
© Wikimedia Commons)
Бразилия потопи изведен от експлоатация свой самолетоносач в Атлантическия океан край североизточното крайбрежие на страната, съобщиха от бразилския флот, въпреки предупрежденията на еколозите, че ръждясващият френски кораб от 60-те години на миналия век ще замърси морето и морската хранителна верига.
32 000-тонният кораб не бе допуснат през Гибралтар на път за Турция, където се очакваше да бъде нарязан за скрап, и плаваше в продължение на три месеца. Анкара му отказа да влезе, за да бъде бракуван там, тъй като представлява опасност за околната среда и корабът беше изтеглен обратно в Бразилия.
Самолетоносачът беше потопен при "планирано и контролирано потъване" късно в петък, се казва в изявление на ВМС. Така ще "бъдат избегнати логистични, оперативни, екологични и икономически загуби за бразилската държава", се казва в съобщението.
Корпусът на "Сао Пауло" е потънал във води под бразилска юрисдикция на 350 километра (217 мили) от брега, където морето е дълбоко 5000 метра. Мястото е избрано за смекчаване на въздействието върху риболова и екосистемите, каза флотът.
Федералните прокурори и "Грийнпийс" поискаха от бразилското правителство да спре потапянето, заявявайки, че е "токсично" поради опасни материали, включително 9 тона азбест.
Самолетоносачът от клас "Клемансо" служи на френския флот в продължение на четири десетилетия и бе способен да носи 40 военни самолета.
Експерт по отбраната и бивш служител на Конгреса по външната политика Пепе Резенде каза, че корабът е бил закупен от бразилския флот само за 12 милиона долара през 1998 г., но се е нуждаел от ремонт на стойност 80 милиона долара, който така и не е бил извършен.
След като е изведен от експлоатация, турската компания за морско рециклиране Sök Denizcilik Tic Sti купи корпуса за 10.5 милиона долара, но трябваше да го изтегли обратно през Атлантика, когато Турция забрани влизането в дока за разглобяване на нейна територия.
Военноморските сили на Бразилия казаха, че са помолили компанията да ремонтира кораба в бразилска корабостроителница, но след като проверка показа, че в него влиза вода и има риск от потъване, ВМС забраниха да влиза в бразилските пристанища. След това флотът реши да потопи "Сао Пауло" в открито море.
Законният представител на компанията в Бразилия Зилан Коща е Силва каза, че обезвреждането на самолетоносача е отговорност на бразилската държава съгласно Базелската конвенция от 1989 г. за трансгранично движение на опасни отпадъци.