"Ислямска държава" срещу "Ислямско емирство" - талибаните станаха новата мишена на атентати

"Ислямска държава" срещу "Ислямско емирство" - талибаните станаха новата мишена на атентати

© Associated Press



Серия атентати разтърсват Източен Афганистан в последните няколко дни. Тероризмът е обичайно явление в страната от десетилетия, но за пръв път от началото на хилядолетието той е насочен срещу друг господар на страната - талибаните.


Вчера, също така за пръв път от нахлуването на талибаните в Кабул на 15 август, "Ислямска държава - провинция Хорасан" заяви, че стои зад атентати, изрично насочени срещу талибаните.


Сигурността в страната се влошава още във втория месец на управлението им, едва две седмици след като в Кабул се появи временно правителство и докато "Ислямско емирство Афганистан" (така групата нарича себе си и новия строй на държавата, непризнат официално от нито една чужда страна) още утвърждават властта си над цялата държава и предстои да изградят бъдещите си въоръжени сили. Движението обяви "край на войната" в Афганистан поне два пъти - след овладяването на Кабул и навлизането в последния бунтуващ се бастион, долината Панджшир.




Уволнени са двама областни управители в Източен Афганистан - тези на Нангархар и Кунар, според източници на поддържащата близки контакти с талибаните катарска телевизия "Ал Джазира". Направени са опити за подсилване на полицията в източни и западни провинции. Според афганистански медии поне единият от тези управители е назначен на военен пост.


Това стана, след като действащият в Афганистан клон на "Ислямска държава" пое отговорност за 7 атаки с взривни устройства в Джалалабад в Източен Афганистан на 18 и 19 септември. Според съобщението над 35 бойци на талибаните са убити в "серия експлозии". Талибаните не коментираха непосредствено след атентатите, при които има и убити, и ранени (включително цивилни), а и поемането на отговорност не е непременно потвърждение, че някой стои зад атака. Днес имаше още един двоен атентат - една бомба срещу бойци на талибаните, а друга - срещу пристигналите на мястото на експлозията. Частната телевизия "Толо нюз" съобщава и за убито дете.


Събитията обаче са сигнал, че битката между талибаните и "Ислямска държава" е навлязла в нова фаза. Дори атаките на летището в Кабул на 26 август не бяха пряко насочени срещу движението.


Освен в икономиката (все повече представители на ООН пристигат в Афганистан за обсъждане на възможностите за помощи) и в политиката, талибаните се изправят пред проблеми и в сигурността. Колкото повече време талибаните владеят Афганистан след изтеглянето на Съединените щати, толкова повече "Ислямска държава - провинция Хорасан" изглежда като най-големия им враг.


Двете организации бяха врагове и преди напускането на чуждите войски, макар да имаше доказателства, че в отделни акции са действали координирано - най-вече чрез мрежата "Хакани". Между двете изповядващи радикално тълкуване на исляма организации има и правни, и идеологически разлики - за талибаните Афганистан е единствена обявена цел, а "Ислямска държава" (подобно на положилата клетва за вярност на талибаните "Ал Кайда") се стремят към световен джихад.


Нангархар и Кунар са основната база на "Ислямска държава - провинция Хорасан". Над 40 заподозрени за връзки с джихадистите са задържани. "Ислямска държава" обичайно определя талибаните като отстъпници, поставени на власт от Съединените щати.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (63)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 911 Неутрално

    Тия почнаха да си мерят брадите и атентати не закъсняха. Ще бъде мътна и кървава.

    ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.
  2. 2 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2846 Весело

    Колкото повече се бомбят помежду си , толкова по малко време ще имат да мислят за глупости ...

  3. 3 Профил на bib45647808
    bib45647808
    Рейтинг: 110 Неутрално
  4. 4 Профил на bib45647808
    bib45647808
    Рейтинг: 110 Неутрално

    Разбираемо е "Ислямско държава" като отдавнашен съюзник на САЩ да са срещу "Ислямско емирство". Талибаните опухаха американците, както и виетнамците не са ги били.


    До коментар [#2] от "SS":


    До коментар [#1] от "tsyrvulan":

  5. 5 Профил на julius
    julius
    Рейтинг: 397 Неутрално

    Фани едните, удари другите...

  6. 6 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2553 Неутрално

    И двете страни са гадни, но талибаните поне ги вълнува само Афганистан, докато ония искат целия свят да окъпят в кръв (доколкото могат). Успех на "студентите".

  7. 7 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Неутрално

    До коментар [#6] от "Alex Ivanov":

    Създава се нов фронт.....между терористите и студентите.....
    Зад първите стоят петте англосаксонски държави...

    Bukalemun
  8. 8 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 884 Неутрално

    До коментар [#5] от "julius":

    Не бери грижа - те сами се удрят и това е една добра новина!

  9. 9 Профил на debruckere
    debruckere
    Рейтинг: 1242 Неутрално

    Мисля, че в дългосрочен план изтеглянето на САЩ ще покаже ползите за цивилизования свят (най-вече ЕС и САЩ) и ще отрезви талибаните, а и всички, които смятаха, че САЩ пречат на "просперитета" на таз' чудна страна :) Става все по-видно, че талибаните ще затънат в междуличностни , междуплеменни и всякакви други вътрешни (а и външни) проблеми, което е добра новина за цивилизования свят, тъй като ще фокусира вниманието и ресурсите им върху гасенето на пожарите в страната, вместо да ги изнасят към света.

  10. 10 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3100 Неутрално

    Оставете ги да извървят пътя на еволюцията

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  11. 11 Профил на debruckere
    debruckere
    Рейтинг: 1242 Неутрално

    Оставете ги да извървят пътя на еволюцията
    —цитат от коментар 10 на дерибеев


    Да, да, добре.
    Само, ако е удобно, да си задържат страничните ефекти от еволюирането като да речем тероризъм, производство на наркотици и трафик и др. в рамките на емирството :)
    И ако е удобно света да не финансира еволюирането с обществени средства чрез ООН :)

  12. 12 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3614 Неутрално

    До коментар [#9] от "debruckere":

    В Афганистан винаги е било така. Моето племе срещу твоето. Моята долина срещу твоята. Още са в родовообщинния строй. Затова има съвет на старейшините, който решава възникналите проблеми.

  13. 13 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Неутрално

    До коментар [#11] от "debruckere":

    Оставете ги да извървят пътя на еволюцията
    —цитат от коментар 10 на дерибеев


    Да, да, добре.
    =====
    Поразяващо отвратително е отношението към чуждия и тазличния....

    Bukalemun
  14. 14 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3614 Неутрално

    До коментар [#11] от "debruckere":

    Талибаните бяха свили производството на наркотици с 95%. Според корана/Мохамед, не трябва да се използват упойващи неща, като алкохол и наркотици. То се разрастна след идването на Американците през 2001 година.

  15. 15 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Статията фактологически не е верна. Още при първите атентати на ИД (Х), от ИД (Х) бяха заявили че са против талибаните. Ако да умираха и американци. Защото от ИД (Х) още тогава заявиха, че талибаните отстъпвали от исляма и от шерията, осен това имали съглашение с американците за отстъплението на американците от Афганистан, и спокойното им прибиране в САЩ. Т. е. талибаните имат комуникация със САЩ и договорки. ИД (Х) не са доволни от това, че талибаните много били отслабили режима, което не било вече ислям и шерият. Разбира се той исляма всеки си го разбира по своему (за сунитската му версия в момента става въпрос), като всеки си тълкува както иска всичко в сунизма. При шиитите са много повече тълкуванията пък, защото там вече има и различни течения в самият шиитизъм.
    От ИД (Х) обвиняват талибаните, въпреки че за талибаните жената не е човек и като се роди дете името на майката не се вписва в регистъра, а само името на бащата. Когато умре жена талибаните на надгробната ѝ плоча не пишат нищо.
    За исляма съм писал много в този сайт, например, че жените не отиват в ислямският "рай", защото няма какво да правят там, той е само за мъже и това е много конкретно посочено в исляма. В днешно време вече ислямските духовници тъй като няма какво да кажат, без да се позовават на нито един текст от исляма казват че "разбира се, че жените отиват в "рая"", само че това са ислямски духовници в някакви по-меки държави като Турция, където обществото въобще задава някакви въпроси на които трябва да се отговори.
    Мога да му дам на автора доказателства за това което съм написал по-горе, но те ще са на турски, а той турски не знае. В Турските медии веднага още при първите атентати анализатори казаха, че това са атентати на ИД (Х), която е недоволна от меката политика на талибаните.

    ДБ=БКП
  16. 16 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1139 Неутрално

    Нещата са доста по-сложни. Една част от талибаните са си преоблечени пакистански войници, които се подчиняват на командването си, до като друга част отдавна се е еманципирала от менторите си и се занимава основно с производство на наркотици и терор към всички, които им пречат на бизнеса. И едните и другите искат колкото може повече власт. Пакистанците е ясно, че искат да присъединят Афганистан към страната си, до като останалите, не искат. Обаче и едните и другите скоро ще се сблъскат с по-големият проблем. Гладът. Няма ги вече добрите самаряни от САЩ, които да хранят диваците, до като те се чудят какъв зулум да направят.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  17. 17 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1139 Неутрално

    До коментар [#11] от "debruckere":Талибаните бяха свили производството на наркотици с 95%. Според корана/Мохамед, не трябва да се използват упойващи неща, като алкохол и наркотици. То се разрастна след идването на Американците през 2001 година.
    —цитат от коментар 14 на Vlado Nikolov


    Глупости. Точно талибаните се занимаваха и контролираха производствато на наркотици. Исляма ни най-малко не им пречи нито на производството, нито на консумацията. Даже най-големият консуматор на наркотици на Земята е Ислямска "република" Иран.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  18. 18 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1617 Разстроено

    Това е съвършеният ужас. Горките нормални хора, които живеят по тези земи....ако изобщо са останали такива...

  19. 19 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 984 Неутрално

    Фани едните, удари другите...
    —цитат от коментар 5 на julius


    Не бе:

    Удари едните, удари и другите...

    Тези хора никога няма да се оправят. Не съм вещ в "съкровените" им дела, не знам даже кво делят, ама- доколкото им хвърлям по някой повърхностен поглед- те ако нямат по- голям враг- почвали нЕкъв търкал между племена. Очаквам- ако по чудо някакво- и племената се разберат- търкалът да се пренесе в домакинствата- ще си се трепят из къщи...

    Някакви асоциации с едни наши почитаеми съграждани с културни особености?

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  20. 20 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Мюсюлмани избиват други мюсюлмани...
    Къде е проблема???

    Комунистите са виновни!
  21. 21 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 984 Неутрално

    До коментар [#11] от "debruckere":

    Оставете ги да извървят пътя на еволюцията
    —цитат от коментар 10 на дерибеев


    Да, да, добре.
    =====
    Поразяващо отвратително е отношението към чуждия и тазличния...
    —цитат от коментар 13 на eti mehter


    Стига си се впрягал пък и ти бе, комшу.

    Кво да направим сега- като са чужди и различни- ние ли да им извървим пътя на еволюцията?

    Там кой не ся- все що- годе еволюирали нации- нищо не става. Иска си време- това е като да хвана една маймуна, ако щеш- да й отрежа опашката, че и да я избръсна, и да си мисля, че е станала човек.

    Дръжки. Опашката й трябва да си падне сама.

    Тъй че- гледай си там инфлацията, и не се опитвай да се месиш на природата- тя си знае работата.

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  22. 22 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 984 Неутрално

    Това е съвършеният ужас. Горките нормални хора, които живеят по тези земи....ако изобщо са останали такива...
    —цитат от коментар 18 на selqnin


    Пък аз- да ти кажа- "с половин уста" го казвам, ама- май не е лошо тези диваци, дето взеха властта- да затворят границите на изход.

    Знам, че е гадно- бил съм "затворен", ама- кой каквото си надроби.

    60- 70 хиляди селяци излезли от дупки някакви, и цял Афганистан- една пушка не пукна, бе. Даже армията сдала оръжието- на диваците. Обучавана армия!

    Ами- сами си го направиха- кой да се намеси да помага, като не им личи да имат нужда от помощ. Да постоят сега затворени (за потока към нас ми е дерт, де).

    Както ние стояхме затворени- 45 години. Щото- когато дошли руснаците- да извадят нашите селяци от землянките- нашите хора ги посрещали с хляб и сол- и руснаци, и въшльивците от шумата.

    И тук някакви аналогии о онези пустиняци- в Афганистан?

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  23. 23 Профил на Фат Ким
    Фат Ким
    Рейтинг: 491 Любопитно

    ЦРУ създаде муджахидините за да се бори със СССР в Афганистан с млрд долари, които в мнозинството си оставени сами след свършената работа еволюираха в Талибани. После ЦРУ създаде ИД за да се противопостави на шиите в Ирак които търсеха по тесни връзки с Иран, а и срещу Асад в Сирия, като им даваше отново оръжия за млрд долари през формално съществуващата "умерена" опозиция, каквато в Сирия реално нямаше. Битката между двата проекта ще е епична

  24. 24 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Весело

    До коментар [#9] от "debruckere":

    САЩ ще покаже ползите за цивилизования свят
    ======
    Лелеееей..... Пак заваляха сутрешни бисери....
    Ти поне знаеш ли какво е цивилизация....
    И понеже се придържаш сляпо към нея..... Знаеш ли кои са нейните създатели?
    Това са били най големите терористи на всички времена в човешката история.....
    От алчност са предизвикали две световни войни....

    Bukalemun
  25. 25 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3457 Неутрално

    До коментар [#21] от "Дедов'та Колюуа Унукя!":

    ние ли да им извървим пътя на еволюцията?
    ======
    Имам милион поводи да не вярвам на еволюцията....
    Това е вид пролетарска теория, наложена поради безсилието да бъде намерен отговор на много въпроси за живота като част от природата....
    На времето....на територията на днешен Афганистан е имало цивилизации, а в същото време в Европа са живели по пещери и са яли корени....

    Bukalemun
  26. 26 Профил на troi
    troi
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#7] от "eti mehter":

    Не само петте англосаксонски държави а и Турция седи зад Ислямска държава. Аз така знам.

    забавление и приключение
  27. 27 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2377 Неутрално

    Нали имаше въпроси за смисъла от американската "окупация"? Всеки ден дава отговор на въпроса с или без американците е по-добре

    Гербаджийски корумпари, посрамихте България! Приравнихте ни с банановите републики!
  28. 28 Профил на keepwalking
    keepwalking
    Рейтинг: 510 Неутрално

    а и поемането на отговорност не е непременно потвърждение, че някой стои зад атака.

    Браво дневник ,чудесна логика,чудесен превод

  29. 29 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1449 Неутрално

    Америка тръгна да гони враговете си из чужди земи. Това предизвика гневът на местните. Затова милиони умерени до тогава мюсюлмани се радикализираха.

  30. 30 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1449 Неутрално

    Всеки ден дава отговор на въпроса с или без американците е по-добре
    До коментар [#27] от "cinik":

    Най-добре да не бяха ходили с военна сила.

  31. 31 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    До коментар [#17] от "Viva la Evolution":
    Глупости. Точно талибаните се занимаваха и контролираха производствато на наркотици. Исляма ни най-малко не им пречи нито на производството, нито на консумацията. Даже най-големият консуматор на наркотици на Земята е Ислямска "република" Иран."" "" "".

    ++++++++++++++++++++++++ +++

    В Азербайджан заловиха половин тон хероин, пътуващ към Европа.
    20 септември 2021 19:08
    В Азербайджан са иззети повече от половин тон хероин, една от най-успешните такива акции в страната, разположена на един от основните маршрути за контрабанда на наркотици към Европа, заявиха в понеделник официални лица.

    В изявление на държавния митнически комитет се казва, че негови служители в град Биласувар – в югоизточната част на кавказката държава - са проверили кола, пътуваща от Иран за членката на ЕС Латвия. По време на проверката са били открити 527,6 килограма хероин.
    https://dariknews.bg/novini/sviat/v-azerbajdazhan-zaloviha-polovin-ton-heroin-pytuvasht-kym-evropa-2284200

  32. 32 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4056 Любопитно

    "Между двете изповядващи радикално тълкуване на исляма организации има и правни, и идеологически разлики - за талибаните Афганистан е единствена обявена цел, а "Ислямска държава" (подобно на положилата клетва за вярност на талибаните "Ал Кайда") се стремят към световен джихад."

    Това е точно така. След изгонването на НАТО и САЩ от страната и след талибанската победа в долината Панджишир срещу афганските таджики (на които за съжаление НАТО и САЩ не помогна) единствен враг им остана ИД - Хоросан. Да видим сега колко време ще отнеме на талибаните да смажат и хоросанските ДАЕШ-ки главорези.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  33. 33 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3872 Неутрално

    " Между двете изповядващи радикално тълкуване на исляма организации има и правни, и идеологически разлики - за талибаните Афганистан е единствена обявена цел, а "Ислямска държава" (подобно на положилата клетва за вярност на талибаните "Ал Кайда") се стремят към световен джихад."

    Ако само това са им " разликите", може да ги считаме за изгладени в битката им срещу " неверниците" т.е всички останали от цивилизования свят ! Талибаните още не са консолидирали властта си, но когато го направят, ще започнат и те износ на ислямско емирство по света.......

  34. 34 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4056 Весело

    Даже най-големият консуматор на наркотици на Земята е Ислямска "република" Иран.
    —цитат от коментар 17 на Viva la Evolution


    Глупости на търкалета, най-голямата държава консуматор на наркотици в света е САЩ!
    На хероин е Русия, но освен хероина има много други наркотици.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  35. 35 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4056 Любопитно

    До коментар [#30] от "half truth":

    Според мен беше най-добре да отидат там, да изгонят талибаните от властта на страната, което се случи още до края на 2001 г. А след това още на следващата година (2002 г.) да напуснат страната помагайки й само икономически.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  36. 36 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4056 Любопитно

    До коментар [#33] от "samoedin":

    Ти прочете ли изобщо статията!? Двете групировки са в пълномащабна война и нямат намерение да гладят никакви различия помежду си. Войната между тях ще бъде до пълно унищожение на другата.

    Освен това много правилно в статията е написано, че талибаните нямат никакво намерение да "изнасят" емирството си по света. Това беше и подписано в договора, който имат със САЩ подписан миналата година. По време на първото си управление на страната в периода 1996 - 2001 г. също не изнасяха нищо.

    Това може би е единственото добро нещо на тази противна организация... тя няма глобални амбиции, а е фокусирана единствено над Афганистан.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  37. 37 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 894 Неутрално

    Нека се избиват, от това светът само ще спечели !!!!

  38. 38 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7201 Неутрално

    Едни бандити, срещу други бандити. Да се бият и да си стоят там.

  39. 39 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 2039 Неутрално

    Поредното доказателство, че договорите с Америка не струват и хартията, на която са написани. Уж се споразумяха за изтегляне, а пуснаха обучените си атентатори от Сирия и прокситата да продължават войната и размириците.

    Хората изпълниха тяхната част от договорката - нямаше нито един убит от тях американец при паническото и неорганизирано бягство. Какво дирят още американските главорези там, нямаше място по гумите на самолетите или обучените убийци не ги искаме в Америка? Ами защо си ги обучавал тогава, да акат в чужди държави?

  40. 40 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1449 Неутрално

    .
    До коментар [#35] от "Иво":

    Казвате, САЩ да бяха свалили талибаните набързо. Да бяха поставили на власт светски настроени симпатизанти. После да подкрепят страната икономически, давайки всички лостове на управление в ръцете на своите хора. Така не става. Вече е ясно.



  41. 41 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 967 Неутрално

    До коментар [#11] от "debruckere":Оставете ги да извървят пътя на еволюцията—цитат от коментар 10 на дерибеевДа, да, добре.=====Поразяващо отвратително е отношението към чуждия и тазличния....
    —цитат от коментар 13 на eti mehter


    Ети, мислиш ли че тяхното отношение към различните (в случая към нас) е по-различно ? Между другото - недей да вярваш че вие за тях сте „от нашите“. Доколкото имам личен опит в подобни общества, всеки извън племето е чужд и положителното отношение към него е докато от него има полза. Така и вас ще ви гледат като религиозно приемливата касичка с пари и евентуално техническа експертиза.
    Както някой беше писал в друга тема днес - в света май навлизаме във фаза „всяка коза за свой крак“. Западният свят е крайно време да престане с посрещанията с цветя и меченца и да възприеме отново позицията благодарение на което световната цивилизация е излязла от феодалния строй.

  42. 42 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4056 Любопитно

    До коментар [#40] от "half truth":

    Да, нещо такова трябваше да направят. По-добре е от това което направиха през последните 20 години. Не мислиш ли така!? Защото за съжаление САЩ, НАТО и техните съюзници се провалиха в Афганистан. Пръснаха там стотици милиарди долари и евро... и за какво?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  43. 43 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 1974 Весело

    "Между двете изповядващи радикално тълкуване на исляма организации има и правни, и идеологически разлики"

    Едните навиват чалмите си по посока на часовниковата стрелка а другите обратно на часовниковата стрелка.

    подпис
  44. 44 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 5370 Неутрално

    Опитват се да угодят на двете страни, невъзможно - шериат с права на жените да учат и работят, за 20 години вече ново поколение жени без хиджаб и желание да учат, поне в градовете, най-вече Кабул. Права на жените - това за ислямистите е смъртен грях.

  45. 45 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 1974 Весело

    До коментар [#36] от "Иво":
    "в статията е написано, че талибаните нямат никакво намерение да "изнасят" емирството си по света. Това беше и подписано в договора, който имат със САЩ подписан миналата година"

    Какво като са го казали и са го подписали. С този подпис дали ще им го удържиш от банковата сметка.

    подпис
  46. 46 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1449 Неутрално

    Пръснаха там стотици милиарди долари и евро... и за какво?
    До коментар [#42] от "Иво":

    Посяха семето на секуларизма и либерализма в страна като Афганистан. Оставиха едни 7-8 милиона афгани, които ще тъгуват или може би ще се борят за светско бъдеще. Същевременно предизвикаха омразата на целия регион.
    Остава отворен въпроса дали това е добре за афганите или те трябваше да си извървят някакъв различен собствен път без чужда намеса.

    Колкото до официалната американска цел - не, не я постигнаха. Да, отслабиха Ал Кайда, но с присъствието си в региона предизвикаха масова радикализация на мюсюлмани. Заплахата от международен тероризъм не отслабна.

  47. 47 Профил на cyklonb
    cyklonb
    Рейтинг: 83 Неутрално

    Някой насъска кученцата едно срещу друго. Дали не е този, който се изтегли не отдавна от Афганистан?

  48. 48 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 819 Весело

    по времето когато се прибира и обработва реколтата от опиумен мак войната в Афганистан спираше...'студентите' бяха заети да си осигурят средства за войната ,сериозно подкрепяни от ИСИ...и после започваше патакламата с пълна сила...а тия руски опорни точки за ролята на ЦРУ в наркопроизводството са пълни глупости и руска пропаганда...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  49. 49 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 851 Весело

    Едни ислямисти взривяват други ислямисти - прекрасно! Няколко години още да продължи това и студентите ще разберат разликата между това да си партизанин и да си начело на държава. 🙂

  50. 50 Профил на debruckere
    debruckere
    Рейтинг: 1242 Неутрално

    До коментар [#11] от "debruckere":Талибаните бяха свили производството на наркотици с 95%. Според корана/Мохамед, не трябва да се използват упойващи неща, като алкохол и наркотици. То се разрастна след идването на Американците през 2001 година.
    —цитат от коментар 14 на Vlado Nikolov


    Вижте, изучавал съм Корана 4 години и знам много добре какво пише. И в Библията пише много стойностни неща, но това, което става на практика за жалост е друга работа

  51. 51 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4056 Любопитно

    До коментар [#45] от "Иван K":

    Ако нарушат това свое обещание лошо им се пише. САЩ и НАТО ще продължат войната срещу тях.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  52. 52 Профил на Ментор
    Ментор
    Рейтинг: 1567 Неутрално

    Религиозните психопати да се избиват един друг е най-доброто решение на проблема с наличието на религиозни психопати. Надявам се това да продължи до пълната победа и на двете страни.

  53. 53 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3872 Неутрално

    До коментар [#36] от "Иво":

    " Ти прочете ли изобщо статията!? Двете групировки са в пълномащабна война и нямат намерение да гладят никакви различия помежду си. Войната между тях ще бъде до пълно унищожение на другата....."

    Точно това е заблудата на статията : нито гледат да се унищожат една друга истински, въпреки някои атентати на ИДИЛ срещу талибаните, нито се мразят на идеологическа основа ! Запомни ми думата : говорим за едно и също явление, с едни и същи хора и идеологии, манталитет.......просто не са надраснали първичната си злоба помежду си поне по някои въпроси ! Омразата към " неверниците" ще им помогне да си подадат ръка !
    И един съвет от мен : винаги чети критично това, което ти се поднася ! Има защо ! 60 години ни пълниха главата разни корифеи как Турция е светска държава и никога, ама никога, няма да се ислямизира до степента, в която ДНЕС Е, ама всички тия вресльовци потънаха вдън земя, стане ли дума за политиката на султана и дережето при съседите ни ! Що така ? Айде и ти да не се нареждаш сред тях !

  54. 54 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4056 Любопитно

    До коментар [#53] от "samoedin":

    Според мен ти грешиш в случая. Запомни ми думата - хоросановите ДАЕШ-ки и талибаните няма да си подадат ръка и няма да обединят своите сили срещу "неверниците".

    Точно обратното, войната между тях ще продължи докато едните или другите не се признаят за победени или не бъдат смазани.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  55. 55 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3872 Неутрално

    До коментар [#54] от "Иво":

    "Според мен ти грешиш в случая. Запомни ми думата - хоросановите ДАЕШ-ки и талибаните няма да си подадат ръка и няма да обединят своите сили срещу "неверниците".

    Точно обратното, войната между тях ще продължи докато едните или другите не се признаят за победени или не бъдат смазани."

    Щом се наемаш така да мислиш за талибаните, успех ! Дума срещу дума ! Аз ще ти припомня, когато му дойде времето, че това е едно и също нещо, а не воюващи фракции и никой никого няма да смазва нито пък може ! В историята на исляма, Иво, има много битки между съперничещи се арабски принцове, има дори сблъсъци като този между Тамерлан и Баязид, но ислямът е напълни единен срещу неверниците, когато се стигне до противопоставяне с тях ! А в историята на Европа, най - голямата агресия срещу този континент е реализирана именно от арабите и техните производни ! ..........

  56. 56 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3872 Неутрално

    До коментар [#50] от "debruckere":

    " Вижте, изучавал съм Корана 4 години и знам много добре какво пише. И в Библията пише много стойностни неща, но това, което става на практика за жалост е друга работа"

    Да, но нещата, ставащи " на практика" зависят не от самото писание, а от тези, които претендират да го разбират и прилагат, за които тя не носи никаква отговорност, нещо повече :

    17. Ето, ти се казваш иудеин, и на закона се облягаш, и с Бога се хвалиш,
    18. и знаеш волята Му, и разбираш по-доброто, понеже се поучаваш от закона,
    19. и си уверен, че ти си водач на слепци, светлина на ония, които са в мрак,
    20. наставник на неразумни, учител на младенци, който в закона имаш образеца на знанието и истината.
    21. Прочее, как ти, който учиш другиго, себе си не учиш?
    22. който проповядваш да се не краде, крадеш? който казваш да се не прелюбодействува, прелюбодействуваш? който се гнусиш от идолите, светотатствуваш?
    23. който се хвалиш със закона, безчестиш Бога, като тъпчеш закона?
    24. "Защото заради вас името Божие се хули между езичниците", както е писано.

    Послание към Римляните.........

  57. 57 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4056 Любопитно

    До коментар [#55] от "samoedin":

    Да, бъдещето ще покаже най-добре, кой от нас е познал в своите прогнози относно Афганистан. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  58. 58 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4056 Любопитно

    В историята на исляма, Иво, има много битки между съперничещи се арабски принцове, има дори сблъсъци като този между Тамерлан и Баязид, но ислямът е напълни единен срещу неверниците, когато се стигне до противопоставяне с тях ! А в историята на Европа, най - голямата агресия срещу този континент е реализирана именно от арабите и техните производни ! ..........
    —цитат от коментар 55 на samoedin


    Забравих да напиша и нещо по тази част от коментара ти. През повечето време на своето съществуване исляма е разединен. Първия конфликт избухва още от избора на първия им халиф Абу Бакр след смъртта на Мохамед и малко по-късно последвалата гражданска война между привърженици на Али (които след това започват да се наричат шиити) в днешен Ирак от една страна и Муавия I в днешна Сирия (който оглавява Омаядския халифат). От тогава насам е имало толкова много войни между шиити и сунити... като минем през десетките войни между Османската империя и Персийската империя, та чак до днешен ден, когато сунитските радикали (салафити) от ДАЕШ (ИД) се опитаха да вземат властта от алауитите в Сирия и шиитите в Ирак. И разбира се след това за пореден път салафитите бяха смачкани от иракските и сирийските мюсюлмани. Разбира се последните бяха подкрепени от Запада (НАТО и ЕС) в подкрепа на иракското правителство и армия, и Русия, които подкрепиха своите сирийски съюзници.

    Между временно и европейските християнски сили взимат страната на една или друга мюсюлманска сила, примерно Кримската война, когато Франция и Великобритания подкрепят Османската империя срещу Руската империя. А, по късно пък Германската империя се съюзява с Османската империя и принуждава османския султан да обяви световен джихад срещу Френската и Британската империя. Само че подвластните на османците араби вместо да тръгнат на война срещу британци и французи се обединяват с тях и тръгват срещу османските си господари в Константинопол. Така за пореден път мюсюлмани се бият срещу мюсюлмани в съюз с християни. Това се случва по времето на ПСВ. И този пример показва колко много грешиш и се заблуждаваш ти относно единството на мюсюлманите срещу християните.

    Апропо, след като войната свършва (ПСВ) британците и французите вместо да изпълнят обещанието си дадено на арабските народи за създаване на техни независими държави просто заемат мястото на османците и те колонизират арабските земи.

    И накрая... ти си прав, че през Средновековието арабите, берберите и османците правят опити да превземат Европа, но забрави да споменеш, че след това ние им го връщаме многократно, защото превземаме всички техни земи... като почнем от Северна Африка (от Мароко до Египет), която е нападната, превзета и колонизирана от Испания, Франция и Италия, минем през Близкия изток, където французи и британци си поделят всичко от Сирия до Йемен. Минем през Пакистан, където властват в продължение на столетия британците и стигнем до най-голямата мюсюлманска държава днес - Индонезия, която в продължение на столетия също е била превзета и колонизирана от страна на християнската Нидерландска империя.

    Та, така хубаво е тези неща да се знаят.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  59. 59 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4056 Любопитно

    До коментар [#58] от "Иво":

    Забравих да спомена и за огромната подкрепа, която християнска САЩ дават на афганските мюсюлмани муджахидини по време на Афганистанската война през 1979-1989 г. в техния джихад срещу руснаците.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  60. 60 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4048 Неутрално

    До коментар [#59] от "Иво":

    Да, ехото на Студената Война още кънти...
    Апропо, Индийските власти са арестували вчера пратка с хероин от Афганистан на стойност 2.5 милиарда долара. Дали пък това не е разковничето за ританиците и убийствата между талибани, групи на ислямска държава, криминални етнични групи като "Хакани" и подобни миролюбиви сили?

  61. 61 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3872 Неутрално

    До коментар [#58] от "Иво":

    ".....Между временно и европейските християнски сили взимат страната на една или друга мюсюлманска сила, примерно Кримската война, когато Франция и Великобритания подкрепят Османската империя срещу Руската империя. А, по късно пък Германската империя се съюзява с Османската империя и принуждава османския султан да обяви световен джихад срещу Френската и Британската империя. Само че подвластните на османците араби вместо да тръгнат на война срещу британци и французи се обединяват с тях и тръгват срещу османските си господари в Константинопол. Така за пореден път мюсюлмани се бият срещу мюсюлмани в съюз с християни. Това се случва по времето на ПСВ. И този пример показва колко много грешиш и се заблуждаваш ти относно единството на мюсюлманите срещу християните....."


    Мюсюлманите са имали и имат своите междуособици, това не се е случвало веднъж или два пъти в тяхната история, както сходно воюват и християнски владетели по между си ! Дотука нищо особено за коментиране, пък и го споменах в общ формат ! Примерът, който даваш с арабите, обърнали се срещу османската империя, касае по - скоро надигане на поробени народи срещу османците и затова не е точен, не значи съюз с християните, както сочиш ! И в Афганистан американците подкрепят мюджихидините, но виждаме, че това е временно явление, винаги след това исламистите ще се обърнат срещу неислямистите, факт ! Очаквах да ми дадеш за пример по - скоро сътрудничеството на Ел Сид през 1079 г. с Ел Мутамид, емирът на Севиля, с чиято помощ е победил войските на Абдула.....Но такива моменти са много редки. Арабският халифат в най - големия си разцвет се идентифицира със своите военни походи срещу Византия, като по времето на нашите ханове почти я превзема на моменти, но знаем какво става през 716 г. Отделно, когато арабите завладяват Египет, започва такова клане на християни, че не без основание коптите имат своята почти идентична история с нашата.......Няма да се спирам на османските орди, които биват спрени именно в Европа, благодарение на християнски владетели !
    Що се отнася до примерите на колонизация на ислямски държави от европейски империи, то те потвърждават, а не отхвърлят това което пиша, както и в наше време случващото се с ислямизацията на Европа, където арабите точно по един завоалиран начин се стремят да обърнат колелото на противоборството си с християнските народи, въпреки че вече е много трудно повечето европейци да се нарекат точно така......Та дълга е темата и не мога да отговарям просто на парче, но линията в нея е на неизменно противпоставяне на мюсюлмани срещу християни. Единствените мюсюлмани, които воюват срещу ИДИЛ " до пълно унищожение" са не талибаните, както пишеш, а кюрдите, които се доказаха като приятели на европейската цивилизация и непримирими врагове на Турция, но и тук темата е доста дълга и комплексна......

  62. 62 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3872 Неутрално

    До коментар [#51] от "Иво":

    " Ако нарушат това свое обещание лошо им се пише. САЩ и НАТО ще продължат войната срещу тях."

    САЩ и НАТО изобщо не възнамеряват да повторят своята грешка и да влязат отново във война с Афганистан и талибаните ! И не защото не могат да ги победят за отрицателно време, а защото след това трябва да продължат да изливат милиарди в една кофа без дъно, а в момента, когато решат да се оттеглят, тая държава пак ще бъде превзета от тях за няколко дена ! Дотука беше с военното им присъствие на терен ! Виж, да пратят някой дрон, да бомбандират от въздуха или с ракета - за това проблеми няма, но пак няма да тръгнат вече на военна офанзива ! Талибаните ще колят и бесят в тази държава тепърва и горко на тези афганистанци, които повярваха, че с примитивния им начин на живот и режима на талибаните всичко приключи преди 20 години......

  63. 63 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3872 Неутрално

    И най - накрая да спомена нещо съвсем очевидно : ако някой храни илюзии, че талибаните са нещо много по - различно като нрав и поведение от башибозука, шествал из нашите земи, просто не знае с какво си има работа :



    Талибаните са екзекутирали популярен комик от TikTok за това, че е показвал шеги, свързани с тях, съобщават световните издания. Жертвата е Назир Мохамед, известен в интернет като Хаша Цван.

    В момента в интернет се разпространява видеоклип, заснет точно преди екзекуцията на комика. Хаша е арестуван в края на юли, когато талибаните все още се готвят да превземат цял Афганистан.

    Комикът от Кандахар е качен в кола, като в същото време продължава да казва шеги за талибаните. Един от седящите отзад удря Назир Мохамед по бузите, а друг се смее.

    Според информацията, комикът е бил отведен на безлюдно място, брутално пребит, а след това застрелян и гърлото му е било прерязано.

    Представителят на талибаните Забихула Муджахид вече призна, че двама членове на талибаните са били отговорни за зверството. Те ще бъдат изправени пред съда.

    Той обаче в същото време обвинява Цван, че е работил за Афганистанската национална полиция.

    По-рано талибански бойци изгориха жива млада жена в Северен Афганистан заради лошо приготвено от тях ястие. Жената е изгорена, защото бойците я обвиняват, че не може да готви правилно.

    https://www.pbnovini.com/balgariya/2021/zverstvata-prodalzhavat-talibanite-ubiha-izvesten-komik/





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK