Европа и Китай се сблъскват на балканската "магистрала към нищото"

Европа и Китай се сблъскват на балканската "магистрала към нищото"

© Reuters



Тази държава е с население едва 600 хил. души, а се изправи пред предизвикателство, дълго 163 км.


Построени от тях са едва 40 км и то прескъпо, с китайски заем за 1 млрд. долара, за който малката Черна гора поиска помощ от ЕС. Магистралата от пристанището Бар до Боляре на границата със Сърбия отприщи почти апокалиптични коментари - "Черна гора е "първа жертва на Китай" в Европа", "Пекин ще получи ивици от адриатическото крайбрежие", "ЕС е безсилен"... "Дълговият капан на Китай" стана тема във всички регионални и водещи световни англоезични (и не само) медии.


Слуховете за "китайска инвазия" и колонизация може да са преувеличени, включително от Подгорица. Както новото правителство, прекъснало миналата година десетилетния монопол на една партия в Черна гора, така и Брюксел обаче се сблъскват с първия случай, в който призракът на китайския дългов капан, патентован от чуждите медии като етикет за страни от "третия свят", надвисна над европейска страна в неизгодна позиция.




"Дневник" потърси обяснение какво означава този сблъсък за Черна гора, Европа и нарастващото влияние на Китай в регион, където позициите на ЕС все повече биват оспорвани. В отговорите, които изданието получи от наблюдаващи проекта в Подгорица и Белград (но не от черногорските власти) обаче прозира поука и за България.


Въпреки рисковете


Всеки придвижвал се по планинските пътища в Черна гора се е сблъсквал с трудния терен, често опасен; с катастрофи, които препречват платното и блокират трафика за часове.


Подгорица търсеше по-бърз път през живописния пейзаж, който да ускори и икономиката ѝ. Пътят от пристанището Бар до град Боляре на сръбската граница би трябвало да продължи до Белград и така да свърже Черна гора с водещи паневропейски коридори.


От години се изтъкваше и аргументът, че само тя на Балканите няма нито една магистрала. Той обаче не убеди ЕС да финансира проекта с денивелация от 0 до 1500 м, десетки тунели, мостове и виадукти. Не го направиха и двете проучвания (френско и американско) през 2006 и 2012 г., посочили, че очакваният трафик няма да оправдае отдаването на концесия, освен ако Подгорица не субсидира тол системата с десетки милиони евро всяка година. За Европейската инвестиционна банка и Международния валутен фонд проектът остава необоснован, а ЕИБ призова да се изчака влизането на Черна гора в ЕС.


Накрая правителството се обърна към China Road and Bridge Corporation (CRBC), една от най-големите строителни компании в света, известна на Балканите с проекти в Сърбия и Хърватия. Заемът, с който работи, покрива 85% от стойността на проекта и също е китайски - от "Ексимбанк", чиято оценка посочи проекта като обоснован.


Парламентът подкрепи проекта през 2014 г. и подписа сделката при неизгодни условия и насред критики, че само ще носи загуби. Не бе изчакана оценката за екологично въздействие. Тогавашните управляващи признават: бързали, за да не загубят шанса за китайския заем.



Заради него властта замрази заплати в държавния сектор и повиши данъци преди две години. През март вицепремиерът Дритан Абазович, критик в опозиция по времето на подписването на сделката, поиска помощ от ЕС за изплащане на заема, заради който дългът на Черна гора доближи стойност близка до брутния ѝ вътрешен продукт. След петгодишен гратисен период тази година трябва да се изплатят вноски от 60 млн. евро след юли.


По-късно това изявление, сякаш потвърждаващо предупрежденията на критиците на китайското влияние и създаващо впечатлението, че Черна гора не може да плати, се оказа и официална молба, отправена до Брюксел.

Освен това предстои въпросът за останалите над две трети от пътя, макар този първи участък да бе и най-трудният. От 250-те км от сръбска страна - където също строи CRBC - остават още над 100 км, от Пожега до Боляре в Черна гора, има още работа и по предишния лот. Ще минат още години, преди пътят, проектиран (и, изглежда, в голяма степен замислен) от CRBC още през 2012 г., да изпълни целта си.

Това бе и причината преди няколко години европейски представител да нарече проекта "магистрала към нищото."


Какво (може да) загуби Черна гора


В това уравнение с много неизвестни първият категоричен отговор на Брюксел бе "не".


"Не можем да рефинансираме заеми от трети страни," каза говорителят на Еврокомисията Ана Писонеро. Тя увери, че ЕС може да предложи помощ за финансирането на остатъка от магистралата. Брюксел действително не може да направи първото, нито второто. ЕС няма инструменти за рефинансиране на такива заеми, нито възможност да поеме задължения на Черна гора без съгласието на "Ексимбанк" (според договора).


Бившият черногорският премиер Душко Маркович с китайския си колега Ли Къцян, 2017 г. Новото правителство в Черна гора е първото от 30 години (т.е. още десетилетие и половина преди независимостта ѝ от Сърбия), което не е на Демократичната партия на социалистите, доминирана от президента и бивш премиер Мило Джуканович.

© Twitter @VladaCG

Бившият черногорският премиер Душко Маркович с китайския си колега Ли Къцян, 2017 г. Новото правителство в Черна гора е първото от 30 години (т.е. още десетилетие и половина преди независимостта ѝ от Сърбия), което не е на Демократичната партия на социалистите, доминирана от президента и бивш премиер Мило Джуканович.


Подгорица обаче продължи да иска помощ. Тогава ЕС смени тона. "Работим по решение, за да помогнем... правителството поиска подкрепа и това правим," каза в Подгорица еврокомисарят за разширяването Оливер Вархей.



Последва обрат. Оказа се, че Черна гора преговаря с Китай за удължаване на гратисния период. Появиха се публикации, че "Ексимбанк" може да промени условията (с потенциал за още по-голяма зависимост). Отсрочката би дала време и глътка въздъх на Черна гора, но "дългът остава, вътрешните проблеми са същите" и няма да е изненада, ако изникнат след 6 месеца или година, каза за "Дневник" Стефан Владисавлев, програмен координатор на Белградския фонд за отлични постижения в политиката.


Подгорица междувременно увери, че след емитирани еврооблигации през есента тя има нужните средства. Освен това външният дълг на Черна гора към Китай е под една пета (16.7%) от общия (91.6% от БВП).


Черногорските искания будят въпроси, на които финансовото министерство не успя да отговори за "Дневник". Например: ако Черна гора има средствата, за какво ѝ е помощ от ЕС?


"Не е много ясно защо правителството го направи," каза за "Дневник" Деян Миловац, заместник-директор на финансираната от ЕС неправителствена организация MANS. "Заемът обаче е в долари" и властта вероятно иска рефинансиране, за да плаща в евро заради риска от бъдещи промени в курса. Според Миловац Черна гора е опитала да отправи отчасти политическо послание към ЕС.


Впрочем само заради колебанията във валутните курсове проектът се оскъпи с над 100 млн. евро. Дори Черна гора да може сама да се справи със заема, тази криза идва в трудни времена. Икономиката се сви с 15% през 2020 г., тъй като е силно зависима от тежко засегнатия от пандемията туризъм.

© Associated Press

Впрочем само заради колебанията във валутните курсове проектът се оскъпи с над 100 млн. евро. Дори Черна гора да може сама да се справи със заема, тази криза идва в трудни времена. Икономиката се сви с 15% през 2020 г., тъй като е силно зависима от тежко засегнатия от пандемията туризъм.


Дори самата хипотеза, че Подгорица не би могла да плати, съдържа плашеща неизвестност. При диспут по договора и последваy арбитраж Китай може да получи черногорски ресурси, а това вече се случи в Шри Ланка, където компания от азиатския гигант получи контрола върху пристанище.


Какви може да са тези ресурси в черногорския слуай? Миловац, чиято организация проучва проекта от самото начало, не знае отговора с точност, но вижда различни споменавани варианти:

- ключова инфраструктура - железопътна или пристанище като това в Бар (за което Черна гора е заявявала намерение за приватизация);


- енергийни ресурси - ВЕИ мощности, например водна енергия ВИЖ КОЛКО ИМА, или потенциални петролни офшорни залежи в Адриатическо море ("ако има, на китайците ще е интересна 20- или 30-годишна концесия);


- възможност за управление на частта от магистралата, която ще построи CRBC;


- преференциален статут за изграждането на останалите две трети.


При това арбитражът ще е в китайски съд.


"От опита на други държави знаем, че Китай ще търси ресурси, които бързо да се обърнат на печалба, за да се възвърнат инвестициите в магистралата."


Деян Миловац,

зам.-директор, MANS


Според Вук Вуксанович, докторант в London School of Economics и изследовател в Белградския център за политика за сигурност, Китай печели от всеки възможен сценарий.


"Нещата могат да станат по два начина. Първата възможност е т. нар. "дипломация на дълговия капан", където Китай би повторил направеното в Шри Ланка. Би станал собственик или концесионер или на наземна инфраструктура, или на по-привлекателните в случая на Черна гора пристанища и крайбрежни активи. Втората възможност е Черна гора да се съгласи да препрограмира дълга на Черна гора срещу политическа лоялност от нейна страна. И в двата случая Китай печели."


Вук Вуксанович,

анализатор


От тежестта на Китай до върховенството на закона


Внимание привличат не само размерът на заема и отношенията с Китай. Това е една от най-скъпите в Европа магистрали - видимият резултат от глътналия до момента над 800 млн. евро са едва 40 км; предстоят още 120.


Как се стигна до забавянето?


"Ако искаме да сме възпитани, можем да кажем, че процесът не беше прозрачен," смята Миловац. Дали е въпрос само на корупция, не знаем. Китайците отговарят и за разпределянето на средствата от заема, а то е непрозрачно - докладите за свършената работа бяха обявени за държавна тайна. "Дори членове на комисията подписаха споразумения да не се дава информация на медиите. И така вече 5 години."


Миловац вижда три причини за забавявето. През 2019 г. е обявено, че тогавашният транспортен министър не е включил водо- и електроснабдяването на пътя в проекта, нито пътната връзка с Подгорица. След това започна пандемията.

За третата причина обаче не се говори в медиите, продължава той. "Наскоро открихме, че близо 50% от дейностите на подизпълнители отиват в местни компании. Изглежда добре за местния бизнес. Но в списъка на наетите компании има само местни магнати, свързани с правителството. Нямаше открити търгове за подизпълнители на китайците. Но от заем от 800 млн. евро само една компания взима близо 300 млн. и то лично избрана от CRBC с помощта на транспортния министър". Конкретни доказателства за корупция няма, но форматът създава възможности, които надхвърлят иначе регламентираните ползи за подизпълнителите - липсата на ДДС и мита за инвестираните материали.

Сегашното правителство обвинява предишната власт за неизгодните условия и забавянето. И изследователят Вук Вуксанович свързва със сметките на тогавашния кабинет "непрозрачността и потайността зад трансакциите, засягащи Китай", чиито проекти "дават възможност на местните елити да разделят облаги или да участват в потенциална корупционна дейност".


В черногорското публично пространство не всички гласове са срещу работата с Китай по принцип. Можеше ли да се сключи споразумение при по-изгодни условия?


"Когато правите бизнес с китайците, трябва да внимавате. Когато Черна гора договаряше споразумението, не беше. Ходеше по въже и се държи за него, но лесно може да падне от едната или другата му страна."


Стефан Владисавлев,

анализатор


"ЕС много пъти предупреждаваше, че трябва да бъде направена оценка на въздействието," каза на диксусия за евродепутати Илхан Кючюк (ДПС/"Обнови Европа"), попитан от "Дневник" дали ЕС трябва да намери начин да помогне. "Оказа се, че тя не си заслужава инвестициите, затова не желае да изплаща каквото и да било." От четирима евродепутати само Кючюк пожела да коментира темата.

© Юлия Лазарова

"ЕС много пъти предупреждаваше, че трябва да бъде направена оценка на въздействието," каза на диксусия за евродепутати Илхан Кючюк (ДПС/"Обнови Европа"), попитан от "Дневник" дали ЕС трябва да намери начин да помогне. "Оказа се, че тя не си заслужава инвестициите, затова не желае да изплаща каквото и да било." От четирима евродепутати само Кючюк пожела да коментира темата.


Според Деян Миловац Китай като всеки инвеститор в страната е в правото си да мисли за бизнеса си. "Държавата трябва да мисли за интереса си; ние не се справихме с това."


"Имахме западни инвестиции в Черна гора от държави с много по-добро върховенство на закона от нашата, но компаниите бяха подкупвани от черногорски политици. Проблемът е тук. За 30 г. създадохме бизнес климат, в кйто корупцията е правило, а не изключение, и е трудно да правиш сериозен бизнес."


Деян Миловац,

зам.-директор, MANS


Къде е Европа


Западните Балкани привличат Китай, Русия, Турция и арабски държави в последните години, докато ЕС губи влияние в желаещите да се присъединят (или дори преговарящи) държави и коронавирусната пандемия само подчерта това. Според Вук Вуксанович правната и бизнес логика на ЕС е разбираема, но случаят е геополитически и той трябва да покаже желание да инвестира в държави в "задния си двор" и способност за отпор срещу Китай.


"Понякога геополитиката изисква да правите неща, които противоречат на технократскат логика, но ЕС е показал с това решение, че не разбира динамиката."


Вук Вуксанович,

анализатор


В тази европейска дилема Стефан Владисавлев вижда проблем и от черногорската страна - Подгорица първо поиска помощ, след това се обърна отново към Китай. "С промяната на разказа е под въпрос и проевропейският ангажимент на правителството."


"Черна гора опипваше почвата - да установи връзка с ЕС, но междувременно говореха с Китай. Може би обръщането към Брюксел ускори преговорите с Пекин, но това не значи, че ЕС не трябва да окаже влияние в Западните Балкани и по-специално в Подгорица."


Стефан Владисавлев,

анализатор


Китай успя да обърне разказа на черногорското правителство в своя полза след посланието за помощ от ЕС. "Подгорица не само казва, че ще продължи сътрудничеството с Китай, но ще го отведе на по-високо ниво. За 10 дни това е не просто лудост, а драматичен обрат."


За Европейския съвет за външна политика Майда Рюге и Владимир Шопов отбелязват, че дори китайският заем да не е непосредствена заплаха за Черна гора, фискалната ѝ ситуация, в комбинация с проруската ориентация на партиите в сегашния кабинет, изправят ЕС пред дилема как да помогне и как да използва заема за по-системен подход към китайското влияние на Балканите, но и към на практика подпомогналата го, слаба черногорска демокрация.


Какво може или трябва да направи ЕС? Няма еднозначен отговор, ако иска да остане фактор на Западните Балкани, докато играчи като Китай и Русия подкопават върховенството на закона и демокрацията, възползвайки се от слабата държавност и апетитите на местните правителства. От друга страна, местните лидери сами носят отговорност за действията си и се опитват да извличат полза от всички играчи, които проявят интерес. ЕС само губи от подобни процеси в държави, които в близките години трябва да станат негови членки.


Събитията в Черна гора обаче са и урок за всички със сериозни пропуски в работата на институциите и правовата държава. Убедена в ловкостта си, всяка власт в региона може да се окаже въвлечена в проекти, които не са в интерес на държавата и облагодетелстват малцина, а наследството им е за сметка на поколение (или повече) данъкоплатци.

Ключови думи към статията:

Коментари (148)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2916 Неутрално

    Има два варианта:

    - черногорците се разбунтуват и вкарват в затвора корумпираните политици и "бизнесмени".
    - черногорският народ плаща откраднатият $1млрд. и нещата си продължават по старому.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2844 Любопитно

    А САЩ защо не помагат нали Черна гора била толкова стратегическа че чак опит за въоръжен преврат разкриха?

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  5. 5 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2694 Неутрално

    Мдааааааааааа сега Китай колонизатор :)) Китай е държава на 6000 години но колониален опит няма. Докато едни 4-5 страни в Европа , колониален опит , а и нео колониален БОЛ. Но това е по малко важно . Цяла Европа е във тежък ВАСАЛИТЕТ към американския СЕНЬОР... Имаме финансов , военен , информационен , културен ...и още поне 10 вида тежки зависимости. Ако са АМЕРИКАНСКИ - "партньорски", ако са китайски ....колониални ! :)

  6. 6 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 236 Неутрално

    И сега какво, Китай ли е лошия, че им е дал заем който никой друг не искал да им даде? А тия тарикати освен заема искат и ЕС да им даде някой грант да до строят и върнат пари на китайците. За крадене сигурно е имало но каква част е трудно да се каже. Все пак не един и два моста и тунела има на участъка и като гледам снимката бая пара ще трябва

  7. 7 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3119 Весело

    Щом дълга е в долари, черногорците трябва да се молят една хиперинфлацийка да го стопи ...

  8. 8 Профил на Legal Alien
    Legal Alien
    Рейтинг: 17 Неутрално

    Има конкретни пропуски в тази статия.
    Мило Джоканович, е заложил като гарант за този кредит земя. Цялата южна част Бар-Улцин, която в по-голямата си част е населена и администрирана от албанци е гарант по кредита.
    Това е бананова република, която сама реши да приеме еврото преди време без никакви процедури. Повече от половината от икономиката и разчита на туризъм контролиран от мафията. А пристанищата са нищо повече от точка в трафика на наркотици.

  9. 9 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3767 Неутрално

    До коментар [#1] от "deaf":

    Избързали са....
    И докато са бързали никой не ги е предупредил......

    Bukalemun
  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  11. 11 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    баси , 1 милиард доларес за 165 км , 52 тунела и 82 моста !
    тука сигур щяха да струват поне 5 милиарда .
    той само ''канал левски'' у варна заедно със заплатените , отчуждени имоти излезе близо 80 милиона ойро .

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  13. 13 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2916 Неутрално

    А САЩ защо не помагат нали Черна гора била толкова стратегическа че чак опит за въоръжен преврат разкриха?
    —цитат от коментар 4 на Julian Mall



    До коментар [#4] от "Julian Mall":

    Може би защото Черна гора все пак е в сферата на влияние на Европейския съюз.
    САЩ могат да откупят дълга на Черна гора,но той пак си остава дълг и трябва да се връща.

  14. 14
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  15. 15 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Магистрали, магистрали, магистрали...... Утре ще дойдат летящите коли. И точка.
    Мобилните телефони бяха фантазии, нали?!

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  16. 16 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2916 Неутрално

    Статията всъщност е силно изкривена... Черна гора може много лесно да рефинансира дълга си като вземе на заем $1млрд. и така да се откопчи от Китай...

  17. 17 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki
    Рейтинг: 940 Неутрално

    Какво се правим на интересни?
    За това, което е Китай сега, е виновен белия човек от Европа ; САЩ ; Канада и Австралия!
    Без инвестициите на белия човек и технологиите, предоставени на Китай от същия тоз бял човек, Китай нямаше да е много по-различен отколкото по времето на Хунвейбините!
    Кучето е заровено в двора на Никсън и Кисинджър!

  18. 18 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4234 Весело

    "Първи участък
    Смоковац-Матешево, 41 км, с 20 моста и 16 магистрали"?!




    Много магистрали, много нещо...

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  19. 19 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 762 Неутрално

    Китайците без проблем биха дали заем на нашите малоумници за да финансират строежа на метрото между Горно и Долно Съхране.

  20. 20 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 762 Неутрално

    До коментар [#16] от "deaf":


    Статията всъщност е силно изкривена... Черна гора може много лесно да рефинансира дълга си като вземе на заем $1млрд. и така да се откопчи от Китай...
    —цитат от коментар 16 на deaf


    Да изключително лесно само ако намери кредитор който безкористно да им даде такъв заем. Другата възможност е редовно да играят в американския тотализатор.

  21. 21 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    До коментар [#17] от "Tzar Vova Josei-ki":

    има си хас - ако нема виновен , ше назначим един .
    никсън и кисинджър хахахахаха
    виновен е белия човек и неговата безгранична , неподправена алчност .
    те си мислеха , че китаеца ше му бачка за шепа ориз и ше го отърва от мръсотията завинаги .
    е не стана - през 2012 китайците излязоха пред германия по патенти и продължават да напредват.
    придобиха сума компании , барабар с брандовете , ноу-хауто и материалната база .
    развиха придобитите технологии .
    през тва време ЕС и САЩ се занимават с дайвърсити и джендър равенство и санкции.
    хак да им е .

  22. 22 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3767 Любопитно

    До коментар [#16] от "deaf":

    да се откопчи от Китай
    =======
    Интересно....
    След като първо са питали Брюксел и получили мълчание....веднага са се насочили към китайска банка....
    Кое ли им е попречило да потупат за известно време топката...?
    Статията май наистина не е изчерпателна....

    Bukalemun
  23. 23 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2777 Неутрално

    До коментар [#1] от "deaf":Избързали са....И докато са бързали никой не ги е предупредил......
    —цитат от коментар 9 на eti mehter


    Миленчо ,Тутция също попадна в китайския дългов капан и отърване няма..Който се прави на независим без финансова и военна мощ като Турция стара роб на Китай!САЩби западът няма да ви помогнат,докато на власт е един пропаднал и банкрутирал режим в Анкара...Безплатният обяд за Турция приключи,западните данъкоплатци не са длъжни да ви хрантутят!!!Хихи...

    shlshlshlshl
  24. 24 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 711 Неутрално

    Бой се от китайците, дори когато ти дават заеми.

  25. 25 Профил на 5biri
    5biri
    Рейтинг: 14 Любопитно

    Китай ще получи пристанище или терен за строеж на военна база в сърцето на Европа!

    Истината е над всичко!
  26. 26 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1831 Неутрално

    Гледайки параметрите на договора - преференции за строителите, арбитраж в китайски съд и т.н., оставам с впечатлението, че магистралата е от жизнено важна необходимост за Черна гора оправдаващо подобен договор, или че подписалите договора са взели огромен рушвет или и двете.

    В крайна сметка инфраструктурата е важна и необходима за развитието на страната. С магарешки впрягове по чукарите не се гради икономика.

    От друга страна не виждам нищо кой знае какво, “просто бизнес” както казват американците. Черна гора фалира, китайците ѝ вземат активите, ЕС гледа стреснато, а до преди години е гледал с лека погнуса на проекта и страната.
    Може би ако изпълнителят беше американска корпорация щеше да прояви милосърдие... нещо като американските тецове в Раднево. Нищо подобно! Вземат си полагаемото до последния цент!

    В крайна сметка основата на проблема е в насърчаването на сепаратизма и разпарчатосването на западните Балкани на държавици, които нямат ресурс за самостоятелно съществуване. Народите са бедни и страдат, но са щастливи понеже са независими. Останалото е следствие.

  27. 27 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    положението с прословутия дълг по света къмто декември 2020 :
    https://www.ceicdata.com/en/indicator/montenegro/government-debt--of-nominal-gdp

  28. 28 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално



    От 4 хил. години до сега се е наложило следното правило: "Който се захваща с големи проекти се нуждае от дълбоки джобове!" , защото винаги има огромни преразходи и закъснения.

  29. 29 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    До коментар [#13] от "deaf":Глухар, същата шматка беше и в Уебкафе.Да откупели САЩ кредита на някаква си Черна гора. Защото САЩ дължи малко на Китай?! Я провери кой е кредитор номер 1 на САЩ и после пиши щуротии.
    —цитат от коментар 14 на Legal Alien


    Каква е сумата на необслужваните кредити на САЩ? Защото, ако си ги обслужват, не са проблем.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  30. 30 Профил на Торбалан
    Торбалан
    Рейтинг: 720 Весело

    “Белградския фонд за отлични постижения в политиката”
    😂😂😂😂😂

    Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same. Ronald Reagan
  31. 31 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    Статията всъщност е силно изкривена... Черна гора може много лесно да рефинансира дълга си като вземе на заем $1млрд. и така да се откопчи от Китай...
    —цитат от коментар 16 на deaf


    Взели са от Китай, защото други не им дават. Сега, в тая ситуация, съвсем няма да им дадат.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  32. 32 Профил на fkm26555709
    fkm26555709
    Рейтинг: 1810 Любопитно

    До коментар [#1] от "deaf":

    Само че, корумпираните бизнесмени ще имат политическа и дори правна защита от заемодателя
    и инвеститор - Китай, който е 2000 пъти по голям от Черна гора

  33. 33 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2949 Неутрално

    баси , 1 милиард доларес за 165 км , 52 тунела и 82 моста !тука сигур щяха да струват поне 5 милиарда .той само ''канал левски'' у варна заедно със заплатените , отчуждени имоти излезе близо 80 милиона ойро .
    —цитат от коментар 11 на pavur


    800 млн. евро за 41 километра е указано в статията.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  34. 34 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3738 Неутрално

    Ангел Петров, кво та спира да прегледаш отворените данни на Мишо Константинов? данби да си спортен жорнализ?
    —цитат от коментар 3 на Incremental Fraud


    Теб какво може да те спре да пишеш не по темата?
    Може би изхвърляне от форума?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  35. 35 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1020 Любопитно

    Много дълъг ферман бе!
    Четох, четох, четох....а се оказа, че едва съм стигнал 1/3. Какво толкова пише в остатъка - не знам. След като всичко е казано в първата 1/3.

    В Русия съм! В Русия съм!
  36. 36
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  37. 37 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    Това е типично църногорска работа - да купиш нещо, което не ти трябва, с пари на заем щото си беден, ама да можеш да се правиш на велик пред съседите. Няма нищо по-типично за църногорците от това. Не може да им се помогне, това при тях не е проблем а национална диагноза

  38. 38 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2916 Весело

    До коментар [#1] от "deaf":Само че, корумпираните бизнесмени ще имат политическа и дори правна защита от заемодателя и инвеститор - Китай, който е 2000 пъти по голям от Черна гора
    —цитат от коментар 32 на fkm26555709



    До коментар [#32] от "fkm26555709":

    Да,да точно така! Достатъчно е "другарят" Си да тропне с краче и черногорските политици и съдии ще се насерат! А бе къде ви намират такива...!

  39. 39 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 1846 Неутрално

    До коментар [#36] от "eti mehter":

    Я ми обясни най-накрая как Турция все праща кервани със стоки на всички посоки каквито са коментарите ти напоследък, а изнася стоки за 3900 лева на човек, а България за 8300 лева на човек:)
    Благодаря, че ще ми обясниш този парадокс.

  40. 40 Профил на vincenzo76
    vincenzo76
    Рейтинг: 125 Весело

    баси , 1 милиард доларес за 165 км , 52 тунела и 82 моста !тука сигур щяха да струват поне 5 милиарда .той само ''канал левски'' у варна заедно със заплатените , отчуждени имоти излезе близо 80 милиона ойро .
    —цитат от коментар 11 на pavur


    Баси:)............що не четеш внимателно?Първия лот от магистралата е 41 километра Х $21 милиона на километър = $820 000 000. И милиарда почти е стопен само за някакви си 41 километра:)

  41. 41 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3738 Любопитно

    От кога Китай започна да диктува какво да става в Европа?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  42. 42 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4255 Любопитно

    " Дори самата хипотеза, че Подгорица не би могла да плати, съдържа плашеща неизвестност. При диспут по договора и последваy арбитраж Китай може да получи черногорски ресурси, а това вече се случи в Шри Ланка, където компания от азиатския гигант получи контрола върху пристанище."

    За все още неразбраните защо Китай инвестира там, където ЕС не иска, а вероятно и не може ! Което е и по - важното : какво се случва, когато Пекин стане твоя кредитор ! Белград гледа ли ? А Москва и Анкара ? Не е лошо и София да внимава с дълговия капан, който щраква при комшиите ! Утре може ние да се окажем на тяхното място.......

  43. 43 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3767 Неутрално

    До коментар [#39] от "Да вярваме на истината":

    Парадокс няма.....
    Парадоксален ти е икономическия начин на мислене....

    Bukalemun
  44. 44 Профил на aa1830
    aa1830
    Рейтинг: 320 Неутрално

    Плакати "Хвала, братко Си!" и такива на Путин по улиците на Белград. Добре че не сме се докарали дотам!

  45. 45 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2428 Неутрално

    Ако бяха взели заем от САЩ или ЕС щяха да ни обясняват колко е добра магистралата и как без нея в Черна Гора щяха да са изостанали и да не могат да развиват икономика. Всъщност, Черна Гора е поредният пример за разбиването на Балканите от западните държави! Също като Македония, такава държава никога не е съществувала самостоятелно. Нито има отделен народ. Черна Гора за Сърбия е това, което е Македония за България.

  46. 46 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1957 Неутрално

    В крайна сметка ако магистралата бъде построена ще донесе огромни ползи за икономиката на Черни гора.
    Какво като заема е от Китай?Все пак Китай държи най-голяма част от американския външен дълг.

  47. 47 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално

    Също като Македония, такава държава никога не е съществувала самостоятелно. Нито има отделен народ. Черна Гора за Сърбия е това, което е Македония за България.
    —цитат от коментар 45 на Stargate


    Чети тук и се учи:
    През по-голямата част от историята си Черна гора е независимо княжество, управлявано от няколко династии. До 14 век е назовавано като Зета, но след това е известно със сегашното си име.

    През 1499 г. княжеството е покорено от турците. Тяхната власт в черногорските земи не е здрава, тъй като трудният планински терен и отдалечеността от Истанбул не позволяват упражняването на контрол. На Берлинския конгрес страната се сдобива и с международно признание на своята независимост вследствие от т.нар. Източна криза (1875 – 1878).

    Кралство Черна Гора през 1913 г.
    На 28 август 1910 г. черногорският княз Никола I Петрович Негош се прогласява за крал. Черна гора участва в Балканската и Междусъюзническата война на страната на Балканския съюз и на Сърбия. През Първата световна война е на страната на Антантата, но е завладяна от австрийците. В периода 1918 – 1941 Черна гора е съставна част от Кралство на сърби, хървати и словенци. През 1941 г. е окупирана от италианците, а след излизането им от войната – от Германия. 

  48. 48 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 1846 Весело

    До коментар [#43] от "eti mehter":

    Аааа.
    Значи реалните числа са ми плод на погрешно мислене.
    Виж ти.
    Хахахаха

  49. 49 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3767 Неутрално

    До коментар [#45] от "Stargate":

    А ако пътя преминаваше през територията на Люксембург....дори нямаше да се появи никаква статия по въпроса....

    Между другото.....добър коментар....

    Bukalemun
  50. 50 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5284 Неутрално

    А САЩ защо не помагат нали Черна гора била толкова стратегическа че чак опит за въоръжен преврат разкриха?
    —цитат от коментар 4 на Julian Mall


    А пък бият негрите! САЩ не се и споменава в статията, но на някои им са бръкнали някъде отдавна и не могат да преживеят и ден без да плюят по САЩ!

  51. 51 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    До коментар [#40] от "vincenzo76":

    успокоих съ, че цените са като у нас и навсякъде по света :)))
    пазара реши ...
    решили да строят 162 километра на силно пресечен терен , нямало ойрофондове, теглили заем от китайците.
    освен имагинерната ''китайска заплаха'', не виждам къв е проблема !?

  52. 52 Профил на chedeuvre
    chedeuvre
    Рейтинг: 396 Неутрално

    До коментар [#8] от "Legal Alien":

    "А пристанищата са нищо повече от точка в трафика на наркотици".....и контрабанда на цигари.....

  53. 53 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    До коментар [#45] от "Stargate": " Всъщност, Черна Гора е поредният пример за разбиването на Балканите от западните държави!"

    Русия не е западна държава. Нещо си се объркал.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  54. 54 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално



    Черногорският крал Никола I е инициирал Балканската война.
    Черна Гора, Сърбия, България и Гърция са били във военен съюз (подобен на НАТО).
    Никола шорти облигации на трите си съюзника, напада Османската империя, тя отвръща на удара, вкарвайки съюзниците в конфликта.... цените на обигациите се скапват и Никола касира килепир.

  55. 55 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3738 Весело

    Ако бяха взели заем от САЩ или ЕС щяха да ни обясняват колко е добра магистралата и как без нея в Черна Гора щяха да са изостанали и да не могат да развиват икономика. Всъщност, Черна Гора е поредният пример за разбиването на Балканите от западните държави! Също като Македония, такава държава никога не е съществувала самостоятелно. Нито има отделен народ. Черна Гора за Сърбия е това, което е Македония за България.
    —цитат от коментар 45 на Stargate


    "На мен другарке каквото и да ми покажете, все за онази работа ще ми напомня"

    Ти си като Иванчо от вица бе!
    Хората ти говорят за хватките на Китай, а ти въртя и сука та пак до "западните държави" я докара.
    Дето казваше един син на журналистка в едно от партийните издания на БКП едно време - "За всичко са виновни англо-американските империалисти и техните марионетки".

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  56. 56 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    До коментар [#35] от "Веселин Дечев":

    обясняват за ''китайската заплаха'', как црногорци се набутали и ЕС е безпомощен пред комунистическия, диктаторски ''експанзионизъм'' , дето иска да зароби половината свят :)))
    общо взето - глупости .
    китайците през 2010-та изкупиха една камара компании барабар с бранда , тия сега реват за Црна Гора и заем от милиард .

  57. 57 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    До коментар [#46] от "Мусаши": " В крайна сметка ако магистралата бъде построена ще донесе огромни ползи за икономиката на Черни гора."

    Всички, които са отказали кредит, са го направили защото са преценили, че е точно обратното. Пише го в статията.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  58. 58 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4255 Неутрално

    До коментар [#28] от "Нинов":

    " От 4 хил. години до сега се е наложило следното правило: "Който се захваща с големи проекти се нуждае от дълбоки джобове!" , защото винаги има огромни преразходи и закъснения."

    .....и фалити, отвъд които друг започва да поръчва музиката ! Китай няма да извади милиард за един доказано нерентабилен проект, само за снимка пред камерите ! И сметката му е добре направена ! Черногорците, обаче, сами са влезли в капана със сиренцето, големината на проекта не е оправдание за лакомията и човешката глупост, които стоят в основата и на тази авантюра......

  59. 59 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    До коментар [#46] от "Мусаши":

    И какви точно ползи ще донесе можеш ли да кажеш, че се не сещам нещо? Голям оборот на стоки през великото им пристанище? Мощно развитие на индустрията, движена от неизбродимата им работна ръка и иновации и природни ресурси?
    Смееех, смех! Църна Гора може само по един начин да се развива успешно - офшорна зона със скъпарски вили за богаташи и скъпарски хотели, по модел на Монако да речем или Монте Карло. Са това не им трябва магистрала, а яхтено пристанище и летище в Подгорица.

  60. 60 Профил на stem
    stem
    Рейтинг: 299 Весело

    Мдааааааааааа сега Китай колонизатор :)) Китай е държава на 6000 години но колониален опит няма. Докато едни 4-5 страни в Европа , колониален опит , а и нео колониален БОЛ. Но това е по малко важно . Цяла Европа е във тежък ВАСАЛИТЕТ към американския СЕНЬОР... Имаме финансов , военен , информационен , културен ...и още поне 10 вида тежки зависимости. Ако са АМЕРИКАНСКИ - "партньорски", ако са китайски ....колониални ! :)
    —цитат от коментар 5 на dejmos


    Тази мантра е много забавна, но още повече е скарана с историята. Китай е велика страна и велика цивилизация. Достатъчно е обаче да видим откъде е започнала и докъде се е разпростряла в течение на столетия и хилядолетия, за да разберете що е то истински "колониализъм". Който първо завладява, после "цивилизова", след това претопява стъпка по стъпка завладените народи. Европейският колониализъм (особено ако изключим испано-португалското завладяване на Средна и Южна Америка, от което се появиха накрая двайсетина различни нации със "смесена кръв и култура") е направо аматьорщина в сравнение с китайския.
    С целия ми респект към китайската цивилизация го пиша...

    Левичаро-либералстващите се заклеха да воюват до пълна победа на здравите сили над здравия разум!
  61. 61 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    Само да напомня, че тоя 1 милиард за Черна Гора се равнява, пропорционално на населението, на повече от 11 милиарда долара за България! Някои не се замислят като си пишат коментарите, че населението е 600 000.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  62. 62 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3089 Неутрално

    Авторът написа тази статия единствено за да покаже, че Китай е лош. И то много лош. Иначе всички знаем, че сиренето навсякъде е с пари. Боко у нас не само заряза Кресненския участък на "Струма", той го забрави. И то с помощ от Брюксел а не заем. А Черногорската магистрала е в пъти но-трудна, сложна и скъпа.
    Както и да е, каквото и да е, магистралата ще стане. С благоволението на Брюксел или без. Най-вероятно без, щото Брюксел истински пари няма. И ще има първа магистрала до Адриатика. А прословутият коридор №8 ще се забрави.

  63. 63 Профил на
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Бочето да гледа видеото, та да види какво се казва да се строи магистрала. 52 тунела и 82 виадукта..... Това да не ти е равното поле на Тракия.... И като правите сметка на църногорците, имайте предвид, че това е стратегическа инфраструктура, не разсъждавайте като баба ви Пена коги влезе в селската бакалия. Зад тази магистрала стоят яки стратегически цели.

  64. 64 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2433 Весело

    Свиквайте пиленца. Китай изкупува наред и тепърва ще гледаме сеир. Тръмп се опита да направи нещо, ама срещу него скочиха всичките западни олигарси, дето благодарение на пандемията (дошла от къде?) се събудиха двойно и тройно по-богати. А пък любимото ни ЕС и Вождът и Учителят БайДън планират да купуваме китайско оборудване за ВЕИ с ускорени темпове, че хептен да си дадем парите на жълтите. Това елитите няма да ги притесни - те пак ще са си елити. Такива като нас ще ни удари (както черногорците ще плащат като попове), поради което упорито ви се обяснява как "няма страшно".

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  65. 65 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2777 Неутрално

    До коментар [#23] от "dfjftriktrcdt":Тутция също попадна в китайския дългов капан и отърване няма======Какво отърване, бе мамул.....!Турция още от миналата година почна да праща композиции за Пекин....На 14 декември беше първата....След втората пратка вече спряха да го показват като новина....Който се страхува от търговия с Китай.....нека не търгува..... Близо през 60 държави ще минава линията......Никой с нормален разсъдък не би пропуснал този шанс..... ИкономисТ....
    —цитат от коментар 36 на eti mehter


    Пращате на Пекин дръжки без чушки,шалварите ме можетежда си вържете,оня с девствените мустачки ви изхарчи доларите и сега ви къркорят праните стомаси..Хихи.Китай ще чака банкрутирала Турция да и праща!Имате милиарди долара заем да плащате на Китай,Запада ви отряза безплатния обяд..Ислямис..т..

    shlshlshlshl
  66. 66 Профил на Henry
    Henry
    Рейтинг: 536 Неутрално

    А САЩ защо не помагат нали Черна гора била толкова стратегическа че чак опит за въоръжен преврат разкриха?
    —цитат от коментар 4 на Julian Mall


    И защо американския данъкоплатец да "помага"?

    Социалните придобивки, разпределяни с незначително или без никакво съобразяване с положените усилия, поощряваха беззаконието, улесняваха разпадането на семейството и заместваха осъзнатия полезен труд и самоупование с порочно подстрекаване към безделие и мошеничество. Маргарет Тачър
  67. 67 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 1823 Весело

    Магистрали, магистрали, магистрали...... Утре ще дойдат летящите коли. И точка.Мобилните телефони бяха фантазии, нали?!
    —цитат от коментар 15 на Красимир Андонов


    Най важното, за което пискат(ма не споменават) у тая статия е, че магистралата няма да са под контрол на НАТО, както у нас.

    Преди дни чух един натовски генерал да се хвали, че БЛАТО бил обезпечен на Балканите, с "надеждни коридори"(или нещо подобно). Това е главното.

    За какво мислите ЕС ни дава € да ги строим, и не обръща много внимание на чекмеджетата? Не на нас, тия...

    "Какво (може да) загуби Черна гора"? Демек НАТО.

    Та, "летящи коли" може и да додат, ма за летящи танкове и друга тежка военна техника, ще има (много) да чакаш...

    ☭ "Если у вас начинается дрожь негодования при каждой несправедливости, то вы мой товарищ" ☭ — Эрнесто Че Гевара ✭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  68. 68 Профил на jlh59313635
    jlh59313635
    Рейтинг: 494 Весело

    "Когато правите бизнес с китайците, трябва да внимавате. Когато Черна гора договаряше споразумението, не беше". Това на какъв език е, знае ли някой? :))

  69. 69 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 1823 Весело

    Какво се правим на интересни?За това, което е Китай сега, е виновен белия човек от Европа ; САЩ ; Канада и Австралия!Без инвестициите на белия човек и технологиите, предоставени на Китай от същия тоз бял човек, Китай нямаше да е много по-различен отколкото по времето на Хунвейбините!Кучето е заровено в двора на Никсън и Кисинджър!
    —цитат от коментар 17 на Tzar Vova Josei-ki


    Кучето е заровено в чекмеджето(имаше такъв филм). Демек, у системата, която ВИНАГИ търси големи/лесни печалби. Познай от три пъти името й?

    Цветът на кожата има значение само за "умнокрасивите"!

    ☭ "Если у вас начинается дрожь негодования при каждой несправедливости, то вы мой товарищ" ☭ — Эрнесто Че Гевара ✭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  70. 70 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    Много объркана статия.....и колко излиза на километър това чудо на строителството не разбрах, да можем да сравним с цените в България ?

  71. 71 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2777 Неутрално

    До коментар [#36] от "eti mehter":Я ми обясни най-накрая как Турция все праща кервани със стоки на всички посоки каквито са коментарите ти напоследък, а изнася стоки за 3900 лева на човек, а България за 8300 лева на човек:)Благодаря, че ще ми обясниш този парадокс.
    —цитат от коментар 39 на Да вярваме на истината


    И да му обясняваш на този пишман ислямис..т,няма да те разбере...Фактите и числата не са в неговата сфера и си бълнува по ислямски от глад и мизерия...

    shlshlshlshl
  72. 72 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2199 Неутрално

    До коментар [#46] от "Мусаши":И какви точно ползи ще донесе можеш ли да кажеш, че се не сещам нещо? Голям оборот на стоки през великото им пристанище? Мощно развитие на индустрията, движена от неизбродимата им работна ръка и иновации и природни ресурси? Смееех, смех! Църна Гора може само по един начин да се развива успешно - офшорна зона със скъпарски вили за богаташи и скъпарски хотели, по модел на Монако да речем или Монте Карло. Са това не им трябва магистрала, а яхтено пристанище и летище в Подгорица.
    —цитат от коментар 59 на uq

    Скъпарските курорти си ги има и в момента, Подгорица си има летище, но няма как да има яхтено пристанище, щото не е построена до морето.
    Отказът на ЕС да финансира магистралата най-вероятно е обоснован от желанието да се направи сечено на Сърбия, която освен самото Монтенегро би имала най-голяма полза от нея - сърбите ще ходили на море там, а не в Гърция, и би получила коридор към Средиземно море, което ще подпомогне външната ѝ търговия.

  73. 73 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 1823 Любопитно

    До коментар [#16] от "deaf":да се откопчи от Китай=======Интересно....След като първо са питали Брюксел и получили мълчание....веднага са се насочили към китайска банка.... Кое ли им е попречило да потупат за известно време топката...?Статията май наистина не е изчерпателна....
    —цитат от коментар 22 на eti mehter


    Да тупат и да не тупат- все тая. Брюксел(Запада) вече няма излишни € за периферията. На тях не им стигат.

    ☭ "Если у вас начинается дрожь негодования при каждой несправедливости, то вы мой товарищ" ☭ — Эрнесто Че Гевара ✭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  74. 74 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1207 Весело

    проекта бил с денивелация от 0 до 1500 м, десетки тунели, мостове и виадукти....... Трябвало е Бойко да им го направи ...........

  75. 75 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2777 Неутрално

    Свиквайте пиленца. Китай изкупува наред и тепърва ще гледаме сеир. Тръмп се опита да направи нещо, ама срещу него скочиха всичките западни олигарси, дето благодарение на пандемията (дошла от къде?) се събудиха двойно и тройно по-богати. А пък любимото ни ЕС и Вождът и Учителят БайДън планират да купуваме китайско оборудване за ВЕИ с ускорени темпове, че хептен да си дадем парите на жълтите. Това елитите няма да ги притесни - те пак ще са си елити. Такива като нас ще ни удари (както черногорците ще плащат като попове), поради което упорито ви се обяснява как "няма страшно".
    —цитат от коментар 64 на Тюфлекчия


    Ще му целуват краката на Тръмп,прав излезе и сега виждаме реалната картинка.Китайската експанзия трябваше да бъде спряна и Тръмп го направи."Хуауей" не могат да се окопитят още и са на трето място вече дори и в Китай,дори продадоха някои свои клонове за да не фалират...

    shlshlshlshl
  76. 76 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2916 Неутрално

    До коментар [#72] от "Toshko Afrikanski":

    Има логика в това,което казваш.

    На снимката този мост/виадукт ще е идеален за скокове с бънджи.

  77. 77 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1624 Неутрално

    Статията всъщност е силно изкривена... Черна гора може много лесно да рефинансира дълга си като вземе на заем $1млрд. и така да се откопчи от Китай...
    —цитат от коментар 16 на deaf


    То за земане са земАли, ама хесапя не излиза. Земаш 1 милярд на 2% лихва, ама немаш пари да го връщаш и затуй земаш нов на 2,9%
    https://seenews.com/news/montenegro-issues-750-mln-euro-bond-on-intl-markets-fin-min-724059
    След като не можеш да плащаш 2%, едва ли ше можеш 2,9%. А и като се откопчиш от китайците, тея новите къде си се вкопчил сигурно са некакви харабии: като им кажеш "Бате, немам пари" и они викат "карай, ше платиш кога имаш"

  78. 78 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 1823 Весело

    "Когато правите бизнес с китайците, трябва да внимавате. Когато Черна гора договаряше споразумението, не беше". Това на какъв език е, знае ли някой? :))
    —цитат от коментар 68 на jlh59313635


    Гугъл ТРАНСлейт? 😁

    ☭ "Если у вас начинается дрожь негодования при каждой несправедливости, то вы мой товарищ" ☭ — Эрнесто Че Гевара ✭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  79. 79 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4511 Разстроено

    UNITED EU UNION

    Проект не се финансира с денивелациция, тунели,
    мостове и виадукти. Пари трябват.
    Затова.

    Внушение за финансов наклон вкарва в настроение безпокоително всеки сериозен лихвар.
    Оптимистическо или песимистично. Все нестабилно.

    Явно чуждий интерес спъва ЕС и днес.
    Едрокрацията на Съюза.
    Интеграцията.

    Как?
    Дискриминация.

    Членки на ЕС третира Европа.
    По един начин.

    Членки на Черен списък, включая СМакедония, третира "специалист".
    Евразия. С другия начин

    "От години се изтъкваше и аргументът, че само тя на Балканите
    няма нито една магистрала.

    Той обаче не убеди ЕС да финансира проекта с денивелация от 0 до 1500 м,
    десетки тунели, мостове и виадукти.

    Не го направиха и двете проучвания (френско и американско) през 2006 и 2012 г.,
    посочили, че очакваният трафик няма да оправдае отдаването на концесия, освен ако Подгорица не субсидира тол системата с десетки милиони евро всяка година.

    За Европейската инвестиционна банка и Международния валутен фонд
    проектът остава необоснован, а ЕИБ призова

    да се изчака влизането на Черна гора в ЕС."

  80. 80 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 1846 Неутрално

    До коментар [#71] от "dfjftriktrcdt":

    Няма представа човекът от реалността:)
    Ще стават велика сила с износ на зеленчуци:)
    Само, че САЩ, Унгария и България произвеждат по 2200 килограма зърно на човек, а Турция по 500 килограма:)
    България консумира, преработва и изнася по 52000 тона плодове и зеленчуци на ден. 92% от зеленчуците и 67% от плодовете са българско производство.
    Понеже са вкусни са на 5 пъти по-висока цена от турските.
    Да си ме видял да пленява каква велика сила е България:)

  81. 81 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 1823 Весело

    Авторът написа тази статия единствено за да покаже, че Китай е лош. И то много лош.
    —цитат от коментар 62 на Judjuk


    Ма само как страшно гледа от аватара. Кат един хъш Туркия.

    ☭ "Если у вас начинается дрожь негодования при каждой несправедливости, то вы мой товарищ" ☭ — Эрнесто Че Гевара ✭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  82. 82 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 879 Неутрално

    Ние направихме сръбски поток за газ за Сърбия с наши пари, черногорците строят сръбска магистрала. за сърбите с тяхни пари. Интересно кой е този който подкокоросва правителствата на балканите да се самозастрелят в полза на сърбите.

  83. 83 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2199 Неутрално

    До коментар [#76] от "deaf":
    Минавал съм покрай този каньон, впрочем най-дълбокият в света след Гранд каньон, на места близо километър, кошмарно е, все едно караш през Искърския пролом, но над сто километра, а трафикът е много интензивен, особено през лятото.

  84. 84 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2428 Неутрално

    До коментар [#47] от "Нинов":

    Именно! Това казам и аз. През по-голямата част от истирията Черна Гора не съществува като самостоятелна държава. Освен това тези "Княжества" преди турското нашествие са били голям майтап. Всяко село е имало цар!

  85. 85 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1670 Неутрално

    Черногорският крал Никола I е инициирал Балканската война.Черна Гора, Сърбия, България и Гърция са били във военен съюз (подобен на НАТО).Никола шорти облигации на трите си съюзника, напада Османската империя, тя отвръща на удара, вкарвайки съюзниците в конфликта.... цените на обигациите се скапват и Никола касира килепир.
    —цитат от коментар 54 на Нинов


    Мойте познания по тия събития са леееко по-различни. Има една Българо -Черногорска спогодба от август 1912 г. в която Черна гора приема първа да започне военни действия срещу Османската импрерия, а България обещава да се намеси със свойте въоръжени сили на страната на Черна гора не по късно от 30 дни след началото на комфликта. Така че не може да обвиняваме Черногорския монарх в самостоятелни решения.

  86. 86 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 410 Неутрално

    Има два варианта:- черногорците се разбунтуват и вкарват в затвора корумпираните политици и "бизнесмени".- черногорският народ плаща откраднатият $1млрд. и нещата си продължават по старому.
    —цитат от коментар 1 на deaf


    И като вкарат корумпирани политици в затвора какво? Китай ще им опрости ли този дълг от $1 милиард? Пак ще плащат та ушите им ще плющят.

  87. 87 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 938 Неутрално

    Европа е твърде слаба, за да се противопостави на Китай. Въпросът не е в Черна гора, а в технологичното изоставане на Стария континент от Източния дракон. Ние пак сме от страната на булката. А при един политико-икономически съюз на Китай с Турция, може да се стигне до пълното изчезване на Българско. Докато сме в ЕС и НАТО сме абсолютно безпомощни.

  88. 88 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2201 Весело

    До коментар [#21] от "pavur":
    "през 2012 китайците излязоха пред германия по патенти и продължават да напредват."

    През 2019 изобретиха Ковид 19

    подпис
  89. 89 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1670 Неутрално

    Оставете Черна гора - взели един милиард и ние тука сме се закъхарили как ще го връщат. Ние дадохме повече от два милиарда долара за една тръба от Турция до Сърбия, но само се тупаме по гърдите и се хвалим - така ли. После газта увеличена, парното увеличено, инфлацията чука на вратата. Това трябва да е темата.

  90. 90 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2201 Весело

    До коментар [#87] от "Dimitar Kunev":
    "технологичното изоставане на Стария континент от Източния дракон"

    Вероятно имаш предвид съревнованието за ваксини между ЕС и Китай.
    Но в едни се прав. Китай произведе толкова много маски, че амо по повече от 40 за всеки жител на планетата.

    подпис
  91. 91 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4511 Разстроено

    UNITED EU UNION

    Криво друго беше е.
    Златната възможност спе.

    Осми Евро коридор.
    Първи коридор Балкански.

    Визията подмени...
    саботьор с паток душмански.

    Ако беше далновидна богата Европа,
    ЕС тоест, щеше да финансира Коридора 100%
    срещу бъдещи постъпления от такси.
    Още: зарад Европейското му културно и въобще геополитическо значение.

    Азия или ЕВразия, как се свърза с мост до Крим?
    Реторичен е въпроса, но показва: не вървим...

    До коментар [#77] от "dosetliv":

    Статията всъщност е силно изкривена... Черна гора може много лесно да рефинансира дълга си като вземе на заем $1млрд. и така да се откопчи от Китай...
    —цитат от коментар 16 на deaf

    То за земане са земАли, ама хесапя не излиза.
    Земаш 1 милярд на 2% лихва, ама немаш пари да го връщаш и затуй земаш нов на 2,9%
    https://seenews.com/news/montenegro-issues-750-mln-euro-bond-on-intl-markets-fin-min-724059
    След като не можеш да плащаш 2%, едва ли ше можеш 2,9%.

  92. 92 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    Черна гора да са мислили преди да започнат магистралата!

    Сега бил виновен Китай! Много им е лесно, търсят помощ от ЕС, да се оправят сами!

  93. 93 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1414 Неутрално

    Китайците вече държат Бар, магистралата им трябва за връзка с придунавските страни на Европа. Картинката с опорите в речните долини е невиждана за Балканите, но е обикновена гледка в планините на Китай. Няма по-добри мосто- и пътестроители от китайските компании. Черногорците пък са красива човешка порода - високи и сухи като модни манекени. Красива природа, хубав мързелив народ, до топло море с лесен живот. Навсякъде се говори елементарен руски, възрастните го владеят прилично. Пристанищата са пълни с яхти на милиардери от изток и запад. Де да бях черногорец, ама съм пусто само 50 % македонец...

  94. 94 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2428 Неутрално

    До коментар [#53] от "quatro_4x3":

    До коментар [#45] от "Stargate": " Всъщност, Черна Гора е поредният пример за разбиването на Балканите от западните държави!" Русия не е западна държава. Нещо си се объркал.
    —цитат от коментар 53 на quatro_4x3


    Всъщност последното пренареждане на границите на Балканите беше през 90-те и няма нищо общо с Русия, цялата конфигурация беше направена от САЩ и Западна Европа. Появиха се 4 измислени държави. Босна, Косово, Черна Гора и Македония. Нито едната няма да просъществува дълго.

  95. 95 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4511 Разстроено

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    И ти да беше превратаджия като Julian Mall... ;)

    Всъщност, друга е играта.
    Косвено тъй тъмнината федирация издига в равенство и ти намига

    До коментар [#50] от "vassilun":

    А САЩ защо не помагат нали Черна гора била толкова стратегическа
    че чак опит за въоръжен преврат разкриха?
    —цитат от коментар 4 на Julian Mall

    А пък бият негрите!
    САЩ не се и споменава в статията, но на някои им са бръкнали някъде отдавна
    и не могат да преживеят и ден без да плюят по САЩ!

  96. 96 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2428 Неутрално

    До коментар [#55] от "Храбър":

    Хората ти говорят за хватките на Китай, а ти въртя и сука та пак до "западните държави" я докара.
    —цитат от коментар 55 на Храбър


    Не "хората", а "пропагандната машина" ми говори за Китай. Аз специално съм много против Китай да се развива по този начин, но същите лицемери, които наричаш "хората" от алчност направиха Китай световна сила. Сега се правят на ощипани!

  97. 97 Профил на fxo521082419
    fxo521082419
    Рейтинг: 119 Неутрално

    До коментар [#87] от "Dimitar Kunev":

    Тоест, извън ЕС ще дръпнем напред силно? Ще сме независими, ще имаме силна икономика? Откъде излизате такива..

  98. 98 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1198 Неутрално

    До коментар [#35] от "Веселин Дечев":

    Пише, че корумпирани черногорски политици са изяли заема. За което са виновни китайците. Що са виновни, не става ясно.

  99. 99 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4511 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Успокой се в състояние споко.
    Не могат те ощети с махленски претенции по медиите.

    Ако си купила ценни книжа в юани, честта ти е гарантирана.
    Стойността на закупените комунистическите акции, дял.
    Плюс дивиденти.

    До коментар [#92] от "Дария Колев":

    Черна гора да са мислили преди да започнат магистралата!

    Сега бил виновен Китай!

    Много им е лесно, търсят помощ от ЕС,
    да се оправят сами!

  100. 100 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 1823 Весело

    До коментар [#66] от "Henry":

    "И защо американския данъкоплатец да "помага"?

    https://is.gd/nP51wp ? 🤷‍♂️

    ☭ "Если у вас начинается дрожь негодования при каждой несправедливости, то вы мой товарищ" ☭ — Эрнесто Че Гевара ✭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK