Ето колко работни места ще "изяде" преходът към електромобилност

Ето колко работни места ще "изяде" преходът към електромобилност


Все повече държави имат планове за отказ от автомобилите с двигатели с вътрешно горене и залагат на електрическите коли, припомня "Дойче веле". Колко работни места обаче ще ни струва преходът към електромобилност?


Преходът към електромобилност, пред който е изправена автоиндустрията, ще има своето отражение върху работните места. След апокалиптичните сценарии от миналото за стотиците хиляди безработни, последните прогнози звучат далеч по-приемливо. Големият въпрос е какво ще се случи в бъдеще с тези работници, които произвеждат продукти, свързани с двигателите с вътрешно горене.


"Европейските правила относно ограниченията за CO2, както и обявените забрани за двигатели с вътрешно горене на важни пазари ще доведат до прекратяване на производството на двигателите с вътрешно горене от страна на германските производители", казва Оливер Фалк от мюнхенския институт "Ифо". Въпросът е само дали това ще се случи през 2030-а година или може би няколко години по-късно.


Над 200 хиляди работни места ще бъдат засегнати




Повечето германски производители на автомобили вече не инвестират в технологии, свързани с двигателите с вътрешно горене. "По последните данни от преди пандемията в Германия работата на около 614 хиляди души зависи от двигателите с вътрешно горене", казва Фалк.


Електромобилите са по-лесни за производство от превозните средства с двигатели с вътрешно горене. Производителите на компоненти за старите двигатели са все по-тежко засегнати от прехода към новите технологии. А това понякога води до драматични последици за работниците. По-малко засегнати са тези, които така или иначе ще се пенсионират през следващите няколко години. Освен това има предложения от работодатели за по-ранно освобождаване, обяснява Фалк. "Една част от работната сила ще се насочи към други дейности в автомобилното производство или ще върши нещо съвсем различно - особено в сектора на услугите. Новата работа няма да бъде винаги на едно и също място или дори при един и същ работодател", прогнозира той.


Според изследване на "Ифо", до 2030 година от трансформацията ще бъдат засегнати около 215 хиляди работни места. Но едва 147 хиляди души ще излязат в пенсия в този период.


Новите работни места могат напълно да компенсират загубата


Проучване на мозъчния тръст Angora Verkehrswende и консултантската компания Boston Consulting Group обаче стига до заключението, че трансформацията не само няма да намали, а ще създаде и нови 25 хиляди работни места допълнително.


Сметката изглежда общо взето така: до 2030 година 70 хиляди работни места ще отпаднат от производствения процес. Доставчиците ще съкратят още 95 хиляди човека, защото определени продукти вече няма да са необходими. В сервизите също ще работят 15 хиляди души по-малко, защото електромобилите нямат такава нужда от поддръжка, както конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK