Блокадата на Ленинград: какъв е бил истинският план на Хитлер

Ленинград, зимата на 1941 година.

Ленинград, зимата на 1941 година.



Стотици хиляди са жертвите на блокадата на Ленинград, продължила близо 900 дни. Защо Хитлер не е бързал да превземе града? И защо Сталин е забавил доставките на храна за гладуващото население?Интервю на "Дойче веле" с историчката проф. Бирте Кундрус от Университета в Хамбург.


Проф. Кундрус, категорията "време" играе важна роля при изследването на войните, а при всяка блокада времето работи в полза на едни и във вреда на други. Приложимо ли е това правило и към ситуацията в Ленинград?


- Тук е важно да отбележим, че първоначалният план на Хитлер е бил да "изравни града със земята" - тоест, да го превземе и унищожи. Съгласно стратегията на т.нар. блицкриг тази цел е трябвало да бъде постигната възможно най-бързо - още през есента на 1941 г. Плановете на Вермахта обаче бързо се променят и главна цел на настъплението става Москва. В резултат хитлеристките войски, които вече не са се съмнявали в победата си, са били принудени да спрат пред Ленинград и да заемат изчакваща позиция. За германските войници това е било много странно - те не са можели да си обяснят каква е целта.




През 1941 г. въпросът за превземането на града остава открит. Не е бил решен и въпросът за съдбата на неговото население. Някои офицери от Вермахта са се питали: Трябва ли да разстреляме 2 милиона души, ако се опитат да напуснат града? Накрая било взето решение да се премине към позиционна война и да бъде затегнат обръчът на блокадата. Това решение довежда до гладната зима на 1941-1942 г.


Наистина ли Хитлер не е възнамерявал да превземе Ленинград?


- Хитлер не е имал такова намерение от самото начало - ако под израза "да превземе града" разбираме ситуация, при която цялото население попада в плен. Това никога не е влизало в плановете на Хитлер. По отношение на Ленинград те не са били изцяло оформени, но е било ясно, че Вермахтът не е възнамерявал да изхранва живеещото там 2-милионно население. Ресурсите на Съветския съюз е трябвало да се превърнат в резерв за Вермахта, за германските войници и изобщо за цялото население на Германия.


В Русия е разпространено мнението, че Хитлер не е успял да превземе Ленинград най-вече поради героизма на неговите жители.


- Така е. За това, че населението на града е устояло в условията на неимоверни лишения, заслуга има както самото то, така и градското ръководство. Страшно е дори да си представим какво щеше да се случи, ако хората бяха решили да предадат и себе си и града. Не знаем точния брой на жертвите - той варира между 600 000 и 900 000: хора, загинали не само от глад, но и при артилерийските обстрели, които Вермахтът редовно предприема. Погрешно е да се смята, че в продължение на цели три години германците са се опитвали да превземат града. Не е било така.


Ленинград през есента на 1941 година.

Ленинград през есента на 1941 година.


Руският публицист Марк Солонин, автор на книга за войната, твърди, че Сталин е можел да организира снабдяването на града по Ладожкото езеро много по-рано. Солонин даже предполага, че Сталин едва ли не е искал германските войски да превземат града и да затънат там, за да отложат настъплението към Москва. Руски историци обвиняват Солонин, че преиначава фактите. Как оценявате вие тезата му?


- Що се отнася до обстоятелствата по време на войната, важно е да помним кой има достъп до архивите. След разпада на СССР руските архиви бяха отворени, но вече цели двайсет години достъпът на чуждестранни историци до тях е затруднен. А това затруднява и еднозначните изводи. Със сигурност е известно обаче, че дълго време Сталин не е бил особено загрижен за Ленинград и за снабдяването на града.


Но не бива да забравяме и това: Сталин просто не е можел отведнъж да повярва, че Хитлер е нарушил пакта за ненападение между Германия и Съветския съюз. Трябвало му е време да реши как да действа. След войната с Финландия и вътрешните чистки съветският офицерски състав е бил силно оредял. А е трябвало да се реагира бързо, тъй като германците са настъпвали на няколко фронта. Така че Сталин е бил принуден да поставя приоритети. От Ленинград са били евакуирани прочути дейци на изкуството - най-известният пример е Шостакович. Извън това обаче през първата зима от блокадата за града не е било направено почти нищо.


Какви са били приоритетите на Сталин по време на обсадата на Ленинград?


- В началото най-важно е било просто да бъде удържан натискът. Впоследствие обаче хитлеристката армия се насочва към Москва. Как да постъпи в тази ситуация намиращият се в Москва диктатор? Ами трябва да стори всичко възможно, за да не му се наложи да бяга от Москва. Ето защо, когато германските войски настъпват стремително по всички останали фронтове, него не го е вълнувало особено, че са спрели пред Ленинград. А Хитлер е бързал да окупира страната, преди да настъпят зимните студове. Предполагам, че едва в ранната есен на 1941 г. за Червената армия е станало ясно как трябва да действа, а именно - да набира нови войници и да произвежда повече оръжия. Тъкмо затова септември 1941 г. представлява повратна точка.


Бирте Кундрус

Бирте Кундрус


Неотдавна в Русия бе приет закон, който забранява да се отрича решаващата роля на СССР в победата над фашизма и да се слага знак на равенство между целите и действията на съветското ръководство и на нацистка Германия. Мнозина критици се опасяват, че този закон ще ограничи свободата на историческите изследвания. Как смятате: доколко е важно да се изследва във всички посоки - или все пак има граници, които не бива да се прекрачват?


- Според мен границите, които не бива да се прекрачват, са в сферата на политиката. Но политиката и науката са две различни неща. Струва ми се, че в днешно време с тази война се прави политика, а руското ръководство, начело с Путин, използва политическата интерпретация на историята за свои цели. Имам предвид предварително зададените тълкувания, които били уж необходими, за да "се защити историческата истина". Но в крайна сметка това означава да не се допускат научни съпоставки. Какво е било поведението на двамата диктатори, какви цели са преследвали Сталин и Хитлер? Или как са действали двете противникови армии - Вермахтът и Червената армия?


Да съпоставяш не значи да слагаш знак за равенство. Напротив: сравнявайки сходствата и различията, учените се опитват да очертаят по-точно контурите на историческите личности. Още повече че по време на войната и двамата диктатори не са проявявали никакви скрупули.


Нападението на хитлеристка Германия над Съветския съюз е обаче неоспорим факт. Както и това, че агресорът е нацистка Германия. Тъкмо тя е тръгнала на унищожителна война срещу Съветския съюз.

Коментари (146)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на gazolinerabp
    gazolinerabp
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Някой му е казал На Хитко да спре.
    Както на нашите След Драгоман нататък.

  2. 2 Профил на oak17621787
    oak17621787
    Рейтинг: 161 Неутрално

    Руснаците буквално са задавили с трупове германците. Ама няма страшно - бабушки народят. Хитлер сравнен със Сталин изглежда просто като кварталния хулигал срещу Ханибал Лектър.

  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2603 Неутрално

    Защо Хитлер не е бързал да превземе града? И защо Сталин е забавил доставките на храна за гладуващото население?
    ____________
    За 2СВ е писано достатъчно и то много изчерпателно, всичко описано от хилят очевидци! И който си задават такива въпроси или не е чел достатъчно или си тиражира опорките на НПО-то!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 961 Неутрално

    „населението на града е устояло в условията на неимоверни лишения,
    заслуга има както самото то, така и градското ръководство“ (т.е. КПСС) - Бирте Кундрус

  5. 5 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 995 Неутрално

    “ агресорът е нацистка Германия”
    ——
    ДВ тоя път не си е избрал подходящия историк.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  6. 6 Профил на falcone
    falcone
    Рейтинг: 1089 Неутрално

    Факт е, че Група армии Север е била най-ощетената откъм ресурси. Техниката е била в голяма степен насочена в центъра и по на юг към Сталинград.

  7. 7 Профил на coy341048611
    coy341048611
    Рейтинг: 385 Неутрално

    "Със сигурност е известно обаче, че дълго време Сталин не е бил особено загрижен за Ленинград и за снабдяването на града."

    Нищо ново, човешкият живот в русия никога не е струвал повече от 2 стотинки. Те собствените им управляващи ги третират като втора ръка хора, нормално е и ние, европейците, да ги третираме така!

  8. 8 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    Някой очаква ли, че спечелилата и загубилата страни в една и съща война ще имат едни и същи исторически версии?

  9. 9 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2591 Неутрално

    "Нападението на хитлеристка Германия над Съветския съюз е обаче неоспорим факт. Както и това, че агресорът е нацистка Германия. Тъкмо тя е тръгнала на унищожителна война срещу Съветския съюз."

    Добре че не възпроизвежда суворовските измишльотини за изпреварване на съветско нападение. Хитлер не е разполагал с достатъчно сили за едновременно превземане на Ленинград и Москва затова в края на септември прехвърля танковете от Ленинград на юг за пробива на подстъпите към Москва и това колкото и да е невероятно остава незабелязано за съветското разузнаване.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  10. 10 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2603 Неутрално

    Някой очаква ли, че спечелилата и загубилата страни в една и съща война ще имат едни и същи исторически версии?
    —цитат от коментар 8 на Лео


    Никак не е случайно,че либерастите съчиняват абсолютно нова версия на 2СВ! Така или иначе Германия дължи $3 млрд. без лихвите на България по кредити към Третия райх от времето на 2СВ, интересно защо Дойче Веле не провери фактите и не напише статия?
    Заради съюза с Третия райх нашите дядовци и прадядовци освен ,че са построили всичко от руините след бомбардировките на САЩ и Англия, но са плащали и милиарди репарации на съседни страни!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  11. 11 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3209 Неутрално

    До коментар [#2] от "oak17621787":

    "Ама няма страшно - бабушки народят."
    ============
    Не бъркай бабушки и бабы.
    ==============
    Едното наистина е баби, а другото - грубо име за жени.
    Баба за рулем - жена зад кормилото.
    Бабник - женкар.

    Еретик
  12. 12 Профил на bobbyperu
    bobbyperu
    Рейтинг: 618 Неутрално

    И тази е една историчка.........според замисъла на блицкрига войната е трябвало да свърши за 3 месеца със превземането на Москва и достигането на Вермахта на Урал. Група армии "Север" и "ЮГ" не е трябвало да завладяват НИЩО....просто е трябвало да прикриват фланговете на Армии "Център" която се придвижва към Москва! Само че ефрейтора Хитлер първо спира напредването на Армиите "Център" и ги праща на Юг да завладяват Киев, и когато възобновява движението към Москва е вече 6.10.1941 г. и започва първо руската кална есен, а скоро и руската зима което довежда и до провала на Битката за Москва! А за да улесни още повече другаря Сталин, Адолф Шикалгрубер не само не прехвърля войски от Армии "Север" към Москва, а ги фактически изважда от войната като ги държи в една безмисленна от военна гледна точка обсада!

  13. 13 Профил на coy341048611
    coy341048611
    Рейтинг: 385 Неутрално

    80 г по-късно като се види как живеят народите на 2-те страни, едва ли се разбира кой е победител и победен в тази война! Едните с най-добрата икономика в Европа, произвеждащи мерцедес, бмв, опел, ауди, порше, фолксваген, последния да затвори вратата...Другите забравени от бога, със заплати колкото тези в бедна България :) И защо руснаците наричат тази война отечествена? Какво общо има нахлуването на грузинския евреин Сталин в Полша, със смърдящото му отечество?

  14. 14 Профил на coy341048611
    coy341048611
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Съветските сатрапи да отворят архивите за западните историци! Ама нещо май не им изнася! Кога руснаците ще върнат архива на Царство България, изнесен от страната ни от окупационните войски на грузинския евреин Сталин?

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  16. 16 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1923 Неутрално

    Трябва да отдадем заслужена почит на жителите на Ленинград .

  17. 17 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    Сигурен съм, че Уф Браунбауер има алтернативно виждане за историята

  18. 18 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4745 Неутрално

    До коментар [#7] от "coy341048611":

    Отиди в Петербург и го извикай това на площада. Веднага ще те направят почетен гражданин, вЕрвай ми!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  19. 19 Профил на Petar Ivanov
    Petar Ivanov
    Рейтинг: 580 Неутрално

    Истинската цел на Хитлер е да умори от глад цивилното население на Ленинград..
    Разбира се Сталин му помага в това, като забранява всякаква евакуация на цивилилните жители, смятайки, че така защитниците на града ще бъдат по-мотивирани и ще се бият по-яростно… Известна е неприязънта на Съветския лидер към старата столица и “люлката на революцията” и нейният интелктуален елит.
    Резултат е ясен - над 1 млн загинали мирни граждани от студ и глад по време на блокадата, продължила близо 3 г от 1941 до 1944, случаи на канибализъм и огромни страдания за жителите на града…
    Неслучайно и Големият терор започва именно от Ленинград с убийството на Сергей Киров, а и след войната през 1946/7 чистките продължават с прословутите Ленинградски процеси..

    Иначе от военна гледна точка за германците блокадата на Ленинград също е важна до толкова, доколкото задържа големи съветски сили на Северния фронт, като същевремнно те заемат лесни за отбрана позиции с доста по-малки сили, позволявайки да отклонят други части за други сектори на Изт фронт като Сталинград и Курск

    Freedom of speech
  20. 20 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 78 Неутрално

    Пак като си дава сметка, че има историци които са чели и малко документи, за разлика от нея самата...

  21. 21 Профил на lynyrds
    lynyrds
    Рейтинг: 361 Неутрално

    На въпросът дали да спаси някого от глад или да го умори , Сталин отговаря многократно . Така , че тук съмнение няма.

  22. 22 Профил на sturmgewehr44
    sturmgewehr44
    Рейтинг: 376 Гневно

    До коментар [#2] от "oak17621787":"Ама няма страшно - бабушки народят."============ Не бъркай бабушки и бабы.============== Едното наистина е баби, а другото - грубо име за жени. Баба за рулем - жена зад кормилото. Бабник - женкар.
    —цитат от коментар 11 на Костадин Иванов


    Оригиналният циничнен цитат: „Бабы опять нарожают“ („Жените пак ще народят“), автор - чугуноглавчик Жуков на когото преди няколко години осъденият за изнасилване кмет Евстатиев издигна паметник в Стрелча.

    Думата СВАСТИКА идва от санскритското स्वस्तिक (свастика), което означава предмет, носещ щастие или предвещаващ добро, и по-точно отличителен знак, който се поставя върху предмет или човек, за да носи късмет. Свастиката съпътства цялата история на човека. В националния археологически музей могат да се открият грънци с изрисувани свастики от времето на прототраките 6000 – 3000 пр.н.e. Свастика може да се види на една от църквите в Стария град в Несебър, като там е поставена като орнамент на апсидата от външната страна, а така също в археологическите находки под църквата Света София в град София, както и във вила „Армира“, като мозайка на пода.
  23. 23 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2773 Неутрално

    Цитат:
    Нападението на хитлеристка Германия над Съветския съюз е обаче неоспорим факт. Както и това, че агресорът е нацистка Германия. Тъкмо тя е тръгнала на унищожителна война срещу Съветския съюз.

    ----
    Май за първи път чета в Дневник подобно нещо, т.к. през цялото време нашата непогрешима преса (99.99% от нея) непрекъснато ни обяснява как СССР бил нападнал Германия, как СССР бил хвърлил бомбите над Хирошима и Нагазаки и пр. БЕЗСПОРНИ жълтопаветни истини.

    Погледна набързо по дописката - има доста верни неща.

    --------
    Няма да я чета цялата, че вероятно ще се разочаровам, колкото и слабно да са съм запознат с Историята.

  24. 24 Профил на txo151070521
    txo151070521
    Рейтинг: 67 Неутрално

    1. Хитлер пренебрегва Москва, тъй като го интересуват повече петролните полета в южната част. Затова и насочва група армии център към Сталинград. Чисто психологически - грешка!
    2. Сталин е бил готов да напусне Москва и да прехвърли цялата администрация отвъд Урал.
    3. Защо Ленинград не е превзет, това е много странно. Странно е също решението на Хитлер да остави многохилядна армия да се евакуира от Дюнкерк!

  25. 25 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4745 Неутрално

    До коментар [#19] от "Petar Ivanov":

    Leningrad e символ на комунизма и основна цел на Хитлер. Друга такава цел е Сталинград заради името си а Москва е главната цел както и парада за 7.11.41ва.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  26. 26 Профил на konservator.bg
    konservator.bg
    Рейтинг: 955 Неутрално

    ЗАЩО НА 9 СЕПТЕМВРИ ПУБЛИКУВАТ ТОЗИ ПАСКВИЛ – НА ТОВА СЕ КАЗВА ПРАХ В ОЧИТЕ И ДА ЗАМЕНИМ ИСТИНАТА





  27. 27 Профил на coy341048611
    coy341048611
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Защо болшевишките сатрапи не отворят архивите за западните историци, за да се спре веднъж със спекулациите? Какво пак крият и манипулират тези подчовеци?

  28. 28 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#19] от "Petar Ivanov":

    "Истинската цел на Хитлер е да умори от глад цивилното население на Ленинград.."
    Нищо вярно.
    Истинската цел на Хитлер е да извади Ленинград от строя. Да го превземе вермахтът просто няма нужните ресурси. Да го остави неокупиран просто не бива.
    Това което много историци и диванни разбирачи пропускат е, че Ленинград по онова време е най-голямото струпване на оръжейна промишленост на едно място в целия свят. Там се произвеждат всички тежки танкове (КВ) и мнго части за останалите танкове. Там се произвеждат всички видове артилерийски снаряди.
    За германците е било достатъчно да блокират всички ЖП линии излизащи от града. Което са и направили, благодарение на некадърността на "спасителя на града" Георги Жуков. "Блокадата" е следствие от това, а гладът и милионите загинали са изцяло на съвестта на Сталин
    .

  29. 29 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2591 Неутрално

    До коментар [#12] от "bobbyperu":

    " когато възобновява движението към Москва е вече 6.10.1941 г. и започва първо руската кална есен, а скоро и руската зима което довежда и до провала на Битката за Москва"

    Грешиш, точно по това време се води най-голямата битка за Москва завършила с най-голямата катастрофа за РККА във цялата война. Танковете се забавят август месец защото не могат до ги осигурят с гориво.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  30. 30 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1357 Неутрално

    -------
    САНКЦИИТЕ НЕ СА ОТ ВЧЕРА, ЗАЩОТО ЕВРОПА Е ОСТРОВ
    Геополитика млади ми читателю, както сам се досещаш, има нещо общо едновременно с географията и с политиката. Британия възлязла и си останала като морска империя, т.е. тя била с непобедим от другите претенденти флот. Е, какво пък толкова ще кажете вие? Ами спомнете си, трябват ви суровини и пазари, а вие сте в Европа. Всъщност този континент само изглежда голям, а на практика като се изключи Русия спрямо мащаба на населената суша Европа е нищожна и….е обградена само от море, като изключим пътя и на изток и югоизток. На практика всяка стока, която някой иска да внесе или изнесе от европейският континент опира да това да се движи по море. На Изток стоели две империи – Руската и Османската, които били непреодолима стена пред всеки, който реши да потърси контрол над ресурси и пазари в тази посока. От всички други страни го чакал британския флот.
    Пред тази ситуация се оказала например Наполеонова Франция, в която Британия веднага провидяла опасен конкурент за първото място. Сега САЩ, често подкрепени от същата Британия и ЕС налагат санкции на немирни от тяхна гледна точка страни. Всъщност англичаните правели същото – морска блокада, която затваряла техните потенциални конкуренти на острова Европа и насъсквала срещу тях останалите страни. Това не било трудно, защото както и Наполеон, така по-късно и Хитлер, затворените от блокадата „претенденти“ имали само един изход – на изток и югоизток, към Русия или Османската империя. Наполеон също направил така – първо към Египет, после към Москва. Да провокираш до непоносимост потенциалните конкуренти, докато не са набрали сили, а ти си много по-силен и след това да ги обявиш за „лоши“ и „агресивни“ станало патент за английската геополитика, похват след това доразвит и успешно многократно използван от наследника на трона – САЩ. Така че санкциите не са от вчера, а германците с тяхното Made in Germany трябвало да бъдат блокирани, провокирани и след това по тази схема унищожени.
    Получило се напълно, планът успял с някои „дребни“ недостатъци. Появила се болшевишка Русия и цената била много висока. Въпреки всички усилия да се вадят кестените от огъня с чужди ръце, наложило се милиони поданици на короната да полегнат по бойните полета.
    Имало и още един проблем, Германия била разгромена и безпаметно ограбена. Толкова безпаметно, че била унижена до отчаяние и желаела реванш, а това я правело източник на нова опасност.
    Когато кризата през 1929 ударила Западния свят, се случили едновременно две неща.
    Болшевишка Русия получила възможност срещу злато да достъпи западни технологии нужни й за индустриализацията. Второто нещо било невъзможността да се държи Германия под клаузите на мирния договор. И Британия започнала старата игра с картите от новото раздаване.
    На Изток Русия както винаги запушвала пътя на блокираните на острова Европа претенденти, но с американска помощ се индустриализирала в рамките на по-малко от десетилетие. Американски инженери и компании издигали завод след завод и поточна линия след поточна линия, които по-късно бълвали танкове и оръдия.
    От друга страна никой не пречел вече на Германия да разчупи белезниците наложени и след разгрома през Първата Световна. Оставало само да бъде блокирана, провокирана и разбира се насочена на Изток, където въоръжените болшевики мечтаели от своя страна за разнасяне на огъня на революцията в цяла Европа, а защо не и в целия свят. Германия нямала друг изход и така вече за втори път премазана, нямало как да бъде повече проблем, както по-рано се случило с Франция, а преди това с Испания.
    Планът изглеждал работещ и се основавал на изпитани през годините рецепти, макар че имало и някои лоши последици:
    - напредването на науката и военната техника довели нещата до небивала касапница с десетки милиони убити и осакатени;
    - САЩ отмъкнали на Великобритания геополитическия трон;
    - Империята в стария си вид се разпаднала.
    Що се отнася до това, че Болшевишка Русия завзела половин Европа, то от гледна точка на британската игра не било лоша карта. Комунистите по особеностите на своята идеология не били опасен икономически конкурент, Германия била разделена и съсипана, както и цяла Европа. В същото време другите страни били уплашени от СССР и лесни за манипулация на геополитическата карта.
    Конкурент не се виждал, като изключим възхода на САЩ, но това било неизбежно и трябвало да се преглътне, нищо не било вечно.

    Из MADE IN GERMANY , ТЕНДЖЕРИ, ГЛОБАЛИЗАЦИЯ И БРЕКЗИТ
    2019 г. Борис Георгиев

  31. 31 Профил на Синовете на лейтенант Шмид и Решетников
    Синовете на лейтенант Шмид и Решетников
    Рейтинг: 2350 Весело

    Ако германците бяха "превзели" Ленинград че и цяла Русия какво ли щеше да стане? А какво стана със разгромената и разбита Германия? Историята помни двете Германии едната победената фашистИЧка и другата процъвтяваща ГДР която СССР възстанови кхм, кхм , кхм или не? И ко стана после? Някой комундел да се изкаже? Ама преди това да прочете доклада на другаря Младенов за фалитите на НРБ...
    Па и както каза бай Тадар:
    СоциализЪма е едно недоноШче... Мдааа. Не е лесно да си комунист

    И да знаеш, Минке, че последният комунист на планетата ще умре в България. Даже когато в Съветска Русия няма да има нито един жив комунист. Какъв народ сме, Минке, какъв народ...
  32. 32 Профил на zocho1
    zocho1
    Рейтинг: 1091 Неутрално

    До коментар [#23] от "Аскет":

    "непрекъснато ни обяснява ..., как СССР бил хвърлил бомбите над Хирошима и Нагазаки"

    Даже и за твоята добре известна привързаност към истината горната ти мъдрост идва в повечко.
    Е дай да видим кога и кой в нашата преса е публикувал въпросното обяснение

  33. 33 Профил на pinoccio
    pinoccio
    Рейтинг: 1006 Гневно

    За Хитлер е ясно. Не е ясно защо продължават да се тиражират лъжи за "блокада"?

    Сталин е очаквал градът да падне и просто е оставил хората в него да измрат от глад. Показателно е, че през цялата война заводите продължават да бълват оръжие и муниции, за които е имало как да се вкарат суровини, но храна нямало как? Освен за номенклатурата, милицията и войската - от глад не е умрял ни един.

    Поредното гнусно болшевишко престъпление!

  34. 34 Профил на swy46682091
    swy46682091
    Рейтинг: 281 Неутрално

    Интересна е историята на Седма симфония на Шостакович и изпълнението й по време на обсадата в Лондон, Ню Йорк и Ленинград.

  35. 35 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3189 Неутрално

    смесица от вече известни неща... и глупости

    споменавате Марк Солонин - ами да бяхте се сетили, че той е дал аргументирани обяснения по засегнатите "спорни въпроси"

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  36. 36 Профил на konservator.bg
    konservator.bg
    Рейтинг: 955 Неутрално

    НА 09.09. да пуснеш подобна статия е гвра с миналото на българина, но и начин да го пробваш как реагира като се гаврят с него!
    Не реагира БЛЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕ!

  37. 37 Профил на Petar Ivanov
    Petar Ivanov
    Рейтинг: 580 Неутрално

    До коментар [#28] от "Ivailo Ivanov":

    А аз какво казвам? По-надолу в коментара ми съм написал, че Ленинград е важен за германците, дотолкова, доколкото блокира големи съветски сили срещу себе си, докато същевременно заема лесни ЗС отбрана позиции с много по-малки сили (известни са уменията на германците в отбранителните сражения, и много по-високата импрофесионална подготовка от Червената армия)
    Иначе да, вярно е и, че и поне на този етап от кампанията Вермахтът не е имал ресурси да превземе и Ленинград, затова са предпочитали просто да го държат блокиран и под постоянен артилерийски обстрел..

    Freedom of speech
  38. 38 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 1872 Неутрално

    Хитлер не е имал такова намерение от самото начало - ако под израза "да превземе града" разбираме ситуация, при която цялото население попада в плен.
    ______________________________________________________

    За качествата на тази историчка става ясно, когато тя говори да се вземе цял град в плен (2 милиона) , цивилни, жени, деца, старци и пеленачета!

  39. 39 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4286 Неутрално

    ВИИ Маркс имени ник Сталина

    Хитлер разполагаше с достатъчно сили за блицкриг в Москва.
    Просто чакаше да мине лятната жега и дойде по-хладна: през есента.

    Междувременно превзе... първо на Запад... отделно.
    Югославия...
    В Африка, Албания, Гърция... и Италия: оправяше бъркотии на Мусолини.
    Киев... Минск... около Ленинград..... Смоленск..................... и (почти) Сталинград,
    "оправяше бъркотии" на Сталин.
    Мусолини... и там "помагаше" на Хитлер, при Сталинград.
    Всичко това не остана незабелязано от съветското разузнаване.

    Та Москва.
    Минаха летните жеги и Хитлер реши разходка офанзивна.
    Антиболшевишки прецизна: на 7.10.

    Но натъкна се на парад, дъжд заваля, кал се разля, сняг заваля, мраз стегна...

    коментар [#9] от "Julian Mall":

    Хитлер не е разполагал с достатъчно сили за едновременно превземане
    на Ленинград и Москва

    затова в края на септември прехвърля танковете от Ленинград на юг за пробива
    на подстъпите към Москва и това колкото и да е невероятно остава незабелязано
    за съветското разузнаване.

  40. 40 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1286 Неутрално

    Голям и жилав народ, не си дава вярата, нито територията. Въпреки некадърното ръководство, низовият офицерски състав, войниците на фронта и жените в заводите накрая надделяват, с материална помощ от САЩ, Англия и Канада. Оръжието е платено в огромната си част, със суровини и злато (малка част е опростена). За Русия това е наистина Отечествена война. При победа на Германия, славянството ставаше на тор. Та, дано Бог пази човечеството от амбициозни глупаци. Щото толкова милиони зян и още повече недъгави и сакати, здравият разум въобще не го е допускал. Без тази война РФ щеше да е 250 милиона. ..

  41. 41 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#37] от "Petar Ivanov":

    Какво ТИ си казал съм го цитирал буквално. Да умориш от глад цивилното население и да "блокира големи съветски сили срещу себе си" далеч не е едно и също.
    В Ленинград няма големи съветски сили в смисъл на пехотни дивизии. Не е като Киев или Севастопол, Минск.
    Невъзможността да се превземе Ленинград е комбинация от няколко фактора. Първо - не е бил важно направление. Групи армии север не са имали в състава си нито един немски танк. А докато стигат Ленинград нямат нито един танк въобще. Или поне нямат в количества струващи си споменаването.
    На второ място в Ленинград е целия балтийски флот. Всеки опит за щурм на града е щял да срещне оръдейна канонада от калибри немислими за пеходтни съединения.
    На трето място е поясът от ЖП линии около града. По тях вървят бронирани влакове с оръдия, картечници и ПВО батареи.
    На четвърто място е река Нева.
    На пето - наивитетът на финланците, които си мислят, че като се върнат на предвоенните граници после няма да ги третират като агресори.
    На шесто - трудния блатист терен.
    На седмо - неизчерпаемите количества снаряди и муниции от всякакъв вид.
    На осмо - самата блокада. Като няма къде да бягаш, хората стоят и се бият, поне докато има патрони. А там е имало. И пушечно месо също е имало достатъчно.

    Но това е между другото, отплеснах се.
    Мисълта ми е, че нито един архив на Вермахта (които са известни и публикувани на 100% още през 50те години на 20 век) не показва такава стратегическа цел на (колективния) Хитлер - да умори града от глад. Целта е била да се изолира оръжейната промишленост на града от останалите фронтове и тази цел е постигната и удържана до лятото на 1944.
    Гладът и измирането на почти милион ленинградци има съвсем друга причина и тази историчка би следвало да каже истината. Все пак тя има достъп поне до споменатите архиви.

  42. 42 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    И тази е една историчка.........според замисъла на блицкрига войната е трябвало да свърши за 3 месеца със превземането на Москва и достигането на Вермахта на Урал. Група армии "Север" и "ЮГ" не е трябвало да завладяват НИЩО....просто е трябвало да прикриват фланговете на Армии "Център" която се придвижва към Москва! Само че ефрейтора Хитлер първо спира напредването на Армиите "Център" и ги праща на Юг да завладяват Киев, и когато възобновява движението към Москва е вече 6.10.1941 г. и започва първо руската кална есен, а скоро и руската зима което довежда и до провала на Битката за Москва! А за да улесни още повече другаря Сталин, Адолф Шикалгрубер не само не прехвърля войски от Армии "Север" към Москва, а ги фактически изважда от войната като ги държи в една безмисленна от военна гледна точка обсада!
    —цитат от коментар 12 на bobbyperu


    Блокадата на Ленинград не е някакво капсулирано в мехур явление. По същото време се случват интерени неща по света. Италианците отдавна са се окензали в Африка, германските подкрепления само позакрепят положението , но става ясно ,че от тук няма да могат експлоатират местния нефт, камо ли да стигнат Иранските и Кавказките нефтени полета . Барбаросата е разработена с убеждение ,че силите на Оста ще се срещнат в Кавказ от юг и север.
    Те за това се променя фокусът , не щото Хитлер е "луд ефрейтор" .
    Въпросът е, че тук вече трябваше да мислят само за деликатно излизане от войната, а не как да стигнат Кавказ и БИ единствено по северния тигел.

    От гледна точка на съветската стратегия, всяка точка отбраняваща се с почти с собствени сили в тила на врага, е огромен плюс. Ангажира значителни сили на Вермахта в ключови моменти, разбърква логистиката му. Германците също са наясно , за това се опитват максимално бързо да ликвидират джобовете на отбрана или да оставят там само второешалонни части за обсада. В някой случай ни едното , ни другото се получава.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  43. 43 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    Разговарял съм с хора в Ленинград преживели блокадата. Тогава нямало метро, и обстрелът на улиците от немската и финландската артилерии са нанасяли много сериозни щети. За глада пишещите тук могат само да приказват, има доста писано, хора са преживели варейки парчета от тапетите - тогава са ги лепели с туткал, ерго желатин. Изчезнали са кучетата, особено търсени са били едрите породи, ясно за какво.
    Но, в същото време епидемиолозите пишат изследвания на тема недопускането на епидемия в 2-милионния град. Имало е жестока организация по домове и квартали за групови посещения на баня, извозване на трупове на умрели и т.н. - елементи на хигиенната санитария важни и днес.
    И, хората не са чакали, а са работили и учили. Отпадналите студенти са били мобилизирани, така че стимулът е бил сериозен.
    И накрая за отношението на Сталин към Ленинград. Ленинград е бил градът на Киров, основен конкурент за върховен вожд на Съветска Русия, ерго мразен от Сталин град. Интересното е, че реално след войната и особено през 1960-те до 1980-те интелектуалният елит на Ленинград е опозицията на политиката провеждана от Москва.

  44. 44 Профил на swy46682091
    swy46682091
    Рейтинг: 281 Неутрално

    80 години след обсадата, Ленинград е много по-интересен град за туризъм в сравнение с Берлин, Мюнхен, ... дори Дрезден.

    За туризъм, но не и за живеене, въпреки че и в германските градове си е доста студено през голяма част от годината.

  45. 45 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1351 Неутрално

    Планът на Хитлер е бил съвсем друг, но рухва на 7 декември 1941 - нападението на Япония над Пърл-Харбър. Изглежда Хитлер се е надявал Япония да нахлуе в руския Сибир и да разгроми от Изток СССР. Тогава клешите на Остта са щяли да се затворят и да пречупят СССР. Обаче САЩ въвличат Япония във война със кръвожадно ембарго на нефт за Япония и на нея не й остават сили да нахлуе в Сибир. Тихоокеанският театър е поне 3 пъти по-голям от Европейският. СССР прехвърля към Москва Сибирските дивизии и пестепенно с помошта на Ленд Лиза, огромната си армия и непокътнат тил постига надмощие над Германия. тя пък от своя страна е въвлечена в подводна война в Атлантика и унищожителните бомбардировки на немските градове.
    Гледайте в Ютуб канала на Марк Семенович Солонин. Той е избягал в Естония и оттам громи догмите безпощадно.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  46. 46 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1924 Весело

    До коментар [#24] от "txo151070521":

    Къде зад Урал? Поглеждал ли си картата? Има една ЖП линия до Владивосток откъдето идва Ленд-лийза!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  47. 47 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7293 Неутрално

    "Неотдавна в Русия бе приет закон, който забранява да се отрича решаващата роля на СССР в победата над фашизма и да се слага знак на равенство между целите и действията на съветското ръководство и на нацистка Германия."
    Болшевишка работа. Не само собствената си история фалшифицират, но и нашата, и на други държави.

  48. 48 Профил на onemanband
    onemanband
    Рейтинг: 660 Весело

    "Със сигурност е известно обаче, че дълго време Сталин не е бил особено загрижен за Ленинград и за снабдяването на града."
    ***********************************************************************************************************

    Глупости на фльонги ,и на ... Търкальонги...
    Не бил ''загрижен''.
    Във всяка война и военна капания , става въпрос ма първо място за приоритетите!
    Тоест , Вермахта напира към Москва. Следователно, усилията на отбраняващата се Червена армия се съсредоточават на Московското направление!
    Всичко останало ,не е било от значение за момента!
    Толкова е очевадно , че трябва да си абсолютен д*бил р за да не го видиш!
    И не е преувеличение да се каже , че войната е спечелена още в 1941ва година пред Москва!
    ''Защо ли'', ще попитате ?
    Ами ,защото ТОЧНО тогава стратегията ''блиц-криг'' се ПРОВАЛЯ , и се започва едно германско отсъпление, траещо от Декември -41-ва, до Март-42-ра!

    А , колкото за снабдяването на Ленинград с продоволствие, и евакуация на населението...Преди забръзването на Ладога, тази операция , НЕ Е БИЛА ВЪЗМОЖНА!
    Въпросът дали е бил ''загрижен'' Сталин или , не стои в случая. Става дума за това, какво е възможно в момента, и какво - не.

    Кажи ми ,КОЙ ти плаща Гранта, та да ти кажа какво си...
  49. 49
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  50. 50 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Стратегическите хранителни запаси са изнесени от Ленинград още преди блокадата. Явно градът е бил отписан и оставен на самозащита. А транспортната връзка не е била прекъсвана. От Ленинград са извозвали продукцията на военните заводи които са работили без прекъсвания и са доставяни храни и материали. Въпросът е че храна са раздавали само на работещите във заводите и отбраната. Градът е бил отписан и от двете страни. И жителите му.

  51. 51 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#49] от "onemanband":

    КОе от тези твърдения те притеснява?

  52. 52 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 793 Неутрално

    До коментар [#48] от "onemanband":

    Явно в тази война на унищожение жителите на града са били третирани като непредотвратими загуби от военна гледна точка. Все пак съветите губят няколко милиона войници още в първите месеци на войната и човешкият живот става статистика.

  53. 53 Профил на nmy381005793
    nmy381005793
    Рейтинг: 330 Неутрално

    Немската Военна Машина е е била програмирна от интендантсвото
    /немското/ за толкова нефт /гориво/ и не повече, няма нефт няма настъпление.
    :)🏴‍☠️Това е, останалото са подробности и милиони загубени чивешки съдби.
    🏴‍☠️ War is a bitch, some say war is a racket.
    It’s of your choosing.

  54. 54 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 78 Неутрално

    За тези които не се гнусят от истината:
    https://www.youtube.com/watch?v=plEaSn8YC2w

  55. 55 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    Немската Военна Машина е е била програмирна от интендантсвото /немското/ за толкова нефт /гориво/ и не повече, няма нефт няма настъпление.:)🏴‍☠️Това е, останалото са подробности и милиони загубени чивешки съдби.🏴‍☠️ War is a bitch, some say war is a racket.It’s of your choosing.
    —цитат от коментар 53 на nmy381005793


    То и да има, не могат да го докарат навреме.
    Блицкрига в Франция е унищотилен щото напредват в гъсто населени и индустриализирани райони . Челните подразделения се въртят постоянно с свежи сили. Поочуканите се възстановяват и попълват на място и влизат в въртележката. С местни ресурси или по многобройните пътища/гари. В СССР, ударните дивизии, като завършат пробива си , се озовават в безкрайна прерия без пътища, камо ли железопътни връзки . Не покриват раните ,както трябва, а чакането някой да ги смени ,дава безценно време на отстъпващата РККА.
    Основното в Блицкрига е ,че гониш и унищожаваш силите на противника до края без почивка, по най бързия начин. Не завземаш определени рубежи, от които после ще му мислиш . Щото всички германски военни и политици , включително и Фюрерът , знаят и казват,че продължителна война е пагубна за тях . Пък на повече от един фронт- кошмар. Накрая го докарват до точно до това и естествено, случва им се точно това , което са предвиждали .
    В предвоенните разчети на Вермахта, една дивизия трябва да е в радиус 100км максимум от най близката ЖП гара, като над 80 км трябва да се допуска само за не повече от няколко дни. На източния фронт , повечето германци се въргалят из калта на по 100-200 км и повече от гарата с месеци.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  56. 56 Профил на onemanband
    onemanband
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#49] от "onemanband":КОе от тези твърдения те притеснява?
    —цитат от коментар 51 на Ivailo Ivanov


    Абсолътно всичките!
    Ама, не точно ме ''притеснява'' , а на-вече съм изумен от игноренщината, струяща от тях.

    Кажи ми ,КОЙ ти плаща Гранта, та да ти кажа какво си...
  57. 57 Профил на Neznámý
    Neznámý
    Рейтинг: 45 Неутрално

    До коментар [#28] от "Ivailo Ivanov":

    Именно! Най-после някой да го каже, че Хитлер просто не е имал възможността да превземе Ленинград. Второто твърдение също е вярно - танковете КВ, които са непосилни за побеждава не от германците. Има и могъщ флот на подстъпите към града. Затова немците се окопават около Ленинград и не позволяват на съветските войски да излязат. Същите опорни точки дава и Суворов-Резун. Група армии "Север" е трябвало само да изолира града и да изчака така края на войната, за да навлезе безпрепятствено.

    Има обаче и още - Хитлер се насочва към Сталинград не защото много му се иска, а защото по това време това е петролното "сърце" на СССР. Един фатален удар и съветската бронетехника престава да се движи, а за логистика изобщо няма да се говори. И германците почти успяват да достигнат Волга. Разгромът там обаче причинява колапс, който принуждава Паулу да се предаде.

    От днешна гледна точка е много лесно да съдим кой крив и кой прав, но на мястото на Хитлер или Сталин кой знае как бихме се държали. Фактите са, че германците достигат на 40 километра от Москва, а дошлите свежи сибирски дивизии от Втория стратегически ешелон отблъскват атаката. Друг факт е наличието на много повече дивизии и войски, отколкото се твърди в съветската историческа литература. А най-смешно е май механичното сравнение на броя на танковете между Германия и СССР. Ако Суворов-Резун е прав, то немците са имали 3712 танка срещу близо 20 000 съветски и то какви съветски - Т-34, КВ, БТ и още, и още...



  58. 58 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 873 Неутрално

    Британските глобалисти са пренаписали историята пак! Всичко свързано с Хитлер и "фашистка" Германия е лъжа и измама! Истинските фашисти са глобалистите и техните колонии, убили милиони невинни хора само в Хирошима, Нагасаки и Дрезден! Глупостите за които обвиняват Германия и Хитлер са за да оправдаят всичките извращения и убийства, които самите те са направили! Русия по това време е била и още е колония на Британската Империя и затова се включва във войната на тяхна страна! Русия нарушава пакта с Германия, а не Германия!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  59. 59 Профил на nmy381005793
    nmy381005793
    Рейтинг: 330 Неутрално

    До коментар [#55] от "schwimmwagen":
    “ Немската Военна Машина е е била програмирна от интендантсвото /немското/ за толкова нефт /гориво/ и не повече, няма нефт няма настъпление.:)🏴‍☠️Това е, останалото са подробности и милиони загубени чивешки съдби.🏴‍☠️ War is a bitch, some say war is a racket.It’s of your choosing.
    —цитат от коментар 53 на nmy381005793


    То и да има, не могат да го докарат навреме. ”

    Добре си го описал.
    Няколко са книгите които дават изчерпателна представа за Втората Световна и Германският план “Барбароса”

    It’s probably the best in detail study of German Military Intelligence in the WWII
    DAVID KAHN
    Hitler's Spies: German Military Intelligence In World War II
    :) 🏴‍☠️ Results are not in German favor.

    “Итоги Второй Мировой Войньи. Вьиводьй побежденньих”
    Автори: Немецкие Военньие Специалисти

    Книги за Втората Световна са безкрайно много и със сигурност има и други.

  60. 60 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#56] от "onemanband":

    Игноренщина не може да стру от верни твърдения. Може да са тривиални, банални, удивителни (попълни празното), но не и неграмотни (ignorance=неграмотност)
    Следователно "на(й?)-вече съм изумен" се свежда до това дали считаш тези твърдения за верни или не.
    За това, че Сталин е "очаквал градът да падне" пише дори Жуков в "Спомени и размисли". Не че там няма достатъчно глупости и лъжи, но това е показателно дори за мнението на "официалната" историография.
    За това че "заводите продължават да бълват оръжие и муниции" може да погледнеш например в Уикипедия, ключова дума "танк КВ". Там има табличка с произведените бройки през 1941/42 година - времето когато измират от глад ленинградци. Завод Киров се намира в Ленинград. Ако смяташ, че тези бройки танкове са останали в града, на склад в завода, значи си голям оптимист. И да, танковете и снарядите не се правят от въздух, правят се от желязна руда, кокс, каучук, специални материали в индустриални количества. Всички тези материали са влезли в града, а са излезли танкове, локомотиви, снаряди всички калибри, минохвъргачки, оръдия и стрелково оръжие.
    Но това е само относно тежките танкове, за други видове муниции и въоражение - потърси си данни сам.

    А това изречение и мен лично ме изумява, предполагам , че авторът не се е изразил правилно:
    "Освен за номенклатурата, милицията и войската - от глад не е умрял ни един."
    Вероятно е имал предвид, че никой от споменатите "номенклатурата, милицията и войската" не е умрял от глад. Което като цяло също е вярно.

  61. 61 Профил на Neznámý
    Neznámý
    Рейтинг: 45 Неутрално

    До коментар [#60] от "Ivailo Ivanov":

    С уточнението обаче, че желязната руда и други суровини са влезли в Ленинград ПРЕДИ ОБСАДАТА! Танкове КВ се произвеждат и на други места. А това, че никой от армията не е умрял от глад, е факт и по причина армейския устав и разпорежданията на ръководството с предимство да се ползват войските, защото те пряко са намесени в защитата на града.

  62. 62 Профил на libretto
    libretto
    Рейтинг: 815 Весело

    Леле, колко много от пишещите тук са били в Ленинград по онова време и имат информация от първа ръка!!

    Това е ЧУДО!!

    Let's Go, Brandon! 😁😁😁
  63. 63 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1018 Неутрално

    До коментар [#5] от "Gretel":
    Агресора в междусъюзническата война е нациска Германия. Но причината за войната е СССр и Сталин. Ако не бяха разделили цяла източна Европа и Полша нямаше да имат обща граница с Германия и или нямаше да има война със СССр Или Русия щеше да има време да се подготви.

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  64. 64 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1018 Неутрално

    До коментар [#40] от "venelingeologia":


    Коментар пълен с откровени руски пропагандни клишета.
    1. Тоя жилав народ е дал най- много жертви като войници и техника на глава от населението
    2. Тоя “ жилав” народ е дал най- много пленени войници в човешката история
    3. От тоя жилав народ са избито най- много собствени войници, защото масово са дезертирали
    4. СССр са били 280 милиона, а германците под 70 и вече са водели война с Великобритания и доминионите и.
    5. Войната не е отечествена а между съюжническа. Между двама диктатори разделили си преди това цяла източна Европа.
    6. Без помощта на САЩ и Великобритания или без една камара груби грешки на Хитлер в сегашна Русия щеше да се говори немски

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  65. 65 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1018 Неутрално

    До коментар [#40] от "venelingeologia":


    Коментар пълен с откровени руски пропагандни клишета.
    1. Тоя жилав народ е дал най- много жертви като войници и техника на глава от населението
    2. Тоя “ жилав” народ е дал най- много пленени войници в човешката история
    3. От тоя жилав народ са избито най- много собствени войници, защото масово са дезертирали
    4. СССр са били 280 милиона, а германците под 70 и вече са водели война с Великобритания и доминионите и.
    5. Войната не е отечествена а между съюжническа. Между двама диктатори разделили си преди това цяла източна Европа.
    6. Без помощта на САЩ и Великобритания или без една камара груби грешки на Хитлер в сегашна Русия щеше да се говори немски

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  66. 66 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#61] от "Neznámý":

    Почти нищо от това което казваш не е вярно.
    Не може един завод да се запаси със суровини за години напред. Няма и никакви сведения за това. Ако е имало запаси от кокс и черни въглища в града, защо тогава голяма част от населението е загинало не от глад, а от студ? И още един аргумент - много от материалите за танковете и мунициите са материали от Ленд-лиза. Каучук, алуминий, цинк,мед, волфрам, бензин, черен барут. Всичко това как е влязло в града?
    Тежки танкове от серияка КВ/ИС се произвеждат САМО в Ленинград.
    Ако поровиш по старите справочници (а може и някои от видеата на Марк Солонин, източниците се цитират) от Ленинград се изнасят не само танкове, но и парни локомотиви, най-лекият от които е 180 тона, колкото 3 танка КВ. И това се изнася с обикновени шлепове през езерото.
    А дали някой от армията е умрял от глад или не, е трудно да се каже в страна, където и до ден днешен не се знае колко войници и колко цивилни са загинали с точност до милион.

  67. 67 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1018 Неутрално

    Гледах документален филм за участници във войната. Гледах слушах и умът ми не го побираше. Немеца разказваше че бил картечар с лека картечница при една от операциите заградили някаква руска армия. Каза че очаквали руските войници да се предадат, но политкомисарите ги карали да тичат към тях, към руска територия. Немците викали предайте се но те не спирали. Изстреляли 2500 патрона срещу хора тичащи срещу тях избили хиляди. Стреляли докато свършили патроните и другите руснаци просто притичвали покрай тях, защото те вече нямала с какво фа стрелят.

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  68. 68 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#65] от "iak":

    6. Без помощта на САЩ и Великобритания или без една камара груби грешки на Хитлер в сегашна Русия щеше да се говори немски

    Това е доста смешно. Ако нямаше червена армия и Вермахтът трябваше да остави във всяко град/село от Брест до Владивосток по 2ма души гарнизон, то нямаше да стигнат и до Урал. Да победиш една армия е едно, да окупираш и асимилираш определена територия (така че там да се говори немски) е съвсем друго нещо. Но като цяло съм съгласен, просто метафората ти е малко неподходяща.

  69. 69 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1692 Неутрално

    “Как да постъпи в тази ситуация намиращият се в Москва диктатор? Ами трябва да стори всичко възможно, за да не му се наложи да бяга от Москва.“

    Хахахаха!
    Доста дивотии има написани в статията, но тук Професорката счупи глупомера!

    Жп мрежата на СССР е била организирана така, че завладяванрто на Москва би подложило на риск цялата транспортна инфраструктура на страната и респективно логистичните възможности на армията и отбранитрлната индустрия.

    Освен това в първите месеци от войната тежката индустрия се релокира отвъд Урал и това са били основните приоритети - Москва и индустрията.

  70. 70 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 691 Неутрално

    Никаква блокада на т.н. ленинград не е имало!

    Жалко че в хамбургския университет има "историци" като
    Елена Гункел!

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  71. 71 Профил на Georgi Petrov
    Georgi Petrov
    Рейтинг: 76 Неутрално

    Архивите за Войната както и повечети други архиви са напълно недостъпни за всички. Не само за чужди историци. Последно Путин ги направи секретни за 20 години с указ наскоро- продължи стария уйаз. Ясно е защо са секретни - по същата причина по която е сектетен т.н. Сан Стефански догивор.
    Германците са предлагали хуманитарен коридор за мирното население на Ленинград но Сталин естествено е отказал.
    Няколко дена преди 22 юни 1941 всички съветски военни окръзи са преобразувани във фронтове. На 22 юни командирите отварят секретните пликове в сейфовете с указания за действия. Във всички има заповеди за настъпление в територията на Германия. На 25 юни както е по план е нападната Финландия която до момента е неутрална.
    Изводите си направете сами, по всичко личи че Сталин е изправерен с няколко дена.
    Има още много неща като непрекъснатата тайна мобилизаная и огромното струпване на оръжия и боеприпаси до самата граница. Цели вагони с руско германски разговорници и т.н.

  72. 72 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1692 Неутрално

    Никаква блокада на т.н. ленинград не е имало!Жалко че в хамбургския университет има "историци" като Елена Гункел!
    —цитат от коментар 70 на b_52_strato


    Явно такава е насоката дадена от спонсорите.
    Вчера тук имаше интервю с белгийски “професор историк”, който говореше за “митологията, че историята на Македония преди 1944 г. е част от българската история…”

    Същият този май беше застъпник на идеята, че Баташко клане всъщност е нямало.

  73. 73 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2027 Неутрално

    "Нападението на хитлеристка Германия над Съветския съюз е обаче неоспорим факт. Както и това, че агресорът е нацистка Германия. Тъкмо тя е тръгнала на унищожителна война срещу Съветския съюз."

    Както е неоспорим факт, че преди това СССР сключва пакт с агресора Германия като си поделя Полша с него, както и че поздравява Германия с победите в Скандинавските страни и Франция.

  74. 74 Профил на pinoccio
    pinoccio
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    Блокада на Ленинград не е имало, умрелите от глад ленинградчани са си изцяло на сметката на Сталин, поредния геноцид спретнат срещу неудобните и ненужните.

    "Блокадата" е чиста пропагандна измислица, истината е страшна и безкрайно неудобна и до днес. Ладожкото езеро е било релативно свободна зона и през него е могло да се доставя всичко необходимо за града, без много загуби за болшевиките. Както през него цялото време е изнасяна многомилионната военна продукция на заводите му.

    В цикъл клипове това събитие е разгледано подробно от Солонин на YouTube канала му:

    https://www.youtube.com/watch?v=plEaS ...

  75. 75 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2027 Неутрално

    Болшевиките винаги са ненавиждали Лениград-Петербург като стара имперска столица, културен център с оцелели от чистките дворянство и интелигенция. Не случайно Ленин премества столицата в изостанала Москва, а Сталин няма никакви симпатии към града и жителите му.

  76. 76 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3442 Весело

    До коментар [#69] от "мики маус":

    Мки, стой по близо до Доналд и Глупи!

    klimentm
  77. 77 Профил на nmy381005793
    nmy381005793
    Рейтинг: 330 Неутрално

    The precursor of the Second World War is the Russo Finish War 1939-1940, between Soviet Union and Finland. Here the German Planners for the WWII get the idea that the Russian/Soviet Army is not in the best of shape.

    Below are the losses for the Russians, conservative estimate, some accounts speak of many more.
    126,875–167,976 dead or missing
    188,671–207,538 wounded or sick (including at least 61,506 sick or frostbitten
    5,572 captured
    1,200–3,543 tanks
    261–515 aircraft

    321,000–381,000 total casualties

  78. 78 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3442 Весело

    "За това, че населението на града е устояло в условията на неимоверни лишения, заслуга има както самото то, така и градското ръководство."

    Известно е че тов Жданов е ял черен хайвер със супената лъжица, без да се смущава че хиляди умират от глад на улицата

    klimentm
  79. 79 Профил на nmy381005793
    nmy381005793
    Рейтинг: 330 Неутрално

    📌🏴‍☠️ Това сс монументални загуби за Руснаците.

    The Winter War[F 7] also known as First Soviet-Finnish War was a war between the Soviet Union (USSR) and Finland. It began with a Soviet invasion of Finland on 30 November 1939, three months after the outbreak of World War II, and ended three and a half months later with the Moscow Peace Treaty on 13 March 1940.

  80. 80 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 2276 Неутрално

    Руски историци обвиняват Солонин, че преиначава фактите. Как оценявате вие тезата му
    ▪️▪️▪️▪️▪️▪️

    Историци? Не съм чувал нищо за такива.

    "Чуждестранен агент"
  81. 81 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3442 Неутрално

    До коментар [#75] от "antonio_vivaldi":

    Убийството на Киров който е бил много по популярен в Петербург е дело на Коба, ненавистта на Човекоядеца към града е била очевидна, още една причина да го изостави на милостта на Хитлер който обаче не се улавя на тази въдица.

    klimentm
  82. 82 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1692 Неутрално

    До коментар [#76] от "klimentm":

    Нещо по същество да кажеш или просто трупаш мнения?

  83. 83 Профил на nmy381005793
    nmy381005793
    Рейтинг: 330 Неутрално

    Finland Casualties
    25,904 dead or missing
    43,557 wounded
    800–1,100 captured
    20–30 tanks
    62 aircraft
    1 armed icebreaker damaged
    Finnish Ladoga Naval Detachment ceded to the Soviet Union
    70,000 total casualties

  84. 84 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#78] от "klimentm":

    За черния хайвер. Пак от моите многократни разговори с блокадници, продукти е имало практически седмица преди немците да се приближат - буренца с черен хайвер, бил е евтин, растителни мазнини, брашно, мас и т.н. Пропагандата обаче е гърмяла, че запасяването е паникьорство граничещо с предателство, и вярващите в нея са били тези, които впоследствие гладуват. Виж, тарикатите са се запасили много сериозно и практически са опразнили магазини и складове. Затова по време на глада за златен ръчен часовник "Лонжин" са давали един хляб и кило масло. Толкоз.
    Бащата на певицата Мая Кристалинская например, според тези източници, е бил началник на склад с храни за вонните. "Спестявал" е разликата по отчетите между списъците с наличен състав и убитите през деня. С продуктите е купувал (разменял) произведения на изкуството и бижутерия. След войната се оправдал, че така е спасявал изкуството и подарил голяма колекция на Ермитажа. Обаче една дуга дама от старата Петербургска аристокрация ме обясни, че обиците и колието на певицата са от някакъв комплект на нейна познатя-аристократка от висок ранг от царското обкръжение.
    Нали знаеш пословицата "За един сватба, за друг брадва"...

  85. 85 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 671 Неутрално

    Голямо внимание да се разсърдят онези в Кремъл и говорим глупости.

    Хитлер хем е искал да завладее ресурсите на СССР, хем искал да изравни Ленинград със земята и да му избие населението. Кое е вярното другарко историк?

    А като СССР е бил мирно настроен, защо войските са били по границата? На СССР войските ако си бяха по казармите, на немците щяха да им трябват години докато пленят толкова хора (ако успееха изобщо), колкото пленяват в първите дни на войната. Значи са били на границата. Щом са били на границата значи не са били там на пикник, били са за война. Ако бяха навътре в страната, можеха да се изтеглят още 100 че и 500 километра и да организират защита. Ама са на границата и немците - пат зад врата. Това е въпроса - защо са били на границата, ама не - нападение, та нападение.

    Милиони войници на границата и 10 пъти превъзходство в брой танкове, да не говорим за артилерията и самолетите - чичко Хитлер свалил СССР в нокдаун. Защо е станало така? Мистерия?!

    preklara rara
  86. 86 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 2276 Неутрално

    До коментар [#48] от "onemanband":

    А , колкото за снабдяването на Ленинград с продоволствие, и евакуация на населението...Преди забръзването на Ладога, тази операция , НЕ Е БИЛА ВЪЗМОЖНА!
    Въпросът дали е бил ''загрижен'' Сталин или , не стои в случая. Става дума за това, какво е възможно в момента, и какво - не.
    ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️

    И какво мислите: как всичко това, което се произвеждаше по време на блокада на Ленинград, беше доставено на фронта и как материалите за производството на цялото това военно оборудване бяха доставени на „обсадения“ Ленинград:
    ©️ ©️"По време на войната и блокадата „Адмиралтейские верфи“ предадоха на флота: 7 подводници, 22 лодки от типа МБК, 48 морски ловци, 116 самоходни понтона, 5 подемно-транспортни понтона с товароносимост 200 тона. Заводи отремонтирали повече от 260 кораба и плавателни съда. Жени и деца, които замениха мъжете на металорежещите машини, изработиха за нуждите на фронта около 3000 комплекта тралове, 8000 патрона за тралове, 120 000 морски мини MSh-120, 300 котвени мини, 1500 минохвъргачки MB-82, 30 000 метални и саперни лопати, 900 буи за тралове, 91 комплекта паравани, 80 000 корпуса за снаряди, мини, въздушни бомби, 18 300 единици части за танкове са доставени на завода в Киров..."

    "Чуждестранен агент"
  87. 87 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 2276 Неутрално

    До коментар [#86] от "putinxujlo":

    завода в Киров>> кировски завод

    "Чуждестранен агент"
  88. 88 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3442 Весело

    До коментар [#86] от "putinxujlo":

    Според другаря "onemanband" предвижването по езерата и моретата по света не са били възможни преди замръзването им, очевидно корабоплаването не е било открито по това време още?!

    klimentm
  89. 89 Профил на sherpa
    sherpa
    Рейтинг: 333 Неутрално

    До коментар [#44] от "swy46682091":

    Ще добавя един нюанс: японците не са имали мерак да нападат СССР. През 1939 г. са яли такъв пердах при река Халхин-гол в Монголия, че просто са сложили кръст на тази идея. И ги е пердашил същия тоя Жуков. Изобщо не съм му фен, бил е голям простак, но тогава се е представил изненадващо добре.
    Ще добавя още един нюанс: 7 декември, Пърл Харбър, нямат нищо общо. На тази дата дивизиите от Сибир вече са прехвърлени под Москва и получават бойните си заповеди за началото на контранастъплението. И он немска страна започва: Ние каква я мислихме, тя каква стана...

  90. 90 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 2276 Неутрално

    До коментар [#88] от "klimentm":

    Знаете моето еднозначно отношение към загинали съветски войници по време на войната, но в Нюрнберг Съветите не можаха да докажат, че „Вермахтът“ е извършил нечовешки действия, включително геноцид, срещу цивилни (по време на блокадата на Ленинград). Э
    И можем да кажем с увереност, че това е убийство на цивилни, но извършено от съветското правителство, т.е коммунисти.

    "Чуждестранен агент"
  91. 91 Профил на Neznámý
    Neznámý
    Рейтинг: 45 Неутрално

    До коментар [#66] от "Ivailo Ivanov":

    1.Това с танковете КВ просто не е вярно! Най-малкото, защото са произвеждани и в Челябинск;
    2. Как се вкарва такива количества руда и гориво за пещите в Кировския завод, без германците да прекъснат веригата на доставки? Или има обсада, или няма обсада. Индустриални количества руда с шлепове и танкове КВ пак с шлепове;
    3. Ако толкова танкове бяха налични в Ленинград, логично е да си бяха пробили път през обсадата. Това не е налице чак до 1944. Немците са потресени от КВ;
    4. Населението загива, защото няма приоритет пред армията. В СССР човешкият живот никога не е значело нещо;
    5. Опираш се прекалено много на Суворов, а Солонин беше препоръчан многократно в книжлетата на разузнавача Резун. Да, има факти по темата, но и немалко дезинформация в "старите справочници".

  92. 92 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#88] от "klimentm":

    Давам линк за лекцията на проф. Ломагин от Европейския Университет в СПбГ с доста добър анализ, когато имаш време

    https://eusp.org/news/ob-istorii-blokady-leningrada

  93. 93 Профил на sherpa
    sherpa
    Рейтинг: 333 Неутрално

    До коментар [#70] от "b_52_strato":

    Ти чел ли си заповедите от секретните пликове? Ще споделиш ли източник? А наясно ли си колко дни е необходимо на една армия, за да се подготви за такова настъпление? Братушките да го направят за една седмица? Абсурд!

    И е много странно, че в официалната история на Отечествената война е публикувана заповед №2 на СВГ, издадена след нахлуването на Германия в СССР. А заповед №1 - къде е?
    Според една от версиите тази заповед е била да се приведат войските в пълна бойна готовност. И е изпълнена по всички военни окръзи, освен в Белоруския. А там, случайно, бил насочен главният удар на Вермахта.

    Аз също не съм чел тази заповед, но версията ми изглежда много по-логична. На съдебния процес генерал Павлов твърдял, че е предал заповедта за изпълнение, но никой от офицерите му не го потвърдил. (Това подсказва, че такава заповед е имало). А той самият на 21-ви юни бил на театър в Минск. Да имаш заповед за мобилизация на военен окръг и да не наблюдаваш изпълнението е или пълен кретенизъм или откровена измяна, и разстрелът му е напълно оправдан.

  94. 94 Профил на Neznámý
    Neznámý
    Рейтинг: 45 Неутрално

    До коментар [#68] от "Ivailo Ivanov":

    Точно Суворов сравнява немската армия и съветската и на практика доказва единен модел с политкомисари. Това са хората, които организират помощници във всяко село като полиция, охрана, кметове и т.н. Т.е. нямаше да оставят гарнизон, а самоуправление под немско командване.

    Има и друго. Намерението на Хитлер е да насели териториите до Урал с колонисти от Норвегия, Швеция, Дания, Германия, а славяните да послужат за тор на арийската раса. Нещо като съвременен Израел - самите колонисти стават и население, и охрана на териториите.

    Не на последно място - разгромът на Червената армия е толкова голям, че целият Първи стратегически ешелон (около 5 млн души) е унищожен. Цялата кадрова армия...

    Впрочем, кой ти говори за асимилация?! Асимилация не става за година-две...

  95. 95 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3442 Неутрално

    До коментар [#92] от "daskal1":

    Благодаря!

    klimentm
  96. 96 Профил на Neznámý
    Neznámý
    Рейтинг: 45 Неутрално

    До коментар [#66] от "Ivailo Ivanov":

    https://ru.wikipedia.org/wiki/Кировский_завод_в_годъй_блокадъй

    Можеш спокойно да заминеш "еръй" на двете нужни места, стига да имаш знака на клавиатурата. Нямам го, няма да правя настройки на телефона заради това, но там е написано: "...Танки въйпускал Кировския завод в Челябинске..." Само за справка, Челябинск е на приблизително 2500 км от Ленинград, не е предградие...

  97. 97 Профил на svv03688321
    svv03688321
    Рейтинг: 438 Неутрално

    Сталин е готвел план за нападение на Германия но се е страхувал че не е достатъчно подготвен и ще му трябва поне година или две за подготовка това сведение го имам от от руски художник приятел - Юрий Дишленко десидент който баща умира в отбраната на Сталинград като се изправя с граната срещу немски танк и се взривява да спаси свой другари. Негов брат журналист и поет се е добирал до тези документи и смята Сталин за не помалко виновен за тази война защото ако тези планове не са били в главата му може би и Хитлер не би нападнал Русия. Хитлер също е имал агенти близки до Сталин които са зналели за намеренията му и са му ги съобщавали... така Сталин започва чистка в армията и хората около него. В Русия са живели милиони хора с немско потекло участвали в революцията и заинтрегувани от соц. идеите които не са били чужди и на национал социалистите в Германия съшо . Хитлер също предприема национализация на някои фабрики в Германия като идва на власт но оставя собствениците им да ги ръководят така както свои докато Ленин и Сталин ги избиват. Ето там е грешката в руския социализъм който по късно дойде и в България където с не по малко злоба съдбата им беше не по различна.

  98. 98 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Що не го превзел?
    МИ ЩОТО НЕ МОЖЕ.
    Той СталинГрад се опита да превземе и яде хурката камо ли Ленинград.
    Едно е да превземаш ниви и поля.
    Друго е да влезеш в града където от всеки прозорец някой стреля. Просто реши да го блокира и да ги умори от глад.
    Но Хитлер и той си беше помислил че Русия е Полша ама не и му коства главата.

  99. 99 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    В Русия и във 2СВ всеки Руснак се е биел до смърт.
    Ясно е било че ще се мре. В градовете слагат 10 Руснака барикадирани и се бият до край колкото повече немци избият толкова по добре колко повече забавят немците толкова по добре.
    Сега си представи 2 милиона барикадирани в Ленинград готови да се бият до смърт.
    Просто Хитлер го е хванало шубето.

  100. 100 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Киев не го е превзел, Киев се е ПРЕДАЛ.
    Предатели помощници на немците. А хитлер после за награда ги избил или поробил.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK