Българките, които шият скъпи дрехи, а едва оцеляват

Българките, които шият скъпи дрехи, а едва оцеляват


Много компании избират да шият дрехите си в България, където производството хем е евтино, хем е "Made in Europe". "Дойче веле" разказва за подробен репортаж на "Дойчландфунк" за бизнеса и неговата тъмна страна - експлоатация и ниско заплащане.


"Made in Bulgaria" ("Произведено в България") - под това заглавие германското обществено радио "Дойчландфунк" излъчи 52-минутен репортаж от България, посветен на текстилната индустрия в страната.


Да, България е "евтината шивачница на Европа", но от друга страна там има огромен потенциал за развитие както на масовото текстилно производство, така и на висока мода. Така в едно изречение могат да се обобщят впечатленията на репортерката Андреа Ремсмайер, която е прекосила страната и разказва с много симпатия за нейната красота и за нейните хора.




София, Банско, село Брезница, българските занаяти и носии, многогласното пеене и родопските баби, възрожденската архитектура - от една страна. От друга - "Хуго Бос", "Дизел", "Макс Мара", "Едоардо Миролио" и амбициозните български дизайнерки. Тази палитра представя репортажът на "Дойчландфунк".


Бизнесът има и тъмна страна: експлоатация и ниско заплащане


След разговорите си с Виолета Златева, председателка на синдиката на надомните работници, авторката разказва: "Те шият по цяла нощ, а децата им са оставени без грижа. Работодателите не могат да плащат адекватно възнаграждение, дори и да искат. Времената, когато българките и българите все още вярваха, че известните модни лейбъли ще създадат привлекателни работни места в страната, отдавна отминаха", обяснява Златева. Днес шивачките сами търсят някакъв изход от безпаричието и обръщат гръб на текстилната индустрия. Те напускат България. В големите текстилни центрове Русе, Петрич и Гоце Делчев навсякъде висят обяви "Търсим шивачки". Защото шивачките, които преди са работили там, вече отдавна са в Западна Европа, обяснява още Виолета Златева.


Слушателите научават за причините, довели до този проблем. Като производител на текстил и модни изделия България има дълга традиция, започваща още от 19 век, разказва Андреа Ремсмайер. По съветско време българската конфекция и дизайн бяха особено популярни в Източния блок, а всичко това излъчва позитивни импулси и до днес. Макар че в бранша има както светлина, така и много сенки. Авторката на репортажа припомня:


"Много от дрехите, които клиентките и клиентите в Западна Европа купуват отчасти на доста солени цени, се шият в България. Тук произвеждат известни марки като "Дизел", "Хуго Бос", "Макс Мара" и много други. И независимо дали сакото после ще струва в магазина 800 или 80 евро, шивачките и шивачите в България обикновено получават едно и също заплащане, което едва стига за оцеляване. Международната кампания "Чисти дрехи", в която участват синдикати и неправителствени организации, състави дълъг списък с нередностите в България: систематично неспазване на минималното заплащане, незаконно превишаване на работното време, свръхчасове без допълнително заплащане и дори принудителен труд".


Неспазване на работното време и неизгодни граждански договори - това е реалността за много шивачки в България.

Неспазване на работното време и неизгодни граждански договори - това е реалността за много шивачки в България.


Събеседниците на репортерката онагледяват този списък с конкретни факти:


В един от цеховете шивачките, работещи на конвейер, имат само по една секунда, за да зашият ръкав - и го правят десетки хиляди пъти на ден. Надомничките си вадят очите по цели нощи, в кухнята, край плачещи деца, а понякога работодателят официално ги назначават на половин работен ден, макар че те работят пълни смени, дори отвъд тях. Защита на труда практически липсва, шивачките се оплакват от главоболие, безсъние и късогледство, много жени редовно пият антидепресанти, за да се справят с работата. А от печалбите, които големите западни концерни реализират на гърба на българските шивачки, нищо не се връща в България. Връщат се само скъпите дрешки, които в българските магазини се продават на западни цени. Така могат да се обобщят някои от гласовете в репортажа на "Дойчландфунк".


"Произведени в Европа", но не при европейски условия на труд


Репортерката Андреа Ремсмайер е разговаряла и с италианския инвеститор Едоардо Миролио, който дори се е заселил заедно със семейството край Сливен и е придобил българско гражданство.


"Исках просто да стана българин - разбира се, и заради работата. Не знам обаче нито дума български. Но тогавашният български президент направи за мен изключение", разказва Миролио, който получава българско гражданство през 2010-а година.


Той обяснява, че в неговата фирма средната месечна заплата е 500-600 евро, а бизнесът в момента върви дори по-добре, отколкото преди началото на пандемията, защото клиентите наваксват отложените си покупки и харчат повече пари. В България производството е по-скъпо, отколкото в Азия и в Африка, но пък пътят до западните пазари е много по-кратък, припомня предприемачът.


Миролио поставя и още един акцент: част от западните потребители, които се интересуват не само от цената, предпочитат да купуват дрехи, произведени в ЕС. Виолета Златева поставя същия акцент, макар и с горчив извод: "На етикетите пише "Made in Europe" ("Произведени в Европа") и клиентите си казват, че при това положение всичко е добре. Но заплащането на тези жени едва стига за тяхното оцеляване", казва синдикалистката. Авторката на репортажа също предупреждава онези купувачи в западните държави, които мислят не само за цените, но и за морала: макар и произведени в ЕС, дрехите, които се шият в България, често пъти са продукт на експлоатация.


Често работата в чужбина се оказва единственото спасение


В същото време новите поколения в бранша притежават потенциал и самочувствие, имат идеи и се смятат за напълно конкурентоспособни на западните пазари, научаваме от репортажа, който ни среща и с две млади дизайнерки в София. Едната от тях работи за Едоардо Миролио и представя пред репортерката нови проекти за дамско бизнес облекло. Самият Миролио казва по този повод: "Нашият най-добър посланик е Кристалина Георгиева, директор на МВФ. Тя е най-известната и най-успешната жена в българската история."


Жените в село Брезница, близо до границата с Гърция, които също шият дрехи за западния пазар, имат по-скромни амбиции: да изкарат по 300 евро на месец. Макар че и тези пари не стигат, поради което мъжете в почти всяко семейство през лятото заминават като сезонни работници към Западна Европа. Там тези 300 евро ги изкарвам за една седмица, казва Исмаил. И благодари на ЕС най-вече за едно: свободата на придвижване.

Коментари (71)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2300 Неутрално

    Черноработничките са предимно помакини и туркини от най изостаналите села ,едва ли друг ще се хване с тази работа при тези робски условия,циганките предпочитат краденето на запад ,а българките тичат да робуват по домовете в Гърция или Италия и Германия , младите се занимават основно с проституция ,рядко някой ,който да работи нещо престижно ,ИТ или в хуманитарната област ,иска се учене и губене на много години .

  2. 2 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4958 Неутрално

    Турските и гръцки фирми намериха в България още по-евтина работна ръка отколкото в собствените им страни, известните фирми се изнасят в Турция, а оттам турските фирми в България. Даваха филм за тях, млади красиви момичета не смеят очите си да вдигнат.

  3. 3 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4958 Неутрално

    собствените си* страни

  4. 4 Профил на mavro
    mavro
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Дали живея с 600 евро в Сливен или с 1600 в Берлин е абсолютно едно и също отчитайки цената на живота на двете места.Това е ниско платен сектор по-принцип.

  5. 5 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче
    Рейтинг: 1987 Неутрално

    Това не е само при шивачките.
    Има го в почти всички сфери.

    Комунистите са виновни!
  6. 6 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче
    Рейтинг: 1987 Неутрално

    Дали живея с 600 евро в Сливен или с 1600 в Берлин е абсолютно едно и също отчитайки цената на живота на двете места.Това е ниско платен сектор по-принцип.
    —цитат от коментар 4 на mavro


    1600 Евро ама за 4 часа на ден в Дойчланд.

    Комунистите са виновни!
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2157 Неутрално

    До коментар [#1] от "Bai nik":

    едва ли друг ще се хване с тази работа
    🙈🙈🙈🙈
    Съчувствам на хората работещи евтин и неквалифициран труд!
    Ноооо!
    Чувам го много пъти: за толкова пари няма да работя. И хората стоят без работа за да не работят за това което им се струва малко.
    А е имало хубава българска поговорка - за лудо работи, за лудо не стой.
    Такъв материал само трябва да ни напомня да амбицираме децата да учат, да се квалифицират, да имат търсени и платени професии.

  9. 9 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2303 Неутрално

    [quote#6:"Крадливото ромче"][/quote]

    Ади бе! Това сигурно е за полицаи или учители.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  10. 10 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2157 Неутрално

    До коментар [#5] от "Крадливото ромче":

    Това не е само при шивачките.
    Има го в почти всички сфери.
    😊😊😊
    Всъщност си е доста нормално навсякъде по света за една и съща работа в различен град да се плаща раЗлично.
    Търсене и предлагане.
    И различен стандард на живот в различните градове.
    В случая с експлоатацията на българските шивачки вината на българските институции е по-голяма отколкото на работодателите.
    Къде са охрана на труда?

  11. 11 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 3109 Неутрално

    ... да амбицираме децата да учат, да се квалифицират, да имат търсени и платени професии.
    —цитат от коментар 8 на Таралеж


    +++++++++

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  12. 12 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    До коментар [#11] от "дедо Андро":

    "С промени в изпитите властите пробват да подобрят резултатите в училище"
    По този начин ли? С такива "власти"...

  13. 13 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4958 Неутрално

    да търсят в страна от ЕС евтина работна ръка говори лошо за самия ЕС. Всъщност той затова е създаден, Германия да си намира работници, които да осигуряват социалните помощи на местните.

  14. 14 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 292 Неутрално

    Най работливите хора са и най експлоатираните. Всички тия хора заслужават достойно заплащане за труда си, а не стотинки, пък и да трябва и да целуват ръка на чорбаджията, че все пак има нещо да се работи.

  15. 15 Профил на Rational
    Rational
    Рейтинг: 978 Неутрално

    До коментар [#10] от "Таралеж":

    Тези работодатели още с одобряването на бизнес плана им е ясно какви заплати ще дават. Чести практики са да има по два трудови договора, като единият е за пред проверяващите. Имаше и случаи да крият и заключват работнички, когато проверяващите ги изненадат. А нали те се договарят за сроковете на доставка с клиентите и им е ясно, че ще трябва да се работи извънредно.
    Не може държавата всеки път да е виновна.

    Спасението е в синдикати и образование. За да може тези хора да са способни на по-квалифициран труд.

  16. 16 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1328 Разстроено

    НЯМАМЕ ДЪРЖАВА. Тва е. Тези са подучени, че като си плАтят на две три места и им се осигурява спокойствие и комфорт. Тва е, НЯМАМЕ ДЪРЖАВА.

  17. 17 Профил на alg57373608
    alg57373608
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    До коментар [#1] от "Bai nik":

    "иска се учене и губене на много години" - годините на ученето по принцип, никога не са загубени. А пък в днешно време, ако искаш да си добре на пазара на труда, трябва постоянно да се учиш и да актуализираш квалидикацията си или да придобиваш и нови умения и познания.

  18. 18 Профил на alg57373608
    alg57373608
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    До коментар [#1] от "Bai nik":

    "иска се учене и губене на много години" - годините на ученето по принцип, никога не са загубени. А пък в днешно време, ако искаш да си добре на пазара на труда, трябва постоянно да се учиш и да актуализираш квалидикацията си или да придобиваш и нови умения и познания.

  19. 19 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3515 Неутрално

    Тежък и дълъг е пътя до дазвития капитализъм.
    Много по дълъг от някакви 30 години....

    Bukalemun
  20. 20 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4958 Неутрално

    Синдикатите са свързани с властта, обаждат се само, когато властта е много слаба.

  21. 21 Профил на Glock
    Glock
    Рейтинг: 39 Неутрално

    по принцип ролята на държавата трябва да бъде такава, че да регулира всеки бизнес и да не допуска робство на работното място, за жалост дадени лобита им плащат, за да бездейства държавата, а работниците защо не си търсят правата е доста странно, може би от страх, че няма да си нсмерят друга работа

    “In the Kamigata area, they have a sort of tiered lunchbox they use for a single day when flower viewing. Upon returning, they throw them away, trampling them underfoot. The end is important in all things.” ― Yamamoto Tsunetomo, Hagakure: The Book of the Samurai
  22. 22 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4958 Неутрално

    "Благословени да са обикновените хора, които ни хранят и обличат" (Достоевски).

  23. 23 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2060 Неутрално

    До коментар [#19] от "eti mehter":

    Ти жив ли си бе:)
    В Турция да не е комунизъм.
    По-див капитализъм от Турция няма.

  24. 24 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4958 Неутрално

    В азиатските страни като Пакистан, Индия и Афганистан малки деца изработват копринени килими, защото само детските пръстчета могат да се справят и ослепяват. Определени организации призовават за бойкотиране на такива стоки, но всъщност това е удар срещу работниците, често това е единственият доход в семейството.

  25. 25 Профил на Гошо
    Гошо
    Рейтинг: 613 Неутрално




    До коментар [#4] от "mavro":

    Далеч по лесно е с 600 в Сливен отколкото с 1600 в Берлин Бъди сигурен

    ГоШо
  26. 26 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3468 Неутрално

    Скъпото на една дреха е в марката (модела, скрояването), и много по-малко в сглобяването (шиенето).
    Което не пречи заплащането да е малко по-адекватно, и синдикатите да се намесят и там, а не само да викат в София.

  27. 27 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3468 Неутрално

    До коментар [#21] от "Glock":

    а къде са синдикатите?

  28. 28 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    Хуйло боса е богат щото продава на огромни цени пък експлоатира шивачките за по 3-4 лева на час. Кой да повярва, че така работи капитализма.

    мурзилка
  29. 29 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#26] от "pontius_glarus":

    Айде стига с тия лъжи, според теб и презервативите на скъпите марки дизайна струва милиарди на мизерната гумичка и затова са скъпи. Всички компании отчитат цени за R&D, многократно, понякога десетки пъти над това което наистина са похарчили, щото никой не може да докаже колко наистина са похарчили за тоя най-вече интелектуален труд.

    мурзилка
  30. 30 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    До коментар [#15] от "Rational":
    Спасението е в синдикати и образование. За да може тези хора да са способни на по-квалифициран труд.
    ----------------------
    Да, ама тогава кой ще ти шие дънкито?

  31. 31 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    Скъпото на една дреха е в марката (модела, скрояването), и много по-малко в сглобяването (шиенето).Което не пречи заплащането да е малко по-адекватно, и синдикатите да се намесят и там, а не само да викат в София.
    —цитат от коментар 26 на pontius_glarus

    Дабеда, скъпото в една дреха е материалът, говоря за наистина скъпото.
    Имам маркови ризи, които нося вече десетилетие и не са мръднали, същото е с дънкито и обувките, имам обувки Катерпилар, които взеха да се износват след десетата година, и маратонки Слезинджър, които се напукаха на първата, само че първите струваха 140 лева, а вторите 60.

  32. 32 Профил на dwr30648311
    dwr30648311
    Рейтинг: 1203 Неутрално

    Българите, строят евтино из Европа, но мнозинството родени след 80-та не могат да си позволят собствено жилище.
    Българите изнасят първо качество паркет за Англия, но си слагат ламинат у дома.
    Българите произвеждат евтин ток, но потребляват скъп.
    #Кой знае, защо Ганьо е такъв…

  33. 33 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    И изобщо, смеше е тоя плач, колко получавали шивачките, а миньорите колко получават, а честачките по улиците, а работниците в кланици, а онези на полето?

  34. 34 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#31] от "Toshko Afrikanski":

    Ми не е съвсем така. Материалите за ширпотребата и на известните марки са обичайните и се правят основно в Китай, Индия и някои африкански държави, заради евтиния труд. Ако имаше как да научиш цените на едро от там, щеше с изненада да установил, че разликите не са чак толкова съществени че да има осезателна разлика, между изработена с по-висококачесвен памучен плат риза и такава от по-нискокачествен. Ама естествено, никой няма да си ги сервира тия цени на нас, щот са търговка тайна. И не, не търси на борсите какви цени са писани на различни материали, в случая едните производители, се договарят пряко с тези които произвеждат материали за тях и тия цени на борсите няма да ги видиш.

    мурзилка
  35. 35 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3070 Неутрално

    Ако тръгнат да им дават по-високи заплати, ще предпочетат да се изнесат в Азия където филипинци, виетнамци, малайзийци и пр. ще шият на 5 пъти по-ниски цени.

  36. 36 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3515 Весело

    До коментар [#23] от "Да вярваме на истината":

    По жив от всякога.....
    А за комунизма, вече почнах да се съмнявам..... :)
    Вчера, Ердо отвори в южна Турция...цели 26 фабрики....
    Но резна само една лентичка...

    Bukalemun
  37. 37 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    До коментар [#34] от "Маршалов":
    Казах, че продуктите на скъпите марки са далеч по-качествени от тези на ширпотребата.
    И не става дума само за ризите, примерът с обувките е по-убедителен, защото там освен плат и конци, имаме подметка, лепила, вложка, материал за горната част /ест. кожа, текстил или изкуствен материал/, хастар и пр.

  38. 38 Профил на clw21688650
    clw21688650
    Рейтинг: 219 Неутрално

    Най-ми хареса изречението "Работодателите не могат да плащат адекватно възнаграждение, дори и да искат."
    Дори и най-самоотверженият капиталист ще заплаче от умиление.
    Да пратим децата на работодателите в чужбина да се учат, за да не гледат това безсилие на родителите си.

  39. 39 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2501 Неутрално

    Много от тези цехове са на местния силен велможа, така че там проверки няма. Понеже обикновено е от управляващите последни 10-15 години, последно от ГЕРБ или ДПС, няма и централни проверки. Хората си знаят, че ако се оплачат, ще им го върнат тъпкано, ще им спрат помощите, тока, ще уволнят тях и техните роднини, полиция няма да идва, ако някой ги нападне. Майката на добра приятелка работи на такова място в провинцията, това са нейните истории. В пика на пандемията беше забранено да се правят тестове, а в местната аптека и след това не продават бързи, да не се окаже, че ще спрат шиенето.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  40. 40 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2501 Неутрално

    Относно “made in Europe” хората не са глупави, знаят, че щом няма държава, значи не е за хвалене. И дори за “made in Italy “, което се брои за върха и уж има много строги критерии, бяха хванали около Флоренция цели цехове с китайци, които работят почти като роби, само, за да са на място.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  41. 41 Профил на valerie pvi
    valerie pvi
    Рейтинг: 255 Неутрално

    Българите, строят евтино из Европа, но мнозинството родени след 80-та не могат да си позволят собствено жилище. Българите изнасят първо качество паркет за Англия, но си слагат ламинат у дома. Българите произвеждат евтин ток, но потребляват скъп. #Кой знае, защо Ганьо е такъв…
    —цитат от коментар 32 на dwr30648311


    Че те в Европа да не би да могат да си позволят собствено жилище???? Че да не би в Европа да ползват евтин ток??? И в колко процента от английските жилища имат паркет???!!

    Хора, хайде стига с тоя нашенски мазохизъм да си се се самоунижаваме. Никога не можах да си го обясня- що за нашенски синдром е това? Обиколил съм повече от половин свят - няма място без бедни и нещастни . Ама такова желание да се самооплюваш никъде не съм видял

  42. 42 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4427 Неутрално

    До коментар [#10] от "Таралеж":
    "В случая с експлоатацията на българските шивачки вината на българските институции е по-голяма отколкото на работодателите.
    Къде са охрана на труда?"

    Вината е на българските синдикати. Те не защитават българските работници, които получават най-ниското трудово възнаграждение в ЕС.
    Не съм чул до сега в България да е имало стачки , организирани от синдикатите с искания за увеличаване на заплатите. Това е причината българите да отиват на Запад и България да се обезлюдява. Българските синдикати са казионни и защитават не работниците, а работодателите.

  43. 43 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 3222 Неутрално

    Произвидството на артикули, изискващи много ръчен труд отива в държави, където заплатите са ниски и понеже има много такива държави трудът е евтин.
    Какъв е изходът? Образование, насочено към високите технологии за да може да се привлекат инвестиции в тях, а не в шивашката промишленост.
    Обаче има и друг проблем: какво биха правили хора, които са се квалифицирали само като шивачки и по принцип са нискообразовани. Те или трябва да работят в тази индустрия или да си търсят друга работа, която едва ли ще е по-високоплатена.
    Така, че изтеглянето на тези фирми от България ще доведе до още по-голяма безработица и то в региони, където тя и без това е висока.

  44. 44 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4427 Неутрално

    "Виолета Златева, председателка на синдиката на надомните работници, авторката разказва: "Те шият по цяла нощ, а децата им са оставени без грижа. Работодателите не могат да плащат адекватно възнаграждение, дори и да искат. Времената, когато българките и българите все още вярваха, че известните модни лейбъли ще създадат привлекателни работни места в страната, отдавна отминаха", обяснява Златева. Днес шивачките сами търсят някакъв изход от безпаричието и обръщат гръб на текстилната индустрия. Те напускат България. В големите текстилни центрове Русе, Петрич и Гоце Делчев навсякъде висят обяви "Търсим шивачки". Защото шивачките, които преди са работили там, вече отдавна са в Западна Европа, обяснява още Виолета Златева."

    И какво прави "синдикалистката" Виолета Златева за защита на шивачките? Нищо , освен да констатира експлоатацията на работниците, които би трабвало да защитава. Като синдикалист тази жена даже не чувства отговорност , че до голяма степен тя е виновна за положението в което се намират българските шивачки.

  45. 45 Профил на mavro
    mavro
    Рейтинг: 471 Неутрално

    До коментар [#25] от "Гошо":

    Сигурен съм.

  46. 46 Профил на pso451006238
    pso451006238
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#6] от "Крадливото ромче":

    1600 Евро ама за 4 часа на ден в Дойчланд.


    -----------


    Tova ne e viarno, 8 chasa na den

  47. 47 Профил на pso451006238
    pso451006238
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#13] от "Тsonkooo":

    да търсят в страна от ЕС евтина работна ръка говори лошо за самия ЕС. Всъщност той затова е създаден, Германия да си намира работници, които да осигуряват социалните помощи на местните

    ----------


    Mnogo primitivno tvurdenie. Nikoi ne spiral horata v ramkite na Evropa da raboti tam kudeto iska I tam kudeto negovata sobstvena kvalifikatzia pozvoliava.

  48. 48 Профил на saz391051887
    saz391051887
    Рейтинг: 592 Неутрално

    До коментар [#38] от "clw21688650":

    признавам, и аз се разплаках на това изречение.
    какво за Бога, значи не могат да плащат адори и да искат?! ако искат ще платят. имат достатъчно печалба в този безумен сектор.
    и скъпите хипстърски консуматори в западна европа могат да започнат едно движение и да бойкотират дрехи, направени при експлоатация. както се грижат за планетата и бойкотират телешкото и самолетитие тия дни (уж) така могат и да се помислят за хората.

    но има и друга страна - в края на краищат аи ние сме си виновни за заплащането в българия - десетилетия политиците изкарват като конкурентно предимстов пред инвеститорие евтината работна ръка, което лично мен винаги ме е обиждало и възмущавало. да протестираме обаче? не. солидарност в нашето общество няма - затова и ни правят на маймуни.

  49. 49 Профил на Ганя фурията балканска
    Ганя фурията балканска
    Рейтинг: 308 Неутрално

    До коментар [#4] от "mavro":Далеч по лесно е с 600 в Сливен отколкото с 1600 в Берлин Бъди сигурен
    —цитат от коментар 25 на Гошо


    Но не и ако взимаш 4600 в Берлин. Затова и сума ти народ избяга към Западна Европа.

  50. 50 Профил на saz391051887
    saz391051887
    Рейтинг: 592 Неутрално

    До коментар [#43] от "pamela":

    тази логика на мислене съшо допринася експлоатацията и заплатите да стоят на това ниво. тези работодатели имат интерес прозивдстовто да е в българия, а не в азия или дори в турция (ковид също води все повече до мисленето, че не е добре толкова прозиводства да са ти далче от територията, в нестабилни и не толкова приятелски държави). хората се изнасят от българия при тези заплати, както се посочва, така че да си траем и да приемем положението съсвем не е изход.

  51. 51 Профил на saz391051887
    saz391051887
    Рейтинг: 592 Неутрално

    До коментар [#35] от "realguru":

    ми трайте си, те затова ни правят на маймуни

  52. 52 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 2180 Неутрално

    Така е в малките градчета.Когато шивашкия цех е единственото работещо предприятие или работиш без да питаш за заплата или се местиш в по-голям град ако можеш.

  53. 53 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    До коментар [#39] от "fpyyh":
    Прав си, допреди герп и депесе шивачките взимаха колкото министрите.
    Абе, откъде ви намират, честно...

  54. 54 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    До коментар [#32] от "dwr30648311":
    Българите, строят евтино из Европа, но мнозинството родени след 80-та не могат да си позволят собствено жилище.
    ----------------------------
    Дабеда, я се разходи из Манастирски ливади и виж колко млади хора живеят там.

  55. 55 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    И изобщо - куп полуистини в сълзливото матрялче.
    Приятелка на жена е шивачка тук, в София, във фабрика близо до Мелниците.
    Взима чисто около 1500 лв. на месец, осигурена и прочие.
    Шият чудесни дрехи за много известни марки и да, понякога й се налага да работи до късно дори през уикендите.
    НО!!!
    Само когато има спешна поръчка и експедиция!
    За сметка на това почива през седмицата.

  56. 56 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3306 Неутрално

    нещо друго ли очаквахме от капитализма?

    да, нещо друго очаквахме
    не знам за другите, но бях глупав тогава
    е, и млад
    заблудата, че "социализъма" е по-лош от капитализЪма, се състоеше в грешката, че предишният режим бе социалистически
    бил е просто еднопартиен и доста некадърен държавен капитализъм

    та не за реставрация на частния капитализъм трябваше да скачаме по площадите и да веем сини знаменца
    правилното действие трябваше да са барикади за печелене на действителен социализъм, който не върви без режим на ПРЯКА демокрация и ФЕДЕРАТИВНА структура (описах я бегло в темата за Полша)
    но... изпуснахме си времето
    а днешните млади се лутат като нас тогава

    а шивачките все ще мизерстват
    може би поне ще спрат и да се мъчат, когато ги заменят с роботизирани системи...
    макар че предвид енергийната криза, която тепърва ще нараства, хората пак стават по-евтини от роботите

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  57. 57 Профил на Toshko Afrikanski
    Toshko Afrikanski
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    В Харманли току до дома на тъста и тъщата в една бивша детска градина има шивашка фабрика, където се шие за Италия и Франция.
    Цялата сграда бе реновирана, бе монтирана климатична инсталация, дворът бе направен от ландшафтен архитект, с алеи, цветя, беседки, кътове за сядане и сичко как си требе.
    Жените взимат по около 700-1000 лева на месец, което за такъв град е доста.
    Досега се е случвало да останат без поръчки за месец-два, което е нормално, но като цяло работата е постоянна.

  58. 58 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3306 Неутрално

    До коментар [#8] от "Таралеж":

    това не е "хубава поговорка", а срамна
    лошо говори за нас
    даже да я припишем като обичаен лаф на всеки чорбаджия към ратая му, фактът че потомците на ратаите употребяват тази ТЪПОТА като "народна мъдрост", говори ОЩЕ ПО-ЗЛЕ за нас

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  59. 59 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3306 Неутрално

    До коментар [#10] от "Таралеж":

    не е нормално
    обща черта е

    но нищо нормално в това НЯМА

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  60. 60 Профил на aspet
    aspet
    Рейтинг: 252 Неутрално

    Най работливите хора са и най експлоатираните. Всички тия хора заслужават достойно заплащане за труда си, а не стотинки, пък и да трябва и да целуват ръка на чорбаджията, че все пак има нещо да се работи.
    —цитат от коментар 14 на L Glassman


    Със сигурност заслужават, но всички институции, които трябва да ги защитят по места са назначени от местния феодал, който пък е избран от същите хора. И така до безкрай или докато на по-високо ниво някой не успее да развали нечие кефлийско настроение.
    Което пък дава малки шансове на тези хора да се отърсят от страха и безизходицата.

  61. 61 Профил на z_axis
    z_axis
    Рейтинг: 816 Неутрално

    До коментар [#49] от "Ганя фурията балканска":

    "Но не и ако взимаш 4600 в Берлин. Затова и сума ти народ избяга към Западна Европа."


    Е, аре ся, 4600Е в Берлин, ами 4000 лв в София? Средната заплата в Германия е много под 3000 евро (включително и в Берлин), а за да получаваш 4600, брутната ти заплата трябва да е 8000-9000 евро. Я по полека с розовите краски. Освен всичко, намирането на жилище е страшно трудно.

    Преди много народ бягаше в Гърция, Италия и Испания, а сега никой не бяга. Разликата със Западна Европа вече много намаля и все по-малко емигрират, а Унгария, Полша и Чехия имат много добър стандарт сравним със западния.

  62. 62 Профил на Ганя фурията балканска
    Ганя фурията балканска
    Рейтинг: 308 Неутрално

    До коментар [#49] от "Ганя фурията балканска":"Но не и ако взимаш 4600 в Берлин. Затова и сума ти народ избяга към Западна Европа."Е, аре ся, 4600Е в Берлин, ами 4000 лв в София? Средната заплата в Германия е много под 3000 евро (включително и в Берлин), а за да получаваш 4600, брутната ти заплата трябва да е 8000-9000 евро. Я по полека с розовите краски. Освен всичко, намирането на жилище е страшно трудно. Преди много народ бягаше в Гърция, Италия и Испания, а сега никой не бяга. Разликата със Западна Европа вече много намаля и все по-малко емигрират, а Унгария, Полша и Чехия имат много добър стандарт сравним със западния.
    —цитат от коментар 61 на z_axis


    Хехе, затова половината Полша и България е в Германия. Намирането на жилище е лесно, пари да имаш.

  63. 63 Профил на adamov
    adamov
    Рейтинг: 8 Гневно

    Дали може немската журналистка да пита немските големи клиенти,които повишават цените за технкте крайни клиенти,защо притискат българските производители да свалят цени?

  64. 64 Профил на z_axis
    z_axis
    Рейтинг: 816 Неутрално

    До коментар [#62] от "Ганя фурията балканска":

    "Хехе, затова половината Полша и България е в Германия. Намирането на жилище е лесно, пари да имаш."


    Много са ти нерефрешнати данните, има и българи и поляци (все още), но много по-малко отпреди. Германия е доста по-зле в сравнение с преди 15-20 години като покупателна способност, високите данъци и зеления терор са бреме за индустрията, а навлеците и некачественото ново население катализират процеса на пропадането.

  65. 65 Профил на Ганя фурията балканска
    Ганя фурията балканска
    Рейтинг: 308 Неутрално

    До коментар [#62] от "Ганя фурията балканска":"Хехе, затова половината Полша и България е в Германия. Намирането на жилище е лесно, пари да имаш."Много са ти нерефрешнати данните, има и българи и поляци (все още), но много по-малко отпреди. Германия е доста по-зле в сравнение с преди 15-20 години като покупателна способност, високите данъци и зеления терор са бреме за индустрията, а навлеците и некачественото ново население катализират процеса на пропадането.
    —цитат от коментар 64 на z_axis


    Супер. Обичам, когато хора извън Германия, без грам немски, ме осведомяват за положението на съседната ми улица в Дармщат.

  66. 66 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1813 Неутрално

    Шивашката професия е една от най-експлоатираните по цял свят. Причината е, че в този сектор работят основно жени. Друга такава професия е учителската. Пак по същата причина.

  67. 67 Профил на Борис
    Борис
    Рейтинг: 1063 Неутрално

    Професионалните съюзи или профсъюзите, които преди промените през 1989 г. очевидно бяха казионни, а след това си направиха козметична смяна на името на синдикати и решиха, че с това са се реформирали, пак си останаха с купено ръководство, но този път от частния капитал, а не от държавата.

  68. 68 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3468 Неутрално

    До коментар [#29] от "Маршалов":

    Независимо дали си съгласен или не, но "Армани" се продава 10 пъти по-скъпо "красноярска звезда" (може и щое по-скъпо).

  69. 69 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1885 Любопитно

    Всичко си е точно — за толкоз акъл (образование), толкоз пари. Който смята, че има нещо нередно, да отваря шивашки цех там, и да плаща немски заплати. И да дойде да напише как връзва сметките.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  70. 70 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    До коментар [#44] от "tacheaux":

    Без работниците синдикат не може да направи нищо.Синдикатите предоставят платена от тях и безплатна за работниците адвокатска защита на работниците.Не е платен извънредния труд-иск и ще го плати с лихвите и разноските,нарушени правила за работно време-сигнал в ИТ и иск за вреди.При тази ситуация на пазара на труда може спокойно да натиснат и за колективен трудов договор..Водил съм такива дела и съм бил шокиран от размера на неплатеното трудово възнаграждение -основно съгласно договора,а на всичко отгоре са полагали и извънреден труд. точно на принципа "залудо работи-залудо не стой",И от притеснението,граничещо със страх да заюитят правата си по този ред.Получиха си парите с лихвите и разноските .И дор когато завелите дела започнаха да си получават дължимото,някои от другите също заведоха дела и си получиха парите,но накои не разбирам защо се притесняваха или страхуваха и не го направиха.

  71. 71 Профил на Martin Ivanov
    Martin Ivanov
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    Щом за Еуардо Миролио Кристалина Георгиева е най -успешната жена в историта, значи не познава историята ни. Скоро като я махнат от МВФ май-вече няма да е такава.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK