Как Русия сее лъжи за коронавируса

Как Русия сее лъжи за коронавируса


Руската държавна телевизия е сред главните източници на дезинформация за пандемията от Ковид-19. От немскоезичния канал RТ DЕ се лее пропаганда, ползвана от антиваксъри и привърженици на конспиративни теории в Германия, разказва "Дойче веле".



Отдавна е известно и доказано с документи, че руската пропаганда в САЩ, Германия и други западни държави целенасочено се опитва да подклажда определени негативни настроения. Сегашната пандемия породи необичайно много конфликти, а дискусиите за ограничаването на основните права и за ваксинациите водят до поляризация и дори до радикализация в някои среди.


Именно тези конфликти руската пропаганда се опитва да разпалва съзнателно. Институтът за стратегически диалог (ISD) и организацията Reset са анализирали огромен брой данни, които показват, че RT DE е един от основните източници на информация за антиваксърите и динайърите (б.ред. отричащи пандемията) в Германия.


С видеа срещу ваксините и мерките




Още преди Ютюб да блокира руската медия, изследователи бяха анализирали ефективността на определени послания на RT DE по темата за Ковид-19, както взаимодействията между динайърите и руският телевизионен канал. Изводът на учените гласеше, че RT DE достига до твърде широка публика чрез Ютюб: 84 от стоте най-популярни видеа от началото на март до края на юли 2021 са имали повече от 100 000 гледания. А най-популярното от тях е било гледано 1,2 милиона пъти.


От стоте най-гледани видеа на RT DE през този период 67 са били по темата за Ковид-19, а 61 от тях са съдържали критики за противоепидемичните мерки в Германия, САЩ и други демократични държави, както и отрицателни оценки за "западните" ваксини срещу коронавируса. Три от видеата са оценени като неутрални, а едно е представяло в положителна светлина ситуацията с коронавируса в Русия.

Анализираните видеа често са съдържали подвеждащи или фалшиви твърдения за Ковид-19, най-често под формата на изявления на съмнителни "експерти", които не могат да бъдат проверени.

Авторите на доклада за руската пропаганда посочват, че много от съдържанията на RT DE се движат "в сивата зона между дезинформацията и правото на свободно изразяване на мнение. Често в тях ставало въпрос за "твърдения и факти, произволно откъснати от контекста".


Освен това експертите са проучили и извадка от немскоезични съдържания, публикувани в социалната мрежа Телеграм от представители на дясноекстремистки среди и привърженици на конспиративните теории. И тук RT DE е бил един от най-популярните източници на информация, гласи изводът.


Общи критики срещу утвърдени институции и медии


"С информациите си за Ковид-19 руският канал RT DE е станал неотделима част от онлайн-общността на скептиците спрямо Ковид", пишат авторите на изследването. Въпросните групи от хора се доверяват на руската държавна телевизия RT. В техните форуми противопандемичните мерки вървят ръка за ръка с общи критики срещу "системата" - т.е. срещу утвърдените политически институции и медии.


RT DE няма лиценз за Германия, но съдържанията ѝ достигат до потребителите чрез социалните мрежи. Само през 2021 г. държавните медии в Русия са разполагали с бюджет от 1,2 милиарда евро, а през следващите няколко години се очаква те да получат допълнителни 2,5 милиарда евро за да разширяват обхвата на RT DE в чужбина, четем още в доклада.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK