
© Creative Commomns
Посетител на Третяковската галерия в Москва, представен като "Сергей Шадрин", се оплакал, че като гледал цикъла "Тайната вечеря" от 13 платна, "не може да се разбере кой е Юда" от съдържанието им.
Освен това в изложеното изкуство от втората половина на ХХ век имало сцени на "пиянски алкохолизъм", "многобройни погребения, включително в присъствието на маргинални социални елементи" и "волунтаристични интерпретации" на образите на местни владетели и културни дейци.
Статуя на Пиета (Богородица, скърбяща за Христос) била, спред него, "дяволска интерпретация" на религиозен сюжет поради липсата на глава от Девата.
Това го накарало да напише жалба до Министерството на културата, че в една от най-прочутите в света галерии има произведения с "признаци на разрушителна идеология", заради които изпитал дълбок песимизъм, чувство на празнота и безнадеждност.
Министерството накарало Третяковската галерия да предостави доклад за съответствието на постоянната експозиция с "духовните и морални ценности" във връзка с постъпилата жалба, съобщи изданието РБК, позовавайки се на пресслужбата на ведомството.
За жалбата съобщи първо The Moscow Times (издание, блокирано от регулатора Роскомнадзор), а от министерството казват, че "практиката за работа с такива документи включва искане на подчинени институции за основна информация, необходима за написване на отговор на гражданин".
Въпросният гражданин, се оплакал, че експозицията "не отговаря напълно" на държавната политика "за запазване и укрепване на традиционните руски духовни и морални ценности". Кои са те той посочва в указа на президента на Владимир Путин от 9 ноември 2022 г:
В "Пиета" на Бурганов главата умишлено липсва, обясняват на сайта на "Бургановия дом". Богородица и Исус Христос не са персонифицирани, символите на траур са скрити. "В неговата интерпретация темата за трагичното оплакване на Христос е доведена до категорията на абстрактен символ. Този образ с общочовешко звучене е оплакването на Героя изобщо и още по-широко - оплакването на героичното дръзновение на Човека."
Източник на The Moscow Times сред служителите на музея нарече жалбата "типичен съветски начин за справяне с неприемливото изкуство - уж писмо от хората, на което се дава официален ход".