Босна се нуждае от внимание, за да се спаси от разпад

Членът на президентството на Босна и Херцеговина от сръбска страна Милорад Додик

© Reuters

Членът на президентството на Босна и Херцеговина от сръбска страна Милорад Додик



Четвърт век след края на войната Босна и Херцеговина е в опасно положение. Хората, които живеят там, са притеснени. В крайна сметка в конфликта, който обхвана страната между 1992 и 1995 г., над 100 хил. души бяха убити или изчезнаха. Сред тях бяха около 8000 мъже и момчета, убити в геноцида след падането на Сребреница през юли 1995 г.


След подписването на Дейтънското мирно споразумение и края на войната беше направено много за справяне с последиците от масовото насилие. Много от изчезналите са открити. Някои от отговорните за убийството, изнасилването и побоя над хиляди хора са били преследвани и хвърлени в затвора.


Изглежда обаче, постигнатото не е достатъчно. Сега се засилват страховете, че насилието може да избухне отново.


Състояние на дисфункция




От края на 1995 г. Босна и Херцеговина е заседнала в дисфункционална конституционна структура. Мирното споразумение създава две единици: Република Сръбска и Федерация Босна и Херцеговина. Заедно с малкия, но стратегически разположен окръг Бръчко те съставляват националната държава.


Федерацията се управлява съвместно от представители на бошняците (по-рано наричани босненски мюсюлмани) и босненските хървати. Междувременно създаването на независима Република Сръбска беше политическият проект, замислен и подкрепян от бившите лидери Радован Караджич и генерал Ратко Младич заедно със спонсорите им в Сърбия. Сред последните е Слободан Милошевич, който осигури финансирането и оръжията, необходими за водене на война.


Караджич и Младич бяха осъдени в Хага на доживотен затвор за престъпления, които бяха извършени териториалните им и демографски амбиции. Много от ужасяващите престъпления бяха извършени по време на въоръжената кампания за създаване на тази независима Република Сръбска, която да бъде свободна от хора, които не са сърби.


Системата, установена съгласно Дейтънското споразумение, сложи край на войната, но раздели страната. Създаде и стимули за политиците да разпалят пламъците на етническото напрежение и им направи възможно да се отдадат на повсеместна корупция, без да губят длъжността си.


Междувременно международната общност - главно САЩ и Европейският съюз - постепенно загуби интерес към финансирането на усилията за изграждане на държавност в региона. Много ангажименти бяха поети непосредствено след конфликта, но оттогава кризите в Сирия, Украйна в последно време в Афганистан изискваха както отзивчивост, така и ресурси.


Това доведе до загуба на първоначалната инерция в обещанията за интегриране на Босна и Херцеговина в ЕС. През последните 15 години нямаше визия, нямаше никакъв ентусиазъм, а надеждата за по-добро бъдеще бе малка. Начинът, по който страната реагира на COVID-19, стана болезнено очевиден, че държавата е станала нефункционална, а последиците са смъртоносни.


Заплахата от нова армия


В този сложен контекст лидерите на босненските сърби, преди всичко дълго доминиралият политик Милорад Додик, повишиха напрежението, като заплашиха да създадат армия на босненските сърби, да се оттеглят от съвместните държавни институции - на практика демонтирайки държавата - и да обявят независимост. Плановете на Додик заплашват да унищожат самата система, която поддържа Босна заедно и в мир.


Последният път, когато националистите се опитаха да имат независима Република Сръбска, имаше кръвопролитие и широко разпространено, систематично преследване на несръбски общности. Босненско-сръбската армия беше силата, която обстрелва и обстрелва цивилните на Сараево в продължение на четири години. Нейните служители по сигурността и разузнаването стояха до голяма степен зад геноцида в Сребреница.


Наказателната отговорност в Международния наказателен трибунал за бивша Югославия, в Хага, както и в съдебните зали в цялата страна, трябваше да осигури справедливост и възпиране. Босненците, изправени пред настоящата криза, не се чувстват уверени. Темпът на съдебните процеси за осъждане на военни престъпници се забави през последните години, а това остави убийците и изнасилвачите на свобода.


В началото на 2022 г. ще се навършат 30 години, откакто първоначалната версия на Република Сръбска се появи в резултат на брутална кампания на етническо прочистване и геноцид. Подходът на тази годишнина наред с по-широкия геополитически контекст - докато САЩ, Великобритания и ЕС се разсейват от други проблеми, а това окуражава Русия - създава тревожна зима. Русия бива насърчена от опита в Източна Украйна и Крим, където разшири влиянието и контрола чрез сътрудничество с местни участници. Анализаторите са съгласни, че може да направи същото, като подкрепи плановете на босненските сърби.


Този контекст се усложнява от неотдавнашното напрежение в региона в граничните райони с Косово. А в Черна гора има опасения относно радикализирана общност, която желае по-тесни връзки със Сърбия.


Хората в Босна и Херцеговина си спомнят началото на 90-те години. Много от тях се чувстваха изоставени - не без причина - от международната общност, която гледаше във вечерните новини как босненците са събирани, захвърляни в лагери с ограбено или опожарено имущество и обстрелвани от снайперисти от хълмовете около Сараево.


Тази криза като кулминация на години на разпад е призив за действие, за да се осигури разумен път напред, без насилие и със сигурност и просперитет за всички граждани на Босна и Херцеговина, независимо от произхода. Затова местната политическа воля и ангажираност са от решаващо значение. Но още по-важно, това, от което Босна и Херцеговина сега отчаяно се нуждае, е внимание от страна на политиците в чужбина и усещането, че някой - който и да било - способен да помогне, проявява грижа.

Коментари (67)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Padrino
    Padrino
    Рейтинг: 4465 Любопитно

    Има ли едно място в света в което Американците да са се намесили и да не са донесли разруха и конфликти за десетилетия след това?

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  2. 2 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1253 Неутрално

    Сърбия се нуждае от санкции, и това ще се отрази благоприятно и на БиХ, и на Косово, и на Западните Балкани като цяло.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  3. 3 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    Нали затова ги водихте тези войни -за свобода, за внимание, за оцеляване?
    Сега какво искате?
    България първа ви призна и пак нищо не ви е наред.

  4. 4 Профил на sanjose
    sanjose
    Рейтинг: 75 Любопитно

    Не става: да се създадат 2-3 нови държави и да се приключва тази сага.

  5. 5 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Има ли едно място в света в което Американците да са се намесили и да не са донесли разруха и конфликти за десетилетия след това?
    —цитат от коментар 1 на padrino


    Конфликта в Босна го започнаха сърбите!!! Американците само го потушиха, след като сърбите успяха да убият, както е ясно от статията, към 100 000 босненци.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  6. 6 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    Сърбия е като малката Русия на Балканите - само търси кого да нападне и коя територия да се опита да прилапа.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    Той, "Великият Съветски съюз" се разпадна, хем 70 години ги възпитаваха да живеят заедно и да се обичат, че мюсюлмани и християни ли!

  9. 9 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Сърбия се нуждае от санкции, и това ще се отрази благоприятно и на БиХ, и на Косово, и на Западните Балкани като цяло.
    —цитат от коментар 2 на Пипера е много лют


    Така е, но сърбите силно се въоръжиха със съучастието на Бойко Борисов, който пропускаше през нашата територия и въздушно пространство доставките му от Русия. А когато някъде се натрупа много оръжие, то обикновено е за да се ползва. Москва има огромен интерес от избухването на нов конфликт на Балканите, което да попречи на европейската интеграция на Косово, Черна Гора, Босна и Херцеговина, Македония и самата Сърбия. Деструктивната роля на Русия не може да се озапти лесно със санкции, срещу Сърбия. Трябва да се забрани преминаването през въздушното и сухопътно пространство на ЕС на всякакви руски товари, за да се лиши Русия от възможност за поддържането и въоръжаването на техни проксита. Ако не беше предателството спрямо ЕС от България и най-вече лично от банкянският криминал, сърбите нямаше с какво да воюват и щяха да си стоят кротко.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  10. 10 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 862 Неутрално

    Просто няма начин една изкуствено създадена държава да се спаси от разпад!!!

  11. 11 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    И кой е казал, че требва да се спасява от разпад? Насила ли да ги държиш в една държава? Разпадът е неизбежен и е заложен още със създаването на тая менте-държава. То западняците къде не са се осрали в полит. инженерството?
    —цитат от коментар 7 на zac19646650


    Сети се какво ще стане, ако Босна повика на помощ Турция! Турците буквално ги сърбят ръцете да отмъстят за десетките хиляди избити по времето на Милошевич и останалите сръбски изверги. Ако на сърбите не им се живее с хървати и босненци в една страна, няма никакъв проблем да се преселят в Сърбия. Не са като кюрдите, да си нямат държава.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  12. 12 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    До коментар [#8] от "jmf29537805":

    Точно тези две религии са обречени да са вечно във война.
    Обединение между тях никога няма са има, защото ценностите са им различни!

  13. 13 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1253 Неутрално

    До коментар [#9] от "Viva la Evolution":

    Напълно съм съгласен - една цялостна транспортна блокада за Шумадия е напълно необходима.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  14. 14 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    Има ли едно място в света в което Американците да са се намесили и да не са донесли разруха и конфликти за десетилетия след това?
    —цитат от коментар 1 на padrino


    Япония, Западна Германия, Южна Корея, Тайван, Чили...
    ЮАР, Индия, почти цяла Мала Азия, почти цяла Африка, Канада и Австралия, пък са независими държави, а не раздирани от сепаратизъм колониални територии, именно благодарение на САЩ.

  15. 15 Профил на nhh18551388
    nhh18551388
    Рейтинг: 667 Неутрално

    Има ли едно място в света в което Американците да са се намесили и да не са донесли разруха и конфликти за десетилетия след това?
    —цитат от коментар 1 на padrino


    Има много, но ще посоча само две - Япония и Германия.
    Бих Ви попитал също, дали нещо да Ви говори "План Маршал" , но виждам че изначално сте предубеден..

  16. 16 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    Не става: да се създадат 2-3 нови държави и да се приключва тази сага.
    —цитат от коментар 4 на sanjose


    Подтекста на статията е - давайте да ги приемаме набързо в ЕС, нищо че неоосманския фундаментализъм там е дори по-силен от Хърватска (заради което и не са приети още). А това, че нерешените вътрешни или междусъседски конфликти само биха се усилили в общността, провокирайки разпадане в общоевропейски мащаб, това не е важно...

  17. 17 Профил на zac19646650
    zac19646650
    Рейтинг: 15 Неутрално

    До коментар [#11] от "Viva la Evolution":

    Пълни глупости, Република Сръбска просто ще се отдели и никой нищо не може да ѝ каже, защото Русия е с нея.

  18. 18 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#11] от "Viva la Evolution":Пълни глупости, Република Сръбска просто ще се отдели и никой нищо не може да ѝ каже, защото Русия е с нея.
    —цитат от коментар 17 на zac19646650


    Те на това уше лежаха сърбите и 2 пъти ядоха бой от американците. Ако се наложи Трети път, не се знае дали въобще ще ги оставят да съществуват повече, като държава или ще ги поделят между България, Румъния и Македония и ще ни оставят ние да им избием шовинизма от празните глави.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  19. 19 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Изкуственото е обречено. И никой няма да скърби. Всъщност не са само сърбите с изродските номера през войната. Но парите не миришат и Холивуд ги натрапи като лошите. Лошите създадоха Югославия и осакатиха България след ПСВ. Но после си измиха ръцете като Пилат

    malart.blog.bg
  20. 20 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    Сърбите в Сърбия,Хърватите в Хрватскадето остане да се срасяват

  21. 21 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    Хрватска ако иска да вземе и мюсюлманската част никой няма проблем

  22. 22 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1408 Гневно

    Конфликта в Босна го започнаха сърбите!!! Американците само го потушиха, след като сърбите успяха да убият, както е ясно от статията, към 100 000 босненци.
    —цитат от коментар 5 на Viva la Evolution

    Конфликта го започнаха тези, които вече нямаха нужда от Югославия.
    Жертвите са 100 000, но не споменаваш, че 30 % от тях са сърби, убити от мюсюлмански башибозук или от хървати.

  23. 23 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2598 Неутрално

    За да има траен мир - Босна трябва да се разпадне.

    Всеки си взема селата, слагат едни граници, подписват мир и споразумение да не нарушават тези граници и нещата се нареждат.

    Иначе ако изкуствено искат да я държат, то винаги ще има недоволни.

  24. 24 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2088 Любопитно

    До коментар [#22] от "Virgin":

    Словения обявява независимостта си на 25 юни 1991 г. заедно с Хърватия, която също я заявява на този ден. На сутринта на 26 юни части от 13 корпус на ЮНА напускат казармите си в Риека, Хърватия и се насочват към словенската граница. Ходът им води до силна реакция сред местните словенци, които организират спонтанни барикади и демонстрации срещу действията на ЮНА.
    ....

    "Големият проблем на цитатите в интернет е, че повечето хора вярват в тяхната автентичност." Иван Вазов
  25. 25 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    За да има траен мир - Босна трябва да се разпадне.Всеки си взема селата, слагат едни граници, подписват мир и споразумение да не нарушават тези граници и нещата се нареждат.Иначе ако изкуствено искат да я държат, то винаги ще има недоволни.
    —цитат от коментар 23 на realguru


    То на думи е лесно, ама 2/3 от населението на Босна е от смесени бракове и няма нито едно населено място, на което да живеят хора само от един етнос. Истината е, че проблемите ги създават само сърбите. То и в Косово са пропищели от тях, а там са само няколко селца.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  26. 26 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#22] от "Virgin":Словения обявява независимостта си на 25 юни 1991 г. заедно с Хърватия, която също я заявява на този ден. На сутринта на 26 юни части от 13 корпус на ЮНА напускат казармите си в Риека, Хърватия и се насочват към словенската граница. Ходът им води до силна реакция сред местните словенци, които организират спонтанни барикади и демонстрации срещу действията на ЮНА.....
    —цитат от коментар 24 на mitko11


    Не е така. Словения обяви първа независимост, но се бяха подготвили за нея. Бяха внесли от Италия мини с антени, които се включват и изключват дистанционно и при доближаване излитат на метър и половина и се взривяват. На практика, поти нямат обезвреждане. Другото важно, та макар и просто оръжие бяха снайперските пушки. А третото е късата граница с остатъка от Югославия, която минираха буквално за ден. Сърбите не можеше да направят нищо, защото примитивните руски танкове се карат с кемаф излузил глава през люка, че по призми може само в тайгата, а така той става лесна плячка за снайперистите. Сърбите не можаха да направят нищо повече, от това да обстрелят няколко пъти от далеч КПП-то на словенците. След това Хърватия обяви независимост и сърбите се впуснаха във война с нея.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  27. 27 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2088 Любопитно

    До коментар [#26] от "Viva la Evolution":

    Май не си чувал за намесата на италианската армия на страната на Сърбия срещу Словения....

    "Големият проблем на цитатите в интернет е, че повечето хора вярват в тяхната автентичност." Иван Вазов
  28. 28 Профил на kutlovchanin
    kutlovchanin
    Рейтинг: 391 Неутрално

    От една страна не е нормално да има толкова много сърби в съседни на Сърбия територии, само защото се казват незнамсикак. От друга в самата Сърбия има толкова територии населени с малцинства: Санджак, Западните покрайнини, част от Войводина.

  29. 29 Профил на Инженер Раул Викторов
    Инженер Раул Викторов
    Рейтинг: 570 Неутрално

    До коментар [#9] от "Viva la Evolution":Напълно съм съгласен - една цялостна транспортна блокада за Шумадия е напълно необходима.
    —цитат от коментар 13 на Пипера е много лют


    Нерде Шумадия, нерде Едерне...

  30. 30 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#26] от "Viva la Evolution":Май не си чувал за намесата на италианската армия на страната на Сърбия срещу Словения....
    —цитат от коментар 27 на mitko11


    Не е имало война между Сърбия и Словения. Имаше няколко убити сръбски войници от снайперисти, след като на 2-3 пъти обстреляха КПП-то на словенците. Това беше всичко. Италия и Австрия спасиха Словения от сърбите. По-късно помогнаха и на Хърватия. На края се наложи американците в частност и СС на ООН, като цяло, да натискат Туджман да спре Анте Готовина, че се беше засилил да превзема Белград.
    https://hr.wikipedia.org/wiki/Operacija_Oluja

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  31. 31 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 3032 Любопитно

    До коментар [#22] от "Virgin":

    България никога не е имала нужда от Югославия, а само разправии и военни конфликти от създаването до разпада й.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  32. 32 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1206 Любопитно

    В Словения нямаше война, щото има АЕЦ - никой нямаше да позволи да свистят куршуми наоколо...

  33. 33 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1586 Неутрално

    Мен ме притеснява, че си стават терористични средища с Косово, че няма дълго да изкарат тези държави, всеки го знае.

  34. 34 Профил на monitor13720
    monitor13720
    Рейтинг: 411 Неутрално

    До коментар [#5] от "Viva la Evolution":

    Убити бяха същото количество сърби. Еднакво виновни са и трите общности, но западът и тази статия обвиняват само сърбите. Държавата е изкуствена, и оше не се е разпаднала главно поради изкуствено начертаните граници

  35. 35 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    До коментар [#9] от "Viva la Evolution":Бойко Борисов, който пропускаше през нашата територия и въздушно пространство доставките

    По-полека с глупостите.
    Борисов или който и да било сам нищо не може да допусне през въздушното пространство. Всеки неграждански полет се одобрява с ратификация на НС. Посочи ми една ратификация, която е била за доставки и не е била гласувана единодушно от всички политически сили. Както по времето на Борисов, така и преди. Няма как страна на НАТО да допуска нерегламентирани от Алианса полети, противоречащи на политиката на Пакта, за сведение.

  36. 36 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    В Словения нямаше война, щото има АЕЦ - никой нямаше да позволи да свистят куршуми наоколо...
    —цитат от коментар 32 на rainbou1


    И защото там бяха всички финансови институции на Югославия.

  37. 37 Профил на nv
    nv
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    До коментар [#30] от "Viva la Evolution":

    Е как, имаше танкове на JНА в центъра на Любляна; имаше и убити и от двете страни. Просто всички приключи за три дни.

    Norman Granz предпочита правителство на БСП с премиер Корнелия Нинова
  38. 38 Профил на nv
    nv
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    До коментар [#34] от "monitor13720":

    Снайперите, които избиваха мирни жители от планините над Сараево, си бяха 100% сърби. За Сребреница изобщо не ми се говори.

    Norman Granz предпочита правителство на БСП с премиер Корнелия Нинова
  39. 39 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    ЕС и САЩ загубили интерес. Никак не са даже, интересът е да е размирно там. Трафик на дрога, оръжие, хора, военно присъствие...големи пари са това. Американците се пробваха да им направят държава ама...
    А повечето свестни хора напуснаха страната.

  40. 40 Профил на eip52315793
    eip52315793
    Рейтинг: 604 Весело

    Когато Бил Педофила дойде в България да ни кандърдисва да се наредим в коалцията на Мераклиите срещу Сърбия
    той дори похвали Българския народ
    една единствена похвала всъщност

    и сещате ли се каква беше похвалата на не0либералните тинк-танкисти през устата на Билчо Арканзаски (докато е губернатор там Арканзас е основната база на ЦРУ за вербуване и подготовка на контрите срещу Никарагуа и основно депо за наркотиците по сделката Иран-Контри) ?!

    не се сещате май ;) ?

    бях по това време пред каредралата , чух му идиотизмите и ги запомних

    единствената похвала за поне 1300 г на Динавска България беше за спасяването на т.нар евреи
    какво друго от ционисти :)!?

    да спасяват сега милиони в Меката на Фарма Мафията и Обетования полигон за извънлабораторни експерименти !

  41. 41 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 920 Неутрално

    Б и Х е измислена временна структура, чиято единствена цел бе да потуши напрежението на Балканите. Никога не е имала дългосрочна перспектива, който е очаквал обратното е пълен наивник и н следва да се занимава с международна политика.

    Реално в момента на Балканите и в Близкия Изток (а вече и в Африка) виждаме последиците от недалновидната и краткосрочна политика на Великите сили от ХІХ век, които отчаяно търсят краткосрочен компромис за деескалация на напрежението и избягване на война, вместо дългосрочно и работещо решение на проблемите. Границите на държавите, възникнали във вакума на загиващата Османска империя са очертани според желанията на Великите сили без да взимат предвид етническите и културни особености на населението. Резултатът е плачевен, както се вижда, а етническите конфликти не спират и до днес.

    Съответно в момента Б и Х няма нужда от опсредничество, а просто да оставят Република Сръбска да се отдели.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  42. 42 Профил на martoto
    martoto
    Рейтинг: 73 Неутрално

    Моите уважения към Босна, но да вземе да се разпадне най-накрая: част към Хърватия, част към Сърбия, част за независима мюсулманска Босна. Те и без това трите части са де факто отделни държави, изкуствено задържани заедно от западни интереси под егидата на т.н. “Върховен представител”, което е най-висшия държавен пост, а нито е местен, нито се избира от местните. Да, начертаването на граници ще е малко сложно заради многото различни ексклафи, но пак ще е по-добре от сегашното мазало.

  43. 43 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Голямо писане е паднало тука от разбирачи. Най-просто казано, Югославия се състоеше от републики и хора, които нямат абсолютно нищо общо помежду си - нито минало, нито религия нито манталитет, нищо. Всички са супер комплексирани и надъхани националисти, а сърбите са най- агресивни.

  44. 44 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#42] от "martoto":

    Е що па не се разпадне Белгия тогава? Същите са, даже и достатъчно мюсюлмани си имат вече. И се пише "мюсюлмани"

  45. 45 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3000 Неутрално

    За да има траен мир - Босна трябва да се разпадне.Всеки си взема селата, слагат едни граници, подписват мир и споразумение да не нарушават тези граници и нещата се нареждат.Иначе ако изкуствено искат да я държат, то винаги ще има недоволни.
    —цитат от коментар 23 на realguru


    Кхъ, кхъ ...
    А да сте виждали картата с регионите в БиХ?
    Хървати и бошняци са мънички, доминиращата територия е на сърбите.

    Та ако БиХ се разпадне - хърватите ще получат нещо като нашите Западни покрайнини, дребна работа и като хора, и като територия, бошняците ще увиснат, а Сърбия рязко ще набъбне и като население, и като територия, при това със стратегическо разположение.
    Затова са и напъните да се запази БиХ. За да не стане Сърбия явен и безспорен доминатор в региона.

    В този контекст им се чудя на акъла най-вече на американците.
    Под тяхна опека и като следствие от техните действия босненските хървати и бошняците дадоха много поводи на сърбите да "обясняватт" как ги дискриминират на висше управленско ниво.
    Даже и в тази статия - ако се вгледате - като "Управляващи" са посочени само хърватската и бошняшката общност. А по Дейтън е Триумвират.
    Отделно и сагата с новия представител в БиХ, когото натресоха като слонове в стъкларски магазин.
    И така само вдигнаха топката на Додик и сърбите ...

  46. 46 Профил на Шоршо
    Шоршо
    Рейтинг: 563 Неутрално

    Босна е изкуствено създадена "държава" - етническа бомба по дизвайн, готова да бъде взривена, когато на създателите и им е удобно.

  47. 47 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4172 Любопитно

    До коментар [#4] от "sanjose":

    Проблема е, че само сърбите в БиХ искат това разделяне. А, мнозинството от бошняците и хърватите са против.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  48. 48 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2208 Неутрално

    До коментар [#4] от "sanjose":

    Точно. След като е доказано, че трите етноса не могат да живеят заедно, защо не се разделят?
    Под "внимание" разбирай да се налеят повече пари без сигурен краен резултат.
    И от какъв зор? Ако се разделят мирно и тихо чрез споразумение, трите общности могат да решат какво да правят нататък. Важното е да няма нова война.

  49. 49 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4172 Любопитно

    До коментар [#8] от "jmf29537805":Точно тези две религии са обречени да са вечно във война.Обединение между тях никога няма са има, защото ценностите са им различни!
    —цитат от коментар 12 на Resurrection


    Глупости на търкалета. Първо тези две религии не винаги са воювали помежду си. Второ има много държави по света в които мюсюлмани и християни живеят заедно в мир, разбирателство и толерантност. И може би най-добрия пример за това се намира тук на Балканите. Става въпрос за държавата Албания.

    Но има и други примери, като Малайзия, Сингапур, Етиопия и много други по света, в които мюсюлмани и християни живеят така от столетия. Впрочем България също не е лош пример за това.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  50. 50 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4172 Весело

    Хрватска ако иска да вземе и мюсюлманската част никой няма проблем
    —цитат от коментар 21 на 1001


    Хахаха.... освен самите бошняци. За тях сигурно това ще бъде проблем. И точно заради това твоята идея няма как да стане. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  51. 51 Профил на krokodil_gena
    krokodil_gena
    Рейтинг: 83 Весело
  52. 52 Профил на martoto
    martoto
    Рейтинг: 73 Неутрално

    До коментар [#42] от "martoto":Е що па не се разпадне Белгия тогава? Същите са, даже и достатъчно мюсюлмани си имат вече. И се пише "мюсюлмани"
    —цитат от коментар 44 на uq


    Благодаря за дребнавата корекцията. Българският не ми е майчин, за това ми е малко по-сложно. Иначе и аз си мислих за Белгия. Живял съм дълго време в Бенелюкса и знам, че Белгия е не по-малко изкуствена държава от БиХ. Основните разлики са две: 1) Белгия е с къде-къде по-висок стандарт от БиХ, което обикновено не стимулира сепаратизъм; 2) В Белгия общественото мнение не подкрепя отделяне на, например, Фландрия. Мнозинството в тази част на федерацията е против отделянето й от Белгия, да не говорим за Валония, където сепаратизмът е подкрепян от не повече от 20%.

  53. 53 Профил на martoto
    martoto
    Рейтинг: 73 Неутрално

    До коментар [#42] от "martoto":Е що па не се разпадне Белгия тогава? Същите са, даже и достатъчно мюсюлмани си имат вече. И се пише "мюсюлмани"
    —цитат от коментар 44 на uq


    И, между другото, пише се "защо пък", не "що па", ако натам сме тръгнали :))

  54. 54 Профил на bobbyperu
    bobbyperu
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Те хубаво сърбите ще се отделят ......ама ако мюсюлманите в Санджак решат и те така, а унгарците във Войводина , Орбан ще му дойде супер и той мечтае за Унгария от 1918 г.....за нашите дупедавци в Западните покрайнини не говоря.....пак ли войни ще има!А и етнически там всичко така е омешано че половината територия няма граница със Сърбия а с Хърватия.....на хърватите също могат да им дойдат спомени за Анте Павелич!

  55. 55 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    Бссна е измислена държава. Нормално е да се разпадне.

  56. 56 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1184 Неутрално

    Република Србска прави референдум и се присъединява към Република Сърбия, като формират заедно Сръбска федерация. Това е в интерес на другата православна Руска федерация, която трябва да ограничи действията на САЩ на Балканите. Много се разпуснаха бе! Китай също ще признае новото образувание, щото не харесва мюслита и католици. После новата федерация трябва да забрани ползването на латиница и да покани Монтенегро за сръбска тройка. Просто е.

  57. 57 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4172 Любопитно

    До коментар [#56] от "venelingeologia":

    Де да беше толкова просто, както ти го описваш.

    Иначе относно твоя сценарий, мислиш ли, че мнозинството черногорци ще гласуват за присъединяването на държавата им към Сърбия!? Много се съмнявам, че мнозинството там биха гласували за такова обединение.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  58. 58 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 632 Неутрално

    Не става: да се създадат 2-3 нови държави и да се приключва тази сага.
    —цитат от коментар 4 на sanjose


    Не е толкова просто. Ако Ердоган каже същото за България сигурно ще реагираме по друг начин. Да не говорим, че ще се получи домино ефект с Каталуния, Трансилвания, Молдова, Украйна и навсякъде, където има повече от един етнос на самоопределение.

  59. 59 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 632 Неутрално

    Статията е написана тенденциозно и изкарва сърбите военно престъпници, а босненците жертви. Без да оправдавам и подценявам сръбските воено-престъпления, босненците също не са се били с картонени мечове и също са издевателствали над сръбското малцинство. Така манипулативно представена ситуацията мненията се поляризират и се оформят две крайни взаимоизключващи се позиции, които водят до задънена улица.

  60. 60 Профил на enter_k
    enter_k
    Рейтинг: 849 Неутрално

    До коментар [#2] от "Пипера е много лют":

    И що се нуждае от санкции?
    Ядрено оръжие, липса на човешки права, християнството?
    Поясни, че много обичам ръсене на мозъци от неподготвени.

  61. 61 Профил на Иосиф Давыдович
    Иосиф Давыдович
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Може би е най -добре тази изкуствена страна да се разпадне, като част от нея се върне в Сърбия, друга към Хърватско, а трета да си остане малка босня за босняците -мюсюлмани, като си има свободен безграничен режим... На който не му харесва, че домът му попада в страна, която не го иска. да си го продава и да отива да живее в тази страна, която го устройва... А сега какво е трите нации с три президента, три езика и хорат се недолчюбват всеки виновен за всичко на другия и нищо не върви..Чехия и Словакия като се разделиха со кротце со благо никой не ги чу никой не разбра и почти никакви проблеми не се случиха... и сега са среднобогати европейски страни...А на Балканите нещата с тези сърби , хървати и мюслита доведоха до хиляди жертви и каша, която и до ден днешен няма решение..

    НА ПОСТУ! В. В. Путин
  62. 62 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4172 Любопитно

    До коментар [#59] от "Густав":

    И хърватите също. Сред всички етноси по време на войната в Босна е имало радикали, които са извършвали военнопрестъпления. Нещо нормално за всяка гражданска война.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  63. 63 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4172 Любопитно

    До коментар [#61] от "Иосиф Давыдович":

    Чехословакия е много добър пример как една мултиетническа (двуетническа) държава може по мирен и цивилизован път да се разпадне на съставящите я единици.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  64. 64 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6859 Неутрално

    До коментар [#17] от "zac19646650":

    Тя Русия беше със Сърбия и когато воюваха. Видяхме, как свърши всичко.

  65. 65 Профил на nv
    nv
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    До коментар [#59] от "Густав":

    Тук говорим за мащаби. Само в Сребреница брачята срби са избили 8.000 души. Осем хиляди.

    Norman Granz предпочита правителство на БСП с премиер Корнелия Нинова
  66. 66 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1184 Неутрално

    До коментар [#57] от "Иво":

    Е, па половината черногорци и черногорки са в брак с руснаци...

  67. 67
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK