ЕС до Черна гора: Платете си сами заема от Китай, но можем да ви помогнем за магистралата

ЕС до Черна гора: Платете си сами заема от Китай, но можем да ви помогнем за магистралата

© Reuters



Европейският съюз е загрижен за дълга на Черна гора към Китай, но не може да ѝ помогне за изплащане на кредита, изтеглен от китайска банка. Тази информация дойде от говорителя на Европейската комисия по външни въпроси, както и на Европейската служба за външно действие Петер Стано.


Същевременно Брюксел предложи алтернативен ангажимет в страната, която е кандидат за членство - помощ с финансирането на магистралата, заради която се натрупа невъзможният за изплащане заем.


"Работим много с Черна гора и страните от Западните Балкани, за да им помогнем да изпълнят европейските стандарти и реформи, но не изплащаме дългове, които те имат към трети страни", заяви говорителят на Европейската комисия Петер Стано. Всяка страна сама взима инвестиционните си решения, каза той.




Говорителят на ЕК Ана Писонеро изрази загриженост от икономическия и финансовия ефект, който могат да имат китайските инвестиции в региона. "Има риск от макроикономически дисбаланс и зависимост от дълговете," подчерта Писонеро.


Пътят далеч не е завършен


Черногорският вицепремиер Дритан Абазович потвърди в края на март, че Подгорица иска помощ от Брюксел за връщане на кредит от 1 млрд. евро, отпуснат от китайска банка за изграждането на магистрала от пристанището Бар до границата със Сърбия (от другата страна тя би трябвало да води до Белград).

Заемът с годишна лихва 2% и 6 г. гратисен период повиши рязко държавния дълг на страната и доведе до увеличаване на данъците и частично замразяване на заплатите в държавния сектор. Към края на 2020 г. страната с население 622 хил. души има дълг от общо 4.33 млрд. евро (103% от брутния ѝ вътрешен продукт). След пандемичната година, отнела основния ѝ приход - постъпленията от туризма - Черна гора е притисната.

При това пътят още не е завършен. Първият транш от кредита, даден за 44-километров участък от магистрала с предвидена дължина 165 км, обаче трябва да се изплати тази година.


Според Абазович ЕС трябва да помогне с рефинансиране на заема, взет от предишното правителство, и така да предотврати прекомерна зависимост от Китай.


Защо Черна гора потърси Китай


В момента евросъюзът може да предложи само едно: Черна гора да намери как да се справи със заема, но да помисли дали да не използва европейска помок за останалата част от пътя. "Предлагаме смесица от грантове, гаранции и заеми на преференциални условия от международни финансови институции като Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие," каза Писонеро. По думите ѝ става въпрос за "много изгодни условия".


Европейският бизнес не помогна за изграждането на магистралата в началото на по-миналото десетилетие - инвеститори се отказаха от проекта заради липсата на икономическа обосновка. Тогава в него се намеси Китай - компания от азиатския гигант, China Road and Bridge Corporation (CRBC, известна и с други спорни проекти на Балканите), се включи, а Черна гора изплати работата ѝ със заема от китайска компания.


В последните години темата за нарастващото влияние, понякога (като в този случай) на ръба на зависимостта, на Китай на Балканите отново е актуална в европейските дебати. Критици на подхода на ЕС към региона изтъкват, че засилващата се роля на Пекин е причинена от дългогодишното отсъствие на пълноценен европейски ангажимент към региона.

Ключови думи към статията:

Коментари (96)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4615 Неутрално

    ЕС ще им прати бойко, че скоро ще е безработен. Да видят какво е качество и ракетна бързина!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    Поредното емпирично доказателство за добре известният факт, че ВСЯКО ДОКОСВАНЕ ДО КИТАЙЦИТЕ Е СИЛНО ТОКСИЧНО!!!

  3. 3 Профил на Съдебна Реформа Сега
    Съдебна Реформа Сега
    Рейтинг: 18 Гневно

    Тия са луди да взимат кредит от тях!!!!!!! Никакъв ЕС! Те са по зле от нас!
    Вето за влизането им в ЕС

  4. 4 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3952 Весело

    "В момента Евросъюзът може да предложи само едно: Черна гора да намери как да се справи със заема, но да помисли дали да не използва европейска помок за останалата част от пътя. "

    Сърбите гледат ли какво става с тяхния доскорошен съюзник, засилил се да влиза в китайските обятия ? А някакви заключения правят ли за себе си ? Не ? Ами после кой ще им изплаща кредитите към Пекин ? Русия ?

  5. 5 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 5393 Любопитно

    А кой буши Черна гора с евра ?

    [email protected]
  6. 6 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1486 Неутрално

    "Заемът с годишна лихва 2% и 6 г. гратисен период"

    Това не звучи толкоз страшно като параметри - кака Кристалинка при какви условия отпуска подобни заеми?

  7. 7 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 987 Неутрално

    До коментар [#2] от "selqnin":

    Поредното емпирично доказателство за добре известният факт, че ВСЯКО ДОКОСВАНЕ ДО КИТАЙЦИТЕ Е СИЛНО ТОКСИЧНО!!!

    Заема за магистралата ли имаш в предвид или Кмета!?

  8. 8 Профил на balkantourist
    balkantourist
    Рейтинг: 857 Неутрално

    С тези показатели Черна гора върви по пътя на Гърция!

  9. 9 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 1999 Неутрално

    "Преди да лапнеш маслинката, премери дали минава отзад".
    древна китайска поговорка.

  10. 10 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3469 Неутрално

    Така е всеки който се е заиграл с китайци е пострадал....

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  11. 11 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    Просто е - "инвеститори се отказаха от проекта заради липсата на икономическа обосновка".
    Видели балканските простаци мостове из Европата и си казали "шо и ний да не си направим".... Само с туризъм не става обаче. ....

  12. 12 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2522 Неутрално

    До коментар [#6] от "Jazzdevil":

    Много по лоши , но има и допълнителни условия за "правата на малцинствата". Всички разбираме за кои права става дума ..

  13. 13 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    Нищо, със здраве да си го ползват тоя заем и да са живи и здрави. За урок на тези, които смятат, че гяволиите са безплатни.

    Гласуваш за прасе - получаваш кочина.
  14. 14 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1864 Неутрално

    Интересно колко са гушнали тези, които са подписали заема.

  15. 15 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 2032 Неутрално

    Да им го плати Вучич, нали е голям авер с китайците и "лидер" на държавите от западния Балкан?

  16. 16 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1163 Неутрално

    Поредното емпирично доказателство за добре известният факт, че ВСЯКО ДОКОСВАНЕ ДО КИТАЙЦИТЕ Е СИЛНО ТОКСИЧНО!!!
    —цитат от коментар 2 на selqnin


    Ето за това трябва последователна и силна политика в ограничаване на Китай. Погледнете медиите и ще видите, че всички са пълни с платени, но не обявени за такива платени публикации и реклама на Китай. Дават по-високи отстъпки за боклуците си и всички търговци ни убеждават при покупката на стока да си вземем китайска. Трябват сериозни мерки срещу тази разяждаща и зловредна експанзия.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  17. 17 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3425 Неутрално

    При 2% лихва - едни 200 милиона са.
    При такива дългове главницата е на второ място.

    Лично мое предположение - китайците ще проявят "кооперативност", като разсрочат.
    Тия кинти са дребна пара в стратегическата игра, а и кинти в момента си имат бол, та не са приритали да пестят на всяка цена.
    Насреща пък да получат една концесийка за пристанище. Като в Пирея ...

  18. 18 Профил на vincenzo76
    vincenzo76
    Рейтинг: 110 Неутрално

    До коментар [#4] от "samoedin":

    Сърбите и най-вече друже Вучич, са на път да се "увъртят" със още повече китайски заеми, защото почват инфраструктурни проекти за около 5 милиарда евро!И понеже тия пари не са ги и сънували - идва на помощ китайската компартия и големия им приятел друже Си!
    Вучич го тресе здрава балканска комплексарщина, иска да покаже на всички, каква модерна държава е Сърбия!Авиокомпанията им "Еър Сърбия" е един имиджов проект на друже Вучич, за който цената се плаща от бюджета, щото работи на загуба!Обаче нейния фалит - няма да доведе до кой знае какви последици!Но огромните заеми към китайците - са вече друга бира!Това ще ги спъне много в един момент, включително и в преговорите със ЕС.

  19. 19 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 981 Неутрално

    "Заемът с годишна лихва 2% и 6 г. гратисен период"Това не звучи толкоз страшно като параметри - кака Кристалинка при какви условия отпуска подобни заеми?
    —цитат от коментар 6 на Jazzdevil


    Като проценти не звучи, въпросът е в обема на заема. Все едно при заплата 1000 лв. да теглиш кредит 1 млн. Процентът лихва и гратисния период са само сиренцето в капана.

  20. 20 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Китайците строят много бързо и качествено заема също е доста изгоден.
    Съвсем друг въпрос е че Черна Гора на този етап не може да си позволи тази магистрала.
    Страната е прекалено бедна за тази магистрала в този планински район.

  21. 21 Профил на takeshi_kitano
    takeshi_kitano
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Братята черногорци с изненада са научили, че заемите трябва да се връщат.
    Инак е добре да има магистрала от Бар до границата, щото в момента е кошмарно, все едно пътуваш през Искърския пролом, но 200 км, не че шосетата са разбити, но са тесни и с много завои. Имат един 11 км тунел от Шкодренското езеро под планината Ловчен, който излиза на морето, не знам с какви пари са го строили, но е модерен и хубав.
    Абе красива страна, жалко че вътрешността е занемарена.

  22. 22 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4890 Весело

    А кой буши Черна гора с евра ?
    —цитат от коментар 5 на karabastun


    Един Карабастун "буши Черна гора с евра"! :-)

  23. 23 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Кое му е зле на кредита?
    2% лихва и 6 години гратисен период?
    Когато е договарян 2013-2014 е бил много изгоден.
    Съвсем друг въпрос е че Черногорците не са си направили сметката.

  24. 24 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4890 Весело

    С тези показатели Черна гора върви по пътя на Гърция!
    —цитат от коментар 8 на balkantourist


    Разликата е, че Черна гора не е в еврозоната! За Черна гора изходът е обявяване на държавен фалит и неизплащане на заема към Китай! Да попитат Аржентина, те имат опит във фалитите!

  25. 25 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2522 Неутрално

    Друго е да си имаш печатница за пари :)) Доколкото чувам , ДЕ доларизацията върви с добри темпове . Преминаването на търговията в "електронен юан" вече е реалност. Вероятно много скоро Русия ще поиска плащания в "електронен юан" , в изпълнение на
    договореностите между двете страни . "Отворковци" да си вземат СУИФТА и да си го ....:))

  26. 26 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1681 Разстроено

    До коментар [#16] от "Viva la Evolution":

    Експанзията на китайците е във всички посоки - в университетите - "институт" "Конфуций", и училищата...във Велико Търново има детска градина, в която се изучава китайски....
    Жална майка България!!!

  27. 27 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3653 Неутрално

    Европейска помощ и солидарност в действие.

  28. 28 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1681 Гневно

    До коментар [#20] от "МиГ-29":

    От къде точно Ви копаят такива и..ти посолствата на дрОгаря си и североизточния???

  29. 29 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Черногорците много се изсилиха с тази магистрала.
    Голяма хапка за тяхната уста.
    А нямат пари.
    Че и цялата наведнъж.
    Просто трябва да я строят км по км по 10 км на година бавно. Като съберат пари още 10 км
    Така и така в Сърбия пътя не е готов.

  30. 30 Профил на Младолик Мъдрец
    Младолик Мъдрец
    Рейтинг: 150 Неутрално

    1 млрд евра за 160 км магистрала, бравос !
    12 лева за километър.
    За справка, Станишев договори АМ Люлин за 19 млн лв на километър
    Отново за справка, Лот от АМ Струма, със сходен геоложки терен като АМ Люлин беше договорен от ГЕРБ за 4.5 млн лв на км.

    Е, ся.. чакаме чалгавото и ДБ какво ще договорят. Почти съм убеден, че поне 15 млн на км ще е цената им, ако изобщо намерят за нужно да строят магистрали.

  31. 31 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Ще кажеш че Китайците насила са им дали заема и насила са накарали Черногорците да строят тази магистрала.

  32. 32 Профил на unbiased
    unbiased
    Рейтинг: 384 Неутрално

    До коментар [#6] от "Jazzdevil":

    Нямаше да е страшно ако пътя се строеше при пазарни условия. В случая обаче се строи от Китайска компания при незнайно какви раздути цени. Тоест лихвата няма никакво значение ако е вече калкулирана многократно в цената

  33. 33 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4890 Неутрално

    До коментар [#25] от "dejmos":

    "Доколкото чувам , ДЕ доларизацията върви с добри темпове ."

    Това на Женския пазар ли го чу? Кога ще гътнете долара? Дай някаква дата, година, век! :-)

  34. 34 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2802 Неутрално

    Какви лицемери... били загрижени.
    Единствената им грижа е как техните компании да печелят повече.
    Като Макарон, който закри хиляди работни места в България, защото бил загрижен за шофьорите. Спечелиха френските компании и френския бюджет, в който сега нашите компании ще внасят данъци.

    Любовта ще спаси света!!!
  35. 35 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4890 Весело

    Европейска помощ и солидарност в действие.
    —цитат от коментар 27 на Vlado Nikolov


    Ти нали си европеец, защо не се включиш в изплащането на черногорския заем?

  36. 36 Профил на Синдбад-мореход
    Синдбад-мореход
    Рейтинг: 248 Неутрално

    Монтенегритяните чули, ама недочули. Чак пък такива ахмаци не са в ЕС...

    легендарный купец, моряк и путешественник, попадавший во множество фантастических приключений
  37. 37 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4890 Весело

    Ще кажеш че Китайците насила са им дали заема и насила са накарали Черногорците да строят тази магистрала.
    —цитат от коментар 31 на МиГ-29


    При строителството на тази магистрала има няколко проблема. Първо - не се строи от черногорци, а се строи от китайска компания и от китайски работници. Второ - магистралата започва от черногорско пристанище и свършва в нищото! От сръбска страна магистрала няма!

  38. 38 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 927 Неутрално

    Толкова сме се напатили от Русия.

    В Русия съм! В Русия съм!
  39. 39 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1681 Любопитно

    До коментар [#31] от "МиГ-29":

    "Ще кажеш, че" наистина се правите на обратното на "остри"...?
    Или пък Ви се получава спонтанно, органично и естествено- без усилие?!

  40. 40 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#37] от "vassilun":
    Е й?
    Какво са им криви китайците?
    Черногорците така са искали.
    Черногорицте са казали: искаме магистрала до нищото ще ни я посторите ли? Китайците ДА.
    Ама нямаме пари ще ни дадете ли? Китайците ДА.
    Ама нямаме работници ще докарата ли Китайци: ДА
    КАКВО СА ИМ КРИВИ КИТАЙЦИТЕ.

  41. 41 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1681 Весело

    До коментар [#34] от "hope":

    Нали дори вие усетихте как не ви се получи нескопосаният и плитък опит да "вържете" дрОгаря си с Макрон???
    Пазаруването на пасоля на персонал много е смъкнало нивото!!!

  42. 42 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Отсреща в Хърватия Китайците строят мост за се избегне Босна и Херцеговина.
    Ама на 75% е финансиран от ЕС.
    Че на черногорците им се привидяха Европари и решиха да се пробват.

  43. 43 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1486 Неутрално

    Като проценти не звучи, въпросът е в обема на заема. Все едно при заплата 1000 лв. да теглиш кредит 1 млн. Процентът лихва и гратисния период са само сиренцето в капана.
    —цитат от коментар 19 на nigel


    Статията е написана все едно самия заем е с някакви заробващи условия, с каквито той определено не е а и основния проблем на Черна гора е, че покрай короната нямат постъпления в бюджета - в нормална година биха си обслужили задълженията без големи драми.

  44. 44 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 717 Неутрално

    До коментар [#35] от "vassilun":

    Ти африканец ли си?

  45. 45 Профил на Съдебна Реформа Сега
    Съдебна Реформа Сега
    Рейтинг: 18 Весело

    До коментар [#37] от "vassilun":

    От границата с Сърбия до София България да построи една магистрала и да събира такси
    София да има достъп до Бар на Адриатика за няколко 60 мининути

  46. 46 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 717 Неутрално

    До коментар [#43] от "Jazzdevil":

    И заробващи условия има, но само при случай на невръщане на кредита.

  47. 47 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3469 Весело

    До коментар [#33] от "vassilun":

    Колега не обръщайте Фнимание на човечеца...Той още сънува че Балканите са "изконна" руска принадлежност......И бленуват вече 4 (четири) поколения закопаването на долара.....

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  48. 48 Профил на Шоршо
    Шоршо
    Рейтинг: 893 Весело

    Браво на китайчетата инвестират хората и строят яко модерна инфраструктура. Запишете децата си да учат китайски, както внуците на Тръмп, ще им трябва!

  49. 49 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Те по тая логика Гърците които имат заеми към банки от ЕС (главно германски) ще кажат:
    ЕЙ ТИЯ ЕВРОПЕЙЦИ ЗАРОБИХА НИ С ТИЯ ЗАЕМИ ДАВАХА НИ ДАВАХА НИ НАСИЛА СЕГА ИСКАТ ДА ИМ ГИ ВРЪЩАМЕ.

  50. 50 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 447 Любопитно

    Кога ли и в България ще щракне китайския капан. С толкова много продаващи се подлоги, направо е чудо, че още не е.

  51. 51 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 447 Весело

    Да им го плати Вучич, нали е голям авер с китайците и "лидер" на държавите от западния Балкан?
    —цитат от коментар 15 на zxp53317185


    Хахаха, ++++++
    Раздаде сино ваксинки в СМ, сега малко пачки да даде на ЧГ.

  52. 52 Профил на takeshi_kitano
    takeshi_kitano
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#37] от "vassilun":
    Така е, но предполагам, че черногорците не са чак толкова тъпи и може да са имали договорка със Сърбия за строеж на магистрала и от нейната страна.
    Все пак двете страни запазиха горе-долу нормални отношения и се разчита на потока туристи от Сърбия към Монтенегро, щото се мразят и с Босна, и с Хърватска.
    Сърбия навремето имаше един сервитут по крайбрежието, не помня къде беше, но я резнаха.

  53. 53 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2679 Неутрално

    Просто е - "инвеститори се отказаха от проекта заради липсата на икономическа обосновка".Видели балканските простаци мостове из Европата и си казали "шо и ний да не си направим".... Само с туризъм не става обаче. ....
    —цитат от коментар 11 на Хи-хи



    До коментар [#11] от "Хи-хи":

    Нима не разбираш,че този проект от самото начало е замислен с цел да се откраднат парите за него? Много пари.

  54. 54 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1486 Неутрално

    До коментар [#32] от "unbiased":

    Какво значи раздути цени - имаш подписан договор където си пише, кое, колко и кога. Ако тръгнат да надуват цените в последствие - разтрогваш договора и толкоз. А китайци са построили и по-голямата част от магистралата мрежа на Мароко между 2000 и 2010 - над 1500км - качеството е съвсем прилично а за темпа на работа не мисля, че има какво повече да се желае. Това, че си донесли и пясъка и цимента от Китай и не дали и $1 на местни подизпълнители също е вярно.

  55. 55
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  56. 56 Профил на petrapetra
    petrapetra
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Китай купува държави.

  57. 57 Профил на Венко
    Венко
    Рейтинг: 59 Неутрално

    1 млрд евра за 160 км магистрала, бравос ! 12 лева за километър. За справка, Станишев договори АМ Люлин за 19 млн лв на километърОтново за справка, Лот от АМ Струма, със сходен геоложки терен като АМ Люлин беше договорен от ГЕРБ за 4.5 млн лв на км. Е, ся.. чакаме чалгавото и ДБ какво ще договорят. Почти съм убеден, че поне 15 млн на км ще е цената им, ако изобщо намерят за нужно да строят магистрали.
    —цитат от коментар 30 на Младолик Мъдрец


    ЕUR 1 000 000 000 / 160 км = 6 милиона и 250 хиляди евро на колометър

  58. 58 Профил на pepisky
    pepisky
    Рейтинг: 658 Неутрално


    Китайското капанче щракна. И за разлика от другите им боклуци за ширпотреба, това са го направили здраво.

  59. 59 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4890 Весело

    До коментар [#35] от "vassilun":Ти африканец ли си?
    —цитат от коментар 44 на von_seeckt


    Ти россиянец ли си? :-)

  60. 60 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#56] от "petrapetra":

    Преди близо две години писах тук, че така нареченият "проект " "Един пояс, един път" не е нито "пояс", нито "път", а е просто и само една едрогабаритна схема за корумпиране и купуване на цели правителства, чиято цел е да се осигури еднопосочен коридор за китайските стоки в Европа!
    Няма да Ви кажа какво се изля по този повод...беше много кафяво и миришеше много лошо...!

  61. 61 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4890 Весело

    До коментар [#54] от "Jazzdevil":

    "Какво значи раздути цени - имаш подписан договор където си пише, кое, колко и кога. "

    Значи нещо подобо на налетите в държавната фирма Автомагистрали милиарди за строежа на Хемус! Дават се едни милиарди без никакви разсчети кое колко ще струва. Целта е да се пълнят чекмеджета!

  62. 62 Профил на Хубен Каменов
    Хубен Каменов
    Рейтинг: 26 Весело

    Все си мислех, че черногорците са една степен по-малко малоумни от сърбежите и знаят къде им е интереса, но и те си имат техния Бойко Главун на стероиди - Мило Джуканович. С русофилска корупция никой не е прокопсал. Сигурно и техният главен прокурор брани реда и интереса като Каскета.
    Съвет: да поискат помощ от Евразийския съюз. Магистралата е към Београда, а сърбежите са горди членове на този могъщ икономически алианс.

  63. 63 Профил на Хубен Каменов
    Хубен Каменов
    Рейтинг: 26 Весело

    До коментар [#41] от "selqnin":

    Човек, ти страдаш явно от някакъв умствен дефицит. Преби ме с несвързан брътвеж.

  64. 64 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7307 Неутрално

    Това да им за урок на държавите, които мислят да се хващат с Китай и Русия.

  65. 65 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3953 Неутрално

    " кредит от 1 млрд. евро, отпуснат от китайска банка за изграждането на магистрала от пристанището Бар до границата със Сърбия с предвидена дължина 165 км.

    България даде 3 милиарда лева , които правят 1.5 млрд. евро за построяването на руския поток за обслужване на Руси и Сърбия. С тези пари можехме да построим над 250 км магистрали от които България има нужда.

  66. 66 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2225 Неутрално

    Добре де, как китайска банка дава кредит с 2% лихва на страна, която е член на военно-политически съюз, позициониращ Китай, като свой противник, както и драшаща да стане член на друг съюз, който е конкурент на Китай? А тук, уж наша банка, ми изчислява кретира, на база ГПР - от 7, нагоре!?

  67. 67 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2225 Неутрално

    Това, което ЕС им казва, в почти пряк текст, е че няма да им дадат още един кредит, който да си разпределят по джобовете. Нека първо изчистят тежестите, и тогава може да се предлагат на ЕС.

  68. 68 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3953 Неутрално

    "Европейският бизнес не помогна за изграждането на магистралата в началото на по-миналото десетилетие - инвеститори се отказаха от проекта заради липсата на икономическа обосновка. Тогава в него се намеси Китай "

    От този текст се разбира , че строителството на тази магистрала не е икономически , а геополитически обект. Такива обекти изграждат тоталитарни и диктаторски държави каквито са Китай и Русия. Докато западните инвеститори са частни компании , които си гледат интересите и искат инвестициите им да носят печалби , държави като Китай и Русия изграждат обекти , които им носят загуби , но геополитически изгоди.
    Възможно е в случая , ако Черна гора не изплати заема , китайците като компенсация да вземат пристанището Бар или части от изградената магистрала да стане китайска собственост. Така китайците трайно се настаняват в тази държава.

  69. 69 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2519 Любопитно

    До коментар [#64] от "Роси":

    Африка отдавна потъна с китайските заеми: https://webcafe.bg/svyat/296983278-prevrashta-li-se-afrika-v-kitayska-sobstvenost.html
    И сега стана кой ми ср@ в гърнето.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  70. 70 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2679 Неутрално

    Добре де, как китайска банка дава кредит с 2% лихва на страна, която е член на военно-политически съюз, позициониращ Китай, като свой противник, както и драшаща да стане член на друг съюз, който е конкурент на Китай? А тук, уж наша банка, ми изчислява кретира, на база ГПР - от 7, нагоре!?
    —цитат от коментар 66 на ivanpopov



    До коментар [#66] от "ivanpopov":

    Не е проблем търговията между две враждебни държави,когато тя е разумно балансирана. Например,преди ВСВ въпреки че хитлеристка Германия и САЩ са били враждебно настроени една към друга,американската Кока Кола е продавала свободно продукцията си в Германия и е печелила добре.

  71. 71 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    До коментар [#37] от "vassilun":Е й?Какво са им криви китайците?Черногорците така са искали.Черногорицте са казали: искаме магистрала до нищото ще ни я посторите ли? Китайците ДА.Ама нямаме пари ще ни дадете ли? Китайците ДА.Ама нямаме работници ще докарата ли Китайци: ДАКАКВО СА ИМ КРИВИ КИТАЙЦИТЕ.
    —цитат от коментар 40 на МиГ-29


    Ми криви са защото за всичко това са натискани от китайците, политици са били ухажвани с комисонни и резултата: пари няма , магистрала няма.
    Ако бяха допуснали до участие нашите фирми, които толкова биват оплювани тук, сигурно цената щеше да е по тънка в комплект с някакви предсъединителни програми на ЕС.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  72. 72 Профил на lii07621540
    lii07621540
    Рейтинг: 109 Неутрално

    Черногорците въобще не са глупави.Просто този път номера не им мина.Те разчитаха на страха на Европа от Китай и на малките си размери като държава и население.Тези пари са нищо за ЕС ,и черногорците разчитаха да минат между капките,т.е.,не по правилата,а по изключение,както навремето ЕС разреши да ползват като валута Еврото,вместо да създават собствена такава.Беше им разрешено защото са миниатюрна икономика и в същото време да им се помогне да се обособят от Сърбия.Черногорците са знаели за неизплатливостта на проекта,но са го включили като стратегически,но ако се направи изключение за страна извън ЕС,какво сметки ще почнат да си правят членките на съюза,всеки със своите мегаломански стратегически проекти?Лесно е да се набълбукат с заеми от Китай и Русия и след това да ревнат,спасявайте ни от китайците и руснаците защото ще ни превземат икономически.В Черна Гора няма да се откажат от завършването на цялостния проект,а за това трябват още пари,които трябва да намерят от някъде и да това са тези финтове и сметки без кръчмар.

  73. 73 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#71] от "zz_s":

    Добре значи Китайците са криви че черногорските политици са корумпирани.

  74. 74 Профил на st.stoyanov
    st.stoyanov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#17] от "xm...":

    не 200 а 20 млн е лихвата и на хората магистралата им е нужна за да могат да се движат стоките и туристите по нея ,така сърби,унгарци,чехи, ще могат да пътуват лесно до морето в Черна гора, а и полза да имаш пристанище ако няма директен път за Европа от него така че не плачете за черногорците ,

  75. 75 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Доста нахално е черногорските управници да искат парите на европейските данъкоплатци, за да строят абсолютно сръбска магистрала, свързваща Белград с обслужващо го адриатическо пристанище! Да се оправят сами - далеч по-логично е Белград да плати масрафа!

  76. 76 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Тази магистрала поражда и още един повод за размисъл - как така някога възхваляваната като богата Титова Югославия с огромни западни кредити не успя за 70 години да свърже столицата си с най-близкото до нея адриатическо пристанище?! Явно Титовият комунизъм е бил същата ялова крава като Татовия, който успя да построи 55 км от Хемус само за да свърже родното село на диктатора със софийските му резиденции.

  77. 77 Профил на PETZL
    PETZL
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Следващите са сърбите. И те ще духат супата, обаче джуджето няма да им помогне. Пак към ЕС реват.

    99,9% от всички хора, умрели от рак, приживе са яли краставици.
  78. 78 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2519 Любопитно

    До коментар [#76] от "David Moyseev":

    Всичките европейски комунистически системи бяха еднакво сбъркани, Чехия и Словакия още са с недостроени магистрали, Сърбия преди години пусна второто платно към Сегед, Словения преди Любляна се минаваше по един тесен път, също го пуснаха преди години, Хърватска и Унгария още строят, но поне са на привършване, за Румъния да не говорим.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  79. 79 Профил на Born
    Born
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Не само там, така е и Сърбия, Македония, Африка, изобщо навсъкъде където има големи китайски инвестиции. Кредити при заробващи условия, фирмите изпълнителки задължителна са китайски, дори и работниците рядко са местни. Цялата печалба се връща обратно в Китай, нищо като принадена стойност не се допуска да остане в местната икономика. Тези хора китийците са расисти до мозъка на костите си.

  80. 80 Профил на wawa
    wawa
    Рейтинг: 242 Неутрално

    Тази магистрала поражда и още един повод за размисъл - как така някога възхваляваната като богата Титова Югославия с огромни западни кредити не успя за 70 години да свърже столицата си с най-близкото до нея адриатическо пристанище?!
    —цитат от коментар 76 на David Moyseev


    Тито е хърватин/словенец. Логично приоритетът тогава е бил да се построи магистралата Белград - Загреб. Дори и в днешно време строежът на магистралата към Босна е с по-нисък приоритет за сърбите от отсечките към Македония, България, Унгария - все магистрали с по-висока икономическа целесъобразност.

  81. 81 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 992 Неутрално

    "Заемът с годишна лихва 2% и 6 г. гратисен период"Това не звучи толкоз страшно като параметри - кака Кристалинка при какви условия отпуска подобни заеми?
    —цитат от коментар 6 на Jazzdevil


    Самият заем не е с непосилни условия, даже доста добри. Но китайците дават заеми само при условие да похарчиш парите при китайски контрагент - в случая строителят е China Road and Bridge Corporation. Дали не можеше местни фирми да я построят за по-малко от милиард - сигурно е можело. А и разходите за труд щяха да отидат в местни хора, а сега повечето сигурно са отишли в китайци.

  82. 82 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2519 Неутрално

    До коментар [#80] от "wawa":

    Е той все пак е построил пътища към двете големи пристанища на бивша Югославия - Риека и Копер, а и не виждам смисъл да се прокарва магистрала през изключително тежък и рядконаселен терен за да стигне до малко пристанище.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  83. 83 Профил на wawa
    wawa
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#82] от "Consumer":

    Ако прочетеш мнението ми, ще видиш, че точно това и аз съм казал.

  84. 84 Профил на wawa
    wawa
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#37] от "vassilun":София да има достъп до Бар на Адриатика за няколко 60 мининути
    —цитат от коментар 45 на СДС ша праи кабинет


    До най-много 10 години ще се ходи от София до Адриатика в Черна гора по магистрала. В България отсечката до Калотина (вкл. третия лот) би трябва да стане до към 2024-2025г. Тези дни, мисля, отвориха офертите за третия лот.

    В Сърбия (ще) се строят 2 отсечки, за да стане това реалност:
    (1) едната е продължението на настоящата магистрала от Белград до Чачак (град в Центр. Сърбия) - остава да се построят лотовете Чачак - Пожега - Нова Варош - границата с Черна Гора.
    (2) отсечка свързваща магистралата Ниш-Белград с тази по точка (1): Пояте - Крушевац - Кралево - Чачак.

    Та тези горе са въпрос на време, договорите и за (1), и (2) са вече подписани, финасирането е осигурено.

    В сръбската преса вече се обсъждат бъдещите магистрали и кои да получат приоритет. Говорят за 2 магистрали към Босна - една от Пожега към босненската граница в посока Сараево и друга от магистралата Белград - хърватска граница към Република Сръбска; отсечка от Белград към румънската граница; вътрешна отсечка от магистралата Белград-Ниш към Бор. Има и идея за магистрала към Косово, така че да се свъжат и с Албания, но това, мисля, ще е последен приоритет.



  85. 85 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2519 Весело

    До коментар [#83] от "wawa":

    Аз го потвърждавам :)

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  86. 86 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3952 Весело

    До коментар [#30] от "Младолик Мъдрец":

    "1 млрд евра за 160 км магистрала, бравос !
    12 лева за километър...."

    Да се раздели 1 милиард на 160 км. е математика от 4 клас ! Може да се ползва и прост калкулатор за целта !
    .........

  87. 87 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2225 Неутрално

    До коментар [#84] от "wawa":

    Дано! Адриатика е приказно място. При това, не само Хърватска. Ако албанците не бяха толкова диви и изостанали, бих си купил къща там, че да мога да се оттегля, ако стигна до пенсия.

  88. 88 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5684 Неутрално

    Фала, братко Си!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  89. 89 Профил на fes18649563
    fes18649563
    Рейтинг: 33 Неутрално

    Евро нет, но ви держитесь!

  90. 90 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 303 Неутрално

    Китай им дава заем. Обвиняват го в заробване Сега ЧГ чакат Китай да дойде да им построи магистралата сигурно. Ако Китайците дойдат с техни работници, ще ги обвинят пък, че не дават поминък на местните. Все ще са виновни за нещо — няма как.

    Освен да я построят Сърбите че да ходят лесно до морето. То това е цялата първоначална идея.

  91. 91 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3953 Неутрално

    До коментар [#84] от "wawa":
    "Та тези горе са въпрос на време, договорите и за (1), и (2) са вече подписани, финасирането е осигурено."

    Знаеш ли от кого е осигурено финансирането?

  92. 92 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 303 Неутрално

    До коментар [#26] от "selqnin":

    И какъв точно ви е проблема че се изучава китайски в детска градина? Ми не си давайте детето там като ги мразите толкова. Някои други хора имат други виждания и разбирания за света и биха се радвали детето им да учи този език. Това какво ви влиза в работата на вас.

  93. 93 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 581 Весело

    До коментар [#31] от "МиГ-29":

    Така излиза, а също ,според статията и разните коментари ,ако Черна Гора бяха взели заема от ЕС или САЩ, нямаше да има нужда да го връщат въобще

    гошо
  94. 94 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 447 Неутрално

    До коментар [#31] от "МиГ-29":Така излиза, а също ,според статията и разните коментари ,ако Черна Гора бяха взели заема от ЕС или САЩ, нямаше да има нужда да го връщат въобще
    —цитат от коментар 93 на гошо


    Явно и статията не си чел. Накрая си пише защо ЕС не е дал заема.

  95. 95 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 904 Неутрално

    Вече ще са Жълта гора !!!

  96. 96 Профил на Иван
    Иван
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    Богатите страни в ЕС пак искат да им се строят пътища за да си пласират стоките, а алчните управници от бедните виждат възможности за крадене.

    Не съм нито американофил, нито русофил- те са родоотстъпници и подлоги на чужди държави.Аз съм българофил!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK