Водещи турски банки не подкрепят "откачения проект", превръщащ част от Истанбул в остров

Водещи турски банки не подкрепят "откачения проект", превръщащ част от Истанбул в остров

© Associated Press



Някои от водещите турски банки не са склонни да финансират планирания в Истанбул канал на президента Реджеп Тайип Ердоган. Това разказват пред "Ройтерс" четирима високопоставени банкери, като говорят за опасения за околната среда и инвестиционни рискове над мегапроекта.


Двама от източниците заявиха, че глобален пакт за устойчивост, подписан от шест от водещите банки, е пречка пред финансирането на "Канал Истанбул".


Самият Ердоган нарече идеята "откачен проект", когато я сподели преди десетилетие. Изграждането се очаква да започне през юни и то би свързало Черно море на север с Мраморно море на юг. Каналът би минавал на 45 км през мочурливи райони, ферми и градчета западно от Истанбул.




Президентът говори за защита на Босфора - минаващ през сърцето на Истанбул - чрез отклоняване на част от трафика. Същевременно кметът на града, инженери и (според една анкета), се противопоставят на проекта от екологични съображения и смятат, че ще унищожи морска екосистема и ресурси, снабдяващи града с почти една трета от прясната му вода.


Междувременно Русия даде сигнал, че е обезпокоена от проекта от съображения за сигурност, тъй като каналът ще отвори втори проход към Черно море (и към част от флота ѝ).


"Не мисля, че можем да участваме във финансирането на Kanal Istanbul," каза високопоставен банкер, поискал анонимност. "Това може да предизвика някои екологични проблеми."


Шест турски банки, сред тях Garanti Bank, İş Bankası и Yapı Kredi, подписаха подкрепената от ООН Принципи за отговорно банкиране, която призовава подписалите страни да избягват увреждане на хората и планетата. "Определено не искаме да даваме заем на този вид проект поради екологичните проблеми," казва за "Ройтерс" втори банкер. Той добавя, че подписалите банки трябва да спазват пакта за устойчивост, подкрепен от ООН.


През 2019 г. цената на канала беше оценена на 75 млрд. лири - или 13 млрд. долара по това време - в правителствен доклад.


Чуждо финансиране?


Нежеланието на някои турски кредитори да финансират проекта прави по-вероятна нуждата от повече държавно и чуждестранно финансиране на мечтата на Ердоган. Говорител на финансовото министерство не е отговорил на искането на "Ройтерс" за коментар. Съветникът на Ердоган Ибрахим Калън, попитан дали турски банки ще участват във финансирането, обяснява, че "със сигурност" проектът ще привлече инвеститори и кредитори, когато скоро се проведе търгът.


"Гаранти" отказва комнетар, "Иш" и "Япъ Креди" не отговарят. Отказват коментар и "Денизбанк" и държавната "Вакъфбанк", няма реакция и от други големи банки като държавните "Халкбанк" и "Зираат Банк".


Цената на канала би засенчила други мегапроекти като огромното ново летище в Истанбул, белязали наследството на Ердоган - растеж на базата на кредити. Огромният външен краткосрочен дълг за около 150 млрд. долара за банки и компании удари лирата и разкри рисковете от изчерпаните валутни резерви на Турция.


Валутната криза през 2018 г. забави проекта за канала, но той отново е на дневен ред, тъй като икономиката се възстановява от пандемията и правителството одобри плановете за развитие миналия месец. Калън каза в интервю в неделя, че има интерес към търга, отворен за всички - турски, европейски, американски и китайски фирми. "Това е печеливш проект ... и сме убедени, че ще продължи напред," каза той пред "Ройтерс".


Твърде високи рискове


За повечето турски банки, особено заемодатели с европейски обезпечители и участващи в синдикиране на заеми, рисковете обаче вероятно биха били твърде високи, казаха източниците. Те казаха, че поемането на такъв голям проект може да ограничи капацитета им за други операции, а и има риск от провална проекта.


"Нито една турска банка, нито държавна, нито частна, не би могла да поеме този риск," каза бивш високопоставен банкер.


Турското министерство на околната среда извърши екологични оценки, които разчистиха пътя за продължаване на проекта. Европейските поддръжници на турски банки обаче вероятно няма да видят турския печат за одобрение на околната среда като достоверен, каза бившият банкер. "Това е един от онези бели слонове (скъп, икономически необоснован, често недовършен проект - бел. ред.). Освен спекулациите с цената на земята е трудно да се види каквато и да е стойност в това", каза той.


Каналът ще унищожи морска екосистема и басейни, които осигуряват близо една трета от прясната вода в Истанбул смята Съюзът на камарите на турските инженери и архитекти.


Москва също е загрижена - според нея каналът може да не е обхванат от Конвенцията от Монтрьо, ограничаваща достъпа на чужди военни кораби до Черно море през Босфора. Турски служител заяви през 2019 г., че новият канал няма да бъде обхванат от конвенцията, датираща от 1936 г. Този месец, на фона на струпването на руски сили (включително военноморски) близо до Украйна, Кремъл заяви, че президентът Владимир Путин призовал Ердоган по телефона конвенцията да се пазва.


Четвърти банкер също заяви, че ако опозиционни партии се противопоставят на проекта, строителството може да спре, ако управляващата партия на Ердоган бъде отстранена. Президентските избори са насрочени за 2023 година. "Размерът на проекта е изключително голям. Той носи репутационни рискове и риск за заема," казва човекът. "Освен това все още изглежда просто като любимия правителствен проект."

Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 849 Неутрално

    Е няма ли си Ердо държавна банка за развитие като нашата - да отпусне някой милиард от там, какво ще се занимава с частните банки с техните отчетност и конвенции за устойчиво развитие...

  2. 2 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1972 Весело

    Няма такива филми. Волята на Султана е Закон. Дори в новата турска Конституция го пише. Ако Султанът поиска да направи Анкара остров, и това ще направи. Какви са тези незначиелни банкерчета, че да му се пречкат във Великите планове?

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  3. 3 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 963 Неутрално

    В момента построяването на този канал вече се оценява на 60 млрд. щатски долара.
    С всеки изминал ден цената на канала се качва. Интересно как ще се избият после тези пари?

    ДБ=БКП
  4. 4 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 676 Весело

    Да си напечата още пари и всичко ще се реши бързо .

  5. 5 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 963 Неутрално

    Гредата е, че в момента има ковид криза, отделно икономическа криза, отделно държавният резерв е изчерпан, отделно САЩ играят сечено с признаването на арменският геноцид... Единственият вариант е да се финансира канала от Катар и да си бъде катарски този канал за доста дълъг период от време. Или може Катар да притежава примерно 40 % от канала завинаги. Само дето това е в противоречие с националната сигурност на Турция.

    ДБ=БКП
  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1751 Любопитно

    "Москва също е загрижена - според нея каналът може да не е обхванат от Конвенцията от Монтрьо, ограничаваща достъпа на чужди военни кораби до Черно море през Босфора."

    Това прави канала интересен за геополитиката в района. Сега Русия е струпала големи военноморски сили в Севастопол и доминира Черно море. Поради ограничението на Конвенцията от Монтрьо за кораби на държави, които нямат излаз към Черно море, американски или британски кораби не могат остават в него за повече от 21 ден. Каналът "Истанбул" би променил това.

  9. 9 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 963 Неутрално

    Унищожава се едно от езерата в Истанбул, от което градът черпи вода, с този канал. То и сега има проблеми Истанбул с питейната вода.
    Не се знае как ще се отрази на екологията от друга гледна точка канала. Сега водите на Черно море и Мраморно море странно как, но не се смесват. Мраморно море е много по-солено от Черно море, но някак си сякаш има граница и тези води не се смесват през Босфора.

    ДБ=БКП
  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4213 Весело

    "Междувременно Русия даде сигнал, че е обезпокоена от проекта от съображения за сигурност, тъй като каналът ще отвори втори проход към Черно море (и към част от флота ѝ)."?!



    За руснаците, от 300 години, по важно от едни два пролива няма, а сега може да дойде и трети?!

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  11. 11 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5798 Неутрално

    Съсипването на сладководни езера е най-проблемният елемент.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  12. 12 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 871 Неутрално

    Шмердо не е ли чувал за влак?

  13. 13 Профил на jinx
    jinx
    Рейтинг: 244 Неутрално

    Моля ви, редактирайте си статията, безобразна е в настоящия си вид.

    "Същевременно кметът на града, инженери и (според една анкета), се противопоставят на проекта от екологични съображения и смятат, че ще унищожи морска екосистема и ресурси, снабдяващи града с почти една трета от прясната му вода."
    "Размерът на проекта е изключително голям. Той носи репутационни рискове и риск за заема," казва ЧОВЕКЪТ. "Освен това все още изглежда просто като любимия правителствен проект."

    Срамота!

  14. 14 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4512 Любопитно

    "Каналът ще унищожи морска екосистема и басейни, които осигуряват близо една трета от прясната вода в Истанбул смята Съюзът на камарите на турските инженери и архитекти."

    И сигурно са прави тези турски инженери. Това би имало катастрофален ефект върху водоснабдяването на Истанбул. Миналата година имаше статии според които мегаполиса беше на крачка от воден режим заради липсата на достатъчно питейна вода. А сега си представете какво ще стане ако 1/3 от питейната вода изчезне заради този безумен и излишен проект!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  15. 15 Профил на gedk
    gedk
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Туй сичките диктатори са един дол дренки, сичките искат паметници. Сталин прави канали, Качински прави канал, сега пък и Ердоган ше прави. Путя се задоволява с полуострови, нали е скромен. Си се забавлява с автостради и мостове. Класика, зер в днешно време хляб има за секи та праим зрелища. И паметници.

  16. 16 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 301 Неутрално

    колеги, решението няма нищо общо с договора от Монтрьо за военните съдове. на ермалък проблема е, че алъш-вериша минава безплатно. като изкопае нов суецки канал ще може да събира парса. пък после може и да затвори босфора по "екологични съображения"

  17. 17 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 849 Неутрално

    До коментар [#16] от "lpi31580057":

    Който е копал канала, нормално е да събира после такси - да възвръща инвестициите. Но Босфора господ го е дал, не го е копал никой, поради това и международните конвенции забраняват да се събират такси.
    Една от причините да падне феодализма в Европа е бил, че всеки господар е бил сложил по една порта на владенията си и събирал пари да минеш през тях. Като тръгнеш от един град за друг - спирай на всяка порта и плащай такса. Народът е възроптал, а и умните крале (които са били на страната на народа си срещу феодалите) са видели, че по този начин се възпрепятства търговията и развитието.

  18. 18 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 301 Неутрално

    До коментар [#17] от "Камен":

    анджък, де...

  19. 19 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 698 Неутрално

    Интересно Панамския канал дали уврежда околната среда? А Суетския?

    Или който е направил инфраструктура - направил, останалите може в палатки да живеят. Ако дядо ти е имал нива - най-много да имаш право да опънеш палатка там, или как?

  20. 20 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    До коментар [#8] от "plamen_b":

    "Москва също е загрижена - според нея каналът може да не е обхванат от Конвенцията от Монтрьо, ограничаваща достъпа на чужди военни кораби до Черно море през Босфора."

    Това прави канала интересен за геополитиката в района. Сега Русия е струпала големи военноморски сили в Севастопол и доминира Черно море. Поради ограничението на Конвенцията от Монтрьо за кораби на държави, които нямат излаз към Черно море, американски или британски кораби не могат остават в него за повече от 21 ден. Каналът "Истанбул" би променил това."

    Русия наруши договора за гарнация на укрсйна за сметка на отказа и от ядрено оръжие. Това е достатъчен повод (направо си е причина) заинтересованите държави да се оттеглят от конвенциятя от Монтрьо, а затварянето на керченския проток дава повод на Турция и НАТО да затворят Босфора за руски кораби (и обслужващи Русия). Не е нужно да се строи канал.

  21. 21 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    До коментар [#19] от "realismisthename":

    "Интересно Панамския канал дали уврежда околната среда? А Суетския?"
    Тези два канала са без алтернатива за световното движение на стоки. Този дублира Босфора, който е достатъчно широк да поеме всякакъв трафик. Обикновено се прави екологична оценка и се съпоставят ползите и вредите.

  22. 22 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 1239 Весело

    Унищожава се едно от езерата в Истанбул, от което градът черпи вода, с този канал. То и сега има проблеми Истанбул с питейната вода.Не се знае как ще се отрази на екологията от друга гледна точка канала. Сега водите на Черно море и Мраморно море странно как, но не се смесват. Мраморно море е много по-солено от Черно море, но някак си сякаш има граница и тези води не се смесват през Босфора.
    —цитат от коментар 9 на anonimnii


    Точно затова не се смесват.

  23. 23 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4337 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    В епохата на реално зрел социализъм имаше проект за тунел Долна Малниа - Синдней,
    втори етаж на Балкански полуостров, за Коринтски канал от Горна баня през Панчарево до... зарубежна необятност.

    Конвенция Монтрьо не им пречеше.
    Екологично безобидни.

    Но амбициозни.
    Under слабо инвестирани.
    Банкрутираха эпохата и великите строители

    "Каналът ще унищожи морска екосистема и басейни, които осигуряват близо една трета от прясната вода в Истанбул смята Съюзът на камарите на турските инженери и архитекти.

    Москва също е загрижена - според нея каналът може да не е обхванат от Конвенцията от Монтрьо, ограничаваща достъпа на чужди военни кораби до Черно море през Босфора. Турски служител заяви през 2019 г., че новият канал няма да бъде обхванат от конвенцията, датираща от 1936 г. Този месец, на фона на струпването на руски сили (включително военноморски) близо до Украйна, Кремъл заяви, че президентът Владимир Путин призовал Ердоган по телефона конвенцията да се пазва.

    Четвърти банкер също заяви, че ако опозиционни партии се противопоставят на проекта, строителството може да спре, ако управляващата партия на Ердоган бъде отстранена. Президентските избори са насрочени за 2023 година. "Размерът на проекта е изключително голям. Той носи репутационни рискове и риск за заема," казва човекът.

    "Освен това все още изглежда просто като любимия правителствен проект."

  24. 24 Профил на pixel
    pixel
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#3] от "anonimnii":С всеки изминал ден цената на канала се качва. Интересно как ще се избият после тези пари?


    там работата е малко объркана , плановете са недоработени ,
    има нялко такива проекта , направени от чужди и местни фирми ,
    президентът говореше по митинги и събрания , че уж от джоба на държавата
    няма да излезе дори и една лира , направиха договори с фирмите , от които сега държавата и народа губят , за мостовете дали гаранции , за третият мост
    135 000 коли дневно , зa 4 гoдишна равносметка , средно дори и 1/3 автомобили не са минали , разликата се изплаща от хазната ,
    за моста над мраморно море гаранция дневно 40 000 коли с по 35 долара , 1 450 000 долара дневно , такива ми ти сметки направили ,народа плаща данъци напразно ,

  25. 25 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4337 Разстроено

    UNITED EU UNION

    и Азовско море било доста различно,
    но грабнато от КПСС в ръце й челичени,
    за модернизация...

    Край Малкия Босфор, Босфора Керч,
    малък дикатор государ на Природа
    стеснява Природата.
    Не утре... днес

    До коментар [#22] от "ТумбаЛумба":

    Унищожава се едно от езерата в Истанбул, от което градът черпи вода, с този канал.
    То и сега има проблеми Истанбул с питейната вода.
    Не се знае как ще се отрази на екологията от друга гледна точка канала.
    Сега водите на Черно море и Мраморно море странно как, но не се смесват.
    Мраморно море е много по-солено от Черно море,
    но някак си сякаш има граница и тези води не се смесват през Босфора.

    —цитат от коментар 9 на anonimnii

    Точно затова не се смесват.

  26. 26 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 828 Неутрално

    До коментар [#17] от "Камен":

    До колкото имам спомен, изригването на вулкана Санторини, създава приливна вълна, която отваря връзка, между сладководното Черно море и Мраморно море.

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  27. 27 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4337 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Време бреме.
    Още една несбъдната мечта за овладяване.

    СССР, тотално отдаден в борба против капитализма,
    не успе.

    Остатки разцентровани против и за капитализм,
    само те си знаят

    До коментар [#10] от "hamiltonf":

    "Междувременно Русия даде сигнал, че е обезпокоена от проекта от съображения за сигурност, тъй като каналът ще отвори втори проход към Черно море (и към част от флота ѝ)."?!

    За руснаците, от 300 години, по важно от едни два пролива няма, а сега може да дойде и трети?!

  28. 28 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2513 Неутрално

    За Турция ще бъде по-евтино да денонсират договорът от Монтрьо и да затворят Босфора за чужди военни кораби, както Путин постъпи с Керченския пролив.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  29. 29 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5798 Неутрално

    До коментар [#19] от "realismisthename":

    ДА.
    Но тогава това не е било вредно, както и пушенето.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  30. 30 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5340 Неутрално

    Да пробват, толкова излишна пара похарчи Ердоган

  31. 31 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4014 Неутрално

    И българските комунета навремето са искали да построят канал, кокто да свързва Панчарево с Бояна... Дай на цървула власт и си вземи пуканки😂😂😂
    —цитат от коментар 6 на venci4


    Амбициите им бяха по-големи. Искаха да направят София пристанище на три морета. Чиновниците и служителите , вместо да си почиват, в неделните дни са ходили да копаят канала. В квартал Младост още има следи от техния безсмислен робски труд.

  32. 32 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    Заради банкрута и глупостите които сътвори Ермалък амджик,народния гняв ще му се стовари с най-голяма ярост върху главата му...

    shlshlshlshl
  33. 33 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    Е няма ли си Ердо държавна банка за развитие като нашата - да отпусне някой милиард от там, какво ще се занимава с частните банки с техните отчетност и конвенции за устойчиво развитие...
    —цитат от коментар 1 на Камен


    Той профука всичко,за да спаси банкрутиралата икономика с милиарди омразни американски долари и да подкрепи турската шума,наречена лира...И пак банкрутира Турция.Турция е като след ядрена война...само пустош по скалата на ермалък...

    shlshlshlshl
  34. 34 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1865 Неутрално

    Катар изкупи земите около Канал Истанбул и чака келепир !

  35. 35 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4112 Любопитно

    "Водещи турски банки не подкрепят "откачения проект", превръщащ част от Истанбул в остров"

    Тези банки май не слушат какво нарежда Султан Ердоган Първи и ще "духат супата"!

  36. 36 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4112 Любопитно

    До коментар [#2] от "Lou":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Собствениците на банките нещо яко се "еб.в.т" със Султанът-Вожд!Ако продължават да се правят на глухи скоро "вилаета" на Ердоган/ сиреч Турция / ще им се стори много тесен!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK