Най-голямата изложба на Вермеер отваря в Амстердам

Изложбата ще предостави рядка възможност на европейската публика да види картини, които се намират в други части на света, като тази "Господарка и слугиня" (1667/68), която е част от колекцията на музея "Фрик" в Ню Йорк

© Reuters

Изложбата ще предостави рядка възможност на европейската публика да види картини, които се намират в други части на света, като тази "Господарка и слугиня" (1667/68), която е част от колекцията на музея "Фрик" в Ню Йорк



Двадесет от общо 36 известни картини на нидерландския художник от Златния век Йоханес Вермеер ще бъдат изложени за първи път на едно място в "Райксмузеум" в Амстердам тази седмица.


Това е най-голямата досега изложба на творби на холандския майстор от XVII век, известен с изобразяването на леки и интимни битови сцени, пише Ройтерс.


Изложението събира половината от творбите, които Вермеер, който е починал на 43 години и работи бавно, се смята, че някога е рисувал, и три четвърти от тези, които все още съществуват.




Директорът на Rijksmuseum Тако Дибитс каза, че Вермеер е бил човек, който е живял с голямо семейство и е имал натоварен живот като търговец на произведения на изкуството, но въпреки това е успявал да усъвършенства произведения, излъчващи тиха красота, окъпани в светлина, предадени с почти фотографска точност.


Наред с известни творби като "Момиче с перлена обица" (1664) и "Млекарката" (1659), експозицията включва двe сцени на открито, няколко големи платна и поредица от негови изображения на жени - сред които "Дама, пишеща писмо", "Урокът по музика", "Жена с лютня до прозореца".


"Поразителното е, че в картините на Вермеер главните герои са предимно жени", каза кураторът Питер Рулофс, отбелязвайки, че Вермеер е имал седем дъщери.


"Млекарката", собственост на музея домакин на изложбата - "Райксмузеум" в Амстердам

© Reuters

"Млекарката", собственост на музея домакин на изложбата - "Райксмузеум" в Амстердам


Рулофс каза, че е постигнат значителен напредък в разбирането на начина, по който Вермеер е работил, включително идентифицирането на пропуски във фокусната точка в някои картини като "Млекарката", част от система от линии, които той използва, за да осигури перфектна перспектива.


Художници и учени спорят дали Вермеер не е използвал "камера обскура", предшественик на съвременната фотокамера.


Рулофс казва, че творбите на Вермеер "са повече от нещо, което добро око и опитна ръка могат да създадат". Скорошен анализ показва, че композицията на "Млекарката" е променяна няколко пъти, за да бъде опростена.

"Това е Вермеер - той продължава да работи върху нещо, докато не реши, че е достатъчно, за да го предаде на клиентите", каза Рулофс.


Музеи от Германия, Франция, Япония, Великобритания, Ирландия и Съединените щати участват със свои картини за изложбата, която се открива в петък и продължава до юни.


Прочута картина на Вермеер бе нападната от активисти в защита на климата
Прочута картина на Вермеер бе нападната от активисти в защита на климата

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK