Космически стенопис: "Джеймс Уеб" погледна към океан от невиждани досега галактики

Учени гледат изображението в лабораторията на CEERS в Тексаския университет в Остин

© R. Larson, ceers.github.io

Почти 540 мегабайта: толкова е голямо обработеното изображение, което учени от колектива Cosmic Evolution Early Release Science Survey (СЕЕRS) публикуваха на сайта си, предлагащо само малка част от наблюденията им върху фрагмент от видимата Вселена.

То на пръв поглед е лишено от блясъка на Квинтета на Стефан или известната мъглявината Карина, които се появиха с първите кадри от космическия телескоп "Джеймс Уеб" преди месец.

Всъщност мозайката от 690 отделни фрейма, получени с данни от инструмента Near Infrared Camera (NIRCam), покрива зона, осем пъти по-голяма от първото дълбоко изображение на телескопа, представено от американския президент Джо Байдън на 12 юли.

Екипът смята, че на тези кадри се вижда океан от ранни галактики, много от които не са виждани досега. (Линкът към самия файл е в последния параграф, както и на сайта на CEERS.)

© NASA/STScI/CEERS/TACC/S. Finkelstein/M. Bagley/Z. Levay

Това са първите наблюдения с "Джеймс Уеб", осъществени от този екип, и целта им е да покажат, че инструменти на телескопа може да се ползват извънгалактични изследвания (извън Млечния път, галактиката, в която се намира Слънчевата система) дори когато телескопът е зает с други задачи.

© NASA/STScI/CEERS/TACC/S. Finkelstein/M. Bagley/Z. Levay

В "Туитър" астрофизикът и член на екипа Ребека Ларсън заяви, че това e само първата част от наблюденията (осъществени преди "премиерата" на 12 юли), а работата по тях продължава, като данните вече показват "неочаквано, но не и нежелано изобилие от никога невиждани досега галактики". Вторият наблюдателен период е през декември.

Тези първи изображения показват галактически купове и галактики, много от които предстои да бъдат изследвани. CEERS насочва вниманието към част от изображенията, които показват галактики на милиарди светлинни години (включително множество взаимодействащи помежду си), но и (вероятно) първата засечена с "Джеймс Уеб" супернова.

Има и пример за спираловидна галактика, илюстриращ способността на "Джеймс Уеб" да отсява детайли дори при далечни обекти.

Сред тях е и галактика, за която - в очакване на потвърждение - екипът допуска, че може да е най-старата засечена до момента, появила се 290 млн. години след Големия взрив. Ръководителят на проекта на CEERS Стивън Филкълстайн предложи миналия месец разработка за този кандидат за първенството на име Галактиката на Мейзи (така се нарича дъщеря му, а галактиката е открита на рождения ѝ ден).

© NASA/STScI/CEERS/TACC/S. Finkelstein/M. Bagley/Z. Levay

"Сериозно, моля ви да свалите изображението с висока резолюция на компютъра си", казва Ларсън в "Туитър". Следва обаче предупреждение: файлът е много голям и по-добре човек да не опитва през телефона си.