"Ненормални" избори - тази седмица германците ще променят Европа, без да искат

"Ненормални" избори - тази седмица германците ще променят Европа, без да искат

© Associated Press



Избори, в които най-популярният политик е на власт, не се бори да бъде преизбран, а участващите не са достатъчно привлекателни, объркват германците тази седмица. При това вотът в най-голямата европейска икономика не е безинтересното упражнение по демокрация от последните години: развръзката е неизвестна, а неизбежно ще се отрази на Европа и на политическото и икономическото ѝ бъдеще - тема, която обаче не е на дневен ред за избирателите.


Германският канцлер Ангела Меркел често имаше водеща роля - приветствана от едни и критикувана от други - в реакцията на финансовата, мигрантската и коронавирусната криза. По други въпроси, например външнополитически или такива за бъдещето на ЕС и защитата на демократичните му ценности, тя често бе нападана заради предпазливостта си, особено във външната политика; привържениците ѝ наричаха това "стабилност". Скорошно проучване на Европейския съвет за външна политика показа, че Меркел все още се ползва с голямо доверие в икономически и финансов план, но не и в политически.


"Това не са нормални избори, казва за CNBC Ларс Фелд, директор на германския мозъчен тръст "Валтер Ойкен". Няма кой да защитава поста си (на канцлер - бел. ред.) и всеки има шанс да стане канцлер!" Той очаква коалиционните преговори да отнемат месеци; в Германия има консенсус за тази оценка.


Възможните комбинации




Най-голям за момента е шансът на социалдемократите, чийто кандидат-канцлер е финансовият министър Олаф Шолц. За целта той трябва да запази инерцията си.


Германия се управлява от "големи коалиции" вече 12 от 16 години управление на Меркел, а сега е силно вероятен трипартийният сценарий (имаше такъв опит през 2017 г., но преговорите се провалиха). Кандидат-канцлерът от нейните християндемократите Армин Лашет не изключва и "голяма коалиция" като досега, но в нея старшият партньор биха били социалдемократите, а вероятен канцлер - Шолц. Зелените и социалдемократите пък не изключват съюз с Левите, макар ГСДП да подчертават, че това няма да стане без подкрепа за трансатлантическите отношения, НАТО и ЕС (на които Левите се противопоставят).


Зелените загубиха подкрепа след първоначалната инерция

© Associated Press

Зелените загубиха подкрепа след първоначалната инерция


От началото на септември до сега 15 проучвания на различни агенции дават между 19 и 21% на Християндемократичния съюз (ХДС). Преднината на Германската социалдемократическа партия (ГСДП) се колебае между 25 и 27%, Зелените - 18-19 на сто. Следват либералните Свободни демократи и крайнодясната "Алтернатива за Германия" (средно по 11-12%), а последни са Левите с 6-7 на сто.

Партиите имат малко време да обърнат (или утвърдят) резултата. Сегашните данни обаче може да се окажат без значение: проучване на института "Аленсбах" за "Франкфуртер алгемайне цайтунг" от миналата седмица сочи, че рекордните 40% от планиращите да гласуват не знаят за кого ще упражнят гласа си - никой от претендентите не ги привлича.

Така кандидатите ще трябва до последно да опитват да убедят германците. Електоратът, пред който се изправят, вече е различен от този преди четири години.


Новото в германската политика


Германските избори се променят. Традиционната база на партиите се разпада; гласуващите съсловно, семейно и дори потомствено за социалдемократи или християндемократи намаляват. Подкрепата за предпочитаната от десетилетия партия вече не е безусловна, който и да е кандидатът - важни са и личностите. Между тях под американско влияние в политическия пейзаж се появяват повече дебати между основните лидери.


Партиите стават по-слаби, а лидерите - по-силни. Политическите партии вече не се състезават с идеологическите си програми, а с личностите - за пръв път те имат такава роля, каза старши изследователят и директор на берлинския офис на Европейския съвет за външна политика Яна Пулиерин в онлайн дискусия с български журналисти миналата седмица. "Народните партии", успявали да мобилизират големи общности, със силна електорална тежест, залязват.


Промените в нагласите обаче не са резки, отчасти защото населението се свива и застарява. Близо 60.4 млн. германци ще могат да упражнят право на глас, а това е с 1.3 млн. по-малко, отколкото на изборите през 2017 г. Над половината от тях са на възраст над 50 години. През 1987 г. 23% от гласоподавателите са били под 30 години; днес делът им е под 15 на сто. За "Дойче веле" Нико Зигел, управляващ директор на социологическата агенция "Инфратест димап" в Берлин, казва, че остава по-вероятно по-възрастните гласоподаватели да запазят предпочитанията си за конкретна партия; а те обикновено гласуват за християндемократи и социалдемократи.


Подобни промени сблъскват Германия с трудна равносметка: ако желае да развива икономиката си, тя трябва да приеме, че е имигрантска държава. След първата година и половина на пандемията гладът за трудови кадри се връща. За момента хилядите мигранти, стабилизирали населението в последните години, обаче преимуществено нямат право на глас, тъй като нямат гражданство. От под 5% преди половин век делът на чужденците в страната е набъбнал до 12 за последните 50 години според германската статистика; това означава, че близо една осма от хората, живеещи в Германия в момента, няма да гласуват, но присъствието им ще е фактор за избора на останалите.


"Лахахахашет"


Социалдемократите, които управляваха в коалиция с канцлера Ангела Меркел, водят в проучванията за пръв път от над десетилетие. Това отчасти се дължи на избора на опонентите им от партията на Меркел за кандидат-канцлер: разчитащ на умереността си, но непопулярен Армин Лашет, зад когото застана голяма част от ръководството на ХДС. След дни на спорове Лашет, лидер на ХДС, бе предпочетен от партията пред ръководителя на Християнсоциалния съюз (баварската посестрима партия на ХДС) Маркус Зьодер, който използва всяка възможност да покаже, че би бил предпочетеният кандидат.


Експерти виждат проблема в двусмислените му послания по време на кампанията (единствен той не посочи първата държава, в която би отишъл като канцлер, по време на дебатите), но и в серия гафове. Пример бяха уловените от камерите кадри, в които се смееше по време на изявление за опустошителните наводнения това лято. В медии и социални мрежи се появи язвителното "Лахахахашет".



Самата Меркел открито подкрепи Лашет по време на дебат в Бундестага едва миналата седмица, а бе несклонна да го направи. Канцлерът не е лидер на партията, откакто предаде поста на несполучлив наследник в опит да посочи следващия потенциален кандидат.


Междувременно Зелените получиха шанс да застанат на мястото му и получиха възможност да са първа политическа сила с искането за много по-твърди климатични политики и нов външнополитически подход, особено към заплахите от Китай и Русия; някои проучвания първоначално ги изведоха на първо място. Дебатите станаха терен за атака срещу досегашните коалиционни партньори - според Зелените въглищните централи трябва да затворят далеч преди 2038 г. Неопитността на собствения ѝ кандидат обаче попари надеждите на партията, срещу кандидата Аналена Бербок имаше и обвинения в плагиатство.


Олаф Шолц

© Associated Press

Олаф Шолц


В тази ситуация отново изгря звездата на финансовия министър Олаф Шолц, около когото се съсредоточи и кампанията на партията. Често възприеман преди като нехаризматичен, той набра популярност както около бързата реакция на министерството му след наводненията, така и след дебатите, дали знак, че започва да приема гъвкавия и прагматичен стил на отиващия си канцлер. Обещава увеличаване на минималната заплата, стабилни пенсии и ускоряване на строителството в проблемния имотен сектор. Мотото му - "Шолц се захваща" (Scholz packt das an), отпраща към образа му на технократ, способен да изпълни всяка задача.


На Лашет не помогнаха опитите да свърже Шолц с тежкия скандал с компанията "Уайъркард" или с разследването за данъчни измами, по което Шолц ще трябва да свидетелства тази седмица.


Резултатът засега е преднина на социалдемократите с 3 до 5% пред християндемократите - позиция, каквато партията не бе имала от победата на Герхард Шрьодер през 2002 г. Компромисите в "голямата коалиция" с Меркел от последното десетилетие бяха стопили подкрепата ѝ и рискуваха да превърнат партията в трета политическа сила след консерватори и зелени.


Светът (и Европа) почти нямат значение


От значение в голяма степен остава състоянието на икономиката. В сила са и традиционните разломи между по-богатата бивша Западна (където остават силни християндемократи, социалдемократи, зелени и либерали) и по-бедната Източна (където крайнолевите и крайнодесните набират повечето си последователи) Германия.


Климатът е водеща тема, доколкото досегашното правителство пое ангажимент за въглеродна неутралност до 2045 г. Както Зелените, така и Левите искат това да стане по-рано (а въглищните централи да спрат работа до 2030 г.); либералите искат отсрочка, крайнодесните отричат ролята на човека в климатичните промени. Въпросът е каква цена ще се плати в ежедневния живот - чрез сметките за електричество, предложенията на някои партии да ограничат скоростта по аутобаните и дори да се погрижат полетите на къси разстояния да станат нежелани или нелегални.

Ангажиментът на партиите към дебата обаче не означава, че климатичните промени ще са фактор за голяма част от избирателите. Скорошно проучване на екоактивистката организация NABU сочи, че 58% от германците няма да вземат предвид притесненията на идните поколения за околната среда при формиране на изборните си предпочитания. Сред хората над 65 години отказващите да го направят са 59.1 на сто.

До каква степен ще влияе на гласуването външната политика и въпросът за бъдещето на Европа предвид централната роля на Германия? Скорошно изследване показа, че "най-маловажна (в предизборната кампания) е сигурността, а след това - Европа" в представителите на гласоподавателите, каза в отговор на въпрос на "Дневник" изследователят Пулиерин. Правилото е, че "не се печелят избори за външна политика освен през 2002 г.". Същевременно "политиците не успяха да обяснят на гласоподавателите защо вътрешната и външната политика са взаимно свързани".


Данните от последното проучване на ЕСВП показаха разминаване между начина, по който европейците виждат Германия, и начина, по който Германия вижда себе си.


Кандидатите да наследят Меркел обаче осъзнават тежестта на Германия в Европа: и Шолц, и Лашет прекъснаха кампанията си, за да се срещнат с френския президент Еманюел Макрон. Те обсъдиха с него пакета за възстановяване от пандемията, климатичните промени и отбранителната политика на ЕС. Който и от двамата да спечели, ще трябва да влезе в обувките на Меркел и ще се сблъска и с въпроса за лидерството в Европа, за което Макрон все повече претендира с оттеглянето на канцлера.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (58)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Шулц
    Шулц
    Рейтинг: 256 Неутрално

    Мути Меркел Ханъм я очаква бляскава кариера в Афганистан. Злите езици разправят, че получила "оферта, която не можела да откаже" от Абдул Гани Барадар :)))

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4774 Неутрално

    Меркел постави под въпрос бъдещето на партията си на изборите.
    На германците им писна от нейните грешки в политиката.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    Повишени цени на електроенергията и горивата,отмяна и ограничения на полетите,забрана на автомобилите с ДВГ.Добре дошли в "зеленото"бъдеще.

  4. 4 Профил на Гошо
    Гошо
    Рейтинг: 569 Неутрално

    За Германия се очертава политическо бъдеще подобно на нашето

    ГоШо
  5. 5 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    Въпреки всички неумности на германските политици Германия ще се справи и с това!!!
    За съжаление за нас изобщо не съм убеден!!!

  6. 6 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    До коментар [#3] от "Мусаши":

    Важното е, че зелените ще сложат кръст на СП2 Затуй Газпром изгражда терминал за втечнен газ някъде в Ленинградска област и вместо по СП2 (при цена 200 дол./1000 м3) ще го доставя втечнен, но по цена 1000 дол./1000 м3

    https://www.investor.bg/evropa/334/a/gazprom-dostavi-pyrvite-kolichestva-zelen-vtechnen-gaz-v-evropa-323406/

    Сам съм, други няма...
  7. 7 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    До коментар [#6] от "MilliVanilli":

    Для расширения своего присутствия на рынках стран Атлантического бассейна Группа Газпром ведет работу по развитию собственного СПГ‐проекта в Ленинградской области. Так, в марте 2019 г. ПАО «Газпром» и АО «РусГазДобыча» перешли к стадии реализации проекта создания крупного интегрированного комплекса по переработке этансодержащего газа и производству СПГ в районе г. Усть‐Луги. Этот проект предусматривает сооружение мощностей по ежегодной переработке 45 млрд куб. м газа, производству и отгрузке 13 млн т СПГ, до 4 млн т этана и более 2,2 млн т сжиженных углеводородных газов. Оставшийся после переработки природный газ будет направляться в газотранспортную систему ПАО «Газпром». Ввод в эксплуатацию первой очереди комплекса намечен на вторую половину 2023 г., второй очереди — до конца 2024 г.

    Еще одним проектом, который позволит нарастить объемы торгового портфеля СПГ Группы Газпром в Атлантическом регионе, является комплекс по производству, хранению и отгрузке сжиженного природного газа в районе КС «Портовая» (КСПГ КС «Портовая») производительностью 1,5 млн т СПГ в год. В настоящий момент строительство проекта близится к завершению.

    Сам съм, други няма...
  8. 8 Профил на madridchanin
    madridchanin
    Рейтинг: 595 Весело

    Ужким "Зелените" са за екология а лидера им май вчера каза, че на дървен материал материал вместо на газ ще ли да бъдат тази зима!! 😂😂😂😂😂

  9. 9 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 3764 Неутрално

    Малко уроци от германските да вземат нашите политици, има време още до изборите.
    Не се , господа, говорете!!!

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  10. 10 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 3764 Неутрално

    Не се СТЕСНЯВАЙТЕ, разбира се...
    Съжалявам.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  11. 11 Профил на mavro
    mavro
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Да правят Меркел почетен председател и да продължават както досега.Какво толкова трудно ?! :-)

  12. 12 Профил на abc
    abc
    Рейтинг: 772 Неутрално

    Селяните на Европа се интересуват само от себе си, най-важното за тях са собствените им проблеми(предимно страх от загуба на доходи) . Въобще и не помислят да поемат реално ролята на европейски лидер, с каквито очаквания неоправдано ги натоварват другите нации на континента.

  13. 13 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2737 Неутрално

    Ерата на Германия и Европа след Меркел вече започва.Спиране на бежанският поток,спиране на милиарди евра за Турция,заздавяване на границите ще са първите приоритети на постмеркелка Европа...

    shlshlshlshl
  14. 14 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    Като знам как я променяха на два пъти, не съм сигурен, че имат право на трети опит.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  15. 15 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Ще сменят лудата комунистическа баба Меркел с още по-откачен социалист. Ще има още повече мигранти, още повече права за джендърите и гейовете, още повече цензура. Хубави времена предстоят за Германия.

  16. 16 Профил на drill
    drill
    Рейтинг: 979 Любопитно

    До коментар [#12] от "abc":

    По глупав коментар надали може да се напише !

  17. 17 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4303 Весело

    Успех на изборите на лявата ГСДП! :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  18. 18 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2283 Неутрално


    Ето резултатите от първите избори във ФРГ на 14 август 1949 г. с десет партии в Бундестага:

    - 1. Social Democratic Party = 6,934,975 гл. 29.22% , 131 мандата
    - 2. Christian Democratic Union = 5,978,636 гл. 25.19%, 115 мандата
    - 3. Free Democratic Party = 2,829,920 гл., 11.92% , 52 мандата
    - 4. Christian Social Union = 1,380,448 гл,. , 5.82% , 24 мандата
    - 5. Communist Party of Germany = 1,361,706 гл. , 5.74% , 15мандата
    - 6. Bavaria Party = 986,478 гл. , 4.16% , 17 мандата
    - 7. German Party = 939,934 гл. , 3.96% , 17 мандата
    - 8. Centre Party = 727,505 гл. , 3.07% , 10 мандата
    - 9. Economic Reconstruction Union = 681,888 гл. 2.87% , 12 мандата
    -10. Deutsche Rechtspartei = 429,031 гл. 1.81% , 5 мандата

  19. 19 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2283 Неутрално

    Селяните на Европа се интересуват само от себе си, най-важното за тях са собствените им проблеми(предимно страх от загуба на доходи) . Въобще и не помислят да поемат реално ролята на европейски лидер, с каквито очаквания неоправдано ги натоварват другите нации на континента.
    —цитат от коментар 12 на abc


    Гърците и поляците очават стотици милиарди евро репарации от някогашните си европейски лидери.

  20. 20 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4303 Весело

    Да правят Меркел почетен председател и да продължават както досега.Какво толкова трудно ?! :-)
    —цитат от коментар 11 на mavro


    Само, че ХДС не е ДПС. И Германия не е България. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  21. 21 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3815 Неутрално

    До коментар [#6] от "MilliVanilli":

    В Уст луга. Малко е неудобно да се кара ВПГ от северния ледовит океан до терминалите в Северна Европа.

  22. 22 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5918 Весело

    Гробокопачите на Германия, вместо да пишат смешки тук, да идат да почистят МОЧА и да положат някое цвете там. По-смислено е.
    Слуховете за кончината на Бундесрепубликата са само и единствено продукт на мокри сънища.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  23. 23 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 530 Весело

    Така де, Германия била локомотива на Европа…

    Ама не защото тегли, а защото тежи, релси няма, а вагоните са наредени в кръгова отбрана. На сичкото отгоре олигофренският вагон оня ден го капичнаха с едни 56 градуса наляво…

    73! Go Go
  24. 24 Профил на Ганя фурията балканска
    Ганя фурията балканска
    Рейтинг: 579 Весело

    Га стигнете Германия, тогава й давайте акъл, таваришчи!

  25. 25 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 546 Весело

    Кратко обобщение на статията:
    “Изостави ни Фрау Меркел. Сега какво ще правим?”

    Бог да благослови Америка за България!
  26. 26 Профил на Петров
    Петров
    Рейтинг: 0 Неутрално

    https://i.guim.co.uk/img/media/b9408aa4ea4942e45dbaa6652497160e28057fe1/529_260_4109_2464/master/4109.jpg?width=605&quality=45&auto=format&fit=max&dpr=2&s=8d7de3cb30b3224e7f21d992f32e55ee Всички те са почти еднакво мразени от населението и според последното проучване на общественото мнение от 7 септември се ползват с подкрепата само на 25 % (SPD), 19 % (CDU/CSU) и 17 % (Зелените) от избирателите. Ако тези нива на подкрепа останат, ще бъде необходима коалиция от три партии за формиране на правителствено мнозинство.

  27. 27 Профил на Oleg Iliev
    Oleg Iliev
    Рейтинг: 1763 Неутрално

    Вярно е че в Германия преговорите за съставяна на коалиционно правителство след избори могат да продължат месеци, но важното е че накрая се изработва и подписва обща компромисна програма и страната получава работещо правителство. Алтернативата, избори до дупка, в Германия е неприемлива нито за политиците нито за избирателите понеже носи тежки поражения за икономиката. В това отношение българските политици има какво да научат от немските.

  28. 28 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 1807 Неутрално

    Излишни Радини вълнения.
    Всички важни решения не се взимат от Германия, а от едно друго място.
    Тогава защо се вълнувате кой изпълнител ще бъде "избран" ?

    кратък
  29. 29 Профил на Българин Бг
    Българин Бг
    Рейтинг: 691 Неутрално

    В момента 43% от електроенергията в Германия се произвежда от въглища - https://www.electricitymap.org/zone/DE . Но пък догодина затварят всички ядрени централи. Зелено ми е!

  30. 30 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1700 Неутрално

    Важното е, че комсомолското бабе-фюрер си отива, преди да е нанесло още щети на демокрацията.

    ХАКНАТИЯТ МОЗЪК: https://unbrain.eu/?bg
  31. 31 Профил на Ментор
    Ментор
    Рейтинг: 1679 Неутрално

    германците ще променят Европа, без да искат
    —цитат от коментар 0


    Ми дано не го направят като Меркел.
    Големите градове в Германия в момента са отвратителни кочини пълни с примитиви, които генерират деца и мръсотия без никакви изгледи да спрат. Да си навън по тъмно говори за ярко изразен приключенски дух.
    Разликата с времето преди Меркел е просто ужасяваща - не само в Германия, но в цяла Западна Европа. За всичко това е виновна Меркел.

    Без да се отричат ранните и постижения в областта на икономиката (в голяма степен ликвидирани по-късно от непремереното залитане към 'зелени' енергии, квоти и пр.), като цяло влиянието и върху Гермаяния и Европа беше пагубно.

  32. 32 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3578 Весело

    Зелените - 18-19 на сто

    К'ви са тия "летни" данни?
    В момента Зелените са на 15%, съвсем прясно по Forsa.

  33. 33 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4303 Весело

    До коментар [#22] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Хаха... добре казано! +++

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  34. 34 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    В момента 43% от електроенергията в Германия се произвежда от въглища - https://www.electricitymap.org/zone/DE . Но пък догодина затварят всички ядрени централи. Зелено ми е!
    —цитат от коментар 29 на Българин Бг


    А ги затварят, защото след Фукушима Меркел зави адски вляво и реши да затвори предварително АЕЦ=ите. Дори платиха на фирмите оператори милиарди неустойки. А тя направи завой, защото немците изведнъж луднаха. Та в този смисъл те предопределят бъдещето на Европа. Меркел многократно е навлизала наляво от политиката на партията си и така избута социалдемократите, но оголи крайното дясно и то бе заето от друга партия.

  35. 35 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    [quote#31:"Ментор"][/quote]

    Меркел постижения в икономиката няма. Постиженията бяха на Шрьодер. Ляв политик с десни мерки. И както през 90-те Германия беше "болното дете на Европа", след мерките на Шрьодер за либерализация на пазара на труда изведнъж стават локомотив. Меркел просто не пипна мерките. Реално погледнато стратегията на Меркел беше "ако си работи да не го пипаме", а в Германия доста неща си работят. Еврото също е ракета носител за германската икономика, която премахва воденичният камък на дойчмарката и нейното поскъпване при прегряване на германската икономика. Германската икономика може да си позволи да прегрява, но понеже останалите държави в съюза не прегряват и като цяло манджата е "свинско със зеле".

  36. 36 Профил на Ментор
    Ментор
    Рейтинг: 1679 Неутрално

    До коментар [#35] от "alabalko":

    За политик, да не осере нещата си е постижение.
    Иначе до голяма степен съм съгласен.

  37. 37 Профил на Henry
    Henry
    Рейтинг: 511 Неутрално



    Успех на изборите на лявата ГСДП! :-)
    —цитат от коментар 17 на Иво


    Тъй като Меркел разруши партията си, много бих се зарадвал Алтернатива за Германяи да успее някак си да ги избута и да нанесе ответен удар.

    Иначе най-доброто за Германия е ХДС пълно мнозинство, но с Канцлер Волфганг Шойбле!

    Социалните придобивки, разпределяни с незначително или без никакво съобразяване с положените усилия, поощряваха беззаконието, улесняваха разпадането на семейството и заместваха осъзнатия полезен труд и самоупование с порочно подстрекаване към безделие и мошеничество. Маргарет Тачър
  38. 38 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7623 Неутрално

    Ние почнахме акъл да даваме на германците, сякаш сме цъфнали и вързали. Всеки може да ни обещае, да ни излъже, лошото е, че сме толкова наивни, че вярваме на всичко. А вината на Меркел към България е голяма. Тя крепеше крадливия Боко толкова години, без да мисли за българите.

  39. 39 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 471 Весело

    [quote#37:"Henry"][/quote]

    Шойбле много обича балканите. Питай гърците, те знаят.

  40. 40 Профил на Henry
    Henry
    Рейтинг: 511 Неутрално

    [quote#37:"Henry"]
    —цитат от коментар 39 на katerina_slavova
    Шойбле много обича балканите. Питай гърците, те знаят.[/quote]

    Аз нз някой да обича да плаща чуждата сметка. Ти ако искаш да те обичат и да плащат чуждите масрафи си е твоя работа.

    Социалните придобивки, разпределяни с незначително или без никакво съобразяване с положените усилия, поощряваха беззаконието, улесняваха разпадането на семейството и заместваха осъзнатия полезен труд и самоупование с порочно подстрекаване към безделие и мошеничество. Маргарет Тачър
  41. 41 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 471 Разстроено

    [quote#40:"Henry"][/quote]

    Доживях, беден българин да защитава богатите немски банкери, които разпродадоха Гърция. Това е то балканския котел.

  42. 42 Профил на Henry
    Henry
    Рейтинг: 511 Неутрално

    [quote#40:"Henry"]
    —цитат от коментар 41 на katerina_slavova
    Доживях, беден българин да защитава богатите немски банкери, които разпродадоха Гърция. Това е то балканския котел. [/quote]

    Да, харчи без глава и после банкерите ти виновни. Типичен червен ****. Тачър имаше хубава приказка за вас.

    И аз беден не съм, тук говори за себе си.

    Социалните придобивки, разпределяни с незначително или без никакво съобразяване с положените усилия, поощряваха беззаконието, улесняваха разпадането на семейството и заместваха осъзнатия полезен труд и самоупование с порочно подстрекаване към безделие и мошеничество. Маргарет Тачър
  43. 43 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 471 Неутрално

    [quote#42:"Henry"][/quote]

    Липсват ти куп факти във вялата история. Кой е харчил, имаш ли идея изобщо как се стигна до кризата? Фактите са, че Гърция беше изкупителна жертва, някой трябваше да плати и това определено нямаше да са немските банки. Шойбле си е техен човек. Утре и ти ще си под ножа, както и цяла България.

    Пак си провери фактите, момче.

  44. 44 Профил на Henry
    Henry
    Рейтинг: 511 Неутрално

    [quote#42:"Henry"]
    —цитат от коментар 43 на katerina_slavova
    Липсват ти куп факти във вялата история. Кой е харчил, имаш ли идея изобщо как се стигна до кризата? Фактите са, че Гърция беше изкупителна жертва, някой трябваше да плати и това определено нямаше да са немските банки. Шойбле си е техен човек. Утре и ти ще си под ножа, както и цяла България. Пак си провери фактите, момче.[/quote]

    Кой е харчил ли? Този, който е давал 13 и 14 заплата, този които е давал пенсия, която не може да си позволи и е влизал в огромен дефицит всяка година. Този, който е излъгал и подправил икономическите си показатели за да приеме еврото. Този, който е купувал военна техника с популистка нагласа без да може да си я позволи. ю
    Спри да нахалстваш, момче! На вас комунистите все някой друг ви е виновен и все чуждите пари са общи. Наглеци!

    Социалните придобивки, разпределяни с незначително или без никакво съобразяване с положените усилия, поощряваха беззаконието, улесняваха разпадането на семейството и заместваха осъзнатия полезен труд и самоупование с порочно подстрекаване към безделие и мошеничество. Маргарет Тачър
  45. 45 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 471 Неутрално

    [quote#44:"Henry"][/quote]

    Виж, момченце без капка разум. Само това ще ти кажа. Само до 2009, немските банки са натрупали манд 700 млрд. евро кредити към южните европейски държави. Това е над изобщо капитала на немските банки като цяло. Почваш ли да събираш 2 и 2. Имаш ли идея кои са кредиторите на Гърция преди дълга да беше поето от Тройката? Казах ти, провери си фактите. 13 заплата ти е проблема? Ама честно ли?

  46. 46 Профил на Henry
    Henry
    Рейтинг: 511 Неутрално

    [quote#44:"Henry"]
    —цитат от коментар 45 на katerina_slavova
    Виж, момченце без капка разум. Само това ще ти кажа. Само до 2009, немските банки са натрупали манд 700 млрд. евро кредити към южните европейски държави. Това е над изобщо капитала на немските банки като цяло. Почваш ли да събираш 2 и 2. Имаш ли идея кои са кредиторите на Гърция преди дълга да беше поето от Тройката? Казах ти, провери си фактите. 13 заплата ти е проблема? Ама честно ли? [/quote]

    *Знаем, че си момче без капка разум. Не е нужно да се представяш като влизаш в стаята или като започваш пост.
    Да, 13 заплата е проблем, когато месеците са 12, а не 13. Няма никакво значение от кой са кредите. Взел ли си ги? Взел си ги, харчил ли си? Харчил си. Справедливо е да връщаш с лихвите, а не да ревеш като нахален комунист как някой друг ти е виновен за това как ти си харчил.

    Социалните придобивки, разпределяни с незначително или без никакво съобразяване с положените усилия, поощряваха беззаконието, улесняваха разпадането на семейството и заместваха осъзнатия полезен труд и самоупование с порочно подстрекаване към безделие и мошеничество. Маргарет Тачър
  47. 47 Профил на Jindo
    Jindo
    Рейтинг: 558 Неутрално

    [quote#44:"Henry"]
    —цитат от коментар 45 на katerina_slavova
    Виж, момченце без капка разум. Само това ще ти кажа. Само до 2009, немските банки са натрупали манд 700 млрд. евро кредити към южните европейски държави. Това е над изобщо капитала на немските банки като цяло. Почваш ли да събираш 2 и 2. Имаш ли идея кои са кредиторите на Гърция преди дълга да беше поето от Тройката? Казах ти, провери си фактите. 13 заплата ти е проблема? Ама честно ли? [/quote]

    Немските банки са взимали кредит от южните държави? За какво взима кредит една банка? Защо го взима от държави, а не от централната банка на Германия/ЕС?

    https://www.favtool.com
  48. 48 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 471 Неутрално

    [quote#46:"Henry"][/quote]

    Така ли? А справедливо ли е ТИ да връщаш парите окрадени от КТБ? Все пак, Меркил разреши на Бойко да тегли заем за целта, че и за ПИБ теглиха заем.

    Пак ти казвам, не знаеш как рабтоят банките. Наистина се образовай с време.

  49. 49 Профил на Henry
    Henry
    Рейтинг: 511 Неутрално

    [quote#46:"Henry"]
    —цитат от коментар 48 на katerina_slavova
    Така ли? А справедливо ли е ТИ да връщаш парите окрадени от КТБ? Все пак, Меркил разреши на Бойко да тегли заем за целта, че и за ПИБ теглиха заем.Пак ти казвам, не знаеш как рабтоят банките. Наистина се образовай с време.[/quote]

    Ами кой да ги връща бре? Филанкишията ли? Кой е избрал това правителство и този надзор? Те представляват България. Прокуратурата трябва да търси виновните, но има закони според, които държавата гарантира депозити до 200 х. Следователно трябва да ги изплати, какво е чудното?

    Социалните придобивки, разпределяни с незначително или без никакво съобразяване с положените усилия, поощряваха беззаконието, улесняваха разпадането на семейството и заместваха осъзнатия полезен труд и самоупование с порочно подстрекаване към безделие и мошеничество. Маргарет Тачър
  50. 50 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4303 Весело

    До коментар [#37] от "Henry":

    Това е според теб. Аз обаче като български и европейски социалдемократ подкрепям ГСДП!
    Най-доброто за Германия е пълно мнозинство за ГСДП, но с канцлер Олаф Шолц!

    Но за разлика от теб Хенри, аз съм реалист и осъзнавам, че в Германия едва ли някога отново една партия ще може да управлява с пълно мнозинство, затова се надявам ГСДП да направят управляваща коалиция със Зелените и Левите (или пък със Свободните демократи).

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  51. 51 Профил на Henry
    Henry
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#37] от "Henry":Това е според теб. Аз обаче като български и европейски социалдемократ подкрепям ГСДП! Най-доброто за Германия е пълно мнозинство за ГСДП, но с канцлер Олаф Шолц!Но за разлика от теб Хенри, аз съм реалист и осъзнавам, че в Германия едва ли някога отново една партия ще може да управлява с пълно мнозинство, затова се надявам ГСДП да направят управляваща коалиция със Зелените и Левите (или пък със Свободните демократи).
    —цитат от коментар 50 на Иво


    За никого, никога не е добре управление на леви партии, а какво остава за мнозинство. Винаги идват с много добри намерения уж и винаги и навсякъде си тръгват посрани и с огромни кризи, които някой консерватор трябва да поправя.

    Социалните придобивки, разпределяни с незначително или без никакво съобразяване с положените усилия, поощряваха беззаконието, улесняваха разпадането на семейството и заместваха осъзнатия полезен труд и самоупование с порочно подстрекаване към безделие и мошеничество. Маргарет Тачър
  52. 52 Профил на Dark Avenger alias Дечо Пора
    Dark Avenger alias Дечо Пора
    Рейтинг: 831 Неутрално

    източногерманската комсомолка Мути Ангела си отива най-сетне !
    такава е й съдбата на Тиквуна !

    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  53. 53 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 471 Неутрално

    [quote#47:"Jindo"][/quote]

    Обратното. Частните им банки даваха кредити на поразия, без контрол.

  54. 54 Профил на terminal velocity
    terminal velocity
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#13] от "dfjftriktrcdt":

    Де да беше така, ама пропагандата там е на ниво..

  55. 55 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4303 Весело

    За никого, никога не е добре управление на леви партии, а какво остава за мнозинство. Винаги идват с много добри намерения уж и винаги и навсякъде си тръгват посрани и с огромни кризи, които някой консерватор трябва да поправя.
    —цитат от коментар 51 на Henry


    Зависи от политиците и партиите. Явно за теб всички леви политици и партии са лоши, но това не е така. А, относно това което си написал аз бих си позволил да допълня твоята мисъл.... и винаги левите партии се връщат на власт... справка последните избори в Норвегия, преди това в Швеция, преди това в Дания, преди това в Испания и т.н. и т.н. примери има колкото искаш.

    Очевидно в политиката (европейската и американската поне) има политически кръговрат, ако мога така да го нарека. Десни и леви се сменят на власт и това продължава вече десетилетия. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  56. 56 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2737 Неутрално

    До коментар [#13] от "dfjftriktrcdt":Де да беше така, ама пропагандата там е на ниво..
    —цитат от коментар 54 на terminal velocity


    Каква пропаганда?Като погладуваш малко по ердогано-ислямски и ще забравиш за пропагандата и ще хванеш тоягата..

    shlshlshlshl
  57. 57 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 2737 Неутрално

    Ние почнахме акъл да даваме на германците, сякаш сме цъфнали и вързали. Всеки може да ни обещае, да ни излъже, лошото е, че сме толкова наивни, че вярваме на всичко. А вината на Меркел към България е голяма. Тя крепеше крадливия Боко толкова години, без да мисли за българите.
    —цитат от коментар 38 на Роси


    Тя крепеше и крадливия Ердоганчо,милиарди евра на европейския данъкплатец отидоха за Турция за този дето клати гората..

    shlshlshlshl
  58. 58 Профил на Henry
    Henry
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Зависи от политиците и партиите. Явно за теб всички леви политици и партии са лоши, но това не е така. А, относно това което си написал аз бих си позволил да допълня твоята мисъл.... и винаги левите партии се връщат на власт... справка последните избори в Норвегия, преди това в Швеция, преди това в Дания, преди това в Испания и т.н. и т.н. примери има колкото искаш.

    Очевидно в политиката (европейската и американската поне) има политически кръговрат, ако мога така да го нарека. Десни и леви се сменят на власт и това продължава вече десетилетия. :-)
    —цитат от коментар 55 на Иво


    Аз това не съм го отричал. Идват леви, съсипват всичко, което могат, похарчват парите и биват изгонени с ритници. После идват консерватори и ограничават дивотията, свиват разходите и опитват да възстановят икономиката. След време хората забравят какво е било преди това и отново се подлъгват по популистките дивотии и пак някой ляв идиот с добри намерения идва на власт и започва съсипването на изграденото от консерваторите. Кръговрат в пълната степен на думата.

    Социалните придобивки, разпределяни с незначително или без никакво съобразяване с положените усилия, поощряваха беззаконието, улесняваха разпадането на семейството и заместваха осъзнатия полезен труд и самоупование с порочно подстрекаване към безделие и мошеничество. Маргарет Тачър




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK