Цветелина Йосифова, психотерапевт: Последствията от войната ще наблюдаваме дълги години през сегашните деца

Снимката е на Вихрен Георгиев, People of Sofia

© Вихрен Георгиев, People of Sofia

Снимката е на Вихрен Георгиев, People of Sofia



Войната в Украйна породи вълна от тревожност, паника, чудене възможно ли е животът да тече по същия начин и за хората, които следят какво се случва на фронта дистанционно - на телефоните и компютрите си. Хора споделят, че се чувстват притеснени, виновни (че живеят нормално и са в безопасност), други - се презапасяват с хранителни продукти или подготвят малък багаж, ако се наложи спешно бягство. По този повод "Дневник" разговаря с няколко терапевта за ефектите от това, което се случва върху психиката ни и как може да се реагира при пристъпи на паника и тревожност. Първият от тях е Цветелина Йосифова, която е психотерапевт и университетски преподавател. Председател на Българско общество по групова анализа и групови процеси, ръководител на виртуалната клиника за спешна психотерапевтична помощ Kabinet.bg. Снимката е на Вихрен Георгиев, People of Sofia.


Как случващото се в Украйна може да се отрази на хората, които не са пряко свързани с войната?


- От войниците на фронтовата линия, през световните и местни стратези и управляващи, издаващите заповеди вождове, бягащите от войната, до тиловаците, - всички сме засегнати. Участващите и неучастващите.

Войната е проблем на всеки човек, макар и по различен начин. Тя се настанява в умовете, мислите и сърцата ни и дълго време няма да си тръгне.

Преживяваме масова травма преди да сме успели да разберем и отработим последствията от предишната. Думите и езикът изчезват и потъват в огромната бездна на безвремието. Наративът е наранен и повече не може да бъде четен рационално. Изпитваме необяснима тревога за живота си, будуваме и пак будуваме, трескаво търсим обяснения за себе си и за света, безсилни, отчаяни и без да можем да повлияем на хода на историята и събитията. По-силна от отделния човек, войната отваря пропаст. Тя ще засегне най-сериозно най-младото поколение, което в момента израства - децата, тийнейджърите и младите хора. Дори не бихме могли да си дадем докрай сметка по какъв начин. Последствията от нея, както и от пандемията, ще наблюдаваме и преживяваме дълги години през сегашните деца.




Как може човек да се справи с тревожността, паниката?


- Човек изпитва паника и тревожност. Страхува се, че може да остане сам, да е единствен, последен. Тези състояния са вътре в нас, част от вътрешната ни сцена. Външните обстоятелства стават само повод да ги преживеем отново. Паниката ни кара да се чувстваме изгубени, отчаяни, сами и изчезваме в нея.


Самоутвърждаването неутрализира паниката. За да можем да се справяме, е необходимо да предприемем някакво действие. Не само за себе си, но също и като общност и общество. Това се отнася и за държавата.

Ако държавата стои избягваща, криеща се, нерешителна и некатегорична, то и отделният човек ще се чувства тревожен и ще преживява паника, защото изпитва несигурност и неяснота.

Обществото ни няма да може да се утвърди като общество на свободни хора. Действията - на отделния човек, на общността, на държавата, на международните организации, когато са категорични и не избягват истината, неутрализират паниката. От нея се излиза само чрез самоутвърждаване. За да оцелеем, е важно да не оставаме вкопчени в страха и ужаса. Важно е да се включим. Правим го като действаме. Виждаме колко много хора вече помагат на бягащите от войната в Украйна. Така, чрез конкретно, малко практическо действие неутрализираме и успокояваме и тревожността и паниката.


Как се отразява дезинформацията на психиката и преценката?


- Повече от всички други преди, тази война се води едновременно на няколко нива - на фронта, където има две страни, войници, бойци, оръжия, убити и ранени, в социалните мрежи и на екраните на традиционни информационни канали. Чуват се всякакви мнения, има много гласове, много интерпретации без факти.


Обливат ни информация и дезинформация. Имаме бели петна. Имаме усещането като да не ни се дава цялата информация. Можем да изпаднем в заблуда. Всичко това не влияе добре на психиката ни.

За да съхрани човек здравия си разум и да запази способността си за трезва преценка, трябва да избягва да се доверява на непроверени източници, да не прибързва, да не се доверява лесно. За това се изисква смелост. Чрез участие. Да участваш е участ, но значи и да даваш част от себе си.

Информирайки се, вече участваш. Човек трябва да не се поддава на дезинформация и дезинформатори, които - платени или не, не дават възможност да имаме достоверна преценка на реалността. Само като се информираме от проверени източници и факти, бихме могли да изградим реалистична картината на онова, което се случва, и да запазим в добро състояние психиката си.


Хората някак си са застинали в очакване на най-лошото. Има ли измъкване от това?


- В най-лошото човек е склонен да уголемява преживяването и да се вцепенява - от ужас, от страх, от невъзможност да си представи бъдещето, от невъзможност да повлияе на случващото се и "няма измъкване". Същевременно нашият ум и природа са устроени така винаги да мислим за алтернатива и се домогваме до някакъв знак на надежда. Тук отново на помощ би могло да дойде действието. Да се ангажираме с нещо конкретно, в подкрепа и помощ, с проста и постижима цел. Не сме единствени в света, не сме самодостатъчни, зависим от другите. Целият ни живот преминава в отношения. Ще бъдем по-силни и по-уверени, ако се усетим като общност, която действа заедно. Така ще участваме и допринасяме в битката за свобода.


Може ли човек да спре да мисля за войната и как? Как да спре да говори за войната? Как да спре да се страхува?


- Не е необходимо да се спираме да мислим за войната. Добре е да мислим, за каквото искаме и да не спираме мисълта си. Живи сме. Това също е добре. Трябва да разговаряме. Не да коментираме, не да изнасяме патетични речи и да произнасяме яростни монолози, а да разговаряме. Когато сме живи, все още можем и да говорим. И това е добре. Има разлика.

Когато разговаряме, чрез ума и мислите ни темата, дори военната, постепенно бива преработвана. Дори да не повлиява пряко развитието на военните действия, разговарянето и въвличането в действие по силите и желанието ни, се отразяват благотворно на себеусещането и цялостното ни психично състояние.
Така темата бива видяна от различни страни без да остава само у нас, монолитна и непробиваема. Това ни помага да се усещаме живи.


За да оцелеем, е важно да не оставаме вкопчени в страха и ужаса. Важно е да се включим. Правим го като действаме.


Цветелина Йосифова,

психотерапевт


Ако сме в компания и никой не говори за войната, а искаме да говорим за това - как трябва да постъпи човек? Опитваме се да включим темата, тръгваме си, опитваме се да потиснем желанието си да обсъждаме тази тема?


- Трябва да разграничаваме два вида разговор за войната. Единият е разговарянето, за което стана дума преди малко. Другият е невротично, обсесивно-натрапливото, често яростно говорене, което служи единствено да овладее тревогата на говорещия. Второто говорене не е ползотворно. То отблъсква слушателя, не е креативно, не предлага решения и измества реалността.


Човек трябва да се стреми да бъде спонтанен и креативен в отношенията си - както със самия себе си и с другите хора. Когато и други хора се вълнуват от определена тема, дори когато тя не зазвучава незабавно като най-видима в разговора, се свързваме с тях, търсим общи решения и бихме могли да постигнем общност. Няма нужда да напускаме "полесражението". Трябва да рискуваме и да пробваме да се свързваме с другите по креативен и отварящ разговарянето начин. Да не затваряме трудна и болезнена за нас тема в себе си.


Можем ли да продължим да живеем както досега на фона на всички новини от Украйна, пристигащите жени и деца?


- Никога повече няма да живеем както досега. Не трябва да имаме никакви илюзии. Войната застига всеки отделен човек. Важно е да помним. Да помним всичко и повече неща. Възможно най-много неща. Виновните за войната трябва да бъдат наказани.

Нужно е да разговаряме със собствените си деца за случващото се, за истината и фактите от войната, за важността на помненето.

Снимките, които ни сполитат и виждаме ежедневно, са много изразителни. Бягащите от войната не са в паника. Те са силно травматизирани и реалистични - тъгуващи, депресивни, плачещи. В паника сме неучастващите. С пристигащите трябва да се работи психологически и психотерапевтично. Важно е това да се случва навреме. Всеки от тях има своя лична история, която не повтаря историята на никой друг.


Тя трябва да бъде изслушана и разбрана. Най-напред пристигащите трябва да получат усещане за приемане и сигурност, да им бъде осигурен подслон и храна. Фокусът и целта на психологическа работа на първо място трябва да бъдат децата. Те са по-уязвими, по-чувствителни и лесно раними. Техният свят също се е променил завинаги и нищо повече няма да е същото. Симптомите им изразяват преживяванията и тревогите на възрастните.


На децата трябва да се говори истината - за войната, за конкретните факти и възможни последствия от нея. Поколението на техните бащи е на първа линия на фронта. Там се стреля и загива. Там човек може да изгуби живота си. Децата трябва да знаят това, както и кога човек е способен да рискува живота си в една война и защо го прави. Децата - буквално и метафорично, са надеждата и бъдещето на хората от фронтовата линия.


Когато децата се успокоят и започнат да са способни отново да играят, да изпитват чувства и да мислят, ще се успокоят и възрастните. Това ще подобри състоянието на цялата група и общност.


Много хора споделят, че изпитват чувство за вина, че живеят както досега, а не много далече хора губят целия си досегашен начин на живот или загиват. Как може да се преодолее това?


- Не зная дали живеем както досега. Не съм убедена в това. Да изпитваме вина, че живеем по-добре, по-сигурно, е неизбежно. Макар животът ни да не е пряко застрашен от войната, сме засегнати. Преживяваме своите тревоги, несигурности, неудобства, връхлитащи ни непожелани промени, свързани с пандемията, а сега и с войната. Случва се да имаме близки и познати във войната, хора в голяма беда.


Сега обаче трябва да се търси баланс между чувствителност и безчувственост, между реалност и фантазия, между война и "операция". Много детайли, внимателни разлики. Има хора, които продължават да живеят без да забелязват войната. Възможно е това да е техен начин за предпазване от реалността, която, знаем, може да бъде болезнена и нараняваща. Рано или късно обаче, реалността на войната застига всеки.


Има и вина, че не може да се направи нищо?


- Да, изпитваме вина. Не сме богове. Обикновени човешки същества сме. Чувството на вина е обратното на чувството за всемогъщество, величие и омнипотентност. Трябва да бъдем реалистични и да си даваме сметка за силите си. И тук виждаме различни начини, по които хората "помагат". Някои го правят за слава, за да се наслаждават на благородството, щедростта си, на човеколюбието и мощта си. Бързо ги разпознаваме.


Разбира се, неадекватно е да се оглеждаме самодоволно и опиянено в огледалото, когато биват отнемани човешки животи. Трябва да си даваме сметка за мотивите зад действията си. Може да направим нещо малко, неграндиозно, в отсъствието на прожектори и публика, но да го направим. Да направим онова, на което сме способни и колкото можем в тази ситуация. Няма мярка колко да е това. Когато се обърнат нещата, навлезем в Русия и започнем да настъпваме към Кремъл - буквално и метафорично, трябва да сме готови и вътрешно способни да се отворим и да приемем и онези бягащи.


Как си обяснявате тази вълна от съпричастност спрямо украинските бежанци, която се различава много като отношение от това, което имаше през 2013-2015 година, когато имаше вълна от Сирия?


- България има опит с бежанци. Още от края на XVIII-ти и началото на XIX-ти век, после по време на Балканските войни и на Първата световна война тук са пристигали и са били приемани стотици хиляди бежанци. Хората са ги подпомагали. По един или друг начин, всички в тази страна сме бежанци и знаем какво е човек да търси помощ и закрила. Познаваме това чувство. Украйна е страна, с която, както и с Русия, България има морска граница. Войната там е директно посегателство върху нашата нова и все още крехка идентичност - на страна от Европейския съюз и НАТО, на независима страна. Разбираемо е, когато става нещо около нас, да се чувстваме застрашени.


Заплахата се усеща по-силно и непосредствено, когато войната реално се води в съседни страни и непосредствена близост. В това сполетяло всички ни нещастие имаме нужда да изразим съпричастност - лично, като общност и общество. Когато действаме, правим нещо в подкрепа, повлияваме на цялата ситуация. Има полза от нас. Това ни самоутвърждава.


Ако обърнем поглед не толкова назад във времето към предишни бежански вълни - от Сирия и неотдавна от Афганистан, освен разликите в културните традиции и религията, които често цитираме в свое оправдание, те остават по-далечни за нас и по друг начин. България няма общи граници с тези държави. По тази причина конфликтите там не представляват и не се преживяват като директна заплаха за идентичността ни по начина, по който се случва това сега при войната в Украйна.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK