ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

• БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Да те порази космически боклук: рискът може и да се увеличи

© NASA

Шансът някой да бъде убит от космически боклук, падащ от небето, може да изглежда абсурдно малък. В края на краищата никой още не е загинал от подобен инцидент, въпреки че има случаи на наранявания и щети на имущество. Но като се има предвид, че изстрелваме все по-голям брой сателити, ракети и сонди в космоса, трябва ли да започнем да приемаме риска по-сериозно?

Ново проучване, публикувано в Nature Astronomy, оценява вероятността от произшествия от падащи ракетни части през следващите десет години.

Всяка минута, всеки ден върху нас се изсипват отломки от космоса - опасност, за която почти не подозираме. Микроскопичните частици от астероиди и комети се спускат през атмосферата, за да се утаят незабелязано на повърхността на Земята - а това добавя до около 40 хил. тона прах всяка година.

Въпреки че това не е проблем за нас, такива отломки могат да навредят на космическите кораби - както наскоро беше съобщено за космическия телескоп "Джеймс Уеб". Понякога по-голями парчета пристигат във вид на метеорит, а може би веднъж на около 100 години тяло с диаметър десетки метри успява да премине през атмосферата и издълбава кратер.

И - за щастие много рядко - дълги километри обекти могат да стигнат до повърхността и да причинят смърт и унищожение: илюстрация е фактът, че по Земята днес не бродят динозаври. Това са примери за естествени космически отпадъци, чието неконтролирано пристигане е непредвидимо и се разпространява повече или по-малко равномерно по земното кълбо.

Новото проучване обаче изследва неконтролираното пристигане на изкуствени космически отпадъци, като отработени степени при изстрелване на ракети и сателити. Използвайки математическо моделиране на наклоните и орбитите на частите на ракетите в космоса и гъстотата на населението под тях, както и минали сателитни данни от 30 години, авторите изчислиха къде се приземяват отломки от ракети и други части от космическия боклук, когато паднат обратно на Земята.

Те установиха, че има малък, но значителен риск от повторно навлизане на части през следващото десетилетие. Но това е по-вероятно да се случи в южните ширини, отколкото в северните. Всъщност проучването изчислява, че има приблизително три пъти

по-голяма вероятност ракетните останки да кацнат на географските ширини на Джакарта

в Индонезия, Дака в Бангладеш или Лагос в Нигерия, отколкото тези на Ню Йорк в САЩ, Пекин в Китай или Москва в Русия.

Авторите също така изчисляват "очаквания за жертви" - риска за човешкия живот - през следващото десетилетие в резултат на неконтролирани повторни навлизания на ракети. Приемайки, че всяко повторно влизане разпръсква смъртоносни отломки върху площ от десет квадратни метра, те откриха, че има средно 10% шанс за една или повече жертви през следващото десетилетие.

Към днешна дата потенциалът отломки от сателити и ракети да причинят вреда на повърхността на Земята (или в атмосферата на въздушния трафик) се счита за незначителен. Повечето изследвания на такива космически отпадъци са фокусирани върху риска, създаден в орбита от нефункциониращи спътници, които могат да попречат на безопасното функциониране на спътниците. Неизползваното гориво и батерии също водят до експлозии в орбита, които генерират допълнителни отпадъци.

Но тъй като броят влизащите в бизнеса с изстрелване на ракети се увеличава - и с префокусиране от правителството към предприемачите - е много вероятно броят на инцидентите, както в космоса, така и на Земята, като този, последвал изстрелването на китайския Long March 5б, също да се увеличи. Новото проучване предупреждава, че цифрата от 10% следователно е консервативна оценка.

Има набор от технологии, които правят напълно възможно да се контролира повторното навлизане на отломки, но те са скъпи за прилагане. Например, космическите кораби могат да бъдат "пасивирани",

при което неизползваната енергия (като гориво или батерии) се изразходва,

вместо да се съхранява, след като животът на космическия кораб приключи. Начинът на избор на орбита за сателит също може да намали вероятността от образуване на отломки. Нефункциониращ сателит може да бъде програмиран да се премести в ниска околоземна орбита, където ще изгори.

Има и опити за изстрелване на ракети за многократна употреба, които например SpaceX демонстрира, а Blue Origin разработва. Те създават много по-малко отломки, въпреки че ще има такива от боя и метални стърготини при връщането на Земята по контролиран начин.

Много агенции приемат рисковете сериозно. Европейската космическа агенция планира мисия за улавяне и премахване на космически отпадъци с четирирък робот. ООН, чрез своята Служба по въпросите на космоса,

издаде набор от насоки за намаляване на космическите отпадъци през 2010 г.,

които бяха подсилени през 2018 г. Въпреки това, както посочват авторите зад новото проучване, това са насоки, а не международно право и не дава специфика за това как трябва да се изпълняват или контролират дейностите за смекчаване.

Проучването твърди, че напредващите технологии и по-внимателният дизайн на мисията биха намалили скоростта на неконтролирано повторно навлизане на отломки от космически кораби, а това би намалило риска от опасност по целия свят. В него се посочва, че "неконтролираните повторни влизания на тялото на ракетата представляват проблем на колективните действия; решения съществуват, но трябва да ги приеме всяко място на изстрелване.

Изискването правителствата да действат заедно не е безпрецедентно, както се вижда от споразумението за забрана на разрушаващите озоновия слой хлорфлуорвъглеродни химикали. Но, за съжаление, този вид действия обикновено изискват голямо събитие със значителни последици за северното полукълбо, преди да се предприемат действия. А промените в международните протоколи и конвенции отнемат време.

След пет години се навършват 70 години от изстрелването на първия спътник в космоса. Би било подходящо честване на това събитие, ако можеше да бъде отбелязано със засилен и задължителен международен договор за космическите отпадъци, ратифициран от всички държави от ООН. В крайна сметка всички нации биха спечелили от подобно споразумение.