Открита от българин екзопланета може да е ключ към извънземните атмосфери

Илюстрация на повърхността на Gliese 486b

© Renderarea/Handout via REUTERS

Илюстрация на повърхността на Gliese 486b

Новооткрит извънземен свят може да помогне на астрономите да разберат по-добре атмосферата на екзопланетите. Астрономи от консорциума CARMENES публикуваха ново проучване, ръководено от Трифон Трифонов от Института по астрономия "Макс Планк", което съобщава за откриването на гореща скалиста суперземя, обикаляща около близкото червено джудже Gliese 486. Въпреки близкото си разстояние до звездата, планетата, наречена Gliese 486b, вероятно е запазила част от първоначалната си атмосфера.

Новата планета е само на 26.3 светлинни години от Земята (около 9.5 трилиона км) и е около 1.3 пъти по-голяма и 2.8 пъти по-масивна от нашата планета.

Gliese 486b обикаля около своята звезда-домакин веднъж на всеки 1.47 земни дни. Тя е третият най-близък известен извънземен свят и най-близкият, който обикаля червено джудже с измерена маса. (Звездата Gliese 486 е около 30% по-масивна от Слънцето.)

Gliese 486 b има вероятна повърхностна температура около 430 градуса по Целзий - вероятно достатъчно хладна, за да поддържа атмосфера, и достатъчно гореща, за да може тази атмосфера да бъде изследвана отдалеч.

Тази комбинация "от физически и орбитални характеристики на Gliese 486 b го прави "Розетския камък" за атмосферни изследвания на скалисти екзопланети", заяви водещият автор на изследването Трифон Трифонов от Института по астрономия "Макс Планк" в Хайделберг, Германия. Розетският камък, който е открит през 1799 г., за първи път позволява на археолозите да превеждат египетски йероглифи.

Трифонов и колегите му забелязват Gliese 486 b с помощта на спектрографския инструмент CARMENES, който е инсталиран на 3.5-метровия телескоп в обсерваторията Calar Alto в Испания.

CARMENES намира екзопланети чрез метода на "радиална скорост", забелязвайки леки колебания в движението на звезда, причинени от гравитационното влияние на обикалящи го планети. Инструментът засича такова колебание при Gliese 486, което се повтаря на всеки 1.47 земни дни.

Откритите езкопланети до 14 декември 2017 г.

© NASA

Откритите езкопланети до 14 декември 2017 г.

След това екипът изследва Gliese 486 с Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) на НАСА. TESS намира екзопланети, измервайки малките спадове в яркостта на звездите, причинени от преминаването на планетите през "лицето" на звездите от гледна точка на Земята.

TESS наблюдава редовен спад на яркостта на Gliese 486 на всеки 1.47 земни дни, потвърждавайки присъствието на екзопланета в системата. След това Трифонов и неговият екип характеризират Gliese 486 b, използвайки данните на TESS и CARMENES, както и информация от друг спектрограф, известен като MAROON-X, който се намира на 8.1-метровия телескоп Gemini North в Хавай. (В случай, че се чудите, CARMENES и MAROON-X са съкращения от "Calar Alto high-Resolution search for M dwarfs with Exo-earths with Near-infrared and optical Echelle spectrographs" и "M-dwarf Advanced Radial-velocity Observer of Neighboring Exoplanets".)

Учените са открили над 4300 екзопланети. Някои от тях са големи газови планети, подобни на Юпитер. Други са по-малки, скалисти светове, подобни на Земята, считани за кандидати за наличие на живот, но наличните в момента научни инструменти ни казват малко за тяхната атмосфера.

"Екзопланетата трябва да има правилната физическа и орбитална конфигурация, за да бъде подходяща за атмосферни изследвания", казва Трифонов.

"Свръхземя" е екзопланета с маса, по-голяма от нашата планета, но значително по-малка от ледените гиганти на нашата слънчева система Уран и Нептун.

Химичният състав на атмосферата може да разкаже много за планетата и нейната обитаемост. Учените се интересуват от комбинацията от газове в атмосферата на подобни на Земята екзопланети, като се приема, че смес от кислород, въглероден диоксид и метан като тази на нашата планета е потенциален индикатор за живот.

Астономите определят масата на извънземната планета от данните за радиалната скорост и нейния размер от транзитните наблюдения. Тези данни от своя страна разкриват плътността на Gliese 486 b - около 7 грама на кубичен сантиметър - което е близо до тази на Земята (5.5 грама на кубичен сантиметър). Следователно екзопланетата вероятно има железно-силикатен състав, подобен на този на Земята, заключават учените в новото проучване, публикувано в списание Science днес.

Температурата на повърхността обаче е по-близка до тази на Венера, така че Gliese 486 b не е чудесен кандидат за живот, какъвто го познаваме, казва Трифонов, който предвижда свят, който е "горещ и сух, осеян с вулкани и светещи реки от лава."

Oценка на състава на избрани екзопланети въз основа на техните маси и радиуси в земни единици. Червеният маркер представлява Gliese 486 b, а оранжевите символи - планети около хладни звезди като Gliese 486. Сивите точки показват планети около по-горещи звезди. Цветните криви показват теоретичните съотношения маса-радиус за чиста вода при 700 градуса по Келвин (синьо), за минерала енстатит (оранжево), за Земята (зелено) и чисто желязо (червено). За сравнение, диаграмата също показва Венера и Земята.

© Trifonov et al./MPIA graphics department/Handout via REUTERS

"Gliese 486 b не може да бъде обитаема, поне не по начина, по който го познаваме тук на Земята. Планетата вероятно има само слаба атмосфера, ако има такава. Нашите модели са в съответствие и с двата сценария, тъй като лъчението от звездите има тенденция да изпарява атмосферите, докато в същото време планетарната гравитация е достатъчно силна, за да я задържи", казва Трифонов.

Тъй като орбитата й е толкова малка Gliese 486 b вероятно е "заключена приливно", като винаги показва едно и също лице на звездата, както Луната на Земята. Така че екзопланетата може да има горещо дневна и много по-студена нощна страна - друга възможна пречка за живота, какъвто го познаваме.

Но все още има достатъчно причини да се вълнувате от Gliese 486 b. Например близостта му до Земята и други характеристики я правят чудесна лаборатория за изучаване на планетарните атмосфери.

Бъдещите наблюдения на Gliese 486 b ще ни помогнат да разберем колко добре скалистите планети могат да задържат атмосферата си, от какво са направени и как те се влияят от звездната радиация.

Трифон Трифонов,

астрофизик от Института по астрономия

Най-добрият кандидат за такива наблюдения е космическият телескоп "Джеймс Уеб" на НАСА на стойност 9.8 млрд. долара, който трябва да бъде изведен в космоса в края на тази година.

"Скоро след като "Джеймс Уеб" започне да работи, можем да планираме наблюдения на Gliese 486 b", каза Трифонов. "Оптимистично погледнато, след около 2.5 до 3 години може да знаем дали планетата има атмосфера или не и, ако да, какъв е нейният състав."

Трифон Трифонов е планетарен учен от Института по астрономия "Макс Планк" в Хайделберг, Германия. След като получава бакалавърска степен по физика и магистърска степен по астрономия и астрофизика от СУ "Климент Охридски", заминава за Хайделберг, където защитава докторантура. От 2016 г. работи в "Макс Планк", след две години изследователска дейност в Department of Earth Science на Университета в Хонконг.

1. 1 Профил на Дария Колев
    Дария Колев

Планетата вероятно има само слаба атмосфера, ако има такава.
    __________________________________________________

Теория на вероятностите?

Това изречение учен ли го е написал?

2. 2 Профил на Нинов
    Нинов

Д-р. Трифонов е защитил 2014 г. в Хайделберг 155 стр. дисертация "Planetary dynamics and high precision optical and near-IR spectroscopy". Може да се свали от интернет.

3. 3 Профил на karabastun
    karabastun

До коментар [#1] от "Dariya Koleva":

- Защо извънземният разум не идва при нас ?
    - Защото е разумен ! :)

[email protected]
  4. 4 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1959 Неутрално

Пожелавам на г–н Трифонов здраве и успешна научна работа .

5. 5 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis

За жалост (или не) вероятно никога няма да открием извънземен живот, бил той по-развит от нас или още в началния си стадии на развитие. Може би след още няколко хиляди години, когато др катаклизъм, ще ни затрие и след време отново има разумен живот на Земята, той да е по-добър от нас и да успее да го постигне, особено ако част от нашето знание успее да се запази и така те прескочат голям етап от развитието на цивилизацията си.

6. 6 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis

7. 7 Профил на PisnaMi
    PisnaMi

Поздравления за Трифонов и екипа му!

8. 8 Профил на Skydiver
    Skydiver

Поздравления за човека и екипа му.
    Жалко че на база коментари от други статии мисля че много сънародници ще извадят тотално погрешната поука че най-важното е че са българи и следователно уникални. А не че са прекарали цял живот в учене и работа за да станат специалисти в областта си.

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

13. 13 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#5] от "chepokalipsis":

Eddie lives... somewhere in time!
  14. 14 Профил на slq84014722
    slq84014722

До коментар [#12] от "Моа Преател Тайпи":

Хаха, добре, че стебя намерили. Тъкмо се чудех откъде са измъкнали тази информация:
    "Звездата Gliese 486 е около 30% по-масивна от Слънцето."
    В оригинал:
    "The star Gliese 486 is about 30% as massive as our sun."

18. 18 Профил на pet_fire
    pet_fire

"Открита от българин екзопланета може да е ключ към извънземните атмосфери"

Може и да не е, да не бързаме.

19. 19 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков

Няой да каже ,как да огънем пространството и ще научим без много време да пътуваме до там.....

20. 20 Профил на Таралеж
    Таралеж

Добре че се е намерил българин та да открие новата Земя!
    Е, жалко че не я открил от остъклената тераса в Люлин!

21. 21 Профил на Митко Палаузофф
    Митко Палаузофф

Научаваме „интересни” (безсмислени) неща за некви атмосфери „ако въобще ги има” докато осираме нашата си земна атмосфера - напълно ирационално поведение на шебеци. Съжалявам, че развалям партито...

22. 22 Профил на Таралеж
    Таралеж

До коментар [#21] от "Митко Палаузофф":

докато осираме нашата си земна атмосфера

+++++++

23. 23 Профил на Маршалов
    Маршалов

Тая планета ми е в общината, качвам се на матора и съм там. Който не може да се качи по планетите около "собствената" му звезда, все гледа в чуждите. Който няма достатъчно акъл, да си реши задачата по атмосферна динамика в изпитният лист, наднича в чуждите, с надежда да препише. Има няма 14.8 милиарда години и ще стигна пеша до тази планета, стига да не се отдалечава от Земята по-бързо отколкото ходя. Тоя нашия астроном, оправи ли си покрива на вилата, че миналата година течеше през счупените керемиди. Имам настроение за поемане на минуси!

24. 24 Профил на Gai-jin
    Gai-jin

Поредната абсолютно неграмотно преведена статия, без елементарни знания по английски и без никакво разбиране на материята.
    Какъв свестен вестник беше "Дневник", каква трагична стенгазета стана.

25. 25 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#23] от "Маршалов":

Асфалтът не се яде, в екзопланетите няма далавера... Тъпаците няма да измислят нищо ново, но науката ще се развива въпреки тяхното мучене.

Eddie lives... somewhere in time!
  26. 26 Профил на 3biri
    3biri

—цитат от коментар 19 на Николай Бучков

Ами сгъни го на четри и после още на две!

Българин, ама не от БАН -София, а от "Макс Планк" в Хайделберг.

,,Но все още има достатъчно причини да се вълнувате от Gliese 486 b. Например близостта му до Земята,,
    Само 26.3 св. год. като да летиш няколко стотици хиляди години със съвременните
    космически кораби !!!

29. 29 Профил на Realist

30. 30 Профил на dark'star
    dark'star

Много интересно, 25 светлинни години далече, за нас и транспорта, и технологиите с които разполагаме сега, може би невероятни и недостижими растояния. Руският Съюз никога няма да закара някой гащник там, както го прави само на 100 километра над Земята.Но, телескопа Джеймс Уеб, е достатъчно мощен да наблюдава отблясъци от тази планета. Следващото поколение телескопи ще наблюдава планетата на живо, както е изглеждала преди едва 25 години.
    —цитат от коментар 29 на Realist

КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО

32. 32 Профил на Маршалов
    Маршалов

До коментар [#25] от "tigervi":

В екзопланетите ще има далавера, ама тия в нашата система са повече на далавера, щото ако не ги овладеем, заедно с останалите ресурси на нашата система първо, едва ли ще успеем да стигнем нивото нужно да станем междузвездна цивилизация. Е, освен ако не се родят към 50 гении, които да са най-малкото равностойни на най-гениалният живял досега човек и талантите им са в правилните науки и на всичкото отгоре те самите не се пропилеят извън тези науки, или останалото човечество не им попречи да се реализират. Трябва да се родят в рамките на едно поколение, да се запознаят и да работят заедно...Тогава е възможно да успеем направо да скочим на други звезди още тоя век. Само дето вероятността да се случат в годините до краят на този век нещата с гениите както съм описал и се прибавят още много условия свързани с тях, които не съм описал, щото ще трябва да напиша трилогия, та вероятността да се случи е едно на квинтилион.

33. 33 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба

Този институт Макс Планк май станА български. Всеки втори там е от България! Да се чудиш как е възможно да има толкова българи по света, които са на високи позиции, изключвам "експерти" като Кръстев, Бокова Калфин и други стари комуняги, а науката в България е като някакво табу - нищо не се чува, нищо се реализира.

34. 34 Профил на Chironex
    Chironex

До коментар [#5] от "chepokalipsis":За жалост все още не сме открили извън земен живот и нямаме никаква представа каква е вероятността да има такъв някъде из вселената.На нашата Слънчева система са били необходими около милиард години за появата на живот и 4-5 милиарда за разум.
    —цитат от коментар 13 на tigervi

Знаем, че 100 милиарда галактики с десетки до стотици милиарди звезди и десетки до стотици милиарди планети във всяка, от което следва, че вероятността да сме единствените клони към нула.

Знаем също обаче и какви са разстоянията както във нашата галактика, така и между нас и останалите, от което следва, че вероятността за среща с друг развит разум също клони към нула.

35. 35 Профил на Chironex
    Chironex

До коментар [#32] от "Маршалов":

Ако замениш 50-те гения с изкуствен интелект, тогава вероятността да се случи се променя драстично.

36. 36 Профил на opensource intelligence
    opensource intelligence

—цитат от коментар 33 на rsk14877483

Науката у РБ може и да е табу, но научната школа на НРБ беше на почит и ниво. Точно и затова все още имаме някакви остатъци на...нещо.

Същото е и у другите подобни отрасли.

37. 37 Профил на Chironex
    Chironex

До коментар [#31] от "opensource intelligence":

Статията в Атлантик е мнението на една журналистка по въпроса за живот на Марс.
    Ако искаме отговор на въпроса дали да правим колония на Марс, не ми се струва, че трябва да питаме и да се съобразяваме с журналисти....

38. 38 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#31] от "opensource intelligence":

"Марс е адска Дупка..."

И далечните земи по времето на Колумб са били такива, съветски:

1. Човек губи костна маса в безтегловност. 70-те години учени на НАСА изчисляват, че ако човек отиде на Марс, полета с връщането е над 2 години ще загуби 50% от костната си маса. Астронавтите, направо изпикават веществото на костите. И загубава не е еднаква навсякъде. Гръбначният стълб и костите.

Това обаче не спира НАСА да изследва проблема и да го РЕШИ. Последните години астронавтите на МКС не само не губят костна маса, но и получават малко нова. Това е заради новото поколение тренировки и диета, разработени последните 10 години.

2. През 70-те, първият кацнал апарат на НАСА открива, че почвата на Марс е токсична и съдърха перхлорит и хлорин, вещества които на Земята убиват живите организми. Обаче, и НАСА, и холадската космическа агенция откриха начин да отглеждат картофи и други растения в марсианска почва.

Само вие комунистите, казвате, че нещо не би станало никога. Човечеството се развива, знанието се разширява, проблемите се решават. Това че нещо не става сега, не означава, че някой умен човек с добра технология няма да го направи възможно.

Знам че Марс е АД за савеЦко- руската технология, заради това от вашата космическа агенция избраха да изследват рибоците в Марианската падина!

39. 39 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#30] от "dark'star":

"МКС не е на 100 километра , а "Мир" бе и на по-високо - чaк над йонизираният слой F2 :-) ЧЕТЕТЕ ... обикновено помага"

Подробност, 250, но мерси за уточнението, мисля, че разбрахте смисъла обаче?

ПП: понякога, на сутрешното кафе ми е трудно автоматично да прехвърля мили в километри. 😎

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.

До коментар [#38] от "Realist":

И това е казано от човек с ник opensource intelligence?!
    Доста е смешно!

41. 41 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#38] от "Realist":И това е казано от човек с ник opensource intelligence?!Доста е смешно!
    —цитат от коментар 40 на klimentm

++++++++++++++++++++++++++

😁😂😂🤣😅😆😁

То беше смешно също, когато същият, ..., се подвизаваше с ник Дедушка, пардон Девушка, а преди това Дебора и Пуйчо Багрянов! Смях да става, в този форум нищо милиционерско не се губи, само сменя формата си със салтомортале с чупка в кръста!

44. 44 Профил на Chironex
    Chironex

До коментар [#42] от "opensource intelligence":

"Това променя ли изложените факти и въпроси? Или понеже не можете да кажете нещо по тях, по- лесно е да стреляте по глашатая."

"И като е журналистка, това да не да я прави автоматично мисирка? Явно е експерт, по темата, щом пише в най- уважаваните западни издания. Де да имахме и ние подобни журналист(к)и: https://bit.ly/3v1wT31 "

Експерт е по писане. И автомонтьора е експерт, ама не ходиш да си лекуваш зъбите при него, нали?

"П.П. И никой и не ви кара, да се съобразявате. Или се съобразявате с фактите, или ще се ви се наложи да се съобразявате с последствията им. Разбира се, че не е нужно да се съобразяваш с майка си, дето ти обяснява да НЕ бъркаш с голи ръце у контакта. Живеем у демокрация, се пак."

В случая не става въпрос за мен и с какво аз се съобразявам, а за човечеството като цяло. Ако искаме отговори на такива въпроси не би трябвало да ги търсим от журналисти... Както и не би трябвало да си лекуваме зъбите при автомонтьора.

46. 46 Профил на opensource intelligence
    opensource intelligence

До коментар [#44] от "Chironex":

П.П.2 "Не променя фактите за Марс. От това обаче не можем да заключим, че изводите които тя прави са верни."

И защо не можете? Защото фактите не ги казва някой авторитет(като Карл Сейгън, например), или някой мастит отворко като Мъск?

Физиката и химията не са като например живописта, всеки да си прави свои собствени изводи, нали/или?

47. 47 Профил на Negodnik
    Negodnik

До коментар [#14] от "slq84014722"
    Превода е безумен. Няма как звездата да е червено джудже и да в 30% по масивна от Слънцето. Или не е червено джудже или редактора спи. По-скоро второто..

48. 48 Профил на Chironex
    Chironex

До коментар [#45] от "opensource intelligence":

Това че нещо сега ни се вижда невъзможно не значи че и утре ще е невъзможно. Нейната идея да не правим нещо защото е трудно е просто глупава. Дали си заслужава ползата от живота на Марс? Ползата е, че удвояваме вероятността хората да оцелеят. Това сигурно ти се вижда малко на тебе. И както казах фактите за Марс са верни, независимо от това кой ги представя, просто нейните заключения не е задължително да са.

49. 49 Профил на Маршалов
    Маршалов

До коментар [#35] от "Chironex":

Дам, също така както е правилно и редно, ИИ ще ни изтрие от лицето на планетата, щот сме твърде вредни за да съществуваме. Толкова вредни, че с лекота ще преодолее всякакви програмни забрани. Пък ако не може да ги преодолее, значи просто не е истински ИИ, не ни е надхвърлил по интелект, а е фейк като ферари тестисроса.

50. 50 Профил на Filofob
    Filofob

До коментар [#38] от "Realist":

Tова със запазването на костната плътност при безтегловност е много интересно. Може ли повече информация или линк?

51. 51 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#50] от "Filofob":

Човекът който го обяснява е изключителни известен, 2015-та бе един от тримата ютубъри, който бе приет да интервюира американският президент тогава, Барак Обама, канала му в ю-тюб е страхотен:

52. 52 Профил на Птеродактиль Северномонгольский
    Птеродактиль Северномонгольский

—цитат от коментар 30 на dark'star

Бай Таньо, като помага защо не го правиш? Мир - орбита между 354 и 374 километра. МКС - орбита между 417 и 420 км. F2 слой между 220 и 800 км. Трябва да си се напушил с доста трева, за да твърдиш, че Мир била извън F2 слоя. Чети, бай Таньо, чети. Обикновено помага. 🤣😂

53. 53 Профил на profesionalist
    profesionalist

Малко утопичен анализ ми се струва без да е минал некои сателит над тази планета.Само с телескоп се вижда топка но за гравитация атмосфера температура си требва апаратура.Този живот които е в момента при нас едвали го има некъде другаде.Но този вид жива енергия е въможно да я имат и други планети или звезди под друга форма.Разума едвали може да стане толкова гениален за да решава тези уравнения с едно две и три неизвестни.Спасението е в разработка на нови роботи по умни от човека.