
© Yara International ASA
Нула вредни емисии, а скоро - и нула екипаж. В Норвегия извърши премиерното си плаване първият в света безпилотен транспортен кораб с електрическо задвижване.
Yara Birkeland може да превозва до 120 контейнера с изкуствени торове от завод в южния град Порсгрюн до пристанище Бревик на около 12 км. Според създателите му така ще се спестяват около 40 хиляди курса с камиони с дизелови двигатели.
През 2022 г. започват две години тестове, в които на борда ще има екипаж. Ако всичко е наред, системата ще бъде сертифицирана и мостикът ще опустее.
Разработката е по инициатива на торовия гигант Yara с участието на няколко компании и института. Дългият 80 м кораб е построен от Vard Norway, а участващата в цивилни и военни проекти Kongsberg изигра водещата технологична роля, предоставяйки сензори, камери, датчици и интегрирането на системата за ориентация и маневриране.
Трасето за движение може да е малко, но е осеяно с маневри в тесен фиорд, преминаване под два моста, справяне с морски течения и трафик от търговски кораби, яхти и гребци, излезли с каяк, след което трябва да акостира в едно от най-натоварените пристанища на страната.
"Доста инциденти с кораби се случват поради човешка грешка, от умора например. Автономната система може да осигури безопасно плаване", коментира Йостен Бротен, ръководител на проекта.
Yara Birkeland се захранва с батерии с капацитет от 6.8 мегаватчаса, а двигателите му поддържат максимална скорост от 15 възела и "екоскорост" от 6-7 възела.
Този кораб конкретно ще има нищожен принос - ще премахне 678 тона въглероден диоксид годишно, изхвърляни от камионите. А и експерти не очакват скоро електрически кораби да станат универсално решение за тази индустрия.
"Те са за нишова употреба, особено като фериботи, защото се движат по къси и стабилни маршрути, както и евентуално за крайбрежен и речен превоз. Но не са добре пригодени да прекосяване на океани", коментира Камий Еглоф от консултантската компания Boston Consulting Group. "Освен това трябва да бъдат оборудвани пристанищата със зарядни станции и решаването на инфраструктурните проблеми трябва да се координира", допълва тя.
"Не става дума да заместим моряците, а да заменим шофьорите на камиони", обяснява Йостен Бротен.