Кораб в канала: Защо Венеция е разделена за круизните лайнери

Кораб в канала: Защо Венеция е разделена за круизните лайнери

© Associated Press



Противници на навлизането на круизни кораби в каналите на Венеция излязоха на протест с упреци към правителството, че са били измамени.


Жителите на града бяха изненадани миналата седмица, когато круизен лайнер влезе в лагуната на Венеция за първи път от началото на пандемията, въпреки че правителството на премиера Марио Драги заяви, че корабите ще бъдат забранени от историческия център. 92 000-тонният кораб MSC Orchestra качи 650 пътници, преди да отпътува за южноиталианското пристанище Бари в събота.


"Италианското правителство заблуждава не само гражданите на Венеция, но вестниците и общественото мнение по света", каза Томазо Качари, лидер на активистката група No Grandi Navi ("Без големи кораби") пред британския вестник "Обзървър".




Контрапротест се проведе от Si Grandi Navi, движение, което подкрепя хилядите хора в района, чийто поминък зависи от круизната индустрия и които са без работа заради пандемията от пролетта на миналата година.


В края на март правителството обяви, че на круизни кораби ще бъде забранено да преминават покрай площад "Сан Марко" и да навлизат в историческия център. Идеята беше те да бъдат отклонявани към индустриалното пристанище Маргера, докато бъде изграден круизен терминал извън лагуната.


Законът даже беше одобрен от долната камара на парламента през май, като министърът на културата Дарио Франческини увери, че кораби, "високи колкото жилищни сгради", няма да акостират в центъра на Венеция "завинаги".


В действителност, за да бъдат лайнерите насочени към пристанището в Маргера, то първо трябва бъде реконструирано, така че да може да ги приема. Междувременно единственият начин корабите да влязат във Венеция е през канала "Гуидека" (Giudecca), където през юни 2019 г. 13-палубен съд се удари на кея, ранявайки петима души в лодка.


Кораб в канала: Защо Венеция е разделена за круизните лайнери

© Associated Press


"Правителството знаеше, че това е невъзможно, тъй като каналът, през който корабите трябва да преминат, за да достигнат Маргера, е твърде тесен и недостатъчно дълбок", казва Качари пред "Обзървър".


Еколозите предупреждават, че ако дълбачките влязат в Маргера, последиците за биологичното равновесие на Венецианската лагуна ще са опустошителни.


През май туристите отново започнаха да запълват тесните тротоари на Венеция, след като бяха облекчени ограниченията за пътуване. Преди пандемията от COVID-19 градът е приемал около 28 млн. гости годишно.


Труден избор


Круизните кораби винаги са били ябълка на раздора в града, като противниците им твърдят, че са повредили лагуната и са причинили ерозиране на основите на сградите в града, който е част на световното културно наследство на ЮНЕСКО. Но те си имат и привърженици, тъй като туристическата и круизната индустрия допринесоха за възхода на местната икономика и дават препитание на около 5000 души, работещи на круизния терминал на Венеция.


"Причината, поради която изпращаме кораби до Венеция тази година е, че много пъти сме били молени от местната общност да се върнем", каза Франческо Галиети, директор на италианското звено за Международната асоциация на круизните линии (CLIA).


Политическата нестабилност обаче пречи на намирането на решение, тъй като изисква то да бъде съгласувано между федералното правителство и местните, регионалните и пристанищните власти.


"От години круизната индустрия иска от властите стабилно решение за достъпа на кораби до Венеция", добави Галиети. "Имаше момент, в който си помислихме, че сме го постигнали, но тогава правителството рухна. За да се намери решение, е нужно перфектно разпределение между Рим и Венеция, което не е толкова просто."


Още няколко бивши товарни пристанища могат да приютят лайнерите, но всички трябва да бъдат реконструирани. А за това ще са нужни поне шест месеца.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK