Автономните коли тръгват по улиците на Германия още догодина

Автономните коли тръгват по улиците на Германия още догодина


Бундестагът дава зелена светлина на автономните автомобили още през 2022-а година, съобщава "Дойче веле". Каква ще бъде ролята на шофьорите в новите превозни средства?


Германия е една от първите държави, приела законови правила за въвеждане на автономно автомобилно движение. Законът, одобрен от Бундестага, трябва да даде на автомобилите от т.нар. четвърта степен на автономно шофиране още от 2022-а година възможността да се движат по определени отсечки.


Шофьорът може да подремне по време на движение


При напълно автоматизираното шофиране от четвърта степен компютърът е в състояние за определено време - включително и за по-дълго разстояние, да поеме пълното управление на автомобила, без да бъде контролиран от човек. Този, който се вози в колата, е практически само пътник и може дори да подремне по време на пътуването или да говори по телефона. Но трябва да е в състояние да управлява автомобил.




Автомобилите от този вид могат да се справят със сложни транспортни ситуации, като например внезапно появили се ремонти по пътя, без да се налага шофьорът да се намесва, обясняват от БМВ. Компютрите ще алармират само при нужда - като например срив в системите. А ако шофьорът не забележи предупреждението, компютърното управление ще насочи автомобила към паркиране извън платното за движение.


Досега - само със специално разрешение


Автомобилната индустрия вече е изградила в специалните модели автоматични системи за изпреварване, смяна на лентата или спиране. Сега предстои следващата стъпка: технологията да започне да се използва за самоуправляващ се редовен транспорт или за превоз на стоки. В законопроекта е записано още, че е възможно и приложение в обществения транспорт в рамките на общините. Предстои законопроектът да бъде одобрен и от горната камара на германския парламент - Бундесрата.


Очаква се, че бързите реакции на техниката ще доведат до увеличаване на сигурността на пътя след въвеждането на автономното движение. Досега автономните автомобили можеха да се движат само със специално разрешение на територията на дадено предприятие. В случая става дума за малки, в повечето случаи бавно движещи се електрически бусове, които превозват група хора без шофьор.


Бизнесът е за милиарди


"В перспектива автономното шофиране ще революционизира нашата мобилност, за което има нужда от съответните предпоставки и рамкови условия", заяви говорителят на християндемократите по цифровите въпроси Танкред Шипански. И Съюзът на германската автомобилна индустрия изразява задоволство: "Клиентите, промишлеността и държавата Германия ще имат изключителна полза". Очаква се Германия да се превърне в "световен лидер" в тази сфера.


Бундестагът взе важно решение и по друга технология на бъдещето - електромобилите. До 2023 година с държавно финасиране ще бъдат изградени 1000 допълнителни бързи станции за зареждане с мощност над 150 киловата. В момента в Германия има около 800 подобни станции.


Милиарди се инвестират в автономните автомобили


Американски концерни като "Гугъл" и "Тесла" вече отдавна са готови да приложат своите технологии в ежедневието. "Епъл" също разработва автономен автомобил, както и няколко китайски производители.


Софтуерът и дигитализацията са основни приоритети и във визията за развитие на Фолксваген, Даймлер и БМВ, за които ще бъдат отделени инвестиции, възлизащи на милиарди. Целта на концерните е да останат независими от американските технологични гиганти, тъй като бизнесът е огромен. Швейцарската банка UBS прогнозира, че през 2030-а година с автомобилен софтуер ще могат да се спечелят почти два трилиона долара.

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1190 Весело

    Определено не вярвах, че ще дойде края на КАТ, ама явно доде.

  2. 2 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3688 Любопитно

    До коментар [#1] от "442":

    Няма и да дойде, поне още петдесет години. После ще видим.

  3. 3 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    Не стана ясно кой ще е виновен при инцидент - колата, оня дето си дремва в колата или производителят на колата.

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  4. 4 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3097 Весело

    Ще има яко вдигане консумацията на шнапс и бира ...

  5. 5 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 958 Неутрално

    Не стана ясно кой ще е виновен при инцидент - колата, оня дето си дремва в колата или производителят на колата.
    —цитат от коментар 3 на Taiga


    Въпроса е отдавна решен в авиацията и железопътния транспорт,

  6. 6 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 105 Неутрално

    До коментар [#3] от "Taiga":

    "Не стана ясно кой ще е виновен при инцидент - колата, оня дето си дремва в колата или производителят на колата."

    Производителя! А ние ще се хващаме за всеки един инцидент с автономни коли, като причина никога да не ги въведем. Нищо, че у нас умират в пъти повече хора в пътни инциденти.

  7. 7 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 1143 Неутрално

    Професията шофьор се е запътила към кофата.

  8. 8 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4033 Любопитно

    С каква максимална скорост ще бъдат?

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  9. 9 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3049 Неутрално

    Автономните автомобили са доста далеч.

    Има ситуации в които могат да карат, но пълна автономност на тоя етап с тези технологии няма как да бъде постигната.

  10. 10 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    Едно от най-лесните за въвеждане приложения ще е за камионите на междуградски курсове. Големите земеделски машини вече са автоматизирани и операторът, пардон комбайнерът, често прекарва деня пиейки и слушайки Планета (в България), шофьорите на тировете са следващите, които ще си цъкат на телефона или играят игри докато спрат да са задължителни за резерва в кабината.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  11. 11 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Автономните автомобили са доста далеч.Има ситуации в които могат да карат, но пълна автономност на тоя етап с тези технологии няма как да бъде постигната.
    —цитат от коментар 9 на realguru


    И в статията си пише, че ще се въвежда за определени отсечки и при определени условия. Никой не очаква ей така от днес за утре да си вземеш новата автномона кола и да кажеш "карай към Златните" и да легнеш да спиш. Постепенно ще се случва това, но вече започва да се случва.
    И колкото повече коли-роботи стават, по-лесно ще се синхронизират помежду си и по-безопасно ще става движението.
    The future is now, old man.

  12. 12 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1785 Неутрално

    Добре дошли в "прекрасният нов свят", макар и не по Олдъс Хъксли...
    Дехуманизацията е в пълен ход!!!

  13. 13 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Добре дошли в "прекрасният нов свят", макар и не по Олдъс Хъксли...Дехуманизацията е в пълен ход!!!
    —цитат от коментар 12 на selqnin


    Не се притеснявай. По нашите ширини още е честа гледка да видиш каруци с конски или магарешки впряг из градовете. Ще си останем "хуманни" още дълго време.
    А ако толкова се опасяваш от "дехуманизацията", има и други страни по света, които са още по-"хуманни" от България - най-вече из Африка и на изток.

  14. 14 Профил на Deadpudding
    Deadpudding
    Рейтинг: 586 Весело

    До коментар [#1] от "442":

    Ще се напълни с компютърно неграмотни компютърни специалисти които да го преглеждат тоя софтуер. Как иначе без КАТ ?!

    This is the place where puddings die.
  15. 15 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2658 Неутрално

    До коментар [#6] от "L Glassman":

    Производителят да е виновен? Хм-м-м-м-м...?! Производителят ще предлага автомобил, който може да измине сам разстоянието между точка А и точка Б. Но вината ще е на собственика. Не виждам кой производител ще издържи на хиляди искове за обезщетения.
    Тук вече ще опира до някакво доверие. Но си мисля, че приказките за изкуствен интелект са преувеличени. Ако става въпрос за транспорт по един или няколко затворени маршрута, тогава да. Но за движение по пътища и магистрали към настоящия момент, едва ли. Още доста години трябват.
    Мисля, че инцидентите при много автономни автомобили ще бъдат ужасяващи. Всичко ще е добре до момента в който, нещо се обърка.

    Бивш tww09306483.
  16. 16 Профил на balla
    balla
    Рейтинг: 608 Неутрално

    То в България си караме автономно, задкурмилното устройство неграмотно, пияно и дрогирано, а колата на кара си където и както иска.

  17. 17 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 923 Неутрално

    Това са бели лястовици, до масовото ползване има поне 50г. !!!!

  18. 18 Профил на rvr12572942
    rvr12572942
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Няма как да имаме напълно автономни превози при пътна мрежа съобразена за автомобили с шофьор. За да се осъществи напълно идеята, ще е необходимо да се изгради отново цялата пътна инфраструктура в поне развития свят, така че да отговаря на нуждите на автономните коли, което ще е колосален разход.
    Аз в Търново не мога да си представя като как ще се движат автономни автомобили, камо ли в някои италиански градчета.

  19. 19 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4140 Весело

    С каква максимална скорост ще бъдат?
    —цитат от коментар 8 на hamiltonf


    Българският вариант поне с 200 😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  20. 20 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    До коментар [#18] от "rvr12572942":

    Като се говори за автономен автомобил не трябва да си мислите за стар голф дето може да кара през полето и без път. Представете си как излизате от града и включвате автономния режим и тя ви вози по магистралата докато вие си цъкате на телефона и по някое време ви сигнализира че вече и е много трудно и вие си поемате контрола. И в зависимост от условията и другите автомобили, може да имате 100% автономност или последните 1-2км да трябва да си я управлявате сам.

  21. 21 Профил на Ганьо  ла фурия Балканиола
    Ганьо ла фурия Балканиола
    Рейтинг: 844 Весело

    До коментар [#12] от "selqnin":

    карай си каруцата, кунсервиран трол.

  22. 22 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    До коментар [#17] от "valtoro":

    Абе не знам, Теслите и днес ги могат повечето от тия неща. На магистрала си карат сами като има изискване да си държиш ръцете на волана уж ама има и как да се заобиколи. Маса народ си гледат в телефоните докато теслата си кара по магистралата. Сама си изпреварва, сама си ускорява и намалява. Има и съвсем автономен режим - може да застанеш пред изхода на мола и да я викнеш (през телефона) и тя ще ти дойде от където си я паркирал.

  23. 23 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    До коментар [#9] от "realguru":

    Гледайте някои реален клип от камера на Тесла и ще си промените мнението.

  24. 24 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1173 Неутрално

    Добре дошли в "прекрасният нов свят", макар и не по Олдъс Хъксли...Дехуманизацията е в пълен ход!!!
    —цитат от коментар 12 на selqnin


    В ежедневието си предпочитам да се возя, а не да шофирам. Намирам това за точно обратното на "дехуманизация".

  25. 25 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    Всички тези милиарди, които се инвестират в името на "революцията" и това уж да ни направят живота по-лесен, е с идеята да се спестят разходите за заплати на шофьори. Таксита, камиони, и т.н. ще почнат да се карат сами, за да не се плаща на някой да ги кара. Разбира се, в името на удобството, сигурността и благото на човечеството. Както се направи вече и с много други професии, и продължава да се прави.
    Остава въпросът в бъдеще, когато вече почти не останат нормални професии, освен програмист или инженер по роботите, от какво ще изкарват пари останалите хора, за да могат да си купят самоуправляващи се автомобили?

  26. 26 Профил на Ганьо  ла фурия Балканиола
    Ганьо ла фурия Балканиола
    Рейтинг: 844 Неутрално

    До коментар [#25] от "Камен":

    с каквото си изкарват милионите, работили преди 100 години по полетата цял ден. Едни професии изчезват, появяват се други.

  27. 27 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3049 Неутрално

    в статията си пише, че ще се въвежда за определени отсечки и при определени условия. Никой не очаква ей така от днес за утре да си вземеш новата автномона кола и да кажеш "карай към Златните" и да легнеш да спиш. Постепенно ще се случва това, но вече започва да се случва.
    И колкото повече коли-роботи стават, по-лесно ще се синхронизират помежду си и по-безопасно ще става движението.
    The future is now, old man.
    —цитат от коментар 11 на redguy


    Good luck with the future :)

    Само че то няма да се случи докато си жив. :)

    ИИ (изкуствен интелект) е толкова далеч от човешкия, че не може да си представиш, затова и казах че със съществуващите технологии няма начин да стане.

    Вземи да прочетеш малко статии от специалисти и за ИИ и за автономни автомобили, за да видиш че и те си признават колко са далеч.

    Асистиращите системи определено помагат за избягване на инциденти - това никой не го коментира. Но както каза да се качиш на колата, да легнеш да спиш и тя да те закара до Златните няма да го видиш докато си жив младежо.

  28. 28 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3049 Неутрално

    До коментар [#17] от "valtoro":Абе не знам, Теслите и днес ги могат повечето от тия неща. На магистрала си карат сами като има изискване да си държиш ръцете на волана уж ама има и как да се заобиколи. Маса народ си гледат в телефоните докато теслата си кара по магистралата. Сама си изпреварва, сама си ускорява и намалява. Има и съвсем автономен режим - може да застанеш пред изхода на мола и да я викнеш (през телефона) и тя ще ти дойде от където си я паркирал.
    —цитат от коментар 22 на m17


    Е ти клипче на Ауди още преди Тесла да ги има като компания.

    https://www.youtube.com/watch?v=b_m8DqTlOLE

    Но това не прави колата автономна.

  29. 29 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3049 Неутрално

    За който му се чете, статия от човек дето работи в индустрията и си изкарва парите с това, а не разбирачи по форумите.

    https://blog.piekniewski.info/2021/05/12/ai-mid-2021/

    А който го мързи да чете има клипче на последен ъпгрейд на Тесла как се справя в една сравнително проста ситуация.

    https://www.youtube.com/watch?v=antLneVlxcs

  30. 30 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    До коментар [#5] от "slonsco":

    И решението е?
    Споделете го да го чуем...

  31. 31 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    До коментар [#6] от "L Glassman":

    Производителят няма как да носи отговорността. Просто защото за кратък период от време всички производители ще фалират поради обезщетенията които ще трябва да плащат.
    Алтернативата е да прехвърлят някъде финансовият риск, като където и да го прехвърлят това ще оскъпи всеки явтомобил драстично.

  32. 32 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    До коментар [#15] от "Petleshev":

    Момента, в който нещо се обърква отдавна е дошъл. Нарича се разглворно хакване на системата...
    Та в бъдеще в което всеки автомобил се управлява пт софтуер да видим кой ще гарантира сигурност на софтуера и като следствие сигурност на автомобила.
    Припомням скорошната статия с горивопровода в САЩ. Хайде сега се сетете какво става ако същите хакнат системата на Форд на пример в която са вързани няколко милиона автомобила...

  33. 33 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1929 Весело

    С каква максимална скорост ще бъдат?
    —цитат от коментар 8 на hamiltonf


    С нормалната максимална скорост за модела. Това колата, ама ако питаш с каква скорост ще се движи по пътя... споко, ще спазват ограниченията за да ги изпреварваш "все едно са спрели"...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK