
© Reuters
Гугъл" (Google Inc.) обеща да не разработва никакъв нов начин за проследяване на отделни потребители с цел да им бъдат пускани реклами според това какво са търсили в интернет. Това ще стане, след като постепенно премахне настоящите методи, обяви компанията в блога си в сряда.
Компанията ще започне постепенно да премахва съществуващите инструменти за проследяване на трафика при сърфиране в мрежата от своя браузър Chrome през следващата година, което ще промени начина на работа на онлайн рекламата.
Компанията за първи път обяви, че ще се отърве от "бисквитките на трети страни" (third-party cookies), които в продължение на десетилетия позволяват онлайн реклами, в началото на миналата година, за да отговорят на нарастващите стандарти за поверителност на данните в Европа и САЩ.
Активистите за поверителност от години критикуват технологичните компании, включително "Гугъл", за това, че използват бисквитки за събиране на информация за сърфиране в уебсайтове, които не притежават. Това им позволява да разработват профили на интересите на потребителите с цел показване на персонализирани реклами.
Сега "Гугъл" се ангажира, че няма да използва друга технология, за да замени бисквитките, или да изгради функции в Chrome, за да позволи достъп до тези данни, въпреки че продължава да тества начини да насочва реклами към големи групи анонимни потребители с общи интереси.
"Поддържането на интернет отворен и достъпен за всички изисква от всички нас да направим повече за защитата на поверителността - а това означава край не само на "бисквитки на трети страни", но и на всяка технология, използвана за проследяване на отделни хора, докато сърфират в мрежата", се казва в публикацията в блога.
© Reuters
Технологичният гигант е един от най-големите продавачи на реклама и притежава и най-популярния уеб браузър в света Chrome.
Но други популярни браузъри - Mozilla Firefox и Safari - отдавна блокират бисквитките за проследяване на трети страни.
"Бисквитките" (cookies) временно съхраняват малки количества информация за това, което потребителят прави на даден уебсайт, и са важна част от съвременния интернет.
Те могат да "запомнят" неща, като например какво има в кошницата за онлайн пазаруване или дали потребителят е влязъл в системата.
Но бисквиткатa за проследяване на трета страна може да се използва за "проследяване" на потребител от сайт на сайт, така че уебсайтът може да "знае", че сте пазарували за вид продукт - като дрехи или обувки - и да рекламира тези неща пред вас другаде. Това са типовете бисквитки, които "Гугъл" постепенно премахва.
В отговор на съобщението от индустриалната група Marketers for an Open Web (MOW) обявиха, че "Гъгул" ще продължава да има несправедливо предимство.
Директорът на MOW Джеймс Розуил каза, че компанията не е обещала да спре персонализирания маркетинг или събирането на данни в собствените си продукти - което би включвало промяна на условията на продукта.
Регулаторите все още трябва да осигурят конкуренция чрез законодателство, каза той, или "рекламодателите няма да имат голям избор къде да харчат парите си".
И има по-малко предимства за поверителността за обикновения потребител, заяви Розуил пред Би Би Си. "Имате една голяма компания за трилион долара, която на практика чрез несправедлив договор ви проследява през по-голямата част от времето, единствената разлика е, че ще бъдете влезли в системата и част от оградената им градина."
Какво може да се случи вместо това?
Премахването на бисквитките е предизвикано от години на затягане на регулациите и повишена информираност на потребителите. Но спирането им не пречи на всяко персонализирано проследяване, тъй като индустрията е създала креативни решения за генериране на персонализирани данни.
Така нареченият "пръстов отпечатък" (fingerprinting), например, се опитва да използва огромен набор от подробности за вашето устройство - тип телефон или компютър, версия на браузъра, език, IP адрес или дори какви шрифтове сте инсталирали - за идентифициране на машината.
Рекламодателят може да не знае името на човека, но все пак може да "следва" този уникален пръстов отпечатък в мрежата.
"Гугул", която ще продължи да продава реклами, твърди, че тя и други компании трябва да излязат с решение, което "да доведе до резултати" за рекламодателите.
Един от начините за това, казва компанията в блога си, е "скриване на отделни хора в големи групи от хора с общи интереси", така че историята на сърфирането на даден човек ще бъде трудна за проследяване.
1107
Рейтинг: 983 НеутралноЯвно са катологизирали всички потребители, и вече знаят всичко за всеки.
Повече не им трябва, а ако им потрябва нещо, ще си го купят от някой.
niksan1
Рейтинг: 1917 НеутралноОт Googl да гледат внимателно, какво се публикува от фабриката за тролове от Санкт Петербург, а едва след това, всичко друго .
Без ДС - ченгета! Лустрация!Kosta Delev
Рейтинг: 979 ВеселоГоляма победа - сега вече ВСИЧКИ ще бъдат обсипвани с ЕДНИ И СЪЩИ реклами като по телевизията - за бебешки пелени, лекарства против хемороиди, прах за пране и краткосрочни заеми...
;)
Победихме лошият Гугъл, който влагаше някакъв смисъл във всичко това...
Jazzdevil
Рейтинг: 1302 НеутралноПреди година и нещо на първичните дебати на демократите когато Тълси Габбард направи настоящата вицепрезидентка Камала (любимката на Бик Тек) за 2 стотинки и беше най-търсения кандидат в Гугъл след дебатите та тия същите спряха рекламния акаунт на Тълси в най-критичния за кампанията момент уж поради някакви технически причини дето се повториха и на следващия дебат пак в същия момент...
fpyyh
Рейтинг: 2000 НеутралноГугъл така или иначе печели най-много от рекламите при резултатите по ключови думи, цялата персонализация не беше нужна. Продаваш пелени, искаш сайтът ти да излезе първи при търсене на тази дума, плащаш си, получаваш достъп до заинтересувани потребители и няма събиране на лични данни.
за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушитеВеселин Дечев
Рейтинг: 1575 ВеселоБе кой нормален гледа реклами!
С един Адблокер забравяте за рекламите! В Русия съм! В Русия съм!
patience
Рейтинг: 229 НеутралноГледайте:
The Social Dilemma - 2020 ‧ Documentary ‧ 1h 34m
selqnin
Рейтинг: 2178 Весело"обеща"?
Защо ли нямам абсолютно никакво доверие на дигиталните корпоративни акули?!
Stargate
Рейтинг: 1868 НеутралноДо коментар [#3] от "Kosta Delev":
Когато системата беше такава, купувахме реклама по 1 цент клика. Сега я купуваме по 20-30-40 цента клика. През 2011-та смениха системата и въведоха таргтирането. Стотици сайтове спряха да съществуват, защото не получаваха реклама. Просто рекламата им никъде не се показваше вече.
Jack
Рейтинг: 333 Неутралнолъжат, най вероятно са измислили някаква по добра технология за проследяване
Stargate
Рейтинг: 1868 НеутралноДо коментар [#3] от "Kosta Delev":
Реално в таргетирането нямаше никакъв смисъл, освен за Гугъл, които намалиха обема на показваната реклама и увеличиха в пъти цените на рекламите, но не отчетоха факта, че ще убият стотици сайтове, които им бяха партньори в показването на реклама.
Ако продаваш "кърпички за нос", никой не е търсил "кърпички за нос", няма на кой да ти покажат таргетираната реклама! Съответно не я показват на никой и ти НЕ продаваш кърпички за нос и спираш да рекламираш. Стотици рекламодатели се преместиха във Фейса, защото рекламата на Гугъл стана неизгодна и тотално неефективна.
Аз лично предпочитам да си покажа продукта чрез реклама на ВСИЧКИ хора, а те да решат интересуват ли се от него или не. А не Гугъл да решава това!
chepokalipsis
Рейтинг: 1191 НеутралноTубата е същата мизерия, толкова е персонализирано, че в препоръчаните песни за деня, са винаги такива, които си слушал, но не и нови/стари от същия жанр, които никога не си, а имат доста гледания, за да не са копия на вече показаните.
Stargate
Рейтинг: 1868 НеутралноДо коментар [#10] от "plamen peshev":
Не, просто видяха, че тази боза не е ефективна, въпреки големите хвалби и Фейса им прибират рекламодателите.
Митко
Рейтинг: 724 НеутралноНадявам се все пак "гнилия" капитализъм да намери начин да таргетира правилно рекламите. Повечето хора не разбират, че Google Adsense дава финансова независимост на много онлайн проекти. Иначе всички щяха да са зависими от благоволението на "магнати" като Пеевски. Защото медиите на Пеевски например нямат нужда от реклама.
Но това креватните бунтари не могат да го разберат. Дразни ги да плащат, дразни ги да гледат реклами, очакват всичко сега и наготово. А накрая получават един ДЕБЕЛ в прекия и преносния смисъл. "горко ми! загинах! защото съм човек с нечисти уста, и живея сред народ с нечисти уста" Исая 6:5
N I K E
Рейтинг: 542 НеутралноТо и татко ми обеща, че ще ми купи колело ама друг път ...
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5649 НеутралноДо коментар [#12] от "chepokalipsis":
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевМного ми е смешно, след като вече съм си купил нещо онлайн, то да ми се предлага отново, като таргетирана реклама по разни сайтове.
Митко
Рейтинг: 724 Неутрално[quote#6:"Веселин Дечев"][/quote]
"горко ми! загинах! защото съм човек с нечисти уста, и живея сред народ с нечисти уста" Исая 6:5Обичам да блокирам перманентно посетители, които ползват адблокер. И вместо като са толкова умни да си направят алтернатива на моя сайт/еле па за без пари както очакват от другите/, само ругаят. и дотам. Креватни бунтари.
zaza
Рейтинг: 647 НеутралноБраво на Гугъл. А вие използвайте Firefox ако не искате Гугъл да знаят всяка страница, която сте посетили и какво сте направили на нея
Няма по-глух от този, който не иска да чуе и по-сляп от този, който не иска да види!Stargate
Рейтинг: 1868 НеутралноДо коментар [#18] от "zaza":
Не че нещо, но Гугъл са основни спонсори на организацията, която прави Фаерфокс. :-)
ekim
Рейтинг: 223 НеутралноБик Тек :D :D :D
stoiank
Рейтинг: 1173 НеутралноМисля, че е доста късно за всякакви ограничения. Може би Епъл или Самсунг имат някакъв шанс, ако решат да излезнат на пазара за реклама, за всички останали е прекалено късно. Фейсбук и Гугъл са толкова големи и с такава добра база, че е утопия да се конкурираш сериозно с тях. Все едно аз да владея железниците и Вие с конски впряг да ме конкурирате. Дори това сравнение е меко. Още повече че те напазаруваха на бързо и чат програми за по-добра персонализация. ЕС спеше дълбок сън, подплатен с милиарди за лобизъм/другото име на подкупите/, за да станат свръх големи....
KERUX
Рейтинг: 533 НеутралноТова, което Гугъл не споменават, е че много браузери, сред които Сафари, вече по подразбиране блокират кукита от 3-те страни.
Смърт за световния ковидизъм!Трябва да реагират по някакъв начин, иначе рекламодателите няма да са доволни.
ekim
Рейтинг: 223 НеутралноАми блокирайте си. Аз пък най-обичам да затварям табове на сайтове които "детектнали" че ползвам адблокер ;)
М/у другото ако споменете в още един кометар креватните бунтари ще ви е за първи път ;)
ivanpopov
Рейтинг: 2395 НеутралноПерсонализираните реклами са цвете. Кога ще ги питате за проверката за възраст, при която започнаха да искат номер на кредитна карта или снимка на документ за самоличност (дето съдържа куп лични данни)!!???
Marga Sol
Рейтинг: 112 НеутралноТова че ще спрат рекламите , не значи че ще спрат да следят кой какво прави.
И както каза №4 - играят и изпълняват мръсни поръчки, защото са създадени не с алтруистична цел - напред , науката е слънце, дрън дрън . Пускат инфо което им изнася и дезинформират в подходящия момент - така се върти световната политика. Те за това са и толкова големи, защото стоят над правителства .
Стоил Стоилов
Рейтинг: 380 НеутралноХич не ми се вярва нещо :Д
vucoff
Рейтинг: 472 НеутралноНе вярвам на това.
half truth
Рейтинг: 1960 НеутралноОт защитата на личните данни най-голяма полза имат кибер престъпниците. Когато полицията поиска данни за престъпника, съответната платформа ще отговаря, че съобразно закона за защита на лични данни не събира никакви такива.
Измамници, педофили, нарко трафиканти - фантоми👞🎩🌂. А следа ще оставят, ама няма да е записана.
blondofil
Рейтинг: 2990 НеутралноДо коментар [#17] от "Митко":
Кажи кой ти е сайта да го видим струва ли?
blondofil
Рейтинг: 2990 НеутралноИмаше някакво изследване, че цените за реклама са толкова надути, че всъщност губиш нам колко си цента вместо да печелиш по нам колко си цента.
Камен
Рейтинг: 990 НеутралноНай-големите мозъци на света са впрегнати в това как да генерират кликове, импресии, сърч енджин оптимизации, и т.н.
Хора, които в други епохи биха работили примерно за откриване на атомната енергия, или пращане на човек на луната.
Сега милиардите са в интернет кликовете.
Явно доста добре се справят де, защото от години насам ха си потърсил нещо през телефона си, ха след 15 минути са почнали да ти се показват реклами за нещо подобно на всички сайтове, които посещаваш. И не само на сайтове, а и на ап-ове, нарпимер Фейсбук фийда вече всеки трети пост не нещо от приятелите ти, ами реклами. В Ютюба същата работа. Даже един ап имам, през който играя на карти понякога, и той ми показва реклами за нещо дето мисли, че ме интересува, защото някога си съм го търсил в Гугъл.