България обсъжда днес украински износ през Варна, но проблемът е огромен

България обсъжда днес украински износ през Варна, но проблемът е огромен

© Reuters



Румъния обяви търг за рехабилитация на влакова линия от съветската епоха, свързваща нейното пристанище Галац на река Дунав с Украйна, за да помогне за увеличаване на износа на зърно. Очаква се това да отнеме два месеца. Морските пристанища на Украйна са блокирани, откакто Русия нахлу в страната преди два месеца и един от най-големите в света селскостопански производители беше принуден да изнася с влакове през западната си граница или в Румъния през малките си пристанища на река Дунав като Измаил и Рени.


Как България може да се включи в този процес и да помогне украинският износ да преминава безопасно през Варна ще обсъжда днес българска делегация в Букурещ. Енергетика и сигурност са другите ключови теми за премиера Кирил Петков, финансовия министър Асен Василев, министъра на отбраната Драгомир Заков, вицепремиера по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов и заместник-министъра на транспорта и съобщенията Владимир Върбанов.


Проблемите да се стигне до Варна не са малко и започват още с това, че железопътната мрежа на Украйна използва руско междурелсие с размери около 1.5 метра, което е около 10 сантиметра по-широко от релсите, използвани в по-голямата част от Европа. Това означава допълнително забавяне на товарите по границите.




Галац, който е почти на границата с Молдова, разполага с изоставена от съветските времена железопътна линия до Украйна с по-широк габарит, която би позволила лесно да се транспортират украински стоки до румънското пристанище, разказва "Ройтерс".


Министърът на транспорта Сорин Гриндяну каза, че крайният срок за търга за рехабилитация на линията е 19 май. След това работата може да отнеме два месеца, каза той. "Тази железопътна линия ще даде възможност за транспортиране на стоки до и от Украйна", каза той. "Това дунавско пристанище ще стане, наред с пристанището Констанца, едно от ключовите места в региона за транспортиране на стоки и суровини."

Износът на зърно е крайъгълен камък на икономиката на Украйна - общо около 12.2 милиарда долара през 2021 г. и представлява почти една пета от целия износ на страната, според официалните данни.


България обсъжда днес украински износ през Варна, но проблемът е огромен

© Reuters


До момента Украйна е изпратила около 80 000 тона зърно в румънското черноморско пристанище Констанца, като се очаква да пристигнат още, каза управителят на най-големия румънски порт във вторник. Зърното пристига с влак или с шлеп през Дунав. "Съхраняваме го в силози, част от него бе натоварена на кораб, каза за Ройтерс Флорин Гойдеа. Още около 80 000 тона са одобрени за внос и са на път."


Днес Unity N - първият след 24 февруари кораб с украинско зърно (над 71 000 т. царевица) бе окончателно натоварен в Констанца, съобщи операторът Comvex. През седмицата приключи товаренето и на 35 000 т. желязна руда на друг кораб.

Пристанището, което има капацитет за съхранение на около 2 милиона тона товари, обработи за износ около 24 милиона тона миналата година.

Нищо не е лесно заради войната. Украинските граничари миналата седмица затвориха няколко корабни линии в устието на река Дунав заради плаващи мини в Черно море. "Само пристанища в украинските води на Дунавския регион работят нормално. Но те имат доста ограничена честотна лента, което води до струпване по подходящите за комерсиален транспорт пътища", се казва в доклад на украинската селскостопанска консултантска компания, APK-Inform.


Пристигналият от България в румънската столица Букурещ миналата седмица украински външен министър Дмитро Кулеба каза, че има шанс за засилване на инфраструктурата по Дунав и търговските пътища. "Това е истинският голям шанс река Дунав да стане икономически още по-изгодна, важна и да свърже по-добре страните от Черноморския регион със западноевропейските за търговия", каза той.

В началото на април "Ройтерс" разказа за проблема със сухопътните превози в Западна Украйна. Там около 1100 вагона, превозващи зърно, бяха блокирани близо до главния железопътен граничен пункт с Полша, неспособни да транспортират товара си в чужбина. А зад тях по жп линиите изчакваха още 23 000 вагона, превозващи различни стоки за износ, включително растително масло, желязна руда, метали, химикали и въглища.


Киев търси алтернативни маршрути за износ по суша, но тези усилия са възпрепятствани от логистични предизвикателства и бюрокрация, казват представители на индустрията и търговци на стоки.


Валерий Ткачов, заместник-директор на търговския отдел в държавната железопътна компания Укрзалізниця, каза, че в първата седмица на април 10 320 вагона - или около половината от общия брой - чакат на кръстовището близо до село Изов, главният железопътен граничен пункт за Полша. Разположен на около 130 километра северно от Лвов, този ГКПП служи като врата за достигане до полското морско пристанище Гданск.


Един ключов проблем: огромният обем стоки, за които изведнъж трябва да се намерят алтернативни маршрути, причинява недостиг на всичко - от железопътни вагони до персонал. Това напомня и за въпросите, които и България трябва да реши, ако иска да се включи в мрежа за износ през Варна. Преди войната страната е изнасяла 98% от зърнените си култури през Черно море. Обикновено само част от износа на страната преминаваше с железопътен транспорт, при който разходите са по-високи от морския.


България обсъжда днес украински износ през Варна, но проблемът е огромен

© Reuters


Прекъсванията в износа на Украйна - износът на зърно миналия месец е спаднал до една десета в сравнение с март 2021 г. - означават, че страните, които разчитат на внос на украинско зърно - включително Китай, Египет, Турция и Индонезия - ще трябва да намерят алтернативни доставки или да се сблъскат с недостиг на храна, предупредиха хуманитарни агенции.

Украйна и САЩ обвиняват руската армия, че умишлено бомбардира силози със зърно, както и че присвоява и изнася към Русия украинско зърно от окупираните територии. Войната разруши селскостопанския сектор на страната и "унищожи пътищата, железопътните линии и железопътните гари на Украйна, които улесняват сухопътния транспорт", каза американски служител пред "Ройтерс" по-рано през април. "Докато войната на Путин продължава, все повече обработваема украинска земя е стъпкана от руски танкове и пълна със снаряди и мини, което рискува от много по-дългосрочна продоволствена криза.


Изчистването на задръстванията от вагони, продължаващи по три седмици, може да отнеме много време. Заради споменатата разлика в ширината на релсите вагоните трябва да се повдигат с крик и ръчно да се сменя шасито, за да пасне на полските коловози. Алтернативата е да разтоварят зърното от украинските вагони и да го пресипят в полските - процес, който може да отнеме до половин час на вагон.


Държавната железница работи за увеличаване в рамките на три месеца на капацитета до 1100 вагона зърно на ден, преминаващи през Полша, Румъния, Унгария и Словакия - почти десетократно увеличение от нивото от март, каза Ткачов. "Работим и за ускоряване на процеса... намаляване на броя и продължителността на проверките на вагоните, както и на количеството документи", каза той.

Сред засегнатите от изоставането е Astarta Holding NV, базиран в Украйна производител на храни. Компанията се е съгласила да достави 25 000 метрични тона царевица на европейски клиенти през април, но много бавно получава необходимото разрешение от железопътните власти. Юлия Берешченко, директор за връзки с инвеститорите и бизнес развитие, казва, че имат и около 150 000 тона зърно, предимно царевица, които стоят бездействащи в силозите. По това време на годината складовете трябва да са почти празни.


Официалните данни от 3 април говорят за износ на 1.4 милиона тона царевица и пшеница през март. Това е около една четвърт от експорта за февруари и спад от около 3 милиона тона спрямо март 2021 г. Но обемът на износа за март включва зърно, натоварено на кораби, които не могат да излязат от блокирани украински морски пристанища, каза за Ройтерс заместник-министърът на земеделието Тарас Висоцки.


Анализаторите казват, че Украйна, която е изнесла 43 милиона тона зърно от началото на сезона през юли 2021 г. до инвазията в края на февруари, може да изнесе само около 1 милион тона през следващите три месеца поради логистични затруднения. Преди войната правителството прогнозираше износът на зърно да достигне 65 милиона тона този сезон.


България обсъжда днес украински износ през Варна, но проблемът е огромен

© Reuters


Висоцки се надява, че Украйна може да успее да изнася 1.5 милиона през април с железопътен транспорт, добавяйки, че това ще бъде само една трета от обемите, които обикновено се обработват от пристанищата. Но все пак ще се генерират някакви от много необходимите приходи за селскостопанския сектор.


Търговците на стоки, като Cargill, търсят начини да изнесат хранителни продукти от страната, но няма лесно решение, каза източник от индустрията. И ще е по-скъпо - според APK-Inform цената за доставка на украинско зърно до румънското пристанище Констанца е 120 - 150 евро (133 - 166 долара) на тон. Преди войната търговците плащаха около 20 - 40 долара за тон за транспортиране на зърно до черноморските пристанища на Украйна.


Правителството на Украйна казва, че е притеснено и за собствените хранителни доставки на страната, въпреки че твърди, че има достатъчно запаси за три години. Миналия месец Украйна спря износа на ръж, овес, просо, елда, сол, захар, месо и добитък след инвазията и въведе лицензи за износ на пшеница. Правителството обаче заяви, че ще позволи свободен износ на царевица и слънчогледово олио.


Мениджър на един от основните чуждестранни търговци на суровини, опериращи в страната, каза, че дори страната да успее бързо да увеличи своя капацитет за износ на селскостопански продукти от 700 хил т. до 1 млн. тона на месец по железопътен транспорт и през Дунав, това би било просто капка в океана. "Може да достигнем 10-15% от капацитета, който всъщност е необходим, казва той. Вярвам, че рисковете за икономиката са огромни."

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK