Архимандрит Вартоломей от Света гора: Църквата изгуби много ценно време в пандемията

Архимандрит Вартоломей от Света гора: Църквата изгуби много ценно време в пандемията

© Лили Тоушек, Associated Press



Историята на църквата не се движи нито от политическа, нито от икономическа логика. Има ред. И от историята на църквата виждаме, че който се е опитал да се намеси с политически и икономически средства, винаги е губил.


Това каза в интервю за "Дневник" архимандрит Вартоломей от манастира "Есфигмен" - най-младия игумен на Света гора, интронизиран през 2013 г.


Част от светата обител, която ръководи, е вече четири десетилетия окупирана от схизматици, и той неведнъж призовава гръцките власти да се намесят. Гласът му обаче напоследък се чува силно в Гърция и по друг въпрос - битката с коронавируса. "Дневник" разговаря с архимандрит Вартоломей за пандемията през призмата на християнството, за отношението на църквата към мерките и ваксините и разнопосочните ѝ послания, както и за напрежението между нея и политиката.




Какъв път Ви води в България, Ваше високопреподобие?


- Идвам съм няколко пъти. Но откакто се запознахме с отец Никанор (игумен на Гигинския манастир - бел. ред.), връзката ни стана сърдечна и приятелска. Бях си поставил за цел, ако е благословено, да дойда на 24 септември, празникът на Св. Силуан Атонски, честван в църквата в Църногорския манастир (така е известен още Гигинският манастир "Св. св. Безсребреници и Чудотворци Козма и Дамян Асийски"). И по тази причина искам да идвам вече всяка година тогава.


В пандемията имахме ограничени възможности да пътуваме. Привикнахме със законите на државата. В нашия манастир също следвахме правилата и видяхме възможност да останем по-дълго в манастира и да се занимаваме с делата му. Нямахме възможност да общуваме лице в лице, но благодарение на бързите темпове на науката имахме контакт, имахме връзка с останалия свят.


Говорите за науката, а преди няколко месеца използвахте един нейн нов продукт - вие сте първият ваксиниран монах на Света гора. Как решихте да го направите?


- Нямах за цел да стана първият ваксиниран. Така се случи в реда, в който отидохме. Веднага щом имахме възможност, подадохме молба и казахме, че можем да го направим, защото вярваме и се уповаваме на науката. Защото една от причините е, че колкото по-бързо се ваксинираме, толкова по-бързо ще мине тази пандемия.


Казвате "ние", но църквата в Гърция, а и църквите в нашия регион, добиха малко печална слава по време на пандемията. Много духовници отказваха да приемат ваксините. Говориха, че лечението е в ръцете на Бог или че вярващите няма какво да се притесняват. В Гърция имаше свещеници, които не пускаха в църквите хора с маски и ваксинирани. На фона на отношението към пандемията в тези среди чувствате ли се като бунтар?


- Не съм бунтар, не съм въстаник. Тези, които викаха и вдигаха врява за ваксините, вярваха в закона на джунглата. Дойде пандемията, а тя ни дава възможност да бъдем изпитани. А ние, като християни, трябва да сме пример за останалите хора - не го казвам само сега, а всеки ден по време на изповедта на моите духовни чеда. Защото проблемите в живота ни са всекидневни. Трябва да бъдем готови да ги посрещнем.


Християнинът е като спортист. Както спортистът всеки ден тренира, за да е готов за състезанието, ако изчислим колко се е готвил и колко продължава самото състезание, времето за това е много по-голямо.



Подготовката не е само за да може да влезе в състезанието. Тя включва физическото състояние, силата, която тябва да събере, духовното състояние, за да управлява появата си. Да посрещне както проблема, така и загубата.


По същия начин е и животът на християнина, но не го наричаме тренировка, а духовен подвиг, духовна борба. Това не е моментът, когато ще отиде на църква и ще се прекръсти, а всекидневието му - как ходи, гледа, говори, как се усмихва, за да посрещне Христос. И след като Христос дойде и се установи в него, ще извади всички таланти, които Христос му дарява - любов, търпение, усмивка, светлина. Християнинът трябва да излъчва светлина, много повече с присъствие, отколкото с думи.


В това е борбата - да успеем да останем християни, не просто на име. Пред изпитанията, изкушенията ще извадим това, което е в нас. Както пастата за зъби излиза при натискане, християнинът, в момента, в който се стисне, ще изрази какво му е на душата, дали е голям или малък.



С други думи, ако водехте друг, светски живот, бихте били спортист, а не бунтар.


- Харесва ми спортът.


А нима не са "спортисти" останалите в църквата, които не приеха новите правила, бяха против мерките и ваксините и които все още водят големите групи протестиращи на площадите в Гърция? На всички кадри от протести заради пандемията на първа линия могат да се видят свещеници.


- Расоносците, които виждате на първа линия, дори не са истински монаси. Това са излезли самосиндикално хора. Нямаха търпението и желанието за разговор, да разберат дали нещо бъркат. У себе си възпитаха дух на фанатизъм. Можем да познаем фанатика: не приема диалога, никога не греши и иска насилствено да наложи мнението си.


Тези хора изгониха духа на Христос, а култивираха фанатизма. Христос е казал: "Поемете моето иго върху себе си и се научете от мен, защото съм кротък и със смирено сърце, и ще намерите покой за душите си." (Матей 11:29 - бел. ред.). Фанатикът излъчва гняв, омраза и напрежение. По този начин разбираме кой човек следва духа Христов. Тези расоносци работят това от години, живеят по този начин, култивират го и опитват да обърнат другите като свои последователи. Използват расото, което носят, използват човешките слабости, за да привличат другите. За съжаление успяват да привлекат хора, които мислят, че това е правилният начин.


Казвате ли, че с тази подкрепа за науката представлявате мнозинството духовници, или, напротив, позицията ви е по-скоро представителна за малцинството?


- Не съм влизал в разсъждения кой е мнозинство. В момента има проблем и се борим с него. След битката ще се броим. Аз лично правя това, в което вярвам, и от вярата ми в самия Господ се опитвам да дам пример. Аз няма да кажа на друг човек да се ваксинира, но ще дам пример как трябва човек да се движи в тези състояния.


Никой не може да оспори доверието в науката - дори хора като антиваксърите в някакъв момент от живота си са показали доверие в науката. Има ли някой, който да не е взимал лекарство в живота си, да не се е ваксинирал? Сигурно има хора, които не са били в болница, но повечето са били.


Когато човек е в болничното легло и е на системи, не пита доктора какво има в тази система, нито какво съдържа това, което им се влива. Искат да се излекуват. Същото е и сега. Хората, които разпалват протестите - и не говоря само за расоносците - не се интересуват от здравето на хората. Интересува ги да имат слава и последователи.



А защо отне толкова много време на църквата да заяви, че ваксините са "дар от Бога"? Направи го едва през юли тази година, а правителството дълго настояваше тя да призове вярващите.


- За съжаление църквата загуби много ценно време и следва събитията. Подбудителите на напрежение съществуваха и преди пандемията и можеха всички те да бъдат заглушени. Това не би било липса на демокрация, въпрос е на съществуването на църквата. Това са хора, които слагат бомба в основите на църквата. Най-вероятно във всекидневните си молитви се молят да има проблеми между хората, за да черпят сили. По тази причина църквата сега трябва да каже някои неща. Могат да се направят корекции, но тъй като е загубено ценно време, проблемът се е задълбочил. Трябва да се положат усилия.


Това не означава, че аз не вярвам в църквата. Отците на църквата казват: по-добре е да си еретик в църквата, отколкото християнин - извън нея. Вътре, какъвто и проблем да се създаде в главата ти, имаш надежда да го поправиш. Когато излезеш от нея и си извън кошарата, си беззащитен. Колкото и да си дълбоко вярващ християнин, ще си сам. В църквата съществува защита. А тези хора са излезли извън църквата, целта им е да извадят колкото се може повече хора.


С други думи, ценното време, за което говорите, бе изгубено отчасти неволно, отчасти заради зложелателите, които споменавате и искат да изведат хората извън църквата?


- Това време се загуби, защото този проблем трябваше да се реши много отдавна или поне да се ограничи.


За да не мислите, че се опитвам да демонизирам църквата: правилно ли постъпи гръцката държава, като затвори църквите в най-тежките моменти?


- Да, мисля, че постъпи правилно.


Защо?


- Държавата е отговорна за общественото здраве. Не само на християните, а и на мюсюлманите, на цялото общество, което живее заедно. Заради това законът е за всички и трябва да се изпълнява от всички. Тъй като пандемията се разпространява в местата, където се събират най-много хора, те трябваше да се затворят.


Със затварянето на места, където има опсаност за живота - на мен и другите хора, не се губи вярата ми. В историята е имало пандемии и църквите са били затваряни. Това не означава, че вярата на хората се е губила, напротив, повече се е увеличила.



Ако от самото начало бяхме показали следване на законите и християнско постоянство, без фанатизъм, мисля, че държавата щеше да чуе по друг начин думите на църквата. Наложиха се обаче крайни мерки заради фанатизма на отделни хора и поведение, неприсъщо на един християнин. Можем да кажем, че църквата бе затворена не заради държавата, а заради тези фанатици.


"Появи се проблем, който повлия на цялата вселена, изпитание за всички, без значение от религията. Като християнин в момент на изпитание ще извадя от себе си каквото съм култивирал - любов за хората, търпение към проблема, послушание и други добродетели. Ако не извади това от себе си, християнинът има проблем и не е култивирал правилно себе си."

© Лили Тоушек, Associated Press

"Появи се проблем, който повлия на цялата вселена, изпитание за всички, без значение от религията. Като християнин в момент на изпитание ще извадя от себе си каквото съм култивирал - любов за хората, търпение към проблема, послушание и други добродетели. Ако не извади това от себе си, християнинът има проблем и не е култивирал правилно себе си."


Работата, училището, животът се промениха заради пандемията. А църквата?


- Църквата не може да се промени, защото не е анахронизъм; духът ѝ е много напредничав. Ако отворим евангелието и нищо друго, написаното в евангелието е за всяка една епоха, през която минава човечеството. Словото Христово е дъх на живот, начин на живот. Това, което казва Исус Христос, да обичате другите, как може да се промени? И до ден днешен хората се затрудняват да го приложат. Следователно словото Христово винаги звучи съвременно за човека и актуално.


Как се живее във вашия манастир покрай пандемията? "Есфигмен" е различен; мога да дам пример с информацията за случаите на коронавирус от последните дни.


- Излезе такава информация за заразени, но ние ясно обяснихме кои са тези, които се разболяха. Това са хората на първа линия на протестите срещу ваксинацията. След един от протестите се върнаха в нашия манастир, който е незаконно обитаван от схизматици.


Схизматиците имах предвид, защото вие в крайна сметка делите манастира с тях. Те са в друга част на сградата, но това не спира непременно вируса. Как се живее в такива условия?


- Знам ние в нашата част как живеем. Манастирът е заграбен незаконно.


В никакъв контакт ли не сте със схизматиците?


- Не само ние, а и цялата Света гора няма контакти. Живеят незаконно в манастира, използват името на Светата обител и така лъжат хората. Искам да кажа на хората да внимават с тези хора. Те са извън православната църква.


Защо е толкова трудно светската власт да ги изгони десетилетия наред?


- Гръцката държава има конституционното право да прилага устава на Света гора. Света гора е взела решение, Вселенската партиаршия, към която принадлежи духовно - също. Тук трябва гръцката държава да се намеси, за да приложи закона. Света гора и светогорското монашество са нещо уникално в християнството и гръцката държава по конституция е длъжна да ги пази. Затова въпросът ви е към гръцката държава.


Но какво е Вашето обяснение?


- Има много причини. Едната е политическата цена - става въпрос за гласове. Тези разколници имат и много тесни връзки с крайнодесните, които през последните години бяха в разцвет в политическото поле на Гърция, имаше представители в парламента. Разколническият дух има много общо с духа на крайнодесните партии. Едните поддържаха другите, обменяха си идеи. Дори в самия парламент тези крайнодесни партии поставиха такива въпроси в полза на разколниците. В миналото правителство има хора, които бяха, да кажем, съдружници с крайнодесните, със схизматиците.


Щом споменавате правителството, не говорите само за "Златна зора", а може би и за АНЕЛ ("Независими гърци", която бе част от кабинета на бившия премиер Алексис Ципрас - бел. ред.)?


- Точно така.


"Златна зора" обаче бе фактически обявена за престъпна група, а АНЕЛ не е във властта в сегашното правителство. Очаквате ли промяна, например решителни действия от държавата?


- Остава Велопулос (Кириакос Велопулос, настоящ депутат, крайнодясната партия "Решение" - бел. ред.), но те имат връзки и с политици от други партии. По принцип политиците не показват интерес към светогорските проблеми като цяло.


В конкретния случай може да се каже, че църквата е заложник на политиката?


- Да. Гръцката държава не поема отговорността си.


Църквата може да е заложник на политиката и на глобално ниво. Наскоро руският патриарх организира една конференция, на която дори се постави под въпрос легитимността на Вселенския патриарх, месец след като той отиде в Украйна. Накъде отива тази борба за власт в Православната църква?


- Това е въпрос на църквата как ще го реши. Когато руският патриарх - с когото се познавам и дълбоко уважавам - говори за канони в църквата, със сигурност говори за хора, които нямат идея за канони. Защото ако ги познаваха, щяха веднага да реагират на казаното. Този проблем възникна, когато църквите станаха национални.


Църквата трябва да е наднационална, наддържавна. Когато е национална, има опасност самата държава да я придърпа със сила. Случилото се с Украйна и с Вселенския партиарх, който даде автокефалия на Украинската църква, е промяна на историята. До момента, в който се случи признаването, имаше един голям брой хора с разколниците, които бяха извън църквата. Действието, което извърши патриарха, беше да даде автокефалия и да въведе хората извън църквата в нея.



От евангелска гледна точка как изглеждат действията на патриарха? Когато евреите завели блудницата пред Христос и попитали какво казва законът за нея - смърт с убиване с камъни. А Христос отговорил: безгрешният пръв да хвърли камък. И всички оставили камъка, защото самите те са извършили същия грях като нея. От тази група кой е безгрешен? Христос. Съгласно закона трябваше той да вземе камъка и да го хвърли по нея. А той го допълва с любов и ѝ казва: Върви си и не извършвай повече този грях.


Сега можем да разберем закона, който направи патриарха. Но реакцията на руснаците и на всички около руската патриаршия ни напомня друга притча от Евангелието - за блудния син. Върна се синът, бащата не го осъди, а го върна и го сложи обратно в къщата. Но реагира големият син, живеещ в къщата на баща си, с всички удобства, цялото състояние бе негово, а се възмути, че брат му се върна от странство. Това го казва Евангелието, не го казвам аз. Не знам колко евангелска е реакцията на руската партиаршия.


По-близо до нас също имаше сблъсък на църква и политика. Имам предвид Сърбия и Черна гора - две църкви, две групи хора, които се изправят едни срещу други и две групи политици, които ги насъскват.


- Това е проблемът на националната църква. Руският патриарх е официално нежелан в страната. Зная за случаи, в които свещеници, принадлежащи към руската църква, не са искали да опяват убити украински войници. На нас ни го казаха хора, чиито близки загинаха и свещеникът отказал, защото покойният бил враг на Русия.


В случая със Сърбия и Черна гора какво да направят църквите, които са приклещени от двете страни? Как да се опазят?


- Много труден въпрос и голям политически. Държавата Черна гора иска по тази причина да възстанови църквата си. И вярвам - и това се моля - че Вселенският патриарх има каноничното право и желанието да предложи накякви решения, защото са стигнали до крайно положение и това не е добре за църквата, защото тя по принцип обединява хората.


Ако обаче се наложи намеса на Константинопол, няма ли да последва реакция на Москва?


- Сигурно ще последва, но въпросът е кой има право да се намеси. РПЦ се намесва с политическа сила и с нея смята, че може да повлияе и на другите църкви. Но както виждаме от историята на църквата, тя не се движи нито от политическа, нито от икономическа логика. Има ред. И от историята на църквата виждаме, че който се е опитал да се намеси с политически и икономически средства, винаги е губил.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (62)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4091 Неутрално

    " Тези хора изгониха духа на Христос, а култивираха фанатизма. Христос е казал: "Поемете моето иго върху себе си и се научете от мен, защото съм кротък и със смирено сърце, и ще намерите покой за душите си." (Матей 11:29 - бел. ред.). Фанатикът излъчва гняв, омраза и напрежение. По този начин разбираме кой човек следва духа Христов. Тези расоносци работят това от години, живеят по този начин, култивират го и опитват да обърнат другите като свои последователи. Използват расото, което носят, използват човешките слабости, за да привличат другите. За съжаление успяват да привлекат хора, които мислят, че това е правилният начин."


    Напълно съм съгласен с архимандрита ! Именно еютова представляват огромната част от т.нар. свещенници не само в Света Гора, но и в отделните повсеместни православни църкви : фанатици, ограничени и озлобени човечета, които проповядват собственото си невежество като път в Християнството и отблъскват търсещите Бога в живота си хора ! Много правилно и добре го е казал !!!

  2. 2 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4091 Неутрално

    " Църквата не може да се промени, защото не е анахронизъм; духът ѝ е много напредничав. Ако отворим евангелието и нищо друго, написаното в евангелието е за всяка една епоха, през която минава човечеството. Словото Христово е дъх на живот, начин на живот. Това, което казва Исус Христос, да обичате другите, как може да се промени? И до ден днешен хората се затрудняват да го приложат. Следователно словото Христово винаги звучи съвременно за човека и актуално."

    Една позиция, която не се разбира и поддържа дори от патриарси днес ! Защото не живеят много от тях съдържанието на христовата си вяра за да знаят, че тя е непреходна и не подлежи на промяна ! Вярата, надеждата, любовта, кротостта, борбата със злото - това са все неща без алтернатива в пътя на вярващите ! Променим ли ги, вече не говорим за вяра, а за нещо друго, което е само нейна имитация.......както с " расоносците".......

  3. 3 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 1901 Весело

    ,,Веднага щом имахме възможност, подадохме молба и казахме, че можем да го направим, защото вярваме и се уповаваме на науката.”
    Е да де, АМА който вярва в науката приема теорията за произхода на Дарвин…

  4. 4 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    Всичко друго може да казва един свещеник, но да каже че ,,вярва в науката”… Според Библията човекът има божествен произход и не е произлязъл от маймуната!

    ,,И Господ Бог създаде човека от пръст от земята и вдъхна в ноздрите му жизнено дихание; и човекът стана жива душа.”
    Битие 2/7

    И точно тук свещеникът влиза в сериозно противоречие с Божията устина за човешкия произход.
    Дядо попе на двама господари не можеш да служиш!

  5. 5 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    Църквата изначало си е загуба на време. Пък и въобще не е от нашето време, а от едно далечно минало на митове и легенди, без сериозна връзка с реалността. Измислили си някакви небивалици и повярвали в тях. Кланят се на кръстове и свещи и с нищо не допринасят за развитието на човечеството, а само пречат. Добре поне, че не са толкова агресивни безумци, като ислямистите.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  6. 6 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    До коментар [#5] от "Viva la Evolution":

    Църквата не е загуба на време!
    Истинската църква се ръководи според една истина- тази в Божието Слово…

  7. 7 Профил на mitakadm
    mitakadm
    Рейтинг: 467 Неутрално

    "Можем да познаем фанатика: не приема диалога, никога не греши и иска насилствено да наложи мнението си" Свещеникът е направил доброволно своя избор да се ваксинира. Но тези които правят ваксинацията задължителна са много точно определени като фанатици. Само че освен казаното, насилствено налагат и ваксините си.

    Колкото повече - толкова повече
  8. 8 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 1121 Неутрално

    До коментар [#2] от "samoedin":

    Често се споменава в проповеди и пожелания за празници призивът "Обичайте се!". Но не е ли погрешно тълкуването му да обичаш ближния? Не е ли по-важно да се научим да обичаме себе си, преди да бъдем готови да дадем безкористно любов другиму?
    Не е ли бог вътре в самите нас?

  9. 9 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    ,,Веднага щом имахме възможност, подадохме молба и казахме, че можем да го направим, защото вярваме и се уповаваме на науката.”Е да де, АМА който вярва в науката приема теорията за произхода на Дарвин…
    —цитат от коментар 3 на Аз съм българче обичам наште планини зелени


    Нашите "свещеници" са основно преоблечени милиционери и вярват най-силно на прекият си офицер.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  10. 10 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1213 Весело

    До коментар [#5] от "Viva la Evolution":Църквата не е загуба на време!Истинската църква се ръководи според една истина- тази в Божието Слово…
    —цитат от коментар 6 на Аз съм българче обичам наште планини зелени


    Това с "истинската църква" ме кара да падна от стола от смях.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  11. 11 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5918 Неутрално

    Тези, които тълкуват буквално Библията и я сравняват с трудовете на Дарвин, имат да извървят дълъг път.
    "Първите глътки от науката те правят атеист, но на дъното на чашата те очаква Бог."
    Вернер Хайзенберг

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  12. 12 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    До коментар [#10] от "Viva la Evolution":

    Падаш не падаш-това е положението.
    Колкото и да не вярваш-ИМА БОГ!

  13. 13 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 1901 Неутрално
  14. 14 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 3207 Неутрално



    Православието, както и Исляма все още чакат своята РЕФОРМАЦИЯ

    вегетирайки в състоянието си от преди повече от 1 000 години

    Това изкушава ДИКТАТОРИ и САТРАПИ от всякакъв вид -

    от Султаните, през Сталин, ТАЛИБАНИТЕ, ИСЛЯМСКА ДЪРЖАВА и Путин

    да заиграват както с Православието така и с Исляма

  15. 15 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1691 Разстроено

    За огромно съжаление източноправославните църкви изгубиха много повече от време и то далеч преди пандемията....
    Църквите пропуснаха 30 години след рухването на комунизма за да възстановят своята апостолска роля в обществото.
    Доминирани от бивши ченгета и оплетени в политически интриги църквите ни пропуснаха да си върнат най-важният и ценен ресурс - ДОВЕРИЕТО!!!

  16. 16 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    До коментар [#10] от "Viva la Evolution":Падаш не падаш-това е положението.Колкото и да не вярваш-ИМА БОГ!
    —цитат от коментар 12 на Аз съм българче обичам наште планини зелени


    На тази Земя няма нито един невярващ човек. Но църквата и вярата са две различни неща и имат малко общо по между си. Първото, паразитира върху второто.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  17. 17 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    До коментар [#16] от "Viva la Evolution":


    Е, то всеки вярва. Въпросът е в какво вярва.

  18. 18 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4091 Неутрално

    До коментар [#3] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    " Е да де, АМА който вярва в науката приема теорията за произхода на Дарвин…"

    Теорията на Дарвин е това, което се вижда в заглавието и - теория, която изобщо не се споделя от много учени ! Архимандритът под наука има предвид това, което се е доказало с годините в помощ на хората - лекарствата, грижата за човешкото здраве и живот, посочил го е ясно в статията ! Между другото, голяма част от научните достижения и в частност принципите на ваксините, за които става на въпрос, е в следствие труда и усилията на Християни и вярващи хора, а не на късогледи фанатици и невежи, които се дегизират еднакво както под църковното расо, така и под научните степени и звания.......Такъв е бил Луи Пастьор, един от основоположниците на микробиологията и принципите на ваксинирането :

    "Повърхностните занимания с наука ще те отведат далеч от Бога, а задълбочените научни изследвания ще те доведат при него.“

    https://www.afish.bg/readings/item/2412-lui-pastyoor-neshtastni-sa-tezi-hora-na-koito-vsichko-im-e-yasno.html


    Разбира се, има и много други учени, вярващи в Христос !

  19. 19 Профил на fkm26555709
    fkm26555709
    Рейтинг: 1765 Неутрално

    Срамната болест на БПЦ е тежката й зависимост от РПЦ...

  20. 20 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 3207 Неутрално

    До коментар [#10] от "Viva la Evolution":Падаш не падаш-това е положението.Колкото и да не вярваш-ИМА БОГ!
    —цитат от коментар 12 на Аз съм българче обичам наште планини зелени


    Че има сила засега неподвластна и необяснима за Човека - да, има я.

    Но това не дава правото на шепа самоназначили се за Първосвещеници тарикати

    навлечени с канцеларските униформи от преди 2 000 години и брадясали

    да имат претенциите да ЦАРУВАТ БЕЗКОНТРОЛНО НАД ВСИЧКИ други хора,

    ревнувайки се помежду си, псувайки се един друг на "СХИЗМАТИЦИ" -

    зер да не би да им се изплъзне КОНТРОЛА на част от СТАДОТО.........

    Впрочем,

    КОГАТО ГОВОРИШ НА БОГ - ТОВА Е МОЛИТВА

    ПОЧНЕ ЛИ ДА ТИ ОТГОВАРЯ - ТОВА ВЕЧЕ Е ШИЗОФРЕНИЯ

    Тарикатите Попове претендират ДА ПОЛУЧАВАТ ЕЖЕДНЕВНО ОТГОВОРИ

    които ДА СВЕЖДАТ за НЕМЕДЛЕННО ИЗПЪ,НЕНИЕ на ПРОСТОСМЪРТНИТЕ

    Зер Те са СЛОЖНОСМЪРТНИ !!!!!!!

  21. 21 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    До коментар [#16] от "Viva la Evolution":Е, то всеки вярва. Въпросът е в какво вярва.
    —цитат от коментар 17 на Аз съм българче обичам наште планини зелени


    Бог, Висша сила, Върховният разум, все едно и също е. Въпроса е в какво обаче не вярва и определено, тези дядовци с черните нощници и калимяфки оглавяват списъка, заедно с Дядо Коледа.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  22. 22 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4091 Неутрално

    До коментар [#8] от "gogo2011":

    " Често се споменава в проповеди и пожелания за празници призивът "Обичайте се!". Но не е ли погрешно тълкуването му да обичаш ближния? Не е ли по-важно да се научим да обичаме себе си, преди да бъдем готови да дадем безкористно любов другиму?
    Не е ли бог вътре в самите нас?"

    Едното предполага неизменно другото и не говоря за човешки философии, а за тази заповед, която Христос посочва като най - важната, заедно с другата, да обикнеш Бога, с именно :

    да обичаш ближния си КАТО САМИЯ СЕБЕ СИ !!!
    Как може да обичаш другите, ако не обикнеш себе си първо ? Това е в основата на Христовото последование, императив от сам Бог, не човешко хрумване или приумица.......

  23. 23 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 3207 Неутрално

    До коментар [#10] от "Viva la Evolution":Падаш не падаш-това е положението.Колкото и да не вярваш-ИМА БОГ!
    —цитат от коментар 12 на Аз съм българче обичам наште планини зелени


    И КОЙ е този бог

    Този на рунтавите ПОП ПОЛКОВНИЦИ в България и Русия ли !

    Този на МОХАМЕДАНИТЕ ли !

    Дори да има СИЛА ПО-СИЛНА и засега необяснима за Човечеството

    ЗАЩО трябва да има ТАРИКАТИ които ДА ПАРАЗИТИРАТ на претенцията

    че единствени ТЕ са ръкоположени от тази Сила ДА ЦАРУВАТ

  24. 24 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    Срамната болест на БПЦ е тежката й зависимост от РПЦ...
    —цитат от коментар 19 на fkm26555709


    Просто такава е милиционерската йерархия. РПЦ пък е на пряко подчинение на върховният Леприкон в Кремъл. Който и да е той.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  25. 25 Профил на fkm26555709
    fkm26555709
    Рейтинг: 1765 Любопитно

    До коментар [#24] от "Viva la Evolution":

    БПЦ е изцяло зависима от РПЦ. Тогава каква независимост празнуваха вчера?

  26. 26 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4303 Любопитно

    "Христос е казал: "Поемете моето иго върху себе си и се научете от мен, защото съм кротък и със смирено сърце, и ще намерите покой за душите си." (Матей 11:29 - бел. ред.). Фанатикът излъчва гняв, омраза и напрежение. По този начин разбираме кой човек следва духа Христов."

    Добре казано и много вярно. В Християнството няма място за фанатици, а за миролюбци и смирени хора!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  27. 27 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4091 Неутрално

    До коментар [#23] от "Hawaii":

    ' КОЙ е този бог

    Този на рунтавите ПОП ПОЛКОВНИЦИ в България и Русия ли !

    Този на МОХАМЕДАНИТЕ ли !

    Дори да има СИЛА ПО-СИЛНА и засега необяснима за Човечеството

    ЗАЩО трябва да има ТАРИКАТИ които ДА ПАРАЗИТИРАТ на претенцията

    че единствени ТЕ са ръкоположени от тази Сила ДА ЦАРУВАТ"


    Отговорът е даден преди повече от 2000 години от самия апостол Павел и , честно казано, няма какво много да се опитвам да му добавям с дата 2021 г. :

    17. С вяра Авраам, бидейки изкушаван, принесе в жертва Исаака; и тоя, който бе получил обещанията, принесе единородния си,

    18. за когото му бе казано: „от Исаака потомство ще се назове с твое име“;

    19. защото той мислеше, че Бог е силен и от мъртви да възкреси Исаака, поради което го и прие назад като предобраз на възкресението.

    20. С вяра Исаак благослови Иакова и Исава за онова, що имаше да стане.

    21. С вяра Иаков на умиране благослови всекиго от синовете на Иосифа и „се поклони на върха на жезъла му“.

    22. С вяра Иосиф на умиране спомена за излизането на синовете Израилеви от Египет и поръча за костите си.

    23. С вяра Моисей, след като се роди, три месеца биде скриван от родителите си, защото видяха, че детето е хубаво, и се не уплашиха от царската заповед.

    24. С вяра Моисей, като порасна, отказа се да се нарича син на фараоновата дъщеря,

    25. и предпочете да страда заедно с народа Божий, отколкото да има кратковременна, греховна наслада,

    26. и охулването Христово счете за по-голямо богатство, отколкото египетските съкровища; защото имаше пред очи наградата.

    27. С вяра той напусна Египет, без да се уплаши от царския гняв, защото утрая, като да виждаше Невидимия.

    28. С вяра той извърши Пасха и поръсването с кръв, та изтребителят на първородните да се не докосва до тях.

    29. С вяра евреите преминаха като по суша Червено море, което и египтяни се опитаха да преминат, но се издавиха.

    30. Чрез вяра паднаха стените иерихонски, след като бяха заобиколени през седем дни.

    31. С вяра блудницата Раав не загина заедно с неверниците, като прие благосклонно съгледвачите (и ги изпроводи по друг път).

    32. И какво още да кажа? Защото време не ще ми стигне, да разказвам за Гедеона, Варака, Самсона и Иефтая, за Давида и Самуила и за другите пророци,

    33. които чрез вяра победиха царства, вършиха правда, получиха обещания, затулиха уста на лъвове,

    34. угасиха огнена сила, избягнаха острието на меча, от немощни станаха крепки, бидоха силни на война, обърнаха на бяг чужди пълчища,

    35. жени приеха умрелите си възкръснали; други пък бяха измъчени, като не приеха да бъдат освободени, за да получат по-добро възкресение;...........


    Та не са посочените от вас......полковниците в расо......

  28. 28 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5918 Неутрално

    До коментар [#14] от "Hawaii":

    Забравяш католицизма. Реформацията, вдъхновена от Мартин Лутер, се е състояла в църквите, наричани сега "протестантски" или евангелистки.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  29. 29 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    До коментар [#23] от "Hawaii":
    До коментар [#24] от "Viva la Evolution":

    Явно няма какво друго да правите, освен непрекъснато и по всяка тема да ни запознавате с "компетентното" си мнение. Мнение - изпълнено с непогрешима фанатичност. По всички въпроси. Много досадно.
    Зависимостта на БПЦ от омразната ви Москва отдавна избледня. Владиците, свързани с ДС в голямата си част са сменени от млади хора, които не биха могли да имат връзка с комунистически структури. Бъдете спокойни!

  30. 30 Профил на Apophenia
    Apophenia
    Рейтинг: 2466 Неутрално

    До коментар [#3] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Аз съм атеист, но теорията за еволюцията не е атеистична, това че така я приемат някои фундаменталисити си е техне грижа.

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  31. 31 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2196 Неутрално

    До коментар [#4] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":
    Да служиш на Бога и да приемаш теорията на Дарвин не е противоречие -> както казва един мой приятел свещенник -> Чрез науката, когато му дойде времето, Бог ни разкрива част от своите тайнства.
    Отделно, повечето мои лекари приятели с дългогодишна практика са споделяли, че с напредването им в занаята, все повече се убеждават в съществуването на Висша сила и ред, която на малки глътки им подава информация като му дойде времето.

    До коментар [#4] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":
    " И
    точно тук свещеникът влиза в сериозно противоречие с Божията устина за човешкия произход.
    Дядо попе на двама господари не можеш да служиш!"

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  32. 32 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 927 Любопитно

    Архимандрита обаче нищо не казва за знака на Антихриста. В иначе пространното си интервю. Защо отбягва така упорито този въпрос?
    Плюс, архимандрит е дребен сан - поне да беше епископ, митрополит или патриарх. А вие сте хванали някакъв дребен поп да говори от името на цялата Църква. Ако мине?

    В Русия съм! В Русия съм!
  33. 33 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4303 Любопитно

    До коментар [#28] от "Незнайко в Слънчевия град":

    И анабаптистки, те се отделят от протестантите и създават свои църкви. Затова са преследвани и избивани, както от католиците, така и от протестантите.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  34. 34 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 3207 Неутрално

    Отговорът е даден преди повече от 2000 години от самия апостол Павел и , честно казано, няма какво много да се опитвам да му добавям с дата 2021 г. ......
    —цитат от коментар 27 на samoedin


    МНОГО има да добавим и ние с дата 2021, и другите след нас.

    ПОРОЧНО Е да аргументираш ИСТИННОСТТА НА НЕЩО с ЦИТАТИ

    на АВТОРИТЕТИТЕ НА СЪЩИЯ ТОЗИ КУЛТ

    "Това е така и е истина, защото, както казва

    ЛЕНИН, СТАЛИН, КИМ Ир Сен...."

    Повръща ми се вече когато чета подобна "аргументация"

  35. 35 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2196 Любопитно

    До коментар [#32] от "Веселин Дечев":

    Дай интифа за знака на Антихриста?
    И на каква площ може да се събере цялото население на земята, ако разстоянието между хората е 1 метър?
    И какво значи 6,66%?
    😉

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  36. 36 Профил на Paines Prosta
    Paines Prosta
    Рейтинг: 117 Неутрално

    Това че е свещеник не значи че не греши! Човек греши до самата смърт а може да не знае че тези дето правят ваксините са Масони. А масон е синуним на сатанист. От сатанисти не взимаш даже и вода по добре да умреш. За какво ти е да си жив ако ще пострада душата ти после.

  37. 37 Профил на Apophenia
    Apophenia
    Рейтинг: 2466 Неутрално

    До коментар [#36] от "Paines Prosta":

    ти сигурен ли си че не грешиш... като ги плещиш тука :)

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  38. 38 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2800 Неутрално

    Света гора...? Живот и здраве и с Божията помощ, другата седмица трябва да съм там.
    Малко за разтоварване и разходка. Планирал съм и до Карея да отида. :)

    Бивш tww09306483.
  39. 39 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1483 Неутрално

    ,,Веднага щом имахме възможност, подадохме молба и казахме, че можем да го направим, защото вярваме и се уповаваме на науката.”Е да де, АМА който вярва в науката приема теорията за произхода на Дарвин…
    —цитат от коментар 3 на Аз съм българче обичам наште планини зелени


    Не знам дали православната църква има официално становище по въроса, но доста свещеници напълно приемат законите на биологията и теорията за еволюцията. Е, има и такива, които приемат, че евангелията трябва да се четат буквално и такова нещо няма.

  40. 40 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 760 Любопитно

    До коментар [#30] от "Apophenia":

    Ква еволюция?

    Първо плъх, после маймун и накрая Apophenia?!

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  41. 41 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1483 Неутрално

    До коментар [#18] от "samoedin":
    Научната теория не е това, което влагаме в разговорния смисъл . Не е мнение или хипотеза. Научната теория се опира на факти, наблюдения и експерименти. Може някога да бъде оборена, но към този момент научния консенсус приема еволцията. В сравнение креационизма не е научна теория, а хипотеза.

  42. 42 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2240 Неутрално

    До коментар [#18] от "samoedin":

    То и гравитацията е теория, ама не я тестваш от 10-ив етаж. Това, което визираш, се казва хипотеза, теорията е доказана в момента, но винаги отворена към нови факти, които да я променят, ако се появят. Това е разликата между догматичния и научния подход - единият знае, че е несъвършен и се стреми да стане по-добър, другият не приема никаква промяна, защото е колос с глинени крака и ще се срути при най-лекото докосване.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  43. 43 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2240 Весело

    До коментар [#32] от "Веселин Дечев":

    Питай папата, щом по титли се увличаш. Или няма да ти хареса и той какво казва?

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  44. 44 Профил на Apophenia
    Apophenia
    Рейтинг: 2466 Неутрално

    До коментар [#43] от "fpyyh":

    за него гаварит Маскава

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  45. 45 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 927 Любопитно

    До коментар [#32] от "Веселин Дечев":Питай папата, щом по титли се увличаш. Или няма да ти хареса и той какво казва?
    —цитат от коментар 43 на fpyyh


    Не съм католик.
    И да, санът има значение. Той идва със съответната отговорност.
    Защо не чуем някой епископ от БПЦ?

    В Русия съм! В Русия съм!
  46. 46 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 911 Неутрално

    Ето че църквата прокарва държавната пропаганда и нищо повече! Срам и резил!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  47. 47 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 927 Любопитно

    „И принуждаваше всички, малки и големи, богати и сиромаси, свободни и роби, да им бъде сложен белег на десницата или на челата им, за да не може никой да купува или да продава освен онзи, който носи за белег името на звяра или числото на неговото име“ (Откр. 13:16, 17).

    Точно това става сега в много страни - не са ли те боцнали, не можеш да влезеш в магазин или заведение.

    В Русия съм! В Русия съм!
  48. 48 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4303 Любопитно

    До коментар [#30] от "Apophenia":Ква еволюция?Първо плъх, после маймун и накрая Apophenia?!
    —цитат от коментар 40 на b_52_strato


    Не е така... според Дарвиновата теория (да отбележа, че аз лично не вярвам в нея, а вярвам в Божественото сътворение на света и всички живи същества) първите сухоземни животни са били насекомите, после се появили земноводните, от тях се получават влечугите, от тях след това птиците и бозайниците.. и от тях най-накрая идваме ние хората.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  49. 49 Профил на Apophenia
    Apophenia
    Рейтинг: 2466 Неутрално

    До коментар [#48] от "Иво":

    така де по-реалистнично е Ева да е издялкана от ребро... Отколкото бог да е задействал такъв сложен процес.

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  50. 50 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4303 Любопитно

    До коментар [#48] от "Иво":така де по-реалистнично е Ева да е издялкана от ребро... Отколкото бог да е задействал такъв сложен процес.
    —цитат от коментар 49 на Apophenia


    :-) Виж, аз лично като православен християнин вярвам в Библията, но най-вече в написаното в Новия Завет. Осъзнавам, че някои от историите в Стария Завет може и да не са се случили точно така, както го пише там. Но в същото време вярвам, че Бог Отец (и Светата Троица) са създали Земята, Вселената и живота във Вселената, защото вярвам, че живот има и извън нашата планета Земя).

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  51. 51 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1483 Неутрално

    До коментар [#47] от "Веселин Дечев":

    Глупости! Както и свещеници обясняват, слагането на знака на нечестивия(което по-скоро е метафора) ще е СЪЗНАТЕЛНО действие. Не измама. Защото всеки човек трябва да направи ИЗБОР в душата си. В другия случай, не важи.

  52. 52 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 717 Неутрално

    Има Бог и той е кодиран във всеки от нас.В миналото не е имало психиатри и при трудности и мъки хората са се молели на различни религии.

  53. 53 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 3207 Неутрално

    Защо не чуем някой епископ от БПЦ?
    —цитат от коментар 45 на Веселин Дечев


    За да чуеш някой епископ от "Б"ПЦ трябва такъв да си отвори устенцата

    за да каже нещо. Ама НЕ !!! Устата на тукашните епископи се отварят

    само колкото да плюнчат пръсти за да броят пачките с каймета.

  54. 54 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    "Не лъжесвидетелствай против ближния си."
    А "архимандрита" лъже. Никога не е бил архимандрит на Есфигмен на Света Гора. Завзеха със сила една от сградите на манастира в столицата Карея, но в самият манастир не са стъпвали и не могат да стъпнат хората на "архимндрита". Та даже с полиция се опитваха, само армията дето не викнаха... Блокираха манастира да не може никой да влиза или да излиза без проверка от полицията по едно време, но точно тогава се обадиха от една германска радиостанция на един гръцки министър да го питат какво става на Света Гора и веднага блокадата от полиция беше махната, защото държавата няма право да се меси в църковни дела.
    На този ли "архимандрит" да вярвам?

    ДБ=БКП
  55. 55 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4072 Неутрално

    До коментар [#26] от "Иво":
    " В Християнството няма място за фанатици, а за миролюбци и смирени хора!"

    В християнството няма място и за ченгета , а РПЦ е пълна с такива.

  56. 56 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1852 Неутрално

    Много хубаво и смислено интервю на светиня му.

    E PLVRIBVS VNVM
  57. 57 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    Българите са боси на църковни теми. Тоя защо в Гърция не ги говори тези неща? Как може да е архимандрит на Есфигмен, когато никога не е влизал в манастира?

    ДБ=БКП
  58. 58 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4072 Неутрално


    До коментар [#54] от "anonimnii":
    "На този ли "архимандрит" да вярвам?"

    Наистина как да му вярваш като плещи следните глупости:

    "Църквата трябва да е наднационална, наддържавна. Когато е национална, има опасност самата държава да я придърпа със сила. Случилото се с Украйна и с Вселенския партиарх, който даде автокефалия на Украинската църква, е промяна на историята. До момента, в който се случи признаването, имаше един голям брой хора с разколниците, които бяха извън църквата. Действието, което извърши патриарха, беше да даде автокефалия и да въведе хората извън църквата в нея."

    Освен това се познавал и дълбоко уважавал руския патриарх, сякаш не знае , че е високопоставено ченге от руските служби.
    Подразбираме от казанто в цитата , че той е против самостоятелността на Украинската православна църква, сякаш не знае , че православните църкви не са наднационални като католическите , а са автокефални , което означава , че са национални.
    За мен този Вартоломей е лъжеархимандрит, подобен на лъжепатриарха на РПЦ, подобен на лъжедуховниците от БПЦ. Не случайно е завъдил връзки и приятелства с тях.



  59. 59 Профил на serena
    serena
    Рейтинг: 577 Неутрално

    Църквата изначално е загуба на време и енергия. Създателят (кой както си го представя) е във всеки един от нас, в сърцето и душата ни и нямаме нужда от посредници (особено такива с ланци и мерцедеси) и сгради, за да се обръщаме към него.
    Не изповядвам никоя религия, но вярвам в Създателя и в божествената му частица във всеки един от нас. Вярвам в това, че идвайки на този свят, имаме избор - да следваме посятото у нас и да бъдем добри, да се развиваме и да живеем без да вредим на света около нас или напротив, да не го следваме, да робуваме на егото си, да не ни пука кого нараняваме и доколко вредим, стига на нас да ни е добре. Вярвам в кармата, в прераждането и в това, че светът, в който живеем ии вярваме, че живеем, е с много ниска вибрация и на ниско ниво, иначе нямаше да е толкова потънал в кръв и зло.

  60. 60 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4303 Любопитно

    До коментар [#59] от "serena":

    Щом вярвате в кармата и прераждането значи имат близки до индуизма религиозни разбирания.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  61. 61 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Отче Вартоломей,
    1. Бог, когото е създал хората е дал на всекиго свободна воля. Всичко останало е бележка под линия - кой кого с какво е задължил и призовал. Моята воля, е да не се ваксинирам и точка по въпроса. Голям човек съм , готов съм да си нося последствията, никого не агитирам да се или да не се ваксинира. Хубаво е и Вие духовниците да уважавате нашите права.
    2. За съжаление живеем във време на упадък на нравите и комерсиализация на всичко. все по-видно е за всички, че пандемията се използва за да се прокарва раделение в обществото, да се ограничават правата на отделните хора и не е работа на Църквата да се намесва и д взема страна.
    3. Темата за цезаропапизма е доста дълга, обаче едно е сигурно - Всеенската патруаршия не може да бъде арбитър, поради дългата история на приеана на подкупи и решаване в полза на корумпиращия. Сръбската православна църква има дълга история на печалба от подобни "сделки". И разбураемо , никой не иска да има общо с тях.

  62. 62 Профил на bre131077382
    bre131077382
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Няколко пъти съм ходил в манастира.От Зограф хващаш пътеката за Хилендар,покрай пещерата/скит на отшелника.Пътека,тишина и диви животни-срещнах див рис.След 40-50мин.излизаш на пътя Йованица-Хилендар.По пътя надолу /има и пряка стръмна пътека/20-30 мин.и виждаш Хилендар на Паисий.Завиваш на дясно/север и за още 30 мин.е Свигмени.Красота като Венецианска крепост на брега на морето.Монасите симпатяги.Не ти досаждат с въпроси.Локуми,кафе,хляб и много грозде ако си в сезона на есента и пости.Игуменът,млад и здрав симпатяга,спретнат и с тежък ланец.Създал е ред и дисциплина.Не признава Вселенския началник и гръцката църква.Над него само Господ.И тежестта на манастирските проблеми за препитание.А този монах,не го срещнах и не зная.Пак ще се видим приятели от Сфигмени!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK