Астрономи може да са открили първата екзопланета извън Млечния път

Предполагаемата планета - M51-ULS-1b, е разположена на около 28 млн. светлинни години от Млечния път, в показаната тук галактика M51 (известна на английски и като Whirlpool, или "Водовъртеж")

© NASA

Астрономи се натъкнаха на сигнали, които може да идват от първата екзопланета извън галактиката, засечена от човек.

Предполагаемата планета - M51-ULS-1b, е разположена на около 28 млн. светлинни години от Млечния път, в галактиката M51 (известна на английски и като Whirlpool, или "Водовъртеж").

Над 4800 екзопланети - така науката нарича планетите извън Слънчевата система, които орбитират около други (а не Слънцето) звезди - са открити до момента. Нито една от тях обаче не е извън Млечния път - галактиката, в която се намира Земята и в която освен Слънцето има още 100 млрд. звезди.

При наблюдението е използван телескопът на НАСА Chandra X-Ray Telescope. НАСА нарече изследването и изводите му "интригуващи".

С помощта на черна дупка

Сигнал за наличието на планета обикновено идва от преминаването ѝ пред звезда, което блокира достъпа на телескопа до част от светлината на звездата и води до специфично намаляване на яркостта. Голяма част от установените досега планети са засечени именно благодарение на намаляващата яркост при преминаването им пред звезда.

В случая с новата предполагаема планета учените наблюдават, че когато черна дупка или неутронна звезда привлича газове от близко разположена звезда, се получава лъчение на рентгенови честоти заради нагряването на привлечената материя в сравнително тясна зона. Преминаваща между звездата и дупката планета може да блокира почти всички лъчи (модел на това преминаване е изготвен от НАСА).

Почти три часа такова рентгеново лъчение не достига от наблюдавания регион. На базата на този и други фактори учените смятат, че ако космическото тяло действително е планета, е с размерите на Сатурн.

В търсене на други светове

Нужно ще е още време, за да се потвърди дали астрономите действително са видели планета
(а и има и скептични изследователи). Те едва ли ще засекат отново същото явление; данните сочат, че орбитата на наблюдавания обект е голяма и обиколката ѝ може да отнеме 70 години. Наличната информация обаче ги навежда на мисълта, че не грешат, обяснява за Би Би Си д-р Розан ди Стефано от центъра за астрофизика "Харвард-Смитсониън" в Кеймбридж, САЩ. Според нея учените са изключили варианта смущението в сигнала да е дошло от преминаващ газов облак.

През 2018 г. именно Ди Стефано заедно с астрофизика Ниа Имара от Калифорнийския университет в Санта Круз предлагат да се използва този метод, като се наблюдава рентгеновото лъчение между двойки от звезди или звезда и черна дупка (която обикновено се формира от отломките при експлозията на супернова).

"Винаги сме предполагали, че ще има планети и в други галактики. Но действително да откриеш нещо е много красиво", казва тя за сп. Nature Astronomy. За нея важното е работата на екипа да отвори възможност други светове и "кандидат-планети" да бъдат открити със същата технология.

1. 1 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева

Най-после една нормална новина, че аман вече от ОНЯ.

кратък
  2. 2 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов

доста лаишки журналистически преразказ на това, което е наблюдавано

властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  3. 3 Профил на angevins
    angevins

До коментар [#2] от "Николай Теллалов":

Копи петстотин от Вести

...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  4. 4 Профил на koliok5
    koliok5

Теллалов, хайде разкажи ни го професионално и на висок нАучен език...

5. 5 Профил на Lee  Gier
    Lee Gier

МОЖЕ!!! Ма, може и да не е! Заем трябва да изплаща, нещо да яде.

За да направиш прерия ,е нужно- пчела и детелина, и една мечта голяма. Но и мечтата стига само ако пчела и детелина няма.
  6. 6 Профил на xso16686927
    xso16686927

Щом могат да открият екзопланета дори извън нашата галактика, а в нея със същите технически възможност досега не са открили някакви извънземни, оставете всяка надежда за извънземни около нас. Забравете всякакви конспиративни теории, въпреки, че за невежи екземпляри ще е невъзможно.

7. 7 Профил на Тангра
    Тангра

—цитат от коментар 6 на xso16686927

Нерде Ямбул, нейде Стамбул!

8. 8 Профил на voodoo_child
    voodoo_child

първата екзопланета извън галактиката, засечена от човек.

Това няма как да знаете.

9. 9 Профил на 1_april
    1_april

"Нито една от тях обаче не е извън Млечния път ."
    аааа-а, аз извън Млечния път, нема да им стъпя!
    Се една от теа 4800 нашенско млечните екзопланети ще ми хареса, пък жена ми ако иска да земе некоя в Долната махала, в другия край Пътя...

10. 10 Профил на idianata
    idianata

До коментар [#4] от "koliok5":

Случайно го четох на ингилизки преди да прочета тази смешка.
    Ми и сина ми в седми клас може да го разкаже по-добре ...
    Даже не е споменато, че е хванато намаляване на яркостта в рентгеновия, а не във видимия спектър светлина, както и че във въпросния спектър, намаляването на яркостта е по-значимо и това всъщност позволява да се хване от такова невъобръзимо разстояние. Нито, че се предполага, че самата звезда пред която е наблюдаван т.нар. "транзит" (демек преминаване) е масивна, но с малък размер (неутронна звезда или черна дупка, твърдят астрономите), което отделно спомага да се улови намаляването на светлината. Нито, че най-ранното потвърждение е ли планета или нещо друго причинило въпросното намаляване на светлината ще го чакаме след ... 70 години.

11. 11 Профил на nix1130
    nix1130

Може да са ама може и да не са. Тези космически оцветени съпунки от НАСА са като американската мечта от 80-те - няма атмосфера.

12. 12 Профил на Deaddark
    Deaddark

До коментар [#6] от "xso16686927":

Аз ако бях на мястото на извънземните, щях да се крия от хората. Има един разказ "Чудовището"

13. 13 Профил на Аскет
    Аскет

Цитат:
    на около 28 млн. светлинни години от Млечния път

-------
    Ако правилно разбирам тоя сигнал трябва да е пропътувал 28 млн св.год. ДО Млечния път, от Млечния до нас - башка, но считам за възможно да го пренебрегнем.

Ако не ме лъже паметта (кх-кх!) 1 св.год. е равна на ни повече, ни по-малко на нашенски 9 460 730 472 580,8 km.*
    Т.е. вършим елементарната операция умножение
    28,000,000 по 9 460 730 472 580,8 km и си представяме колко отдавна тази ЕВЕНТУАЛНА цивилизация я няма в описа.

------
    заб.* - за вас проверих в укито - не ме лъже паметта - толкоз е! :)

заб.** - всички сме чели Космос от едно време и все се надяваме, но докато не представят ЯСНИ СНИМКИ на събитията около онзи Боинг над УКрайна и другия Боинг от Австралия, не мога да се доверя на каквото и да е инфо от другия край на Вселената.

Защото, колеги, логиката е проста - който не може по-малкото, не може и по-голямото. След като няма снимки на неща, станали пред очите на всички ни на Земята, а ни се спуска инфо от разстояние 28,000,000 по 9 460 730 472 580,8 km, то как да не станеш скептик.

14. 14 Профил на ЧеГоБараш
    ЧеГоБараш
  15. 15 Профил на daskal1
    daskal1

Сутринта слушах много интересна дискусия за "Вояджър-1 и Вояджър -2. Програмата започна с изстрелването на Вояджър-1 1977 година, със скромната цел тези изследователски апарати да минат край Юпитер, Сатурн и да предават данни 5 години. В момента тези "кораби" са извън Слънчевата система и продължават да предават интересни данни след над 40 години.
    НАСА обсъжда изстрелване на следващите подобни инструменти с планирано време на предаване 50 години и нова апаратура (най-вероятно те ще работят над 100 години и ще проникнат още по-дълбоко в космоса. Даже се дискутира как информацията да се предава на следващите поколения астрофизици и свързаните с тях учени от други области.
    Подробности за Вояджър-1 на

16. 16 Профил на pry131048991
    pry131048991

До коментар [#13] от "Аскет":

Нещо бъркаш понятието разстояние с време. Светлинна година е мерна величина за разстояние а не за време, макар че обект наблюдаван на 28 000 000 св.години могат да се възприемат като нещо което наблюдаваш такова каквото е било преди 28 000 000 млн. години. От гледна точка на астрономията това не е чак толкова дълго време за да отпишеш възможноста там да има живот.