Прекръстването на "Фейсбук" няма да намали натиска от медии, регулатори и политици

Прекръстването на "Фейсбук" няма да намали натиска от медии, регулатори и политици

© Reuters



Преименуването на компанията Facebook Inc едва ли ще позволи на технологичния гигант да се дистанцира от регулаторен и обществен контрол около потенциалните вреди, причинени от приложенията му за социални медии, казаха експерти по маркетинг и брандинг пред "Ройтерс" скоро след като бе съобщено за очакваната промяна.


The Verge съобщи миналия вторник, че базираната в Калифорния фирма планира да промени корпоративната си марка, за да продължи да притежава платформата за социални медии, която я превърна в глобално име, но и вече да включва и други процъфтяващи бизнеси като Instagram, WhatsApp и Oculus.


Facebook се бори със засилен контрол, след като с помощта на информатори от фирмата изтекоха към медиите хиляди вътрешни документи, които показват, че компанията е допринесла за засилената онлайн поляризация, когато е правила промени в алгоритъма си за съдържание, не е предприела стъпки за намаляване на дезинформацията за ваксините и е била наясно, че популярното приложение Instagram е увредило психическо здраве на тийнейджърките.




Сенатът на САЩ проведе изслушване по-рано този месец относно ефекта на Instagram върху младите потребители. "Законодателите и политиците са достатъчно умни, за да не бъдат заблудени от едно ребрандиране", казва Джеймс Кордуел, интернет анализатор в Atlantic Equities.


Преименуването може да бъде ефективна стратегия, която позволява на дъщерните марки да поддържат собствената си репутация, каза Мариса Мълвихил от Prophet, консултантска компания за брандиране и маркетинг. Но медиите и регулаторите "няма да спрат да разследват или да създават реформи, само защото сте ребрандирани", добави тя.


Новото име на компанията майка може да отразява фокуса на Facebook върху изграждането на "метавселената", съобщава The Verge, имайки предвид изграждането на дигитален свят, в който хората могат да използват различни устройства, за да се движат и комуникират във виртуална среда. Тази прогноза се оказа вярна, след като в четвъртък бе обявено новото име "Мета".


Прекръстването на "Фейсбук" няма да намали натиска от медии, регулатори и политици

© Reuters


Промяната би могла да попречи на евентуално негативно възприятие около името на Facebook да засегне WhatsApp, приложението за съобщения, използвано от близо 2 милиарда души в световен мащаб, и Oculus, неговата марка за виртуална реалност, казаха експерти.


Според годишната класация на Prophet, значението на марката на Facebook за потребителите в САЩ е спаднало "рязко" през последните няколко години, каза Мълвихил. "Това, което не искат, е случилото се да се мултиплицира и да създаде отрицателен ореол за върху други части от бизнеса", каза Дебора Стафорд-Уотсън от консултантската фирма за марки Elmwood.


Други големи компании предприеха подобни стъпки. Google се реорганизира в холдингова компания, наречена Alphabet през 2015 г., тъй като компанията, най-известна с интернет търсачката си, все повече преследва амбиции като технологиите за автономно шофиране.


През 2003 г. продавачът на цигари Philip Morris се ребрандира като Altria, по времето, когато компанията притежаваше Kraft Foods. По-късно тя отдели бизнеса за храни. Въпреки че преходът към ребрандиране като Altria не премахна негативните конотации на тютюна от самите марки цигари, той помогна за ограничаване на ефектите върху Kraft, каза Мълвихил.


Facebook ще продължи да се изправя срещу същия натиск дори след ребрандиране, казаха експертите.


"Не мисля, че това ще помогне на Facebook да смекчи контрола на регулаторите или скептицизма на широката общественост, ако не и недоверието", каза Наташа Джен, партньор в Pentagram, дизайнерско студио, което се заничава с реклами и комуникации. "Доверието е нещо, което трябва да се спечели."


След публикацията на The Verge тръгна лавина от догадки и предложения какъв може да е новият бранд. "Мета" беше едно от най-рационалните предложения, отнасящи се до заявеното желание на Facebook да приеме име, което се фокусира върху метавселената - виртуална среда, в потребителите могат да пребивават.

Други бяха по-скоро заигравка с комбинации от типа на Bookface, Facegram, Facetagram, FreeFace, FreeTalk, World Changer. "Тийнейджърска пустош", предположи един шегаджия заради това, че много по-млади потребители изоставят или никога не създават профили във "Фейсбук", а са се преместили в приложения като Instagram, Snapchat и TikTok. Социалната мрежа "Фейсбук" става все по-населена от по-възрастни хора. Което пък накара други да говорят за "Бумървил", визирайки така наречените бейби бумъри, родени в годините след Втората световна война.


Много от предложенията за име преди седмица обаче - като "Фейкбук" или. Tracebook - отразяваха загрижеността на обществеността относно това как компанията се справя с безопасността на потребителите и с речта на омразата.


Други хора бяха скептични дали промяната на името ще изчисти опетнената репутацията на компанията.


"Ще се случва нещо като Ефекта на Барбра Стрейзънд", каза 20-годишният студент от Глазгоу Томас ван дер Ховен, визирайки феномена, при който се стремят да потиснат нещо неволно и скоростно зареждат с енергия обществения интерес към него. "Това просто ще насочи светлината на прожекторите върху факта, че го променят. Защо променят точно това?" той добави. "Така че вероятно в един момент това ще се върне като бумеранг."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK