на тролове из форумите!
radelmarfx
Рейтинг: 498 Неутрално[quote#48:"quatro_4x3"][/quote]
Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriberЧе ти пак живееш в хаос и безхаберие. Или искаш да ми кажеш че света не е една голям хаос в момента. Точно хаоса и безхаберието идват от това че тъпите правителства без отговорности се месят в пазара.
Ако си мислиш че някой от политиците по света го е еня за разходи много се лъжеш.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
quatro_4x3
Рейтинг: 878 ВеселоКаква "кукла" може да е таралясник от 2002 гидина?! Купчина вторични суровини с емблема, това е.
Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноРуснаците не разбират плана на Путин за Електромобилност!
Викат “поредна глупост на Кремъл“
----------------------
«Очередная глупость»: в России намерены запретить бензин и дизель
МОСКВА, 3 августа 2017, 13:11 — REGNUM Глава правительства Дмитрий Медведев дал поручение вице-премьеру Аркадию Дворковичу проработать предложения по мерам господдержки развития электрического транспорта, пишут «Известия».
Правительству предложено ввести ограничения использования автомобилей с двигателями внутреннего сгорания, в том числе в городах-миллионниках и курортных зонах.
В свою очередь электромобилям намерены дать преференции — установить «нулевую» ставку транспортного налога на электромобили и гибридные автомобили, а также принять программу предоставления бесплатных парковочных мест на муниципальных парковочных пространствах для электромобилей и гибридов и ввести на среднесрочный период программу субсидирования приобретения электротранспорта.
Подробности: https://regnum.ru/news/economy/2306698.html
Любое использование материалов допускается только при наличии гиперссылки на ИА REGNUM.
--------------------
“Защо Кремъл ще дава дотации на електрото - що ще ни забранява колите тоа Путин чавка му е изпила акъла !“ - мърморят руснаците - “що Русия плаща на електротролове из форумите - това са наши пари ! Та електрото е втора и трета кола на богаташите - а освен това електричеството идва от ТЕЦ и в крайна сметка емисиите са повече“!
И ние българите - сме малко като руската опозиция и руснаците!
Не харесваме политиката на Путин!
Лудколю Деликолев
Рейтинг: 887 ВеселоТози път Дойче Веле надминаха себе си. Да им проведем кратка образователна лекция, като за журналя:
1. В момента и в следващите десетина години водородът (ще) се произвежда предимно от метан, нефт или въглища при процес известен като "парен реформинг", който представлява дехидрогениране на въглеводородните молекули. Производствена цена - 1,5-1,8 евро/кг., с отчитане на текущите цени на квотите за СО2
2. Производството на водород чрез електролиза на вода е другият основен метод и основна цел на амбициите на ЕС по зелената сделка - т.нар. "водородна икономика". Принципът е 40 гигавата мощности по електролиза в ЕС, 40 гигавата извън ЕС до 2050. Най-амбициозните проекти в момента са за няколко 100 мегаватови електролизера, като един такъв е в състояние да дава около 15-18 000 тона водород на година. За справка - средна ръка рафинерия консумира около 80-100 000 тона водород на година. Производствена цена в момента на електролизерният водород - от 2,5 до 4,2 евро/кг., но това са предварителни данни, на практика няма нито една инсталация в индустриален мащаб, която да е поработила достатъчно време за да се видят и разходите за надеждност на оборудването (които при п-вото на водород са доста съществени поради някои особености на водорода).
3. Електрическите коли са много хубаво нещо и вероятно най-перспективната технология, но с отчитане на следните подробности:
3.1. Има смисъл от тях, само ако електроенергията е "зелена". Ако ги зареждаш с енергия от мрежата а тази енергия е произведена чрез изгаряне на изкопаеми горива, цялата пара е в свирката, поради една незначителна техническа подробност: т.нар. енергийна плътност. Мощности за п-во на зелена енергия, с периодични пикове (слънце, вятър и ВЕЦ донякъде) си искат балансираща мощност (нормална електроцентрала, батерии, ПАВЕЦ и т.н.) с капацитет поне 30% от мощността на инсталираните "зелени" мощности. Иначе ще "люлееш" мрежата почти постоянно.
3.2. Сегашните литиеви батерии освен доста "мръсни" от екологична гледна точка (без да отчитаме СО2 емисиите), са и доста "нервни" - литият е алкален метал, с голяма реактивоспособност, не случайно новите поколения експлозиви за военни цели са на база литий и магнезий. В момента електрическите коли са прекалено малко за статистика, но категорично 200 и повече килограма литиева батерия горят също толкова добре, както и 50-60 литра бензин.
3.3. Липсват и технологии за рециклиране на литиеви батерии в световен мащаб. Едно е да рециклираш 20-30 гр. батерия на телефон, друго е 200 кг батерия на кола. Бъдещето е в нови материали за батериите (графен например), литият е нещо като дървата за парната машина - не, че не може, ама кюмюра си е по-добре.
4. Не ме разбирайте погрешно - аз съм с двете ръце за ниско-въглеродната икономика, не толкова заради климата, колкото заради самата енергийна независимост на ЕС от разни изпушили "енергийни императори", къде се кланят на Света Въглеводородица или пък се обаждат на Аллах по телефона три пъти дневно. Обаче подходът към изграждането и трябва да бъде балансиран и да включва всички технологии, които са налични в момента, без политически пристрастия. Всяка една технология, включително тези на изкопаемите горива има потенциал да намалява нетните емисии от СО2 за сметка на интеграция на нови технологии в съществуващите процеси и постигане на синергетичен ефект (може би само въглищните ТЕЦ-ове са без перспективи, от чисто технологична гледна точка).
Има и още, ама като за безпари - толкоз.
Мусаши
Рейтинг: 1390 Неутрално[quote#61:"quatro_4x3"][/quote]
По-важно е колко е карана колата,а не на колко години е.Имам роднина,който навърта по 3000 км на година максимално. Други ги правят за един месец, дори по-малко.
.
Рейтинг: 1423 НеутралноПроблема е съхраняването и транспорта на водорода, иначе с електролиза
и с ток от вятър , слънце, вода си е екологично.
Впрочем най евтино водород се добива с високотемперетурните газоохлаждаеми атомни реактори. А електромобил с атомни батерии също е не само най-екологичното но и най-практичното. Например с никел-63, десетки години си джиткаш без да зареждаш нищо. При половин ват на грам 100кг батерия ще си дава 50 киловата мощност , а със суперкондензатори ще има и динамика и батерията ще е и много по малка.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Grainis ltd Hydrogen Bulgaria
Рейтинг: 327 НеутралноДо коментар [#4] от "Kalinoff Ivan"
Водородът се добива чрез ЕЛЕКТРОЛИЗА, а не чрез ХИДРОЛИЗА, умни ми приятелю.
Едното има общо с другото колкото ЛОКУМА с ЛОКОМОТИВА.
Освен това вече има начини за супер-евтин добив на Водород - например със соларни или вятърни централи, или евтина нощна оф-пикова ядрена енергия, както и чрез реформинг на БиоМетан, или Газификация на Биомаса, добита от свръхбързо растящи (1м/ден) Бамбук Беема или Кафяви Водорасли от рода Гигантски Келп, отглеждани в Хиперинтензивни Тропически условия, на Себестойност, близка до Нула, във Вертикална Многоетажна Аквапонна Ферма - https://vertikalna-ferma.alle.bg
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноГерманците са на път да решат проблема с новата необходима мрежа!
ME Energy е стартъп от Берлин - Потсдам с двама инженери -Александр Зол и Холгер-Инес Адлер - навремето работили в “Бош“ и “Даймлер“
Те предлагат ЗАРЯДНА СТАНЦИЯ с ДВГ !
Може да се разположи НАВСЯКЪДЕ- не е нужна мрежа нови мощности - копане на тротоари и асфалт - наново зариване!
Резервоар за метанола - генераторче - гнездо за зарядния кабел - това е !
Може да има бързи зарядни станции в полето - покрай пътищата!
Може да има МИЛИОН станции!
Ето го Александър Зол от ME Energy
https://www.youtube.com/watch?v=5VB6r_yP0to
Манчо
Рейтинг: 2034 НеутралноЗа пореден път даваш недвусмислено доказателство за това, че старческото оглупяване не е мит. Вързал си се на тази партенка за 5%. Истината е простичка: ако Германия замени всички сега движещите се близо 48 милиона леки коли, ще са й нужни някъде около 24% допълнителни мощности. А ако пресметнем и нужната енергия за останалите около 18 млн тежки машини.....Май отиваме към 50%+, а? Т.е., за да осигури заместваща енергия за наличните в момента коли, Германия трябва да построи енергийни и преносни мощности с размер по-голям от цялата енергийна система на Полша, например...Тове не е непостижимо, но е съществен проблем. Не и в главите на падретата, повярвали в 5%.
Има и още нещо. Не е достатъчно тази енергия да се произведе. Тя трябва и да се достави. И това е разход, който се пресмята. Падриновците, които мечтаят как всяка вечер си ръгват щепсела на колата в гаражния контакт и помпат евтина енергия лееееееко прекаляват с мечтите. Да, когато си единствен в квартала, това не е особен проблем, ама когато всички се опитат така, захранващите проводници буквално ще светят от прегряването, сега наличните разпределителни мрежи НН не са изчислени за такива удвояващи натоварвания. Има и малка подробност: нарасналото потребление на еленергия неминуемо ще увеличи цената й, защото огромните разходи по изграждането на нови мощности и довеждаща инфраструктура ще се калкулират много неприятно в сега приятната цена. Да не говорим за неминуемите завишения на цената, за да бъдат компенсирани намаленията на бюджетните приходи от данъци и акцизи върху горивата...
Нещата не са толкова прости, колкото изглеждат в момента, друже. Не викай силно лозунги, да не ставаш за смях! Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Мусаши
Рейтинг: 1390 НеутралноВ древен Китай е имало начин на екзекуция чрез поставяне на хора върху растящ бамбук.Щом бамбука расте с по 1 м на ден,то явно е бил доста ефективен метода.
.
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#68] от "simChо":
"Може да има бързи зарядни станции в полето - покрай пътищата!
Може да има МИЛИОН станции!"
-------------------------------------
Може, и десетки милиони може, ма ток за тях няма... Ти представяш ли си каква мощност трябва само за една кола да се зарежда? Такава мощност, къде квартал харчи... мегават поне,
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноВ 2019 г са употребени 75 млн тона водород, основно нефтопреработка и за амоняк. 3/4 са от природен газ, за което са отишли 205 млрд м3 газ.
stanislavdi
Рейтинг: 1275 НеутралноГледам формула Е редовно. Най съм впечатлен от спонсорство на Шел на няколко отбора.
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноКакво не успяхте да схванете - германска фирма - Берлин Потсдам!
Инженер Александър Зол - има разработка!
Има ДИЗЕЛ и генератрор - дето се зарежда веднъж на седмица от една цистерна !
ТОЙ ПРАВИ ТОК!
Няма да се копат тротоари и асфалт - няма да се слагат кабели!
Зарядни станции- НАВСЯКЪДЕ!
С неограничен капацитет!
Фирмата - ME Energy !
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноЕдин дизел 12 - 16 цилиндра - колко мощност е според тебе ?
Спокойно може да зарежда 3-4 коли - немците са го сметнали!
quatro_4x3
Рейтинг: 878 НеутралноМоже, но това, което пишеш, е рядко изключение. За близо 20 години по 3 000км. трябва да е на 66 000 км. Вярваш ли го това??? Ако е някой "нов внос", е влязла в България най-малко на 300 хил. км. и нагоре. Отделно и материалите стареят, ръждата си работи и без да я караш. Няма как 20 годишна кола да не е таралясник. Или критериите ни за "таралясник" се различават. Нали като я купува ще трябва да я кара тая кола поне едно 5 години. Как ти се струва 25 гидишна кола? На запад хората ги карат като ретро коли! Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
Лудколю Деликолев
Рейтинг: 887 НеутралноДо коментар [#68] от "simChо":
Всичко това е така, но това са технологии, които тепърва се развиват и нямат инфраструктура. Не, че не може да стане и че няма да стане, въпросът е с колко разходи и кога. ЕС вече се опари един път с политическо решение, без отчитане на технологичните особености - с масовата "дизелизация" на автомобилният парк преди няколко десетилетия. Получи се така, че рафинериите в ЕС концептуално са по-неефективни от тези в останалият свят заради "дизеловата мания".
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноПък и не е проблемът само- че нямало било ток!
И да има ток - ТИ представяш ли си колко багери ще копат за слагане на кабели?
За да има зарядни ПО ЦЯЛАТА ПЪТНА МРЕЖА!
А с тази разработка на немците - този проблем отпада!
https://www.youtube.com/watch?v=-iKie4Z7g1o
Ей го филм с Алекс Зол - представя си разработката!
ТОЙ ОБЯСНЯВА как мрежата няма капацитет!
quatro_4x3
Рейтинг: 878 НеутралноДо коментар [#77] от "quatro_4x3":
Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!60 000 км.
Tzar Vova Josei-ki
Рейтинг: 2361 НеутралноДо коментар [#76] от "simChо":
Зависи колко голям е цилиндърът!
(Плюс колко гориво и въздух му вкарваш!)
А относно кой двигател е най-природосъобразен... Магарето или камилата!
.
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#76] от "simChо":
Бе ти знаеш ли да смяташ? 100 коня са 75 кВт, ако искаш да е имаш за 1 час това са 75кВт/часа, ако искаш за да зареждаш един час, за да караш един час само , ти трябва мощност 75 кВт. А хората искат по-бързо, да кажем 10 пъти - и става 750 кВт...
Проблема е че енергото няма как да ти осигури такава мощност.
chichka
Рейтинг: 1930 НеутралноДо коментар [#46] от "quatro_4x3":
Русия- проказата на планетата Земя.Не само при електричките.... Преди години при налагането задължително 5% биодизел /олио/ в автомобилната нафта имаше сметки, как за производството на 1 тон биодизел се изразходва 1,5 тона нафта..... Но въпреки това под натиска на индустрията произвеждаща инсталации за биодизел и дотираните производители на рапица... нормата се наложи. Тук се задава същата гавра с разума.
Нинов
Рейтинг: 2148 НеутралноДо коментар [#67] от "Grainis ltd Hydrogen Bulgaria":
Хидролиза, електролиза, монализа.
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноМалко бетон - отгоре ДВГ - и се зарежда!
https://www.youtube.com/watch?v=-iKie4Z7g1o
Една цистерна минава един път на седмица и слага гориво - под земята има резервоар!
То голямата технология - пази Боже!
Двигател има от 18 век!
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
quatro_4x3
Рейтинг: 878 НеутралноДо коментар [#72] от ".": "Може, и десетки милиони може, ма ток за тях няма... Ти представяш ли си каква мощност трябва само за една кола да се зарежда? Такава мощност, къде квартал харчи... мегават поне,"
Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!Пишеш за неща които изобщо не разбиташ. Направо го напиши терават. Какво си играеш на дребно?!
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноМи то ГО ИМА
Ето - гледайте!
https://www.youtube.com/watch?v=y5r5twk14Q0
https://www.youtube.com/watch?v=-iKie4Z7g1o
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Нинов
Рейтинг: 2148 НеутралноДо коментар [#39] от "chichka":
не се ли казваше "сероводород" с "е" , а не с "я".
Сяра.
Водород.
Сероводород.
Сереводород.
Мусаши
Рейтинг: 1390 Неутрално[quote#77:"quatro_4x3"][/quote]
И що да не е вярно?Тия митове, че в Западна Европа скапвали от каране всички автомобили просто не е вярна.Естествено има и такива, но всичко си зависи от шофьорът,който я е карал.Аз например наскоро си купих автомобил на 10 години с навъртяни 75 хиляди километра. Купих го от частно лице в Италия. А там при всеки преглед за ГТП се записват и километрите. Има сайт в Интернет, в който ако въведеш номер на рама и регистрационен номер на автомобила от Италия, може да се провери на колко километра е автомобилът.В моят случай километрите установени при прегледа два месеца преди това си отговаряха на показанията на километража.
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноТъп ли си или що!
Дори ДА ТИ ДАДАТ тази мощност-ще трябва да се разкопае навред с багери- да се слагат кабели и после отгоре- плочки и асфалт!
ТОВА РАЗБРА ЛИ ГО
КОЛКО СТРУВА камион асфалт
А колко е с труд и механизация 1 км улица 6 м широка
А немците имат система с дизел на био-етанол!
Слагаш дизел 16 цилиндъра и зареждаш!
https://www.youtube.com/watch?v=-QdPWlljKCM
https://www.youtube.com/watch?v=y5r5twk14Q0&t=24s
https://www.youtube.com/watch?v=xdxfh03Hn9I
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Kalinoff Ivan
Рейтинг: 577 НеутралноДо коментар [#63] от "Лудколю Деликолев":
Между батерията в телефона и тази в Тесла няма никаква разлика, за останалите не знам как е, , но на Тесла батерията всъщност е изградена от няколкохиляди малки батерии /4-5-6 000/ .включени заедно в блок, не е една голяма батерия 300-400-500 кила ...
Манчо
Рейтинг: 2034 ВеселоХидролиза?
Не думай ;)
Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
.
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#88] от "simChо":
Бе станция и ти може да си я сглобиш, пи съответни знания, примерно с направи си сам комплект някакъв.
Проблема е огромните мощности за които електромрежата не е предвидена. А отделно и това ще са динамични натоварвания което е още по гадно.
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноСЛагаш ДВГ - на него генератор - и зареждаш навсякъде!
40 пъти ли да го кажа
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноСЛагаш дизел - зареждаш!
Имам чувството че говоря с глухи - за Бога!
quatro_4x3
Рейтинг: 878 НеутралноДо коментар [#91] от "Мусаши": "И що да не е вярно?"
Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!Не е вярно, защото в България не се вкарват такива коли, а на 300-400-500 х. км. защото са почти без пари. Като ги докарат в България им връщат километражите и стават "кукли" на малко километри, където един пастор рядко я е карал или някаква бабичка.
Ще повторя: колата старее и когато не я караш. На 20 години е купчина вторични суровини с емблема.
simChо
Рейтинг: 1109 НеутралноКое тепърва ще се развива
Рудолф Дизел - коя година прави двигател