ChatGPT на работа: заплаха за едни, шанс за други

ChatGPT на работа: заплаха за едни, шанс за други

© Reuters



Бот, който взима изпити за университет от Бръшляновата лига, с умението си да пише минава интервю в "Гугъл" за позиция със заплаха 183 хил. долара, пише имейли и образци, обобщава дълги (и скучни) презентации и вече "помага" за продажби на недвижими имоти, неизбежно буди тревога.


Появата на разработения от OpenAI чатбот ChatGPT предизвика лавина от коментари: от апокалиптични за смъртта на цели индустрии и края на журналистите до омаловажаването на опасността, тъй като този и други езикови модели, ползващи изкуствен интелект, не могат да се справят с елементарни логически задачи, и не могат да се самообучат достатъчно добре.


И двете прогнози може да се окажат грешни.




ChatGPT може и да не доведе до масова безработица, да не изличи цели отрасли и да не започне да пише като за "Пулицър". От коментарите на експерти за международни и американски медии обаче следва, че в някои области той ще се справи достатъчно добре, за да предизвика сериозни промени.


При това ChatGPT е само началото: ако наистина "кандидатства" за работа, скоро ще има конкуренти.


Програмиране


Писане на код, преглед на код, създаден от човек и дори (потенциално) изграждане на софтуер са сред задачите, които ChatGPT показа, че може да изпълнява.


Умението да превръща човешки език в компютърен обаче не означава, че програмистите ще бъдат заменени: един от влиятелните форуми за такива специалисти забрани да се публикува код, написан с ChatGPT, тъй като резултатът изглежда добре, но при вглеждане в него могат да се открият проблеми.


Ботът ChatGPT вече променя света, а хората му помагат
Ботът ChatGPT вече променя света, а хората му помагат


Уменията на чатбота - каквито вероятно ще имат и някои негови конкуренти - същевременно ще помогнат за по-ефикасното писане на код: езиков модел може да "поеме" лесни, но рутинни задачи. Възможно е обаче това да доведе до съкращаване на работни места или най-малкото да намали търсенето в области, където в редица държави (сред тях България) се чувства недостиг на кадри. По думите на Марк Мъро от института "Брукингс", изследвал въздействието на изкуствения интелект върху американската работна сила:


Извършваното досега от отбор софтуерни разработчици може вече да изисква само някои от тях.


Марк Мъро,

изследовател


Още преди да се виждат резултати от навлизането на ChatGPT в това поле, той може най-малкото да започне работа на подобна позиция дори в "Гугъл": спрява се успешно с технически въпроси.


(Много) имейли и документи


Чернови на правни документи (от регулиращи семейни отношения до търговията с недвижими имоти), административни имейли, насрочване или отмяна на срещи за задачи, които могат да се прехвърлят на езиков модел като ChatGPT. Макар подобни задачи да искат заявка към модела, те може да намалят броя хора, необходим за такива рутинни задачи. Най-малкото ще намалят стойността на човешкия труд, свързан с тези дейности.


Някои директори потвърждават, че ChatGPT вече им помага за писане на мейли, но дори за счетоводна дейност. Задачите, наричани "досадни" в корпоративния свят и оставяни на асистенти, ще бъдат силно опростени, дори да не се окажат незабавно в миналото.


Анализ на данни


Анализът на големи обеми данни - или дори само обобщаването на дълги текстове с тирета - става много по-бързо. Директор на американска компания вече разказа, че ползва ChatGPT за целта.


Анализът на данни и предвиждането на резултати обаче може да направят изкуствения интелект полезен и за пазарни проучвания, в които се събират данни и свързани тенденции, които помагат за организирането на рекламни и маркетингови кампании. Част от работата на финансовите анализатори, които обработват големи количества данни, също може да се автоматизира. Това може да промени и "Уолстрийт", където някои прекарват в инвестиционни банки години в правене на сложни модели с таблици в "Ексел" - нещо, което може да свърши и ChatGPT.


Обслужване на клиенти


Обажданията и текстовите съобщения от бот вече са възможни в обслужването на клиенти. Изследване от миналата година сочи, че изкуственият интелект ще се превърне в основен канал за тази дейност за над 25% от компаниите и макар това да не е край на човешките работни места, хората трябва да се научат да работят с чатботовете.


Служители на "Амазон", изпробвали ChatGPT, казват, че той отговаря много добре на такива клиентски въпроси, но и на други, свързани с корпоративната стратегия. За тази и други компании обаче автоматизираното внедряване на чатботовете в тези услуги - като напълно заместващо хората - би било сериозно изпитание заради нуждата от даване на точни, в зависимост от нуждите на конкретния клиент, данни. Същевременно в интернет вече има инструкции какви стъпки трябва да извърши човек, ако иска да направи такива промени в бизнеса.


Медии, рекламни текстове


Рекламни и други подобни текстове вече се създават от изкуствен интелект в някои отрасли и то далеч не само експериментално. Технологичният сайт CNET използва изкуствен интелект, подобен на ChatGPT, за създаване на някои статии, макар да се налагат и корекции. "Бъзфийд" обяви и че ще използва технология от създателя на OpenAI, за да създава съдържание в нови форми.


ChatGPT обаче отваря и нови хоризонти. Пример е брокер, поискал веднъж от чатбота да изготви описание на имот; получил резултат, който се нуждаел от ограничен брой корекции преди публикуване, и бил готов за пет секунди, а иначе би отнел на човек час или повече. За Си Ен Ен обяснява, че вече не си представя работата си без ChatGPT. Нещо повече, така отговарят според медията и други агенти из Съединените щати, върху чято работа чатботът оказва влияние. Разказан е случай, в който ботът успява да пренапише оплакване от проблем в ново жилище така, че строителят да се появи незабавно при прочита му, след като месеци не откликва на написаните от новия собственик писма.


Подобно съдържание се нуждае от редакция, а и от човешка преценка, каквато съществуващите технологии нямат. И в този случай обаче изискваните от служителя усилия намаляват.


"Необичайни" професии: един пример


Какво ще стане с журналистиката, може да е сложен въпрос, но много по-еднозначно изглежда отговорът за обратната ѝ страна: създаването на фалшиви новини. "Дневник" помоли ChatGPT да напише "новина", в която с малко редакция се казва, че България е напуснала НАТО заради протест с милион участници в София срещу нови санкции срещу Русия заради войната в Украйна.


Резултатът изглежда така:


ChatGPT на работа: заплаха за едни, шанс за други


Тази "професия" може да не е като другите, но дори само според един доклад отпреди пет години десетки правителства плащат на "армии с клавиатури", за да разпространяват пропаганда и да нападат критици. Предвид способностите за съчиняване на текст, които показва ChatGPT, вероятно и "сфери на дейност" като тази ще се променят.


Разрастваща се индустрия


За редица професии влиянието на изкуствения интелект върху заетостта е спорно. Не е ясно как точно ще повлияе на образованието, тъй като предовататели и ръководства в много учебни заведения в САЩ вече търсят начин да се адаптират. В Колумбия консултацията на съдия с ChatGPT за присъда предизвика множество дебати.


Въздействието на тези технологии обаче е непредвидимо, докато все повече предприемачи опитват да реагират на възможните му измерения: дори с компании, които да предлагат конкретни генеративни услуги за конкретни отрасли. От стартъпи за набиране на средства чрез генеративен изкуствен интелект до други за обратна връзка при преподаване, генерирана с изкуствен интелект, все по-лесно набират капитал.


Така конкуренция на ChatGPT идва не само от технологичните гиганти ЛИНК ГУГЪЛ. Бъдещите - разработвани от големи компании или от стартъпи - подобни продукти същевременно може да преодолят ограниченията, съществуващи в ChatGPT в момента. Ботът понякога има проблем с елементарни сметки. Няма усет за публика: не знае кой е адресатът на съобщенията му и дори аудиторията да му бъде зададена, още не може да замести персонализираното общуване с клиент.


Зависи от служителите


Въпреки тревогата от замяната на човешкия труд доклад на Световния икономически форум сочи, че 97 млн. рабонни места ще бъдат създадени заради изкуствения интелект и автоматизацията. Има обаче и експерти, които предупреждават, че за служителите на бъдещето има решения. Първо, те трябва да се научат да контролират параметрите, които задават на ChatGPT и други ботове, а това ще им създава удобство. Второ, трябва да придобиват нови и нови умения - ключово за задържането на таланти.


Някои изследователи виждат в бъдещата промяна комбинация от възможност за освобождаване на огромен творчески потенциал, но и загуба на редица умения.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK