София, Скопие и Тирана си поделиха задачите по Коридор 8 и го обявиха за "абсолютен приоритет"

София, Скопие и Тирана си поделиха задачите по Коридор 8 и го обявиха за "абсолютен приоритет"

© Министерство на транспорта



България, Северна Македония и Албания си разделиха задачите по проектите, които трябва да изградят отлагания с години Коридор №8.


Това стана с меморандум, подписан от тримата министри на транспорта - българския Христо Алексиев, албанския Белинда Балуку и македонския Благой Бочварски.


Меморандумът за сътрудничество в изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор 8 е само малка крачка по проект, чието дългогодишно забавяне пречи за осъществяване на пряка и удобна връзка между Адриатическо и Черно море за сметка на търговските пътища север-юг, през Гърция и Сърбия.


Забавяне




Северна Македония е признавала (направи го и някогашният ѝ транспортен министър пред "Дневник"), че през годините е отдавано много по-голямо значение на връзката със Сърбия, но критики за липса на действия от години има и към България.


Моментът на подписа обаче е важен в усилията за разрешаването на споровете между България и Северна Македония. Блокадата, наложена от София на европейския път на Скопие, хвърли светлина и върху липсата на сътрудничество в редица ключови сектори - от икономика и транспорт до култура. Двете държави се ангажираха в последната година да работят за укрепване на сътрудничеството - отвъд взаимните нападки за езика, историята и "правата на общностите" - в тези сфери, които се споменават и в Договора за добросъседство.


Ще има и общи действия по промотирането на проекта, ако се съди по думите на министър Христо Алексиев пред БТА. "Ще го разглеждаме като общ проект заедно с цялата инфраструктура - пристанищна, железопътна и автомобилна, терминална, който след време да оперира с единни параметри и да дава много добра транспортна свързаност, ефективна транспортна услуга и свързаност между Адриатическо и Черно море, както и всички градове и икономически региони по протежение на коридора", казва още той.


Какво предстои в България


По думите му България започва изграждането на липсващите връзки по коридора и в тази връзка следващата седмица се пуска търгът за отсечката Перник - Радомир, а връзката Радомир - Гюешево се подготвя в момента. Следващата година МТИТС ще обяви процедура за строителство на връзката от Радомир до Гюешево. Тези проекти са заложени и като приоритети в новата оперативна програма, която вече се нарича "Транспортна свързаност".


Това, което България предстои да приключи по Коридор 8, е основно връзката София - Перник - Радомир, Радомир - Гюешево и общия граничен тунел. Следващата седмица ще се обяви търгът за строителство на железния път и сигнализацията по трасето София - Радомир. По цялото протежение на коридора имаме сключени договори, уточни министърът. Като цяло тези проекти са включени в "Транспортна свързаност" и са приоритетни проекти, каза той.


За Северна Македония акцент ще е изграждането и завършването на връзките до границите с България и Албания. Според министър Бочварски планираната от Северна Македония инвестиция само за жп инфраструктурата по коридора е над 1 млрд. евро. Той смята, че до края на годината ще бъде пусната процедурата по първите два лота на жп връзката с България. Тя ще започне в началото на 2022 г. и нейната инвестиция е 200 млн. евро. Третата степен на изграждането е от Крива паланка до границата с България и намеренията са скоро да започне работа съвместно с българското правителство.


От албанска страна най-важно е обновяването на жп линията Тирана - Дуръс и нови жп връзки - до международното летище "Майка Тереза" и до границата със Северна Македония.


"Коридор 8"


Главното направление на паневропейски транспортен Коридор 8 е: Бари/Бриндизи - Отранто/Отрантски проток - Пристанище Драч/Пристанище Вльора - Тирана - Елбасан - Кяфасан - Струга - Кичево - Гостивар - Тетово - Скопие - Куманово - Крива паланка - Деве баир - Кюстендил - София - Пловдив - Бургас/Варна.


Коридорът е интермодален и включва пристанищата, пътищата, железните пътища, летищата, комбинираните и интермодалните транспортни инфраструктури - помощни съоръжения, необходими за управление на трафика по маршрута.


Направлението на коридора гарантира неговото взаимодействие с още три паневропейски транспортни коридора. На българска територия той се пресича или се свързва пряко с трасетата на коридори №4, 9 и 10.


Общата дължина на Паневропейски транспортен коридор №8 е между 1220 и 1350 км в зависимост от специфичните особености на неговите пътни и железопътни трасета. През България минават 631 км пътища, а изградената железопътна част е 747 км. Около 52 на сто от пътната инфраструктура и над 55 на сто от железопътната инфраструктура на коридора са на българска територия. Те са изградени и са в експлоатация. Единственият неизграден български участък по коридора е железопътната линия от гара Гюешево до българско-македонската граница, с дължина около 2.5 км, преговори за което се водят близо две десетилетия.

Ключови думи към статията:

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 828 Неутрално

    Е ние нашата си част от София до Слънèв Бряг си я построихме, че и ремонтирахме даже.

  2. 2 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2360 Неутрално

    Като чуят за строеж и на политиците им се изправят ушите като на гладен доберман.
    Без значение какъв е строежът и дали има смисъл от него.

    кратък
  3. 3 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3376 Весело

    Е, поне научихме какво е коридор 8.

    Еретик
  4. 4 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    А дано!

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТАП!Говоря,пиша и правя това,което искам! 21.11.21 - черна дата за БЪЛГАРИЯ
  5. 5 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 2297 Неутрално

    Като чуят за строеж и на политиците им се изправят ушите като на гладен доберман.
    —цитат от коментар 2 на Мариана Кълвачева


    То един строеж... Няколко километра ЖП
    Смешна работа

  6. 6 Профил на fury_21
    fury_21
    Рейтинг: 228 Неутрално

    Брей, какъв албанския министър! Хареса ми!

  7. 7 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 815 Неутрално

    >връзката от Радомир до Гюешево

    Последно гледах проект огромно недоразумение, което предвиждаше нова по-бърза ж.п. връзка, която заобикаля Кюстендил!!!!

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  8. 8 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 2091 Неутрално

    Интересно откога Сърбия и Гърция имат обща граница!

    Е ние нашата си част от София до Слънèв Бряг си я построихме, че и ремонтирахме даже.
    —цитат от коментар 1 на acarid



    Що де отнася до нашата част остава ни само отсечкат Благоевград - Станке Лисичково. Демек още едно Кресненско дефиле и кусур.

  9. 9 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    Крайно време беше! Отлаган с години проект, който можеше да спомогне много за подобряване на връзките ни с Македония през годините. С десетилетия ще се борим с последиците от режима Борисов!

    "Една от най-долните привички на дребните души е да приписват своите низости и на другите." Оноре дьо Балзак, "Дядо Горио"
  10. 10 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 4454 Весело

    Меморандум не е договор, а какви намерения в бъдеще време имат страните!

    Т.е. рибата в морето, а някой вече е сложил тиганя на огиня!

    ДБ: Време е да спечелим България
  11. 11 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 746 Разстроено

    Май ще се окаже, че през Втората световна "окупатора" България е направила повече, отколкото за последните 75 години...

  12. 12 Профил на kama_start
    kama_start
    Рейтинг: 607 Неутрално

    Еееее най-накрая, тоя коридор стана исторически и златен. Дано наистина е приоритет този път, че предходните говореха същото ...

  13. 13 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6424 Любопитно

    Брей, какъв албанския министър! Хареса ми!
    —цитат от коментар 6 на fury_21


    Дълги години бях под заблудата, че албанците са някакви планински диваци, мургави и грозновати.
    Оказа се, че всички албанци и албанки, които лично съм срещал, освен че са симпатични, също така са и доста интелигентни. И много уважават България. Без значение, дали са от Албания, Македония, или Косово.
    Да не забравяме, че и една от най-красивите ни актриси от близкото минало - Катето Евро, всъщност е половин албанка.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  14. 14 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    Това е нещо, което може да доближи Скопие и Тирана много повече до ЕС, отколкото формален старт на преговори, които ще се точат с десетилетия.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  15. 15 Профил на Един Българин
    Един Българин
    Рейтинг: 1103 Неутрално

    До коментар [#11] от "magnas":

    То това е ясно за всеки, чел история издадена извън Белград или Скопие. Проблемът е че Тито много се страхува от обединение с България и торпилира проекта за ЖП връзката с аргумента, че в Югославия трябва да се влиза през .... "сърбия" т.е. западните покрайнини.

    Един Българин
  16. 16 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5681 Неутрално

    До коментар [#1] от "acarid":
    "...от София до Слънèв Бряг си я построихме, че и ремонтирахме даже. "

    И то всяка година

  17. 17 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    Меморандум не е договор, а какви намерения в бъдеще време имат страните!Т.е. рибата в морето, а някой вече е сложил тиганя на огиня!
    —цитат от коментар 10 на Полковник Паликъщов
    О-о, този, който е сложил "тиганя на огиня" е голям рибар. Много шарани е прекарал през тигана. И не е някакъв "Меморандум не е договор", и това ще си проличи съвсем скоро, мисля в рамките на година. Отношението към рибаря и тиганите му трябва да е основният въпрос, по който да се чуе мнението на кандидатите за президентския пост. Те, тогава ще лъснат задниците им!

  18. 18 Профил на protoger
    protoger
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Хаирлия да е! Скоро София и Тирана да си поделят Скопие.

  19. 19 Профил на protoger
    protoger
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Брях, какво чудо доживяхме! Глейте какво са публикували в уважавана медия в Nord Nordistan. Явно на някого много му е припарило под нозете тия дни. Очаквам "българското" DW и любезният ни домакин тук да излязат с гневна реакция и да осъдят тая антиевропейска позиция.

    https://www.slobodenpecat.mk/zelenite-masi-na-tragichnata-balkanska-istorija/

  20. 20 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7996 Неутрално

    Е, за едно нещо да са на едно мнение.

  21. 21 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 1721 Неутрално

    Бойко, ако беше, щеше да я направи като "Турски поток" -
    транзит през България, без отбивки.

  22. 22 Профил на kcq33617839
    kcq33617839
    Рейтинг: 87 Неутрално

    Мечти на идиоти. По разумно е да се увеличи капацитета със Сърбия. Дебили

  23. 23 Профил на kcq33617839
    kcq33617839
    Рейтинг: 87 Неутрално

    До коментар [#13] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Знайко си ми ти. Харесва ми...

  24. 24 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1394 Неутрално

    Ега най-сетне стане!
    И ей ти я на, България на три морета. Мирно и с взаимен интерес.

  25. 25 Профил на MioD MyoD
    MioD MyoD
    Рейтинг: 25 Неутрално

    До коментар [#18] от "protoger":
    Idiot

  26. 26 Профил на pilis
    pilis
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Тези пътища трябваше отдавна да са построени,хората имат нужда от тях ,а не да драпат по баирите.Но и строителите трябва да си знаят ,че мостовете трябва да са здрави,танковете "Абрамс"и САУ "Паладин" отправени към източният фронт са тежки!!!

  27. 27 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2833 Неутрално

    108 години е отдавано много по-голямо значение на връзката със Сърбия и ще проължат да пречат на коридор номер 8.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  28. 28 Профил на lii07621540
    lii07621540
    Рейтинг: 119 Неутрално

    Меморандумът не е задължителен, а пожелателен.Това,което са подписали ,са само едни големи намерения,без обвързване от никоя от подписалите го страни.При опитът ни със Северна Македония и подписването на нещо ,което не ги зазължава,води само до един извод.Бановината иска да демонстрира някакъв напредък,за да излъже че се работи по всякакви направления за сътрудничество с България,и с това да обезсилва нашите аргументи.Всъщност това показва само едно,че няма да направят нищо по коридор 8,освен да си оправят вътрешните връзки между градовете по това направление.Скоро ще се почне с оплаквания за липса на пари или пропаднали търгове или фалирала фирмата изпълнител и т.н.,за да се каже накрая,че ще разчитат изключително на европейските фондове,до които не ги допуска България поради ветото.Прочетена книга са,но за някои български властимащи е по важно да са по страниците на медиите и да се хвалят колко работа са свършили с някакъв подпис,без да мислят,че така само дават аргументи на СМ да имитира напредък и да сочи България с пръст.Клоуни!

  29. 29 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 667 Любопитно

    До коментар [#18] от "protoger":

    Ма то вие вече се опитахте 1941 год да разпарчосвате Македония със Албанските балисти. Еми що така де, дадохте им Тетово, Кичево, Дебър, Струга, Гостивар, или тия места не бяха доволно "Български". Ще делили Македония със Албанците. Еми пробвайте се бе "юнаци".

  30. 30 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 667 Неутрално

    До коментар [#19] от "protoger":

    Това Норд Нордистан можеш да си го навреш там където сълнцето не изгрява, а със коментара от автора на линка съм 99% съгласен.

  31. 31 Профил на 146
    146
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#30] от "georgi_pulevski":

    Напълно съм съгласен с теб. Всеки, който прочете малко история, ще се съгласи. Проблемът с България е, че тя отрича и изисква да научим децата, че до 45 -год. сме били българи и нищо друго. От 45 год. започнахме да говорим на нов език, който не постои. Те не приемат, че не всички са се чувствали по този начин. Трябва да признаем или ще получим 100 години. вето за ЕС.
    Накрая те ни убеждават, че ни подкрепят.

  32. 32 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 667 Разстроено

    Безделието, безидейноста, апатията, неграмотноста на Македонскиот Славянин, от 18 и 19 век и ред други причини, доведоха до такава ситуация всеоще да се обяснаваме със съседите кои сме и какви сме. Да се погледнеме самите себеси във очите си и да си признаеме, че вината е барем половин наша за ситуацията във която сме сега.

  33. 33 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 667 Неутрално

    До коментар [#31] от "146":

    Точно така

  34. 34 Профил на protoger
    protoger
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#30] от "georgi_pulevski":Напълно съм съгласен с теб. Всеки, който прочете малко история, ще се съгласи. Проблемът с България е, че тя отрича и изисква да научим децата, че до 45 -год. сме били българи и нищо друго. От 45 год. започнахме да говорим на нов език, който не постои. Те не приемат, че не всички са се чувствали по този начин. Трябва да признаем или ще получим 100 години. вето за ЕС.Накрая те ни убеждават, че ни подкрепят.
    —цитат от коментар 31 на 146


    Не само българи. Етнички шаренолики и многукомпозитни сте били :) А сега трябва да добавим и нордистанци.

    "За волја на вистината, денеска во западноевропските, но и на балканските универзитети, кога се изучува овој дел од европската/балканската историја секогаш Македонија се третира како географско-историски регион населен со етнички шаренолико многукомпозитно население: Бугари, Грци, Турци, Власи, Евреи, Албанци, Роми, но не и Македонци."

  35. 35 Профил на kah48576898
    kah48576898
    Рейтинг: 66 Неутрално

    До коментар [#18] от "protoger":

    Къв идиот, кой ви ражда бе?

    -------------------

    Коридор 8 е супер! Данно по-скоро се построи

  36. 36 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 667 Неутрално

    До коментар [#34] от "protoger":

    Казах ти кво да си правиш със нордистан

  37. 37 Профил на protoger
    protoger
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#35] от "kah48576898":

    Само напълно откъснат от реалността лековерен таквозинка може да се надява, че при темповете, с които в момента се строят пътища в Северен Северджанистан в близките 150 години ще има нормално шосе по трасето Кяфасан - Струга - Кичево - Гостивар. Поне най-бегла идея имате ли си за какъв терен става въпрос?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK