Учени обявиха, че за пръв път са разчели целия човешки геном

© Associated Press

Книга с инструкции с 3.055 млрд. букви - така изглежда би изглеждал, записан на хартия геномът на което и да било човешко същество. Учените имаха приблизителна представа за това, но липсваше част от пъзела - 8% от ДНК оставаше "невидима".

Вече не е така. Двайсет години след като бе обявено първоначалното секвениране на целия човешки геном, "черновата" изглежда завършена. Международен екип учени обяви в публикация от 27 май, че вече може да предостави "първата наистина завършена секвенция" (последователност от букви, представяща първичната структура на ДНК).

Публикуваното изследване все още няма външна оценка. Ако обаче тя потвърди откритието, бъдещето на медицината може да се промени. Колкото по-добро е разбирането за генетичния код, толкова по-добри специализирани лекарста могат да се правят, включително от типа, който даде тласък на първите ваксини срещу коронавируса.

Т. нар. Консоциум Т2Т е воден от биолога Карън Мига от Калифорнийския университет на Санта Крус и биоинформатика Адам Филипи, стоящ зад първото разчитане. Изследователите смятат, че започва нова ера в генетиката.

От работата им е известно, че човешкият геном има 19 969 гена, свързани с производството на протеини, от които 140 са открити от консорциума. Според някои изследователи липсващите парчета от пъзела може да са изключително полезни при намирането на грешки в ДНК, водещи до болести като рак и други.

Хората имат 46 хромозоми в 23 двойки, а всеки от десетките хиляди гени в тях се състои от базови двойки от дезоксирибонуклеотиди (откъдето идва и пълното име на ДНК - дезоксирибонуклеинова киселина) - аденин (А), тимин (Т), гуанин (G) и цитозин (С). Броят на базовите двойки в генома е десетцифрен.

Клетки от случай на моларна бременност (оплодена яйцеклетка без ядро, която расте, но не може да се превърне в бебе) са използвани за секвенирането защото биха изисквали по-малко изчислително усилие (тъй като имат две копия от същите 23 хромозоми, а не два различаващи се комплекта хромозоми).

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

3. 3 Профил на hamiltonf
    hamiltonf

След 10-на години продължителността на живота рязко ще се увеличи, може би с 20, 30 год., а според някои учени, след още 10 - с до и над 50-год., просто точно това революционно научно откритие им бе необходимо.

Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  4. 4 Профил на riy15648635
    riy15648635

Хората сме биокомпютри , създадани и дарени със съзнание от Господ/ висш разум /. Господ ни праща множество сигнали за да ни накара да се развием с правилната посока, най-силния от които е изпращането на Исус (който за разлика от нас носи гените на самия Господ ) на земята. Много голяма част от нас обаче остават слепи за тези сигнали.

5. 5 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров

Гените са проявление на нещо по сложно. Най важна е комбинацията и съчетанието им, което прави нещата твърде сложни за "разчитане".

6. 6 Профил на Николай_1
    Николай_1

До коментар [#2] от "Тошо Кочев":

7. 7 Профил на Тюфлекчия

8. 8 Профил на deaf
    deaf

Това е като да се "разчете" баркода... И какво от това? Знаете какво е цената на стоката,но не знаете какво съдържа от научна гледна точка.

9. 9 Профил на deaf
    deaf

До коментар [#7] от "Тюфлекчия":

Не те разбрах много-много... Полът е генетично заложен и човек не може да избира дали да е мъж или жена.

10. 10 Профил на herbaltea
    herbaltea

До коментар [#1] от "Един вампир броди из Европа":

Според мене нейният е поне два пъти по-къс от този на нормален човек

11. 11 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis

—цитат от коментар 8 на deaf

Какво от това? Генно инженерството като за начало, сума ти болести ще останат в миналото. Но теб това не те бърка, твоят живот започва с ракията и свършва под масата.

13. 13 Профил на voxy
    voxy

До коментар [#8] от "deaf":

ти сериозно ли ги пишеш тия, сега много по-лесно ще може да се отсеят причините за определени болести след като ще може да се навържат данните геном-заболявания при милиони хора и да се анализират. Генното модифициране на човечеството е ясно че се задава резултатът ще е нов вид реално - без голяма част от болестите и вероятност да се "излекува" стареенето на клетките.

-voxy
  14. 14 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров

До коментар [#11] от "chepokalipsis":

Генното инженерство е да се бъзикаш със механизми, които не разбираш.
    Книгата и филмът "Дивергенти" описват какво се случва тогава.

15. 15 Профил на Бланш
    Бланш
    Рейтинг: 1914 Неутрално

И сега човек, ще стане "съвършен".

Македонски ген намериха ли?

17. 17 Профил на elias62
    elias62

За прекалените оптимисти е нужно известно пояснение. Човекът е съставен не от гени, а от вода и протеини. Тоест, от разтворени белтъци. Всеки ген синтезира средно по около 5 различни белтъка - учените не знаят защо, нито дори функциите на повечето от тези белтъци. Изучаването на въпросните около 100 000 протеина ще отнеме доста време. Едва ли някой ще се занимава със сериозно генно инженерство, без да има решителен напредък в протеомиката (науката за протеините). Един известен учен беше сравнил изследванията в тази област, използвайки известната древногръцка апория за Ахил и костенурката. Учените са в ролята на Ахил, но колкото и да бързат не могат да настигнат "костенурката" (докато стигнат до нея, тя леко е напреднала и това се повтаря постоянно). Обаче, според този учен, разликата с древната задачка-закачка, е, че в биологическите науки "костенурката" бяга много по-бързо от "Ахил". Всяко ново откритие само разширява хоризонта на изследванията, а учените са ограничен брой. Крейг Вентър бе признал в тази връзка, че един учен (или екип) цял живот изследва един ген, но знае доста малко за работата на другите учени. Информацията е колосална и трябва свръхчовешки интелект (напреднал ИИ), за да се извърши пробив в биотехнологиите. Проблемът е, че, за да бъде разработен такъв ИИ е необходим, изглежда, именно решителен пробив в областта на биотехнологиите ;)

18. 18 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия

До коментар [#9] от "deaf":

Аз говоря за сексуалност, не за пол. Щото нЕкои другарЕ упорито твърдят, че извращенията били "вродени" и никой не си избирал, ама досега не са намерили ген, дето да определя дали си гей или хетеро. Иначе за пола все още не могат да намерят учен, който да си плюе на дипломата и да каже, че не е биологическа реалност, а "конструкт" и тия ги пишат само разни хуманитаристи, които никой смислен човек не слуша.

19. 19 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров

До коментар [#17] от "elias62":

Питагор го е казал - колкото повече знам, толкова повече не знам.

20. 20 Профил на fkx271057397
    fkx271057397

До коментар [#7] от "Тюфлекчия":
    Колежке, генът на “сексуалноста” отдавна е открит. Инжектира се с кожена спринцофка от някой батко или чичко и така набитата сексуалност е завинаги.

21. 21 Профил на riy15648635

—цитат от коментар 7 на Тюфлекчия

Не всичко е от гена. Процесите са много по-сложни. Номер 17 е описал част от проблема. Освен това имаме взаимодействия на продуктите на гените, множество хормони , рецептори, рецепторни модулатори, резистентост на рецепторите и т.н. Мисли си за човешкото тяло като за компютър, който е 100000 пъти по-сложен от обикновените компютри. Част от хомосексуалните проблеми са вече описани. Във всеки организъм , било мъжки или женски се синтезира тестостерон и естроген. Като се обърка пропорцията се обърква и поведението. Кастор Семеня е такъв пример, но има и много други.

22. 22 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков

Вероятно става дума за нормални човеци, мутациите са безчет......

23. 23 Профил на pepisky
    pepisky

Развитието на науката не винаги е довело до добро. Трябва да има регулации преди, а не след откритията. Както с атомните бомби, да се ограничават след като сме се натъпкали с тях.

24. 24 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия

До коментар [#21] от "riy15648635":

25. 25 Профил на Petko Boukov
    Petko Boukov

—цитат от коментар 4 на riy15648635

Не бих имал нищо против религиозните хора, ако не парадираха с религията си и не я натрапваха на другите.

Тези, които те карат да вярваш в абсурди, могат да те накарат и да вършиш зверства. Волтер, 1765
  26. 26 Профил на Darkman
    Darkman

До коментар [#2] от "Тошо Кочев":Това са успели да направят обаче учЕни от МГУ - Московский Госодарствений Уневерситет - имени Ломоносова
    —цитат от коментар 6 на Николай_1

Или Российский университет дружбы народов Патрис Лулубма

Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж

До коментар [#9] от "deaf":

Също така не може да избира дали да е висок и нисък?

28. 28 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#3] от "hamiltonf":

Според едно изследване 120-130 г е максимално възможната възраст до която може да живее човек. На тази възраст запасът от устойчивост на човешкия организъм достига нулата и най-малкия стрес би го убил .

29. 29 Профил на Rex
    Rex

До коментар [#21] от "riy15648635":Кастор Семеня и много други са пример за аномалии, които си имат научно обяснение. Аз говоря за поведение, което някои се опитват да ообяснят с биологията и генетиката като "вродено", какъвто е проблемът на Семеня (за който ѝ съчувствам, щото при нея наистина е вродено състояние). За тяхно съжаление обаче няма никакви доказателства за подобно нещо. Тук не става дума да се обвиняват или дискриминират хората с различна сексуалност, а да спрат да се говорят глупости по темата, че напоследък много се разпищолиха някои.
    —цитат от коментар 24 на Тюфлекчия

Абе може и да е вродено. Само до преди 80 години ние нямахме доказателства че гените съществуват. Аз не вярвам че някой може да обърне резбата щото някой му казал че е много хубаво да си гей.

Ясно!
    Темата зави отново в посока гейове, мигранти и македонци!

31. 31 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#24] от "Тюфлекчия":

32. 32 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda

Перфектно, а скоро даже гласуваха относно експериментирането с хибридни ембриони човек/маймуна и др животни., след 14 дневната граница, тоест след време можем да видим, първото прасе на 2 крака, владеещо английски буквално :))) Преди туй ще видим китайския мутант, щото те задръжки нямат :))) Човешкия живот се оценя на килограм или както месаря оценя всяка част от животното :))

33. 33 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda

До коментар [#30] от "klimentm":

Принципно е възможно да създадеш дизайнерски вирус за всякакъв тип хора .. Колкото сме различни, толкова и някои неща се повтарят в генетиката ни като цяло :)) Например можеш да да направиш такъв, които да напада основно хора със сини очи :))

Разработването на био оръжия и дори изпускането/пускането им е по лошо от пускането на ядрена глава, щото това оръжие продължава се развива дълго, след като последствията от бомбата отминат :)))

34. 34 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1395 Гневно

—цитат от коментар 3 на hamiltonf

Шшшт! Тихо, че няма да видим пенсия още сто години!!

Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  35. 35 Профил на realguru
    realguru

—цитат от коментар 3 на hamiltonf

Няма как да стане. Повечето от заболяванията не са свързани с гените, а с начина на живот. А той не се променя лесно.

36. 36 Профил на Brasil
    Brasil

До коментар [#18] от "Тюфлекчия":

Мисля, че отдавна е доказано, че гей ставаш, а не се раждаш.
    До коментар [#31] от "tigervi":

Всъщност няма никакви доказателства за обратното.

37. 37 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda

До коментар [#35] от "realguru":

Това, че си генетично в рисковата група, не значи, че болестта задължително ще се появи, стига да водиш здравословен живот.. Поведенията, които практикуваме, променят как гените се изразяват..

Може да имаш гените на дълголетник, но ако къркаш, пушиш и практикуваш други рискови поведения..... Но предпоставките за дълголетие са там.... Както продуктите за баница са на масата и може да е прекрасна баница, а може и да я изгориш..

38. 38 Профил на Obh
    Obh

—цитат от коментар 25 на Petko Boukov

Той не натрапва. Този форум е затова - всеки да си каже мнението. Натрапване на мнението е да пишеш след една статия 20-на постинга. Точно ти да се оплакваш, с твоите крайно едностранчиви, двубитови политически предразсъдици, е малко перверзно.

Ние не сме плод на еволюция, а изкуствено създадени.Докато създателите не решат да ни разкрият тайната на нешето ДНК, ние няма да стигнем до края.

40. 40 Профил на k_
    k_

Генетиците, подобно на физиците въведоха понятието "тъмна генетика" с което обозначават вериги от гени за които нямат никаква идея за какво служат.
    Активират се само при определени условия и само при някои индивиди.
    Много по-сложно е от колкото се представя на публиката, но определено е малка стъпка напред в прогреса.

41. 41 Профил на Obh
    Obh

До коментар [#9] от "deaf":Също така не може да избира дали да е висок и нисък?
    —цитат от коментар 27 на klimentm

Това за височината не ми се струва вярно на 100%. Донякъде може да е генетично определено, но донякъде е и функция на начина на живот, на хранене, на културна среда. Чувал съм да казват, че италианците в САЩ са по-високи от тези в Италия.

42. 42 Профил на k_
    k_

До коментар [#37] от "Ramon Asvalda":

Ако си под постоянен стрес и панически внимаваш какво ядеш и броиш калории също няма да живееш дълго.

43. 43 Профил на xol141029808
    xol141029808

—цитат от коментар 4 на riy15648635

Пий си хапчетата такива като теб горят книги и хора...

44. 44 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda

До коментар [#43] от "xol141029808":

Съгласен съм ,че прекаленото религия води до оправдания за насилие, но комунизма откакто е създаден и до ден днешен продължава да убива хора, а те се кланят основно на материализма :)))

Комунистите са по добри в горенето, но са и прагматични, смисъл осъзнали са, че запалването на огъня ще им коства повече ресурси от един куршум, пък разстрелването им коства един работник(роб) за комуналните ферми и гулази, който могат да използват, докато падне :))

Тоест ако трябва да избирам, предпочитам религиозните пред материалистичните комунисти :)))

45. 45 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия

До коментар [#24] от "Тюфлекчия":Всъщност няма никакви доказателства, че хомосексуализмът е въпрос на възпитание.
    —цитат от коментар 31 на tigervi

Аз не твърдя, че е въпрос на възпитание. Познавам достатъчно гееве, за да съм наяссно, че никой не ги е учил да бъдат такива (говоря преди поколението на миленялите, щото при тях вече е мода). Също така съм забелязал някои много сериозни и повтаряеми прилики в житейските им истории, та имам своя теория по въпроса. Но тъй като не съм учен, чакам някой такъв да сложи край на спора и да открие ген, който предопределя сексуалните предпочитания и да приключваме темата. Пак казвам - да е лекар, биолог и т.н., не завършил gender studies ако ще у Харвард или Оксфорд да е. Щото по темата се изказват предимно такива герои - явно другите вече не смеят.

47. 47 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#44] от "Ramon Asvalda":

Комунизмът е също вид религия.

48. 48 Профил на Мусаши
    Мусаши

—цитат от коментар 7 на Тюфлекчия

Ако бяха открили такъв ген,досега хиляди пъти да са го публикували.Ама няма,няма.И в склада няма,както казваше старшината на ротата

49. 49 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki

До коментар [#4] от "riy15648635":

Брях!

Горките Индийци!
    Как ли се оправят, като си нямат Исус, а и си имат не един, а хиляда Господа, които често и се млатят един-друг!

50. 50 Профил на Мусаши
    Мусаши

[quote#29:"Rex"][/quote]

Що тогава в затворите гейовете са в пъти повече, отколкото на свобода?

51. 51 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#45] от "Тюфлекчия":

52. 52 Профил на tigervi

До коментар [#50] от "Мусаши":

Интересно от къде имаш такива данни?

53. 53 Профил на AModoMio
    AModoMio

—цитат от коментар 4 на riy15648635

Не само слепи, но и глухи.

"Ако ние нямахме взаимоотношения с политиците щяхме да бъдем една банда от чакали. Или една обикновена банда и щяхме да бъдем анулирани." Тото Риина след атентатите
  54. 54 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#53] от "AModoMio":

...за щастие!

55. 55 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 2015 Весело

До коментар [#24] от "Тюфлекчия":

Мани, те още историците са заприказвали по тая тема, та да можеш ти сега да се пънеш, че много се било приказвало....

Знаеш ли вица:
    Древните гърци са открили секса за удоволствие, а римляните са го усъвършенствали включвайки и жените...

56. 56 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 2015 Неутрално

Тази част от науката се развива постоянно. Нека да не бъдем максималисти. Както е направено сравнението с голяма книга с много глави да осъзнаем, че дори и само главата в която се пише за раковите заболявания да научим пак ще е огромен напредък, независимо, че им още десетки глави от които нищо не сме погледнали.

57. 57 Профил на НеНаСтраха Решетников Вирусов
    НеНаСтраха Решетников Вирусов
    Рейтинг: 2051 Неутрално

До коментар [#27] от "klimentm":

Може бе как да не може? Семейство резидентови например са бая високи пък са с една глава по-ниски от Путин. Генетика....

И да знаеш, Минке, че последният комунист на планетата ще умре в България. Даже когато в Съветска Русия няма да има нито един жив комунист. Какъв народ сме, Минке, какъв народ...
  58. 58 Профил на Маршалов
    Маршалов

До коментар [#3] от "hamiltonf":

Няма да стане. По-вероятно е да изобретят още 71 нови полове.

мурзилка
  59. 59 Профил на hamiltonf
    hamiltonf

До коментар [#34] от "venci4":

Хахаха!

60. 60 Профил на hamiltonf
    hamiltonf

До коментар [#28] от "tigervi":

Дано да имаме време да гледаме, но ако си мислиш, че примерно Илон Мъск ще живее по-малко от 130 години (естествено, без инциденти, фатални), а и не само той, си в дълбока грешка..

61. 61 Профил на adj391075334
    adj391075334

Интересно, защо точно статиите за научни открития привличат неграмотните хора да ги коментират?

62. 62 Профил на Аскет
    Аскет

Хубава новина...

--------
    заб. :)

63. 63 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle

Когато прочетох в Светите Писания, че Адам е живял над 700 години, а Ной над 900, се учудих много. Но когато при разчитането на генома се установи, че сме програмирани да живеем 1200 години, разбрах всичко. Просто след потопа (както Мойсей пише), доминира генома на 120 години максимум...
    Казват, че децата са най-хубавото нещо което сме създали. И то е, защото не ги правим с ръце... Че е добре това че доста болести ще бъдат преодолени, така е. Но се страхувам, че доста родители ще могат да програмират децата си - т.е. ще ги правят с ръце!! Което ми навява ужас. Имаше и един филм на тази тема, не си спомням заглавието - Ганактика (или нещо подобно!). Доста поучителен.

64. 64 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2032 Неутрално

Разчели са г3а си, 2 години един вирус не могат да разчетат, разчели били човешкия геном

65. 65 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2032 Неутрално

До коментар [#50] от "Мусаши":
    Повечето хора по природа са бисексуални. В древните общества като Рим и Спарта, това се е смятало за нормално и е факт че повечето хора са го приемали за нормално.

66. 66 Профил на adj391075334
    adj391075334

Хубава новина...--------заб. :)Ако, обаче!!!, изпаднем в обичайното си състояние на параноя, това би следвало да улесни чипирането, особено с оглед очакваните 6Г, 7Г и пр. Г-та...
    —цитат от коментар 62 на Аскет

НЕ на Е-тата и Же-тата!

67. 67 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия

До коментар [#45] от "Тюфлекчия":Такива гени има и тяхното наличие (или отсъствие) с точност около 95% предопределя човешката сексуалност.
    —цитат от коментар 51 на tigervi

Айде дай линкче към научната статия, където е обявено това откритие. Знам че нямаш, спокойно - чел съм достатъчно по въпроса за да знам, че такъв ген или комбинация от гени НЯМА. Ако имаше дет вика Мусаши щяха да са ни проглушили ушите, а открилият ги да е взел поне две нобелови награди, едната за мир.

68. 68 Профил на pkh07609293
    pkh07609293

До коментар [#7] от "Тюфлекчия":

"Много ми е интересно сгеа дали ще открият така чакания "ген на сексуалността", или окончателно ще се докаже, че това е поведенчески феномен, а не "вродено" както твърдят някои. Айде на бас, че никой няма да позволи да се публикува ако такъв ген или комбинация от гени няма."

Малко елементарно ви е разбирането на сексуалността......за вроденост - сигорно има големи физиологични /генетични бази, не забравяйте че ние сме само един от животинските видове и между половото поведение при нас , хората, и при останалите видове има много общо.....Само че при човека всичко е безкрайно по-сложно....и всеки човек, мъж или жена, от психологична гледна точка има хомо- и хетеро- сексуални наклонности, които в процеса на израстване се балансират и оформят характера....

69. 69 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#67] от "Тюфлекчия":

Това дори в учебниците е влязло. Имаш ли ХХ хромозоми, имаш и женска сексуалност, при ХУ - мъжка. Е, при 5% нещата са по-сложни, някои жени не се чувстват съвсем жени, а някои мъже не са съвсем мъже.

70. 70 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия

До коментар [#68] от "pkh07609293":

Ама не съм аз дето твърдя, че сексуалната ориентация е вродена и не подлежи на "възпитание". Други го твърдят и аз се надявам най-сетне да извадят доказателства и да приключим спора.

71. 71 Профил на Соколов
    Соколов

До коментар [#7] от "Тюфлекчия":

Друже, цял хромозом има 🤣😂😂 проблема е, че независимо от това ни обясняват как мъжете могат да раждат а жените да сеят семе, защото така им било хрумнало 🤣

72. 72 Профил на subsonic
    subsonic

Те учените и преди 15 години така смятаха, че са разкрили напълно тайната на човешкия геном, после осъзнаха, че са видели 5%

73. 73 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!

—цитат от коментар 4 на riy15648635

Струва ми се, че това, де си го написал- с гените- ще даде нов тласък в развитието на секвенцията.

След този тласък- на теб ще дължим новите си умения да възкръсваме!

Оф- нямам търпение да им отвориш очите на тез пусти учЕни!

😂😂😂😂😂😂😂

БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  74. 74 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!

—цитат от коментар 7 на Тюфлекчия

Не бе- то такъв ген има, ми пусто е много сложен, и човечеството не е дорасло да го разчете!

Ми- Ганьовци!

Иначе- всеки ЛБГТРГХ знае, че има такъв ген! Доказвано е многократно- с коментари и в този форум!

БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  75. 75 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK

—цитат от коментар 4 на riy15648635

Е важното е че ти ги виждаш сигналите. Явно Господ ти се е обадил по телефона лично и ти е дал тази информация. За останалита несретници като нас остава да се учим и да работим яко за да си развием науката и технологията и да се лекуваме сами. До момента Господ не иска да ни лекува, затова ще трябва да се справим сами. да се надяваме че поне тебе ще излекува. Ако не, съвременната психиатрия има чудесни постижения. Могат да ти помогнат.

76. 76 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба

А кое навежда на мисълта, че "човешкият геном" е един единствен за всички, след като една раса е по-предразположена към едни заболявания, друга - към други, демек има разлика в гените?

77. 77 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK

—цитат от коментар 17 на elias62

Ако не си специалист в ИИ, може би не знаеш че в последните 5 години има страхотен напредък в тази област. И напредъка е експоненциален. Усавършенства се не само софтуера но вече се прави все по-специализиран хардуер. ИИ има приложения не само в биотехнологиите а в много други области. Така че никой няма да чака мотивация от биотехнологичния сектор. Има достатъчно други причини да се развива ИИ. Освен това много други технологии се развиват паралелно. Например автоматизацията за лабораторна работа напредва страшно. Това означава че за много по-кратко време могат да се направят много повече тестове и изследвания, Освен това вече има създадена система за обраборване на голям обем информация като се разпределя широко сред студенти и дори средни училища които има подготвени хора и силни компютри. За специалистите остава финалния анализ. "Грубата" работа може да се отхвърли в голям обем от техници.
    Има голям шанс всички да бъдем изненадани от напредъка в следващите няколко години. Освен това за да има напредък в медицината не е необходимо да има 100% дешифриране на всичките 100,000 протеина и взаимодействията им.

78. 78 Профил на eti mehter
    eti mehter

=======
    За съжаление може да се окажеш прав.....
    Милиарди хора могат да бъдат наистина изненадани....след като внезапно им кажат че са излишни....
    Другия вариант е по същество същия.....но без да им казват нищо.....

Bukalemun
  79. 79 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#77] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

Така че никой няма да чака мотивация от биотехнологичния сектор.
    ======
    Мотивация ще има винаги......и тя ще е от милитаристичен характер.....

Bukalemun
  80. 80 Профил на Plamen  Shopov
    Plamen Shopov

—цитат от коментар 6 на Николай_1

Пише че е международна група учени!Нищо за Ломоносов,имени и Мацква!

81. 81 Профил на GRUBO
    GRUBO

Винаги съм казвал, че интернет ни лъсна задниците и постоянно се доказва колко сме прости, и най-важното - отказваме да четем и да се ограмотяваме от учебници и сериозни издания. Ако бяхте прочели нещо съвсем елементарно относно човешкото тяло, нямаше да ръсите глупости като "ген на сексуалността". Нещата в човешкото тяло и най-вече в човешкият мозък са на основата на сложни взаимовръзки и зависимости. Гладът, жаждата, въпросната сексуалност и много други функции на сложното ни съществуване се определят от едно място в мозъка ви наречено "хипоталамус", който е с размера на фъстък и се намира под темето на главата ви...... четете бе маскари!

82. 82 Профил на vesolr
    vesolr

До коментар [#70] от "Тюфлекчия":

Tи може и да не си, ама други форумци това внушават. Хомосексуализмът бил като алкохола и цигарите, трябвало здрав родителски надзор за да не кривне детето от правия път.

От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  83. 83 Профил на vesolr
    vesolr

До коментар [#50] от "Мусаши":

Това пък откъде го измисли? Да не би някой да е правил проучване сред затворниците и да е изчисли какъв % от тях са хомосексуални? Или просто си измисляш за пореден път?

От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  84. 84 Профил на elias62

85. 85 Профил на Stefan Borisov
    Stefan Borisov

До коментар [#4] от "riy15648635":

Като чуя някой да дрънка глупости за Господ за Христос и тем подобни божества ми идва да нахлуя в Полша

86. 86 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK

До коментар [#77] от "Pontif New Dnevnik SUCK":Благодаря за коментара! Не съм специалист по ИИ, но следя развитието на сектора. Напредъкът никой не го отрича, но и никой не оспорва (поне не знам за това), че сме твърде далеч от силния ИИ. Под "силен ИИ" разбирам такъв, който може да "мисли" творчески, да решава бързо непосилно сложни за човека задачи, каквато е протеомиката, например. Сложих "мисля" в кавички, но не защото "желязото" всъщност няма да мисли, а само ще следва усложнени алгоритми (както погрешно смятат много специалисти), а защото неговото "мислене" ще е нещо съвсем различно от нашето. Приликата между двата типа мислене (да ползвам известната аналогия на Спиноза) ще е като приликата между ловджийското куче и съзвездието "Ловджийски кучета". Обаче, за да създадем такъв "свръхинтелект", първо ще трябва да проумеем нашия собствен. Ето затова, пробив в областта на биотехнологиите ( а също в нанотехнологиите и когнитивнвите науки) ни е нужен. Проблемът е, че за да го осъществим бързо (и в трите посочени области) ни трябва именно силен ИИ - ни повече, ни по-малко. Този омагьосан кръг аз го наричам "параграф 22 на съвременната цивилизация". Разбира се, това са си мои лични размишления и наблюдения. Ще се радвам, ако бързият напредък на науката и технологиите ме опровергае ;)
    —цитат от коментар 84 на elias62

Прав си че АИ мисли по различен начин от нас. Няма нищо лошо в това.
    До скоро прогреса беше главно в софтуера. Сега от 2, 3 години има страхотен напредък в специализираните чипове. Тесла направиха много интересен техен си чип. Един магьосник от Епъл направи дизайна. Като чим не е нищо особено но е оптимизиран за техните специфични задачи и бие чипа на Нвидия около 23 пъти. Обикновено прогреса става с +15% до 20% не в пъти. Те направиха чип който харчи само 70 вата и е 23 пъти по-ефективен.
    Вече много компании започнаха да си правят собствен силикон. Има страшно талатливи дизайнери на чипове които плъзнаха по всички индустрии.
    ако четеш Амглийски виж ги тези - Last year, Cerebras Systems unveiled the Wafer Scale Engine, a supercomputing chip the size of an iPad at 8.5 by 8.5 inches. The current model contains 1.2 trillion transistors across 400,000 compute cores, which have been optimized for AI-based deep learning tasks. Това е огромен чип. Голям е колкото книга и има 400,000 кора. Сравни го това с 5 или 7 кора на Интел. Какъв скок е 7 към 400,000. Правят го на 14нм технология и им срува около $25,000. Продават го в хаф-рак (шкаф колкото хладилник голям) заедно със периферия, захранване и креогеника за $2.5 милиона, което е нищо. Този процесор не е направен да се използва сам а заедно със суперкомпютри. Този специализиран процесор прави само дълбоко машинно обучение и по такъв начин е форс мултиплайър на суперкомпютъра. Сам виждаш какъв е ефекта - от десетина кора се скача на 400 хиляди, чипа е специализиран за решаване на определен клас задачи и с това повишава ефективността на могъщ суперкомпютър. Не съм сигурен колко но няма да се учудя ако става дума за пъти а не за %.
    А какво ще стане когато навлезнат кванотиве компютри. Сега още се борят да им направят подходяща периферия и връзка с нормални компютри. а когато това стане до година, две .... За хората ще остане финалния анализ и задаването на задачите. Не очаквай Аи да започне да мисли вместо нас. Това просто е инструмент но страхотно мощен инструмент.
    Преди няколко месеца военните направиха учение на въздушен бой самолет срещу самолет. Всичко еднакво но единия пилот само изпълнява командите на АИ компютър. Оказа се че АИ от 10 срещи победи 10 пъти. Мислиш ли че военните ще го оставят това така? Всичко това ще се миниатюризира и вкара директно в самолети, танкове ракети. Няма начин биотехнологиите да не отскочат поради тази технология че и други.

87. 87 Профил на elias62
    elias62

До коментар [#86] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

88. 88 Профил на riy15648635

[quote#29:"Rex"]
    —цитат от коментар 50 на Мусаши
    Що тогава в затворите гейовете са в пъти повече, отколкото на свобода?[/quote]

Никога не съм виждал подобна статистика. Я пусни един линк.

89. 89 Профил на riy15648635

[quote#75:"Pontif New Dnevnik SUCK"][/quote]

Гледай си чиповете и платките и не се завирай в медицината, генетиката и религията. Не ти е там силата.

90. 90 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK

До коментар [#86] от "Pontif New Dnevnik SUCK":Благодаря за инфото! Аз не подценявам напредъка в хардуера, макар и да съм скептик, че квантовите компютри ще направят революцията, която очакваме (те са много специфичен инструмент с тясно приложение). Проблемът е точно в това, което струва ми се недооценяваш - способността на ИИ да решава творчески задачи, която е много ниска. Това с военните симулации е ясно. Нещо подобно правят новите шахматни суперпрограми (Алфа Зеро и пр.), които бият старите (много по-силни от човека) "на нула". Обаче, войната и шахът (които си приличат) са неизмеримо по-прости явления, отколкото живата материя. Още преди близо 40 години един известен учен (не му помня името) бе намерил сполучлива метафора за това. Той обясняваше, че "пространството" на всяко живо същество е нещо съвсем различно от тримерното, плоско пространство на Евклид, което обитаваме във физическата Вселена. Живият организъм е многомерен, невероятно по-сложен от т.нар. материя (външната, физическа реалност), като се подчинява на съвсем различни закономерности от нея. Разбира се, законът за гравитацията, например, действа и на всички живи организми - няма спор. Обаче, значението му в биосферата е нищожно. Там действат други, много по-сложни закономерности. Ето затова, без ИИ да "поумнее" радикално и да почне да решава неизмеримо по-комплицираните задачи на геномиката и протеомиката, сериозен пробив не очаквам. Не си представям, че съвременното "желязо" (колкото и ядра да му сложат) ще може да прави нещо повече от силно усъвършенстван анализ на Биг Дейта. Обаче, дали това ще ни помогне да разберем, как и защо 20 000 гена синтезират 100 000 протеина?! Силно се съмнявам...
    —цитат от коментар 87 на elias62

Има две неща:
    1. Не е необходимо да се прехвърля творческата работа 100% върху компютрите. Хората са си способни да извършват творческата работа. Но едно е да се ровиш 30 години в данни за да направиш анализа си, друго е АИ да ти покаже всички зависимости и патерни в данните и то само да направиш заключението. Знаеш че Количествените натрупвания водят до качествени изменения. Както ти казах имам позната която работи в биотека и самата тя казва че без Лагораторната автоматизация Не можеш. Имат системи които правят по 10,000 експеримента и ги документират всеки ден. На ръка ще направиш 50. Или няма да ти остане време за мислене или ще трябва да назначиш и да платиш на 500 техника. И къде ще ги настаниш и как ще ги оборудваш. Другото са обикновени слини компютри за обработване на данни. Без тях също не може.
    Така че използването на изчислитела сила се е доказало в последните 50 години многократно. Това са факти. На това ниво сме защото имаме автоматизацията и изчислителната мощ.
    2. Мисля че малко подценяваш АИ. Преди няколко месеца публикуваха един експеримент в който АИ с дълбоко машинно обучение беше подложен на тест. Вкараха му само факти от развитието на вселената и абсолютно нищо за законите на физиката. Нито имаше зададени как работи гравитацията, нито електромагнитните сили нито слаба и силна ядрени. Беше обучен само с факти и време от зараждане на Вселената - 14.5 милиарда години. Другото е колко бързо каугулират частици в липса на гравитация, скоростта на светлината, маси на различни компоненти и пропорциите в които се намират. Този АИ за много кратко време създаде Вселена която е копие на нашата без дори да знае какво е това гравитация или който и да е физически закон. Само чрез осавършенстване на машинно обучение. С това доказаха че ако имаш достатъчно голям сет оф факти които са доказани с тестове и имаш резултатите, Аи ще може да ти изгради бъдеща сложна система с вярност над 99% много бързо без дори да разбира законите по които тази система работи. Това е друг вид интелект. Ние използваме анализ, синтез, анализ защото мозъците ни не могат да събират и обработват данни и факти по същия начин като компютър. На компютъра му е трудно да направи анализ и да докаже закон. Но за сметка на това за една секунда прави повече изчисления отколкото човек може да направи за 100,000 години. Друга интелигентност. Пак получаваш отговор на задачата си но не чрез общ закон в който вкарваш конкретни данни и правиш едно единствено изчисление. Ние го правим това защото мозъците ни са точно обратното на компютъра милиарди процесори които работят с честота 16 херца. При АИ е обратното само десетки до хиляди процесори които обаче првят трилиони калкулации в секунда. Нормално е да има различна интелигентност. Не забравяй че резултатите могат да се тестват и да се вкарат пак на входа на АИ. По такъв начин той се обучава. Разликата е че може да го прави това 24/7 без да се измори или да се разсее и всеки път идва все по-близо до истината.

91. 91 Профил на elias62
    elias62

До коментар [#90] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

92. 92 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK

До коментар [#90] от "Pontif New Dnevnik SUCK":Благодаря, интересен пост! По т. 1 съм напълно съгласен с тебе - компютрите направиха възможна биоинформатиката и големия напредък в генетиката, биотехнологиите и пр. Обаче, само в началото на пътя сме. Дано си прав, че ще се движим с експоненциално ускорение. По т. 2 мисля, че малко надценяваш ИИ. За този експеримент със симулацията на Вселената само по базови данни и аз чух това-онова. Не мисля, че експерименътт нещо доказва. Да, ИИ не е знаел какво е това гравитация, обаче и ние не знаем ;). Природата на нито една от фундаменталните сили във Вселената (гравитационна, ядрена, електромагнитна, тъмна енергия) не ни е понятна. Това не ни е попречило да изведем т.нар. природни закони (те са просто правила за работа с емпиричните данни, които сме натрупали изучавайки Вселената - нищо повече!), нито пък да създадем авангардни научни теории (ОТО и квантовата механика), които днес не разбира почти никой от живите учени. Както и да е, аз съм вече почти на 60 години и последните близо 50 години все чаках да се случи това, което учените ни обещаваха, като бяхме съвсем млади: всички болести ще бъдат победени (ракът - най-напред), хората ще живеят почти неограничено дълго, трудът ще бъде само творчески и т.н. (Обещанието, че ще полетим към звездите - няма да го коментирам ;)). Нищо от това не се сбъдна, а въпреки напредъка в информатиката и областите, свързани с нея, останалата част от науките (фундаменталните, социалните, тези за Земята) и технологиите взеха, май, сериозно да буксуват. Не съм оптимист...
    —цитат от коментар 91 на elias62

Наборе, ти ме разби с полетите до звездите и само творчески труд. Аз съм малко над 60 и много добре си спомням как в първи клас ни казваха че през 82г хляба и млекото ще са без пари. Аз не вярвах и тогава, не вярвам и сега в бомбастични обещания за Рай на земята. Според мене проблема е заложен в това че Футуристите в по-голямата си част са философи или политици. Особено миналия век. Затова и наблягаха на неща за които хората си мечтаеха тогава, като повече манджа и по-малко бачкане. Абсолютно всички футуристи пропуснаха 100% революцията в комуникациите. Гледай който си искаш фантастичен филм от 60 или 70те и ще видиш колко слабо показват този аспект. Компютъра винаги се нарича "Майка" и винаги и задават лаични въпроси и тя отговаря. В същото време никой няма нищо което да напомня дори на Смартфон. Прекцията на бъдещето сред футуристите е най-точното отражение на страховете и мечтите им в тяхното време.
    Сега има по-точни модели и по-научни в които не се блъска чак толкова политика.
    Прав си че никой не може да обясни защо 75% от Вселената е "черна" енергия и пространството я има тази енергия и тя не намалява с експанзията. Фактически тя е причината за засилващата се експанзия. До сега никой не е измерил или засекъл нито 75% черна енергия, нито 21% черна материя. Странно! Всичко което знаем и на което базираме знанията си от които сме извели законите на физиката е само 4% от Вселената. Тъжно и малко страшно, нали. Има един парадокс наречен - Кучето никога не може да стане автомеханик. Това иска да каже че най-умното куче на света след като бъде обучено по най-добрия начин, пак няма да може да стане автомеханик, защото има заложена лимитация. Има таван над който никога и по никакъв начин няма да надскочи. Замисли се и за нещо друго. Разликата между човека и шимпанзето е само 1.3% Ако разгледаш генома на шимпанзето и на човека, те са еднакви в 98.7%. И тази миниатюрна разлика е разликата между това да ядеш банани и да замеряш хората с лайна и да напишеш 9та симфония или да отидеш на Луната.
    Хората няма да могат да станат много по-умни, защото сме лимитирани от продължителността на човешкия живот и продължителността на творческия ни живот. Учиш поне 20 години докато станеш наистина продуктивен и можеш да генерираш идеи и да ги довеждаш до края. Но този период е около 30 години само. Кой голям учен е открил нещо фундаментално след 60 години? Почти никой. ведъж удариш ли 60 не можеш да си толкова продуктивен както на 30. Затова и човека винаги ще има лимит. Тука обаче може и да помогне АИ, защото АИ не старее а става само по-умен и по-умен.
    Какво ще бъде бъдещето .... не е много ясно. Нашето на тебе и на мене не е чак толкова трудно за предсказване - все повече болести, пенсия, малко пари ... Какво ще е бъдещето на децата ли, на внуците - това е големия въпрос. Аз се надявам да е хубаво. Аз за последните 35 години никога не съм бил гладен, без да мига да взема душ всеки ден. Никога не ми е било студено или горещо. Никога не съм се качвал на трамвай или рейс. Не ми се е налагало да копая дупки под дъжда. Имам някои здравни проблеми които са до голяма степен наследствени - автоимунни. Баща ми се мъчи цял живот, има ужасно качество на живот и отиде в земята на 64. Аз благодарение на съвременната медицина си живея без никакви проблеми освен че веднъж на месец трябва да ми наливат неща в кръвта. Дали ще живея повече от баща ми? Надявам се. Но дори и да не живея дълго аз живея качествено, и това вече е победа на съвременната медицина.
    Така че аз съм предпазлив оптимист. Работа за учените ще има за още хиляди генерации. Нищо не е финално. науката е provisional (не се сещам как се казваше това) Но факт е че на света има по-малко бедни, гладни и болни хора поради науката. И дори самият факт че ти ги разбираш тези неща и се интересуваш от тях, вече те слага в първите 10% а може и 5% на хората в света. И това разбиране само по себе си е вече привилегия. Радвам се че се срещат и хора като тебе по форумите.