"Всички ние загинахме в автобуса в България" - македонците търсят отговори след катастрофата

"Всички ние загинахме в автобуса в България" - македонците търсят отговори след катастрофата

© Reuters



Защо се стигна дотук?" е въпросът, който най-добре описва подтекста на множество публикации в македонските медии във втория ден на националния траур в страната заради катастрофата с 45 жертви на автомагистрала "Струма".


Български медии - и особено гости в български телевизионни студиа - не се цитираха толкова и в най-напрегнатите моменти между София и Скопие около ветото за преговорите с Европейския съюз.


Как изглежда равносметката след катастрофата в македонските медии? Основният интерес е към версиите за катастрофата, но редом с него - към съдбата на оцелелите, положението на близките им и известното за злополучния, нелицензиран автобус.


Причините




Големи издания не изразяват категорични позиции какво е причинило трагедията - човешка грешка, проблем с автобуса или пътната настилка - нито създават представата, че това е известно. Същевременно телевизионни новини и сайтове цитират експерти като инж. Ивайло Иванов от УАСГ, според които "Струма" отговаря на норми отпреди години, макар и с уговорката, че разследването предстои и ще трябват месеци, преди да се установят фактите.


Изобилстват и разказа на очевидци и участници, каквито обобщава например "Дойче веле" - с уговорката, че разследването все пак предстои да уточни дали проблемът в автобуса (и възникналият пожар) са последвали удара от дясната страна, или редът е бил обратният.


Много голямо е и вниманието към автобуса на "Беса Транс", за който транспортното министерство снощи съобщи, че не е бил лицензиран за превоз на пътници. Тази информация коментира и ръководителят на държавния транспортен инспекторат Рифат Хусеини пред "Утрински брифинг", според когото са нужни мерки за по-голяма безопасност като купуване на нови, технически изправни превозни средства, а на пунктовете за технически преглед второто, задължително условие невинаги се покрива. Проблематична може да е ролята на македонските власти в тази ситуация, следва от думите му:


"Ако автобусът наистина не е имал лиценз, на граничния пункт "Деве баир" не е трябвало да разрешат да напусне държавата."


Рифат Хусеини,

директор на Държавния транспортен инспекторат


На пресконференцията, с която обяви липсата на разрешително за автобуса, транспортният министър Благой Бочарски каза, че в момента дори не е известно "колко пъти това превозно средство е напускало държавата".


Офисът на "Беса Транс" в Скопие остана затворен

© Reuters

Офисът на "Беса Транс" в Скопие остана затворен


Хусеини същевременно отбелязва, че планът за отнемане на лиценза на "Беса Транс" може да не проработи, защото проблем с един автобус не е достатъчно основание.


Сайтът "Сакам да кажам" публикува сутринта коментар, в който сравни катастрофата с друг инцидент от февруари 2019 г. с 16 жертви с автобус на "Дурмо турс" - почти три години по-късно близките още търсят справедливост. Отбелязва се, че законът е така направен, че при пътни инциденти няма възможност за наказателна отговорност за юридически лица. "Както не отговаря компанията "Дурто турс", няма да може да отговаря и "Беса транс", ако се отрият нередности.


Близки на оцелелите в София

© Reuters

Близки на оцелелите в София


Повече за "Беса транс" четете тук.


Какво следва за оцелелите и телата на жертвите


Македонски министри изтъкват две основни надежди - че разследването ще бъде цялостно, за да се открият истинските причини (това поиска външният министър Буяр Османи) и че македонски екипи от вътрешното министерство да получат разрешение от българската прокуратура да се включат в разследването или най-малкото в идентификацията на телата. Османи изтъкна като своя основна задача по време на престоя си в София да свързва македонците с българските институции както за съдбата на пострадалите, така и за телата на загиналите.


"Локално" цитира близък на пострадали, според когото събралите се в София вече получават информация за пациентите, но не и достъп до тях (тук един от тях е цитиран от "Локално"). Действително в последните часове данните за състоянието им се увеличават. Вчера редица македонски медии цитираха началника на Клиниката за изгаряния и пластична хирургия в "Пирогов" Мая Аргирова, според която единият от двамата оперирани е в силен шок. Общо шестима са в Клиниката за изгаряния и пластична хирургия, а един - в Клиниката по травматология.


"Всички ние загинахме в автобуса в България" - македонците търсят отговори след катастрофата

© Reuters


Македонското външно министерство отвори телефонна линия за връзка на роднини на пътници в автобуса. Този телефон могат да използват за информация всички членове на семействата, роднини и "всички загрижени граждани".


"Не е само македонски специалитет"


Ще има ли поуки и последствия след катастрофата, е основният въпрос в коментара по темата на известния журналист Сашо Орданоски, публикуван от "Слободен печат". Той обобщава смесица от известни и все още непотвърдени данни за случилото се, за да попита дали може нещо да се промени в Северна Македония.


"Как може автобус, който не е регистриран за международен превоз - значи, нямал нужната документация изобщо да премине границата - да го е правил кой знае колко пъти, кой знае откога? Дали е възможно, отвъд фабричната спецификация, да са добавени горивни резервоари (които са вероятна причина за големия пожар), защото в някои държави, където кара, цената на горивото е по-ниска от други? Възможно ли е през 20-минутната почивка пътници да са си разменили местата с други в другите три автобус в конвоя? Възможно ли е вратите да не са се отворили автоматично при такъв сериозен инцидент, може би защото са били дефектни и преди инцидента", пита Орданоски.


"Отговорите на всички тези и подобни въпроси, изглежда, са положителни, някои вече потвърдени, а други - потенциално възможни", продължава. "Дори да не е така, почти сигурно е, че плетеница от фактори могат да се открият в обяснението за катастрофата - редом с "човешкия фактор, общия балкански манталитет, който владее в тези пространства".


Орданоски не обвинява България - от една страна, изтъква коментари за опасните български пътища от български медии, но, от друга, отбелязва иронията в това, че конкретният участък е изграден от македонска фирма. И Орданоски припомня катастрофата край Ласкарци и изрежда потенцианите последици и от сегашния случай - при най-добрия вариант "ще се искат оставки от високопоставени служители, около това ще се поведат огромни, политизирани дебати в обществото, съдебните процеси ще траят години, почти редовно, без да засягат изобщо механизма на пропуските, ще има някакви (или никакви) присъди след много години на съдебни заседания, след които, нормално, гневът на гражданите ще се плати с оставката на някой министър", но не и с последици за допринеслите за катастрофата.


"Затова мисля, че всички ние вчера, рано сутринта, загинахме в автобуса в България на автомагистрала "Струма". Само е въпрос на лош късмет, злочеста съдба за засегнатите точно там да се возят тъкмо на това място, тъкмо в този автобус."


Сашо Орданоски,

журналист


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK