Заплаха ли е 5G за безопасността на авиокомпаниите

Заплаха ли е 5G за безопасността на авиокомпаниите

© Reuters



Главните изпълнителни директори на големите американски пътнически и товарни авиокомпании предупредиха за "катастрофална" авиационна криза тази седмица, тъй като AT&T и Verizon внедряват нови 5G услуги. Според тях новата 5G услуга C обхват, която трябва да бъде активирана в сряда, може да направи значителен брой самолети неизползваеми, причинявайки хаос за полетите в САЩ и потенциално блокиране на десетки хиляди американци в чужбина.


Ето предисторията на спора:


Какво се случи


Съединените щати продадоха на търг 5G честотна лента на мобилни телефонни компании в началото на 2021 г. в диапазона 3.7-3.98 GHz. Това е част от спектъра, известна като C лента. Сумата, събрана от търга, е около 80 милиарда долара.


Защо това е проблем




Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) предупреди, че новата 5G технология може да попречи на инструменти като висотомери, които отчитат колко над земята се движи самолетът. Висотомерите работят в диапазона 4.2-4.4 GHz и притеснението е, че продадените честоти са твърде близо до този диапазон.


В допълнение към надморската височина показанията на висотомера се използват и за улесняване на автоматизираните кацания, както и помагат за откриването на опасни течения, които най-често са под формата на вертикални колони от въздух, спускащ се към земята с голяма скорост и под ъгъл до 90 градуса спрямо въздушния поток, в който се появяват.


Скот Кърби, главният изпълнителен директор на United Airlines, каза миналия месец, че директивите на FAA за 5G ще забранят използването на радиовисотомери на около 40 от най-големите летища в САЩ.


Американските авиокомпании предупредиха, че директивите могат да нарушат до 4% от ежедневните полети.


Кърби каза, че ако проблемът остане неразрешен, това може да означава, че на големите летища в САЩ в случай на лошо време, облачност или дори тежък смог "можете на практика да правите само визуални подходи".


Защо честотата има значение


Колкото по-висока е честотата в спектъра, толкова по-бърза е услугата. Така че, за да реализират пълния капацитет на 5G, операторите искат да работят на по-високи честоти.


Част от спектъра на C обхвата, предлаган на търг, е бил използван за сателитно радио, но преходът към 5G означава, че ще има много повече трафик.


Заплаха ли е 5G за безопасността на авиокомпаниите

© Reuters


Какво казват телекомите


Verizon и AT&T твърдят, че C обхватът на 5G е разгърнат в около 40 други страни без проблеми с някакви смущения.


Те се съгласиха за шест месеца да поддържат буферни зони около 50 летища в Съединените щати, подобно на използваните във Франция, за да намалят рисковете от смущения.


Защо няма проблем на други места


Европейският съюз през 2019 г. определи стандарти за 5G честоти от среден обхват в диапазон 3.4-3.8 GHz, т.е. по-ниска честота от тази за услугата, която ще бъде въведена в Съединените щати. Ширината на честотната лента, продадена на търг в Европа, се използва в много от 27-те държави - членки на блока, досега без проблем.


Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA), която е регулатор за 31 държави, заяви на 17 декември, че проблемът е специфичен за въздушното пространство на САЩ. "На този етап не е установен риск в Европа", се казва в съобщението.


Служители на FAA отбелязаха, че спектърът, използван от Франция (3.6-3.8 GHz), е по-далеч от спектъра (4.2-4.4 GHz), използван за висотомери в Съединените щати, а нивото на мощност на Франция за 5G е много по-ниско от това, което е разрешено в Съединените щати щати.


Verizon заяви, че няма да използва спектър, който е по-близо до по-високата част от лентата в продължение на няколко години.


В Южна Корея честотата на мобилната комуникация на 5G е 3.42-3.7 GHz и няма докладвани смущения в радиовълните след комерсиализацията на 5G през април 2019 г. В момента до летищата работят 5G мобилни комуникационни безжични станции, но няма съобщения за проблеми.


"Безжичните оператори в близо 40 страни в цяла Европа и Азия вече използват C обхвата за 5G, без съобщени ефекти върху радиовисотомери, които работят в същия международно определен обхват 4.2-4.4 GHz", заяви CTIA, американска група за безжична търговия, в позиция до Федералната комисия по комуникациите.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK