За пръв път Румъния поставя жена от историята на своя банкнота

За пръв път Румъния поставя жена от историята на своя банкнота

© Reuters



Румънската централна банка показа нова банкнота, на която е изобразена героинята от Първата световна война лейтенант Екатерина Теодориу. За пръв път върху румънска банкнота е отдадена почит на жена, която е историческа личност, а не просто рисунка, отбелязва "Ройтерс".


От декември банкнотата от 20 леи влиза в обращение с образа на първата румънка, повишена в чин армейски офицер.


За пръв път Румъния поставя жена от историята на своя банкнота

© Reuters




"Като ѝ отдаваме почит, ние почитаме и румънската армия", заяви управителят на централната банка Мугур Изъреску. "Така отговаряме и на основателния обществен интерес да развиваме и консолидираме равенството между половете, както и да изтъкваме голямата роля на жените в румънското общество и история."


Но има и критики за избора с твърдения, че има по-прочути и влиятелни жени в румънската история. Централната банка с борд само от мъже организира от 6 декември изложба с лични вещи на Теодориу.


За пръв път Румъния поставя жена от историята на своя банкнота

© Reuters


Родена през 1894 г. в село край Търгу Жиу, тя е медицинска сестра по време на Първата световна война, но се включва в боевете, когато четирима нейни братя са убити в сражения. Прочува се с героизма си, пленена е от германците, бяга от плен, ранена е тежко и е издигната до офицерски чин. Загива на фронта през 1917 г. на 23 години. След войната е почитана за патриотизма и героизма си с няколко паметника и е популяризирана в книги и филм.


За пръв път Румъния поставя жена от историята на своя банкнота

© icr-london.co.uk


Кампанията за пръв път от средата на XIX век на румънска банкнота да има жена историческа фигура бе започната от модна журналистка. През 2018 г. тя предложи списък със 100 имена на учени, лекарки, творци и професорки, включително Теодориу.


"През историята стотици достойни жени са помагали Румъния да се развива. Но от появата на румънската лея нито едно име не е било почетено на един от най-силните национални символи, какъвто представляват банкнотите", коментира Янина Нектара пред "Ройтерс".

Ключови думи към статията:

Коментари (60)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    О, ние си имаме гроздоберачката от двулевовата банкнота.

    кратък
  2. 2 Профил на KERUX
    KERUX
    Рейтинг: 606 Неутрално

    До коментар [#1] от "Мариана Кълвачева":

    Това беше в едни стари времена. Мисля, че ще е добре и ние да помислим в тази посока.
    Например Райна Княгиня или Людмила Живкова.
    За Людмила съм сериозен - малко са хората, направили толкова за България.

    Смърт за световния ковидизъм!
  3. 3 Профил на Сгугню
    Сгугню
    Рейтинг: 288 Неутрално

    До коментар [#1] от "Мариана Кълвачева":Това беше в едни стари времена. Мисля, че ще е добре и ние да помислим в тази посока.Например Райна Княгиня или Людмила Живкова.За Людмила съм сериозен - малко са хората, направили толкова за България.
    —цитат от коментар 2 на KERUX


    Може и да е вярно това за Людмила Живкова, но може ли все пак малко повече подробности досежно това какво е направила тя за България.
    Единственото за което се сещам на първи прочит е Асамблея Знаме на мира. Което мероприятие не се сещам какво толкова е дало на България.

  4. 4 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1480 Неутрално

    О, ние си имаме гроздоберачката от двулевовата банкнота.
    —цитат от коментар 1 на Мариана Кълвачева



    Имахме си! Кога за последно си видяла банкнота от 2 лева.

  5. 5 Профил на wxq241083778
    wxq241083778
    Рейтинг: 144 Неутрално

    В най-близката ни история имаме 20 левова банкнота с лика на севастократорица Десислава, преди това, от соц време, берачки на грозде и рози, и от още по-рано, от 1942, 500 левка отново с образ на българка. А дневничето пак свири по тънката феминистка струна маането за истанбулската.

  6. 6 Профил на examiner
    examiner
    Рейтинг: 332 Неутрално

    За Людмила съм сериозен - малко са хората, направили толкова за България.
    —цитат от коментар 2 на KERUX


    Винаги е добре да се прави цялостен анализ на една историческа личност, за да не се получава, както става толкова често, някой народ да чества своя историческа личност като голям герой, замитайки под килима отрицателните страни от биографията на героя, който може да е вършил и военни престъпления и какво ли не. Защото винаги идва моментът, когато трябва да се изправиш пред истината и да сваляш паметници. Или поне да им слагаш обяснителни табелки за "контекст".

    Иначе съм сагласен, че Людмила Живкова е много интесна личност, пренебрегвана, затова че е дъщеря на един генерален секретар, която е направила извънредно много за българската култура.

  7. 7 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#5] от "wxq241083778":

    Е къде пак свири по тънката феминистка нишка... статия за това, че в Румъния за първи път има жена на банкнота... факт... някой да е казвал нещо за България

  8. 8 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1480 Весело

    До коментар [#1] от "Мариана Кълвачева":Това беше в едни стари времена. Мисля, че ще е добре и ние да помислим в тази посока.Например Райна Княгиня или Людмила Живкова.За Людмила съм сериозен - малко са хората, направили толкова за България.
    —цитат от коментар 2 на KERUX


    По скоро Лили Иванова! По нейно време се смениха 11 министър председателя на България в т.ч. 1 цар и два диктатора.

  9. 9 Профил на Артър Дент
    Артър Дент
    Рейтинг: 454 Неутрално

    До коментар [#5] от "wxq241083778":

    Ти чел ли си Истанбулската конвенция, та се изказваш неподготвен? Аз съм я чел и на български, и на английски и мога да твърдя, че е великолепен документ в защита над насилието срещу жените. Аман от идиоти в тая държава!

  10. 10 Профил на KERUX
    KERUX
    Рейтинг: 606 Неутрално

    Може и да е вярно това за Людмила Живкова, но може ли все пак малко повече подробности досежно това какво е направила тя за България.
    Единственото за което се сещам на първи прочит е Асамблея Знаме на мира.
    —цитат от коментар 3 на Сгугню


    Културната и дипломатическа дейност покрай „1300 години България“ да речем и натривенето носа на един "братски народ".

    Смърт за световния ковидизъм!
  11. 11 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 920 Гневно

    Например Райна Княгиня или Людмила Живкова.За Людмила съм сериозен - малко са хората, направили толкова за България.
    —цитат от коментар 2 на KERUX


    Какво е направила онази с тюрбана? Заради боклуци като баща й семействата на истинските герои на България като Райна Княгиня лежали по лагерите дълги години.

    "След промените на 9 септември 1944 г. синовете на Райна Княгиня изпадат в немилост. Най-големият от тях – генерал Иван Дипчев, е осъден на смърт от Народния съд, обаче умира в Ловешкия затвор преди изпълнението на смъртната присъда.
    Полковник Владимир Дипчев безследно изчезва една сутрин, на път за работа. Разстрелян е от комунистите без съд и присъда.
    Полковник Асен Дипчев лежи по лагерите, където му вземат здравето. Умира през 1964 г."

    Хубаво е да се запознаете с истинската история на България вместо с "На всеки километър" преди да предлагате подобни глупости:
    http://www.budnaera.com/2012-04/2012-09-30_02.html

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  12. 12 Профил на lemans
    lemans
    Рейтинг: 505 Неутрално

    До коментар [#1] от "Мариана Кълвачева":Това беше в едни стари времена. Мисля, че ще е добре и ние да помислим в тази посока.Например Райна Княгиня или Людмила Живкова.За Людмила съм сериозен - малко са хората, направили толкова за България.
    —цитат от коментар 2 на KERUX


    Аз предлагам Велислава Дърева - тя направи не малко също особено за Партията !

  13. 13 Профил на Иосиф Давыдович
    Иосиф Давыдович
    Рейтинг: 638 Неутрално

    [quote#8:"3biri"][/quote]

    Липсва ви чувство за историчност.По времето на Лили Иванова апропо и по мое време, защото съм с две седмици по- стар от нея са се сменили не 11 а цели 28 министър-председатели на България двама царе+регентски съвет, 4 конституции, три различни системи+триразлични имена на странта....Интересна история... напълно заслужава Баба Лили да я турят на некоя банкнота....

    НА ПОСТУ! В. В. Путин
  14. 14 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1480 Весело

    До коментар [#11] от "majorman":

    Не можеш да съдиш ддцата и внуците за делата на предците им особено пък избирателно. Какво ще кажеш например за дядото на Асен Агов, или дядото на Лиляна ПВлова или за седемдесет и четвъртия дядо на Бойко Борисов?

  15. 15 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    До коментар [#9] от "Артър Дент":


    До коментар [#5] от "wxq241083778":Ти чел ли си Истанбулската конвенция, та се изказваш неподготвен? Аз съм я чел и на български, и на английски и мога да твърдя, че е великолепен документ в защита над насилието срещу жените. Аман от идиоти в тая държава!
    —цитат от коментар 9 на Артър Дент


    Ти си я чел, ама май не си я разбрал, щом твърдиш подобна нелепица.

  16. 16 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2474 Любопитно

    За пръв път Румъния поставя жена от историята на своя банкнота.
    —цитат от коментар 0 на матряла

    И какво е толкова изключителното на това нещо? Така решили, така направили. Утре могат и някоя карпатска мечка да сложат - тяхна воля.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  17. 17 Профил на Бай Благой
    Бай Благой
    Рейтинг: 731 Неутрално

    До коментар [#5] от "wxq241083778":Ти чел ли си Истанбулската конвенция, та се изказваш неподготвен? Аз съм я чел и на български, и на английски и мога да твърдя, че е великолепен документ в защита над насилието срещу жените. Аман от идиоти в тая държава!
    —цитат от коментар 9 на Артър Дент


    В България мъжете много държат на изконното човешко право да си бият жените.
    Само ми е смешно после като същите тези бабаити се възмущават от арабите, че новели хиджаби.

  18. 18 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4273 Неутрално

    Винаги има първи път.

  19. 19 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    До коментар [#17] от "Бай Благой":


    В България мъжете много държат на изконното човешко право да си бият жените.
    —цитат от коментар 17 на Бай Благой


    Тази глупост сам ли я измислихте или правихте брейнсторминг с НПО дружинката? Не разбирам, що за тъпотии дрънкате постоянно умнокрасавците.

  20. 20 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1480 Весело

    До коментар [#13] от "Иосиф Давыдович":

    Аз имах предвид времето през, което е Лили Иванова, а не чак от Лиляна Иванова Петрова, но пак може да съм пропуснал нещо.

  21. 21 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2088 Весело

    До коментар [#13] от "Иосиф Давыдович":

    Ако Нинова докара БСП до под 4% на избори, тя ще заслужи да бъде поставена на банкнота.....

    "Големият проблем на цитатите в интернет е, че повечето хора вярват в тяхната автентичност." Иван Вазов
  22. 22 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4273 Неутрално

    До коментар [#3] от "Сгугню":

    То беше лесно да се правят масови мероприятия след като Бай Тошо / баща и на Людмила/ беше на власт.Виж за Райна Княгиня ми звучи като много разумно предложение.

  23. 23 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#11] от "majorman":Не можеш да съдиш ддцата и внуците за делата на предците им
    —цитат от коментар 14 на 3biri


    Това се отнася само, ако децата не са от БГ-демократите.
    Например Владимир Левчев не може да бъде съден, че заедно с баща си е прекарал детството си по резиденции на БКП. Защото сега доста яростно оплюва например стругаря комунист.

    До коментар [#14] от "3biri":

  24. 24 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2378 Неутрално

    Браво на Румъния !!!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  25. 25 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2474 Любопитно

    ... Родена през 1894 г. в село край Търгу Жиу, тя е медицинска сестра по време на Първата световна война, но се включва в боевете, когато четирима нейни братя са убити в сражения. Прочува се с героизма си, пленена е от германците, бяга от плен, ранена е тежко и е издигната до офицерски чин. Загива на фронта през 1917 г. на 23 години....
    —цитат от коментар 0 на дописката

    Светла и памет на жената, тя си знае какво и е било и защо и как е действала.
    Обаче все си мисля, че вместо да загине патриотично на 23 години, би били много по-полезно и патриотично, ако беше поне отчасти компенсирала преждевременната смърт на четиримата си братя с 4-5 деца. Зная, зная, много неполиткотректно изказване - друго си е жена да води атака с викове "По пет на ножъ"

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  26. 26 Профил на lemans
    lemans
    Рейтинг: 505 Неутрално

    До коментар [#13] от "Иосиф Давыдович":Ако Нинова докара БСП до под 4% на избори, тя ще заслужи да бъде поставена на банкнота.....
    —цитат от коментар 21 на mitko11


    Даде ама Ристю повече заслужава от Корни понеже успя да докара комунистите на власт ...

  27. 27 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    Другари, ако ще слагаме жена отново на банктнотите, нека да е другарката Цола Драгойчева. Даже да помислим и за евро монетите, не е лош избор.

    Явно си я харесват хората:

    През януари 2016 г. всички общински съветници на Бяла Слатина единодушно приемат решение, според което централният площад на града се преименува на „Цола Драгойчева“ „заради огромния ѝ принос в развитието на града“.
    —цитат от коментар 0 на 0


  28. 28 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 1246 Неутрално

    Екатерина Теодориу

    Чиста българка.

  29. 29 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    Съжалявам, че така нареченият "преход" изгори възможността да имаме банкнота с най-великите двама българи, а именно Христо Ботев и Васил Левски.

    кратък
  30. 30 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 920 Гневно

    До коментар [#14] от "3biri":

    Не я съдя за делата на предцците й, а за участието й и позициите й в една диктатура, която отхвърля частната собственост и свободната воля.

    Конкретно за "великото дело" 1300 гдини България. Първо, не е сигурно, че България е основана точно през 681 г. Второ, огромните железобетонни мастодонти във връзка с честването са построени чрез трудова повинност - бригадирски труд, който не се заплаща и това го прави форма на закрепостеност. Трето, онази с тюрбана изобщо е имала възможност да осъществени екстравагантните си строителни планове само и единствено заради потеклото си. "Дъщеря на диктатора" не е точно изборна позиция. Четвърто, аз поне не знам онази с тюрбана публично да се е дистанцирала от престъпния комунистически режим (има действащ днес закон, който обявява комунистическия режим за престъпен) или да е проявила съпричастност към жертвите му. Пето, "грандиозните" й строителни проекти са доказано икономически несъстоятелни по ред причини, включително заради труднодостъпността и скъпата им поддръжка (летящата чиния, паметника в Шумен), некачествените материали (петох**ника в София, дето вече го няма и градинкта пред НДК) или липсата на икономическа оценка за размера и потреблението (самото НДК). Аз поне не съм чул НДК да изезе на печалба в последните 30 години и все стои празно. И понеже за деата се съди най-добре през призмата на времето, нека видим какво е наследството от 1300 Години България: рушащи се паметници и кнферентна зала в технически фалит.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  31. 31 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2474 Весело

    Екатерина ТеодориуЧиста българка.
    —цитат от коментар 28 на log_on

    Поста ти е чисто провокативен, белким ти се върже някой на твоя акъл ама да си кажа -> Може и да е чиста българка но е лоялна румънска патриотка. Проблем ли имаш с това? Или за първи път разбираш че има и такова животни - да си лоялен гражданин и патриот на държава, в която си от малцинство?

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  32. 32 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2474 Любопитно

    Съжалявам, че така нареченият "преход" изгори възможността да имаме банкнота с най-великите двама българи, а именно Христо Ботев и Васил Левски.
    —цитат от коментар 29 на Мариана Кълвачева


    Това кой е най-великият българин може много да се спори - зависи кого питаш, каква е политическата ситуация и ко е полит коректното поведение в момента. Например една българска банкнота с Яне Сандански или с Кръсте Мисирков би била много подходяща на днешно време.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  33. 33 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#9] от "Артър Дент":
    —цитат от коментар 15 на stargate


    А ти как разбра като не си я чел ?

    Или чукча писател а не читател - аман от празноглави илитерати.

    Моралът не е порок!
  34. 34 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2138 Неутрално

    До коментар [#2] от "KERUX":

    А стига бе. За мен Людмила нищо не е направила. Обаче заради нея ме разкарваха по тъпи асамблейни мероприятия. И ако баща и не беше верен васал на Москва людмила щеше да паде патките в Оравец.

  35. 35 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2138 Неутрално

    Тая велика румънка ли ни е нападнала в гръб през междусъюзническата война за да ни гепят Добруджа мангалите.

  36. 36 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    До коментар [#31] от "DDR":

    Поста ти е чисто провокативен, белким ти се върже някой на твоя акъл ама да си кажа -> Може и да е чиста българка но е лоялна румънска патриотка. Проблем ли имаш с това? Или за първи път разбираш че има и такова животни - да си лоялен гражданин и патриот на държава, в която си от малцинство?
    —цитат от коментар 31 на DDR


    Не че не си прав за патриотизма към държавата си, но по онова време всички там са говорели на български диалект, така че изобщо не е била от "малцинство". Езиковата им реформа с вкарване на "римски" думи в езика я правят май след първата световна. :-)

  37. 37 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    До коментар [#33] от "dnk":

    А ти как разбра като не си я чел ?

    Или чукча писател а не читател - аман от празноглави илитерати.
    —цитат от коментар 33 на dnk


    Защо пък реши, че не съм я чел?!? Или си мислите, че само умнокрасивите можете да четете?!? хахах Тази тъпотия с "нечетенето" и нея ли продължавате да я дрънкате!

  38. 38 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    До коментар [#29] от "Мариана Кълвачева":


    Съжалявам, че така нареченият "преход" изгори възможността да имаме банкнота с най-великите двама българи, а именно Христо Ботев и Васил Левски.
    —цитат от коментар 29 на Мариана Кълвачева


    Аз бих определил Борис и Симеон за най-великите българи. От по-новата история съм съгласен за Левски. За Ботев не съм толкова убеден.

  39. 39 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1374 Неутрално

    Никой до тук не си зададе въпросите на чия страна беше Румъния в 1СВ и от къде произлиза изразът ''мокър влах", показателен за храбростта на влашкия войник, какъвто е и тази на новата банкнота!

  40. 40 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1374 Неутрално

    До коментар [#36] от "stargate":

    Езиковата реформа е в 1859 г. със замяна на българската азбука с латинска! И продължава и до сега със замяна на български думи с италиански и френски в книжовния език. Влашко става Румъния в 1861 г....

  41. 41 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1253 Неутрално

    Подвизите на една румънка във войната, в която влашката армия се показва като напълно небоеспособна и ненужна.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  42. 42 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    До коментар [#38] от "stargate":

    И вие сте прави и аз съм права.
    А трябва да си кажем истината, че има интереси отвън ние да сме слаби като народи и нация, а банкнотата е един доста силен символ на даден народ.
    Има материали в нета, където се анализират днешните български банкноти и понеже те не са печатани в България, а в чужбина, то някои сили са поставили в тези банкноти доста смущаващи елементи.
    Замислете се, защо Великобритания излезе от ЕС ?
    Да, има икономически интереси, но има и ... съхраняване на народноста и символите на кралството.
    Как така, вие представяте ли си, да се въведе безличната банкнота евро, а да няма банкнота с лика на Кралицата ?!?
    Безумие, та това би рушило устоите на империята и нейното величие и самобитност.
    Не са никак глупави, знаят на какво се държи една държава, да, на хората, но и на още нещо.
    Дълга тема, не е само това, което се вижда на повърхността.
    Та на нас няма да ни разрешат да имаме банкнота с ликовете на великите ни българи!

    кратък
  43. 43 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#36] от "stargate":

    Румънският е български толокова, колкото английският е френски.

  44. 44 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2474 Весело

    До коментар [#38] от "stargate":.....Да, има икономически интереси, но има и ... съхраняване на народноста и символите на кралството.Как така, вие представяте ли си, да се въведе безличната банкнота евро, а да няма банкнота с лика на Кралицата ?!?Безумие, та това би рушило устоите на империята и нейното величие и самобитност.Не са никак глупави, знаят на какво се държи една държава, да, на хората, но и на още нещо.Дълга тема, не е само това, което се вижда на повърхността.Та на нас няма да ни разрешат да имаме банкнота с ликовете на великите ни българи!
    —цитат от коментар 42 на Мариана Кълвачева

    Така като гледам, след френската революция и декапитацията на монатхическата институция, въпреки бурните революционни години (измисляне на нов календар, нови обръщания вместо господин и госпожо, изтребване на вредните монархически елементи и т.н.), затриването на монархическите институции във Франция и свързаните с тях символи въобще не са попречили на французите да си останат една от великите нации в света. Но друго сие - все някой да му пречи на българина и да иска да го затрие, защото .... абе знаете си защо.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  45. 45 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    До коментар [#43] от "ilinko":

    До коментар [#36] от "stargate":Румънският е български толокова, колкото английският е френски.
    —цитат от коментар 43 на ilinko


    Вече да, но ако отидеш в някоя църква в Румъния, ще видиш какъв е бил езикът им, като им прочетеш надписите по стенописите. :-) Неслучайно там са "бягали" нашите комити преди освобождението и са издавали вестници на български. :-)

  46. 46 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2138 Неутрално

    До коментар [#44] от "DDR":

    Но друго сие - все някой да му пречи на българина и да иска да го затрие

    Ето сега например соросоидите и икюминатите ни направиха конспирация да никонтролират, стерилизират и и уморят с ваксините. И да им напълним гушите за това. Който е глъуоав да им се хваща. Аз съм ги разкрил какво ни готвят. А това е защото знаят, че сме най-умните и един ден ще владеем света.

  47. 47 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    До коментар [#44] от "DDR":

    Остдойч, с теб сме водили спор, знаем на какви позиции си.
    Ти живееш някъде мажду Магдебург и Гера и се опитваш да си, посредством интернет, в крак с нещата, които стават в България.
    На всичкото отгоре, имаш дълбоко скрита неприязън към страната, която си напуснал по твои си основателни причини, и не искаш да се върнеш, за да помагаш с каквото можеш.
    Тоест имаш известна пристрастеност към така нареченият запад.
    Затова са и такива мненията ти.
    Не ни пречиш, пиши си, все нещо полезно може да чуем и от теб.

    кратък
  48. 48 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3990 Весело

    До коментар [#4] от "3biri":

    Банкнотите от два лева са изтеглени от обръщение от БНБ и заменени с монети поради бързото износване
    Предполагам че е свързано с изразите “ Стискам като пенсионер двулевка” и подобни нему

    klimentm
  49. 49 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    До коментар [#4] от "3biri":

    Колега Четири бири, ти не си ли от по-възрастните, та задаваш такъв въпрос ?
    Говоря за банкнота от социализма и предположих, че все още има хора, които помнят този си живот.
    Да, в ново време имахме банкнота от два лева, но не я спряха поради износване или поради това, че монета била по-удобна. Напротив, по неудобна е и тежи по джобовете.
    Махнаха я защото на нея имаше лика на български светец, а това дразни недоброжелателите ни.

    кратък
  50. 50 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3990 Весело

    До коментар [#42] от "Мариана Кълвачева":


    Единствената сила която банкнотата притежава е нейната покупателна способност! Всичко останало са илюзорни качества, нейната сила като национална валута е достатъчна да ме направи “ горд българин” а Ботев и Левски мога да окача в стаите си у дома!
    Да банкнотите и монетите могат да са красиви или грозни но това са само подробности без значение

    klimentm
  51. 51 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2474 Любопитно

    Тази тирада която съм цитирал отдолу и с нея правиш опит да вкараш емоции на лична основа и да отклониш ясният отговор на въпроса, какво общо иама въпроса ми, как се е отразило на величието на френската нация премахването на монархическата институция и свързаните с нея символи?
    Мога да задам и по-лесно въпроса - как се е отразило на велилието на руската нация ликвидирането на императорската институция и премахването на цялата прослойко свързана с нея, барабар съсс символи и сгради? Май никак, съдейки по това, че веднага успява да организира нова държава, също толкова огромна и също толкова велика сила. Че и до сега си е веика сила.
    Май дали на знамето или банкнотата ти ще пише "Боже пази царя/императора/кралицата/първият секретар/великият кормчия" или ще ти се блещи сърп и чук значение много няма. Ако щеш си накичи всички светии и някой и друг езически символ. Има значение какво се намира в междуушието на матряла и неговите "кормчии".

    До коментар [#44] от "DDR":Остдойч, с теб сме водили спор, знаем на какви позиции си.Ти живееш някъде мажду Магдебург и Гера и се опитваш да си, посредством интернет, в крак с нещата, които стават в България.На всичкото отгоре, имаш дълбоко скрита неприязън към страната, която си напуснал по твои си основателни причини, и не искаш да се върнеш, за да помагаш с каквото можеш.Тоест имаш известна пристрастеност към така нареченият запад.Затова са и такива мненията ти.Не ни пречиш, пиши си, все нещо полезно може да чуем и от теб.
    —цитат от коментар 47 на Мариана Кълвачева


    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  52. 52 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    До коментар [#50] от "klimentm":

    О, колега Климент, съжалявам, но написаното от мен явно не е за вас.
    Не се обиждайте, но както има хора, които нямат слух и не могат да пеят, защото пеят фалшиво, така и има хора, които възприемат света твърде буквално и материалистично.
    А написаното от мен е за друг тип хора. За тези, които имат рецепторите да го разберат.
    Може би е въпрос на време или на информираност човек да дорасне за дадени разбирания.

    кратък
  53. 53 Профил на vova.josei_ki
    vova.josei_ki
    Рейтинг: 1904 Весело

    Брях...
    Намесиха и Истамбулската Конвенция...
    Кой я бил чел ; кой не е...
    Че не е ли достатъчно да "ни я разяснят" я, Шкембе-Войвода ; я Бялата Златка???

    Fu*k Your Opinion
  54. 54 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6859 Неутрално

    Ами, ето една достойна българка.Родената преди 107 години д-р Сребра Родопска е разработила българската туберкулозна ваксина.

  55. 55 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1259 Весело

    "За пръв път Румъния поставя жена от историята на своя банкнота"

    Как така за пръв път от историята? Досега са слагали ликове на хора от бъдещето ли?

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  56. 56 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#45] от "stargate":

    Ами глупости... В църквите е нормално да пише на български, старобългарският език се е използвал в църковните служби.. както латинският при католиците.

  57. 57 Профил на Иосиф Давыдович
    Иосиф Давыдович
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#13] от "Иосиф Давыдович":Ако Нинова докара БСП до под 4% на избори, тя ще заслужи да бъде поставена на банкнота.....
    —цитат от коментар 21 на mitko11


    Който е да турят за лидер на бьесьепьету, натам вървят нещата, старите отиваме към един по-добър свят, а младите не вярват на тази партия, дори аз с над 45 годишно членство тази година три пъти натиснах за Възраждане.... Коцето и Пасков-те ще са на банкнотите след 20 години...

    НА ПОСТУ! В. В. Путин
  58. 58 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Само където някой не е предложил Баба Илийца...
    Толкова ни е ниска културата, че единственото за което се сеща народа е Людмила Живкова или някакви митични герои като Райна Княгиня. Общо взето всичко се движи м/у великото ни турско робство и "колко беше добре при Бай Тошо".
    Това че имаме поетеси и писателки, певици (не визирам Лили Иванова), жени на науката, ако щете дори и пилоти.
    Нищо не знаем за тях, нищо ! Но за на Бай Тошо щерката веднага, от вътре някак си ни идва...

  59. 59 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Само където някой не е предложил Баба Илийца...
    Толкова ни е ниска културата, че единственото за което се сеща народа е Людмила Живкова или някакви митични герои като Райна Княгиня. Общо взето всичко се движи м/у великото ни турско робство и "колко беше добре при Бай Тошо".
    Това че имаме поетеси и писателки, певици (не визирам Лили Иванова), жени на науката, ако щете дори и пилоти.
    Нищо не знаем за тях, нищо ! Но за на Бай Тошо щерката веднага, от вътре някак си ни идва...

  60. 60 Профил на KERUX
    KERUX
    Рейтинг: 606 Неутрално

    Какво е направила онази с тюрбана? Заради боклуци като баща й семействата на истинските герои на България като Райна Княгиня лежали по лагерите дълги години.
    —цитат от коментар 11 на majorman


    Не бива да държим децата отговорни за престъпленията на родителите им.
    За разлика от баща си, тя не се е занимавала с побоища, милиционерщина и най-вече не е играла по свирката на Москва, което, макар и недоказано, е и причина за нейната ненавременна смърт.
    По нейна инициатива българската култура и археология получават безпрецедентен тласък от държавата и повишава националното самочуствие.
    Александър Фол, Любомир Левчев, Светлин Русев - все хора от кръга на Людмила, които многократно са се "отплатили" за помощта от държавата.
    А Това за самочуствието, за голямо мое огорчение, се превърна в сериозен проблем на нашата държава в последните 30+ години.

    В кръга на шегата, или пък не съвсем, ми се щеше до Бойко Борисов да имаше една Людмила, която да инвестира държавни средства за наистина важни дейностии, като археологически разкопки, международни културни фестивали и т.н.
    Така де, от всичкото това крадене, поне да остане нещо, с което да се гордеем.

    Смърт за световния ковидизъм!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK