Явно тезата е да се погледне на тази балканска пътна мрежа като на стратегически елемент от отбранителната политика на НАТО. Идеята не е нова, така е поставено началото на строителството на федералните магистрали в САЩ при Айзенхауер като свързваши военни обекти в рамките на отбраната през годините на Судената Война.
Колкото повече патротарство, толкова повече цървуланство. Когато ЕС вземе нещата в свои ръце, ще прокара коридора за 10 години.
„Слушай ко ша ти кажа, уа! Човека сий направил частна митница на КПП-то, 10 години хероина за Ивропа й минавал приз ньего. И сига ко, ша са остави на някой си Киро да доди от Канада и да му я затвори? Как ша стани тази работа, то са иска мозък да помислиш малко! Нье само Киро ша падни, ами и кака ти Урсула ша падни, хъ-хъ-хъ! "
Защото е коридор само на хартия, сътворен от бюрократи, но без да е икономически обоснован. Нещо като коридора през Видин, който уж трябваше да заобикаля Югославия, и въпреки че отдавна е неактуален все още се говори за него от лица, които не знаят къде се намират във времето и пространството. Има си некакви мантри в обществено-медийното и полит. пространство, които си се повтарят без мисъл дали са адекватни. Та така и с прословутият Коридор 8.
Не ги свързва ,защото Балканите и манталитета да се краде е повече. 30 години се менкат и не могат да се наядат. Това е истината. Както и истината за България ,че не може 30 години да се дигне стандарта тъй като корупцията е 99%.
От Бургас до Благоевград ти е магистрала, после от Кочани до Щип скоростен път, а от Щип през Скопие, Косово та до албанските пристанища само магистрала. Тоест, липсват едни 50-60 км между Благоевград и Кочани, които не са магистрала или СП. Ами ето ти го коридора де факто, имаш го. Къде е трафикът? Ако това беше жизнеспособен коридор, щеше и сега да има трафик. Но е такъв само на хартия. Същото ще е и с ЖП-линията, която освен всичко ще е несъвместима с 21 век като скорост.
България побърза да построи Коридор 8 в участъка София-Сл. Бряг. След това модерен стана коридор Източен Ориент -Средиземноморие и всички усилия се насочиха към участъка София-Халкидики. Между временно държавата реши да ги свързва коридорите през Южната дъга на СОП, напролет чакаме багерите по Бъкстон-Люлин. —- Коридор 8 да се реализира като ЖП, не си представям автомобилен трафик от Бургас до някъде в Албания. На всичкото отгоре гърците отдавна пуснаха Игнатия Одос, моретата са свързани.
И после, какъв трафик през България, като Западът е обявил война едва ли не или разпалил такава във всички региони около нас - Черно море, Близкия Изток, Централна Азия и т.н. За да има товари през черноморските пристанища, най-малкото стоките ти не требва да са под руско ембарго, като най-близката голема държава. България ще може да се възползва от географското си положение, едва когато Западът престане да си вре носа навсекъде.
От Бургас до Благоевград ти е магистрала, после от Кочани до Щип скоростен път, а от Щип през Скопие, Косово та до албанските пристанища само магистрала. Тоест, липсват едни 50-60 км между Благоевград и Кочани, които не са магистрала или СП. Ами ето ти го коридора де факто, имаш го. Къде е трафикът? Ако това беше жизнеспособен коридор, щеше и сега да има трафик. Но е такъв само на хартия. Същото ще е и с ЖП-линията, която освен всичко ще е несъвместима с 21 век като скорост.
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Основната причина се нарича Титова Югославия, която е в главите на северомакедонските политици. Накратка тя е - съюз между Сърбия Гърция и С.Македония насочен срещу Албания и България.
Абсолютно безумна идея, особено като видях проектовръзката между двете никакви пристанища на Варна и Бургас, този коридор и след 100 години пак няма да го бъде. И все пак има магистрална връзка Истанбул-Алексадруполис-Солун-Игуменица, която тотално го обезмисля.
Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
Никъде не прочетох и намек за икономическа обосновка на това, което уж ще се строи. Къде са товарите, които уж ще потекат? Този коридор е от никъде за никъде. Основните коридори Изток-Запад заа стоките от Китай вече са изградени през Русия и Турция. Хвърлени пари на вятъра. Добре е някога да стане, но далеч не ни е приоритет. Приоритетът ни трябва да е магистрала Хемус, която "новите променисти" захвърлиха на боклука. Друг приоритет трябва да са проходите през Стара планина и най-вече т.н. магистрала "Черно море".
Събудете се! Погледнете картата на Източна Европа и нейната свързаност. Черното петно на нея е България. Изгубих е шанса да прехвърлим трафика от Западна Европа през Сърбия към Румъния и България, въпреки войната в Косово. Сърбите си построиха магистралата до Калотина без да са в ЕС, а "европейските" България и Румъния мотаха с години втория мост на Дунав, който така и не бе свързан с високоскоростна пътна мрежа от двете страни на границата. България дори още няма връзка със Сърбия по този повод! Коридор 8 гърците го обезсмислиха с магистралата през Западна Тракия до Игуменица! Няма да има коридор 8,защото вече има паралелно трасе! България няма завършена високоскоростна връзка с нито един свой съсед освен с Турция! Събудете се и се осъзнайте накъде сме се засилили.
Северняците използват този коридор за шантаж. На тях той не е от жизнена важност. Те си имат магистралата до Албания, път до Европа през Сърбия и до Егейско море през Гърция. До Турция им е по-удобно през Гърция. С Русия не търгуват. На нас ни трябва, но няма да си свалим гащите или поне на мен така ми се иска. Затова бързо трябва да си изградим магистралата до Гърция - поне две, магистралите до Сърбия и до Румъния. Поне още два моста през Дунава и два тунела през Стара планина. Ще видите как северняците ще клекнат след десетина години.
"Търсят се още средства за изключително сложните участъци в третия лот, между Крива паланка и Деве баир (при границата с България; от другата страна е Гюешево) - 400 млн. евро според министъра, като там трябва да има 50 моста и 24 тунела. Трасето до Крива паланка трябва да започне през пролетта, това до Деве баир - догодина. Паралелно Бочварски обяви, че за експресния път Куманово - Деве баир, по сходно трасе, са предвидени 90 млн. евро."
Ето го проблемът на коридор номер 8 ! Тия близо 50 моста и поне 24 тунела ! Те няма да се построят ни за година, нито дори за 10 години ! При това СМ няма и европейско финансиране и смяната на властта там, а и у нас, е през няколко години ! Как да се построи трасе, дори само от македонска страна, което изиска технологично 7 - 8 години непрекъснати денонощни усилия по изграждането му ? За Албания и не коментирам случая ! У нас също има работа за вършене :
Проблем е пътят от София до Северна Македония - при ГКПП Гюешево през Кюстендил и Дупница. С него трябва да е свързан скоростният път "Рила" (връзката между "Тракия", "Хемус" и "Струма"). Регионалният министър Гроздан Караджов каза през януари, че пътят от Дупница до Гюешево трябва да е скоростен, но по старите планове "нищо не е направено".
По жп трасето е нужна работа не само от македонската страна на границата: връзки като тази между Радомир и македонската граница, в труден планински участък с редица тунели (най-дългият 15 км) и защитени зони, ще отнемат време.
Така е, но ние винаги искаме ( впрочем не ние, а тия който лаят от телевизора) всяко нещо което правим в България ( реформи, проекти и др.) да бъдело съобразено с нашите особенности. Резултата пълен упадък. Не така са правели нашите деди след 1878 г. Взимали са добрите примери от Европа без да внедряват чобанската специфика. Резултат -българския лев се приемал навсякъде в света без никакъв проблем.
С някой да даде пари наготово не става. Първо трябва България, Македония и Албания да приемат закони, които да не спъват строежа и предварително да уредят как се определя размерът на обезщетения за земите и т.н, а не да се влачат дела с години. После трябва да се обследват оптималните маршрути откъм сложност на изпълнение за пътя и за влака. Правим си/променяме цялостния проект. Все ми се струва, че поне за изкупуването на земята всяка държава би следвало да може да събере пари. За строежа може би е редно да си вземем общ заем, да си го плащаме заедно и да си събираме таксите за ползване на пътя и влака заедно. Пък ако три държави не могат да се разберат от къде е най-евтино да доставяме материали и вземем да броим къде колко км сме изградили значи не заслужаваме да го имаме този коридор.
В статията не се споменава, че има три страни които са много против този коридор и имат много лостове да възпрепятстват проекта. На първо място е Турция, защото отклонява транспорта от Босфора, както и от бъдещия им канал покрай него. Втората държава е Гърция, защото на практика я заобикалят, а и имат желание да строят канал от Солун до Дунав в бъдеще. Третата е Сърбия, която си защитава техния коридор.
Мисля че си посочил основната пречка. Скрития съботаж, основно от Гърция. Другите нямат чак такива лостове за влияние в ЕС, но пък те имат огромно влияние в Р.Македония.
Стига с този коридор-8 ? Постоянно пиша, че държава, която не строи, клеясва, мухлясва, плесенясва и изгнива. Но си имаме достатъчно задачи. Първо Хемус и Струма. После тунелите през Балкана, мост на Дунав, скоростните шосета...... Коридор 8 е бял кахър. Той ако беше толкоз нужен, щяха да го правят. Бил най-краткия път между Адриатическо и Черно море? Най-краткият път е през Босфора. Мога да кажа, че този коридор няма да стане още 100 години, а който е минавал по маршрута, знае защо. То по това трасе нормален път няма. Нито в България, нито в Македония, още по-малко в Албания. И пресича десетина яки планини. А и трафик почти няма. За магистрала са нужни 30000 коли/днн, иначе ще е на загуба. Ако си струва да помечтаем, то е за коридор между Черно и Каспийско море, важна чост от "Пътя на коприната". Но ако и сегашните "строители" се окажат въздух под налягане като Боко, тури му пепел!
Дреме и на Гърция. Пак питам, какви стоки или хора ще ще превозват между Черно и Адриатическо море? Струва ли си за 5 човека да се трошат толкова пари?
Седнали някакви геополитикани да мислят как да свържат Черно с Адриатическо море. Ама за какво ви е тоя път бе, никой няма да го ползва? Ами така, да има.
В Македония НИКОЙ няма да се свърже с България.Просто,защото Берлинската Стена там не е паднала.Това,което сте напосали са сааамо оправдания защо не става!
Коридор номер 8 е нужен на България но изграден с европейски пари. Сега до Кюстендил влака се крета 3 часа, трасето от Александър Димитров до Кюстендил и от там до границата с С.Македония изобщо не става, трябва по нов маршрут. А това са огромни пари. Също и пътя.
Тя вече го торпелира с изграждане на магистралата през северна Гърция от турската граница до Игуменица на Адриатическо моле. Турските тирове , пътуващи да Италия и южна Европа вече пътуват по тази магистрала и минават през Гърция , а не през България. За южна България , който пътува за южна и средна Италия е много по-изгодно да пътува по тази матистрала и да минава през Игуменица. Не само пътуващи за Италия , но и за южна Европа , защото като се стъпи на италианските магистрали , вече си в Европа.
До коментар [#21] от "Nikolay": "европейските" България и Румъния мотаха с години втория мост на Дунав, който така и не бе свързан с високоскоростна пътна мрежа от двете страни на границата. "
И като го построихме , вместо да прекараме магистрала София-Видин през Петрохан с тунел под прохода , ние се занимаваме с глупости. За северна България и София най-краткия път за Европа и особено за северна Европа не е през Калотина и враждебна Сърбия, а през Видин. Трябваше да се водят преговори с Румъния за свързването на този мост с магистрала от румънска страна. Но кой да я върши тази работа след като 12 години България се управляваше от сърбомана Борисов.
Пътят Дупница - Гюешево няма нищо общо с коридора. Пътят е Радомир - Кюстендил - Гюешево. Тези министри Караджов, Събев са леко некомпетентни по въпроса. По пътя Дупница - Кюстендил отчуждаването ще е кошмар, а другия минава през планина и повечето от земята е гора , а и населените места са по-малко, лесно заобиколими и земята е много по-окрупнена и най-важното ще спестява километри на преминаващите впоследствие.
Едно такова разтоварване, качване на влак или камион и после отново натоварване на кораб вече оскъпи транспорта няколко пъти. При положение, че Босфора е отворен трафика по тоя коридор ще е почти никакъв.
Такива коридори са добре за бизнеса и създават работни места по пътя си. Имаше филм за коридор номер 8 преди години, как не е стигнал до никъде. Като даваха за Македония, един местен зам. министър ги събрал в читалището на едно село хората. Обясненията му бяха нещо от рода, тука тунел, тука мост, тука пак тунел, айде честита ви магистрала. А то едни чукари, в селата останали хора над 70 години.
Дневник, оправете проблема с кукитата в сайта, защото постоянно съм разлогнат. Този проблем е от години и никой не му обръча внимание. Ако съм разлогнат и се рефрешна съм логнат и обратно.
Магистрала от румънска страна от Калафат до Лугош/Тимишоара ще има вероятно някъде около 2130г - тоя път на тях им е приоритет колкото на нас шосето Харманли-Елхово.
Какви глупави коментари има. Тито и Македония са виновни за всичко, дори за Коридор 8.
Та кой не иска магистрала в държавата си???
Не мога да повярвам колко идиоти има в България. Не е възможно
- Покоiниiо А.А. Ростковцки не iеднаш кажуаше: « бугарите мисл’ат, оти само они имаат ум на светов, а сите друзи сет будали. Кого мисл’ат они да излажат со статиiите во « Право » и друзите ноини, оти македонците сакаат Македонија за македонците? Знеме ниiе многу арну, шчо сакаат они » (За македонцките работи, К. Петков Мисирковъ, 1903 г.)
"Магистрала от румънска страна от Калафат до Лугош/Тимишоара ще има вероятно някъде около 2130г - тоя път на тях им е приоритет колкото на нас шосето Харманли-Елхово."
Но имаме шанса столицата на Румъния да е недалеч от границата ни. Основния трафик към Европа през България е от Турция, от София е вторичен. Румъния може да е по-сговорчива, ако такъв коридор минава през Букурещ. Особено за високоскоростна жп връзка, те вече имат такива планове. И ние трябва да се свържем оттам, става дума за няколко километра до Дунав.
По-нататък, един ден, ще направят и връзки до Калафат , а за нас София- Видин - Виена е оптимално, но не можем да чакаме този ден без да правим нищо.
За България, реалистичен приоритет за 10-15 години може да са високоскоростни жп мрежи Солун - София - Русе и връзка оттам към Южна България и Турция. И така можем да изтеглим всичко през Букурещ, съобразено с приоритетите на Румъния и междувременно да завършим собствените си липсващи отсечки. Когато Румъния е готова, свързваме този коридор с Видин и отпушваме Солун- София- Виена.
Днешните румънски приоритети не е задължително да са и утрешните. Тези неща се променят. Но ако игнориране днешните им приоритети, известно време ще останем черна дупка на картата.
Коридор номер 8 не съм го виждал начертан в никое от последните издания на приоритетни оси за ЕС, което означава, че едва ли ще го видим.
Коридор номер 8 е прах в очите на България, докато съседите си построиха хубави пътища и връзки. Дори с много усилия след 15 години да стига до Скопие, това е един малък град и пазар. До Дуръс ще стигне след 20-30 години... И какво като стигне. Ако някой иска да превозва с ферибот до Италия, дали ще избере гръцките връзки или българо-албански.
Харесвам Грузия, с която имаме чудесни връзки от средновековието и с която споделяме често обща съдба. Смятам, че трябва да ги подкрепяме много повече за ЕС и да правим повече търговия. Отскоро има ферибот Бургас- Батуми, което е чудесно.
Но от Грузия за Албания няма да дойдат товари, които да избият такава мега инвестиция. Ако Русия и Турция допуснат да бъдат заобиколени от такава въображаема магистрала, вероятно повечето участници, ще бъдат своевременно окупирани, каквато е традицията в кааказкия район.
По отношение на жп връзки, Грузия е вече много добре. От Батуми до Баку и сега си има добра връзка. Какво ни пречи след ферибота Батуми- Бургас да присъединим този трафик към турския в посока Европа, вместо да си блъснем парите в път за никъде.
Коридор номер 8 е регионален и емоционален и трябва да се построи, по най- лесното трасе, съобразно съществуващата мрежа. Основната работа е в РСМ. Ако те са сериозни един ден, ние можем да се активираме когато правят последния им лот, така или иначе от наша страна остава малко.
Но това е довеждащ път, а не международен коридор. И от наша страна, този довеждащ път е на 80-90% готов в един приемлив вариант, съобразно с трафика по него.
Да не би да си мечтаеш за атомна бомба върху главата?
„Слушай ко ша ти кажа, уа! Човека сий направил частна митница на КПП-то, 10 години хероина за Ивропа й минавал приз ньего. И сига ко, ша са остави на някой си Киро да доди от Канада и да му я затвори? Как ша стани тази работа, то са иска мозък да помислиш малко! Нье само Киро ша падни, ами и кака ти Урсула ша падни, хъ-хъ-хъ! "
Румъня няма интерес от магистрала от Калафат.Не е до Борисов.Да не мислите,че Кире сега ще ги убеди?!Румъния има интерес да развива инфрастрултурата си в Източна Румъния.Това няба нищо общо с борисов.Негов голям успех е поне моста над Дунав при Видин.
В Сереномакия Тито е виновен за почти всичко.Все още в 2022 г.имате улици с името му.Все още си гледсте някакви мили кадри от времето на Югославия и си ги шервате във Фейсбук.Все на сръбски език,разбира се.
Не,казвсм,че едни от най-ксенофобските държави са лидери в света и са доооста далеч от понятието "цървулани" .Нацистка Германия също е пример.Джендъризма,ЛГБТЮДКФЙФ,и малцинствените прсва нямат връзка със стандарта на живот!То,Бангладеш и Индия щяха да са топ.
До коментар [#46] от "Виктор":В Сереномакия Тито е виновен за почти всичко.Все още в 2022 г.имате улици с името му.Все още си гледсте някакви мили кадри от времето на Югославия и си ги шервате във Фейсбук.Все на сръбски език,разбира се.
Ти сериозно ли вярваш в това което си написал. И за да те светна (нямам време за подробности). Основната заслуга за тоя мост е на Иван Костов и Бодо Хомбах. Борисов довърши през 2013 г. това което НДСВ, БСП и ДПС мотаха два пълни мандата.
Румъня няма интерес от магистрала от Калафат.Не е до Борисов.Да не мислите,че Кире сега ще ги убеди?!Румъния има интерес да развива инфрастрултурата си в Източна Румъния.Това няба нищо общо с борисов.Негов голям успех е поне моста над Дунав при Видин.
Ти сериозно ли вярваш в това което си написал. И за да те светна (нямам време за подробности). Основната заслуга за тоя мост е на Иван Костов и Бодо Хомбах. Борисов довърши през 2013 г. това което НДСВ, БСП и ДПС мотаха два пълни мандата.
"По отношение на жп връзки, Грузия е вече много добре. От Батуми до Баку и сега си има добра връзка. Какво ни пречи след ферибота Батуми- Бургас да присъединим този трафик към турския в посока Европа, вместо да си блъснем парите в път за никъде."
Пречи ни това, че Турция става все по - натоварена дестинация, с мегаломански претенции и оскъпяване на транспорта през нейна територия ! Този коридор има бъдеще, ако бъде построен и когато бъде построен ! Геополитическата тежест на страната ни ще нарастне, въпреки че засега не се вижда голяма нужда от неговото изграждане ! След 20 години Западните Балкани ще са с доста по - голяма стратегическа тежест за ЕС, отколкото имат в момента.......
"Пътят Дупница - Гюешево няма нищо общо с коридора. Пътят е Радомир - Кюстендил - Гюешево. Тези министри Караджов, Събев са леко некомпетентни по въпроса." До коментар [#42] от "petrov_p":
Те имат предвид скоростен път по маршрут Гюешево- Дупница-Самоков-Костенец-АМ Тракия. Съкращават се стотина километра. Ще минава по Кадин мост- страхотна романтика! Не съм сигурен, че се майтапя.
"Геополитическата тежест на страната ни ще нарастне, въпреки че засега не се вижда голяма нужда от неговото изграждане ! След 20 години Западните Балкани ще са с доста по - голяма стратегическа тежест за ЕС, отколкото имат в момента......."
Желая всичко най-добро на Западние Балкани, но приоритет на българската държава трябва да бъде стратегическия интерес на България, а не техния.
Грополитиката в транспорта на Балканите винаги е кой да бъде център и кой периферия. В момента центъра е Сърбия и целия трафик минава оттам. Ако ние приоретизираме К8 и инвестираме в тази посока, изместване центъра завинаги в Западните Балкани.
Ако вместо това работим с Румъния за център около Букурещ, то тогава България се превръща не в периферия, а в център на трафик - с разклонения от Турция, Грузия, Скопие, дори Александруполис (Гърция отдавана иска да заобиколи Босфора, ние се дърпаме). С отказа си да развива остта север-юг, България дава ключовете на Белград.
Последно за това е писал директора на БДЖ преди 1944, но режима прекъсва плановете му. Оттогава насам в България няма последователна стратегическа визия. Можем да изгубим и 50 години да чакаме коридор 8, а от нас липсват само няколко километра. Той е по-важен за Скопие и те трябва да решат политически,заедно с Албания да го строят сериозно. Нашите приоритети са да използваме предимството, че с Румъния вече сме в ЕС и да измести центъра към себе си. По една или друга причина, засега оставихме Сърбия и продължаваме да се самоблокираме.
Абе, от Дупница ако свиеш към Кулата и от там за Игуменица - ето ти коридор 8. Почти същата дължина като до Драч през Македония. После, Бургас-Димитровград-Кърджали-Маказа-Игуменица - ето ти още един коридор 8, при това по-къс от албанския и еднакъв с истанбулския, който ни е конкуренция. Та вари го, печи го, ние можем да свържем черноморските с адриатическите пристанища по много начини и всеки да си минава откъдето му е удобно. А че нема много желаещи е друг въпрос. Така че, не сме опрели до "Коридор 8", а транспортните връзки с РС Македония и Албания са важни само за търговския и туристически обмен с тия две страни. Които бидейки извън ЕС и незначителни като икономики и население, общо взето не могат да са ни приоритет от транспортна гледна точка. Много по-важно е да си довършим АМ Черно Море, тунел под Шипка с магистрала Русе-Димитровград-Маказа, АМ Хемус, скоростна железница, свързваща големите ни градове и пр. и пр. Скопие и Тирана са много назад в приоритетите.
Транспортен и географски център на Балканите е София и ние требва да го развиваме като такъв, свързвайки го със скоростна железница с Истанбул, Букурещ, Белград, Атина и черноморските пристанища Варна и Бургас. И с нормална ЖП-линия до Скопие-Тирана-Драч, която е по-маловажна. По такъв начин през София правим връзка не само между Турция/Близкия Изток и Европа, но и между Западна/Централна/Северна/Източна Европа и гръцките пристанища (врата за всички стоки, идващи през Суецкия канал) през Белград и Букурещ. Тоест, заобикаля се и РС Македония, като ключът е отсечката София-Кулата, която следва да ни е топ-приоритет. Измествайки центъра към Букурещ, де факто правим два центъра - Букурещ и Белград, а София става периферия.
И като го построихме , вместо да прекараме магистрала София-Видин през Петрохан с тунел под прохода , ние се занимаваме с глупости. За северна България и София най-краткия път за Европа и особено за северна Европа не е през Калотина и враждебна Сърбия, а през Видин
Абсурдни глупости си надраскал. Т.нар. коридор през Видин е едно геополитическо недоносче, което удължава пътя по всички основни маршрути и беше измислено с единствена цел да заобикаля Югославия през войните и ембаргото. Той много отдавна е неактуален. А мостът требваше да е при Оряхово и по разчети този вариант беше най-перспективен, но заради българска глупост и некакво местно лоби се построи на майна си Райна във Видин. Дори с тунел под Петрохан, който е пълно безумие, разстоянието през Калотина пак е по-късо. И много ясно, че румънците никога нема да направят магистрала до Калафат, осъзнавайки, че с влизането на Сърбия в ЕС и въвеждането на пътни такси в Румъния, жив човек нема да минава от там.
'Транспортен и географски център на Балканите е София и ние требва да го развиваме като такъв, свързвайки го със скоростна железница с Истанбул, Букурещ, Белград, Атина и черноморските пристанища Варна и Бургас. И с нормална ЖП-линия до Скопие-Тирана-Драч, която е по-маловажна. По такъв начин през София правим връзка не само между Турция/Близкия Изток и Европа, но и между Западна/Централна/Северна/Източна Европа и гръцките пристанища (врата за всички стоки, идващи през Суецкия канал) през Белград и Букурещ. Тоест, заобикаля се и РС Македония, като ключът е отсечката София-Кулата, която следва да ни е топ-приоритет. Измествайки центъра към Букурещ, де факто правим два центъра - Букурещ и Белград, а София става периферия'
Проблемът е, че София е почти в Сърбия. Ако закараме трафика от Турция до София, той естествено ще продължи към Белград, което е против интереса на България.
А трафика от Турция е основния коз на България в тази игра. Гърция си има фериботи,както и отлично трасе през РСМ и Белград. У нас я интересува основно, ако се навием на Бургас - Александруполис, което турското лоби у нас блокира.
Трафикът от Грузия също може да ни заобиколи, например отивайки директно в Констанца. Единственият трафик, който няма как да го направи е сухопътния от Турция, който е и най-мащабен и който няма къде другаде да отиде (те избягват Гърция).
Така че за магистралите, този е основния поток за нас, останалите са разклонения (Грузия, Гърция, Скопие-Тирана). Правилно споменахме и Черно море, която може да бъде интересна в това отношение.
Не знам защо държите транзитен трафик да минава през столицата, когато тя и без него има проблеми с трафика и натоварването. Сърбия в ЕС няма да влезе поне 20 години, стратегически за нас е да продължат през Румъния.
Относно вискоскоростната жп мрежа, там вече София има по-голяма роля и отсечката Солун - София е важна в жп варианта си, при жп е логично да търсим оси през големите градове. Истанбул-Пловдив е почти завършена, Румъния строи до Трансилвания. Солун - София и София- Русе - Букурещ биха ни свързали с Европа най-бързо и най-сигурно (може в рамките на 10-15 години). Планове със Сърбия, РСМ и Албания са високо-рискови и не бива да са ни първи приоритет. Сантименталните връзки с РСМ са лесни, ако вече имаме София - Солун, едно разклонение до границата не е сложно.
За България е много по-важно икономически и културно дори да се приобщава с Будапеща или Виена, отколкото със Скопие и Тирана. Румъния има какво да спечели, ако ни даде този достъп.
Под транспортен център имах предвид цялостно за всички видове транспорт, и не случайно наблегнах за железопътния, който в бъдеще се очаква да измести автомобилния и въздушния за средни разстояния. Но за да е София център, това значи да наблегнем на ЖП-отсечките София-Кулата и София-Ниш за да изпреварим и изместим Скопие. Алтернативният ЖП-коридор през Видин и Румъния не ни касае, защото е неконкурентен, а през Букурещ е в съвсем друго направление, не и към Централна-Западна Европа. Така че, Румъния не може да ни даде никакъв достъп за там.
Колкото до магистралите, на нас принципно ни е все тая дали трафикът между Турция и Европа ще минава през Румъния или Сърбия. Ние така или иначе требва да имаме магистрали и към двете съседни страни, пък кой откъдето му е удобно да си минава. Който е за Южна Европа например, винаги ще избере Сърбия и Хърватия. В това отношение Сърбия е незаобиколима. Който е в посока Будапеща, хипотетично най-краткият маршрут ще е през бъдещия тунел под Шипка и мост на Оряхово. За нас е добре, ако този трафик не минава през АМ Тракия и София, които и без това са достатъчно претоварени. От такива съображения следва да се ръководим, а не с кой съсед колко сме воювали преди 100-200 години.
При високоскоростните жп линии, не се гледа само най-късата отсечка,с и градовете по осите, както и политическата обстановка.
Ако се инвестират милиарди в сръбска посока и тази страна, както е вероятно остане извън ЕС, ще има проверки на границата, които отнемат часове и обезсмислят спестеното време. България от 100 години не воюва, както и Румъния, но любимата ви Сърбия има открити конфликти и такива инвестиции там са високо рискови, защото могат лесно да станат заложник на конфликтите.
Гърция, България, Румъния и Хърватия можем и трябва да си правим цивилизовани пътища и жп магистрали. Сърбия, един ден, ако приеме реалността и границите си, е добре дошла. Но този ден нито е дошъл, нито се задава. Погледнете Босна и Черна гора.
Коридорите, които пресмятате игнорират политическата карта, а това винаги излиза скъпо с милиарди. Българските приоритети са през Румъния и избягване на рисковете в Сърбия до нормализиране на тази страна.
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
daskal1
Рейтинг: 3598 НеутралноЯвно тезата е да се погледне на тази балканска пътна мрежа като на стратегически елемент от отбранителната политика на НАТО. Идеята не е нова, така е поставено началото на строителството на федералните магистрали в САЩ при Айзенхауер като свързваши военни обекти в рамките на отбраната през годините на Судената Война.
Паметник на цар Симеон пред Парламента
Рейтинг: 224 ВеселоОт Варна до Драч за няколко часа! 21 век е
Аз ще поема отговорността, ако БСП падне под 4% бариера и не влезем в Народното събрание!Gretel
Рейтинг: 1377 Неутрално“ правителството на Кирил Петков иска да покаже промяна”
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)——
Не са и съмнявам, че им са щенка. Ама как беше там: едно е да искаш, друго е да можеш, …
Апропо, цялата сила на автора отишла в многообещаващото заглавие. Как беше там: едно е да искаш, …
cinik
Рейтинг: 2054 НеутралноКолкото повече патротарство, толкова повече цървуланство. Когато ЕС вземе нещата в свои ръце, ще прокара коридора за 10 години.
„Слушай ко ша ти кажа, уа! Човека сий направил частна митница на КПП-то, 10 години хероина за Ивропа й минавал приз ньего. И сига ко, ша са остави на някой си Киро да доди от Канада и да му я затвори? Как ша стани тази работа, то са иска мозък да помислиш малко! Нье само Киро ша падни, ами и кака ти Урсула ша падни, хъ-хъ-хъ! "Читател
Рейтинг: 1291 НеутралноДо коментар [#1] от "daskal1":
Така са правели и древните римляни, тоест нищо ново.
koko65bg
Рейтинг: 681 НеутралноМежду парите и геополитиката: защо три десетилетия Коридор №8 не свързва Балканите
Не ги свързва защото никой политик на Балканите не иска коридор а иска само да краде.
ztr38646693
Рейтинг: НеутралноЗащото е коридор само на хартия, сътворен от бюрократи, но без да е икономически обоснован. Нещо като коридора през Видин, който уж трябваше да заобикаля Югославия, и въпреки че отдавна е неактуален все още се говори за него от лица, които не знаят къде се намират във времето и пространството. Има си некакви мантри в обществено-медийното и полит. пространство, които си се повтарят без мисъл дали са адекватни. Та така и с прословутият Коридор 8.
cheaterboy
Рейтинг: 8 НеутралноНе ги свързва ,защото Балканите и манталитета да се краде е повече. 30 години се менкат и не могат да се наядат. Това е истината. Както и истината за България ,че не може 30 години да се дигне стандарта тъй като корупцията е 99%.
ztr38646693
Рейтинг: НеутралноОт Бургас до Благоевград ти е магистрала, после от Кочани до Щип скоростен път, а от Щип през Скопие, Косово та до албанските пристанища само магистрала. Тоест, липсват едни 50-60 км между Благоевград и Кочани, които не са магистрала или СП. Ами ето ти го коридора де факто, имаш го. Къде е трафикът? Ако това беше жизнеспособен коридор, щеше и сега да има трафик. Но е такъв само на хартия. Същото ще е и с ЖП-линията, която освен всичко ще е несъвместима с 21 век като скорост.
acarid
Рейтинг: 645 НеутралноБългария побърза да построи Коридор 8 в участъка София-Сл. Бряг.
След това модерен стана коридор Източен Ориент -Средиземноморие и всички усилия се насочиха към участъка София-Халкидики. Между временно държавата реши да ги свързва коридорите през Южната дъга на СОП, напролет чакаме багерите по Бъкстон-Люлин.
—-
Коридор 8 да се реализира като ЖП, не си представям автомобилен трафик от Бургас до някъде в Албания. На всичкото отгоре гърците отдавна пуснаха Игнатия Одос, моретата са свързани.
aa1830
Рейтинг: 264 НеутралноЗащото за някои народи Тито е божество, а велика Югославия още съществува.
ztr38646693
Рейтинг: НеутралноИ после, какъв трафик през България, като Западът е обявил война едва ли не или разпалил такава във всички региони около нас - Черно море, Близкия Изток, Централна Азия и т.н. За да има товари през черноморските пристанища, най-малкото стоките ти не требва да са под руско ембарго, като най-близката голема държава.
България ще може да се възползва от географското си положение, едва когато Западът престане да си вре носа навсекъде.
koko65bg
Рейтинг: 681 НеутралноДо коментар [#9] от "ztr38646693":
Къде между Бургас и Благоевград видяхте магистрала?
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
kvasimodo
Рейтинг: 1214 НеутралноОсновната причина се нарича Титова Югославия, която е в главите на северомакедонските политици. Накратка тя е - съюз между Сърбия Гърция и С.Македония насочен срещу Албания и България.
"Което беше порок стана обичай" - СенекаConsumer
Рейтинг: 2475 ЛюбопитноАбсолютно безумна идея, особено като видях проектовръзката между двете никакви пристанища на Варна и Бургас, този коридор и след 100 години пак няма да го бъде.
Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you wantИ все пак има магистрална връзка Истанбул-Алексадруполис-Солун-Игуменица, която тотално го обезмисля.
БМЗ
Рейтинг: 1247 ЛюбопитноИ какви стоки ще пренасяме между двете морета, които да не могат да бъдат пренесени с един обикновен кораб през Босфора?
Икономиката икономична, светът светски, апокалипсисът апокалиптиченenter_k
Рейтинг: 131 ВеселоДо коментар [#7] от "ztr38646693":
Ти сега ще видиш българо-македонския бизнес клуб, като го построи
Oggie Petkov
Рейтинг: 492 НеутралноНикъде не прочетох и намек за икономическа обосновка на това, което уж ще се строи. Къде са товарите, които уж ще потекат? Този коридор е от никъде за никъде. Основните коридори Изток-Запад заа стоките от Китай вече са изградени през Русия и Турция. Хвърлени пари на вятъра. Добре е някога да стане, но далеч не ни е приоритет. Приоритетът ни трябва да е магистрала Хемус, която "новите променисти" захвърлиха на боклука. Друг приоритет трябва да са проходите през Стара планина и най-вече т.н. магистрала "Черно море".
Корки
Рейтинг: 2805 НеутралноГърция е против коридор Но.8 и ЕС не го торелира. Така балканите са разделени и бедни.
Червена линия, червен картонNikolay
Рейтинг: 367 НеутралноСъбудете се! Погледнете картата на Източна Европа и нейната свързаност. Черното петно на нея е България. Изгубих е шанса да прехвърлим трафика от Западна Европа през Сърбия към Румъния и България, въпреки войната в Косово. Сърбите си построиха магистралата до Калотина без да са в ЕС, а "европейските" България и Румъния мотаха с години втория мост на Дунав, който така и не бе свързан с високоскоростна пътна мрежа от двете страни на границата. България дори още няма връзка със Сърбия по този повод!
Коридор 8 гърците го обезсмислиха с магистралата през Западна Тракия до Игуменица! Няма да има коридор 8,защото вече има паралелно трасе!
България няма завършена високоскоростна връзка с нито един свой съсед освен с Турция!
Събудете се и се осъзнайте накъде сме се засилили.
evtimvz
Рейтинг: 1196 НеутралноСеверняците използват този коридор за шантаж. На тях той не е от жизнена важност. Те си имат магистралата до Албания, път до Европа през Сърбия и до Егейско море през Гърция. До Турция им е по-удобно през Гърция. С Русия не търгуват. На нас ни трябва, но няма да си свалим гащите или поне на мен така ми се иска. Затова бързо трябва да си изградим магистралата до Гърция - поне две, магистралите до Сърбия и до Румъния. Поне още два моста през Дунава и два тунела през Стара планина. Ще видите как северняците ще клекнат след десетина години.
plynii
Рейтинг: 1161 НеутралноНе парите са основният проблем, а геополитиката.
samoedin
Рейтинг: 4027 Любопитно"Търсят се още средства за изключително сложните участъци в третия лот, между Крива паланка и Деве баир (при границата с България; от другата страна е Гюешево) - 400 млн. евро според министъра, като там трябва да има 50 моста и 24 тунела. Трасето до Крива паланка трябва да започне през пролетта, това до Деве баир - догодина. Паралелно Бочварски обяви, че за експресния път Куманово - Деве баир, по сходно трасе, са предвидени 90 млн. евро."
Ето го проблемът на коридор номер 8 ! Тия близо 50 моста и поне 24 тунела ! Те няма да се построят ни за година, нито дори за 10 години ! При това СМ няма и европейско финансиране и смяната на властта там, а и у нас, е през няколко години ! Как да се построи трасе, дори само от македонска страна, което изиска технологично 7 - 8 години непрекъснати денонощни усилия по изграждането му ? За Албания и не коментирам случая ! У нас също има работа за вършене :
Проблем е пътят от София до Северна Македония - при ГКПП Гюешево през Кюстендил и Дупница. С него трябва да е свързан скоростният път "Рила" (връзката между "Тракия", "Хемус" и "Струма"). Регионалният министър Гроздан Караджов каза през януари, че пътят от Дупница до Гюешево трябва да е скоростен, но по старите планове "нищо не е направено".
По жп трасето е нужна работа не само от македонската страна на границата: връзки като тази между Радомир и македонската граница, в труден планински участък с редица тунели (най-дългият 15 км) и защитени зони, ще отнемат време.
.......................................................................................................
dorn
Рейтинг: 1398 НеутралноТака е, но ние винаги искаме ( впрочем не ние, а тия който лаят от телевизора) всяко нещо което правим в България ( реформи, проекти и др.) да бъдело съобразено с нашите особенности. Резултата пълен упадък. Не така са правели нашите деди след 1878 г. Взимали са добрите примери от Европа без да внедряват чобанската специфика. Резултат -българския лев се приемал навсякъде в света без никакъв проблем.
Вашият профил
Рейтинг: 2897 Неутралнопо същата причина, поради която не е направена връзка на България със съседните страни и по врме на савецката власт
☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠Batezuzi
Рейтинг: 1495 НеутралноС някой да даде пари наготово не става. Първо трябва България, Македония и Албания да приемат закони, които да не спъват строежа и предварително да уредят как се определя размерът на обезщетения за земите и т.н, а не да се влачат дела с години. После трябва да се обследват оптималните маршрути откъм сложност на изпълнение за пътя и за влака. Правим си/променяме цялостния проект. Все ми се струва, че поне за изкупуването на земята всяка държава би следвало да може да събере пари. За строежа може би е редно да си вземем общ заем, да си го плащаме заедно и да си събираме таксите за ползване на пътя и влака заедно. Пък ако три държави не могат да се разберат от къде е най-евтино да доставяме материали и вземем да броим къде колко км сме изградили значи не заслужаваме да го имаме този коридор.
sten_p
Рейтинг: 596 НеутралноВ статията не се споменава, че има три страни които са много против този коридор и имат много лостове да възпрепятстват проекта. На първо място е Турция, защото отклонява транспорта от Босфора, както и от бъдещия им канал покрай него. Втората държава е Гърция, защото на практика я заобикалят, а и имат желание да строят канал от Солун до Дунав в бъдеще. Третата е Сърбия, която си защитава техния коридор.
dorn
Рейтинг: 1398 НеутралноДо коментар [#28] от "sten_p":
Мисля че си посочил основната пречка. Скрития съботаж, основно от Гърция. Другите нямат чак такива лостове за влияние в ЕС, но пък те имат огромно влияние в Р.Македония.
Judjuk
Рейтинг: 2317 НеутралноСтига с този коридор-8 ?
JudjukПостоянно пиша, че държава, която не строи, клеясва, мухлясва, плесенясва и изгнива. Но си имаме достатъчно задачи. Първо Хемус и Струма. После тунелите през Балкана, мост на Дунав, скоростните шосета......
Коридор 8 е бял кахър. Той ако беше толкоз нужен, щяха да го правят. Бил най-краткия път между Адриатическо и Черно море? Най-краткият път е през Босфора.
Мога да кажа, че този коридор няма да стане още 100 години, а който е минавал по маршрута, знае защо. То по това трасе нормален път няма. Нито в България, нито в Македония, още по-малко в Албания. И пресича десетина яки планини.
А и трафик почти няма. За магистрала са нужни 30000 коли/днн, иначе ще е на загуба.
Ако си струва да помечтаем, то е за коридор между Черно и Каспийско море, важна чост от "Пътя на коприната".
Но ако и сегашните "строители" се окажат въздух под налягане като Боко, тури му пепел!
wre501051215
Рейтинг: 2963 НеутралноДо коментар [#4] от "cinik":
Най-големите националисти,че и ксенофоби са Япония и Китай.Цървуланинот всякъде!
БМЗ
Рейтинг: 1247 НеутралноДо коментар [#29] от "dorn":
Икономиката икономична, светът светски, апокалипсисът апокалиптиченДреме и на Гърция. Пак питам, какви стоки или хора ще ще превозват между Черно и Адриатическо море? Струва ли си за 5 човека да се трошат толкова пари?
Седнали някакви геополитикани да мислят как да свържат Черно с Адриатическо море. Ама за какво ви е тоя път бе, никой няма да го ползва? Ами така, да има.
wre501051215
Рейтинг: 2963 НеутралноДо коментар [#20] от "Корки":
Против Коридор Н8 е Сърбия,Гърция и Турция.СМакедония -също.
wre501051215
Рейтинг: 2963 НеутралноДо коментар [#21] от "Nikolay":
Магистралите са лоши!Такава е дъвката на Народната Власть
wre501051215
Рейтинг: 2963 НеутралноДо коментар [#22] от "evtimvz":
Ммм,в Креснеското Дефиле няма да има магистрала.Поне 10 години още.
wre501051215
Рейтинг: 2963 НеутралноДо коментар [#24] от "samoedin":
В Македония НИКОЙ няма да се свърже с България.Просто,защото Берлинската Стена там не е паднала.Това,което сте напосали са сааамо оправдания защо не става!
.
Рейтинг: 1863 НеутралноКоридор номер 8 е нужен на България но изграден с европейски пари. Сега до Кюстендил влака се крета 3 часа, трасето от Александър Димитров до Кюстендил и от там до границата с С.Македония изобщо не става, трябва по нов маршрут. А това са огромни пари. Също и пътя.
jazzdevil
Рейтинг: 1800 НеутралноТози коридор освен военно няма почти никакво друго значение.
tacheaux
Рейтинг: 4373 НеутралноТя вече го торпелира с изграждане на магистралата през северна Гърция от турската граница до Игуменица на Адриатическо моле. Турските тирове , пътуващи да Италия и южна Европа вече пътуват по тази магистрала и минават през Гърция , а не през България. За южна България , който пътува за южна и средна Италия е много по-изгодно да пътува по тази матистрала и да минава през Игуменица. Не само пътуващи за Италия , но и за южна Европа , защото като се стъпи на италианските магистрали , вече си в Европа.
Корки
Рейтинг: 2805 НеутралноИма значение за заобикаляне на проливите за товари в черноморските държави и като продължение на пътя на коприната. Червена линия, червен картон
tacheaux
Рейтинг: 4373 НеутралноДо коментар [#21] от "Nikolay":
"европейските" България и Румъния мотаха с години втория мост на Дунав, който така и не бе свързан с високоскоростна пътна мрежа от двете страни на границата. "
И като го построихме , вместо да прекараме магистрала София-Видин през Петрохан с тунел под прохода , ние се занимаваме с глупости. За северна България и София най-краткия път за Европа и особено за северна Европа не е през Калотина и враждебна Сърбия, а през Видин. Трябваше да се водят преговори с Румъния за свързването на този мост с магистрала от румънска страна. Но кой да я върши тази работа след като 12 години България се управляваше от сърбомана Борисов.
petrov_p
Рейтинг: 8 РазстроеноПътят Дупница - Гюешево няма нищо общо с коридора. Пътят е Радомир - Кюстендил - Гюешево. Тези министри Караджов, Събев са леко некомпетентни по въпроса. По пътя Дупница - Кюстендил отчуждаването ще е кошмар, а другия минава през планина и повечето от земята е гора , а и населените места са по-малко, лесно заобиколими и земята е много по-окрупнена и най-важното ще спестява километри на преминаващите впоследствие.
jazzdevil
Рейтинг: 1800 НеутралноЕдно такова разтоварване, качване на влак или камион и после отново натоварване на кораб вече оскъпи транспорта няколко пъти. При положение, че Босфора е отворен трафика по тоя коридор ще е почти никакъв.
Кум Лисан
Рейтинг: 536 НеутралноТакива коридори са добре за бизнеса и създават работни места по пътя си. Имаше филм за коридор номер 8 преди години, как не е стигнал до никъде. Като даваха за Македония, един местен зам. министър ги събрал в читалището на едно село хората. Обясненията му бяха нещо от рода, тука тунел, тука мост, тука пак тунел, айде честита ви магистрала. А то едни чукари, в селата останали хора над 70 години.
Дневник, оправете проблема с кукитата в сайта, защото постоянно съм разлогнат. Този проблем е от години и никой не му обръча внимание. Ако съм разлогнат и се рефрешна съм логнат и обратно.jazzdevil
Рейтинг: 1800 НеутралноДо коментар [#41] от "tacheaux":
Магистрала от румънска страна от Калафат до Лугош/Тимишоара ще има вероятно някъде около 2130г - тоя път на тях им е приоритет колкото на нас шосето Харманли-Елхово.
Виктор
Рейтинг: 8 НеутралноКакви глупави коментари има. Тито и Македония са виновни за всичко, дори за Коридор 8.
- Покоiниiо А.А. Ростковцки не iеднаш кажуаше: « бугарите мисл’ат, оти само они имаат ум на светов, а сите друзи сет будали. Кого мисл’ат они да излажат со статиiите во « Право » и друзите ноини, оти македонците сакаат Македонија за македонците? Знеме ниiе многу арну, шчо сакаат они » (За македонцките работи, К. Петков Мисирковъ, 1903 г.)Та кой не иска магистрала в държавата си???
Не мога да повярвам колко идиоти има в България. Не е възможно
observador
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#45] от "jazzdevil":
"Магистрала от румънска страна от Калафат до Лугош/Тимишоара ще има вероятно някъде около 2130г - тоя път на тях им е приоритет колкото на нас шосето Харманли-Елхово."
Но имаме шанса столицата на Румъния да е недалеч от границата ни. Основния трафик към Европа през България е от Турция, от София е вторичен. Румъния може да е по-сговорчива, ако такъв коридор минава през Букурещ. Особено за високоскоростна жп връзка, те вече имат такива планове. И ние трябва да се свържем оттам, става дума за няколко километра до Дунав.
По-нататък, един ден, ще направят и връзки до Калафат , а за нас София- Видин - Виена е оптимално, но не можем да чакаме този ден без да правим нищо.
За България, реалистичен приоритет за 10-15 години може да са високоскоростни жп мрежи Солун - София - Русе и връзка оттам към Южна България и Турция. И така можем да изтеглим всичко през Букурещ, съобразено с приоритетите на Румъния и междувременно да завършим собствените си липсващи отсечки. Когато Румъния е готова, свързваме този коридор с Видин и отпушваме Солун- София- Виена.
Днешните румънски приоритети не е задължително да са и утрешните. Тези неща се променят. Но ако игнориране днешните им приоритети, известно време ще останем черна дупка на картата.
observador
Рейтинг: 221 НеутралноКоридор номер 8 не съм го виждал начертан в никое от последните издания на приоритетни оси за ЕС, което означава, че едва ли ще го видим.
Коридор номер 8 е прах в очите на България, докато съседите си построиха хубави пътища и връзки. Дори с много усилия след 15 години да стига до Скопие, това е един малък град и пазар. До Дуръс ще стигне след 20-30 години... И какво като стигне. Ако някой иска да превозва с ферибот до Италия, дали ще избере гръцките връзки или българо-албански.
Харесвам Грузия, с която имаме чудесни връзки от средновековието и с която споделяме често обща съдба. Смятам, че трябва да ги подкрепяме много повече за ЕС и да правим повече търговия. Отскоро има ферибот Бургас- Батуми, което е чудесно.
Но от Грузия за Албания няма да дойдат товари, които да избият такава мега инвестиция. Ако Русия и Турция допуснат да бъдат заобиколени от такава въображаема магистрала, вероятно повечето участници, ще бъдат своевременно окупирани, каквато е традицията в кааказкия район.
По отношение на жп връзки, Грузия е вече много добре. От Батуми до Баку и сега си има добра връзка. Какво ни пречи след ферибота Батуми- Бургас да присъединим този трафик към турския в посока Европа, вместо да си блъснем парите в път за никъде.
Коридор номер 8 е регионален и емоционален и трябва да се построи, по най- лесното трасе, съобразно съществуващата мрежа. Основната работа е в РСМ. Ако те са сериозни един ден, ние можем да се активираме когато правят последния им лот, така или иначе от наша страна остава малко.
Но това е довеждащ път, а не международен коридор. И от наша страна, този довеждащ път е на 80-90% готов в един приемлив вариант, съобразно с трафика по него.
cinik
Рейтинг: 2054 НеутралноДа не би да си мечтаеш за атомна бомба върху главата? „Слушай ко ша ти кажа, уа! Човека сий направил частна митница на КПП-то, 10 години хероина за Ивропа й минавал приз ньего. И сига ко, ша са остави на някой си Киро да доди от Канада и да му я затвори? Как ша стани тази работа, то са иска мозък да помислиш малко! Нье само Киро ша падни, ами и кака ти Урсула ша падни, хъ-хъ-хъ! "
wre501051215
Рейтинг: 2963 НеутралноДо коментар [#41] от "tacheaux":
Румъня няма интерес от магистрала от Калафат.Не е до Борисов.Да не мислите,че Кире сега ще ги убеди?!Румъния има интерес да развива инфрастрултурата си в Източна Румъния.Това няба нищо общо с борисов.Негов голям успех е поне моста над Дунав при Видин.
wre501051215
Рейтинг: 2963 НеутралноДо коментар [#46] от "Виктор":
В Сереномакия Тито е виновен за почти всичко.Все още в 2022 г.имате улици с името му.Все още си гледсте някакви мили кадри от времето на Югославия и си ги шервате във Фейсбук.Все на сръбски език,разбира се.
wre501051215
Рейтинг: 2963 НеутралноДо коментар [#49] от "cinik":
Не,казвсм,че едни от най-ксенофобските държави са лидери в света и са доооста далеч от понятието "цървулани" .Нацистка Германия също е пример.Джендъризма,ЛГБТЮДКФЙФ,и малцинствените прсва нямат връзка със стандарта на живот!То,Бангладеш и Индия щяха да са топ.
Николов
Рейтинг: 831 НеутралноИ други са го писали - този коридор го няма защото няма сериозна икон. обосновка
Черно Море е вътрешно море. Кой знае какъв трафик от Грузия за СМ или Албания няма. Ето затова и не са на зор да го строят този коридор
За СМ по обективни причини по-важна е оста север-юг. На юг е най-близкото пристанище, на север - най-пряката връзка с Зап.Европа
Това е. Няма никаква зла умисъл в случая (не че в Скопие всичко е наред в това отношение)
Жп линията има основна сантиментално значение за БГ. От магистрала би имало повече полза - а и магистрала би излязла поне 3-4 пъти по-евтино
dorn
Рейтинг: 1398 НеутралноТи сериозно ли вярваш в това което си написал. И за да те светна (нямам време за подробности). Основната заслуга за тоя мост е на Иван Костов и Бодо Хомбах. Борисов довърши през 2013 г. това което НДСВ, БСП и ДПС мотаха два пълни мандата.
dorn
Рейтинг: 1398 НеутралноДо коментар [#51] от "wre501051215":
Грешка в пост 54 -това не беше за Вас
dorn
Рейтинг: 1398 НеутралноЕто това е точното цитиране :
Ти сериозно ли вярваш в това което си написал. И за да те светна (нямам време за подробности). Основната заслуга за тоя мост е на Иван Костов и Бодо Хомбах. Борисов довърши през 2013 г. това което НДСВ, БСП и ДПС мотаха два пълни мандата.
samoedin
Рейтинг: 4027 НеутралноДо коментар [#48] от "observador":
"По отношение на жп връзки, Грузия е вече много добре. От Батуми до Баку и сега си има добра връзка. Какво ни пречи след ферибота Батуми- Бургас да присъединим този трафик към турския в посока Европа, вместо да си блъснем парите в път за никъде."
Пречи ни това, че Турция става все по - натоварена дестинация, с мегаломански претенции и оскъпяване на транспорта през нейна територия ! Този коридор има бъдеще, ако бъде построен и когато бъде построен ! Геополитическата тежест на страната ни ще нарастне, въпреки че засега не се вижда голяма нужда от неговото изграждане ! След 20 години Западните Балкани ще са с доста по - голяма стратегическа тежест за ЕС, отколкото имат в момента.......
Judjuk
Рейтинг: 2317 Неутрално"Пътят Дупница - Гюешево няма нищо общо с коридора. Пътят е Радомир - Кюстендил - Гюешево. Тези министри Караджов, Събев са леко некомпетентни по въпроса."
JudjukДо коментар [#42] от "petrov_p":
Те имат предвид скоростен път по маршрут Гюешево- Дупница-Самоков-Костенец-АМ Тракия. Съкращават се стотина километра. Ще минава по Кадин мост- страхотна романтика! Не съм сигурен, че се майтапя.
observador
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#57] от "samoedin":
"Геополитическата тежест на страната ни ще нарастне, въпреки че засега не се вижда голяма нужда от неговото изграждане ! След 20 години Западните Балкани ще са с доста по - голяма стратегическа тежест за ЕС, отколкото имат в момента......."
Желая всичко най-добро на Западние Балкани, но приоритет на българската държава трябва да бъде стратегическия интерес на България, а не техния.
Грополитиката в транспорта на Балканите винаги е кой да бъде център и кой периферия. В момента центъра е Сърбия и целия трафик минава оттам. Ако ние приоретизираме К8 и инвестираме в тази посока, изместване центъра завинаги в Западните Балкани.
Ако вместо това работим с Румъния за център около Букурещ, то тогава България се превръща не в периферия, а в център на трафик - с разклонения от Турция, Грузия, Скопие, дори Александруполис (Гърция отдавана иска да заобиколи Босфора, ние се дърпаме).
С отказа си да развива остта север-юг, България дава ключовете на Белград.
Последно за това е писал директора на БДЖ преди 1944, но режима прекъсва плановете му. Оттогава насам в България няма последователна стратегическа визия. Можем да изгубим и 50 години да чакаме коридор 8, а от нас липсват само няколко километра. Той е по-важен за Скопие и те трябва да решат политически,заедно с Албания да го строят сериозно. Нашите приоритети са да използваме предимството, че с Румъния вече сме в ЕС и да измести центъра към себе си. По една или друга причина, засега оставихме Сърбия и продължаваме да се самоблокираме.
nyn48646694
Рейтинг: 8 НеутралноАбе, от Дупница ако свиеш към Кулата и от там за Игуменица - ето ти коридор 8. Почти същата дължина като до Драч през Македония.
После, Бургас-Димитровград-Кърджали-Маказа-Игуменица - ето ти още един коридор 8, при това по-къс от албанския и еднакъв с истанбулския, който ни е конкуренция.
Та вари го, печи го, ние можем да свържем черноморските с адриатическите пристанища по много начини и всеки да си минава откъдето му е удобно. А че нема много желаещи е друг въпрос. Така че, не сме опрели до "Коридор 8", а транспортните връзки с РС Македония и Албания са важни само за търговския и туристически обмен с тия две страни. Които бидейки извън ЕС и незначителни като икономики и население, общо взето не могат да са ни приоритет от транспортна гледна точка. Много по-важно е да си довършим АМ Черно Море, тунел под Шипка с магистрала Русе-Димитровград-Маказа, АМ Хемус, скоростна железница, свързваща големите ни градове и пр. и пр. Скопие и Тирана са много назад в приоритетите.
nyn48646694
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#59] от "observador":
Транспортен и географски център на Балканите е София и ние требва да го развиваме като такъв, свързвайки го със скоростна железница с Истанбул, Букурещ, Белград, Атина и черноморските пристанища Варна и Бургас. И с нормална ЖП-линия до Скопие-Тирана-Драч, която е по-маловажна.
По такъв начин през София правим връзка не само между Турция/Близкия Изток и Европа, но и между Западна/Централна/Северна/Източна Европа и гръцките пристанища (врата за всички стоки, идващи през Суецкия канал) през Белград и Букурещ. Тоест, заобикаля се и РС Македония, като ключът е отсечката София-Кулата, която следва да ни е топ-приоритет.
Измествайки центъра към Букурещ, де факто правим два центъра - Букурещ и Белград, а София става периферия.
nyn48646694
Рейтинг: 8 НеутралноАбсурдни глупости си надраскал. Т.нар. коридор през Видин е едно геополитическо недоносче, което удължава пътя по всички основни маршрути и беше измислено с единствена цел да заобикаля Югославия през войните и ембаргото. Той много отдавна е неактуален. А мостът требваше да е при Оряхово и по разчети този вариант беше най-перспективен, но заради българска глупост и некакво местно лоби се построи на майна си Райна във Видин.
Дори с тунел под Петрохан, който е пълно безумие, разстоянието през Калотина пак е по-късо. И много ясно, че румънците никога нема да направят магистрала до Калафат, осъзнавайки, че с влизането на Сърбия в ЕС и въвеждането на пътни такси в Румъния, жив човек нема да минава от там.
observador
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#61] от "nyn48646694":
'Транспортен и географски център на Балканите е София и ние требва да го развиваме като такъв, свързвайки го със скоростна железница с Истанбул, Букурещ, Белград, Атина и черноморските пристанища Варна и Бургас. И с нормална ЖП-линия до Скопие-Тирана-Драч, която е по-маловажна.
По такъв начин през София правим връзка не само между Турция/Близкия Изток и Европа, но и между Западна/Централна/Северна/Източна Европа и гръцките пристанища (врата за всички стоки, идващи през Суецкия канал) през Белград и Букурещ. Тоест, заобикаля се и РС Македония, като ключът е отсечката София-Кулата, която следва да ни е топ-приоритет.
Измествайки центъра към Букурещ, де факто правим два центъра - Букурещ и Белград, а София става периферия'
Проблемът е, че София е почти в Сърбия. Ако закараме трафика от Турция до София, той естествено ще продължи към Белград, което е против интереса на България.
А трафика от Турция е основния коз на България в тази игра. Гърция си има фериботи,както и отлично трасе през РСМ и Белград. У нас я интересува основно, ако се навием на Бургас - Александруполис, което турското лоби у нас блокира.
Трафикът от Грузия също може да ни заобиколи, например отивайки директно в Констанца. Единственият трафик, който няма как да го направи е сухопътния от Турция, който е и най-мащабен и който няма къде другаде да отиде (те избягват Гърция).
Така че за магистралите, този е основния поток за нас, останалите са разклонения (Грузия, Гърция, Скопие-Тирана). Правилно споменахме и Черно море, която може да бъде интересна в това отношение.
Не знам защо държите транзитен трафик да минава през столицата, когато тя и без него има проблеми с трафика и натоварването. Сърбия в ЕС няма да влезе поне 20 години, стратегически за нас е да продължат през Румъния.
Относно вискоскоростната жп мрежа, там вече София има по-голяма роля и отсечката Солун - София е важна в жп варианта си, при жп е логично да търсим оси през големите градове. Истанбул-Пловдив е почти завършена, Румъния строи до Трансилвания. Солун - София и София- Русе - Букурещ биха ни свързали с Европа най-бързо и най-сигурно (може в рамките на 10-15 години). Планове със Сърбия, РСМ и Албания са високо-рискови и не бива да са ни първи приоритет. Сантименталните връзки с РСМ са лесни, ако вече имаме София - Солун, едно разклонение до границата не е сложно.
За България е много по-важно икономически и културно дори да се приобщава с Будапеща или Виена, отколкото със Скопие и Тирана. Румъния има какво да спечели, ако ни даде този достъп.
nyn48646694
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#63] от "observador":
Под транспортен център имах предвид цялостно за всички видове транспорт, и не случайно наблегнах за железопътния, който в бъдеще се очаква да измести автомобилния и въздушния за средни разстояния. Но за да е София център, това значи да наблегнем на ЖП-отсечките София-Кулата и София-Ниш за да изпреварим и изместим Скопие. Алтернативният ЖП-коридор през Видин и Румъния не ни касае, защото е неконкурентен, а през Букурещ е в съвсем друго направление, не и към Централна-Западна Европа. Така че, Румъния не може да ни даде никакъв достъп за там.
Колкото до магистралите, на нас принципно ни е все тая дали трафикът между Турция и Европа ще минава през Румъния или Сърбия. Ние така или иначе требва да имаме магистрали и към двете съседни страни, пък кой откъдето му е удобно да си минава. Който е за Южна Европа например, винаги ще избере Сърбия и Хърватия. В това отношение Сърбия е незаобиколима.
Който е в посока Будапеща, хипотетично най-краткият маршрут ще е през бъдещия тунел под Шипка и мост на Оряхово. За нас е добре, ако този трафик не минава през АМ Тракия и София, които и без това са достатъчно претоварени. От такива съображения следва да се ръководим, а не с кой съсед колко сме воювали преди 100-200 години.
observador
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#64] от "nyn48646694":
При високоскоростните жп линии, не се гледа само най-късата отсечка,с и градовете по осите, както и политическата обстановка.
Ако се инвестират милиарди в сръбска посока и тази страна, както е вероятно остане извън ЕС, ще има проверки на границата, които отнемат часове и обезсмислят спестеното време. България от 100 години не воюва, както и Румъния, но любимата ви Сърбия има открити конфликти и такива инвестиции там са високо рискови, защото могат лесно да станат заложник на конфликтите.
Гърция, България, Румъния и Хърватия можем и трябва да си правим цивилизовани пътища и жп магистрали. Сърбия, един ден, ако приеме реалността и границите си, е добре дошла. Но този ден нито е дошъл, нито се задава. Погледнете Босна и Черна гора.
Коридорите, които пресмятате игнорират политическата карта, а това винаги излиза скъпо с милиарди. Българските приоритети са през Румъния и избягване на рисковете в Сърбия до нормализиране на тази страна.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.