"Всички ние загинахме в автобуса в България" - македонците търсят отговори след катастрофата

"Всички ние загинахме в автобуса в България" - македонците търсят отговори след катастрофата

© Reuters



Защо се стигна дотук?" е въпросът, който най-добре описва подтекста на множество публикации в македонските медии във втория ден на националния траур в страната заради катастрофата с 45 жертви на автомагистрала "Струма".


Български медии - и особено гости в български телевизионни студиа - не се цитираха толкова и в най-напрегнатите моменти между София и Скопие около ветото за преговорите с Европейския съюз.


Как изглежда равносметката след катастрофата в македонските медии? Основният интерес е към версиите за катастрофата, но редом с него - към съдбата на оцелелите, положението на близките им и известното за злополучния, нелицензиран автобус.


Причините




Големи издания не изразяват категорични позиции какво е причинило трагедията - човешка грешка, проблем с автобуса или пътната настилка - нито създават представата, че това е известно. Същевременно телевизионни новини и сайтове цитират експерти като инж. Ивайло Иванов от УАСГ, според които "Струма" отговаря на норми отпреди години, макар и с уговорката, че разследването предстои и ще трябват месеци, преди да се установят фактите.


Изобилстват и разказа на очевидци и участници, каквито обобщава например "Дойче веле" - с уговорката, че разследването все пак предстои да уточни дали проблемът в автобуса (и възникналият пожар) са последвали удара от дясната страна, или редът е бил обратният.


Много голямо е и вниманието към автобуса на "Беса Транс", за който транспортното министерство снощи съобщи, че не е бил лицензиран за превоз на пътници. Тази информация коментира и ръководителят на държавния транспортен инспекторат Рифат Хусеини пред "Утрински брифинг", според когото са нужни мерки за по-голяма безопасност като купуване на нови, технически изправни превозни средства, а на пунктовете за технически преглед второто, задължително условие невинаги се покрива. Проблематична може да е ролята на македонските власти в тази ситуация, следва от думите му:


"Ако автобусът наистина не е имал лиценз, на граничния пункт "Деве баир" не е трябвало да разрешат да напусне държавата."


Рифат Хусеини,

директор на Държавния транспортен инспекторат


На пресконференцията, с която обяви липсата на разрешително за автобуса, транспортният министър Благой Бочарски каза, че в момента дори не е известно "колко пъти това превозно средство е напускало държавата".


Офисът на "Беса Транс" в Скопие остана затворен

© Reuters

Офисът на "Беса Транс" в Скопие остана затворен


Хусеини същевременно отбелязва, че планът за отнемане на лиценза на "Беса Транс" може да не проработи, защото проблем с един автобус не е достатъчно основание.


Сайтът "Сакам да кажам" публикува сутринта коментар, в който сравни катастрофата с друг инцидент от февруари 2019 г. с 16 жертви с автобус на "Дурмо турс" - почти три години по-късно близките още търсят справедливост. Отбелязва се, че законът е така направен, че при пътни инциденти няма възможност за наказателна отговорност за юридически лица. "Както не отговаря компанията "Дурто турс", няма да може да отговаря и "Беса транс", ако се отрият нередности.


Близки на оцелелите в София

© Reuters

Близки на оцелелите в София


Повече за "Беса транс" четете тук.


Какво следва за оцелелите и телата на жертвите


Македонски министри изтъкват две основни надежди - че разследването ще бъде цялостно, за да се открият истинските причини (това поиска външният министър Буяр Османи) и че македонски екипи от вътрешното министерство да получат разрешение от българската прокуратура да се включат в разследването или най-малкото в идентификацията на телата. Османи изтъкна като своя основна задача по време на престоя си в София да свързва македонците с българските институции както за съдбата на пострадалите, така и за телата на загиналите.


"Локално" цитира близък на пострадали, според когото събралите се в София вече получават информация за пациентите, но не и достъп до тях (тук един от тях е цитиран от "Локално"). Действително в последните часове данните за състоянието им се увеличават. Вчера редица македонски медии цитираха началника на Клиниката за изгаряния и пластична хирургия в "Пирогов" Мая Аргирова, според която единият от двамата оперирани е в силен шок. Общо шестима са в Клиниката за изгаряния и пластична хирургия, а един - в Клиниката по травматология.


"Всички ние загинахме в автобуса в България" - македонците търсят отговори след катастрофата

© Reuters


Македонското външно министерство отвори телефонна линия за връзка на роднини на пътници в автобуса. Този телефон могат да използват за информация всички членове на семействата, роднини и "всички загрижени граждани".


"Не е само македонски специалитет"


Ще има ли поуки и последствия след катастрофата, е основният въпрос в коментара по темата на известния журналист Сашо Орданоски, публикуван от "Слободен печат". Той обобщава смесица от известни и все още непотвърдени данни за случилото се, за да попита дали може нещо да се промени в Северна Македония.


"Как може автобус, който не е регистриран за международен превоз - значи, нямал нужната документация изобщо да премине границата - да го е правил кой знае колко пъти, кой знае откога? Дали е възможно, отвъд фабричната спецификация, да са добавени горивни резервоари (които са вероятна причина за големия пожар), защото в някои държави, където кара, цената на горивото е по-ниска от други? Възможно ли е през 20-минутната почивка пътници да са си разменили местата с други в другите три автобус в конвоя? Възможно ли е вратите да не са се отворили автоматично при такъв сериозен инцидент, може би защото са били дефектни и преди инцидента", пита Орданоски.


"Отговорите на всички тези и подобни въпроси, изглежда, са положителни, някои вече потвърдени, а други - потенциално възможни", продължава. "Дори да не е така, почти сигурно е, че плетеница от фактори могат да се открият в обяснението за катастрофата - редом с "човешкия фактор, общия балкански манталитет, който владее в тези пространства".


Орданоски не обвинява България - от една страна, изтъква коментари за опасните български пътища от български медии, но, от друга, отбелязва иронията в това, че конкретният участък е изграден от македонска фирма. И Орданоски припомня катастрофата край Ласкарци и изрежда потенцианите последици и от сегашния случай - при най-добрия вариант "ще се искат оставки от високопоставени служители, около това ще се поведат огромни, политизирани дебати в обществото, съдебните процеси ще траят години, почти редовно, без да засягат изобщо механизма на пропуските, ще има някакви (или никакви) присъди след много години на съдебни заседания, след които, нормално, гневът на гражданите ще се плати с оставката на някой министър", но не и с последици за допринеслите за катастрофата.


"Затова мисля, че всички ние вчера, рано сутринта, загинахме в автобуса в България на автомагистрала "Струма". Само е въпрос на лош късмет, злочеста съдба за засегнатите точно там да се возят тъкмо на това място, тъкмо в този автобус."


Сашо Орданоски,

журналист


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (73)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 924 Неутрално

    В цялата надпревара да се изкараме виновни не мога да разбера защо се забравя, че преди този автобус, други три от същата екскурзия са минали без проблем!
    А и дали ако шофьорът е минавал и други пъти през тоИ участък следва да виним пътя, че той се бил заблудил...
    Казвам го и като човек който всяка седмица кара по участъка и не смятам, че точно този банкет му е опаснато на района.

  2. 2 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 1095 Неутрално

    След трагедии като тази се вижда колко изостанали сме във всяко отношение. Вместо да се стегнем и проумеем фактите , ние търсим виновните.

  3. 3 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2426 Неутрално

    Орданоски не обвинява България - от една страна, изтъква коментари за опасните български пътища от български медии.

    Техните са още по-ужасни. Така че нашите им се виждат като на нас Западните. А на тях Западните са направо космически.

    Та ако каже че нашите са зле, то техните трябва да са мега-зле. Не върви някак си.

  4. 4 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 2179 Неутрално

    Автобусът е горял!
    Един от очевидците които подал сигнал до 123 разказа това

  5. 5 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 2179 Неутрално

    До 112. Извинявам се. Клавиатурата ми е ситна

  6. 6 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Това с пътната настилка е партенка, нищо не се установи проблемно.
    И не са македонски медии, северномакедонски може.

  7. 7 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    Много голямо е и вниманието към автобуса на "Беса Транс", за който транспортното министерство снощи съобщи, че не е бил лицензиран за превоз на пътници.
    _____________
    Става въпрос за товарни автобуси които качват по 10 и повече тона контрабанда и България само е по пътя на мащабната логистика.
    Северна Македония първо да си оправи търговските пътища и ще имат повече приходи бюджета а куфарните търговци няма да са в такъв риск!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  8. 8 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Бензин в туби и фоерверки е разбиваща комбинация. Катастрофи стават всеки ден, но нямат този заряд.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  9. 9 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 2179 Неутрално

    Илия Николов е човекът който е работил по укрепване на свлачище на терена. Бил е в каравана когато е чул взрив. Слезнал е да помогне но автобусът вече горял…
    Тъжно! Много тъжно…

  10. 11 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    Бензин в туби и фоерверки е разбиваща комбинация. Катастрофи стават всеки ден, но нямат този заряд.
    —цитат от коментар 8 на Корки

    ++
    Според мейнстрийна и либерастите даващи интервюта, ние сме виновни,че не може да се карат автобуси с над 120км/ч по завойте в тъмното защото не се виждало!
    А в Скопие си имат много мащабни проблеми с корупцията и този случай ги вади на показ!
    За ЕС скоро няма да се отваря въпрос.

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  11. 12 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1943 Разстроено

    "всички ние вчера, рано сутринта, загинахме в автобуса в България на автомагистрала "Струма".

    Много силно. Мир на душите им!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  12. 13 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    Илия Николов е човекът който е работил по укрепване на свлачище на терена. Бил е в каравана когато е чул взрив. Слезнал е да помогне но автобусът вече горял…Тъжно! Много тъжно…
    —цитат от коментар 9 на Resurrection


    Дано да е така, ако са имали късмет някой да им счупи прозорците от вън щяха много хора да се спасят.

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  13. 14 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 2179 Разстроено

    До коментар [#13] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Един баща спасява няколко души но сина си не успява да спаси…защото го е било страх да скочи...
    ПОКЪРТИТЕЛНО! АД!

  14. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  15. 16 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3692 Неутрално

    ""Как може автобус, който не е регистриран за международен превоз - значи, нямал нужната документация изобщо да премине границата - да го е правил кой знае колко пъти, кой знае откога? Дали е възможно, отвъд фабричната спецификация, да са добавени горивни резервоари (които са вероятна причина за големия пожар), защото в някои държави, където кара, цената на горивото е по-ниска от други? Възможно ли е през 20-минутната почивка пътници да са си разменили местата с други в другите три автобус в конвоя? Възможно ли е вратите да не са се отворили автоматично при такъв сериозен инцидент, може би защото са били дефекти и преди инцидента," пита Орданоски."

    Напълно резонни въпроси, сочещи именно към причината за катастрофата, при това зададени от хора, без претенции да са " специалисти по безопасността на пътя" !!!

  16. 17 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 2179 Разстроено

    Друг оцелял в катастрофата е Орхан Алити. Заедно с Лулезим, той чупи задното стъкло и помага на другите шестима души да спасят живота си.

    Малко след фаталния инцидент Орхан се обажда на съпругата си в Белгия.

    "Той съобщи, че автобусът се е запалил, докато самият той с голяма трудност е успял да счупи задните стъкла на автобуса и да излезе оттам", разказва брат му Самет Алити пред Tetova1.

    След като скача на земята, Орхан чупи единия си крак. В автобуса все още е синът му, Висар. Той започва да му крещи: "Скочи, Висар, скочи." За жалост обаче момчето изчезва в пламъците.

  17. 18 Профил на doctor.no
    doctor.no
    Рейтинг: 1364 Неутрално

    До коментар [#1] от "Paolo Di Canio":

    През 1994 г на Имола всички минават на един завой само Сена не, завоя се оказа опасен и беше коригиран

  18. 19 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7130 Неутрално

    Такава трагедия не се забравя! Близките са смазани.

  19. 20 Профил на SgtPepper
    SgtPepper
    Рейтинг: 608 Неутрално

    До коментар [#1] от "Paolo Di Canio":

    При такава трагедия трябва всичко да се разследва - настилка, маркировка, шофьор, автобус, фирма.
    Прегледах някои мак. сайтове, които следя. Наистина хората тзм се занимават с тяхната си отговорност - пострадалите, автобуса, лиценза, фирмата.
    И мисля, че така е правилно. У нас трябва да се мисли не за лиценза на фирмата, а за състоянието и организацията на маркировака, настилка и пр.

    https://www.youtube.com/watch?v=0QantBeDe9Q
  20. 21 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 2179 Разстроено

    ,,Сега състоянието на Орхан е стабилно. Той все още не знае, че Висар е сред жертвите.”
    ………….

  21. 22 Профил на bulit
    bulit
    Рейтинг: 256 Неутрално

    До коментар [#3] от "realguru":

    Българин съм,работя в Италия,бил съм на екскурзия в Македония.По-жалки пътища не съм виждал.А тук, в Италия пътищата са добри,особено по магистралите всичко е обозначено много добре.Да си призная тук шофирам много спокойно,а в България като си дойда си ме е страх.Ако не тръгнеш на първата секунда на светофара и започва едно свиркане,мани,мани.А за самоубийците по пътищата изобщо не е за говорене.

  22. 23 Профил на peen40
    peen40
    Рейтинг: 530 Неутрално

    Техните са още по-ужасни. Така че нашите им се виждат като на нас Западните. А на тях Западните са направо космически.
    —цитат от коментар 3 на realguru

    И аз това щях да напиша.Македонците може да си мечтаят за нашите пътища

  23. 24 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 932 Неутрално

    Засега, не мога да не отбележа, че медиите в Скопие се държат много достойно и се фокусират върху истински важните проблеми. Дори "Слободен печат" в същия този "Утрински брифинг" изобщо не насочи критика към България, а причините се търсеха в липсата на регулация в автомобилния бранш, липсата на контрол над превозването на гориво в салона и т.н.

    Вчера, когато България обяви, че търси проби от близките, за да направи анализ, коментарите и въпросите бяха "Наистина ли този ДНК анализ ще се прави в България".

    Участъкът от скоростния път е в добро състояние, особено имайки предвид стандарта в региона и това се отбелязва.

    За съжаление обаче, българските медии, показват своя див нихилизъм и липса на състрадание със семействата на починалите, използвайки случая политически и за ровене в една единствена версия - пътя, маркировката. Трибуна за останалите проблеми и въпроси почти няма. Не намериха време и да отбележат високия професионализъм показан от властите след случая, както и силното ниво на координация с властите от Скопие (досега няма никакви коментари, че България не сътрудничи). Това е една истински позитивна новина, предвид обкегнатите отношения последно време.

    Наративът в РСМ е - балкански проблеми и манталитет, липса на регулация, сиромашия и неефективен контрол. И са на правилен път.

    Медиите у нас трябва да бъдат критични и проблемите с маркировката правилно привлякоха внимание, може да помогнат да оставим нестандартизираната маркировка в миналото. Но има още десетки фактори, които игнорирайки, правят инфомацията необективна.

    Най-важното за нас може би е и то беше повдигнато като страничен коментар в РСМ - такова гориво от Турция превозва ли се и в българските автобуси? Тази практика честа ли е? Имаме ли закон и контрол над нея? Ако бях журналист, вече щях да съм на Капитан Андреево и говоря с митничарите как следят за такива опасни товари и какви права им дава (или не) закона.

  24. 25 Профил на peen40
    peen40
    Рейтинг: 530 Неутрално

    До коментар [#18] от "doctor.no":

    Шофирането си е нещо опасно.Миг невнимание и си в някъде си.Но пък и да не е нещо идеално по пътя,това не е причина някаква си свинчура да излиза вчера на ранина по телевизията и да иска оставки

  25. 26 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 2179 Неутрално

    ХОРА, ШОФИРАЙТЕ ВНИМАТЕЛНО И РАЗУМНО!
    КАКЪВТО И ДА Е ПЪТЯТ- ПРИ ПО-НИСКА СКОРОСТ ЩЕТИТЕ ВИНАГИ СА ПО-ПОНОСИМИ…

  26. 27 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 932 Неутрално

    И още нещо - хубаво е да си поговорим, когато трагедията малко отшуми, нужно ли е в 21-ви век хората да ходят на екскурзия в Турция по този начин. От Истанбул до Пловдив има отлично жп трасе и би било чудесно да вложим енергията от този случай не само за пътната маркировка, но и да изградим една модерна железница на балканите, така че от Скопие, Тирана, София или Букурещ до Истанбул или Солун гражданите да могат да ходят на екскурзия бързо и удобно, както приляга на гражданите на страни от ЕС и кандидатки за такива. Среднощните автобусни превози са допотопна идея и трябва да ги обезсърчим като един от хилядите позитиви на една модерна жп мрежа.

  27. 28 Профил на ZyklonA
    ZyklonA
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#1] от "Paolo Di Canio":

    Аве Диканио , просто шиптъра си е писал коментари на телефон в форума на Дневник и като е вдигнал главата ,вече е било късно....

  28. 29 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2508 Неутрално

    До коментар [#27] от "observador":

    Ти чуваш ли се? За македонците България е враг номер едно! Така са възпитавани и учени. Ти говориш за влакове и трасета. Македонците не искат ЖП линия към България.

    Бивш tww09306483.
  29. 30 Профил на peen40
    peen40
    Рейтинг: 530 Неутрално

    До коментар [#27] от "observador":Ти чуваш ли се? За македонците България е враг номер едно! Така са възпитавани и учени. Ти говориш за влакове и трасета. Македонците не искат ЖП линия към България.
    —цитат от коментар 29 на Petleshev


    И ние не искаме ама кой ни пита.За какво ни е връзка със източна Албания и южно Косово

  30. 31 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#29] от "Petleshev":

    "Ти чуваш ли се? За македонците България е враг номер едно! Така са възпитавани и учени. Ти говориш за влакове и трасета. Македонците не искат ЖП линия към България."

    Много добре знам какво казвам. Сега имаме добра причина България да се опита да разблокира въпроса за жп линията, която не се строи единствено по политически причини. Проблемът пред тази злощастна жп линия е идеологически, но очевидно ходят до Турция през България и то по четири автобуса в конвой. Ще бъде един тест, доколко тази анти-българска идеология не би се подложила на обсъждане след като вече е ясно, че интерес имат и те.

  31. 32 Профил на ZyklonA
    ZyklonA
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#18] от "doctor.no":

    Тъпан прос ,ти да не би да сравняваш състезателна формула болид (300км/ч) участващ в състезание ,чиято цел така на истина е състезание с времето със автобус пълен с пътници за които носиш отговорност?

  32. 33 Профил на SgtPepper
    SgtPepper
    Рейтинг: 608 Неутрално

    Засега, не мога да не отбележа, че медиите в Скопие се държат много достойно и се фокусират върху истински важните проблеми.....За съжаление обаче, българските медии, показват своя див нихилизъм и липса на състрадание със семействата на починалите, използвайки случая политически и за ровене
    —цитат от коментар 24 на observador


    +++

    https://www.youtube.com/watch?v=0QantBeDe9Q
  33. 34 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#30] от "peen40":

    "И ние не искаме ама кой ни пита.За какво ни е връзка със източна Албания и южно Косово"

    За България, това направление е най-маловажно, но и най-кратко и съответно евтино. По-скоро е символично и е почти готово. Проблемът винаги е бил от другата страна и в едни преговори, е в наша полза да го напомняме.

  34. 35 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 530 Неутрално

    До коментар [#3] от "realguru":Българин съм,работя в Италия,бил съм на екскурзия в Македония.По-жалки пътища не съм виждал.А тук, в Италия пътищата са добри,особено по магистралите всичко е обозначено много добре.Да си призная тук шофирам много спокойно,а в България като си дойда си ме е страх.Ако не тръгнеш на първата секунда на светофара и започва едно свиркане,мани,мани.А за самоубийците по пътищата изобщо не е за говорене.
    —цитат от коментар 22 на bulit

    Айде, айде, те и италианците са едни пишман шофьори... Цяла Европа се бъзика с тях и разказва вицове. Особено в Германия всеки който се върне от почивка в Италия е потресен как се кара там. (Е, разбира се защото не е бил в България.)

    Италианските магистрали също не са нещо особено, просто се поддържат що-годе добре и не са правени малоумни компромиси. Но лично аз от две ходения в Италия два пъти съм имал проблем с бариерите за плащане на магистрална такса. Единия път просто бариера НЯМАШЕ и явно съм спрял малко по-напред от нужното, поради което някаква камера ме засече все едно не съм спрял изобщо. Няколко месеца по-късно получих писмо с глоба че не съм си платил таксата. А аз си бях платил, просто тъпата им бариера липсваше. Добре че бях платил с карта та от извлечението можах да им докажа, че е платено. Втория път пък на друго място не ми приемаше билетчето поради което половин час се обяснявах с някаква лелка, която ЕСТЕСТВЕНО не знае английски, от къде съм влязъл и колко трябва да плащам.

  35. 36 Профил на Nikolay Jeliazkov
    Nikolay Jeliazkov
    Рейтинг: 12 Неутрално

    До коментар [#27] от "observador":

    Те ходят за търговия. Те на са туристи в истинския смисъл на думата. Транспортът им е евтин, защото превозвачите действат незаконно.

  36. 37 Профил на peen40
    peen40
    Рейтинг: 530 Неутрално

    До коментар [#36] от "Nikolay Jeliazkov":

    Добре де как може да тръгнеш на екскурзия(търговия) с две деца на 4 години и то с автобус?!

  37. 38 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 704 Разстроено

    Това, за което не чух да се отваря дума - адекватна ли е била помощта от 112. Задачата им не е само да сервират към пожарна полиция и линейки информацията.
    Първите очевидци разправят, че са били на място когато още хората са говорели, викали, но членоразделно, тези очевдици са позвънили на 112, не са ли били разпитани от оператора, който е можел да ги инструктира да счупят прозорците. Да се прослушат записите на разговорите. Не става дума за търсене на отговорност, но за сериозен анализ и обучение на тези хора там. Може би пак да е било късно, но анализ на разговорите и сериозни изводи задължително. Те доколкото знам трябва и психологическа подкрепа да могат да оказват на този телефон. Имало било и други преминаващи и опитващи да помогнат на излезлите вече, как никой не се е сетил да счупи прозорците. Когато си в такава ситуация се панираш, точно за това на този телефон трябва да могат да разпитват, преценят и инструктират.

  38. 39 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 924 Неутрално

    До коментар [#18] от "doctor.no":

    На същия завой на Имола ден преди смъртта на Сена, на тренировката в събота, стана пак тежка катастрофа и за малко негов колега, австриец ако не се лъжа беше, щеше да умре.
    Та не ми обяснявай как всички минали.
    Имаше доста инциденти на Имола и преди Сена.

    И дай да сравняваме сравними неща.
    На този участък на магистралата не е имало почти никакви инциденти.
    Нито има концентрация на ПТП, нито нещо подобно.
    И пак казвам, проблема на участъка не е банкета.

  39. 40 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#35] от "Mike":

    "Италианските магистрали също не са нещо особено, просто се поддържат що-годе добре и не са правени малоумни компромиси. "

    И това е малко спорно.
    Италия е точно някъде на нивото на този скоростен път "Струма" и това им е от основните проблеми.

    Съвсем често е да имат табели показващи различни посоки за една и съща дестинация и т.н. Относно подръжката, зависи от региона в Италия, но като цяло инфраструктурата им се разпада. Неотдава се срутиха виадукти от градска магистрала, с жертви.

    Една от основните цели на милиардите от ЕС към Италия ще бъде именно да се приведе инфраструктурата във форма.

    Добър пример за използване на средства от ЕС за авто и жп мрежа е Испания. В момента имат може би най-съвремената инфраструктура от големите страни в ЕС, обхвата и качеството са много добри.цЗа съжаление обаче, и техните фирми бързо се приучават на местните норми, когато строят тук.

  40. 41
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  41. 42 Профил на ZyklonA
    ZyklonA
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#38] от "znaya":

    Откъде знаеш ,че не са ? Ти не го ли гледаш бай мюмюн едва свързва българския , умрел от страх седял на 300метра откъдето му е и снимката на пламтящият автобус. Той ако е имал смелост без напътствия би разбил стъклото ,както и тези дето са тъпкали 4 годишни деца з ада излязат преди тях.

  42. 43
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  43. 44 Профил на Чичо Ваньо
    Чичо Ваньо
    Рейтинг: 836 Неутрално

    До коментар [#18] от "doctor.no":Тъпан прос ,ти да не би да сравняваш състезателна формула болид (300км/ч) участващ в състезание ,чиято цел така на истина е състезание с времето със автобус пълен с пътници за които носиш отговорност?
    —цитат от коментар 32 на ZyklonA


    Сравнява опасен завой с опасен завой. След катастрофата при Своге цялата държавна администрация и фирмите работили по трасето се кълняха,че на завоя нищо му няма. И както се кълняха месец по-късно чисто новия завой беше ремонтиран.

    "Проблемът на света е,че глупавите са самоуверени,а умните се колебаят."Бъртранд Ръсел
  44. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  45. 46 Профил на Мутрата си отива
    Мутрата си отива
    Рейтинг: 31 Разстроено

    До коментар [#39] от "Paolo Di Canio":

    Цялата ти теза е една малоумщина. Всеки пилот на катастрофирал самолет, преди това обикновено многократно е кацал успешно. Да им се чудиш защо така правят после.

    Какви са причините за катастрофата не е работа на всеки форумен философ да разсяснява, на базата на средната концентрация на ПТП или защото "минавал всяка седмица" оттам.

    Ако маркировката беше изрядна, можеше просто с чиста съвест да кажем, че състоянието на пътя не е допринесло за катастрофата и да оставим тактично РСМ да си търсят причините. Сега не можем да го кажем и няма нужда да носим вода от девет кладенеца за да разсъждаваме, колко е "виновен" шофьора.

  46. 47 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2875 Неутрално

    "Орданоски не обвинява България - от една страна, изтъква коментари за опасните български пътища от български медии, но, от друга, отбелязва иронията в това, че конкретният участък е изграден от македонска фирма."
    Пътищата са такива каквито са, а всички неудобства са част от пътната обстановка. Да се самообвиним заради пътя е абсолютна нелепост, която само ще засили негативните настроения на макитата. През същия ден карах по главен, първокласен с проблеми и общински път с дупки дълбоки 20-30 см. Нито за момент не ме хрумна да строша джанта или да катастрофирам и след това да обвиня държавата. Такава ни е държавата, такива са ни пътищата. Макитата ако не ги харесват да пътуват през Гърция.

  47. 48 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#45] от "spectrum":

    " Говориш за железопътна линия Скопие - София, а в същото време затваряш всички фондове за Скопие, като застъпваш вето"

    Това са две несвързани неща. България макар че е блокира политическите прегвори, не е блокирала нито лев от фондовете за РСМ, вкл. за инфраструктура и вкл. за тази линия, която ЕС плаща за втори път, но тя не се строи, защото проблема не са парите.

  48. 49
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  49. 50 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2875 Неутрално

    С маркировка, без маркировка и с лоша маркировка, законът е еднозначен и ясен. Забранено е каране в резервната лента, освен при неотложна необходимост.

  50. 51 Профил на peen40
    peen40
    Рейтинг: 530 Неутрално

    Какви са причините за катастрофата не е работа на всеки форумен философ да разсяснява, на базата на средната концентрация на ПТП или защото "минавал всяка седмица" оттам.
    —цитат от коментар 46 на Мутрата си отива

    Нещо си с грешка.Форумът е точно за това.Всеки форумен философ има право да пише каквото сметне за редно във форума.

  51. 52 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 704 Разстроено

    До коментар [#42] от "ZyklonA":

    Поставям въпроси и казвам да са направи анализ, нищо не знам. Досега не чух някой да пита за това, затова питам аз.
    Сигурно са звънили и други хора. Предполагам че повечето не са искали да влизат в разговор извън подаването на сигнала - просто да се види как е било и да се прецени занапред какво може да се подобри.
    Също ако от 112 не могат да поемат отговорност с напътствие - сигуро в пожарна, полиция, могат да поемат разговор с очевидци. Просто да се провери как стоят нещата в случая.
    Не знам дали е само до смелост има и пълен блокаж, слушаш дечица да пищят представям си какво е. Естествено страх те е и за себе си най-вече, но и да не навредиш повече отколкото да помогнеш. Мисля, че ако някой им беше казал на хората чупете прозорците, щяха да ги счупят. Дали това е щяло да помогне - не се знае.

  52. 53 Профил на spectrum
    spectrum
    Рейтинг: 46 Неутрално

    До коментар [#48] от "observador":

    Проблема не са парите? Осветли ни, моля те, за истинските проблеми! Кажи ни, моля те, кога и колко ЕС са инвестирали в Скопие,за този проект? За какво, македонската българофобия, е използвала тези пари? И, моля те, с аргументи.

  53. 54 Профил на Мутрата си отива
    Мутрата си отива
    Рейтинг: 31 Неутрално

    До коментар [#45] от "spectrum":

    РСМ абсолютно САМА си е затворила пътя към ЕС. Не могат да търсят друг виновен повече от тях самите. Най-малко България, която е била повече от търпелива през тези години, със своенравните си съседи.

    Търпението на България е нормлано да се изчерпи в един момент и нещата да се поставят ясно на масата.

  54. 55 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#53] от "spectrum":

    "И, моля те, с аргументи."

    Не съм прокурор да доказвам злоупотреби, само мога да коментирам очевидното.

    Най-силният аргумент е, че тази линия продължава да липсва.
    Последните официални оправдания на Скопие са, че има проблем с отчуждаването, с изпълнителите и т.н. Но странно, тези проблеми не съществуват при строежите към Гърция и Сърбия, единствено към България. Странно, случайност, съвпадение, лош късмет (Намигване)

  55. 56 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#52] от "znaya":

    "Също ако от 112 не могат да поемат отговорност с напътствие"

    112 имат и тежката задача да направят анализ на ползите и вредите от един съвет, без да виждат реалната картина и без този, с когото говорят, да я има (няма как да види има ли още живи хора в автобуса, какво точно е взривеното горивото и т.н.)

    Когато говорим за пожар, знаете, че кислорода го разпалва още повече. Решението дали да се разбие прозорец е на очевидеца, тъй като ясно носи риск за живота му. 112 не може да поеме такава отговорност, това е лично решение.

    В старческия дом край Варна, три деца са влезли с риск за живота си, но 112 никога не биха могли да ги посъветват да го направят. И са излезли по късмет.

  56. 57 Профил на spectrum
    spectrum
    Рейтинг: 46 Неутрално

    До коментар [#55] от "observador":

    Че, тази линия липсва, е реалност, а не аргумент! Аргументите трябва да обяснят реалноста. За проблемите с отчуждаването чувам за първи път. Между впрочем, трасето отдавна е подготвено за строеж, което говори за решени имотни въпроси.

  57. 58 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 704 Разстроено

    До коментар [#56] от "observador":

    От Петдесет метра един мъж може да счупи стъкло - никой няма да го кара да влиза в автобуса. Затова казах, ако от 112 не могат да преценят ситуацията - в пожарната със сигурно ще има кой да поеме тази отговорност. На 112 трябва обаче да могат да въвлекат очевидеца в разговор, да го накарат да изчака, да успеят така да попитат, че да извлекат максимално адекватна информация. Всичко това изисква сериозна психологическа подготовка и практика. И да включително да могат да се ангажират с инструктаж.
    Казвам го и защото впечатлението ми е, че те преди всичко работят да отхвърлят неадекватни сигнали, които да не притоварват спешнните служби, но тяхната задача трябва да е много повече.

  58. 59 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 704 Разстроено

    До коментар [#56] от "observador":

    А тез дечица са златни. Дано им отдадат заслуженото.

  59. 60 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#57] от "spectrum":

    Ами вижте, последно гледах репортажи по телевизиите в РСМ. Имаше обяснения от министри и т.н.
    Журналистите изкараха куп проблеми и нередности.
    Ако ви интересува, потърсете си информация сам/а, не ми дръжте тон и не се опитвайте да ме цензурирате. Много е грозно.

  60. 61 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2434 Неутрално

    Българин съм,работя в Италия,бил съм на екскурзия в Македония.По-жалки пътища не съм виждал.А тук, в Италия пътищата са добри,особено по магистралите всичко е обозначено много добре.Да си призная тук шофирам много спокойно,а в България като си дойда си ме е страх
    —цитат от коментар 22 на bulit


    Пич, не те знам в коя Италия живееш и въобще какво знаеш за Италия, но само едно ще ти кажа - когато пътуваш по френската А3, оторуте провансал, и влезеш в Италия, това е истински културен шок - очеслушно по-ниско ниво на пътното покритие, безумна организация на движението на определени места в Северна Италия, шофьори-джигити на италиански наточени пърдялници от всички страни, пълна неразбория с маркировката, очукани бензиностанции и места за почивка...
    Неслучайна беше тая история с падналия виадукт в Генуа, минавал съм от там десетки пъти / за щастие, не и в момента на инцидента!/ - усещането върху тази разклащаща се дантела винаги бе ужасяващо, оплакванията от съоръжението бяха ежедневни но....оставиха си го да падне....
    Не ми хвали италианците, те са готини хора, градска/селска архитектура, храна, вино, дамски дупета и мъжки приятелства там - да, но пътното им строителство и поведение.....жаме!

    Мараба, С-ДС доносници!
  61. 62 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 2814 Неутрално

    До коментар [#6] от "НеКой":

    Остави,ам и настилката е македонска.

  62. 63 Профил на riemann
    riemann
    Рейтинг: 239 Неутрално

    Комбинацията от гориво плюс пиротехника = смърт!
    И един съвет към вардарци - Момчета, трябва да смените спирката. На тази гара с червените линии, експресът към ЕС
    не спира!

    noblesse oblige
  63. 64 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 2814 Неутрално

    До коментар [#27] от "observador":

    От Истамбул донПловдив има,ама От Пловдив до Скопие няма.Няма и да има.

  64. 65 Профил на eog581083556
    eog581083556
    Рейтинг: 396 Неутрално

    Всичко загина между двете страни .
    След двегодишното вето и тоновете омраза и изсипана помия ,
    сега и тази катастрофа най жестоката в Европа за 10 г със загинали македонски граждани
    без един , един българин да се беше намерил на това шосе да помогне ...
    Аз търся символика и за мен много неща умряха между Македония и България
    и не виждам дали изобщо ще се върнат,каквито бяха .

    Само Бог и истината са над всичко
  65. 66
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  66. 67 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3992 Неутрално

    Бензин в туби и фоерверки е разбиваща комбинация. Катастрофи стават всеки ден, но нямат този заряд.
    —цитат от коментар 8 на Корки


    Вчера зададох въпроса , защо автобусите от Македония за Турция минават през България , а не през Гърция, след като пътя през Гърция е много по-къс със поне 150 киломентра, а и магистралата в северна Гърция е много по-добра от българските магистрали. Нощно време е осветена по цялото и трасе. Вече получих отговора.Контролът през граничните пропусквателни пунктове на Гърция е много по-голям и през тях не може да минат нелегално товари като бетзин в туби и вероятно много други контрабандни стоки. Отново опираме до корупция на граничните власти.

  67. 68 Профил на neighborfromhell
    neighborfromhell
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#66] от "tacheaux":

    Ти каза вчера, че нямаме търпение да обвиним България за катастрофата и че ще поискаме пари за обезщетение. И някой обвиняваше ли България? Да си човек не би разпространил омраза в такива моменти.

  68. 69 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 681 Неутрално

    С маркировка, без маркировка и с лоша маркировка, законът е еднозначен и ясен. Забранено е каране в резервната лента, освен при неотложна необходимост.
    —цитат от коментар 50 на Judjuk


    Само че това не е магистрала, която има лента за аварийно спиране. На скоростен път водачите не очакват да има такава лента и затова може да възприемат най-дясната лента като лента за движение.

  69. 70 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 1030 Неутрално

    До коментар [#26] от "Resurrection":

    Питай Хамилтънчо, гешевата мажоретка, той има друга теория.

  70. 71 Профил на Rococo
    Rococo
    Рейтинг: 43 Неутрално

    До коментар [#39] от "Paolo Di Canio":


    До коментар [#18] от "doctor.no":На същия завой на Имола ден преди смъртта на Сена, на тренировката в събота, стана пак тежка катастрофа и за малко негов колега, австриец ако не се лъжа беше, щеше да умре. Та не ми обяснявай как всички минали.Имаше доста инциденти на Имола и преди Сена.И дай да сравняваме сравними неща.На този участък на магистралата не е имало почти никакви инциденти. Нито има концентрация на ПТП, нито нещо подобно.И пак казвам, проблема на участъка не е банкета.
    —цитат от коментар 39 на Paolo Di Canio


    Не че има значение за темата, но в събота на Имола умря на място Роланд Раценбергер, а Рубенс Барикело се размина на косъм от смъртта в петъчната тренировка и май се приземи върху защитните гуми, счупи ръка и не участва в състезанието.

  71. 72 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5673 Разстроено

    Прав е журналистът.
    Сите загинааме ...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  72. 73 Профил на ZyklonA
    ZyklonA
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#44] от "Чичо Ваньо":

    Кво говориш Вълчо, сравнението е на завой на състезателна ПИСТА ,предназначена за най-бързите коли в сета и обикновен вираж на първокласен път. Единият е състезател във формула 1 ,човек специално обучен да влиза в завои със огромна скорост ,разполагащ с болид който е свръх стабилен .Другия е арнаут контрабандист на бензин ,най-вероятно с книжка издадена му по абсолютно същият начин както всеки обикновен циганин в България получава книжка, шофьор на рейс пълен със 50 пътници. Превозното му средство НЕ е предназначено да влиза с огромна скорост в завои и дори е противопоказно. Най-гадното от всичко е ,че 45 човека от които 12 деца умряха в огъня пищейки, а нашите псевдодемократични медии наместо да запазят траурна тишина започнаха да викат " експерти" един от друг по-големи "експерти", всички ма грантова хранилка и всички странно достигаха само до един извод България е виновна ,че слабият албански шофьор неможе да чете знаци. Ква е целта на подобно предприятие от тези медии? Аз отговора го знам ,а ти знаеш ли го Вълчо?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK