Пробив в изграждането на молекули донесе Нобелова награда по химия

© Twitter @nobelprize

Изследователите Бенямин Лист и Дейвид Макмилан получиха Нобеловата награда по химия заради разработката на асиметрична органокатализа.

Това съобщи Нобеловият комитет минути преди да започне официалното изявление. Причина за разминаването вероятно е, че церемонията се отложи с 10 минути. Не е известно дали забавянето е свързано с факта, че комитетът е успял да открие само Лист (но не и Макмилан, на когото е оставено съобщение), който се включи, за да отговаря на въпроси.

Нобеловата награда по химия е третата, връчена тази седмица, след тези за медицина и физика.

В "Туитър" Нобеловият комитет обясни, че откритието се състои в създаване на нов, необикновен инструмент за изграждане на молекули, който може да се използва за разработката на нови лекарства и е помогнал да се направи химията "по-зелена".

"Повечето химични реакции са много бавни и трябва да им помогнем", а дълги години са познати само метали и ензими като катализатори, без да е известно, че може да се използват малки органични молекули. Откритието на Макмилан и Лист преди двайсетина години създава "напълно нов начин" на мислене как да се изграждат молекули, а човечеството вече обира ползите, обясни Пернила Стапседе от Нобеловия комитет.

Дейвид Макмилан, роден във Великобритания и защитил дисертация в САЩ, работи за Принстън след някои ключови открития в Бъркли. Той работи с метални катализатори, които влагата лесно унищожава, и търси начини да разработи по-устойчиви катализатори, един от които се оказва отличен за органичната органокатализа.

Роденият през 1968 г. Бенямин Лист, директор на института "Макс Планк" в Мюлхайм на Рур, се чуди дали е необходим цял ензим за катализа, или процесът може да се сведе до аминокиселина.

"Днес имаме нов, мощен инструмент за създаване на органични молекули", като органичната катализа се счита за много по-устойчива и природосъобразна от металната, отбелязват от Нобеловия комитет. Всяка от стъпките при металната катализа оставя отпечатък в околната среда. Ползата излиза отвъд пределите на фармацевтиката и медицината; изследователите вече могат "ефикасно да изграждат всякакви неща от нови лекарства до молекули, които улавят светлината в соларните клетки".

В много отрасли на индустрията и полета на изследвания има зависимост от изграждането на нови, функционални молекули - дори за съхраняване на енергия в батерии или за материя, от която да се направят леки обувки за бягане. Същевременно при сравнението на способността на природата и да изгражда молекули "дълго бяхме заклещени в каменната ера", отбелязва комитетът в информация за наградата.

Органичните катализатори имат стабилна рамка от въглеродни атоми, за които могат да се закачат повече активни химични групи. Те често съдържат елементи като кислород, натрий, сяра или фосфор, а това ги прави икономични и екологични.

Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg.

1. 1 Профил на ykv43523606
    ykv43523606

Много СЛАБО! Истинските откриватели и учени не се финансират, а все някви пунта-мари. Нобеловата награда е дискредитирана и не става за нищо от десетилетия, а науката е БЕДНА и има пара само при фармаците

2. 2 Профил на stein
    stein

Е не може така безобразно да се пише съобщение за лауреатите по химия! Вижда се, че параграфите за двамата са разместени и е пълно с правописни грешки. Откритието на тази нова форма на катализа е наистина важно, така че честито на химиците!

3. 3 Профил на stein
    stein

До коментар [#1] от "ykv43523606":

4. 4 Профил на Иван K
    Иван K

До коментар [#3] от "stein":
    "какво според теб е "истинска наука" и защо нобеловите награди по физика, медицина и химия са дискредитирани?"

Според него истинска наука се прави само от истински учени - руски учени или в краен случай китайски.

подпис
  5. 5 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 1144 Гневно

Ако не може да напишете статия, поне преведете е коректно от някъде и вземете някой с елементарни знания по химия да ви изчисти тавтологиите и неточностите ....

6. 6 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght

До коментар [#3] от "stein":

Истинската наука е процес на производство и съхранение на правдиво знание. Какъв обаче е минимумът, за да наречем дадено знание правдиво, за да го счетем като елемент на истинската наука? Минимумът е, онова, което се представя за знание, да е свободно от абсурди. Точно този минимум не е налице в основите на съвременната наука. Ще го кажа направо—истинската наука, най-малкото, е наука свободна от Лоренцови трансформации и така наречена квантова механика. Всяко предложение, всеки проект, всяка претенция за откритие, всяка теория или каквото, там, ти хрумне, което има в основите си Лоренцови трансформации, е абсурд. Абсурд, а не научен принос, е и всяка претенция за принос, който има в основите си така наречената квантова механика.

Ще ти кажа веднага защо всичко свързано с Лоренцовите трансформации е абсурд. Лоренцовите трансформации са в конфликт с абсолютната истина, открита преди четири века от Галилео, позната като Принцип на относителността, съгласно която физическият закон не се променя, когато се отнесе към едната или другата от две координатни системи, намиращи се в равномерно праволинейно движение (това са така наречените инерциални координатни системи). Лоренцовите трансформации са в нарушение на този абсолютен закон, да не говорим, че сами по себе си Лоренцовите трансформации са математически абсурд—те приравняват константа с променлива. Бих го казал и така—Лоренцовите трансформации са в нарушение на абсолютната физическа истина, че два пространствено съвпадащи часовници са синхронни. Тази абсолютна физическа истина може да се изкаже и по много други начини, които може да ти се сторят още по-интересни, като например това, че е time-dilatio, length-contraction relativity of simultaneity, са абсолютно невъзможни, преди някой даже и да си помисли да ги проверява експериментално, но засега няма да се спирам на това.

Че, пък, квантовата механика е абсурд, може да се съди още от основополагащия труд на Планк от 1901 г., за който въпросният взима нобелова награда, но който се оказва, че изобщо не може да изведе формулата за излъчването на абсолютно черно тяло, защо изводът се препъва още в първата използвана формула S = k log W—вероятността W за това, че общата енергия на системата е UN, е единица. Точната стойност на UNе дадена по условие, ето защо вероятността общата енергия да е UN, е точно 1. Квантовата механика е абсурд и затова, защото постулатите ѝ са абсурдни. Например, постулираното уравнение за собствените функции на позиционния оператор не е нищо друго освен нелепост, а пришитата му уж като негово решение делта-функция изобщо не може да се нормира в Хилбертовото пространство, върху което уж е дефинирана. Парадоксалното е, че даже и нарушаването на логиката чрез petitio prinipii (въпросът съдържа отговора) и то не я спасява нея функция—интегралът, който изразява нормирането на делта-функцията и в този случай не се схожда. Абсурдни са и останалите постулирани уравнения, включително и уравнението на Шрьодингер, от което всеки учебник по квантова механика тръгва.

Преглеждайки нобеловите награди по физика и химия, понеже това ти е въпросът, а именно, защо били компрометирани, се установява, че още от самото си начало, тези награди са раздавани за абсурди, тръгвайки от Планк, преминавайки през някакъв си, който уж бил извел свойството вълна-частица, въпреки че всъщност се е подиграл с науката, та до наши дни. Поразгледай и ти въпросните награди. Всяка една от тях, която има в основите си Лоренцови трансформации и квантова механика, е срам и позор да се нарича наука. Десетки са тези безобразия. Как може да се спаси светът от тази трагедия? На суперсилите трябва някакси да им просветне, че повече не може да се финансира подобна подигравка и да проявят политическа воля да прекратят финансирането на абсурди, представяни за наука. На когото глупостите са по сърце да си ги финансира частно. Нима държавите плащат с пари на данъкоплатците развалянето на магии от ходжи, врачуването или астрологията?

Колкото до днешната награда, всеки втори професор по химия има подобни приноси, някои в областта на катализата, други, в други области на химията. Немалко са и професорите с много по-значими за химията приноси. Тази година е трябвало на някого да дадат награта и явно са хвърляли ези-тура, а че са се боричкали един с друг, това е без съмнение. Изобщо, поголовно интелектуално падение. Интелектуално падение, символизирано от компрометираните нобелови награди, е основният проблем на света, много далеч напред пред всякакви пандемии, нарочени антропогенни климатични промени и какво ли още не. Всеки проблем на човечеството, без изключение, е функция на унищожената през двайсти век фундаментална наука.

7. 7 Профил на ykv43523606
    ykv43523606

До коментар [#1] от "ykv43523606":какво според теб е "истинска наука" и защо нобеловите награди по физика, медицина и химия са дискредитирани?
    —цитат от коментар 3 на stein

Не знам, ти ми кажи какво е истинска наука, само казвам, че и това изследване е финансирано от фармацефтите и е ЗА фармацефтите. Общо взето от доста години, те са монопола на нобеловите награди и те решават, на кого да се дадат.

8. 8 Профил на bryghtlyght
  9. 9 Профил на stein
    stein

До коментар [#6] от "bryghtlyght":

За да не повтаряме дискусията от предни години, няколко прости въпроса - ти смяташ ли уравненията на Максуел за верни? Ако според теб са верни, съгласен ли си, че от тях следва еднаквост на скоростта на светлината във вакуум във всяка инерциалната система? Ако приемаш, че скоростта на светлината във вакуум е една и съща във всяка инерциална система, как може да избегнеш преобразованията на Лоренц?

10. 10 Профил на stein
    stein

До коментар [#7] от "ykv43523606":

Какво лошо има нещо да е финансирано от фармацевтите, ако е от полза за всички?

11. 11 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght

До коментар [#9] от "stein":

Аз ти представих абсолютно категоричните аргументи защо Лоренцовите трансформации са абсурдни. Няма повече какво да се каже по този въпрос.

Но, щом питаш, ще отговоря и на въпросите ти, които нямат нищо общо с абсолютното отхвърляне на Лоренцовите трансформации, за което стана дума в предната ми дописка.

И, така, що се отнася до електродинамиката, единственото уравнение в Максвеловите уравнения, което е безупречно, е уравнението на Ампер (изключвам двете статични уравнения, които са очевидно коректни). Уравнението на Фарадей има дефицит, защото не може да изведе потенциалната разлика, която се наблюдава при униполярния генератор. За да се отчете и това явление, Максвеловите уравнения винаги се пишат съвместно с уравнението на Лоренцовата сила (не я бъркай с Лоренцовите трансформации). За да са пълно описание на елетродинамичните системи, Максвеловите уравнения трябва да извеждат Лоренцовата сила. Те, обаче, не са в състояние да я изведат, което ги прави само условно, от немай къде, да се считат за уравнения описващи електродинамичните явления. Днес те се употребяват в инженерството само условно и нямат онова генерализиращо качество, каквото би имала една истинска научна теория, израз на която биха били те. За забавление, тук само ще ти спомена, че, така се ползва и вторият закон на Нютон F = ma, условно приет за закон на движението, който всъщност е закон на покоя. Той е удобен, когато ни интересува единствено темпоралния ефект на силата. Пълното характеризиране на силата, обаче, с нейната също и пространствена характеристика, се дава от разширения втори закон на Нютон, за който няма да отварям дума тук, а ще си поговорим по някй друг повод.

Между впрочем, самата главна цел на напълно неспособния да прави наука нахалник, натрапил така наречената “теория” на относителността, е тъкмо да направи така, че да изглежда като че ли въпросната “теория” извежда Лоренцовата сила от Максвеловите уравнения. Вече обясних защо този му напълно жалък опит, всъщност подигравка с науката, е неуспешен. Отгоре на всичко, това е човек, който не стига че е откраднал по петърилиевски принципа на относителността от Галилео, но на въпросния даже не му е ясно как да го приложи. Де’т се вика тъп, та вдлъбнат. Да не говорим, че даже не си дава труда да спомене, че (колкото абсурдни и да са) автор на Лоренцовите трансформации, които всъщност провалят “теорията” му, са на Лоренц, а не негови. Прочее, опитът му да ги изведе, е, естествено, напълно провален. Това е един от многобройните демонстрации на въпросния на явна некадърност. Не, Лоренцовите трансформации не могат да се изведат от постоянната скорост на светлината. Хомогенността на скоростта на светлината, при неподижен източник, е установена опитно от Микхелсон и Морли. Такъв факт не може да произтече от нещо друго, освен от експеримент, ерго, не е вярно, че бил произтичал от теоретичен закон, какъвто е общността от четири уравнения на Максвел, да речем, или от някой друг закон. От опита на Микхелсон и Морли също следва, че е невъзможно скоростта на светлината да остане постоянна при движещ се източник, нещо, което въпросният неумен пишман-учен въздига в качеството на втори постулат на “теорията” си. Опитът на Микхелсон и Морли е първото експериментално доказателство за несъстоятелността, пък, на втория постулат. Това нямаше даже нужда да го обсъждам (правя го единствено заради теб), защото “теорията” на въпросния тъп човек катастрофално колабира още при прилагането на първия ѝ постулат.

Надявам се да ти стана ясно, но, ако все още не е, питай. За да не си губиш времето и, за да не се объркваш още повече, върни се към първата ми дописка, в която в синтезиран вид съм представил абсолютното катастрофално доказателство за абсурдността на всяко споменаване, нежели “теория”, свързана с Лоренцовите трансформации. В науката много рядко, даже никак (аз лично допреди месец не знаех за втори такъв случай), при който толкова натрапена теория да може да се отхвърли толкова категорично само с един катастрофален аргумент. Вероятно, единствено откритието, което направих напоследък във връзка с Планк и което споменах в предната записка, може да се сравнява по внезапност и катастрофалност, с откритието ми относно абсурдността на “теорията” на относителността. Затова, днес се замислям, неумният нахалник, имал наглостта да натрапи глупостта, позната като “теорията” на относителността, явно е имал учител. Младият амбициозен тогавашен Петър Илиев (на нашия даскал младите, дето ги правили откритията), е мернал, че могло и така и си е кал “Watch me …”, надминавайки по сто учителя си, меко казано, манипултор. Не знам дали си спомняш брадатия виц за българина, който се размотавал из улиците на Лондон, дето срещнал трима лордове, които го поканили да им запълн карето за покер. Вицът завършваше (ако не го помниш, кажи, ще ти го разкажа целия) с възклицанието на българина: “И като ми тръгна̀ една карта …” Това е цялата работа с така наречената модерна наука—измама, основана на абсурди.

12. 12 Профил на Николай Теллалов