"Като да се хвърлиш пред валяк": огромна китайска инвестиция разделя Унгария

"Като да се хвърлиш пред валяк": огромна китайска инвестиция разделя Унгария


Местни жители, но и членове на управляващата партия "Фидес" на премиера Виктор Орбан, са разделени от китайски проект за 7.8 млрд. долара, важен за енергийното бъдеще на страната (и на Европа), но излагащ на показ последиците от поляризиращия му стил на управление, разказва "Ню Йорк таймс".


Фабриката би била най-голямата подобна в Европа и би била резултат от дългогодишно дипломатическо и икономическо отклоняване на Орбан от Запада към страни като Русия и Китай. Ако бъде осъществена, тя би могла да постави Унгария в центъра на мощен и доходоносен поврат в зеления преход, начело на който са електромобилите. Местните в Микеперч обаче са обезпокоени, като гледат как булдозери пристигат на земеделска земя. Опасяват се от замърсяване и проблем с водоснабдяването, както и от поток от китайски и други чужди работници, въпреки че се намират в бастион на "Фидес".


По време на изслушвания за проекта в регионалния център Дебрецен се стига да хаос и насилие. Журналистът Таман Полгар Тот от местния сайт Дебрецинер казва, че никога не е "виждал нещо подобно - стотици хора да крещят и да се бият".




Зад този шум се крият две от най-наблюдаваните и тясно преплетени теми в света: Китай и климатичните промени. А несъгласието какво да се прави с която и да било от тях прави Микеперч, с 3500 души, част от глобалния шум по темата.


Пекин дава сериозни данъчки облекчения и субсидии за електромобили, а а и е най-големият производител на батерии за електромобили; начело на този процес е Contemporary Amperex Technology Ltd или CATL, компанията зад проекта. Тази компания притеснява запада; в САЩ наскоро проект във Вирджиния с участието ѝ пропадна, след като губернаторът го обяви за прикритие за Комунистическата партия.


Гради ли Китай държава в държавата: поглед от северна Сърбия
Гради ли Китай държава в държавата: поглед от северна Сърбия

Важните за зеления преход електромобили пък са приветствани от акктивистите, но те се опасяват от ефектите върху околната среда на добива на полезни изкопаеми - литий, кобалт и други - нужни за създаването на батерии. Тревожно е и потреблението на енергия и вода, редом с факта, че обработваема земя се покрива с бетон; заводът ще заема площ колкото 400 футболни игрища.


Поляризирана докрай е и политическата среда, след като управляващата "Фидес" на премиера Виктор Орбан години наред демонизираше активистите като агенти на американския милиардер от унгарски произход Джордж Сорос. За сравнение, много по-малката отворена в Германия, където Зелените са във федералното правителство, не предизвика съпротива нито от местни жители, нито от правозащитници.


Автоиндустрията, за която Унгария е хъб от гоздини, приветства стъпката ("Мерцедес-Бенц Груп" казва, че в началото ще е първият и най-големият клиент), а изследоатели смятат, че Унгария се нуждае от достатъчен запас на батерии преди 2035 г. - тогава ще влезе в сила забрана за продажба на нови коли на дизел и газ в Европейския съюз.


Поддръжник на завода е и Ласло Пап, областният център на Дебрецен, който признава, че много местни са обезпокоени, но го отдава на "фалшива информация". "Не можеш да управляваш град на базата на настроения и чувства", нито да се разсейваш от "моментни промени в общественото настроение" вследствие на политическо противопоставяне, продължава Пап. На друго мнение обаче е кметнът на града, Золтан Тимар, който казва, че сблъсъкът с проекта като "Да легнеш пред валяк", след като заради проекта застанал на страната на местните въпреки подкрепата от "Фидес". "Надявам се само да не ме премаже твърде скоро", продължава Тимар, спечелил 100% от гласовете на последните местни избори. Казва, че не получавал подкрепа от CATL, когато искал те да се срещнат с местни, за да облекчат тревогата им.


Местна жителка казва, че няма нищо против Китай, но не иска къщи в района да се превръщат в общежития за китайски и други чужди работници. Това тревожи унгарците, след като дълги години Орбан и медийната му машина използваха чужденците, за да сплашват избирателите. Същевременно ново проучване сочи, че почти половината от унгарците искат забрана на изграждането на нови заводи за батерии.


За Орбан заводът е и част от ухажването на Китай и инвеститорите му още от 2010 г., когато той се върна на власт. Унгарският премиер се превърна в последния приятел на Китай (и един от малкото на Русия) в Европейския съюз в момент на влошаване на отношенията на блока с Пекин. Предишни китасйки мегапроекти обаче - особено високоскоростна жп мрежа за близо 3 млрд. долара между Будапеща и Белград - се бавят, а опозицията ги свързва с корупция и тайни договори за приближени на унгарския лидер.


Очакването е заводът да създаде 9000 работни места, но някои икономисти смятат, че противотежест на това е рекордната годишна инфлация - 25%, най-високата стойност в ЕС.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK