Необичаен песенен конкурс показа какво не умеят роботите

Необичаен песенен конкурс показа какво не умеят роботите

© Скрийншот www.aisongcontest.com



Първите 30 секунди звучат добре; след това се всичко се разпада, необичаен бийт е съчетан със странни фрази като "Идват ли колите с лицеви опори", човешкият глас се смесва с "роботския". Вероятно защото песента е със съавтор изкуствен интелект и участва във вдъхновения от "Евровизия" (като формат) конкурс AI Song Contest.


Именно Listen to Your Body Choir, доразвила началото на песен от 1892 г. и създадена от калифорнийския екип M.O.G.I.I.7.E.D. - музиканти, учени и експерти по изкуствен интелект - печели необичайния конкурс, който разкрива както потенциала, така и (за момента) ограниченията на изкуствения интелект, разказва "Ню Йорк таймс" няколко дни след церемонията по награждаването, състояла се онлайн.


Песните са общо 38, участниците - представители на музикалната индустрия, науката за данните или и на двете. С помощта на невронни мрежи, които имитират работата на човешкия мозък изучават голям обем данни и генерират мелодии, ритми, текстове или дори вокали. Инструменталът Pure Point е създаден от машина, захранвана 17 дни с транс от последните 13 години. Текстът на шведското фолк парче Forever Lost в памет на починало куче е създаден от генератор, известен със способността си да пише убедителни фалшиви новини.




M.O.G.I.I.7.E.D. · Listen To Your Body Choir


Колкото и малко вероятно да е някоя от песните да стане хит, списъкът с участниците предлага интригуващ и понякога странен поглед върху резултатите от експерименталните колаборации на човек и изкуствен интелект в момент, когато алгоритмите преобразяват всякакви сфери на човешкия живот.


В музикалната индустрия вече са инвестирани милиони долари за използването на изкуствен интелект - от нишови стартъпи до гиганти като "Гугъл", "Сони" и "Спотифай". Обикновено изкуственият интелект намира приложение в подбирането на музика за плейлисти на базата на поведението на потребителите или за изучаване на социалните мрежи, за да се открият изгряващите звезди.



В създаването на музика обаче тези технологии тепърва си преправят път към мейнстрийма. Например колективът M.O.G.I.I.7.E.D. обяснява, че е направен опит да се улови "душата" на машините му в Listen to Your Body Choir, едва част от звуците са продукт на изкуствен интелект, но сред тях няма вокали.


"Ню Йорк таймс" цитира Джъстин Шейв, творчески директор на австралийската компания Uncaccy Valley, спечелила състезанието с песента Beautiful the World миналата година, с думите, че "роботите не могат да пеят" или по-точно могат, но накрая гласът звучи просто като много добре настроен роботски.


Текстът на Listen to Your Body Choir, генериран от изкуствен интелект, помолен да доразвие идеята на оригинала.

© Скрийншот www.aisongcontest.com

Текстът на Listen to Your Body Choir, генериран от изкуствен интелект, помолен да доразвие идеята на оригинала.


Само няколко песни в конкурса са изцяло продукт на изкуствен интелект и те изпъкват с непохватното си звучене; в повечето случаи той предлага компоненти на песни, но изборът и понякога изпълнението остава за хората.


От друга страна, изкуственият интелект е в стихията си, когато бълва нескончаем поток от идеи, които които може и да не са хрумвали на човек, за добро или за лошо. M.O.G.I.I.7.E.D. обяснява, че машините са били не просто инструмент, а сътрудник със собствена творческа енергия. За Шейв това е нещо като теоремата на щастливото стечение на обстоятелствата - възможно е изкуствен интелект или система с машинно самообучение да бъдат захранени и резултатът от работата им всъщност да разпали креативността на човека, а той да развие идеята.


Според един от съорганизаторите на конкурса изкуственият интелект, освен генератор за идеи, дава и възможност за "демократизация" на музиката, тъй като хора без опит в писането на музика могат да се захванат. Пример са някои от участниците в самия конкурс, които казват, че са се справили само благодарение на такива технологии.


Има и други технологии, например такива за създаване на инструментали от потребители, позволили например на съоснована от Илън Мъск компания да напише песни в стил Франк Синатра, Елвис Пресли или Кейти Пери, които, дори да звучат безсмислено, плашещо напомнят за оригиналите.



"Ню Йорк таймс" отбелязва, че никой от интервюираните не вижда в изкуствения интелект напълно успешен заместник на музикантите, макар технологията да има революционен потенциал. Друг въпрос е дали изкуственият интелест може да пресъздава емоции - например изпълнение на HAN, свързано с историята на корейския полуостров и вдъхновило се от няколко различни стила, създава впечатлението, че отговорът е "да".

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    Песните са жестоки. Даже малко си поплаках за кучето. Нещо средно между минималистичните саундтракове от Bron: https://www.youtube.com/watch?v=sepnIuRbYF4 и Atlantic Crossing: https://www.youtube.com/watch?v=uZZvabDm-_o Направо, най-накрая, нова вълна в музиката—двайсте на този век са шейсетте на миналия.

    Още по-хубави са песните на Виктория Георгиева, съдадени на пионерските лагери в Лондон, Виена и Лос Анджелис, пак от амалгама между гениални дечица шведчета, неорвежчета и нашето също толкова гениално момиче, а и фантастично изпълнителче при това, от Бургас ли беше или от Варна, в симбиотична връзка с няпляскан код за изкуствен интелект. Не ми излизат от главата и шестте ѝ песни, вклюително и онази от Евровизията. Вчера минах през Таймс скуеъ и гледам закичили ги Måneskin на сградата, дето пада кристалната топка по Нова година. Неистово пробутване, но като не върви, не върви. Гледам ги на 78-мо място в Billboard едва, е, на 5-то и 7-мо са в провинцията UK Top 40, но това момиченце Rodrigo направо разби чартовете. Абе, онзи ден ми изпратили във feed-а на ютюба некфо нещо, дето като го видях и веднага заявих, че това няма да го отворя, ако ще рибите сами да влязат в тиганя. Некфо момиченце се гевези, изплезило се на снимката и си покрило лицето и езика с онези суросинкяви, зелени и пембени sprikles, с които поръсват сладоледа, уж ного интересно било. Обаче, случайно, без да искам, кликвам нещо там и, о, чудо, второ генийче като нашето Виктория Георгиева. Направо замрях. Пак пионерски лагери, пак онова, специалното звучене, за продуцирането хич и да не отваряме дума. Ма, то текстура, ма то изграждане, хорус, каденца, върна ме направо при Джон Мейъл и оригиналнит Fleetwood Mac. Днес нещо средно между Оейсиз и Колдплей. За пеенето, да не говорим. Гефен не се шегува. Пак, нещо, Били Айлиш, обаче, къде ти братче, ураган, не, а стихия. Не случайно троши всички чартове, защото, викам си, я да погледна, не може такова чудо на природата да не е забелязано. И наистина. Боже мили. И нашето момиче трябва да е в чартовете и да ги троши и то с нещо истинско, а не с холивудско фалшименто, но нашата мафия явно е слаба работа и или ѝ се свиди да отдели пари или просто ги няма, за да подпомогне детето и да го запрати в световните чартове.

  2. 2 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3420 Неутрално

    "какво не умеят роботите"

    ЗАСЕГА не умеят

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK