
© Reuters
Компанията Facebook Inc, под критиката на регулаторни органи и законодатели заради своите бизнес практики, се ребрандира с ново име Meta ("Мета"), което се фокусира върху метавселената. Но какво означава концепцията за метавселената, която бързо се превръща в модна дума в технологиите и бизнеса? Ето част от отговорите на "Ройтерс".
Какво е метавселена
Метавселена (Metaverse) е широко понятие. Обикновено се отнася до споделени виртуални среди, до които хората имат достъп чрез интернет. Терминът може да се отнася до цифрови пространства, които са направени по-реалистични чрез използването на виртуална реалност (VR) или разширена реалност (AR).
Някои хора също използват думата metaverse, за да опишат светове в онлайн игрите, където потребителите имат герой, който може да се разхожда и да взаимодейства с други играчи.
Съществува и специфичен тип метавселена, която използва блокчейн технология. Там потребителите могат да купуват виртуална земя и други цифрови активи, използвайки криптовалути.
Много научнофантастични книги и филми са поставени чрез пълнокръвни метавселени - алтернативни дигитални светове, които са неразличими от реалния физически свят. Но това все още е художествена измислица. В момента повечето виртуални пространства приличат повече на вътрешността на видеоигра, отколкото на реалния живот.
Защо става популярна
Феновете на метавселената я виждат като следващия етап от развитието на интернет.
В момента хората взаимодействат помежду си онлайн, като посещават уебсайтове, платформи за социални медии или приложения за съобщения. Идеята на метавселената е, че тя ще създаде нови онлайн пространства, в които взаимодействията на хората могат да бъдат по-многоизмерни, където потребителите могат да се потопят в цифровото съдържание, а не просто да го гледат.
Засиленият интерес към метавселената може да се види донякъде и като резултат от пандемията от COVID-19. Тъй като все повече хора започнаха дистанционно да работят и да ходят на училище, нараства търсенето на начини да направят онлайн взаимодействието по-реалистично.
Кой се включва
Идеята за метавселената привлича голям интерес от инвеститори и компании, които желаят да бъдат част от "следващото голямо нещо".
Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг каза през юли, че компанията ще се опита да премине от фирма за социални медии към компания за метавселена през следващите пет години.
Терминът е популярен в Силициевата долина, като Microsoft също споменава сближаването на цифровия и физическия свят.
Популярната детска игра Roblox, която дебютира на Нюйоркската фондова борса през март, се описва като компания за метавселена. Fortnite на Epic Games също се счита за част от метавселената.
Музикантите могат да правят виртуални концерти в рамките на тези платформи. Например, през септември милиони хора гледаха как певицата Ариана Гранде виртуално пее във Fortnite, съобщи Epic Games.
Най-големите модни компании в света също експериментират с изработването на виртуални дрехи, които аватарите на хората могат да носят в метавселенска среда.