Сериозен ръст на цените на автомобилите втора употреба в Германия

Сериозен ръст на цените на автомобилите втора употреба в Германия


Цените на автомобилите втора ръка достигат нови и нови рекорди. Причините: пандемията, недостигът на чипове за нови автомобили и високото търсене, разказва "Дойче веле".


Дали директно на улицата или в интернет - обикновено изборът на употребявани автомобили е огромен. В Германия се продават повече коли втора употреба, отколкото нови. Но сега и този пазар е като изметен.


"В момента имаме повече клиенти, отколкото коли. Употребяваните автомобили станаха дефицитна стока", казва вицепрезидентът на браншовия съюз ZDK Томас Пекрун.


Някои коли втора ръка са по-скъпи от новите модели




Заради ограничения избор на пазара клиентите трябва да бъркат по-дълбоко в джоба си. Според Пекрун цените са скочили с 5 до 10 процента. Той споделя, че има даже коли втора употреба на малко километри, които са по-скъпи от новите от същия клас, за които се чака по-дълго.


"Пазарът се е побъркал", казва Мартин Вайс от технологичната компания Deutsche Automobil Treuhand (DAT). Той потвърждава, че употребяваните коли в момента са толкова скъпи, колкото никога преди. Според него поскъпването е между 5 и 15 процента, а в някои случаи и значително повече. Най-вече дизеловите автомобили сега се продават по-скъпо, отколкото през първите години след избухването на скандала "Дизелгейт".


По-малко нови коли


Основните причини за взривяването на цените на пазара на коли втора употреба са пандемията и продължаващият дефицит на чипове. От една страна, заради корона кризата през 2020 година бяха произведени по-малко нови коли. От друга, по-малко компании и фирми за автомобили под наем инвестират в нови служебни коли, които иначе след известно време биват продавани и попадат на пазара на употребявани автомобили. Намалял е също и броят на новите коли, които се регистрират само за кратко време, например за излагане в автосалон или пък служат за пробно шофиране. "Просто много по-малко коли стигат до пазара за втора ръка", казва Пекрун.


И понеже купувачите трябва да чакат понякога до една година за доставката на нова кола - заради недостига на чипове - много от тях се решават да си купят автомобил втора употреба, което допълнително свива пазара.


Преди 2023 г. не се очаква подобрение


През следващата година едва ли нещата ще се променят много. "Също и през 2022-ра високите цени на колите втора употреба ще се задържат", прогнозира Пекрун. Вайс също не очаква пазарът да се нормализира преди 2023 година.


Още през 2020-а цените започнаха да се покачват. По данни на DAT германците да давали средно по 14 730 евро за употребяван автомобил - с 18 процента повече, отколкото през 2019 година. За сравнение - през 2001 година една кола втора употреба в Германия е струвала средно 8310 евро, пресмята "Франкфуртер алгемайне цайтунг".


Само употребяваните електромобили и plug-in хибридите са изгодни


Поскъпването все пак не засяга всички сегменти от пазара на колите втора употреба. "При електрическите автомобили не регистрираме увеличение на цените", казва експертът Вайс. Причината за това, от една страна, са държавните премии за покупка на електромобил, а от друга - многото технически подобрения, които създават усещането у купувачите, че се сдобиват с остарял продукт. Също и при plug-in хибридите няма сериозно поскъпване.


Най-евтино излизат колите втора употреба при покупка от предишния им собственик или ако се обявят на търг. Но пък това предполага купувачът да е автомобилно грамотен, иначе рискува да се сдобие с кола с множество недостатъци.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK