НАСА търси нови цели, докато частните компании сменят държавите в космоса

НАСА търси нови цели, докато частните компании сменят държавите в космоса

© NASA



Четирима астронавти, които ще излетят на борда на SpaceX в края на годината, ще бъдат частни граждани без космически опит. Един е милиардерът, финансиращ мисията; друг - медицински работник. Третият ще бъде избран произволно чрез лотария, а последното място ще отиде при победителя в състезание.


В новата космическа ера можете да си купите билет за орбита - няма нужда да сте пилот-изпитател в армията или да се състезавате срещу хиляди други за желаното място в астронавтския корпус на НАСА, пише в коментар за бъдещето на агенцията в. "Вашингтон пост".


Всъщност за тази мисия, първата, съставена изцяло от частни граждани, НАСА е малко повече от наблюдател. Тя не притежава и не експлоатира ракетата, която ще изстреля астронавтите в космоса, или капсулата, в която ще живеят през няколкото дни, през които е планирано да обикалят Земята на всеки 90 минути. НАСА няма участие при избора на астронавти и няма да ги обучава или екипира - всичко това ще бъде направено от SpaceX на Илон Мъск.




Парите за полета също няма да дойдат от НАСА - или друга държавна агенция. Цената на проекта се поема от милиардера Джаред Айзъкман, като целта е набиране на средства за изследователската болница "Сейнт Джуд" и реклама за неговия бизнес, Shift4Shop, който помага на бизнеса да създава уебсайтове и да обработва плащания.


НАСА търси нови цели, докато частните компании сменят държавите в космоса

© NASA


Това е новият облик на изследването на космоса, докато дългогодишният монопол на правителствата върху космическите пътувания продължава да ерозира, предефинирайки не само кой притежава превозните средства, които извеждат хора в космоса, но и самата идея за това какво е астронавт и кой може да стане такъв.


И това се случва, когато НАСА се сблъсква с някои от най-големите промени от основаването си през 1958 г., когато лидерството на САЩ беше оспорено от изненадващото изстрелване на първия "Спутник" в орбита от Съветския съюз. Сега под заплаха е невъобразимото предимство на НАСА в човешки космически полети.


Благодарение на инвестициите и насоките на НАСА, частният космически сектор нарасна неимоверно. Търговската космическа индустрия поема все повече роли и отговорности - пренася не само товари до Международната космическа станция (МКС), но дори и астронавтите на НАСА. Частният сектор ще изстреля някои от основните компоненти на космическата станция, която НАСА иска да изгради в орбита около Луната, а частни компании разработват космическите кораби, които ще превозват астронавти до и от лунната повърхност.


НАСА търси нови цели, докато частните компании сменят държавите в космоса

© NASA


Космическите ентусиасти, включително НАСА, виждат огромна полза от промяната - нова ера на космическите изследвания, която ще създаде по-способна и ефективна космическа индустрия. Но променящата се динамика също остави НАСА, която в продължение на десетилетия определяше темпото на американския космически проект, с несигурна роля за години напред, предупреждава Консултативната група за аерокосмическа безопасност на НАСА.

Появата на компании като SpaceX има "огромен потенциал за увеличаване - и е придружена от също толкова огромни предизвикателства за управление на риска", се казва в годишния доклад на групата, публикуван миналия месец. "НАСА все още има водещо място в изследването на космоса, но ролята на агенцията се развива с критични последици за начина, по който ще се управлява рискът и безопасността."


Досега НАСА се е справяла добре, "тъй като преминава от изпълнение на своите програми и мисии към търговско придобиване на важни ключови елементи и услуги", се казва в доклада. Но тъй като агенцията продължава да се развива "НАСА трябва да вземе някои стратегически критично важни решения, които са необходими поради важните им последици за бъдещето на изследването на космоса и по-специално за управлението на съпътстващите рискове".


В интервю Стив Юрчик, изпълняващ длъжността администратор на НАСА, каза, че агенцията е добре запозната с това как се променят нейната идентичност и роля, и оприличи ролята на агенцията с това как правителството на САЩ насърчава търговската авиационна индустрия в началото на 20-ти век.


Предшественикът на НАСА - NACA, или Националният консултативен комитет по аеронавтика - "прави изследвания, технологични разработки, за да подпомогне първоначално отбраната, а по-късно работи в подкрепа на процъфтяващата търговска авиационна индустрия", каза той. "Това може да е начинът, по който се развиваме що се отнася до космоса. Ще правим изследвания и технологични разработки и ще бъдем фактори, които да продължат да подкрепят комерсиалния космически сектор."


Роувърът Perseverance на Марс

© NASA/JPL

Роувърът Perseverance на Марс


НАСА все още провежда големи изследователски и научни програми, които никоя компания не може да си позволи. Миналия месец извърши безпроблемно кацане с марсоход с размерите на кола на Марс. По-късно тази година се предвижда изстрелването на телескопа "Джеймс Уеб", който е проектиран да погледне назад във времето към произхода на Вселената. Освен това наскоро взе проба от скали и почва от астероид на 300 млн. км от Земята, за да ги върне за проучване.


НАСА работи. Когато истински обединим усилията си, успяваме. Това прави НАСА.


Роб Манинг,

главен инженер в Jet Propulsion Labs на НАСА


Тези големи, смели мисии сa мястото, където е бъдещето на НАСА, съгласни са служителите на агенцията и индустрията. Не в търсене на финансова печалба, а в прокарване на пътя и отваряне на нови граници, и след това позволяване на частната индустрия да поеме по своя път.


В НАСА все още има известна съпротива срещу тази промяна на парадигмата.


"НАСА чувства, че това е наша територия", казва Фил Макалистър, директор на НАСА за комерсиални космически полети. "И отговорът ми е, че Слънчевата система е голямо място. Ние от НАСА винаги трябва да правим следващото нещо, онова, при което мотивът за печалба не е толкова очевиден и където началните бариери все още са твърде високи за частния сектор."


Ян Ворнър, напускащият генерален директор на Европейската космическа агенция, е съгласен. "Вярвам, че космическите агенции трябва да се променят", каза той. "Ако сте фиксирани постоянно към същото нещо, което сте правили в миналото, ще загубите."


НАСА търси нови цели, докато частните компании сменят държавите в космоса

© NASA/JPL


Но служителите на НАСА са загрижени, че голяма част от бъдещата работна сила ще бъде привлечена от нарастващия брой търговски компании. Например Planet, която изгражда мрежи от малки спътници, които всеки ден правят изображение на Земята. Или Relativity Space, която триизмерно отпечатва цели ракети. Или Axiom Space, която изгражда търговска космическа станция. Или Astrobotic, който възнамерява да приземи космически кораб на Луната по-късно тази година.


Тези проекти ще се присъединят към полетите на суборбиталния космически туризъм до ръба на космоса, които Virgin Galactic на Ричард Брансън и Blue Origin на Джеф Безос се надяват да предоставят още тази година.


Тогава въпросът, пред който е изправена НАСА, е спешен: "Как поддържате тази техническа експертиза на НАСА?", тревожи се Юрчик.


Агенцията все още не знае.


НАСА винаги е разчитала на подизпълнители да изгражда своя хардуер - от лунния модул "Аполо", построен от Grumman, до космическата совалка, построена до голяма степен от North American Rockwell. Но НАСА е определяла точните изисквания, поемала е собствеността върху космическите кораби и ги експлоатира. Това не е така с много от неговите програми днес. Агенцията работи заедно с компаниите за валидиране на техните ракети и космически кораби и за гарантиране, че те отговарят на стандартите за безопасност. Но хардуерът и процедурите за стартиране остават в частни ръце.


SpaceShipОne

© D Ramey Logan/Wikimedia Commons

SpaceShipОne


Kулминацията на дългогодишната мечта за отварянето на космоса за обикновените хора бе полетът на SpaceShipOne, първият пилотиран космически самолет, през 2004 г.


След полета дизайнерът на космическия самолет Бърт Рутан издигна табелка, предвещаваща новата космическа ера.


На табелата пишеше: "SpaceShipOne. Правителство: нула".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (148)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 895 Неутрално

    Каквото и развитие в бъдеще да избере НАСА, каквото и да строят и изстрелват частните компании, всичките тези идеи и труд ще бъдат осъществени от хора с освободено съзнание в свободни общества. Дори и в Китай. Ако иска да продължи развитието си, той ще трябва да избира между свободата или неминуема стагнация, която ще го сполети при еднопартиен режим.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3421 Весело

    А на пук на всички гео политики, Елън Мъск си стисна тъка с Ердоан... 😏
    И така....последния погледна нагоре към Луната....
    В Анадола дори има поговорка " Искаш ли да видиш Луната, погледни нагоре"

    Bukalemun
  6. 6 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 2013 Неутрално

    Какво става на площадките на Бока Чика? Нищо не пишете за там и поредният неуспешен опит? Промит къде си?
    —цитат от коментар 4 на Niko Kostantinov


    На тази площадка се пише История но ти не искаш да я разбереш а да я охулиш.
    И дори ако дигат цените Наса нали ти е ясно че в новата ЧМКС като я направят няма да са такива.
    И ето сега е повод твоите друзя да отворет широко и безплатно вратите на руският сегмент на МКС да дъмпингират НАСА.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  8. 8 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki
    Рейтинг: 2361 Неутрално

    До коментар [#6] от "dedoliben":

    Не обръщай внимание на батутаджии!

  9. 9 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2635 Весело

    Работят хората.Я сега да се обадят мурзилаците дето преди време викаха с "с батут" ще ги пращате.Аре яжте л@йна.
    —цитат от коментар 2 на Димитър Димитров


    https://bg.wikipedia.org/wiki/Денис_Тито
    Както виждаш, има какво да се каже.

    Еретик
  10. 10 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 969 Весело

    Какво става с НАСА? 1 кг товар на търговски компании до Международната космическа станция се е повишила от 3 000 на 20 000 долара, а за връщане на земята – от 6 000 на 40 000 долара. Един час работа на астронавтите на Международната космическа станция за търговски организации се оценява на 130 000 долара, като по-рано тази услуга е струвала 17,5 хиляди ДОЛАРА. Нали лошия Роскосмос дерял кожи с цените си? Къде е сега онзи промития с 2 акции на Тсла да обясни?
    —цитат от коментар 3 на Niko Kostantinov


    ой сиромаха...Мъск ви разказа играта,аре плувай...
    Ми с ракетки от 60 години-толкова.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#6] от "dedoliben":

    И ето сега е повод твоите друзя да отворет широко и безплатно вратите на руският сегмент на МКС да дъмпингират НАСА.
    ____________________________________________
    Ако не ти е станало ясно, по дъмпинга са НАСА и в момента са се върнали към едни нормални цени. Това е подтекста на написаното от мене. Успех на МЪСК, нека реализира това което иска, то така или иначе си е бизнес проект, което е много далече от някакви други цели

  13. 13 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 969 Весело

    А на пук на всички гео политики, Елън Мъск си стисна тъка с Ердоан... 😏И така....последния погледна нагоре към Луната.... В Анадола дори има поговорка " Искаш ли да видиш Луната, погледни нагоре"
    —цитат от коментар 5 на eti mehter


    Бе пасете си козите и не се занимавайте с глупости...

  14. 14 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 969 Любопитно

    Работят хората.Я сега да се обадят мурзилаците дето преди време викаха с "с батут" ще ги пращате.Аре яжте л@йна.

    —цитат от коментар 2 на Димитър Димитров


    https://bg.wikipedia.org/wiki/Денис_Тито
    Както виждаш, има какво да се каже.

    Не,няма какво да зсе каже.Бе ти чел ли си си линка ве бавен????

  15. 15 Профил на cinqueau
    cinqueau
    Рейтинг: 464 Неутрално

    Компанията "SpaceX" показа на какво са способни хората, когато са свободни и тяхната инициатива не се ограничава. За 19 години тя направи революционни изменения в ракетите носители и сега ,между другото, притежава на-голямата по брой групировка от активни спътници около Земята.

    Ето как изглежда "SpaceX" в момента на своето откриване през 2002г..Целият личен състав, заедно с поканени музиканти.

    https://prikachi.net/image/oV9BE

  16. 16 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5710 Неутрално

    До коментар [#4] от "Niko Kostantinov":

    Написаха за взривилата се ракета, още на следващия ден. Тя гръмна, осем минути, след като кацна успешно.
    Теч на метан от скъсана тръба беше причината. Но тестът беше успешен. До края на годината ще има и орбитален тест.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  17. 17 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3409 Неутрално

    Частните работят само защото държавата налива много пари в тях. Спрат ли дотациите, колко ли време ще изкарат?

  18. 18 Профил на Дон Кихот
    Дон Кихот
    Рейтинг: 2572 Весело

    На Путин май ще му се наложи да качи едно шишенце с ваксина на някой от корабите на НАСА , Мъск или някой друг- те вече са повече от дузина.
    Така ще може да твърди, че има "Спутник" на орбита...

  19. 19 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#16] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Но тестът беше успешен
    ____________________________________________
    Не че нещо, но теста НЕ беше успешен:).
    Викаш писали са, ако не се лъжа това беше 3-ти неуспешен опит(може и повече да са), за първите 2 ни вопъл, ни стон. За 3-тия също не прочетох но това разбира се не значи, че не са писали Дневник

  20. 20 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#16] от "Незнайко в Слънчевия град":
    Между другото защо не съобщават и за увеличените цени на НАСА? Това им се струва маловажно или ще излезе, че НАСА са извършвали ДЪМПИНГ?

  21. 21 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    В Космоса се повтаря историята с великите географски открития = Първоначално държавни експедиции , после по вече отиграни маршрути частни авантюри, капери - пирати взели концесия за грабеж на противникови кораби под закрила на някоя държава :-) така стават нещата - няма ли келепирец всичко е държавно, появи ли се келепир - веднага идват частниците. Сега сме на етапът когато Фараона е наел "частна" финикийска компания да обиколи Африка. После Картаген в търсене на път заобикалящ Сахара изпраща Хано навигаторът (за което има песен от Ал Стюард - Hanno The Navigator )

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  23. 23 Профил на cinqueau
    cinqueau
    Рейтинг: 464 Неутрално

    "SpaceX" създаде и овладя напълно ракетата "Фалкон9" с многократно използвана първата степен. "Фалкон9" се превърна в основен доставчик на граждански спътници около Земята (дори на един български). Нейните изстрелвания станаха рутинни и престанаха да се възприемат като новина. Преди няколко дена, с "Фалкон9", бяха изведени в орбита около Земята поредната група от 60 спътника "Старлинк" . Първата степен се върна успешно и мас-медиите не съобщиха за това. В момента основните усилия са съсредоточени в създаване на "Старшип" за пилотирани полети до Луната и Марс. При прототипа на втората степен SN10 се овладя превъртването от хоризонтално планиране към вертикално меко кацане. Следващият прототип, SN11 вече е готов за изпитателен полет.

    За да се оцени сложността на задачата, ето сравнителните размери между "Старшип", "Союз" и др. ракети.

    https://prikachi.net/image/oVgiR

  24. 24 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Неутрално

    Космическият сегмент е пред небивал растеж и промяни в следващите 10 години.

    Освен Спейс Екс, 2022-ра, Блу Ориджин ще изкара прекрасна свръхтежка ракета наречена Ню Глен, способна да закара на ниска орбита 45 тона и да кацне след това на кораб.

    Рокетлаб пък излиза на борсата и със събраните от това пари ще произведе новата си средна ракета, Неутрон, която е с товароподемноста на руският Съюз и ще каца и ще се преизползва поне десетина пъти. Сетете се от един път, кой ще е по- евтин- Неутрон или Съюз? Рокетлаб има дори амбицията да праща хора в космоса на Неутрон.

    А като излезе Старшип, това ще е фантастика и не знам как Ариане и Роскосмос ще оцелеят.

    Наистина, държавните космически агенции трябва да преосмислят бъдещето си!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  25. 25 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 498 Неутрално

    Каква частна компания е Спейс Х, като всичките и контракти са с НАСА и отгоре на всичко получи субсидии в размер на 3.9 милиарда долара от данъкоплатеца на САЩ? Последния път когато данъкоплатеца плащаше нещо му викаха правителствен разход.

    Спейс Х е схема за източване на милиарди от бюджета на САЩ който така или иначе е вътре с 7 трилиона долара.

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  26. 26 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#24] от "Realist":

    Да добавим и Върджин галактик на Брансън. Същия който орева миналата година, да му налеят милиарди заради кризата. Този откога взе парата на мераклиите да станат космически туристи и още ги качва в космоса:)

  27. 27 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 911 Неутрално

    До коментар [#16] от "Незнайко в Слънчевия град":Между другото защо не съобщават и за увеличените цени на НАСА? Това им се струва маловажно или ще излезе, че НАСА са извършвали ДЪМПИНГ?
    —цитат от коментар 20 на Niko Kostantinov


    Спейс екс изстрелва един астронавт за под 20 милиона. Роскомсмос искат 80. Може би въпроса е към Роскомос? НАСА вече не изстрлва нищо и не определя цени.

  28. 28 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    Мъск загуби 6 милиарда за един час. Още два подобни часа и всички претенции за частни космически полети се оказват празни фантасмагории, каквито са приказките на "визионера" за Марс.

    Свободата, Санчо...
  29. 29 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Неутрално

    И старите гледани от правителство, котки от ULA, изкарват тази година чисто нова и модерна ракета, наречена Вулкан, способна да закара от 18 до 33 тона на ниска земна орбита. И цената е около $80-100 милиона. Много по- евтино и от Делта 4,, и от Делта 4 Хеви, и от Атлас 5.

    Двигателите на Вулкан ще се преизползват и намаляват скоростта си със свързвуков надуваем парашут преди да бъдат хванати по време на полет от хеликоптер. А втората степен на Вулкан, наречена ACES (Advanced Cryogenic Evolved Stage) ще може да се презарежда в космоса и да прави по няколко мисии. Примерно, да кара спътници на друга орбита.

    Нови, модерни ракети с нови технологии, технологии на 21-ви век, частен бизнес!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  30. 30 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#25] от "radelmarfx":

    "Каква частна компания е Спейс Х, като всичките и контракти са с НАСА и отгоре на всичко получи субсидии в размер на 3.9 милиарда долара от данъкоплатеца на САЩ?"

    Тъй ли бре? То, заради това Ариане и Роскосмос плачат, че им отекоха частните клиенти при Спейс Екс.

    И колко е платила НАСА на Спейс Екс? Руската държава не плаща ли на Прост-Космос да изстрелва старите съветски трахалясници- Съюз и Протон?

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  31. 31 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#27] от "etar":

    Спейс екс изстрелва един астронавт за под 20 милиона. Роскомсмос искат 80. Може би въпроса е към Роскомос? НАСА вече не изстрлва нищо и не определя цени.
    __________________________________________
    Роскосмос са стигнали цена от 90млн но не на астронавт, а на полет. НАСА ще плаща по 50 млн за полет на МЪСК.
    https://www.mediapool.bg/za-parvi-pat-chastna-kompaniya-shte-izprati-astronavti-v-kosmosa-news307827.html
    Между другото това което съм писал за ДЪМПИНГА си седи:
    https://www.google.bg/amp/s/www.actualno.com/amp/nasa-uvelichi-cenite-na-dostavkite-do-mejdunarodnata-kosmicheska-stancija-news_1566722.html

  32. 32 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 911 Неутрално

    [/quote]


    [quote#25:"radelmarfx"]Каква частна компания е Спейс Х, като всичките и контракти са с НАСА и отгоре на всичко получи субсидии в размер на 3.9 милиарда долара от данъкоплатеца на САЩ?
    —цитат от коментар 22 на dark'star


    С тия пари направиха от 0-ла програма за изстрелване на хора със съвсем нова технология. Никоя друга агенция не може да го направи толкова евтино. Буташ в грешна посока май.

  33. 33 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#31] от "Niko Kostantinov":

    "Роскосмос са стигнали цена от 90млн но не на астронавт, а на полет. НАСА ще плаща по 50 млн за полет на МЪСК."

    Глупости $90 милиона за место:

    https://www.space.com/nasa-pays-russia-90-million-for-soyuz-seat.html

    Преди това беше по $85 милиона, пред само 5 години бе 50, а преди 8, $20. Само си помислете колко вили на началници на Просткосмос са се построили на средиземноморското крайбрежие с тези пари.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  34. 34 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 911 Неутрално

    До коментар [#23] от "cinqueau":

    Старшип е само втората степен на рекетата със мястото за екипажа(100 човека) . Т.е. от снимката, старшип трябва да се сравнява само с горната най-малка част на другите ракети.

  35. 35 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#32] от "etar":

    Помислете си от колко десетилетия руската държава харчи пари за капсулата Федерация, тази която ще замени Съюз. Аз чух за първи път 1998-ма. Това се тъкаля и сега, като преименуваната капсула Орел.

    Спейс Екс направи капсулатъа си за 5 (ПЕТ) години. А Русия сигурно е изхарчила 2-3 пъти повече за Федерация (Орел), която ще полети за сега в следващата петилетка.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  36. 36 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#25] от "radelmarfx":

    Кой плаща разработката на руската ракета Ангара? Някой олигарх? Или опърпаният сибирски мужик?

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  37. 37 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 911 Неутрално

    Роскосмос са стигнали цена от 90млн но не на астронавт, а на полет. НАСА ще плаща по 50 млн за полет на МЪСК.https://www.mediapool.bg/za-parvi-pat-chastna-kompaniya-shte-izprati-astronavti-v-kosmosa-news307827.html Между другото това което съм писал за ДЪМПИНГА си седи:https://www.google.bg/amp/s/www.actualno.com/amp/nasa-uvelichi-cenite-na-dostavkite-do-mejdunarodnata-kosmicheska-stancija-news_1566722.html
    —цитат от коментар 31 на Niko Kostantinov


    Преди спейс екс НАСА плащаше 90 милиона за космонавт на Роскомос. Сега раште са свалили цената щото няма клиенти. Спейс екс дават по-добри цени, както сам си посочил. А цените на тoварите са ги определили високи защото са преценили, че няма конкуренция. В самата статия го пише:
    [quote:] решението по този въпрос се базира на „обсъждания със заинтересованите страни, на текущото развитие на пазара и на очакванията на нови търговски организации, предоставящи аналогични услуги”.[/quote]
    Пазарна икономика -нищо лично.

  38. 38 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#33] от "Realist":

    Глупости $90 милиона за место:

    https://www.space.com/nasa-pays-russia-90-million-for-soyuz-seat.html

    Преди това беше по $85 милиона, пред само 5 години бе 50, а преди 8, $20. Само си помислете колко вили на началници на Просткосмос са се построили на средиземноморското крайбрежие с тези пари.
    ________________________________________
    Така е:)
    Но това е бизнес от който не само руснаците се възползват. Цените на Boeing са същите като на руснаците. Цената на МЪСК е 55 млн на място:)
    https://www.cnbc.com/2019/11/19/nasa-cost-to-fly-astronauts-with-spacex-boeing-and-russian-soyuz.html

  39. 39 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 911 Неутрално

    До коментар [#36] от "Realist":

    И най-якото на Ангара е, че цената на полет е по-скъпа отколкото на старите Съюзи. Хихи.

  40. 40 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 498 Неутрално

    До коментар [#25] от "radelmarfx":"Каква частна компания е Спейс Х, като всичките и контракти са с НАСА и отгоре на всичко получи субсидии в размер на 3.9 милиарда долара от данъкоплатеца на САЩ?"Тъй ли бре? То, заради това Ариане и Роскосмос плачат, че им отекоха частните клиенти при Спейс Екс.И колко е платила НАСА на Спейс Екс? Руската държава не плаща ли на Прост-Космос да изстрелва старите съветски трахалясници- Съюз и Протон?
    —цитат от коментар 30 на Realist


    Не съм казвал нищо за роскосмос и ариана. Казах само че Спейс Х не е частна компания. Примера който си дал с частните клиенти е меко казано глупав. Ти се возиш на обществен транспорт като частен клиент, това прави ли общината частник?

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  41. 41 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#37] от "etar":

    управлението са решили, че новата стойност на услугите „отразява пълната възвръщаемост на стойността на ресурсите на НАСА”
    А преди това са извършвали това 7 пъти под възвращаемостта:).Това се нарича ДЪМПИНГ в пазарната икономика, не пиши глупости да се излагаш.Целта е била ясна, да могат да отпаднат всички други компании които са се занимавали с тази дейност

  42. 42 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Неутрално

    До коментар [#38] от "Niko Kostantinov":

    Целите на Боинг са с товар, който заема мястото на 3-ма човека, КОИТО НЕ ЛЕТЯТ.

    Съюз кара 3-ма. И Дракон, и Старлайнър са проектирани за по 7. Дракон на мястото на останалите 3-ма кара освен вещите на 4-те астронавта и два огромни хладилника.

    Не знам дали се усещате какви неадекватни сравнения правите. И двете американски капсули са много по- големи от Съюз, и двете са пригодени за много по- голям товар и за много повече пътници.

    Вижте само ракетите, които карат капсулите. Риският съюз кара по 8 тона, варианта на Атлас 5, кара по 18, Фалкън 9 кара по 22.9 тона на ниска орбита.

    Сравненията ви са неадекватни!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  43. 43 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#40] от "radelmarfx":

    Спейс Екс е ЧАСТНА КОМПАНИЯ, Ариане е ЧАСТНА КОМПАНИЯ, ULA частна компания.

    Спейс Екс притежава 75% от пазара на частни изстрелвания на ракети точно в момента в който ви пиша! Това че НАСА ползва услугите на Спейс Екс и си плаща за това като всички останали, нищо не променя.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  44. 44 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 911 Неутрално

    Целта е била ясна, да могат да отпаднат всички други компании които са се занимавали с тази дейност
    —цитат от коментар 41 на Niko Kostantinov


    Договорите за доставка до МКС ги определя НАСА така или иначе. Не е необходимо да си играе с цената за да разреши или забрани на някой да го прави. Търсиш някаква излишна конспирация.

  45. 45 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#39] от "etar":

    Тя е по- скъпа и от цената на Фалкън. като си помисли човек първият полет на Ангара беше 2014-та, когато Фалкън 9 още не можеше да каца. Вторият полет на Ангара бе ноември 2020-та, когато Фалкън 9 имаше вече 75 кацания и 100 полета.

    Страшно е, че допотопната руска технология излиза много по- скъпо и много по- мизерно от американската!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  46. 46 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 498 Неутрално

    Това че НАСА ползва услугите на Спейс Екс и си плаща за това като всички останали, нищо не променя.
    —цитат от коментар 43 на Realist


    Мисля че не разбираш. Променя и то много. Когато единствения ти клиент е най големия потребител на света на технологии, не може да се наречеш частна компания, защото парите които получаваш идват от едно място.

    Частния бизнес съществува в конкуренция с други частни бизнеси. Спейс Х няма конкуренция защото тя или не съществува или е някакви държавни предприятия които също са форма на източване на финанси.

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  47. 47 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#46] от "radelmarfx":

    Вие твърдите, че единственият клиент на Спейс Екс е НАСА.

    ТОВА НЕ Е ТАКА! Не само американски компании, но даже даже, Турция, България, Аржентина, Южна Корея и дори Казахстан, където се намира Байконур са клиенти на Спейс Екс.

    Аз мога да ви кажа, че Фалкън 9 е най- сигурната ракета на пазара в момента! Най- добрата и като качество, и като цена.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  48. 48 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 911 Неутрално

    Страшно е, че допотопната руска технология излиза много по- скъпо и много по- мизерно от американската!
    —цитат от коментар 45 на Realist


    На мен ми е по-скоро весело. Руснаците вече са извън бизнеса. В момента конкуренция може да дойде само от Китай в даден момент. Надявам се и ESA да се намеси, но пак с частни компании.

  49. 49 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#44] от "etar":

    Договорите за доставка до МКС ги определя НАСА така или иначе.
    _________________________________________
    Пишеш глупости. До МКС освен космонавти/астронавти се извършват и товарни полети които носят храна, вода и т. н. Именно там НАСА са извършвали ДЪМПИНГ.

  50. 50 Профил на knu201006282
    knu201006282
    Рейтинг: 249 Неутрално

    Поема за Ирина Бокова : Ирина - богинята една за всички времена. Ирина " звездите " си ги нареди други пък ги разреди . Тя уредите взе да ползва , за да подреди всичките звезди и планетите ги натовари, други пък ги разтовари , за да уреди всичките беди на планетата Земя . Автор: Георги Илиев Митев. София (2014). Потърпевш от милицията, военните, полицията, медиците, институции и граждани. Трето поколение репресиран.

  51. 51 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#46] от "radelmarfx":

    Знаете ли колко действащи ракети има в САЩ в момента. Аз бих ви ги изброил:

    Фалкън 9, Делта 4, Делта 4 Хеви, Антарес, Минотавър, Електрон.

    Товарните полети за станцията на НАСА се правят от 2 ракети, Фалктън 9 и Антарес. Антарес е на Нортроп Груман. Полетите с пътници на НАСА за станцията се правят също от две ракети- Фалкън 9 и Атлас 5.

    Какъв монопол, какви бръмбари ви брънчат в главата?

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  52. 52 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#51] от "Realist":

    Фалкън 9, Делта 4, Делта 4 Хеви, Антарес, Минотавър, Електрон.

    Забравих една Атлас 5:

    Фалкън 9, Атлас 5, Делта 4, Делта 4 Хеви, Антарес, Минотавър, Електрон.

    Когато НАСА прави конкурс, в него участват- Спейс Екс, ULA, Нортроп Груман, Рокет Лаб. Астра миналата година изстреля ракетата си и те получиха договор. Блу Ориджин влиза яко на пазара догодина.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  53. 53 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 1351 Неутрално

    Истерията по медиите ще ескалира до първия инцидент, след това ще настане пак една добре известна оглушителна тишина.

    Спомняме си какви възхваляващи статии се пишеха за новия Ф-35, всеки ден ни заливаха с журналистическа пумия, колко добри били, 6то поколение и т.н. Само военните не бяха толкова впечатлени, колкото журналистите. Като паднаха няколко бройки и всичко утихна, не се чуват от 2 годинки вече.

    Така беше и с Боинг, всяка седмица нова статия за изключителните нови самолети. После паднаха 3 и всичко затихна медийно.

    После истерията за израелските ваксини, как добре са се справяли, останалия свят трябвало да се учи от тях, и докато Ню Йорк Таймс бълваше хвалебствени статии за да се сложат на евреите, в самия Израел медиите вече пишеха за провала на ваксинирането.

    Така ще е и с НАСА, след първите жертви ще има една специфична оглушителна тишина, каквато имаше след провала на програмата "Спейс шатъл". Не може да делегираш цялата отговорност на частни фирми, да няма никаква регулация на безопасността и да чакаш други резултати освен провал, това в настоящата статия го пише, че няма регулации по безопасност на системите. Безотговорна история.

  54. 54 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 911 Неутрално

    До коментар [#44] от "etar":Договорите за доставка до МКС ги определя НАСА така или иначе._________________________________________Пишеш глупости. До МКС освен космонавти/астронавти се извършват и товарни полети които носят храна, вода и т. н. Именно там НАСА са извършвали ДЪМПИНГ.
    —цитат от коментар 49 на Niko Kostantinov


    Колега, товарните полети също стават с договори. Да не спорим и да не си даваме оценки. Имаш си мнение. Може да вярваш във всякакви конспирации. Това не ми пречи.

  55. 55 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 498 Неутрално

    До коментар [#46] от "radelmarfx":Знаете ли колко действащи ракети има в САЩ в момента. Аз бих ви ги изброил:Фалкън 9, Делта 4, Делта 4 Хеви, Антарес, Минотавър, Електрон.Товарните полети за станцията на НАСА се правят от 2 ракети, Фалктън 9 и Антарес. Антарес е на Нортроп Груман. Полетите с пътници на НАСА за станцията се правят също от две ракети- Фалкън 9 и Атлас 5.Какъв монопол, какви бръмбари ви брънчат в главата?
    —цитат от коментар 51 на Realist


    Пак нещо не схвана байчо.

    Прочети какво написах по горе

    Мисля че не разбираш. Променя и то много. Когато единствения ти клиент е най големия потребител на света на технологии, не може да се наречеш частна компания, защото парите които получаваш идват от едно място.
    —цитат от коментар 46 на radelmarfx


    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  56. 56 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 2581 Весело

    Преди няколко дни прочетох в путенски медиа:
    – Русия се договори със Сиера Леоне да не разместват първи оръжия в космоса...."©️
    🤦🏻‍♂️със Сиера Леоне:)))
    Путенски мошениците вече наистина организират някакви диви подигравки. Освен ако, разбира се, не говорим за цигари "Космос", хотелът "Космос":)))))

    "Чуждестранен агент"
  57. 57 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#54] от "etar":

    Колега, товарните полети също стават с договори.
    __________________________________________
    Ще дойдеш на моята:)
    Когато една компания предлага да извършва тази услуга в пъти по - евтино от други компании и след 1 г увеличи цените 7 пъти и почне да ги предлага като останалите, през тази 1г какво е било:)
    Така или иначе и космоса отдавна се е превърнал в бизнес без значение как се казват участниците и от коя страна са

  58. 58 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#55] от "radelmarfx":

    Кой е единственият клиент? Най- големият клиент на Спейс Екс за миналата година е Старлинк. А Спейс Екс изстреля миналата година сателит на турски телеком, аржентински военен сателит, южнокорейски военен сателит, всички GPS сателити на Пентагона, и други на големи часттни телекоми, Сириус XM имаше полет миналият ноември на Фалкън, АТТ и т.н.

    Не знам какво пишете, единствен клиент, няма такова нещо, НАСА не е единствен клиент на Спейс Екс. Спейс Екс имаше миналата година 28 полета, от тях, 5-7 да са на НАСА.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  59. 59 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#57] от "Niko Kostantinov":

    "Когато една компания предлага да извършва тази услуга в пъти по - евтино от други компании и след 1 г увеличи цените 7 пъти и почне да ги предлага като останалите, през тази 1г какво е било:)"

    Като увеличи цената 7 пъти означава, че е нарушила договора и ще бъде съдена за това!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  60. 60 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1288 Неутрално

    Продават се болкоуспокояващи твърдения за рашисти:
    "Частниците точат държавни ресурси"
    "Мъск загуби 6 милиарда за половин час"
    "Втората степен на ракета на Мъск се запали осем минути след кацането"
    "расссия ще пусне един ден Ангара, тогава ще видите"
    "на 12-ти април ще честваме тържествено лъжата, че Юрий Гагарин е летял в Космоса".
    Насам, русофили, болката ще бъде победена само с две твърдения!

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  61. 62 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 882 Неутрално

    За НАСА останаха изследванията, превоза го поеха частниците !!!

  62. 63 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 878 Неутрално

    " Един е милиардерът, финансиращ мисията; друг - медицински работник. Третият ще бъде избран произволно чрез лотария, а последното място ще отиде при победителя в състезание. "Състезание за Гинес, раздел - Първи починал в Космоса!
    —цитат от коментар 7 на Tzar Vova Josei-ki


    Първият починал в космоса не беше ли руснак. Първенството е заето.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  63. 64 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#29] от "Realist":

    "... Нови, модерни ракети с нови технологии, технологии на 21-ви век, частен бизнес! ..."!

    Частен бизнес с бюджетни пари! Най-сладкото...! ;)

    Бивш tww09306483.
  64. 65 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    Значи, този януари, Спейс Екс постави световен рекорд по брой сателити изстреляни на единичен полет на Фалкън. 143 сателита наведнъж. Мисията се наричаша Transporter-1.

    Тази мисия включваше 10 сателита Старлинк, 48 сателита на Планет, сателита Чарли на Аврора, и т.н.

    И страхотното е че самите вие можете да отидете и да си качите сателита на Фалкън 9 на такъв полет, това е редовен полет, един или 2 пъти в годината. Цената за малък сателит е убийствено ниска, $1 милион.

    Ето ви линка:

    https://www.spacex.com/rideshare/

    Тази цена е по- ниска от всички на пазара, многократно по- ниска.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  65. 66 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1288 Неутрално



    Колега, за отбелязване е последното изречение в статията:
    "космонавтика России отстала от США навсегда".
    Авторът да се изсели в Сибирьь навсегда!

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  66. 67 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    От всичките ми писания по темата твърдя 3 неща:
    1.Космоса се е превърнал в бизнес
    2.НАСА са извършвали ДЪМПИНГ
    3.Дневник премълчават неща които биха хвърлили петно върху нашите "правилно ориентирани партньори".

    Не ме интересува нито Роскосмос, нито Мъск или който и да е

  67. 68 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#64] от "Petleshev":

    Какви бюджетни пари е изхарчила Спейс Екс, старшина?

    Договорът им за капсулата Дракон 2 бе за $2.6 милиарда, и той включваше и 5 (ПЕТ) полета до станцията.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  68. 69 Профил на cinqueau
    cinqueau
    Рейтинг: 464 Неутрално

    До коментар [#34] от "etar":

    "Старшип е само втората степен на рекетата със мястото за екипажа(100 човека) . Т.е. от снимката, старшип трябва да се сравнява само с горната най-малка част на другите ракети."

    Правилно допълнение. Аз винаги съм считал, че това се знае от всички, но това не е така. Трябва да се отбелязва винаги, че под "Старшип" сега се разбира само ВТОРАТА степен на "Супер хеви" .

    С изпитателния полет на "SN10" се овладя ("софтуерно" и "хардуерно") сложната маневра за преминаване от хоризонтално планиране към вертикално кацане. Ето кадри от тази маневра извършена от огромната втора степен ( диаметър 9м. височина 50м.):

    https://prikachi.net/image/oVVSB

    Създаването на "Старшип" и "Супер хеви" върви с бързи темпове. На тази диаграма са показани степените на готовност на следващите изпитателни полети.

    https://prikachi.net/image/oVxBI








  69. 70 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    Не знам дали се сещате, но в момента, Спейс Екс освен че е най- успешната космическа компания е и най- големият производител на сателити в света.

    Фабриката им край Сиатъл бълва по 120 сателита на месец. Скоро Пентагона прие платформата на Спейс Екс за използване в свои сателити. Платформа имам в предвид като двигателна част, енергийна част, платформа върху която да развива свои сателити.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  70. 71 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#58] от "Realist":

    "... Не знам какво пишете, единствен клиент, няма такова нещо, НАСА не е единствен клиент на Спейс Екс. Спейс Екс имаше миналата година 28 полета, от тях, 5-7 да са на НАСА...".

    Естествено, че НАСА няма да е единственият клиент. Но, НАСА и Пентагонът са основните. Следват още няколко военни министерства от НАТО-вски държави и няколко телекома за цвят. Кой друг му трябват сателити? Или казваш, че НАСА и Пентагонът се финансират от различни места? Няма такова нещо. Бюджетните пари, са си бюджетни пари. Хубавите неща струват скъпо.

    Бивш tww09306483.
  71. 72 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#68] от "Realist":

    С това "старшина", ставаш досаден, че и смешен...! Няма ли да си лягаш? Знаем, че подвизите на Мъск са недостижими. Успокой се...! :)))

    Бивш tww09306483.
  72. 73 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#71] от "Petleshev":

    Ами, сети се, от първият път, кои са основните ползватели на такива услуги, селски? НАСА, пентагона, големите телекоми, военните на други държави, космическите агенции на други държави....

    Спейс Екс участва в конкурс, в САЩ има повече от 4 компании предлагащи полети в космоса.

    Особено за международните, я кажи защо любимият ти аналогов Съюз на матушката не спечели полета за казахският сателит, а Спейс Екс?

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  73. 74 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3409 Неутрално

    До коментар [#30] от "Realist":

    "Роскосмос" е държавна компания.

  74. 75 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Неутрално

    До коментар [#72] от "Petleshev":

    Това е нивото ти, в общи линии. Когато НАСА обяви конкурс за полети с хора до станцията през 2010-та, в него първо участваха 5 компании, от които НАСА селектира 3- Боинг, Спейс Екс и Сиера Невада.

    През 2014-та НАСА намали участниците на 2- Боинг и Спейс Екс.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  75. 76 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 878 Неутрално

    До коментар [#44] от "etar":Договорите за доставка до МКС ги определя НАСА така или иначе._________________________________________Пишеш глупости. До МКС освен космонавти/астронавти се извършват и товарни полети които носят храна, вода и т. н. Именно там НАСА са извършвали ДЪМПИНГ.
    —цитат от коментар 49 на Niko Kostantinov


    Как НАСА е извършила дъмпинг до МКС, като тя няма ракети и не извършва полети, а е в качеството на клиент. Как клиент прави дъмпинг на цените които плаща??? Летят Спейс Екс с ракетите си, частна компания, която сама си определя цените и возят НАСА до МКС.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  76. 77 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#75] от "Realist":

    И с какви пари плати НАСА на участниците в конкурса?
    Стига си се плюнчил и си идеализирал. Не падаме от небето. Нито отричаме достиженията на НАСА.

    Бивш tww09306483.
  77. 78 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#77] от "Petleshev":

    Да повторя, защото явно не четете:

    НАСА плати предварително за извършване на услуга, 5 (ПЕТ) полета за тези пари. Следващите, след 5, естествено ще са много по- евтини. Да кажем, 2-3 пъти. Но, така се плаща за първоначална услуга когато я няма, по- скъпо.

    И да напомня, тези пари не бяха увеличени.

    Четете, преди да драскате!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  78. 79 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 878 Неутрално

    До коментар [#29] от "Realist":"... Нови, модерни ракети с нови технологии, технологии на 21-ви век, частен бизнес! ..."!Частен бизнес с бюджетни пари! Най-сладкото...! ;)
    —цитат от коментар 64 на Petleshev


    Частната Спейс Екс напълни космоса с частни сателити, но виждаш само малка част от дейността ѝ, свързаната с НАСА и военните.
    Като ви заковат някоя упорка в чутурите, няма разковаване!!!

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  79. 80 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    Огромната американска бизнес машина се задвижи и буквално размаза пазара на изстрелванията. Никаква конкуренция не остана в момента, отникъде. А за Рогозин ... сал един туитър му остана да се жали.

  80. 81 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Неутрално

    Между другото, совалката на Сиера Невада, Дрийм Чейзър оцеля като товарна капсула и миналата година НАСА ги добави към товарните капсули за станцията.

    Сиера Невада продължи разработката и със собствени средства след като отпадна през 2014-та за транспорт на хора.

    Спейс Екс с Дракон 2 товарен, Нортроп Груман със Сигнус и Сиера Невада със совалката Дрийм Чейзър са 3-те товарни апарата за МКС за следващите 5 години.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  81. 82 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 878 Неутрално

    Някой знаели нещо за перспективите пред руския модул към МКС? Започва да става опасен за цялата станция. Ще го откачат ли, ще го ремонтират ли. Второто изглежда непосилно за руснаците, след като не могат дупките да запушат! Американците да им дадат един спрей от тия за спукана гума. :)

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  82. 83 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#78] от "Realist":

    "... Четете, преди да драскате! ..."!

    Хубаво си го написал. Защо не го правиш и ти самия? НАСА, като плати първите полети, откъде се взеха парите? От продажбите на коли Тесла или от бюджета? :)))

    Бивш tww09306483.
  83. 84 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 878 Весело

    До коментар [#75] от "Realist":И с какви пари плати НАСА на участниците в конкурса?Стига си се плюнчил и си идеализирал. Не падаме от небето. Нито отричаме достиженията на НАСА.
    —цитат от коментар 77 на Petleshev


    Падналите от небето са по-добре от тебе. Ти още не си паднал!

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  84. 85 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#83] от "Petleshev":

    НАСА праща астронавти на МКС, това не е безплатно.

    Това е услуга, селски, Отиваш в кварталният магазин и плащаш за сирене, хляб и т.н.

    Как беше: Дружбата си е дружба, сиренето е с пари....

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  85. 86 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#85] от "Realist":

    "... НАСА праща астронавти на МКС, това не е безплатно..."!

    Да де. Нали и аз това казвам. Ама ти се мъчиш да ми обясняваш, че е обратното. Освен, че не е безплатно е и много скъпо.
    И Колумб е открил Америка... Обаче с парите от испанската кралска хазна. Принципът се е запазил и до днес. Може да си голям визионер, обаче някой трябва да плати сметката! ;)

    Бивш tww09306483.
  86. 87 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#86] от "Petleshev":

    Испания праща Колумб и екипаж до Америка. купува кораби, храна, оборудване, ....

    В случая, НАСА плаща за билет на астронавт на транспортна компания.

    Явно има някаква прилика, но само ти я виждаш!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  87. 88 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Любопитно

    До коментар [#86] от "Petleshev":

    Пентагона купува 1000 облачни сървъра от Амазон или Майкрософт, конкурс, печели най- добрия, ..., и това ли е Испания и Колумб, Колумбе?

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  88. 89 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 2581 Неутрално

    Как полет от Starship SN10 е наблюдаван от хората, които са го сглобили и са го подготвили за тестване. Досега никой не кацал така ракети - от хоризонтално положение с флип пред земята.
    Браво момчета

    https://youtu.be/bUlpTjbJ4Lw

    "Чуждестранен агент"
  89. 90 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#87] от "Realist":

    И тази транспортна компания, по някаква случайност си прави модулите съвместими със станцията на НАСА, за да могат да се скачат. ;)
    Освен това, ако я няма станцията на НАСА, докъде точно ще е билета на тази транспортна компания? ;)

    Бивш tww09306483.
  90. 91 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#90] от "Petleshev":

    Ми това е публичен стандарт, "хитрецо", нарича се
    IDA (International Docking Adapter) и първата му версия е използвана в мисията Съюз Аполо през 70-те години.

    В този стандарт освен НАСА, участват Европейската, Японската и Канадската космически агенции.

    Стандарта е публичен и дори Китай го ползва за своите апарати.

    https://www.nasa.gov/feature/meet-the-international-docking-adapter

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  91. 92 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#88] от "Realist":

    Прочети отново коментари 71 и 77. Нали това повтарям, за не знам кой път. Парите от бюджета плащат най-доброто. Ти ми подскачаш, като пеперудка от леки коли, през ракети, та до облачни сървъри.
    Стига се плюнчи. :)))

    Бивш tww09306483.
  92. 93 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#91] от "Realist":

    И да добавя, съветската станция Мир имаше един порт съвместим с IDA стандарта на който смяташе да скачва съветската совалка Буран. Порта за скачване на Буран бе IDA.

    На този порт по- късно се скачваше американската совалка със станцията Мир.

    И още един факт, космическата агенция на СССР произведе един единствен Съюз с такъв адаптер. Един единствен, защото IDA е тежък за Съюз и намалява броят на местата от 3 на 2.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  93. 94 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Весело

    До коментар [#90] от "Petleshev":

    Отваряш линка:

    https://www.internationaldockingstandard.com/

    Натискаш бутона даунлоад, отваряш полученият PDF файл с цялата документация на стандарта. Дялкаш, струговаш фрезоваш, правиш си адаптера към твоята капсула и се явяваш на конкурс при НАСА.

    ШполЮка!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  94. 95 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 2581 Неутрално

    А по това време в Путенланд:
    Вести ру. 04.03. 2021
    Първата пукнатина на МКС, беше запечатана със специално лепило, направено от смола от северноафрикански борови.
    Това беше направено от космонавта Сергей Рижиков, за което той получи похвала от Центъра за управление на полети.

    Рижиков трябва да бъде награден с "герой на путенландски труд" I степен.
    Лепило☝️ специално ☝️страхувай се Маск💪
    https://www.vesti.ru/article/2532013

    "Чуждестранен агент"
  95. 96 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 2690 Весело

    ..... частните компании имат пълно право да търсят марсианци и юпитерци с пари на акционерите си...... да му мислят акционерите като им набиват пари през акциите на борсата..... Важното е обществените средства да се ограничат в безумни начинания на психично лабилни Тесли и тем подобни иноватори .....

  96. 97 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#91] от "Realist":

    Хитрецо? Добре...! :)))
    Пропусна да ми кажеш, откъде се взе станцията на НАСА? И ако я няма тази станция, закъде ще пътуват великите транспортни компании? :)))

    Бивш tww09306483.
  97. 98 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#96] от "MPetr":

    Точно. Щом има мераклии, които да наливат пари в акции на компании, които ще търсят марсианци - няма лошо! Въпросът е, кога ще свършат мераклиите или колко дълго могат да поддържат интереса им. Очевидно е, че само с продажба на коли не става. Колкото и да ги поддържат на политическо ниво, парите пак не стигат.

    Бивш tww09306483.
  98. 99 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2908 Неутрално

    До коментар [#97] от "Petleshev":

    Горе ти пише, "хитрецо", ама ти не четеш дори статиите под които постваш явно, не само коментарите които коментираш! Как беше, чукча писател? 🤣

    Първото изречение на статията по- горе, тази мисия няма да ходи до станцията.

    Спейс Екс има още една мисия, през 2022-ра, която е частна и няма да ходи до станцията. Това от общо 4 частни мисии, които знам. Тази година Спейс Екс има 2 частни мисии, едната ще ходи до станцията и е организирана от компанията Аксиом, другата няма.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  99. 100 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#96] от "MPetr":

    "... Важното е обществените средства да се ограничат в безумни начинания на психично лабилни Тесли и тем подобни иноватори..."!

    Така и ще стане. Парите все някога свършват. Космосът е бездънен! Буквално...!

    Бивш tww09306483.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK