
© Reuters
Урс Кеслер, който управлява Jungfrau Railways, влак, който изкачва туристи на най-високата планина в Швейцария, беше развълнуван от очакваното завръщане на китайските туристи, след като ограниченията за COVID-19 бяха премахнати в края на миналата година. Но с изключение на една малка група през февруари и няколко по-големи, очаквани през май, малко от тези надежди са се материализирали.
Много туроператори като Кеслер са разочаровани от по-ниските от очакваното резервации от китайски пътници, които харчат щедро. Преди пандемията те обикновено пръскаха между 1500 и 3000 евро на човек, според вестник Global Times.
Китайските резервации за изходящи полети до Европа през март и август са само 32% от нивата преди пандемията, според фирмата за данни за пътувания ForwardKeys.
© Reuters
Туристическата индустрия се бори и с лишените от пари местни туристи, които търсят по-евтини ваканции, тъй като сметките за енергия и храна се покачват. Това лято, второто след края на ограниченията на COVID в Европа, е изпитание за летищата и авиокомпаниите, които се борят да наемат персонал и да избегнат повторение на хаоса от миналия летен сезон.
"Все още има дълъг път до пълното възстановяване, каза Оливие Понти, изпълнителен директор на ForwardKeys. Китайските авиокомпании правят всичко, всичко по силите си, за да обслужват тези маршрути. Но има нужда от персонал, има нужда от слотове, има нужда от правилното ниво на обслужване."
© Reuters
Кеслер, който проведе маркетингова кампания, включваща пианиста Ланг Ланг, свирещ на върха на планината - за да угажда на китайската публика, се надява групи от страни като Съединените щати, Южна Корея и Индия да компенсират недостига.
Преди пандемията китайският туризъм представляваше 10% от престоя на туристи извън ЕС в Европа, като пазарът нарасна с 350% през десетилетието до 2019 г., воден от особен интерес към луксозното пазаруване и изисканите заведения за хранене.
Но притиснати от визовите ограничения, дългите опашки за чакане за паспорт и ограничените самолетни билети до Европа, които в някои случаи са с 80% по-скъпи, отколкото преди пандемията, китайските туристи остават по-близо до дома.
Вместо това те пренасят трудно спечелените си спестявания от пандемия на места като Хонконг, където пристигащите са се увеличили с 1400% през последните два месеца, или Тайланд и Макао.
© Reuters
За не толкова богатите цената за достигане до Европа също е възпираща. "Разходите определено са част от съображенията на хората. Много полети все още не са отворени - това затруднява скорошното пътуване до Европа - но бихме искали да пътуваме повече извън Китай", каза за "Ройтерс" 33-годишната Стефани Лин, живееща в Шанхай.
Туроператорите гледат към американците, които, подкрепени от силния долар, идват в Европа на тълпи. Някои анализатори прогнозират, че трансатлантическите пътувания до места като Лондон и Париж може да надминат нивата от 2019 г.
- 26-годишната Софи Лу дойде в Лондон в началото на март от Хаваите и беше приятно изненадана от това колко достъпна беше храната. "Не планирах да пръскам пари, но когато пристигнах тук, просто забелязах, че има много неща, които Америка няма и е малко по-евтино от мястото, където живея", каза тя, застанала пред портите на Бъкингамския дворец.
- На Шан-з-Елизе в Париж 40-годишната Колийн Даниелсън, която беше на посещение от Бостън, каза, че също е по-склонна да харчи заради силата на долара. "Когато бяхме в Dior, си мислехме дали да направим по-голяма покупка, чанта или нещо подобно. Обменният курс наистина оказва влияние", каза тя.
Много туристически оператори и търговци на дребно се надяват втората половина да донесе облекчаване на визовите политики, повече полети и дългоочаквания приток на китайски туристи.
© Reuters
Търговците на дребно, разчитащи на постепенно възстановяване, вече провеждат ярки маркетингови кампании.
- Harrods пусна брандирани стикери, включително емблематичното си плюшено мече, в популярната китайска платформа за съобщения WeChat тази година, за да привлече китайски туристи.
- Bicester Village, дизайнерски търговски обект с отстъпка близо до Оксфорд, също използва WeChat, за да улесни планирането на пазаруване и опциите за плащане на китайски.
Кеслер вярва, че кампанията му в Lang Lang все още си е струвала. "Мисля, че ще стане малко като стик за хокей на лед", каза той. "Началото на годината ще бъде равно, но след това ще се вдигне, докато вървим през месеците."