
© Reuters
Главните изпълнителни директори на големите американски пътнически и карго превозвачи предупредиха в понеделник за предстояща "катастрофална" авиационна криза след по-малко от 36 часа, когато AT&T и Verizon са готови да активират нова 5G услуга.
Авиокомпаниите предупредиха, че новата услуга C-Band 5G, която ще е достъпна от сряда, може да направи значителен брой широкофюзелажни самолети неизползваеми, "потенциално може да блокира десетки хиляди американци в чужбина" и да предизвика "хаос" за полетите в САЩ.
"Освен ако нашите основни центрове не получат разрешения за полети, огромното мнозинство от пътуващите и товарите на практика ще бъдат спрени", пишат главните изпълнителни директори на American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines и други в писмо, за което съобщи първо "Ройтерс".
Заплаха ли е 5G за полетите в САЩ и защо няма проблем в други части на света може да научите тук.
Федералната авиационна администрация (FAA) предупреди, че потенциалните смущения могат да засегнат чувствителни самолетни инструменти като висотомери и значително да попречат на операциите при ниска видимост.
"Това означава, че в ден като вчерашния повече от 1100 полета и 100 000 пътници ще бъдат отменени, отклонени или закъснени", пише в писмото.
© Reuters
Авиокомпаниите късно в понеделник обмисляха дали да започнат да отменят някои международни полети, които трябва да пристигнат в Съединените щати в сряда. "С предложените ограничения на определени летища транспортната индустрия се подготвя за известно прекъсване на услугите. Ние сме оптимисти, че можем да работим с различни индустрии и с правителството, за да финализираме решения, които безопасно смекчават възможно най-много въздействия върху графика на полетите", каза производителят на самолети Boeing на понеделник.
Действията са спешни, добавиха авиокомпаниите в писмото, подписано също от UPS Airlines, Alaska Air, Atlas Air, JetBlue Airways и FedEx Express. "Честно казано, търговията на страната ще спре", предупредиха те.
FAA заяви, че "ще продължи да гарантира, че пътуващите са в безопасност и продължава да работи с авиационната индустрия и компаниите за безжичн икомуникации, за да се опита да ограничи закъсненията и отмяната на полети, свързани с 5G". Останалите държавни агенции не коментираха.
AT&T и Verizon, които спечелиха почти целия C-Band спектър на търг за 80 милиарда долара миналата година, на 3 януари се договориха да изградят буферни зони около 50 летища, за да намалят рисковете от смущения и да предприемат други стъпки за намаляване на потенциалните смущения за шест месеца. Те също така се съгласиха да отложат активирането с две седмици (до сряда), временно предотвратявайки конфликт с безопасността на въздухоплаването, след като преди това отложиха услугата с 30 дни.
Verizon и AT&T отказаха коментар в понеделник, но са заявявали, че C-Band 5G е успешно внедрен в около 40 други страни без проблеми.
© Reuters
United Airlines предупреди късно в понеделник отделно, че проблемът може да засегне повече от 15 000 от нейните полети, 1.25 милиона пътници и огромно количество товари годишно. Авиокомпанията допълни, че е изправена пред "значителни ограничения за моделите 787, 777, 737 в големи градове като Хюстън, Нюарк, Лос Анджелис, Сан Франциско и Чикаго".
Авиокомпаниите искат "5G да бъде внедрен навсякъде в страната, освен в рамките на приблизително 2 мили (3.2 км) от летищни писти" на някои ключови летища. "Необходима е незабавна намеса, за да се избегнат значителни смущения в работата на пътническите превози, спедиторите, веригине за доставки и снабдяването с медицински консумативи от първа необходимост", казаха те.
Една проблемна област е дали някои или всички Boeing 777 няма да могат да кацнат на някои ключови летища в САЩ след стартиране на 5G услугата, както и някои товарни самолети на Boeing, казаха служители на авиокомпанията за "Ройтерс". Авиокомпаниите призоваха за действия, за да се гарантира, че "5G се разгръща с изключение на ситуации, когато кулите за комуникации са твърде близо до пистите на летището, докато FAA определи как това може да бъде постигнато безопасно и без катастрофални смущения".
FAA заяви в неделя, че е разрешила приблизително 45% от флота на търговските самолети на САЩ да извършва кацания при ниска видимост на много летища, където ще бъде разположена 5G C-лента и те очакват да издаде още одобрения преди сряда. Авиокомпаниите отбелязаха в понеделник, че списъкът не включва много големи летища.