© Reuters

Млади тиранозаври и други месоядни динозаври с големината на лъвове или мечки може да са заели екологичната ниша на по-малките по размер видове, обяснявайки защо има толкова малко следи от тях, според ново изследване.

Въпреки че доминират на планетата в продължение на повече от 150 млн. години, динозаврите не са особено разнообразни по размери и повечето известни видове са гиганти с тегло 1000 кг или повече - включително масивни мегатероподи, които ядат месо, като Tyrannosaurus rex.

Особена липса в оцелелите вкаменелости са по-малки динозаври, с тегло под 60 кг. Това е много различно от другите гръбначни общности, които обикновено съдържат широк спектър от телесни размери.

Проучване, публикувано в Science, дава обяснение - мегатероподите може да са възприели подхода "пораствай бързо, умирай млад", което означава, че Земята е била пълна с млади месоядни динозаври, които са изместили по-малките месоядни животни от техните екологични ниши.

Това контрастира с начина, по който хищните видове с различни размери запълват ниши в днешните екосистеми. На места като Серенгети в Източна Африка месоядните видове образуват непрекъснат градиент от малки до големи - от малки лисици, през средно големи африкански диви кучета до едри лъвове - без дупката в диапазона, наблюдавана сред хищните динозаври.

"Дупката" при динозаврите спрямо съвременните месоядни бозайници: (A) Хищни бозайници от Национален парк Крюгер, Южна Африка, организирани по мащаб, и (B) Месоядни динозаври, ако най-големият хищник е мащабиран еднакво с най-големия месояден бозайник в "Крюгер"

© Reuters

Катлин Шрьодер от Университета в Ню Мексико и нейният екип анализират набор от останки на динозаври, представящи 43 различни географски общности на седем континента, обхващащи 136 млн. години. Изследването потвърждава, че тези общности, съдържащи мегатероподи, са били до голяма степен лишени от средни месоядни животни в диапазона 100 кг - 1000 кг, докато тези без мегатероподи са съдържали такива видове.

Използвайки съществуваща информация за темповете на растеж на тези динозаври и възрастта, на която са умрели, екипът също показва, че непълнолетните трябва да са представлявали значителен дял от общата популация на мегатероподи - достатъчно, за да надминат възрастните от различни видове с подобен размер.

"Не само, че има много повече непълнолетни, отколкото възрастни, но и те са точно в този диапазон, който ни липсва при другите видове", каза Шрьодер пред Science. Тези млади мегатероподи може и да са заели различна екологична ниша от възрастните - точно както комодските варани днес. След като се излюпят, малките комодски варани живеят по дърветата и ядат насекоми и гущери; когато пораснат твърде големи, слизат на земята и започват да ловуват по-големи същества от гризачи до водни биволи.

© Reuters

"Едно нещо, което се откроява при мегатероподите, е, че с израстването си те се променят много", каза Шрьодер. "Възрастен тиранозавър рекс е огромно и здраво животно, но като малки те са били сравнително леки, пъргави и без здрави черепи. Може да са били едни и същи генетични видове, но са били напълно различни по външен вид и функция."

Защо господството на мегатероподите е правилото, а не изключението, може да се обясни с наличието на плячка. Тревопасните динозаври започват да стават големи в началото на своята еволюционна история, създавайки адаптивна надпревара, която довежда до по-големи месоядни животни. Тъй като всички динозаври се излюпват от яйца и започват малки, това означава, че всички средно големи месоядни животни ще трябва да се състезават с младежите на гигантите.

"Най-важното е, че през цялото това време е било трудно да бъдеш средно по големина месоядно животно", казва Шрьодер.

1. 1 Профил на ivanpopov
    ivanpopov

Велосирапторите са точно в тези граници.

2. 2 Профил на fpyyh
    fpyyh

А може просто да не са намерили всички видове? Няма гаранция, че са изровили костите на всяко животно, съществувало някога.

за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  3. 3 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ

Средната класа си е утопия от край време 😁

4. 4 Профил на alex_8712
    alex_8712

''Непълнолетни'' динозаври!?

:)

5. 5 Профил на koko65bg
    koko65bg

6. 6 Профил на Waryan Wrynn
    Waryan Wrynn

До коментар [#1] от "ivanpopov":

Така е ! Цъкналите ти минуси, очевидно мислят Velociraptor Mongoliensis за порода овца :) Да зачетем какво пише в уики-то... : " бил дълъг около 1.80 метра и е тежал около 15 килограма".
    Около 100 кг е и Дейнонихусът...

Теорията прилича на вица че при разкопки на древен град е намерено парче
    медна тел, следователно са имали телефони, но във друг такъв град не са
    намерили, значи са имали безжични телефони !!!

8. 8 Профил на stenlyaka
    stenlyaka

Има , аз познавам няколко !
    Учените да ми се обадят, ако им е интересно .....

9. 9 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков

Логичното е , някои да са ги похапнали , когато е нямало друго....

10. 10 Профил на historama
    historama

А може би да са били просто изядени. Включ. и труповете им. Има хипотези, при това добре аргументирани, че екзотичният тиранозавър рекс е бил мършояд, или лешояд.

11. 11 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#6] от "Waryan Wrynn":

Ютарапторът е тежал до около 450 кг. Остава въпросът дали е живял по едно и също време на едно и също място с тиранозавъра.

12. 12 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#10] от "historama":

Зъбите на тиранозавъра определено не са приспособени да раздробяват кости, дори леките кости на други динозаври.

13. 13 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51

Учени разкриха защо няма средно големи динозавриОлекна ми! От 40 години сън не ме хваща само като си задам този въпрос - как така няма средно големми динозаври?
    —цитат от коментар 5 на koko65bg

И аз от днес ще спя нормално. тежка грижа ми беше:)

14. 14 Профил на Хи-хи
    Хи-хи

Чекаме Джурасик Парк 4-5-6-....

15. 15 Профил на danielv
    danielv

И пак няма никаква гаранция за това.

До коментар [#3] от "Тони КОСТОВ":

При динозаврите само. При бозайниците си я има.

17. 17 Профил на _plamen_

—цитат от коментар 3 на Тони КОСТОВ

++++++++++++++++

21. 21 Профил на Waryan Wrynn
    Waryan Wrynn

До коментар [#12] от "tigervi":
    The largest described U. ostrommaysi specimen (BYUVP 15465, referred by Erickson et al. 2009[4]) is estimated to have reached up to 7 m (23 ft) long and somewhat less than 500 kg (1,100 lb) in weight, comparable to a polar bear in weight.[1] In 2012, the paleontologist Thomas R. Holtz Jr. estimated its weight around 230 to 450 kg (500 to 1,000 lb), comparable to a grizzly bear.[5] However, the 2001 Kirkland discovery indicates the species may be far heavier than previously estimated.[6] In 2016 Rubén Molina-Pérez and Asier Larramendi estimated the largest specimen (BYU 15465) at 4.65 m (15.3 ft) long, 1.5 m (4.9 ft) tall at the hips and 280 kg (620 lb) in weight.[7]

Зъбите на Тиранозавъра са конични и дебели, а и точно според теорията, че е бил мършояд, се е налагало да раздробява кости. В крайна сметка при редица симулации на хранене на Т-рекс е акцентирано, че устройството на челюстта му е било такова, че да разкъсва и чупи кости.

22. 22 Профил на gesand
    gesand

А аз си мислех, че няма никакви динозаври... А то се оказва, че няма само средно големи. Някой да е виждал скоро от другите?

“When small men begin to cast big shadows, it means that the sun is about to set”, Lin Yutang
  23. 23 Профил на anonimnii
    anonimnii

Някой си учен разсъждавал по темата и веднага се води разкритие. Че то това си е хипотеза, какво разкритие.

24. 24 Профил на venelingeologia
    venelingeologia

Средноголемите динозаври са били стъпкани от големите в суматохата, настъпила в тъмното, след падането на онзи голям астероид, преди 66 млн години. Малките са преживяли, спасявайки се по клоните на дървесния вид Гинко билоба.

25. 25 Профил на anonimnii
    anonimnii

Защо не откриват фосили на междинни видове? Нали и Дарвин е писал, че ако не се открият фосили на междинни видове и ще се окаже, че той не е прав?

26. 26 Профил на anonimnii
    anonimnii

Според съвременните учени има еволюция, но няма доказателства. Няма фосили на междинни видове. Има само открити фосили само на отделни видове. Дори Дарвин сам е предполагал, че ще се открият много фосили на междинни видове, които да доказват хипотезата му.

ДБ=БКП

Еволюцията не си поплюва и е безжалостна дори и към видове съществували стотици милиони години!
    Вижте колко напред е нашият вид който е още пеленаче в сравнение с Дино!

До коментар [#26] от "anonim440":

Освен това няма нито цел, нито посока, не е ясно как е възникнала ДНК - нещо толкова сложно, защо точно и само двадесет аминокиселини я изграждат?!

29. 29 Профил на tigervi