Холивуд е в България, а къде са българските таланти

Холивуд е в България, а къде са българските таланти


"Холивуд в София" - тв канал АРТЕ излъчи репортаж от България за държавните субсидии във филмопроизводството, разказва "Дойче веле". Дали новият закон не облагодетелства чуждите продукции за сметката на българските филми?


Една българска история - далеч от всякакви клишета. "Изкуството да падаш" - този филм със скромен бюджет не се разиграва на фона на скъпоструващи кулиси. Снимачните работи вървят в едно софийско жилище, се казва в началото на репортажа. Става дума за дебютния пълнометражен филм на режисьора Орлин Милчев - една от 12-те продукции, които българската държава финансира годишно.


"Това е единствената финансова подкрепа, която получава българското кино. Твърди се, че в бъдеще ще има повече субсидии. България току-що промени закона си и занапред ще дава по 20 милиона евро за киноизкуството", се казва още в репортажа. Авторите дават думата и на младия български режисьор Орлин Милчев.


Съпротива срещу реформата




"Не всеки филм има голям бюджет, не всеки филм се обръща към голяма публика. Има нужда и от филми с по-високи претенции. А на тях задължително им трябва държавна подкрепа. Не бива един-единствен закон да смесва помощите, които се дават на чуждестранни продукции, с финансовата подкрепа за български филми", казва Милчев.


В репортажа на телевизия АРТЕ накратко се описва проблемът с промените в Закона за филмовата индустрия. "За да привлече чуждестранни продуценти, законът предвижда, че България ще финансира 25% от производствените разходи. Според оценките, става дума за около 7,5 милиона евро годишно - сериозен дял от парите, запланувани за подпомагане на киното.


В едно отворено писмо представители на българската киноиндустрия се противопоставят срещу тази реформа." Нека да припомним, че става дума за отвореното писмо, подписано от Съюза на филмовите дейци, от Българската асоциация на кинорежисьорите, Асоциацията на българските оператори, Асоциацията на филмовите продуценти и други организации. Филмовата общност твърди, че промените в закона обслужват големите телевизии и убиват българското кино.


Пред АРТЕ Галина Тонева, председателка на Асоциацията на филмовите продуценти, казва следното:


"Трябва да правим разлика между български филми, тоест филми на български език, от една страна, и чуждестранни филми, които се произвеждат в България, от друга. За съжаление, чуждестранните филми, които се снимат тук, не са от особено високо качество. Това са обикновено холивудски продукции от типа на "Рамбо 5".


Битката за американски кинопродукции се води с всички средства


Авторите на репортажа припомнят, че новият филм на Силвестър Сталоун беше произведен в България - в студиото в Бояна, което беше закупено от холивудски продуценти и всяка година привлича 10 до 20 блокбастъра. "В момента към филмопроизводителите от САЩ се отправя упрекът, че са оказали давление върху новия закон," твърдят журналистите от АРТЕ.


Те са интервюирали и Ярив Лърнър, шеф на "Ню Бояна Филм Студиос", който казва: "Бяхме достигнали точката, в която вече не можехме да бъдем конкурентоспособни, включително и в сравнение със съседните страни. Ето защо трябваше да настояваме за тази помощ. В противен случай щеше да ни се наложи да напуснем България."


В края на репортажа авторите обобщават извода си от видяното и чутото в България така: "От Ирландия до Гърция - съревнованието за привличане на американски кинопродукции се води с всички средства. В Бояна твърдят, че реформата ще помогне на всички. Но за българските таланти си остава трудна работа да намерят свое място в тази "Фабрика за мечти".

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Сенсей НАНАЙ Боку НАНАЙ Шкембе НАНАЙ
    Сенсей НАНАЙ Боку НАНАЙ Шкембе НАНАЙ
    Рейтинг: 22 Неутрално

    Няма таланти. Особено в областта на актьорското майсторство. Даже и прехвалената Мария Бакалова е много далеч от истината. Предполагам, че това скоро ще бъде разкрито от безпощадната холивудска индустрия, за радост на всички нейни хейтъри. Аз наистина не съм един от тях. Много се кефя за успеха й, но все пак това не ми помага да идентифицирам посредственото актьорско изпълнение в стил НАТФИЗ. Ако пък не я разкрият скоро, то значи бездарното изпълнение в стил НАТФИЗ дразни само в България. Може това да са сътворили "гениите" от НАТФИЗ, ама силно ме съмнява.

  2. 2 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 622 Неутрално

    Е нали снимаха филм с негър ,оправят нещата ,значи

    гошо
  3. 3 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 734 Неутрално

    Как да има таланти, като в НАТФИЗ се влиза само ако имаш връзки? Един мой познат беше пробвал преди години, беше си наел някакъв известен даскал да го подготви и накрая той му каза: -Ще ти го кажа така - справи се добре, но просто има хора, които ТРЯБВА да влязат.
    Та такива ти ми работи за "талантите".

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2830 Неутрално

    До коментар [#3] от "chepokalipsis":

    Ако в България частната собственост не беше унищожена от комуниста Борисов,нямаше да има значение завършили ли си НАТФИЗ или не...

  6. 6 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    Тук са си талантите. Киното не е само режисьори и актьори, зад тях стои труда на стотици хора, дори в малките продукции.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  7. 7 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1541 Гневно

    "Те са интервюирали и Ярив Лърнър, шеф на "Ню Бояна Филм Студиос", който казва: "Бяхме достигнали точката, в която вече не можехме да бъдем конкурентоспособни, включително и в сравнение със съседните страни. Ето защо трябваше да настояваме за тази помощ. В противен случай щеше да ни се наложи да напуснем България."

    Т.е. от нашия държавен бюджет ще финансираме накакви американци от Холивуд.
    Това ако е истина е голяма простотия и трябва да се види кой е в дъното на далаверата.
    Ако не им е изгодно да работят в България да напускат бе, голяма работа.

  8. 8 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2289 Неутрално

    В парламента. Играят държавници.

  9. 9 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1619 Неутрално

    Българинът, който трябваше да получи Оскар.

    Христо Шопов като Пилат Понтийски. „Страстите Христови“ (The Passion of the Christ) на Мел Гибсън.


    Преди години българин участва в мащабна продукция на Холивуд, режисирана от световноизвестна звезда и обиколила кината по света. В нея изигра една от главните роли, по блестящ и запомнящ се начин, достоен за престижна статуетка.

    Но участието му не получи номинации за Оскар. За него не говореше цялата ни нация в продължение на година. Не се превивахме да сипем сълзи от умиление и да пишем статии във възхвала.

    Всъщност целият филм получи едва три номинации за Оскар и нито един спечелен. Въпреки изумителната кинематография, режисура и актьорски игри. Просто беше прекалено консервативен за душата на западния елит, дори тогава - преди цели 17 години. Обясняваше религията ни, а не я осмиваше. Солидаризираше се с Христос, а не го отричаше. Актьорите бяха подбрани да представляват точно демографията на тогавашната Римска империя, а не тази на днешен Бронкс. Жените в него не водеха геройски армии и не поставяха мъже-сексисти на мястото им. Сексуалната ориентация на нито един персонаж не беше централна точка на историята.

    Преди всичко целият филм не беше поръчков удар срещу президент на Републиканците точно преди изборите в САЩ, поради което така и си остана - без цялата машина на Холивуд да прославя и него, и всеки от актьорите с месеци напред. Въпреки, че е един от най-стойностните и добре направени филми някога. А играта на нашия в него, на българина, си остава истински повод за гордост. Гледайте го, в скоро време може да не направят друг такъв.

    https://trud.bg/българинът-който-трябваше-да-получи-оскар/

  10. 10 Профил на astra_explorer
    astra_explorer
    Рейтинг: 340 Разстроено

    До коментар [#1] от "Сенсей НАНАЙ Боку НАНАЙ Шкембе НАНАЙ":

    Като се сещам за "невероятният" кадър на НАТФИЗ сашето кадиев (нарочно с малки букви), който е пробутван само и единствено, защото майка му си показа ц*ц*те в един култов за времето си соц. филм. Жалка картинка!

  11. 11 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    "Не всеки филм има голям бюджет, не всеки филм се обръща към голяма публика. Има нужда и от филми с по-високи претенции. "

    Т.е. "ще снимам филм, който ще го гледат 3-ма човека (в това число и майка ми), дайте пари да го заснема."

  12. 12 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2289 Неутрално

    Българинът, който трябваше да получи Оскар. Христо Шопов като Пилат Понтийски. „Страстите Христови“ (The Passion of the Christ) на Мел Гибсън.Преди години българин участва в мащабна продукция на Холивуд, режисирана от световноизвестна звезда и обиколила кината по света. В нея изигра една от главните роли, по блестящ и запомнящ се начин, достоен за престижна статуетка.Но участието му не получи номинации за Оскар. За него не говореше цялата ни нация в продължение на година. Не се превивахме да сипем сълзи от умиление и да пишем статии във възхвала.Всъщност целият филм получи едва три номинации за Оскар и нито един спечелен. Въпреки изумителната кинематография, режисура и актьорски игри. Просто беше прекалено консервативен за душата на западния елит, дори тогава - преди цели 17 години. Обясняваше религията ни, а не я осмиваше. Солидаризираше се с Христос, а не го отричаше. Актьорите бяха подбрани да представляват точно демографията на тогавашната Римска империя, а не тази на днешен Бронкс. Жените в него не водеха геройски армии и не поставяха мъже-сексисти на мястото им. Сексуалната ориентация на нито един персонаж не беше централна точка на историята.Преди всичко целият филм не беше поръчков удар срещу президент на Републиканците точно преди изборите в САЩ, поради което така и си остана - без цялата машина на Холивуд да прославя и него, и всеки от актьорите с месеци напред. Въпреки, че е един от най-стойностните и добре направени филми някога. А играта на нашия в него, на българина, си остава истински повод за гордост. Гледайте го, в скоро време може да не направят друг такъв. https://trud.bg/българинът-който-трябваше-да-получи-оскар/
    —цитат от коментар 9 на constatator


    причината е една - филмът имаше неправилно отношение към еврейските другари. Били замесени по негативен начин. Здравите сили в Холивуд не може да не порицаят това.

  13. 13 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    Българският Холивуд е Виктор Божинов. Човекът прави филми без претенции за високо изкуство, но пък читаво направени и не обиждащи интелекта на зрителите като повечето други комерсиални простотии. Това ни трябва като основа.
    Голяма част от филмите, които са с претенции ,я ги пуснат на на някой фестивал, я не просто изчезват без почти никой да разбере за тях. Просто съществуват, за да вземе някой пари. И не само кинаджиите са така
    Тая сутрин, гледам моята съседка Милица от Тоника да представя клип. Музика и текст в стил изтъркан ранен преход. Обаче Национален фонд Култура, бил дал пари за това нящо, което ако се завърти три пъти ще е късмет. Но парите са усвоени.

  14. 14 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5537 Неутрално

    България си има Холивуд, Парламента. Поне последните 12-13 години, за жалост на нас българите.

  15. 15 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    До коментар [#7] от "georgievb":

    Недейте писахте глупости. В цяла Европа има подобни закони, често и с по големи отстъпки. Ние сме последните, които го .приеха.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  16. 16 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2419 Весело

    Кое изкуство е "високо" и кое "ширпотреба" може да оценят само времето и бъдещите поколения. Не кадър на НАТФИЗ, сложен в някоя "комисия", щото майка му е била гадже на някой комунист като студентка в същата "институция". За мен пари за "изкуство" трябва да дават публиката и мецанатите, не данъкоплатеца. Откъде накъде ще взимат пари от Киро-Краниста от Своге, дето слуша само "Тянков ТВ" и "Планета" и гледа тъпи комедии по телевизора, за да ги дават за неща, които него въобще не го интересуват? Ами радетелите за "високо изкуство" да дават техни пари. Решил си някой, че каквото него го кефи всички трябва да финансираме дружно...

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  17. 17 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#3] от "chepokalipsis":Ако в България частната собственост не беше унищожена от комуниста Борисов,нямаше да има значение завършили ли си НАТФИЗ или не...
    —цитат от коментар 5 на deaf


    Напушен ли си?!

  18. 18 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Как да има таланти, като в НАТФИЗ се влиза само ако имаш връзки? Един мой познат беше пробвал преди години, беше си наел някакъв известен даскал да го подготви и накрая той му каза: -Ще ти го кажа така - справи се добре, но просто има хора, които ТРЯБВА да влязат. Та такива ти ми работи за "талантите".
    —цитат от коментар 3 на chepokalipsis


    Това не е напълно вярно. В много от случаите ги избират по красота, независимо дали имат талант, което е също толкова зле. Освен това изпитите са смехотворни. Така или иначе театърът е силно надценен, рядко се получава нещо наистина добро.

  19. 19 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    Една малка чужда продукция харчи 5млн лева ударно за 3 месеца. Тия пари ги няма в друг бизнес. Отделно и много важно - парите отиват силно диверсифицирано в малък и среден бизнес от всякакво естество.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  20. 20 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2289 Неутрално

    [quote#18:"ТумбаЛумба"][/quote]

    Ами "Вишнева Градина". Ами завършването на класа на "Как му беше името, абе много известен"

  21. 21 Профил на g.y.okatova
    g.y.okatova
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    Българинът, който трябваше да получи Оскар. Христо Шопов като Пилат Понтийски. „Страстите Христови“ (The Passion of the Christ) на Мел Гибсън.Преди години българин участва в мащабна продукция на Холивуд, режисирана от световноизвестна звезда и обиколила кината по света. В нея изигра една от главните роли, по блестящ и запомнящ се начин, достоен за престижна статуетка.Но участието му не получи номинации за Оскар. За него не говореше цялата ни нация в продължение на година. Не се превивахме да сипем сълзи от умиление и да пишем статии във възхвала.Всъщност целият филм получи едва три номинации за Оскар и нито един спечелен. Въпреки изумителната кинематография, режисура и актьорски игри. Просто беше прекалено консервативен за душата на западния елит, дори тогава - преди цели 17 години. Обясняваше религията ни, а не я осмиваше. Солидаризираше се с Христос, а не го отричаше. Актьорите бяха подбрани да представляват точно демографията на тогавашната Римска империя, а не тази на днешен Бронкс. Жените в него не водеха геройски армии и не поставяха мъже-сексисти на мястото им. Сексуалната ориентация на нито един персонаж не беше централна точка на историята.Преди всичко целият филм не беше поръчков удар срещу президент на Републиканците точно преди изборите в САЩ, поради което така и си остана - без цялата машина на Холивуд да прославя и него, и всеки от актьорите с месеци напред. Въпреки, че е един от най-стойностните и добре направени филми някога. А играта на нашия в него, на българина, си остава истински повод за гордост. Гледайте го, в скоро време може да не направят друг такъв. https://trud.bg/българинът-който-трябваше-да-получи-оскар/
    —цитат от коментар 9 на constatator


    +++++++++++++++++++++++++++++++

  22. 22 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Българинът, който трябваше да получи Оскар. Христо Шопов като Пилат Понтийски. „Страстите Христови“ (The Passion of the Christ) на Мел Гибсън.Преди години българин участва в мащабна продукция на Холивуд, режисирана от световноизвестна звезда и обиколила кината по света. В нея изигра една от главните роли, по блестящ и запомнящ се начин, достоен за престижна статуетка.Но участието му не получи номинации за Оскар. За него не говореше цялата ни нация в продължение на година. Не се превивахме да сипем сълзи от умиление и да пишем статии във възхвала.Всъщност целият филм получи едва три номинации за Оскар и нито един спечелен. Въпреки изумителната кинематография, режисура и актьорски игри. Просто беше прекалено консервативен за душата на западния елит, дори тогава - преди цели 17 години. Обясняваше религията ни, а не я осмиваше. Солидаризираше се с Христос, а не го отричаше. Актьорите бяха подбрани да представляват точно демографията на тогавашната Римска империя, а не тази на днешен Бронкс. Жените в него не водеха геройски армии и не поставяха мъже-сексисти на мястото им. Сексуалната ориентация на нито един персонаж не беше централна точка на историята.Преди всичко целият филм не беше поръчков удар срещу президент на Републиканците точно преди изборите в САЩ, поради което така и си остана - без цялата машина на Холивуд да прославя и него, и всеки от актьорите с месеци напред. Въпреки, че е един от най-стойностните и добре направени филми някога. А играта на нашия в него, на българина, си остава истински повод за гордост. Гледайте го, в скоро време може да не направят друг такъв. https://trud.bg/българинът-който-трябваше-да-получи-оскар/
    —цитат от коментар 9 на constatator


    Напълно съм съгласен с вас, и много добре написано и обобщено.
    Освен това ще го гледам тази вечер да си ги припомня. Тогава го гледах поне два пъти.
    Мимето едва я изгледах, извинете, не че не е симпатично момиче, ама май това беше.

  23. 23 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1092 Неутрално

    Какви таланти ? Или си от кръга на Мъгърдич, или на Милошев и Нейков, или д.хаш супата ! Такова напъване пред камерата, такива режисьорски диарии... Само некадърни връзкарчета с претенции ! Мерси !

  24. 24 Профил на Obh
    Obh
    Рейтинг: 404 Неутрално

    Тук всички сме лаици в тази област. Със сигурност има някакво връзкарство. Със сигурност има политика на Холивуд (за дебатирания филм за Христос). От 14 години се интерисувам от кино сериозно - като зрител, като консуматор. Причината бе, е през 2007 г. в САЩ стана възможно сам да си избирам филмите от над 100 000 заглавия тогава, а не някой да ми натрапва по незнайни причини боклуци. За изминалите години достъпа стана много по-гъвкав и още по-широк. Става дума за филми от цял свят - от 1902 г. (първия филм) до сега. Разбира се, България е много назад в това отношение. Със закриването на Замудата и появата на Нетфликс и други канали се върви в правилна посока. Но има много да се догонва.

    Тъжно е да се каже, че българското кино е черна дупка. Всички съседни държави направиха големи стъпки напред. Миналата година Сев. Македония имаше две номинации ("Медена земя" - за документален и чуждоезичен; такава комбинация за първи път при оскарите). Тази година Румъния повтори същото (с "Колектив"). Румъния вече има 3-4 режисьора на световно ниво, поне две актриси на топ европейско ниво, които горят няколко езика. Турция взе Златната палма и преди това Гран при. Гърците имат поне един топ световен режисьор ("Фаворитката". "Калмар"). Чета че и в Румъния има корупция. Но вървят. Нашумелите български филми са пълен траш. Виждам, че английските актьори, които играха в "Мисия Лондон", са извадили заглавието от визитните си картички. Ниска топка сме. Най-доброто, което съм видял е "Дзифт" на Явор Гърдев. Той е с най-голяма международна видимост български филм според мене. Даже Холивуд закупи правото за римейк. Преди месец българското посолство осигури сриминг на "Безкрайната градина". Страхотна сценография, но краят му разваля пейзажа.

    Питам се: защо отговорните фактори в България не видят какво правят в Румъния и да копират.

  25. 25 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 2127 Любопитно

    Българските филмови дейци не са направили свестен филм поне от 10 години! Дали изобщо си струва да им се даде дори 1 лев субсидия?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK