Нов референдум за независима Шотландия може да има през октомври 2023 г.

Никола Стърджън

© Reuters

Никола Стърджън



Първият министър на Шотландия Никола Стърджън обяви във вторник планове за втори референдум за независимостта от Великобритания. Той трябва да се проведе през октомври следващата година, като тя обеща да предприеме правни действия, за да осигури гласуването, ако британското правителство се опита да го блокира.


Стърджън каза, че шотландското правителство, което се ръководи от нейната бореща се за независимост Шотландска народна партия (SNP), ще публикува по-късно законопроект за референдум на 19 октомври 2023 г., очертаващ планове за гласуването за отделяне.


Тя също така каза, че ще пише до британския премиер Борис Джонсън за разрешение за провеждане на консултативен референдум (плебисцит), но вече е задействала процедура за получаване на законно разрешение за него, ако той блокира плановете.




"Това, което не съм готова да направя, това, което никога няма да направя, е да позволя на шотландската демокрация да бъде пленник на Борис Джонсън или който и да е премиер", каза Стърджън пред депутатите в шотландския парламент.


Стърджън ясно обясни, че резултатът от референдума няма да има автоматично действие и че ако на него вотът е за отделяне, ще са нужни законодателни стъпки от парламентите на Шотландия и Великобритания.


Гласоподавателите в Шотландия, която има население около 5.5 милиона души, отхвърлиха независимостта през 2014 г. Но полуавтономното правителство на Шотландия казва, че напускането на Великобритания от ЕС, което беше решено през лятото на 2016 г. против вота на мнозинството от шотландците, означава, че въпросът трябва да бъде поставен на второ гласуване .

Джонсън и неговата управляваща Консервативна партия, която е в опозиция в Шотландия, категорично се противопоставят на референдума, заявявайки, че въпросът е решен през 2014 г., когато шотландците гласуваха против независимостта с 55% на 45%.


Преди това той отказа да издаде т.нар. заповед "Раздел 30", която дава право на шотландския парламент да проведе референдум.


Стърджън каза, че законността на референдум без такова разпореждане от правителството на Обединеното кралство е спорна и затова тя вече е помолила главния шотландски юрист да отнесе въпроса до Върховния съд на Обединеното кралство. По-рано тя цитира случая с Каталуня, която неуспешно опита да обяви независимост от Испания през 2017 г. след референдум, признат за незаконен от съдиите.


Ако съдът установи, че шотландският парламент не може да проведе референдум за независимост без съгласието на премиера, Стърджън каза, че SNP вместо това ще се състезава на следващите избори в Обединеното кралство през 2024 г. с платформа дали Шотландия трябва да бъде независима.


SNP и шотландските зелени, които също подкрепят отцепването, спечелиха повече от половината от 129-те места в парламента и се съгласиха на споразумение за поделяне на властта. Те имат ясно мнозинство в подкрепа на независимостта, за да гарантират, че всеки законопроект за референдум ще бъде приет.

Ако шотландците гласуват за напускане, това ще бъде най-големият шок за Обединеното кралство след независимостта на Ирландия преди век - точно докато страната се бори с последиците от COVID пандемията, кризата с разходите за живот и спираловидната инфлация и въздействието на Брекзит.


Народите на Обединеното кралство споделят един и същ монарх от 1603 г., когато крал Джеймс VI Шотландски става Джеймс I на Англия. През 1707 г. официален съюз създава Кралство Великобритания. Днес Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия свързва Англия, Шотландия, Уелс и Северна Ирландия в икономика от 3 трилиона долара годишно.

Какво е Раздел 30


Съгласно Закона за Шотландия от 1998 г. - който създаде шотландския парламент и делегира някои правомощия от централния парламент в Уестминстър - всички въпроси, свързани със "Съюза на кралствата Шотландия и Англия", са запазени за британския парламент в Лондон.

  • Уестминстър може да предостави на шотландското правителство правомощието да проведе референдум, като използва така наречената заповед Раздел 30.
  • Тази процедура беше използвана, за да позволи провеждането на плебисцит през 2014 г.
  • Правителството на Джонсън казва, че това му дава правомощия за това дали Шотландия ще може да проведе - или не - референдум.


Ще бъде ли дадено разрешение?


През януари 2020 г. Джонсън отказа разрешение на Стърджън за провеждане на нов референдум, заявявайки, че гласуването през 2014 г. е било събитие "веднъж на поколение" и оттогава той многократно го е отхвърлял.


Ако отново каже "Не", Стърджън каза, че вече са в ход планове, за да се гарантира, че шотландският парламент може да продължи законно с гласуването. Тя каза, че висшият юрист на Шотландия се е съгласил да се обърне към Върховния съд на Обединеното кралство във вторник, за да може да реши дали референдумът може да бъде законно проведен.


Съдия Дейвид Хоуп, бивш заместник-председател на Върховния съд, каза пред "Ройтерс", че Законът за Шотландия ще бъде основно ограничение за шотландското правителство. "Те са в капан в рамките на устав, който е много внимателно изготвен", каза той пред "Ройтерс".


Други смятат, че не е толкова ясно. "Има уважавани аргументи, за да се каже, че законопроектът за референдум би бил в рамките на делегираната компетентност", каза професор Айлийн Макхарг, експерт по конституционно право в университета "Дърам".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK